Enzybrew - Reinigingsmiddel

Gestart door Johnny Stardust, 10-03-2017 11:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Fermon

Citaat van: haicoterbeek op 17-09-2018  21:46 u

Met een warme 1% natronloog oplossing krijg je al je brouwapparatuur (koelers, vergistingsvaten, slangen, pakkingen, afsluiters  en ketels) brandschoon.
In de industrie is dit een veelgebruikte en goedkope reinigings methode.

Ik voeg 333 ml van 33% natronloog toe aan
10 liter warm water voor een 1% oplossing.
Wil je een minder sterke oplossing dan kan dit natuurlijk ook.

N.B. De genoemde oplossing is zo krachtig dat het gebruik van handschoenen, bril en beschermende kleding noodzakelijk is.

Het maakt het gebruik van oxi, caustic en enzybrew overbodig.

Volgens mij is dit ook pure natroloog:

 Ik gebruik het om mijn platenkoeler mee schoon te maken.

haicoterbeek

Citaat van: Fermon op 18-09-2018  07:52 uVolgens mij is dit ook pure natroloog:

 Ik gebruik het om mijn platenkoeler mee schoon te maken.
Gootsteen ontstopper is meestal natronloog. Echter de concentratie is vaak niet aangegeven. 50%, 33% en 25% komen voor.
Voor je platenkoeler is het een goedkope en krachtige oplossing. Je kunt het zelf aanmaken in de gewenste concentratie. Zie het rekenvoorbeeld hieronder.


Om rond te pompen door je systeem verdunnen als volgt:

330 ml van 33% natronloog op 10 liter water geeft een 1% oplossing.
400 ml van 25% natronloog op 10 liter water geeft een 1% oplossing.

Wil je 1 liter oplossing aanmaken van 1%:

33 ml van 33% natronloog op 1 liter water geeft een 1% oplossing.
40 ml van 25% natronloog op 1 liter water geeft een 1% oplossing.

Voor het verdunnen van vaste stof, dus natronloog korrels geld:

1 gram op 100 ml water is 1%
100 gram op 10 liter water is 1%

Natronloog blijft natuurlijk een gevaarlijk goedje. Netzoals enzybrew, caustic en oxi  producten. Daarom hieronder het chemicalienblad.

https://alphaindustries.be/wp-content/MSDS/MSDS_RK_45__N_kleur.pdf

dirk

Citaat van: haicoterbeek op 18-09-2018  01:20 u...
Enzybrew 10 bestaat volgens het MSDS uit 98% !!!! sodium carbonate. Sodiumcarbonate is natrium carbonaat oftewel Na2CO3
In Nederland noemen we dat baking-soda  of soda. Mijn grootmoeder gebruikte het al in de vorige eeuw.
....

Prima dat je sceptisch bent, maar waar staat dat Enzybrew 10 uit 99 procent natriumcarbonaat bestaat?

Ik kan het in je (kapotte) link niet vinden, hier een werkende.

Ik heb me suf gezocht, volgens mij haal je echt het een en het andere door elkaar.

Citaat van: Fermon op 18-09-2018  07:52 uVolgens mij is dit ook pure natroloog:

 Ik gebruik het om mijn platenkoeler mee schoon te maken.

Dit is geen natronloog, dit is natriumhydroxide. Natronloog is de waterige oplossing van natriumhydroxide. Toevallig heb ik dit spul ook in huis, ik kan zeggen dat deze Kruidvat Ontstopper uit 99 procent natriumhydroxide bestaat.

haicoterbeek

Citaat van: dirk op 18-09-2018  11:03 uDit is geen natronloog, dit is natriumhydroxide. Natronloog is de waterige oplossing van natriumhydroxide. Toevallig heb ik dit spul ook in huis, ik kan zeggen dat deze Kruidvat Ontstopper uit 99 procent natriumhydroxide bestaat.

De concentratie van natriumhydroxide in water wordt uitgedrukt in %.
Een 1% oplossing bevat 1 gram vaste stof per 100 ml water.

Ontstopper met een concentratie van 99% bestaat niet. Het zou dan niet meer vloeibaar zijn.



haicoterbeek

Citaat van: dirk op 18-09-2018  11:03 uPrima dat je sceptisch bent, maar waar staat dat Enzybrew 10 uit 99 procent natriumcarbonaat bestaat?


