Enzybrew - Reinigingsmiddel

Gestart door Johnny Stardust, 10-03-2017 11:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scorpionrose

Citaat van: dirk op 18-03-2019  23:47 uNou ja ik heb het uit een bron, maar dat kan ik natuurlijk verkeerd geïnterpreteerd hebben.

Kijk ook eens naar het EC nummer, dat is veel specifieker.

Dus als ik iets op CAS nummer bestel dan krijg ik iets anders dan op EC ???
Dit gaat echt nergens meer over nu.

hans100w

Citaat van: Scorpionrose op 19-03-2019  10:36 uDus als ik iets op CAS nummer bestel dan krijg ik iets anders dan op EC ???
Dit gaat echt nergens meer over nu.
..... om het maar niet te hebben over E-nummers  :lol:

Scorpionrose

Citaat van: hans100w op 19-03-2019  10:45 u..... om het maar niet te hebben over E-nummers  :lol:

EG doet ook nog mee  :groots: :groots:

dirk

Cellulase is een groep van enzymen dat cellulose afbreekt. Binnen die groep heb je dus nog circa 5 ondersoorten die allemaal specifiek werken, ze knippen cellulase allemaal op een ander plek door. Waarschijnlijk werken ze dan ook allemaal net even iets anders (op basis van procescondities etc.)   Verwarrende vind ik dat als je cellulase bestelt,dan bestel je dus CAS 9012-54-8, maar welke heb je dan?

- Endocellulase (EC 3.2.1.4)
- Exocellulase  (EC 3.2.1.91)
- Cellobiase (EC 3.2.1.21)
- Oxidatieve cellulase (geen EC)
- Cellulose fosforylase (geen EC)

Het EC nummer geeft weer aan hoe de reactie van het enzym verloopt, wat mij belangrijk lijkt voor de werking van de reiniger.

Ik vind het een zwakte bod om dit af te doen met het feit dat het nu nergens meer over gaat.

haicoterbeek

Citaat van: lier op 19-03-2019  07:43 ugeen zuur gebruiken.
Zuren zijn gebruikelijke reinigingsmiddelen. Ook voor het passiveren van RVS wordt een zuur gebruikt.
Roest, mineralen (biersteen) en kalk lossen op in een zuur.
Voor milde verontreinigingen gebruik je een zwak zuur als azijnzuur of citroenzuur. Azijnzuur wordt ook toegepast om je koffiemachine te ontkalken.
Voor heftiger verontreinigingen kun je een sterk zuur als fosforzuur gebruiken.
Fosforzuur is een belangrijk bestanddeel van StarSan. Zuren hebben ook een desinfecterende werking. Zie StarSan.
Is je passiverende laag van je RVS verdwenen. (Bijvoorbeeld door het gebruik van schuurmiddel) Dan kun je deze laag herstellen door het RVS te passiveren met salpeterzuur.

Veiligheid:
Bij het gebruiken van zure reinigers dien je de veiligheidsvoorschriften in acht te nemen. Deze vind je in de msds (safety data sheets).
Dit geld trouwens ook voor alkalische reinigers zoals loog, oxi producten, enzybrew of chemipro caustic.
Het mengen van zure en alkalische producten kan gevaarlijke reacties veroorzaken. Na de zure reiniging dus goed spoelen met water voor dat je met de alkalische reiniging begint.

Scorpionrose

Citaat van: dirk op 19-03-2019  11:03 uCellulase is een groep van enzymen dat cellulose afbreekt. Binnen die groep heb je dus nog circa 5 ondersoorten die allemaal specifiek werken, ze knippen cellulase allemaal op een ander plek door. Waarschijnlijk werken ze dan ook allemaal net even iets anders (op basis van procescondities etc.)   Verwarrende vind ik dat als je cellulase bestelt,dan bestel je dus CAS 9012-54-8, maar welke heb je dan?

- Endocellulase (EC 3.2.1.4)
- Exocellulase  (EC 3.2.1.91)
- Cellobiase (EC 3.2.1.21)
- Oxidatieve cellulase (geen EC)
- Cellulose fosforylase (geen EC)

Het EC nummer geeft weer aan hoe de reactie van het enzym verloopt, wat mij belangrijk lijkt voor de werking van de reiniger.

Ik vind het een zwakte bod om dit af te doen met het feit dat het nu nergens meer over gaat.

