Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Enzybrew - Reinigingsmiddel  (gelezen 28757 keer)

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
  • Land: nl
    • Kasteelbrouwerij Haverleij
Enzybrew - Reinigingsmiddel
« Gepost op: 10-03-2017 11:16 u »
Op de site van Brouwmarkt zie ik dit reinigingsmiddel; https://www.Brouwmarkt.nl/enzybrew-10-reinigingsmiddel-750-gram.html

Weten jullie of Enzybrew hetzelfde effect heeft als de bekende Caustic? Kortom, doodt het alles en wordt je apparatuur er brandschoon van?

Hoor graag even jullie ervaringen, bedankt! :)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
Re: Enzybrew - Reinigingsmiddel
« Reactie #1 Gepost op: 10-03-2017 11:35 u »
Je kan dat totaal niet vergelijken met caustic.
Enzybrew heeft als hoofdbestanddelen:
http://www.castlemalting.com/Publications/CleaningProducts/SAFETY_DATA_SHEET_EN_ENZYBREW10.pdf
Natriumcarbonaat (= Huishoudsoda) https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumcarbonaat
Natriumpercarbonaat (= puro oxi of chemipro oxi poeder) https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumpercarbonaat
Alcohols, C12-15, ethoxylated propoxylated (= oppervlakte actieve stof) https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethoxylering
Cellulase (= enzym dat cellulose afbreekt) https://nl.wikipedia.org/wiki/Cellulase

Dus dit is een zachte reiniger maar met enzymatische werking waardoor de organische achtergebleven verontreiniging beter oplost. Deze zeep moet je laten (in)werken en je armen laat je dan rusten ;)
Maar heeft dus geen (of zeer beperkte) desinfecterende werking.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #2 Gepost op: 10-03-2017 11:35 u »
Biotex voor brouwers :) Is een goede reiniger met enzymen die e.a afbreken,

Ingo

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #3 Gepost op: 10-03-2017 14:41 u »
Is dit vergelijkbaar met PBW?

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 10-03-2017 14:47 u »
Is dit vergelijkbaar met PBW?
Ja,  maar dan PBW met extra enzymatische werking.

Zoals Ingo zegt, als Enzybrew de Biotex voor brouwers is, is PBW de Dash witter dan wit voor brouwers  ;D ;D

Offline brucero

• Junior lid
  • **
  • Bier is voor de groten wat melk is voor de kleinen
« Reactie #5 Gepost op: 22-09-2017 14:36 u »
Gisteren voor het eerst gebruikt in mijn Braumeister, hij ziet terug uit als nieuw en dat zonder schrobben, schitterend👍👍
Wel een minpuntje het pomphuis heeft wel een ander kleurtje gekregen🤔

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 22-09-2017 23:05 u »
Wel een minpuntje het pomphuis heeft wel een ander kleurtje gekregen🤔

Wat voor kleur? Kun je een foto laten zien hoe het er uit ziet?

Offline brucero

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 23-09-2017 09:26 u »
Zal dit morgen proberen te posten wanner ik terug thuis ben

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 06-05-2018 23:08 u »
Vandaag voor de eerste keer Enzybrew 10 gebruikt.

Het werkt erg goed. Beter dan PBW. De verwarmingsspiraal van mij Braumeister was helemaal schoon. Bij het gebruik van PBW moest ik altijd nog even met een scotch brite lapje nog wat aanslag verwijderen. Het pomphuis van mijn Braumeister is overigens niet verkleurd. De Enzybrew 10 heb ik 20 minuten laten rondpompen bij 55 ºC. De wanden heb ik met een borsteltje afgedaan.

Maar wat stink dat spul. Verschrikkelijk gewoon. Staat echt tegen. Goed naspoelen dus. Ik kan de geur niet thuis brengen. Biotex ruikt een stuk prettiger...

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #9 Gepost op: 07-05-2018 00:18 u »
Maar wat stink dat spul. Verschrikkelijk gewoon. Staat echt tegen. Goed naspoelen dus. Ik kan de geur niet thuis brengen. Biotex ruikt een stuk prettiger...
Dat herken ik helemaal niet. Apart.

Overigens staat op het etiket dat je een 1% oplossing moet maken, bij mij lost dat niet helemaal op dus ik doe een 0,5% oplossing. Als je de spec sheet bekijkt dan is de gegeven concentratie inderdaad 0,5-2%

Offline snowdog2006

• Senior lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #10 Gepost op: 07-05-2018 09:31 u »
Toevallig heb ik deze ook, maar ik kan die geur ook niet thuis brengen? Toevallig gister nog gebruikt voor mijn gistvat in laten weken. Als ik de dop eraf haal en ruik (wat ik dus nooit doe, maar wel eens gedaan heb) dan ruikt het inderdaad niet smakelijk :). Maar niet vreselijker dan die andere schoonmaakmiddelen...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 07-05-2018 21:08 u »
Dat herken ik helemaal niet. Apart.

Overigens staat op het etiket dat je een 1% oplossing moet maken, bij mij lost dat niet helemaal op dus ik doe een 0,5% oplossing. Als je de spec sheet bekijkt dan is de gegeven concentratie inderdaad 0,5-2%

Ik bedoel als je ruikt aan de pot. De geur schrikt vreselijk af. Bij het gebruik valt het mee. Komt natuurlijk door de verdunning.

De concentratie zal afhankelijk zijn van de mate van vervuiling. Bij een lichte verontreiniging is minder van het middel nodig. Je ziet dit meer bij reinigingsmiddelen. Bijvoorbeeld bij PBW.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #12 Gepost op: 07-05-2018 21:42 u »
Ik bedoel als je ruikt aan de pot. De geur schrikt vreselijk af. Bij het gebruik valt het mee. Komt natuurlijk door de verdunning.

De concentratie zal afhankelijk zijn van de mate van vervuiling. Bij een lichte verontreiniging is minder van het middel nodig. Je ziet dit meer bij reinigingsmiddelen. Bijvoorbeeld bij PBW.
Het is sowieso niet zo'n goed idee om aan de pot te ruiken, die stof inademen is niet bepaald fijn of gezond!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 07-05-2018 22:16 u »
Het is sowieso niet zo'n goed idee om aan de pot te ruiken, die stof inademen is niet bepaald fijn of gezond!

