Enzybrew - Reinigingsmiddel

Gestart door Johnny Stardust, 10-03-2017 11:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 15-03-2019  13:26 uDat weten we nu inmiddels wel, en fijn dat je zegt dat je er mee kapt, ik houd je aan die belofte.  ;D
Maar door het op die manier te zeggen helpt niet echt vrees ik als je wilt dat hij er echt mee kapt.   

Hai

We moeten met ons allen ook eens leren genieten van een goede discussie ^-^
Ik heb deze draad met veel plezier gelezen, en zeker niet dommer van geworden :)

Sander van Dijk

Citaat van: Hai op 15-03-2019  14:03 uWe moeten met allen ook eens leren genieten van een goede discussie ^-^
Ik heb deze draad met veel plezier gelezen, en zeker niet dommer van geworden :)
Mee eens. Voor mij één van de interessantere topics op dit moment.

Als een discussie niet teveel op de man/vrouw  en met inhoudelijke argumenten wordt gevoerd vind ik dat juist leuk en alleen maar goed.

JoepH

Helemaal met Hai eens. Door dit topic ben ik wijzer en zeker bewuster geworden met en in de omgang van reinigingsproducten. Met dank aan Haico en Jacques. Af en toe vlogen de vonken eraf. Niet erg zolang er niet op de man wordt gespeeld. Overigens mis ik Heisenberg en Mark die met een ban zijn veroordeeld tot de subcultuur van de brouwwereld. Hahaha. ze zijn underground gegaan.

Scorpionrose

Citaat van: JoepH op 15-03-2019  15:34 uHelemaal met Hai eens. Door dit topic ben ik wijzer en zeker bewuster geworden met en in de omgang van reinigingsproducten. Met dank aan Haico en Jacques. Af en toe vlogen de vonken eraf. Niet erg zolang er niet op de man wordt gespeeld. Overigens mis ik Heisenberg en Mark die met een ban zijn veroordeeld tot de subcultuur van de brouwwereld. Hahaha. ze zijn underground gegaan.

Wilde net reageren maar je geeft mijn antwoord al.
Die zitten hier echt wel op het forum.

hansHalberstadt

Helemaal mee eens. De een vindt het belachelijk duur en de ander vind het prima zijn geld waard. En beiden is wat voor te zeggen. Zolang je mensen maar niet gaat belemmeren als die een andere opvatting hebben dan blijft het een leuke discussie.   

Jacques

Zo juist heb ik een gedeelte van een artikel dat ik geschreven heb voor De Roerstok in het topic over de 3e Dutch Craft Beer Conference geplaatst. In dat topic kun je ook andere verslagen lezen over deze dag.

Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38516.msg588151.html#msg588151

Wallie

Maar proberen met deze 2 tonnen:




Zijn 2 60 liter tonnen, in allebei 50 liter warm water gedaan. Warm water wat uit de kraan komt, dus rond de 60 graden.
In de witte ton 3 volle scheppen Enzybrew gedaan, in de blauwe ton 2 volle scheppen.

Op het schepje staat de maat aangegeven in ml, nu was ik benieuwd naar het gewicht.
Op de foto is te zien dat 30 ml qua gewicht 30 gram is.


Ze staan nu allebei in de garage om 2 uur in te werken.

dirk

Citaat van: Wallie op 16-03-2019  10:52 uMaar proberen met deze 2 tonnen:




Zijn 2 60 liter tonnen, in allebei 50 liter warm water gedaan. Warm water wat uit de kraan komt, dus rond de 60 graden.
In de witte ton 3 volle scheppen Enzybrew gedaan, in de blauwe ton 2 volle scheppen.

Op het schepje staat de maat aangegeven in ml, nu was ik benieuwd naar het gewicht.
Op de foto is te zien dat 30 ml qua gewicht 30 gram is.


Ze staan nu allebei in de garage om 2 uur in te werken.

Veel succes. Ik ben benieuwd of het werkt want dat is veeeeeel te weinig. 1.8/gram per liter.

Beter had je per ton 10 liter water kunnen nemen, en 2 maatschepjes. En ja, dan moet je wel af en toe even schudden.

Dund

Dosering is volgens mij 10 gram per liter.