Ik wilde ophouden met reageren op dit topic omdat het nergens meer over gaat.
Maar je verplicht mij nu om te reageren.
Al jouw EC nummers zien er prachtig uit en ja die bepalen hoe iets reageert.
Maar jou EC nummers heb ik totaal niets aan als ik een product op CAS nummer bestel aangezien de samenstelling aan de hand van het CAS nummer al bepaald is.
De enige keuze die ik bij het bestellen op CAS nummer heb is of ik het bv als een vaste stof of vloeibaar wil hebben.
Heb dit nu al een paar keer uitgelegd maar blijkbaar moet ik het steeds opnieuw uitleggen.

Maar waar gaat dit topic over.
Over de werking van van Enzybrew 10 of over het welles/nietes wat erin zit en in welke vorm.
Juist over de werking.
Het is een feit dat Enzybrew 10 zijn werk doet als schoonmaakmiddel.
Dus laten we het dus daar weer over hebben en niet over alle bijzaken want dat is een discussie die sommigen onder ons heel lang kunnen voeren.
Dus zou zeggen pak een  :proost: en gooi wat Enzybrew 10 in je ketel, spoel hem na en brouw je volgende bier.

haicoterbeek

Citaat van: Scorpionrose op 19-03-2019  11:42 uIk wilde ophouden met reageren op dit topic omdat het nergens meer over gaat.
Maar je verplicht mij nu om te reageren.
Herkenbaar! Ik heb me voorgenomen ook niet meer te reageren op aannames en veronderstellingen.



dirk

Citaat van: Scorpionrose op 19-03-2019  11:42 uOver de werking van van enzybrew 10 of over het welles/nietes wat erin zit en in welke vorm.
Juist over de werking.

Precies, en daarom wou ik weten of CAS nummer op de enzymgroep sloeg of niet. Maar gelukkig heb ik al duidelijkheid.

Citaat van: Scorpionrose op 19-03-2019  11:42 uHet is een feit dat enzybrew 10 zijn werk doet als schoonmaakmiddel.
Dus laten we het dus daar weer over hebben en niet over alle bijzaken want dat is een discussie die sommigen onder ons heel lang kunnen voeren.

Specifieke enzymen die o.a. in Enzybrew zitten, vind ik eigenlijk nog geen bijzaak, immers we hadden het over de werking van de basischemicalien en de enzymen.

De kostprijs van Enzybrew, dat is pas bijzaak, en daar is maar 1 iemand heel erg emotioneel over.

Citaat van: Scorpionrose op 19-03-2019  11:42 uDus zou zeggen pak een  :proost: en gooi wat enzybrew 10 in je ketel, spoel hem na en brouw je volgende bier.

Dat doe ik al lang.  :proost:


Scorpionrose

Citaat van: dirk op 19-03-2019  12:20 uSpecifieke enzymen die o.a. in Enzybrew zitten, vind ik eigenlijk nog geen bijzaak, immers we hadden het over de werking van de basischemicalien en de enzymen.


Mijn laatste post hier(hoop ik)
Nee het gaat niet om de specifieke enzymen en andere ingrediënten die in Enzybrew zitten.
Het gaat om de werking van het middel. Dat het middel doet waar het voor gemaakt is.
Niet meer en niet minder. De inhoud van het middel doet dus niet ter zake.
Want als het wel om de specifieke ingrediënten gaat dan kunnen we nog 100 van deze topics openen en daar elk middeltje ter discussie stellen wat er erin zit en waarom en of het nut heeft.

Het gaat hier dus over de werking van Enzybrew 10 en of het middel doet wat de fabrikant beloofd.

springerke

Citaat van: Scorpionrose op 19-03-2019  12:30 uHet gaat hier dus over de werking van enzybrew 10 en of het middel doet wat de fabrikant beloofd.

Ik denk wel dat Enzybrew doet wat het moet doen, anders zou de fabrikant toch geen patent nemen op de mix van gebruikte enzymen in hun producten.
Dat wil niet zeggen dat andere middelen niet goed zijn.
Maar éénmaal die patenten verlopen zijn zal de prijs wel dalen.

EBC

Citaat van: haicoterbeek op 19-03-2019  11:04 uNa de zure reiniging dus goed spoelen met water voor dat je met de alkalische reiniging begint.

