Enzybrew - Reinigingsmiddel

Gestart door Johnny Stardust, 10-03-2017 11:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wallie

Citaat van: dirk op 02-03-2019  13:48 uDe meesten klikken hier niet op de links en kijken vooral niet verder dan de laatste pagina Wallie... Dan krijg je dat soort vragen... En dan zwijg ik maar over het gebruik van de zoekfunctie.

Met lijst bedoelde ik de ingrediëntenlijst van Enzybrew 10.
Niet deze waslijst van het gesprek over Enzybrew. Daar is inderdaad moeilijk doorheen komen.  ;)

Zelf een topic aanmaken met je vraag is makkelijker dan alles doorlezen of proberen te zoeken.
Helaas werkt het zo bij veel mensen. Heb mijzelf er in het begin ook wel eens schuldig aan gemaakt.
Maar door reacties met uitleg en het zelf lezen, weet ik inmiddels beter. :)

haicoterbeek

Citaat van: Wallie op 02-03-2019  13:54 uMet lijst bedoelde ik de ingrediëntenlijst van Enzybrew 10.
Niet deze waslijst van het gesprek over Enzybrew. Daar is inderdaad moeilijk doorheen komen.  ;)

Zelf een topic aanmaken met je vraag is makkelijker dan alles doorlezen of proberen te zoeken.
Helaas werkt het zo bij veel mensen.. Heb mijzelf er in het begin ook wel eens schuldig aan gemaakt.
Maar door reacties met uitleg en het zelf lezen, weet ik inmiddels beter. :)
http://www.castlemalting.com/Publications/CleaningProducts/SAFETY_DATA_SHEET_EN_ENZYBREW10.pdf

Al vaker gepost hier. Ingrediënten soda en percarbonaat. Gelijk aan alle oxi reinigingsmiddelen. Alleen zit hier voor 10 euro cellulase in!

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 02-03-2019  14:02 uhttp://www.castlemalting.com/Publications/CleaningProducts/SAFETY_DATA_SHEET_EN_ENZYBREW10.pdf

Al vaker gepost hier. Ingrediënten soda en percarbonaat. Gelijk aan alle oxi reinigingsmiddelen. Alleen zit hier voor 10 euro cellulase in!

En die cullulase maakt het verschil!
Maar dat ontdek je pas als je het gebruikt...

Feit is dat er veel tevreden gebruikers zijn van dit middel ondanks de hogere prijs. Je kunt het gericht inzetten en ook om de zoveel tijd gebruiken. Vergelijk het met een frituurpan. Daarvan hoef je niet elke keer het vet van vervangen, maar na verloop van tijd is dat zeker aan te bevelen wil je frissmakende frietjes hebben. Anders gezegd een biofilm bouw je langzaam op en om de zoveel tijd is het nodig om het te verwijderen om je spullen goed schoon te krijgen.

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 02-03-2019  16:17 uEn die cullulase maakt het verschil!
Maar dat ontdek je pas als je het gebruikt...

Feit is dat er veel tevreden gebruikers zijn van dit middel ondanks de hogere prijs. Je kunt het gericht inzetten en ook om de zoveel tijd gebruiken. Vergelijk het met een frituurpan. Daarvan hoef je niet elke keer het vet van vervangen, maar na verloop van tijd is dat zeker aan te bevelen wil je frissmakende frietjes hebben. Anders gezegd een biofilm bouw je langzaam op en om de zoveel tijd is het nodig om het te verwijderen om je spullen goed schoon te krijgen.
Ik bestrijd niet dat enzymen het verschil maken. Al meer dan 25 jaar worden enzymen in wasmiddel etc toegepast. Hierdoor is het mogelijk om op lagere temperaturen de was te doen met het zelfde effect.
Vaatwas tabletten zitten ook vol met enzymen.
Je kunt de vaat blinkend schoon krijgen met lagere temperatuur. Niks nieuws onder de zon!
Vele hobbybrouwers weten dit al jaren en reinigen hun apparatuur met vaatwastabletten van de action (met enzymen)

Ik heb er problemen mee dat enzybrew als iets nieuws wordt aangeprezen voor 11,66 euro de kilo. Terwijl dit voor 1,66 euro de kilo al jaren in de schappen ligt met een minder chique naam.

Uiteindelijk is het als met alles. Het is maar net wat de gek er voor geeft!



Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 02-03-2019  16:45 uIk heb er problemen mee dat enzybrew als iets nieuws wordt aangeprezen voor 11,66 euro de kilo. Terwijl dit voor 1,66 euro de kilo al jaren in de schappen ligt met een minder chique naam.

Zonder een vergelijkende test weet je niet of het gelijkwaardige producten zijn en dat het enige verschil de prijs is. Daar ga je iets te gemakkelijk van uit. De samenstelling van de enzymen zal veel uitmaken. Ik sluit niet uit dat het gaat om een mengsel van meerdere enzymen.

Ik zal komende week dat middel van de Action kopen. Eens kijken of het mogelijk is een vergelijkende test uit te voeren. Het lastige is dat ik twee voorwerpen moet hebben met eenzelfde verontreinigingsgraad.

De mate van schoonmaken kan bekeken worden met een UV-lamp.

dirk

Citaat van: haicoterbeek op 02-03-2019  16:45 uIk bestrijd niet dat enzymen het verschil maken. Al meer dan 25 jaar worden enzymen in wasmiddel etc toegepast. Hierdoor is het mogelijk om op lagere temperaturen de was te doen met het zelfde effect.
Vaatwas tabletten zitten ook vol met enzymen.
Je kunt de vaat blinkend schoon krijgen met lagere temperatuur. Niks nieuws onder de zon!
Vele hobbybrouwers weten dit al jaren en reinigen hun apparatuur met vaatwastabletten van de action (met enzymen)

Ik heb er problemen mee dat enzybrew als iets nieuws wordt aangeprezen voor 11,66 euro de kilo. Terwijl dit voor 1,66 euro de kilo al jaren in de schappen ligt met een minder chique naam.

Uiteindelijk is het als met alles. Het is maar net wat de gek er voor geeft!

Ik pak mijn chips en nootjes er bij, want ik lees dat Haico weer zijn kruistocht opgepakt heeft. Hoe mooi is dat toch, hij heeft het nog nooit uitgeprobeerd, maar wel een mening over...

Trouwens ik ben wel erg blij met dat spul, gisteren een grote mandfles prima schoon gekregen met 1 theelepeltje Enzybrew.  Duur is dat spul niet, voor een mandfles van 32 liter, heb je maar een liter water met een theelepeltje Enzybrew nodig. Vele malen effectiever dan vaatwaspoeder of NaOH.

Wallie

Citaat van: Jacques op 02-03-2019  17:03 uZonder een vergelijkende test weet je niet of het gelijkwaardige producten zijn en dat het enige verschil de prijs is. Daar ga je iets te gemakkelijk van uit. De samenstelling van de enzymen zal veel uitmaken. Ik sluit niet uit dat het gaat om een mengsel van meerdere enzymen.

Ik zal komende week dat middel van de Action kopen. Eens kijken of het mogelijk is een vergelijkende test uit te voeren. Het lastige is dat ik twee voorwerpen moet hebben met eenzelfde verontreinigingsgraad.

De mate van schoonmaken kan bekeken worden met een UV-lamp.

Ik ben heel benieuwd Jacques! Ben naar aanleiding van de ervaringen van de gebruikers ook wel enthousiast, maar ben ook Nederlander. Dus als het goedkoper kan! Misschien kun je in de test ook een vaatwastablet mee nemen?

Misschien kun je 2 buisjes koper of RVS oid een dag in wat wort met hop leggen of zo. En dat dan schoonmaken.
Iets vies maken om het dan voor een experiment schoon te maken. ;)

EBC

Citaat van: Jacques op 02-03-2019  00:15 uHierbij lost het met name de biologische film van een verontreiniging op. Iets wat bijvoorbeeld natriumloog niet doet.

Wat is 'de biologische film van een verontreiniging'?

hansHalberstadt

Vandaag heb ik wat bier gebotteld 2.5 liter in en ronde kolf, met veel aangeslagen hopharsen. Normaal maak ik dat schoon met een borstel of met loog. Nu eens geprobeerd met gewoon goedkoop color wasmiddel en wat kokend water. Binnen 10 seconden was alle aanslag opgelost met wat zwenken. Ik ga toch maar eens wat Subliem witte was halen bij de Action.
 

Oscar

Citaat van: Jacques op 02-03-2019  00:15 uHierbij lost het met name de biologische film van een verontreiniging op. Iets wat bijvoorbeeld natriumloog niet doet.