In het Chemicalienblad dat jij zelf gepost hebt.
Hier staat
max 1% protease,
max 1% cellulase,
15-30% natrium carbonaat met aanhangend peroxide (Na2CO3.H2O2)
> 30% natrium carbonaat (Na2CO3)

Enzymen worden al tientallen jaren toegevoegd aan wasmiddelen, vaatwasmiddelen etc.
Dit is niet nieuw. Het is een soort katalysator. Het versneld de reinigende werking.
http://www.isditproductveilig.nl/was-en-reinigingsmiddelen/pages/dictionary.php?page_id=11&dictionary_id=30
Vaatwastabletten zitten er ook vol mee. Die zijn ook net zo goed als enzybrew.

Maar goed als jij "betoverd" bent door Enzybrew 10 hou ik je niet tegen. Als je er maar van doordrongen bent dat het een merknaam is. Een merk samengesteld uit simpele en goedkope basis chemicaliën.

seed7

Zei ik toch al, Biotex van de Kortman & Schulte chemicaliën-en-sodafabriek, het eerste wasmiddel met protease. Tegenwoordig subtilisine, lipase, amylase en mannanase Helaas geparfumeerd. Kijk voor de grap eens op Alibaba wat al dat spul per kg kost.

Iedereen lacht me uit als ik zeg dat ik Biotex in de jaren 80 als schoonmaakmiddel voor mijn spulletjes gebruikte.

Ingo

brucero

Interessant onderwerp, maar Enzybrew was toch maar het enige middel die zonder schrobben de aanslag op mijn verwarmingsspiraal van de Braumeister verwijderde, ervoor werd PBW, vaatwas en Halopur gebruikt.

dirk

Citaat van: brucero op 18-09-2018  14:09 uInteressant onderwerp, maar Enzybrew was toch maar het enige middel die zonder schrobben de aanslag op mijn verwarmingsspiraal van de Braumeister verwijderde, ervoor werd PBW, vaatwas en Halopur gebruikt.

Precies, dat herken ik helemaal. Maar pas op dat dat geen placebo effect is hè. Want grootmoeders soda is toch 'the real thing' :nut:

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 17-09-2018  21:46 u

Met een warme 1% natronloog oplossing krijg je al je brouwapparatuur (koelers, vergistingsvaten, slangen, pakkingen, afsluiters  en ketels) brandschoon.
In de industrie is dit een veelgebruikte en goedkope reinigingsmethode.

Ik voeg 333 ml van 33% natronloog toe aan
10 liter warm water voor een 1% oplossing.
Wil je een minder sterke oplossing dan kan dit natuurlijk ook.

N.B. De genoemde oplossing is zo krachtig dat het gebruik van handschoenen, bril en beschermende kleding noodzakelijk is.

Het maakt het gebruik van oxi, caustic en enzybrew overbodig.


Natriumloog is zonder meer een zeer krachtige reiniger. Het wordt in commerciële brouwerijen veel gebruikt.

Toch is het geen reinigingsmiddel dat geschikt is voor ons hobbybrouwers. Het is erg agressief. Een andere naam voor natriumloog is bijtende soda. Waar die naam vandaan komt is snel duidelijk als je een heel klein wondje hebt en geen handschoenen draagt. Daarnaast tast loog koper aan (denk aan platenkoelers) en laat het een waas achter.

Citaat van: haicoterbeek op 18-09-2018  11:37 uMaar goed als jij "betoverd" bent door Enzybrew 10 hou ik je niet tegen. Als je er maar van doordrongen bent dat het een merknaam is. Een merk samengesteld uit simpele en goedkope basis chemicaliën.

Ik daag je uit Enzybrew 10 te gebruiken en pas daarna een oordeel te geven over dit middel.
In de de 38 jaar dat ik brouw heb ik heel wat reinigingsmiddelen gebruikt maar geen enkel ander middel is zo effectief in gebruik zonder dat je als marsmannetje inclusief veiligheidsbril hoeft te verkleden.

dirk

Citaat van: Jacques op 18-09-2018  22:31 uIk daag je uit Enzybrew 10 te gebruiken en pas daarna een oordeel te geven over dit middel.
In de de 38 jaar dat ik brouw heb ik heel wat reinigingsmiddelen gebruikt maar geen enkel ander middel is zo effectief in gebruik zonder dat je als marsmannetje inclusief veiligheidsbril hoeft te verkleden.