Dat moet dan wel andersom  ;)

Wallie

Volgens mij gaat dit forum allang niet meer over het schoonmaakmiddel EnzyBrew. Als je alle reacties leest kun je zelf je eigen mening gaan vormen. Een mening vorm je mede door ervaringen van anderen.

Er zijn een aantal mensen die het gebruikt hebben(waaronder ikzelf) en hun ervaring hierover gedeeld hebben, maar die worden allemaal keihard neergehaald door het geschreeuw van iedereen.

Voor mij dus de eerste en gelijk de laatste keer om zoiets te delen... Doe geen moeite meer om vervolgens een bak stront over mij heen te krijgen. Zal hoogstens nog eens proberen mijn idee over iets te posten maar ben nu al benieuwd hoe dat afgebrand gaat worden...

Oscar

Citaat van: hobbyman op 19-03-2019  07:34 uKan iemand mij een stap voor stap reinigings tip geven met basis chemicalien die je voor weinig geld kunt halen?
Op het gebied van chemicalien heb ik weinig ervaring. Ik snap dat de veiligheid voorop staat, zeker met loog.

Een liter afwasmiddel van de Jumbo (huismerk) en een schuursponsje, desnoods wat cif  ^-^ en gebruik warm water... :)

hansHalberstadt

Heeft iemand nu al eens een echte vergelijking gemaakt in de praktijk waaruit blijkt hoe dit middel zich verhoudt tot andere middelen en hun prijs? Het is nu zo'n groot topic geworden dat ik niet veel zin meer heb om het allemaal door te gaan lezen met al die zijsporen ertussen.

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2019  22:17 uHeeft iemand nu al eens een echte vergelijking gemaakt in de praktijk waaruit blijkt hoe dit middel zich verhoudt tot andere middelen en hun prijs? Het is nu zo'n groot topic geworden dat ik niet veel zin meer heb om het allemaal door te gaan lezen met al die zijsporen ertussen.

Ik ook niet. Maar Enzybrew FTW!

haicoterbeek

Citaat van: hansHalberstadt op 19-03-2019  22:17 uHeeft iemand nu al eens een echte vergelijking gemaakt in de praktijk waaruit blijkt hoe dit middel zich verhoudt tot andere middelen en hun prijs? Het is nu zo'n groot topic geworden dat ik niet veel zin meer heb om het allemaal door te gaan lezen met al die zijsporen ertussen.
Ik denk dat alles ondertussen wel gezegd is. Ik zou zeggen gooi een paar hangsloten aan dit topic.

CeesM

Ik vind Enzybrew 10 best een heel goed schoonmaakmiddel voor de professionele brouwer, die de ketels 's nachts de hele nacht door kunnen laten sproeien. Dat is voor mij geen optie. Ik wil na het brouwen direct alles schoon opbergen, en dat lukt me binnen 15 minuten wel met xxxx oxi en een sponsje.

haicoterbeek

Citaat van: CeesM op 19-03-2019  23:22 uIk vind Enzybrew 10 best een heel goed schoonmaakmiddel voor de professionele brouwer, die de ketels 's nachts de hele nacht door kunnen laten sproeien. Dat is voor mij geen optie. Ik wil na het brouwen direct alles schoon opbergen, en dat lukt me binnen 15 minuten wel met xxxx oxi en een sponsje.
Dat is dik binnen de inwerktijd van Enzybrew! Maar zonder gekheid. Voor de hobbybrouwer is dit natuurlijk ook zo. Waar hebben we het over.

Knobby

Citaat van: CeesM op 19-03-2019  23:22 uIk vind Enzybrew 10 best een heel goed schoonmaakmiddel voor de professionele brouwer, die de ketels 's nachts de hele nacht door kunnen laten sproeien. Dat is voor mij geen optie. Ik wil na het brouwen direct alles schoon opbergen, en dat lukt me binnen 15 minuten wel met xxxx oxi en een sponsje.
Ik ken geen brouwers die de hele nacht laten sproeien. Tijdens het brouwen gaat de cip er op en ruim voordat de brouw klaar is is het programma afgewerkt en is de tank schoon, ontsmet en gespoeld, of ze nou enzybrew gebruiken of niet. Dat het middel 4 uur werkzaam blijft betekent niet dat het pas na 4 uur klaar is! Overigens is het maar goed dat je met oxi binnen een kwartier klaar bent want daarna doet het niet veel meer. Dat blijft namelijk maar 20m werkzaam.

seed7

Citaat van: Knobby op 20-03-2019  22:01 uIk ken geen brouwers die de hele nacht laten sproeien.

