Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Enzybrew - Reinigingsmiddel  (gelezen 28769 keer)

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Enzybrew - Reinigingsmiddel
« Reactie #125 Gepost op: 24-02-2019 09:08 u »
Goede tip.

vermoedelijk minder enzymen bevat
?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #126 Gepost op: 24-02-2019 10:37 u »
Dan gebruik je een schepje extra  kost ook maar 1,99 voor 1,2 kg

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #127 Gepost op: 24-02-2019 16:40 u »
?

Enzybrew 10 is minder wit van kleur dan Vanish Oxi Action. Een macro-foto liet zien dat bij Enzybrew 10 naast witte bolletjes meer een gekleurde substantie te zien is. Die gekleurde substantie bevat hoogst waarschijnlijk de werkzame enzymen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #128 Gepost op: 24-02-2019 16:42 u »
Dan gebruik je een schepje extra  kost ook maar 1,99 voor 1,2 kg

Dat is een optie. De werking van reinigingsmiddelen is onder andere afhankelijk van de concentratie.
Daar zit een keerzijde aan. Bij een hoge concentratie reinigingsmiddel kun je meer last krijgen van corrosie.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #129 Gepost op: 25-02-2019 01:07 u »
Bij een hoge concentratie reinigingsmiddel kun je meer last krijgen van corrosie.
Bij welke concentratie, reinigingsmiddel en materiaal?

Wat bedoel je met “meer last krijgen”. Hiermee veronderstel je dat er al corrosie plaats vindt.
Zonder goede onderbouwing is dit een broodje aap.

Volgens de safety data sheet van realco bevat enzybrew 0,1 tot 1% cellulase. Dit aandeel is dusdanig klein dat je dit visueel niet kunt onderscheiden van de andere grondstoffen. (Percarbonaat en soda)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #130 Gepost op: 25-02-2019 21:01 u »
Bij welke concentratie, reinigingsmiddel en materiaal?

Wat bedoel je met “meer last krijgen”. Hiermee veronderstel je dat er al corrosie plaats vindt.
Zonder goede onderbouwing is dit een broodje aap.

Volgens de safety data sheet van realco bevat enzybrew 0,1 tot 1% cellulase. Dit aandeel is dusdanig klein dat je dit visueel niet kunt onderscheiden van de andere grondstoffen. (Percarbonaat en soda)

Dit is geen broodje aap. Het werd als zodanig verteld tijdens een presentatie vorige maand bij de 3e Dutch Craft Beer Conference.
Een aantal jaar geleden werd het ook verteld door een deskundige op het gebied van reinigen tijdens een bijeenkomst van De Roerstok. De aanbevolen concentratie is niet voor niets. Bij Enzybrew 10 hoort deze concentratie te liggen tussen 5 en 20 g per liter afhankelijk van de verontreinigingsgraad. Als meer dan 20 g per liter gebruikt werkt het middel niet beter en loop je het risico op aantasting van materialen. 

Als het gaat om om reinigingsmiddelen kan alleen de factor tijd ongestraft verlengd worden. Concentratie, temperatuur en mechanische beweging niet.

Voor wat betreft het visuele onderscheid verwijs ik naar de foto eerder in dit topic. Enzybrew 10 is aanzienlijk grauwer van kleur dan Vanish Oxi Action. Beide producten heb ik hier in huis. Jij ook?

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #131 Gepost op: 25-02-2019 22:20 u »
Als het gaat om om reinigingsmiddelen kan alleen de factor tijd ongestraft verlengd worden.

Dat lijkt mij niet juist. Het is altijd de combinatie.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #132 Gepost op: 25-02-2019 22:36 u »
Dat lijkt mij niet juist. Het is altijd de combinatie.

De werking van een reinigingsmiddel is inderdaad een combinatie van meerdere factoren, te weten:
•   concentratie -> je hebt minder nodig bij geringe vervuiling;
•   temperatuur -> hoger meer werking;
•   beweging -> mechanische werking van de vloeistof;
•   tijd -> er is een minimale tijd nodig voor een goede inwerking.
De laatste factor kan ongestraft verlengd worden (geen gevaar voor corrosie) indien de voorgeschreven concentratie en temperatuur in acht worden genomen.