Ik ben benieuwd of hij dan nog rept over het placebo effect.

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 18-09-2018  22:31 uDaarnaast tast loog koper aan (denk aan platenkoelers)
Deze stelling is niet te onderbouwen.

hobbyman

Ik gebruik ook enzybrew. Verder geen ervaring met iets anders, maar klopt het dat enzybrew een 10x hogere dosering heeft als PBW? En dat het daarom duur in gebruik is?

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 18-09-2018  22:31 uIk daag je uit Enzybrew 10 te gebruiken en pas daarna een oordeel te geven over dit middel.
In de de 38 jaar dat ik brouw heb ik heel wat reinigingsmiddelen gebruikt maar geen enkel ander middel is zo effectief in gebruik zonder dat je als marsmannetje inclusief veiligheidsbril hoeft te verkleden.

Met alle respect maar bovenstaande opmerking is tegen beter weten in!
Volgens het chemicaliën blad is er geen verschil in de te nemen veiligheidsmaatregelen.



Als je hier stelt (of blijft stellen) dat je bij het gebruik van enzybrew geen beschermmingsmiddelen hoeft te gebruiken, terwijl de fabrikant het uitdrukkelijk voorschrijft, dan breng je opzettelijk mensen in gevaar.

Ik bestrijd nergens dat enzybrew een effectief middel is.
Het bezwaar dat ik er tegen heb is dat het 12 euro de kilo kost bij de Brouwmarkt. Een kilo natriumhydroxide kost 5,95 euro. Enzybrew is te koop in een verpakking van 750 gram. Waardoor het prijsverschil wordt gecamoufleerd. Bij dezelfde concentratie is natronloog ook nog eens veel effectiever. Ik toon slechts aan dat het middel een marketing truc is. Een bestaand middel in een exclusief jasje.

De uitdaging neem ik dus ook niet aan. Ik spoel niet graag (en in dit geval letterlijk) geld door het riool.

Johan_vL

Ik gebruik ook gewoon NaOH, kost weinig en werkt super, zeker als je het met warm water gebruikt van 60 graden Celsius. Ik moet wel toegeven dat het gevaarlijk spul is, altijd goed opletten en veilig werken dus  :brouwen:

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 18-09-2018  23:41 uDeze stelling is niet te onderbouwen.

Toch wel.

Ik heb een hele tijd een rvs platenkoeler gebruikt met kopersoldeer. Deze reinigde ik met een loogoplossing die rondgepompt werd. De oplossing kleurde steeds blauwer door het oplossen van koper.

Dat natronloog metalen kan aantasten is algemeen bekend. Zie https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/456/ en

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 19-09-2018  00:13 uMet alle respect maar bovenstaande opmerking is tegen beter weten in!
Volgens het chemicaliën blad is er geen verschil in de te nemen veiligheidsmaatregelen.
...

Ik bestrijd nergens dat enzybrew een effectief middel is.
Het bezwaar dat ik er tegen heb is dat het 12 euro de kilo kost bij de Brouwmarkt. Een kilo natriumhydroxide kost 5,95 euro. Enzybrew is te koop in een verpakking van 750 gram. Waardoor het prijsverschil wordt gecamoufleerd. Bij dezelfde concentratie is natronloog ook nog eens veel effectiever. Ik toon slechts aan dat het middel een marketing truc is. Een bestaand middel in een exclusief jasje.

De uitdaging neem ik dus ook niet aan. Ik spoel niet graag (en in dit geval letterlijk) geld door het riool.