Voorzichtig aan de pot ruiken is wat anders dan een stof opsnuiven. Diep snuiven doe je sowieso niet met Enzybrew door de weerzinwekkende geur. Andere middelen ruiken ook niet altijd prettig maar dit middel stinkt. Ruik maar eens voorzichtig aan de pot.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #14 Gepost op: 17-09-2018 18:18 u »
Enzybrew werkt toch super. Vanmiddag een 25 liter mandfles gereinigd met eerst NaOH (1,5%) gaf geen soelaas, toen PBW dat ging wel beter maar nog niet schoon. Toen werd ik toch wel verdrietig, dacht de mandfles weg te moeten gooien. Op het laatst toch de moed genomen om Enzybrew te gebruiken. 5 g. op een halve liter, en alles was na 3x schudden prima schoon. Enzybrew is inderdaad veel beter dan PBW. Een aanrader voor alle hardnekkige vervuilingen.

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 17-09-2018 19:24 u »
Heb gisteren mijn twee vergistingskoelkasten met enzybrew gereinigd. Al tijden heel af en toe een verzuurd bier. Inmiddels alle apparatuur al meerdere malen mega goed gereinigd, gekookt en gestoomd maar het blijft af en toe gebeuren. Het enige dat nog niet vervangen was of zwaar gereinigd was de koelkast. Hij is nu echt mega clean na de enzybrew reiniging. Als hier een bacterie of gistje in zat is dat nu zeker dood.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 17-09-2018 20:02 u »
Enzybrew 10 is bij mij nu ook mijn favoriete reiniger. Werkt echt geweldig!

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #17 Gepost op: 17-09-2018 20:52 u »
Heb gisteren mijn twee vergistingskoelkasten met enzybrew gereinigd. Al tijden heel af en toe een verzuurd bier. Inmiddels alle apparatuur al meerdere malen mega goed gereinigd, gekookt en gestoomd maar het blijft af en toe gebeuren. Het enige dat nog niet vervangen was of zwaar gereinigd was de koelkast. Hij is nu echt mega clean na de enzybrew reiniging. Als hier een bacterie of gistje in zat is dat nu zeker dood.

Enzybrew is geen desinfectans hè. Enzybrew gebruik je om te reinigen, en daarna desinfecteer je met een ander middel. Eerst verwijder je alle potentiele voedingsbronnen voor bacterieen, wilde gisten en schimmels. Daarna kun je desinfecteren. Ofschoon enzybrew goed werkt bevat het nauwelijks tot weinig desinfecterende middelen. Als je wilt reinigen en desinfecteren dan ben je beter af met Chemipro Caustic of de goedkopere huismerk van Brouwmarkt.

P.S. koelkast hoeft niet steriel te zijn, zorg dat het vat/mandfles goed gereinigd, gedesinfecteerd en is afgesloten met een waterslot. Koelkasten zijn altijd een bron van schimmels, aangezien deze goed groeien in een vochtig milieu (door condens).

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #18 Gepost op: 17-09-2018 21:46 u »

Met een warme 1% natronloog oplossing krijg je al je brouwapparatuur (koelers, vergistingsvaten, slangen, pakkingen, afsluiters  en ketels) brandschoon.
In de industrie is dit een veelgebruikte en goedkope reinigingsmethode.

Ik voeg 333 ml van 33% natronloog toe aan
10 liter warm water voor een 1% oplossing.
Wil je een minder sterke oplossing dan kan dit natuurlijk ook.

N.B. De genoemde oplossing is zo krachtig dat het gebruik van handschoenen, bril en beschermende kleding noodzakelijk is.

Het maakt het gebruik van oxi, caustic en enzybrew overbodig.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #19 Gepost op: 17-09-2018 22:05 u »
Ehm... en gebruik je dan gewoon een geelgroen schuursponsje, Haico?
Afnemen met een natte doek erna?

Ik heb een aantal plastic gistemmers die heel goed gereinigd moeten worden... hoe sterk is dat spul?

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #20 Gepost op: 17-09-2018 22:22 u »
Kan ik met enzybrew ook de frietpan reinigen?

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #21 Gepost op: 17-09-2018 22:38 u »
Ehm... en gebruik je dan gewoon een geelgroen schuursponsje, Haico?
Afnemen met een natte doek erna?

Ik heb een aantal plastic gistemmers die heel goed gereinigd moeten worden... hoe sterk is dat spul?
Schuurspons niet nodig. Hooguit de afwasborstel.
Tijdje laten inweken en daarna goed (af)spoelen met schoon water is voldoende.

Lees wel goed de veiligheidsbladen. Natronloog is geen caustic of oxi!

Enzybrew K is trouwens kaliumhydroxide met de zelfde werking als natronloog.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #22 Gepost op: 17-09-2018 22:39 u »
Kan ik met enzybrew ook de frietpan reinigen?
Ghe ghe ghe! Doe ik ook met loog!

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #23 Gepost op: 17-09-2018 23:54 u »

Het is duidelijk dat je geen ervaring met Enzybrew hebt. Natronloog gebruik ik ook, maar werkt niet overal even efficiënt, hopharsen verwijdert het nauwelijks. Daarnaast is het gevaarlijk spul als je niet weet welke veiligheidsmaatregelen je moet treffen.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #24 Gepost op: 18-09-2018 01:20 u »
Het is duidelijk dat je geen ervaring met Enzybrew hebt. Natronloog gebruik ik ook, maar werkt niet overal even efficiënt, hopharsen verwijdert het nauwelijks. Daarnaast is het gevaarlijk spul als je niet weet welke veiligheidsmaatregelen je moet treffen.
Ik neem aan dat je met Enzybrew dan Enzybrew 10 bedoeld. Enzybrew K is kalium hydroxide met de zelfde werking als natrium hydroxide. Maar goed Enzybrew K klinkt beter als kalium hydroxide.

Enzybrew 10 bestaat volgens het MSDS uit 98% !!!! sodium carbonate. Sodiumcarbonate is natrium carbonaat oftewel Na2CO3
In Nederland noemen we dat baking-soda  of soda. Mijn grootmoeder gebruikte het al in de vorige eeuw.