Beetje peroxide erbij en klaar... ;)

Jacques

Citaat van: EBC op 03-03-2019  17:40 uWat is 'de biologische film van een verontreiniging'?

https://cleaningbusinesstoday.com/blog/biofilm-what-it-is-and-how-to-get-rid-of-it-1/
http://www.miox.com/files/Biofilm_Removal_Synopsis.pdf

Of je hier last van hebt kan gecontroleerd worden met een UV-lamp en ribofavine.
Zie https://sanimatic.com/sanitary-process-solutions/


Mijn ervaring met Enzybrew 10 is dat het zeer goed schoonmaakt. Veel beter dan de vele andere reinigingsmiddelen die ik heb gebruikt.

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-03-2019  20:18 uBeetje peroxide erbij en klaar... ;)

Aan Enzybrew 10 kleven veel minder nadelige effecten dan aan het gebruik van peroxide. Het is een vrij veilige reiniger.

Jacques

Citaat van: Wallie op 03-03-2019  13:44 uIk ben heel benieuwd Jacques! Ben naar aanleiding van de ervaringen van de gebruikers ook wel enthousiast, maar ben ook Nederlander. Dus als het goedkoper kan! Misschien kun je in de test ook een vaatwastablet mee nemen?

Misschien kun je 2 buisjes koper of RVS oid een dag in wat wort met hop leggen of zo. En dat dan schoonmaken.
Iets vies maken om het dan voor een experiment schoon te maken. ;)

Het moet niet zomaar vies zijn. Het moet gaan om hardnekkig vuil dat zich niet zo makkelijk laat verwijderen met een ander reinigingsmiddel.

haicoterbeek

Ik ken jouw methode van brouwen niet. Maar wat voor hardnekkig vuil kom jij tegen dan? Door direct na het gebruik te spoelen met warm water is de meeste aanslag al verdwenen. Eigenlijk is het niet veel anders als de vaat doen!
Daarom begrijp ik nog steeds niet dat jij een kostbaar schoonmaakmiddel nodig hebt voor zoiets simpels als een brouwpan, gistemmer of maischton.
De tijd voor een experiment op dit gebied zou ik gebruiken voor het brouwen van een lekker biertje.

hansHalberstadt

Citaat van: haicoterbeek op 04-03-2019  00:50 uDoor direct na het gebruik te spoelen met warm water is de meeste aanslag al verdwenen.
Voor brouwattributen (beslagketel, kookketel,hevelfilter, slangen, koeler) geldt dit zeker. Na de gisting heb ik vooral gistingsvaten met hophars aanslag. Die krijg je er met heet water en een borstel al goed af. Met een beetje waspoeder bleek het gisteren helemaal simpel. Wat bij mij dan nog overblijft zijn bierflesjes waar na diverse malen gebruik bruine aanslag in zit. idem voor de tegenstroomkoeler. Bierflesjes reinig ik met loog (net zoals in de brouwerij) en ook de tegenstroomkoeler doe ik eens in de 5 x brouwen met loog. (er komt dan bruin gekleurde loog uit)
Ik weet niet of je bierflesjes en koeler ook kunt reinigen met enzybrew of waspoeder? Ik zal het eens gaan proberen. 

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 04-03-2019  00:50 uIk ken jouw methode van brouwen niet. Maar wat voor hardnekkig vuil kom jij tegen dan? Door direct na het gebruik te spoelen met warm water is de meeste aanslag al verdwenen. Eigenlijk is het niet veel anders als de vaat doen!
Daarom begrijp ik nog steeds niet dat jij een kostbaar schoonmaakmiddel nodig hebt voor zoiets simpels als een brouwpan, gistemmer of maischton.
De tijd voor een experiment op dit gebied zou ik gebruiken voor het brouwen van een lekker biertje.

Zo simpel is het niet. Er zet zich organisch en anorganisch vuil af dat je niet simpel wegspoelt met warm water. In de loop der tijd kan er een heuse aanslag ontstaan.
In ieder geval ziet mijn Braumeister er veel schoner uit (blinkend schoon) sinds ik Enzybrew 10 gebruik. Dit geldt ook voor mijn CCT.