Als je hieraan twijfelt raad ik je aan contact op te nemen met je leverancier van reinigingsmiddelen.
In ieder geval wordt dit vertelt door een bekende leverancier (Diversey)...

[edit] Nog een kleine nuancering. Enzybrew 10 maakt effectiever schoon door de werking van enzymen. De optimale werking ligt bij 55 ºC. Een lange contacttijd maakt dat de enzymen degenereren en dat de werking vermindert. Het is dus bij nader inzien de uitzondering op de regel dat je voor een betere werking de contacttijd ongestraft kunt verlengen. Na zo'n 4 uur bij 55 ºC zou het middel minder gaan werken. Als je een lagere temperatuur aanhoudt, bijvoorbeeld 40 à 45 ºC worden de enzymen minder aangetast. [/edit]

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #133 Gepost op: 01-03-2019 23:21 u »
Ik gebruik ten volle tevredenheid PBW in mijn Easybrew 50, waarom?

Zo staat het in de handleiding van de Easybrew.

Overigens vandaag wel ff Subliem opgepikt bij de Action, baking soda is hier overigens een standaard goedje in de keuken erg agressief in combi met azijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #134 Gepost op: 01-03-2019 23:36 u »
... baking soda is hier overigens een standaard goedje in de keuken erg agressief in combi met azijn.

Baking soda is natriumbicarbonaat, een basische reiniger. Dat hoort nooit gebruikt te worden in combinatie met azijn. Azijn heft namelijk de werking op.

Een goede reiniging bestaat uit eerst een basische reiniging, spoelen en daarna een zuurreiniging.

Overigens raad ik je aan om eens Enzybrew 10 uit te proberen. Het is een zeer effectieve reiniger. Effectiever dan PBW.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #135 Gepost op: 02-03-2019 00:05 u »
Baking soda is natriumbicarbonaat, een basische reiniger. Dat hoort nooit gebruikt te worden in combinatie met azijn. Azijn heft namelijk de werking op.

Gooi maar eens azijn bij baking soda en kijk wat er gebeurd! ( werkt ook voor verstopte afvoeren )

Overigens raad ik je aan om eens Enzybrew 10 uit te proberen. Het is een zeer effectieve reiniger. Effectiever dan PBW.

Zoals ik al zei ben zeer tevreden over PBW (trouwens ook over andere five star producten) en hoef niet anders staat hier een 3,8 kilo pot en daar kan ik heel lang mee :proost:

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #136 Gepost op: 02-03-2019 00:09 u »
Enzybrew 10 is leuk in de markt gezet. En wellicht voor een professionele brouwerij van toegevoegde waarde. Voor de hobbybrouwer is het geen toevoeging maar weggegooid geld. 11,66 de kilo terwijl je voor 1,66 de kilo Subliem van de action kunt halen.
Stop met het promoten van een middel dat een tientje de kilo duurder is. Je zet mensen bewust op het verkeerde been. Het voegt niets toe aan de kwaliteit of smaak van je bier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #137 Gepost op: 02-03-2019 00:15 u »
Gooi maar eens azijn bij baking soda en kijk wat er gebeurd! (werkt ook voor verstopte afvoeren )

Dan komt er koolzuur vrij en verliest natriumbicarbonaat zijn reinigende werking...

Wel kan er door het onstuimig vrijkomen van koolzurgas er proppen vuil losgemaakt worden. Je hebt dan te maken met een mechanische reiniging vergelijkbaar met een borstel. Dit kan ook met gewone soda.

Enzybrew 10 werkt geheel anders. Dat breekt de organische verontreiniging af met behulp van enzymen. Hierbij lost het met name de biologische film van een verontreiniging op. Iets wat bijvoorbeeld natriumloog niet doet.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #138 Gepost op: 02-03-2019 00:18 u »
Enzybrew 10 is leuk in de markt gezet. En wellicht voor een professionele brouwerij van toegevoegde waarde.

Nee hoor... Voor mij nog niet... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #139 Gepost op: 02-03-2019 00:25 u »
Enzybrew 10 is leuk in de markt gezet. En wellicht voor een professionele brouwerij van toegevoegde waarde. Voor de hobbybrouwer is het geen toevoeging maar weggegooid geld. 11,66 de kilo terwijl je voor 1,66 de kilo Subliem van de action kunt halen.
Stop met het promoten van een middel dat een tientje de kilo duurder is. Je zet mensen bewust op het verkeerde been. Het voegt niets toe aan de kwaliteit of smaak van je bier.