Het enzybrew bakje van mijn oma.

Slimme marketing truc! Enzymen verbinden aan de naam van een schoonmaak middel.
Lees maar in het MSDS hieronder welke leuke enzymen ze bedacht hebben. Cellulase, dat zal vast cellulose afbreken. En protease, ff denken, zou dit eiwitten afbreken? Ik had het zelf niet beter kunnen bedenken.

1 kilo van deze meuk is gewoon twee keer zo duur als een kilo natriumcarbonaat. En vele malen duurder als een kilo natriumhydroxide korrels. Ook nog eens duurder als caustic of oxi producten. Ik zou mijn geld terug eisen bij mijn leverancier.

https://sbi4beer.com/amfilerating/file/download/file_id/204/

Hierboven het chemicalienblad van het in dit topic aangeprezen middel

Volgens het chemicalienblad is het net zo gevaarlijk als natronloog.

https://skepsis.nl/placebo-effect/

Hierboven de link naar het placebo ( ik zal behagen) effect

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #25 Gepost op: 18-09-2018 07:52 u »

Met een warme 1% natronloog oplossing krijg je al je brouwapparatuur (koelers, vergistingsvaten, slangen, pakkingen, afsluiters  en ketels) brandschoon.
In de industrie is dit een veelgebruikte en goedkope reinigings methode.

N.B. De genoemde oplossing is zo krachtig dat het gebruik van handschoenen, bril en beschermende kleding noodzakelijk is.

Volgens mij is dit ook pure natroloog:

Ik gebruik het om mijn platenkoeler mee schoon te maken.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #26 Gepost op: 18-09-2018 10:16 u »

Gootsteen ontstopper is meestal natronloog. Echter de concentratie is vaak niet aangegeven. 50%, 33% en 25% komen voor.
Voor je platenkoeler is het een goedkope en krachtige oplossing. Je kunt het zelf aanmaken in de gewenste concentratie. Zie het rekenvoorbeeld hieronder.

Om rond te pompen door je systeem verdunnen als volgt:

330 ml van 33% natronloog op 10 liter water geeft een 1% oplossing.
400 ml van 25% natronloog op 10 liter water geeft een 1% oplossing.

Wil je 1 liter oplossing aanmaken van 1%:

33 ml van 33% natronloog op 1 liter water geeft een 1% oplossing.
40 ml van 25% natronloog op 1 liter water geeft een 1% oplossing.

Voor het verdunnen van vaste stof, dus natronloog korrels geld:

1 gram op 100 ml water is 1%
100 gram op 10 liter water is 1%

Natronloog blijft natuurlijk een gevaarlijk goedje. Netzoals enzybrew, caustic en oxi  producten. Daarom hieronder het chemicalienblad.

https://alphaindustries.be/wp-content/MSDS/MSDS_RK_45__N_kleur.pdf

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #27 Gepost op: 18-09-2018 11:03 u »
...
Enzybrew 10 bestaat volgens het MSDS uit 98% !!!! sodium carbonate. Sodiumcarbonate is natrium carbonaat oftewel Na2CO3
In Nederland noemen we dat baking-soda  of soda. Mijn grootmoeder gebruikte het al in de vorige eeuw.
....

Prima dat je sceptisch bent, maar waar staat dat Enzybrew 10 uit 99 procent natriumcarbonaat bestaat?

Ik kan het in je (kapotte) link niet vinden, hier een werkende.

Ik heb me suf gezocht, volgens mij haal je echt het een en het andere door elkaar.

Dit is geen natronloog, dit is natriumhydroxide. Natronloog is de waterige oplossing van natriumhydroxide. Toevallig heb ik dit spul ook in huis, ik kan zeggen dat deze Kruidvat Ontstopper uit 99 procent natriumhydroxide bestaat.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #28 Gepost op: 18-09-2018 11:19 u »

Dit is geen natronloog, dit is natriumhydroxide. Natronloog is de waterige oplossing van natriumhydroxide. Toevallig heb ik dit spul ook in huis, ik kan zeggen dat deze Kruidvat Ontstopper uit 99 procent natriumhydroxide bestaat.

De concentratie van natriumhydroxide in water wordt uitgedrukt in %.
Een 1% oplossing bevat 1 gram vaste stof per 100 ml water.

Ontstopper met een concentratie van 99% bestaat niet. Het zou dan niet meer vloeibaar zijn.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #29 Gepost op: 18-09-2018 11:37 u »
Prima dat je sceptisch bent, maar waar staat dat Enzybrew 10 uit 99 procent natriumcarbonaat bestaat?

In het Chemicalienblad dat jij zelf gepost hebt.
Hier staat
max 1% protease,
max 1% cellulase,
15-30% natrium carbonaat met aanhangend peroxide (Na2CO3.H2O2)
> 30% natrium carbonaat (Na2CO3)

Enzymen worden al tientallen jaren toegevoegd aan wasmiddelen, vaatwasmiddelen etc.
Dit is niet nieuw. Het is een soort katalysator. Het versneld de reinigende werking.
http://www.isditproductveilig.nl/was-en-reinigingsmiddelen/pages/dictionary.php?page_id=11&dictionary_id=30
Vaatwastabletten zitten er ook vol mee. Die zijn ook net zo goed als enzybrew.

Maar goed als jij “betoverd” bent door Enzybrew 10 hou ik je niet tegen. Als je er maar van doordrongen bent dat het een merknaam is. Een merk samengesteld uit simpele en goedkope basis chemicaliën.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #30 Gepost op: 18-09-2018 13:49 u »
Zei ik toch al, Biotex van de Kortman & Schulte chemicaliën-en-sodafabriek, het eerste wasmiddel met protease. Tegenwoordig subtilisine, lipase, amylase en mannanase Helaas geparfumeerd. Kijk voor de grap eens op Alibaba wat al dat spul per kg kost.

Iedereen lacht me uit als ik zeg dat ik Biotex in de jaren 80 als schoonmaakmiddel voor mijn spulletjes gebruikte.