Tijdens de Dutch Craft Beer Conference die op 22 januari van dit jaar in Den Haag werd gehouden werd gezegd dat de brouwerijen die Enzybrew 10 gebruiken aanzienlijk minder last hebben van allerlei besmettingen. Dit werd door de aanwezige craftbrouwers niet weersproken, sterker nog er werd instemmend geknikt. Kennelijk is er een verschil tussen schoonmaken en schoonmaken...

Dat jij het middel te duur vindt weten we. Ook ik zou liever willen hebben dat het middel wat goedkoper zou zijn. Maar ik denk niet dat dit bereikt wordt door hard te roepen dat het te duur is en dat daarom niemand het zou moeten gebuiken. De prijs gaat eerder naar beneden als het meer gebruikt wordt en een ander bedrijf er heil in ziet de concurrentie aan te gaan. We hebben dit al eerder gezien met de reinigingsproducten van Chemipro (=Brouwland). Als alternatief hebben we tegenwoordig Puro (=Braumarkt). Die producten zijn goedkoper geprijsd redelijk vergelijkbaar qua werking, maar niet geheel identiek.

dirk

Het enige wat helpt is gerichter inzetten en minder frequent gebruiken. Zelf wissel ik altijd af met vaatwaspoeder, dat gaat prima tot nu toe. Maar met mandflessen heb ik het toch altijd nodig, aangezien ik niet overal met de borstel er bij kan.

Daarnaast is het ook belangrijk om goed te doseren (met weegschaaltje), dat levert veel meer besparing op, en is ook beter voor het milieu. Ik heb wel eens het idee dat thuisbrouwers zomaar een beetje poeder instrooien, en daarmee al snel overdoseren.

Ik hoop zelf ook dat Brouwmarkt dit oppakt met hun 'Puro' leverancier, want eigenlijk hebben ze geen alkalische reiniger zonder chloor.

EBC

Citaat van: Jacques op 04-03-2019  11:52 uZo simpel is het niet. Er zet zich organisch en anorganisch vuil af dat je niet simpel wegspoelt met warm water.

Met warm water spoelen is niet hetzelfde als reinigen. Enkel spoelen is sinds mensenheugenis onvoldoende voor elke brouwer. Een brouwer hoort te reinigen, spoelen en wat borstelen met warm water is niet ok.

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 04-03-2019  07:27 uIk weet niet of je bierflesjes en koeler ook kunt reinigen met enzybrew of waspoeder?

Voor zachte materialen (koper in dit geval) ca. 10 minuten meespoelen, daarna koppel ik mijn koeler van de af. Dit advizeurt Enzybrew ook.

JoepH

Flessen reinigen doe ik al tijden met kristalsoda en subliem oxi van de action. In de verhouding tweederde / éénderde. Dit op 55 graden. Spoelen en een dikke twee uur laten inweken. Daarna uitspoelen met warm water. Gewoon prima!

dirk

Citaat van: JoepH op 04-03-2019  20:48 uFlessen reinigen doe ik al tijden met kristalsoda en subliem oxi van de action. In de verhouding tweederde / éénderde. Dit op 55 graden. Spoelen en een dikke twee uur laten inweken. Daarna uitspoelen met warm water. Gewoon prima!

Zal best goed werken, maar dit is een Enzybrew topic.  ;)

Martijn0172

Vandaag na het brouwen mijn Braumeister eens onder handen genomen met Enzybrew. Ik moet zeggen het komt er blinkend schoon uit, als nieuw. Wat dat betreft dus goed tevreden

lier

Ik zit er over te denken om met mijn Grainfather rond te pompen met Enzybrew over zo'n roterende spoelarm (lees gazonsproeier van de gamma) zodat de wanden ook van onder tot boven aangestraald worden

dirk

Citaat van: lier op 04-03-2019  21:40 uIk zit er over te denken om met mijn Grainfather rond te pompen met Enzybrew over zo'n roterende spoelarm (lees gazonsproeier van de gamma) zodat de wanden ook van onder tot boven aangestraald worden

Kun je doen, maar is het echt nodig? Het gaat toch wel om het leidingwerk en het pomphuis waar je geen zicht op hebt. Bij voorspoelen is het meeste (bij mij) van de wand af, en dan volstaat naborstelen met afwasborstel.

EBC

Ik zal het eens kopen om te vergelijken met met mijn gangbare reinigingsproducten.
 Baat het niet, dan schaadt het niet.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.