Sproeien niet neen, ik zet er wel soms de maishketel tot net boven de filterplaat vol met enzybrew en laat het rustig een nacht staan.

mijn hobbypan wordt na het brouwen altijd gevuld met heet water en een twee vaatwastabletten en daar staan dan alle spulletjes een hele nacht in te weken. Het zelfde voor gistvaten etc. Gewoon weken werkt prima zolang je de enzymen niet denatureert. Heeft allemaal geen haast.

ingo

marnox

Citaat van: Jacques op 18-03-2019  21:59 uWaarop baseer je dit?
Als je aan een pot Enzybrew 10 ruikt komt je een tamelijk onaangename geur tegemoet. Om die geur te maskeren zou een wasmiddel een uur in de wind naar parfum moeten ruiken. Dat is niet het geval.

Citaat van: Jacques op 18-03-2019  22:55 uHet lijkt mij niet zinnig om hierop te reageren. De basis waarop ik tot de conclusie kom dat het middel complexer in elkaar zit dan je op basis van de safety data sheet zou verwachten heb ik hiervoor aangegeven. Die Zweedse site heeft hun informatie niet uit hun duim gezogen. Het is niet iets wat ik verzin.

Ik heb het al eerder gezegd (en ik wil helemaal geen kant kiezen, laat een ieder lekker zelf besluiten wat voor schoonmaakmiddel hij/zij wil gebruiken): een discussie voeren over schoonmaakmiddelen moet volgens mij toch echt op een enigzins wetenschappelijk onderbouwde manier. Dus door ingrediënten-lijsten of MSDS-sheets te vergelijken. De geur van een pot schoonmaakmiddel aanvoeren als argument is mijns inziens veel te amateuristisch voor een volwassen forum als dit.

haicoterbeek

Citaat van: marnox op 27-03-2019  14:00 uIk heb het al eerder gezegd (en ik wil helemaal geen kant kiezen, laat een ieder lekker zelf besluiten wat voor schoonmaakmiddel hij/zij wil gebruiken): een discussie voeren over schoonmaakmiddelen moet volgens mij toch echt op een enigzins wetenschappelijk onderbouwde manier. Dus door ingrediënten-lijsten of MSDS-sheets te vergelijken. De geur van een pot schoonmaakmiddel aanvoeren als argument is mijns inziens veel te amateuristisch voor een volwassen forum als dit.
Volledig mee eens! Wellicht is het ook handig eerst criteria op te stellen.

KarmeFrank

Wil het goedje na alle gelezen goede ervaringen zelf eens ondervinden en besteld. Een 1% oplossing houd dat in dat je 100 g op 10 liter water moet gebruiken? (10 liter lijkt me minimaal wil ik dat in mijn Easybrew 30 rondpompen) in dat geval vind het qua verbruik inderdaad vrij fors aan de prijs of maak ik nu een denkfout. :denken:

Martijn0172

In mijn Braumeister 50 laat ik ongeveer 9 liter lopen, het is dus vrij prijzig. Wat ik wel merk is dat het daarna zo schoon is dat de volgende keer brouwen afspuiten met warm water volstaat. Nu doe ik het dus om de 3-4 x brouwen

KarmeFrank

Citaat van: Martijn0172 op 15-04-2019  13:43 uIn mijn Braumeister 50 laat ik ongeveer 9 liter lopen, het is dus vrij prijzig. Wat ik wel merk is dat het daarna zo schoon is dat de volgende keer brouwen afspuiten met warm water volstaat. Nu doe ik het dus om de 3-4 x brouwen

Ok dat is wel een goede tip. Dan doe ik niet 7x maar 21 keer brouwen per pot Enzybrew. Ook wat spulletjes in de pan erbij zodat ook dat goed schoon wordt en mijn Easybrew 30 is een veredelde vaatwasser geworden  :D

Gisteren wat geprobeerd met bijbehorende maatschep op 5 liter water maar de nieuwe inhoud was aardig vastgekoekt is dat bij meerdere mensen ook het geval?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.