Ingo

Offline brucero

• Junior lid
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 18-09-2018 14:09 u »
Interessant onderwerp, maar Enzybrew was toch maar het enige middel die zonder schrobben de aanslag op mijn verwarmingsspiraal van de Braumeister verwijderde, ervoor werd PBW, vaatwas en Halopur gebruikt.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #32 Gepost op: 18-09-2018 15:36 u »
Interessant onderwerp, maar Enzybrew was toch maar het enige middel die zonder schrobben de aanslag op mijn verwarmingsspiraal van de Braumeister verwijderde, ervoor werd PBW, vaatwas en Halopur gebruikt.

Precies, dat herken ik helemaal. Maar pas op dat dat geen placebo effect is hè. Want grootmoeders soda is toch 'the real thing' :nut:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 18-09-2018 22:31 u »

In de industrie is dit een veelgebruikte en goedkope reinigingsmethode.

Natriumloog is zonder meer een zeer krachtige reiniger. Het wordt in commerciële brouwerijen veel gebruikt.

Toch is het geen reinigingsmiddel dat geschikt is voor ons hobbybrouwers. Het is erg agressief. Een andere naam voor natriumloog is bijtende soda. Waar die naam vandaan komt is snel duidelijk als je een heel klein wondje hebt en geen handschoenen draagt. Daarnaast tast loog koper aan (denk aan platenkoelers) en laat het een waas achter.

Maar goed als jij “betoverd” bent door Enzybrew 10 hou ik je niet tegen. Als je er maar van doordrongen bent dat het een merknaam is. Een merk samengesteld uit simpele en goedkope basis chemicaliën.

Ik daag je uit Enzybrew 10 te gebruiken en pas daarna een oordeel te geven over dit middel.
In de de 38 jaar dat ik brouw heb ik heel wat reinigingsmiddelen gebruikt maar geen enkel ander middel is zo effectief in gebruik zonder dat je als marsmannetje inclusief veiligheidsbril hoeft te verkleden.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #34 Gepost op: 18-09-2018 22:52 u »
Ik daag je uit Enzybrew 10 te gebruiken en pas daarna een oordeel te geven over dit middel.
In de de 38 jaar dat ik brouw heb ik heel wat reinigingsmiddelen gebruikt maar geen enkel ander middel is zo effectief in gebruik zonder dat je als marsmannetje inclusief veiligheidsbril hoeft te verkleden.

Ik ben benieuwd of hij dan nog rept over het placebo effect.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #35 Gepost op: 18-09-2018 23:41 u »
Daarnaast tast loog koper aan (denk aan platenkoelers)
Deze stelling is niet te onderbouwen.

Offline hobbyman

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 19-09-2018 00:05 u »
Ik gebruik ook enzybrew. Verder geen ervaring met iets anders, maar klopt het dat enzybrew een 10x hogere dosering heeft als PBW? En dat het daarom duur in gebruik is?

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #37 Gepost op: 19-09-2018 00:13 u »

Met alle respect maar bovenstaande opmerking is tegen beter weten in!
Volgens het chemicaliën blad is er geen verschil in de te nemen veiligheidsmaatregelen.

Als je hier stelt (of blijft stellen) dat je bij het gebruik van enzybrew geen beschermmingsmiddelen hoeft te gebruiken, terwijl de fabrikant het uitdrukkelijk voorschrijft, dan breng je opzettelijk mensen in gevaar.

Ik bestrijd nergens dat enzybrew een effectief middel is.
Het bezwaar dat ik er tegen heb is dat het 12 euro de kilo kost bij de Brouwmarkt. Een kilo natriumhydroxide kost 5,95 euro. Enzybrew is te koop in een verpakking van 750 gram. Waardoor het prijsverschil wordt gecamoufleerd. Bij dezelfde concentratie is natronloog ook nog eens veel effectiever. Ik toon slechts aan dat het middel een marketing truc is. Een bestaand middel in een exclusief jasje.

De uitdaging neem ik dus ook niet aan. Ik spoel niet graag (en in dit geval letterlijk) geld door het riool.

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #38 Gepost op: 19-09-2018 19:08 u »
Ik gebruik ook gewoon NaOH, kost weinig en werkt super, zeker als je het met warm water gebruikt van 60 graden Celsius. Ik moet wel toegeven dat het gevaarlijk spul is, altijd goed opletten en veilig werken dus  :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 19-09-2018 21:35 u »
Deze stelling is niet te onderbouwen.

Toch wel.

Ik heb een hele tijd een rvs platenkoeler gebruikt met kopersoldeer. Deze reinigde ik met een loogoplossing die rondgepompt werd. De oplossing kleurde steeds blauwer door het oplossen van koper.

Dat natronloog metalen kan aantasten is algemeen bekend. Zie https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/456/ en

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 19-09-2018 21:43 u »
Met alle respect maar bovenstaande opmerking is tegen beter weten in!
Volgens het chemicaliën blad is er geen verschil in de te nemen veiligheidsmaatregelen.
...

Ik bestrijd nergens dat enzybrew een effectief middel is.
Het bezwaar dat ik er tegen heb is dat het 12 euro de kilo kost bij de Brouwmarkt. Een kilo natriumhydroxide kost 5,95 euro. Enzybrew is te koop in een verpakking van 750 gram. Waardoor het prijsverschil wordt gecamoufleerd. Bij dezelfde concentratie is natronloog ook nog eens veel effectiever. Ik toon slechts aan dat het middel een marketing truc is. Een bestaand middel in een exclusief jasje.

De uitdaging neem ik dus ook niet aan. Ik spoel niet graag (en in dit geval letterlijk) geld door het riool.

Tegen beter weten in gebruik ik niet altijd rubberen handschoenen als ik bezig ben met reinigingsmiddelen.
Bij het gebruik van natronloog heb ik gemerkt dat dit wel altijd nodig is omdat het kleinste krasje op mijn handen bijtend pijn doet als ik dit middel gebruik. Toppen van mijn vingers worden snel rimpelig en spullen glijden uit mijn handen. Na afloop is mijn hand schraal en droogt de huid uit.
Bij Enzybrew 10 heb ik dit alles niet. Hoewel je de nodige voorzichtigheid in acht moet nemen is het minder risicovol en prettiger in het gebruik. Wel vind ik de geur zeer onaangenaam als je aan de pot ruikt. Na verdunning is de geur veel minder onaangenaam.