Tegen beter weten in gebruik ik niet altijd rubberen handschoenen als ik bezig ben met reinigingsmiddelen.
Bij het gebruik van natronloog heb ik gemerkt dat dit wel altijd nodig is omdat het kleinste krasje op mijn handen bijtend pijn doet als ik dit middel gebruik. Toppen van mijn vingers worden snel rimpelig en spullen glijden uit mijn handen. Na afloop is mijn hand schraal en droogt de huid uit.
Bij Enzybrew 10 heb ik dit alles niet. Hoewel je de nodige voorzichtigheid in acht moet nemen is het minder risicovol en prettiger in het gebruik. Wel vind ik de geur zeer onaangenaam als je aan de pot ruikt. Na verdunning is de geur veel minder onaangenaam.


Jammer dat je de uitdaging niet aangaat. Door het middel te gebruiken zul je merken dat het echt veel beter en fijner in het gebruik is dan natronloog. Nu kom je tot conclusies zonder enige ervaring met Enzybrew 10 te hebben.
Wel ben ik met je eens dat het niet het goedkoopste reinigingsmiddel is, maar daar staat tegenover dat na gebruik alles er blinkend uitziet. Kort naspoelen is voldoende.


Overigens is de aanbevolen concentratie van Enzybrew 1%.
De aanbevolen concentratie natronloog is 1 tot 5% afhankelijk van de mate van verontreiniging. Het prijsverschil is minder groot dan je suggereert.

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 19-09-2018  21:35 uToch wel.

Ik heb een hele tijd een rvs platenkoeler gebruikt met kopersoldeer. Deze reinigde ik met een loogoplossing die rondgepompt werd. De oplossing kleurde steeds blauwer door het oplossen van koper.

Dat natronloog metalen kan aantasten is algemeen bekend. Zie https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/456/ en

Wederom tegen beter weten in! Volgens jouw eigen link is 304 en 316 zeer goed bestand tegen corrosie door natronloog



Volgens dezelfde sheet kun je koper een jaar lang in NaOH leggen van 30-50% en dan is er 0,06 mm verdwenen. Dat is 0,00000685 mm per uur voor koper. Als ik er met een theedoek over heen veeg verdwijnt er meer van de oppervlakte. En dan gaat het ook nog om onverdunde natrium hydroxide.

De blauwe kleur waar jij het over hebt is trouwens geen koper, maar een koperoxide dat onder invloed van natriumhydroxide blauw kleurt. Het groene patina dat je ook ziet op koperen daken vormt zich alleen onder vochtige omstandigheden. Dus ook op de lassen in je platenkoeler.

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 19-09-2018  21:43 uTegen beter weten in gebruik ik niet altijd rubberen handschoenen als ik bezig ben met reinigingsmiddelen.
Bij het gebruik van natronloog heb ik gemerkt dat dit wel altijd nodig is omdat het kleinste krasje op mijn handen bijtend pijn doet als ik dit middel gebruik. Toppen van mijn vingers worden snel rimpelig en spullen glijden uit mijn handen. Na afloop is mijn hand schraal en droogt de huid uit.
Bij Enzybrew 10 heb ik dit alles niet. Hoewel je de nodige voorzichtigheid in acht moet nemen is het minder risicovol en prettiger in het gebruik. Wel vind ik de geur zeer onaangenaam als je aan de pot ruikt. Na verdunning is de geur veel minder onaangenaam.

De veiligheidsbladen schrijven voor beide middelen (Enzybrew 10 en Natronloog) een veiligheidsbril en handschoenen voor. Logisch het zijn beide alkalische middelen met een pH > 11.

Als jij je daar thuis niet aan houdt dan is dat geheel voor je eigen rekening. De arbowet geldt nou eenmaal alleen op het werk.

Echter door hier te verkondigen dat deze beschermingsmiddelen bij het gebruik van enzybrew niet nodig zijn neem je een zeer groot risico.


haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 19-09-2018  21:43 uOverigens is de aanbevolen concentratie van Enzybrew 1%.
De aanbevolen concentratie natronloog is 1 tot 5% afhankelijk van de mate van verontreiniging. Het prijsverschil is minder groot dan je suggereert.
Wederom spreek je hier het infoblad van de leverancier tegen. Wederom spiegel je het mooier voor als het is.

https://www.realzyme.com/wp-content/uploads/2017/06/Enzybrew-10-REALZYME-EN-2017.pdf

In het infoblad van de leverancier wordt gesproken over een dosering van 0,5 tot 2% Dit is 50 tot 200 gram op 10liter. In het slechtste geval is je potje van 750 g na drie volle emmers al leeg.
De opgegeven contact tijd is: 3 kwartier tot 2 uur. Die enzymen hebben nu eenmaal tijd nodig.