Roelof

Was een mooie gelegenheid geweest om in 1 vat Enzybrew en in het andere vat Subliem te gebruiken.  :D

JoepH

Rekenen. Als 30 ml 30 gram weegt, dan is 1gram op liter een verdunning van 1 promille zoals Oscar al aangaf. Als je 10 liter neemt en zoekt naar een verdunning van 1% dan is dat 1/100 deel van 10.000 ml. Dus lieve vrienden, 100 gram op 10 liter. Of ook wel 100 ml op 10 liter.
Ik heb dit rekenvoorbeeld aan mijn groep 8 leerlingen voorgelegd. Van de 31 hadden het er 26 goed. Ik heb meteen aan ze gevraagd hoeveel % van de klas dat was.  :groots:

dirk

Citaat van: JoepH op 16-03-2019  12:34 uDus lieve vrienden, 100 gram op 10 liter. Of ook wel 100 ml op 10 liter.

Even mierenneuken: dat is 100 ml enzybrew op 9.900 ml water, hè.

JoepH

Overigens is voor mij een verdunning van 0,5% voldoende. Dirk kijk uit voor de rode bosmier. Die bijten. :huilen: Hahaha!

haicoterbeek

Concentraties van oplossingen zijn altijd in gewichtsprocenten.

gram/liter, mol/liter of ppm

Een 1% oplossing is in dit geval 10 gram per liter water.


Jacques

Citaat van: Wallie op 16-03-2019  10:52 uMaar proberen met deze 2 tonnen:




Zijn 2 60 liter tonnen, in allebei 50 liter warm water gedaan. Warm water wat uit de kraan komt, dus rond de 60 graden.
In de witte ton 3 volle scheppen Enzybrew gedaan, in de blauwe ton 2 volle scheppen.

Op het schepje staat de maat aangegeven in ml, nu was ik benieuwd naar het gewicht.
Op de foto is te zien dat 30 ml qua gewicht 30 gram is.


Ze staan nu allebei in de garage om 2 uur in te werken.

Bij de bovenste ton is biersteen te zien. Dat is een complexe verontreiniging bestaande uit organische en anorganische stoffen. Voor een effectieve reiniging is zowel een alkalische reiniger zoals Enzybrew 10 als een zuurreiniger vereist. Omdat het gaat om een grillige verontreiniging is een middel dat sterk schuimt gewenst. Je zou hiervoor fosforzuur kunnen gebruiken aangevuld met Star San.
Het helpt als je roert. Er is dan ook enige mechanische actie.

Voor mij is dit een stevige verontreiniging waarvoor 2% Enzybrew 10 vereist is.

Als de reinigingsmiddelen voldoende lang inwerken. Beter wat langer dan te kort werken.

Wallie

Citaat van: dirk op 16-03-2019  11:33 uVeel succes. Ik ben benieuwd of het werkt want dat is veeeeeel te weinig. 1.8/gram per liter.

Beter had je per ton 10 liter water kunnen nemen, en 2 maatschepjes. En ja, dan moet je wel af en toe even schudden.

Als ik 10 gram per liter zou nemen was de pot al leeg geweest. Zo graag wil ik ze ook weer niet schoon hebben.
En ik heb ze helemaal vol gedaan omdat ik geen zin had in schudden.. ;)

Wallie

Citaat van: Roelof op 16-03-2019  12:11 uWas een mooie gelegenheid geweest om in 1 vat Enzybrew en in het andere vat Subliem te gebruiken.  :D

Geen Subliem in huis :( En is moeilijk te zien in de blauwe ton denk ik

Wallie

Citaat van: JoepH op 16-03-2019  12:34 uRekenen. Als 30 ml 30 gram weegt, dan is 1gram op liter een verdunning van 1 promille zoals Oscar al aangaf. Als je 10 liter neemt en zoekt naar een verdunning van 1% dan is dat 1/100 deel van 10.000 ml. Dus lieve vrienden, 100 gram op 10 liter. Of ook wel 100 ml op 10 liter.
Ik heb dit rekenvoorbeeld aan mijn groep 8 leerlingen voorgelegd. Van de 31 hadden het er 26 goed. Ik heb meteen aan ze gevraagd hoeveel % van de klas dat was.  :groots:

Bedankt JoepH voor de berekening. Hij was ook wel duidelijk geweest als je iets minder cynisch was geweest.

Ik kan wel rekenen maar kies bewust voor een andere dosering omdat anders de pot zo leeg is, en daar is het mij te duur voor.

Wallie

Citaat van: Jacques op 16-03-2019  16:49 uBij de bovenste ton is biersteen te zien. Dat is een complexe verontreiniging bestaande uit organische en anorganische stoffen. Voor een effectieve reiniging is zowel een alkalische reiniger zoals Enzybrew 10 als een zuurreiniger vereist. Omdat het gaat om een grillige verontreiniging is een middel dat sterk schuimt gewenst. Je zou hiervoor fosforzuur kunnen gebruiken aangevuld met Star San.
Het helpt als je roert. Er is dan ook enige mechanische actie.