Jammer dat je de uitdaging niet aangaat. Door het middel te gebruiken zul je merken dat het echt veel beter en fijner in het gebruik is dan natronloog. Nu kom je tot conclusies zonder enige ervaring met Enzybrew 10 te hebben.
Wel ben ik met je eens dat het niet het goedkoopste reinigingsmiddel is, maar daar staat tegenover dat na gebruik alles er blinkend uitziet. Kort naspoelen is voldoende.

Overigens is de aanbevolen concentratie van Enzybrew 1%.
De aanbevolen concentratie natronloog is 1 tot 5% afhankelijk van de mate van verontreiniging. Het prijsverschil is minder groot dan je suggereert.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #41 Gepost op: 20-09-2018 01:09 u »
Toch wel.

Ik heb een hele tijd een rvs platenkoeler gebruikt met kopersoldeer. Deze reinigde ik met een loogoplossing die rondgepompt werd. De oplossing kleurde steeds blauwer door het oplossen van koper.

Dat natronloog metalen kan aantasten is algemeen bekend. Zie https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/456/ en

Wederom tegen beter weten in! Volgens jouw eigen link is 304 en 316 zeer goed bestand tegen corrosie door natronloog

Volgens dezelfde sheet kun je koper een jaar lang in NaOH leggen van 30-50% en dan is er 0,06 mm verdwenen. Dat is 0,00000685 mm per uur voor koper. Als ik er met een theedoek over heen veeg verdwijnt er meer van de oppervlakte. En dan gaat het ook nog om onverdunde natrium hydroxide.

De blauwe kleur waar jij het over hebt is trouwens geen koper, maar een koperoxide dat onder invloed van natriumhydroxide blauw kleurt. Het groene patina dat je ook ziet op koperen daken vormt zich alleen onder vochtige omstandigheden. Dus ook op de lassen in je platenkoeler.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #42 Gepost op: 20-09-2018 02:13 u »
Tegen beter weten in gebruik ik niet altijd rubberen handschoenen als ik bezig ben met reinigingsmiddelen.
Bij het gebruik van natronloog heb ik gemerkt dat dit wel altijd nodig is omdat het kleinste krasje op mijn handen bijtend pijn doet als ik dit middel gebruik. Toppen van mijn vingers worden snel rimpelig en spullen glijden uit mijn handen. Na afloop is mijn hand schraal en droogt de huid uit.
Bij Enzybrew 10 heb ik dit alles niet. Hoewel je de nodige voorzichtigheid in acht moet nemen is het minder risicovol en prettiger in het gebruik. Wel vind ik de geur zeer onaangenaam als je aan de pot ruikt. Na verdunning is de geur veel minder onaangenaam.

De veiligheidsbladen schrijven voor beide middelen (Enzybrew 10 en Natronloog) een veiligheidsbril en handschoenen voor. Logisch het zijn beide alkalische middelen met een pH > 11.

Als jij je daar thuis niet aan houdt dan is dat geheel voor je eigen rekening. De arbowet geldt nou eenmaal alleen op het werk.

Echter door hier te verkondigen dat deze beschermingsmiddelen bij het gebruik van enzybrew niet nodig zijn neem je een zeer groot risico.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #43 Gepost op: 20-09-2018 02:29 u »

Overigens is de aanbevolen concentratie van Enzybrew 1%.
De aanbevolen concentratie natronloog is 1 tot 5% afhankelijk van de mate van verontreiniging. Het prijsverschil is minder groot dan je suggereert.
Wederom spreek je hier het infoblad van de leverancier tegen. Wederom spiegel je het mooier voor als het is.

https://www.realzyme.com/wp-content/uploads/2017/06/Enzybrew-10-REALZYME-EN-2017.pdf

In het infoblad van de leverancier wordt gesproken over een dosering van 0,5 tot 2% Dit is 50 tot 200 gram op 10liter. In het slechtste geval is je potje van 750 g na drie volle emmers al leeg.
De opgegeven contact tijd is: 3 kwartier tot 2 uur. Die enzymen hebben nu eenmaal tijd nodig.

Een 1% oplossing natrium hydroxide van 60 C voldoet bij mij prima. Contact tijd 5 - 10 minuten.

Kosten bij aanschaf 7,5 kilo natrium hydroxide -€ 3,33 /kg. (Bij werkenmetmerken.nl)

Bij aanschaf 10 kilo Enzybrew10  - € 9,00 /kg. (Bij Braumarkt.nl)

Enzybrew is dus bijna 3 keer zo duur.

NB: Ik heb met beide genoemde bedrijven geen relatie.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #44 Gepost op: 20-09-2018 07:37 u »
Als jij je daar thuis niet aan houdt dan is dat geheel voor je eigen rekening. De arbowet geldt nou eenmaal alleen op t werk.

Had recent een milieu- en veiligheidsinspectie door de gemeente. Arbo hoef ik niet naar te kijken was de opmerking, je werkt alleen en voor je zelf. Er zijn dus blijkbaar ook bedrijfssituaties waar de wetgeving niet geld. Wat niet wegneemt dat ik de zaken wel op orde heb.

T.a.v. reiniging, zonder ATP meter of uit platen is daar weinig zinnigs over te zeggen, anders dan "visueel schoon".

Ingo

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #45 Gepost op: 20-09-2018 08:31 u »

T.a.v. reiniging, zonder ATP meter of uit platen is daar weinig zinnigs over te zeggen, anders dan "visueel schoon".

Ingo
Precies! En dat is ook voldoende.

V.w.b. Veiligheid had ik ook niet anders verwacht dan dat jij je zaakjes op orde hebt!

Offline Johan_vL

• Senior lid
« Reactie #46 Gepost op: 20-09-2018 15:00 u »

Ingo

@Ingo wat is ATP ? Adesine Tri Phosphate ? :brouwen:

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #47 Gepost op: 20-09-2018 19:32 u »
@Ingo wat is ATP ? Adesine Tri Phosphate ? :brouwen:
ATP komt vrij bij de stofwisseling van bacteriën, schimmels en gisten. Deze stof is snel te detecteren met een ATP meter. De meting wordt gebruikt om de hygiëne en het voorkomen van micro-organismen op een bepaald oppervlak of voorwerp weer te geven.