Een 1% oplossing natrium hydroxide van 60 C voldoet bij mij prima. Contact tijd 5 - 10 minuten.

Kosten bij aanschaf 7,5 kilo natrium hydroxide -€ 3,33 /kg. (Bij werkenmetmerken.nl)

Bij aanschaf 10 kilo Enzybrew10  - € 9,00 /kg. (Bij Braumarkt.nl)

Enzybrew is dus bijna 3 keer zo duur.

NB: Ik heb met beide genoemde bedrijven geen relatie.



seed7

Citaat van: haicoterbeek op 20-09-2018  02:13 uAls jij je daar thuis niet aan houdt dan is dat geheel voor je eigen rekening. De arbowet geldt nou eenmaal alleen op t werk.

Had recent een milieu- en veiligheidsinspectie door de gemeente. Arbo hoef ik niet naar te kijken was de opmerking, je werkt alleen en voor je zelf. Er zijn dus blijkbaar ook bedrijfssituaties waar de wetgeving niet geld. Wat niet wegneemt dat ik de zaken wel op orde heb.

T.a.v. reiniging, zonder ATP meter of uit platen is daar weinig zinnigs over te zeggen, anders dan "visueel schoon".

Ingo


haicoterbeek

Citaat van: seed7 op 20-09-2018  07:37 uT.a.v. reiniging, zonder ATP meter of uit platen is daar weinig zinnigs over te zeggen, anders dan "visueel schoon".

Ingo
Precies! En dat is ook voldoende.

V.w.b. Veiligheid had ik ook niet anders verwacht dan dat jij je zaakjes op orde hebt! [emoji1303]

Johan_vL

Citaat van: seed7 op 20-09-2018  07:37 uT.a.v. reiniging, zonder ATP meter of uit platen is daar weinig zinnigs over te zeggen, anders dan "visueel schoon".

Ingo

@Ingo wat is ATP ? Adesine Tri Phosphate ? :brouwen:

haicoterbeek

Citaat van: Johan_vL op 20-09-2018  15:00 u@Ingo wat is ATP ? Adesine Tri Phosphate ? :brouwen:
ATP komt vrij bij de stofwisseling van bacteriën, schimmels en gisten. Deze stof is snel te detecteren met een ATP meter. De meting wordt gebruikt om de hygiëne en het voorkomen van micro-organismen op een bepaald oppervlak of voorwerp weer te geven.

Johan_vL

Citaat van: haicoterbeek op 20-09-2018  19:32 uATP komt vrij bij de stofwisseling van bacteriën, schimmels en gisten. Deze stof is snel te detecteren met een ATP meter. De meting wordt gebruikt om de hygiëne en het voorkomen van micro-organismen op een bepaald oppervlak of voorwerp weer te geven.

Het antwoord is dus: Ja, adesine tri phosphate, lol dank u Haico  :degroeten:

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 20-09-2018  01:09 uWederom tegen beter weten in! Volgens jouw eigen link is 304 en 316 zeer goed bestand tegen corrosie door natronloog


Volgens dezelfde sheet kun je koper een jaar lang in NaOH leggen van 30-50% en dan is er 0,06 mm verdwenen. Dat is 0,00000685 mm per uur voor koper. Als ik er met een theedoek over heen veeg verdwijnt er meer van de oppervlakte. En dan gaat het ook nog om onverdunde natrium hydroxide.

De blauwe kleur waar jij het over hebt is trouwens geen koper, maar een koperoxide dat onder invloed van natriumhydroxide blauw kleurt. Het groene patina dat je ook ziet op koperen daken vormt zich alleen onder vochtige omstandigheden. Dus ook op de lassen in je platenkoeler.

Ik heb het niet over rvs gehad...

Het vrijkomen van koperoxide is iets wat je niet wilt. Koperoxide is zeer giftig. Het sterk blauw kleuren van reinigingsmiddel heb ik alleen gezien bij het gebruik van natriumhydroxide en niet bij andere middelen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.