Voor mij is dit een stevige verontreiniging waarvoor 2% Enzybrew 10 vereist is.

Als de reinigingsmiddelen voldoende lang inwerken. Beter wat langer dan te kort werken.

Weet dat het biersteen is, maar wilde het zo proberen eerst.. :D
Deze gebruiken we niet meer maar wilde ze wel graag zo schoon mogelijk hebben..

Wallie

Voor wie het interessant vind, dit is het eindresultaat. Het water met Enzybrew heeft er wel langer in gezeten dan 2 uur.
En ik heb wel flink gepoetst nadat ik het water er uit heb gelaten.



Ik ben tevreden, zijn mij schoon genoeg. Maar zou er geen bier meer in willen hebben...

Jacques

Citaat van: Wallie op 16-03-2019  20:00 uIk kan wel rekenen maar kies bewust voor een andere dosering omdat anders de pot zo leeg is, en daar is het mij te duur voor.

Wat je had kunnen doen is de ton gedeeltelijk vullen met Enzybrew 10 bijvoorbeeld voor 10 tot 20%. Daarna de ton afsluiten en regelmatig rollen met de ton...

Citaat van: Wallie op 16-03-2019  20:06 uIk ben tevreden, zijn mij schoon genoeg. Maar zou er geen bier meer in willen hebben...

Waarom niet? Als je hierna nog met een zuurreiniger aan de gang gaat wordt hij als nieuw.

dirk

Citaat van: Wallie op 16-03-2019  20:00 uIk kan wel rekenen maar kies bewust voor een andere dosering omdat anders de pot zo leeg is, en daar is het mij te duur voor.

Rare beredenering. Ik maak glazen mandflessen van 36 liter schoon met 1 liter 1% (10 gram dus) Enzybrew oplossing, en krijg de meest hardnekkige gistbrandwaas zonder schrobben weg. Wel spoel ik de mandflessen eerst voor met een paar liter warm/heet water, om zoveel mogelijk afkoeling en breuk te voorkomen. Een afdekkapje op mandfles, paar keer schudden en het is schoon, voorgestelde inwerktijden zullen best goed zijn, maar zelf heb ik genoeg aan 10 a 15 minuten.

Meer oplossing aanmaken vind ik echt verspilling van materiaal en warm water.

Jacques

Citaat van: dirk op 16-03-2019  21:58 uRare beredenering. Ik maak glazen mandflessen van 36 liter schoon met 1 liter 1% (10 gram dus) Enzybrew oplossing, en krijg de meest hardnekkige gistbrandwaas zonder schrobben weg. Wel spoel ik de mandflessen eerst voor met een paar liter warm/heet water, om zoveel mogelijk afkoeling en breuk te voorkomen. Een afdekkapje op mandfles, paar keer schudden en het is schoon, voorgestelde inwerktijden zullen best goed zijn, maar zelf heb ik genoeg aan 10 a 15 minuten.

Meer oplossing aanmaken vind ik echt verspilling van materiaal en warm water.

Hoe makkelijk een verontreiniging kunt verwijderen ligt aan de aard van de verontreiniging maar ook aan de tijd dat de verontreiniging zich heeft opgebouwd. Biersteen bouwt zich laagje voor laagje op. Dat maakt het lastig om te verwijderen.
Ook het feit dat biersteen bestaat uit organisch en anorganisch materiaal maakt uit. Enzybrew 10 pakt organische verontreinigingen aan. Daar is het heel actief op. Dit is niet het geval met anorganische verontreinigen. Je moet daarom met twee reinigingsmiddelen te werk gaan. Een alkalische reiniger zoals Enzybrew 10 en daarna een zuurreiniger. Bij een stevige aanslag kan het zijn dat meerdere keren beide reinigers moet gebruiken om echt alles kwijt te raken.

dirk

Wat is je punt nou Jacques?

Waar ik op doelde is dat het hele vat vullen met water en reinigingsmiddel pure verspilling is, je hoeft het hele vat echt niet vol te laten lopen om tot een goede reiniging te komen. Bij mij volstaat 3% van het volume al.

Mandflessen maak ik nauwelijks schoon met zure reinigers, aangezien het optisch wel schoon blijft met een basische reiniger. Toch vind ik het wel een goed punt van je om dit aan te halen bij  lastige vervuiling.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.