Offline Johan_vL

• Senior lid
« Reactie #48 Gepost op: 20-09-2018 19:59 u »
ATP komt vrij bij de stofwisseling van bacteriën, schimmels en gisten. Deze stof is snel te detecteren met een ATP meter. De meting wordt gebruikt om de hygiëne en het voorkomen van micro-organismen op een bepaald oppervlak of voorwerp weer te geven.

Het antwoord is dus: Ja, adesine tri phosphate, lol dank u Haico  :degroeten:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 20-09-2018 22:19 u »
Wederom tegen beter weten in! Volgens jouw eigen link is 304 en 316 zeer goed bestand tegen corrosie door natronloog

Volgens dezelfde sheet kun je koper een jaar lang in NaOH leggen van 30-50% en dan is er 0,06 mm verdwenen. Dat is 0,00000685 mm per uur voor koper. Als ik er met een theedoek over heen veeg verdwijnt er meer van de oppervlakte. En dan gaat het ook nog om onverdunde natrium hydroxide.

De blauwe kleur waar jij het over hebt is trouwens geen koper, maar een koperoxide dat onder invloed van natriumhydroxide blauw kleurt. Het groene patina dat je ook ziet op koperen daken vormt zich alleen onder vochtige omstandigheden. Dus ook op de lassen in je platenkoeler.

Ik heb het niet over rvs gehad...

Het vrijkomen van koperoxide is iets wat je niet wilt. Koperoxide is zeer giftig. Het sterk blauw kleuren van reinigingsmiddel heb ik alleen gezien bij het gebruik van natriumhydroxide en niet bij andere middelen.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #50 Gepost op: 20-09-2018 22:23 u »
Ik heb het niet over rvs gehad...

Het vrijkomen van koperoxide is iets wat je niet wilt. Koperoxide is zeer giftig. Het sterk blauw kleuren van reinigingsmiddel heb ik alleen gezien bij het gebruik van natriumhydroxide en niet bij andere middelen.

Gebeurt alleen bij nieuw koper, en ook bij PBW en Oxi en dergelijke. Niks om je zorgen over te maken.
Een waas bij loog? Hmm, ik denk eerder dat jouw waas uit je vergisting komt, en enkel wordt opgelost door een zure reiniging. Ook PBW waast bij jou. Ik herken die waas, maar die komt echt niet van PBW of loog.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #51 Gepost op: 20-09-2018 22:43 u »
De veiligheidsbladen schrijven voor beide middelen (Enzybrew 10 en Natronloog) een veiligheidsbril en handschoenen voor. Logisch het zijn beide alkalische middelen met een pH > 11.

Als jij je daar thuis niet aan houdt dan is dat geheel voor je eigen rekening. De arbowet geldt nou eenmaal alleen op het werk.

Echter door hier te verkondigen dat deze beschermingsmiddelen bij het gebruik van enzybrew niet nodig zijn neem je een zeer groot risico.

Ik heb het over wat ik ervaar als ik het middel gebruik. Natriumhydroxide is veel vervelender goedje dan Enzybrew.

Overigens hoor je bij heel veel meer middelen beschermingsmiddelen gebruiken terwijl dat lang niet altijd gedaan wordt. Wat dacht je van Chemipro Caustic. Ook dat dien je met de nodige voorzichtigheid te gebruiken, maar ik denk niet dat iedere hobbybrouwer een veiligheidsbril op heeft en rubberen handschoenen aan heeft als hij een pot open draait.

Bij het gebruik van natriumhydroxide heb ik gemerkt dat beschermende maatregelen keihard noodzakelijk zijn.
Het promoten van het gebruik van dit middel is daarom niet zo'n goed idee.

We zouden bijna vergeten dat dit topic gaat over Enzybrew. Een prima reinigingsmiddel dat zijn werking ook heeft dankzij enzymen. Het gaat om de combinatie van componenten die dit middel goed laat werken...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #52 Gepost op: 20-09-2018 22:48 u »
Gebeurt alleen bij nieuw koper, en ook bij PBW en Oxi en dergelijke. Niks om je zorgen over te maken.
Een waas bij loog? Hmm, ik denk eerder dat jouw waas uit je vergisting komt, en enkel wordt opgelost door een zure reiniging. Ook PBW waast bij jou. Ik herken die waas, maar die komt echt niet van PBW of loog.

Bij PBW en Oxi is de blauwe kleur veel minder dan bij natiumhydroxide (loog). Bij het gebruik van loog zag ik het elke keer.
Tegenwoordig gebruik ik overigens geen platenkoeler meer maar een rvs spiraalkoeler. Bij een dergelijke koeler is het reinigen veel eenvoudiger en beter te controleren.

De waas van Oxi en PBW komt vooral door een afzetting van calciumcarbonaat. Loog geeft bij mij ook snel een waas. Waar dat aan ligt weet ik niet. Wel weet ik dat ik met Enzybrew 10 hier geen last van heb. Het werkt veel beter dan PBW.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #53 Gepost op: 20-09-2018 22:57 u »
Ik heb het over wat ik ervaar als ik het middel gebruik. Natriumhydroxide is veel vervelender goedje dan Enzybrew.

Overigens hoor je bij heel veel meer middelen beschermingsmiddelen gebruiken terwijl dat lang niet altijd gedaan wordt. Wat dacht je van Chemipro Caustic. Ook dat dien je met de nodige voorzichtigheid te gebruiken, maar ik denk niet dat iedere hobbybrouwer een veiligheidsbril op heeft en rubberen handschoenen aan heeft als hij een pot open draait.

Bij het gebruik van natriumhydroxide heb ik gemerkt dat beschermende maatregelen keihard noodzakelijk zijn.
Het promoten van het gebruik van dit middel is daarom niet zo'n goed idee.

We zouden bijna vergeten dat dit topic gaat over Enzybrew. Een prima reinigingsmiddel dat zijn werking ook heeft dankzij enzymen. Het gaat om de combinatie van componenten die dit middel goed laat werken...