Hoe jij over dit product denkt is bekend. Je hebt het middel nog nooit gebruikt maar heb er puur op basis van de prijs er een oordeel over...

Overigens is niet zeker dat Subliem net zo effectief is als Enzybrew 10. Je moet in ieder geval niet Subliem Extra Oxi Booster gebruiken. Volgens de website van de Action is aan Subliem Extra Oxi Booster geurstof aan toegevoegd...  https://www.action.com/nl-nl/p/subliem-oxi-vlekkenverwijderaar-clean--fresh2/

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #140 Gepost op: 02-03-2019 00:26 u »
Nee hoor... Voor mij nog niet... ;)
Ook niet dus!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #141 Gepost op: 02-03-2019 00:29 u »
Het voegt niets toe aan de kwaliteit of smaak van je bier.

Geen enkel reinigingsmiddel of desinfectiemiddel voegt iets toe aan de smaak of kwaliteit van je bier... Laten we dat voorop stellen !!!

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #142 Gepost op: 02-03-2019 08:46 u »
Als je het huismerk van de Action neemt (subliem) voor witte was dan heb je ook oxi met enzymen zonder parfum.
Heb wat materialen uit de garage gepakt en deze in een badje met subliem gedaan en werkt zeer goed, beter dan enkel met puro oxy. En zo'n emmer van de Action kost maar 1,99
Hoe weet je dat er geen parfum in zit? Staat dat erop of het je het geprobeerd?

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #143 Gepost op: 02-03-2019 11:28 u »
Hoe weet je dat er geen parfum in zit? Staat dat erop of het je het geprobeerd?

De vrouw hier in huis wil overal een lekker geurtje aan hebben (zoals de meeste vrouwen) en die wil dit niet gebruiken maar wel de andere soorten die op de markt te krijgen zijn.
Ik heb het zelf geprobeerd op spullen uit de garage (nog niet op mijn brouwset) en kon geen geur ontdekken, maar bij mij ruikt bijna prima (ruik liever motorolie dan parfum aangezien ik daar mega koppijn van krijg)

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #144 Gepost op: 02-03-2019 13:12 u »
Hoe weet je dat er geen parfum inzit? Staat dat erop of het je het geprobeerd?

Ingrediënten lijst eens bekijken misschien?

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #145 Gepost op: 02-03-2019 13:12 u »
Geen enkel reinigingsmiddel of desinfectiemiddel voegt iets toe aan de smaak of kwaliteit van je bier... Laten we dat voorop stellen !!!

Is maar hoe je het bekijkt. Je kwaliteit van bier wordt wel beter als je goed schoonmaakt.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #146 Gepost op: 02-03-2019 13:18 u »
Ingrediënten lijst eens bekijken misschien?
Ik had het spul nog niet gekocht, vandaar mijn vraag.

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #147 Gepost op: 02-03-2019 13:43 u »
Ik had het spul nog niet gekocht, vandaar mijn vraag.

Was ook meer een opmerking in de lucht, hopende dat iemand het las en misschien de lijst ging lezen ;)

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #148 Gepost op: 02-03-2019 13:46 u »
Is maar hoe je het bekijkt. Je kwaliteit van bier wordt wel beter als je goed schoonmaakt.

Je gebruikt het toch juist om goed schoon te maken daarvoor zitten de enzymen erin.
Als ik enzybrew 10  of subliem van de action zou gebruiken is het om de ketel goed schoon te krijgen na het brouwen.
Voordat ik weer zou brouwen zou ik mijn installatie nog een keer reinigen zoals ik dat altijd al doe met de middelen die ik altijd gebruik om een frisse schone ketel te hebben.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
« Reactie #149 Gepost op: 02-03-2019 13:48 u »
Was ook meer een opmerking in de lucht, hopende dat iemand het las en misschien de lijst ging lezen ;)

De meesten klikken hier niet op de links en kijken vooral niet verder dan de laatste pagina Wallie... dan krijg je dat soort vragen... En dan zwijg ik maar over het gebruik van de zoekfunctie.