Bijna twee uur lang de temperatuur op 60 °C houden ... niet simpel. En als ik de msds lees, dan is er maar weinig verschil met loog. Kan ook niet anders, je krijgt een CCT niet zomaar schoon met een liefelijk sopje. Maar ik heb het nog niet gebruikt, dus kan er niks over zeggen. Wel weet ik dat het me op papier niet aanspreekt. ik ben zeer tevreden over mijn Rinsa Blue en Black. Scheelt me ruim een uur per CCT reiniging.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #54 Gepost op: 20-09-2018 23:06 u »
Bij PBW en Oxi is de blauwe kleur veel minder dan bij natiumhydroxide (loog). Bij het gebruik van loog zag ik het elke keer.
Tegenwoordig gebruik ik overigens geen platenkoeler meer maar een rvs spiraalkoeler. Bij een dergelijke koeler is het reinigen veel eenvoudiger en beter te controleren.

De waas van Oxi en PBW komt vooral door een afzetting van calciumcarbonaat. Loog geeft bij mij ook snel een waas. Waar dat aan ligt weet ik niet. Wel weet ik dat ik met Enzybrew 10 hier geen last van heb. Het werkt veel beter dan PBW.

Die waas komt uit je bier, niet van het reinigingsmiddel. Ik heb die witte poederige aanslag soms wel, soms niet. Ook bij identiek gelijke brouwsels. Komt van het bier, niet van het reinigingsmiddel. Een zuur lost het op. Doe jij ook een zure reiniging? Vast niet. Het wordt wel door de industrie geadviseerd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #55 Gepost op: 20-09-2018 23:07 u »
Bijna twee uur lang de temperatuur op 60 °C houden ... niet simpel. En als ik de msds lees, dan is er maar weinig verschil met loog. Kan ook niet anders, je krijgt een CCT niet zomaar schoon met een liefelijk sopje. Maar ik heb het nog niet gebruikt, dus kan er niks over zeggen. Wel weet ik dat het me op papier niet aanspreekt. ik ben zeer tevreden over mijn Rinsa Blue en Black. Scheelt me ruim een uur per CCT reiniging.

Twee uur is niet nodig. 15 tot 30 minuten volstaat, ook als de temperatuur langzaam minder wordt.

Ik kan iedereen aanraden om het uit te proberen en het te ervaren in plaats van op basis van verwachtingen een oordeel te geven.
Zelf heb ik gisteren een nieuwe voorraad besteld. In hele korte tijd ben ik verknocht geraakt aan dit middel.
Zo wordt het door mij ook gebruikt voor het voorreinigen van de nylon hop socks die ik gebruik voor het koudhoppen. Die komen brandschoon uit de was (ze worden uiteindelijk gewassen in de wasmachine).

Het is overigens opvallend dat hobbybrouwers die het middel gebruikt hebben er erg enthousiast over zijn en dat degenen die er geen ervaring mee hebben kritisch zijn. Klinkt een klein beetje als wat de boer niet kent vreet hij niet...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #56 Gepost op: 20-09-2018 23:09 u »
Die waas komt uit je bier, niet van het reinigingsmiddel. Ik heb die witte poederige aanslag soms wel, soms niet. Ook bij identiek gelijke brouwsels. Komt van het bier, niet van het reinigingsmiddel. Een zuur lost het op. Doe jij ook een zure reiniging? Vast niet. Het wordt wel door de industrie geadviseerd.

Als de waas sterk ik doe ik een zuurreiniging. Bij het gebruik van Enzybrew 10 is dat niet nodig. Komt waarschijnlijk door de enzymen die de organische verbindingen beter verwijderen dan alleen een alkalisch middel.

Uiteraard moet je Enzybrew 10 wel naspoelen met schoonwater.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #57 Gepost op: 13-01-2019 21:49 u »
Even dit topic nieuw leven in blazen.

Aanleiding is het feit dat De Roerstok dit jaar 35 jaar bestaat. Ter viering van dit heugelijke feit krijgen de leden het hele jaar door kleine cadeautjes met de gedachte dat wij jarig is trakteert.

Afgelopen vrijdag zijn de eerste twee cadeautjes op de clubavond van De Roerstok uitgereikt:
- hoeveelheid Enzybrew 10
- verpakt in een vershouddoosje

Voor de clubavond van De Roerstok heb ik een kleine presentatie gemaakt.
Deze presentatie is gevoegd bij dit bericht.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #58 Gepost op: 13-01-2019 21:52 u »
Vraagje...

Hoe goed spoelen jullie Enzybrew 10 af. Zelf heb ik de indruk dat dit zorgvuldig dient te gebeuren. Ik heb gemerkt dat mijn bieren een iets mindere schuimhoudbaarheid hadden de laatste tijd. Sinds ik na gebruik van Enzybrew 10 uitgebreider spoel is het probleem weer verdwenen.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #59 Gepost op: 13-01-2019 22:12 u »
Ik ben geen lid van De Roerstok. Mocht ik lid zijn dan zou ik ernstig bezwaar maken tegen deze vorm van promotie.
Eenzybrew 10 is als reinigingsmiddel simpelweg vele malen te duur. Van een normale prijs/kwaliteits verhouding is hier geen sprake!
Waarom een middel promoten onder hobbybrouwers dat zeker 7 euro per kilo duurder is als andere schoonmaakmiddelen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #60 Gepost op: 13-01-2019 22:17 u »
Ik ben geen lid van de roerstok. Mocht ik lid zijn dan zou ik ernstig bezwaar maken tegen deze vorm van promotie.
Eenzybrew 10 is als reinigingsmiddel simpelweg vele malen te duur. Van een normale prijs/kwaliteits verhouding is hier geen sprake!
Waarom een middel promoten onder hobbybrouwers dat zeker 7 euro per kilo duurder is als andere schoonmaakmiddelen?

Hoe jij denkt over Enzybrew 10 is bekend. Je wilt het niet eens uitproberen vanwege de prijs. Je weet dus niet wat de prijs-/kwaliteitsverhouding is...

De leden van De Roerstok kunnen het gratis uittesten en aan de hand van hun eigen ervaringen de overweging maken of ze het willen blijven gebruiken. Daar is natuurlijk niets mis mee.

Dat Enzybrew 10 prijzig is ben ik het met je eens. Maar dat neemt niet weg dat het een superreiniger is en om die reden het waard is om te gebruiken.

In jouw reactie ga overigens voorbij aan het feit dat er heel veel tevreden gebruikers zijn van dit reinigingsmiddel dat veel effectiever en fijner in gebruik is dan andere reinigers.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #61 Gepost op: 13-01-2019 22:29 u »
Hoe jij denkt over Enzybrew 10 is bekend. Je wilt het niet eens uitproberen vanwege de prijs.
De leden van De Roerstok kunnen het gratis uittesten en aan de hand van hun eigen ervaringen de overweging maken of ze het willen blijven gebruiken.
Dat Enzybrew 10 prijzig is ben ik het met je eens. Maar dat neemt niet weg dat het een superreiniger is en om die reden het waard is om te gebruiken.
Een normaal reinigingsmiddel hoeft niet meer als een paar euro de kilo te kosten.
Enzybrew kost meer als 10 euro de kilo.
Schoon is schoon!
Dat jij gecharmeerd bent van blinkend RVS door het gebruik van Enzybrew heb je meerdere malen aan gegeven op het forum.
Dat blinkende oppervlak is echter totaal niet functioneel in geen enkel brouwproces!
Je zet er mensen mee op het verkeerde been.
Kijk eens hoeveel mensen de weg kwijt zijn en niet meer weten hoe ze een RVS pan moeten schoonmaken en hier vragen over stellen op het forum.
Het lijkt ondertussen wel rocketscience! Ik zeg “Doe eens normaal!”

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #62 Gepost op: 13-01-2019 22:46 u »
Een normaal reinigingsmiddel hoeft niet meer als een paar euro de kilo te kosten.
Enzybrew kost meer als 10 euro de kilo.
Schoon is schoon!
Dat jij gecharmeerd bent van blinkend RVS door het gebruik van Enzybrew heb je meerdere malen aan gegeven op het forum.
Dat blinkende oppervlak is echter totaal niet functioneel in geen enkel brouwproces!
Je zet er mensen mee op het verkeerde been.
Kijk eens hoeveel mensen de weg kwijt zijn en niet meer weten hoe ze een RVS pan moeten schoonmaken en hier vragen over stellen op het forum.
Het lijkt ondertussen wel rocketscience! Ik zeg “Doe eens normaal!”

Schoon is inderdaad schoon. En blinkend schoon wil zeggen dat het echt schoon is...
Verder heb ik gemerkt dat Enzubrew 10 in alle hoeken en gaten werkt.
Hier in huis wordt het ook voor sommige schoonmaakkarweitjes gebruikt. Je kunt er namelijk ook een sopje van maken en daarmee poetsen. Dat zie ik jou met loog niet doen.

Zoal ik al schreef kan iedereen zijn afweging maken. Even goede vrienden.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #63 Gepost op: 13-01-2019 22:50 u »
Daar gaan we weer pfff

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #64 Gepost op: 13-01-2019 23:00 u »
Daar gaan we weer pfff
Ja inderdaad!

Of we promoten hier een boek, een temperatuur controller of een schoonmaakmiddel! Met brouwen heeft het ondertussen niets te maken!
Maar ik zal mijn toon matigen anders vergaat het mij net zoals Mark GA of Heisenberg!

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #65 Gepost op: 13-01-2019 23:09 u »
Ja inderdaad!

Of we promoten hier een boek, een temperatuur controller of een schoonmaakmiddel! Met brouwen heeft het ondertussen niets te maken!
Maar ik zal mijn toon matigen anders vergaat het mij net zoals Mark GA of Heisenberg!

Ik vermoed dat de hoeveelheid klachten over jou wel mee valt Haico in tegenstelling tot ... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #66 Gepost op: 13-01-2019 23:13 u »

Ik heb geen aandelen in Realco. Ik ben wel een heel tevreden gebruiker van hun product ondanks dat er veel voor moet betalen.
Goede informatie, temperatuurcontrole en goed reinigen zijn essentieel voor een goed bier. Dat heeft alles te maken met het brouwen van bier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #67 Gepost op: 13-01-2019 23:16 u »
Ik vermoed dat de hoeveelheid klachten over jou wel mee valt Haico in tegenstelling tot ... ;)

Het klopt inderdaad dat het aantal mensen die zich stoorde aan de reacties van Mark GA en Heisenberg erg groot was en dat dit de reden is geweest dat deze leden uiteindelijk geband zijn.
Bannen is een middel dat we hier op het forum Hobbybrouwen maar zelden gebruiken.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #68 Gepost op: 13-01-2019 23:33 u »
Ik heb geen aandelen in Realco. Ik ben wel een heel tevreden gebruiker van hun product ondanks dat er veel voor moet betalen.
Goede informatie, temperatuurcontrole en goed reinigen zijn essentieel voor een goed bier. Dat heeft alles te maken met het brouwen van bier.
Ik denk dat er weinig mensen geïnteresseerd zijn in welke aandelen jij belegt. Je moet je er echter van bewust zijn dat veel mensen jouw aanbevelingen serieus nemen en opvolgen.
Mensen een veel (4 keer) te duur schoonmaakmiddel aanbevelen vind ik niet in ieders belang en gaat ten koste van je geloofwaardigheid.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #69 Gepost op: 13-01-2019 23:53 u »
Mensen een veel (4 keer) te duur schoonmaakmiddel aanbevelen vind ik niet in ieders belang en gaat ten koste van je geloofwaardigheid.

Het is een prima en fijn middel, vooral geschikt waar je niet of moeilijk met de borstel bij kan. Als je zelf heilig gelooft dat NaOH de oplossing is, prima, maar zeik kraak een ander niet af omdat het voor hem wel werkt. Voor mij werkt NaOH en in meeste gevallen vaatwaspoeder in glazen mandflessen niet goed, de witte waas gaat dan gewoon niet weg.

De GrainFather krijg ik prima schoon met vaatwaspoeder (Aldi Duitsland), een halfuurtje op 45 ºC, warm naspoelen en alles is schoon. Volgens mij de goedkoopste en veiligste oplossing om de ketel en koeler schoon te krijgen.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #70 Gepost op: 14-01-2019 00:07 u »
Het is een prima en fijn middel, vooral geschikt waar je niet of moeilijk met de borstel bij kan. Als je zelf heilig gelooft dat NaOH de oplossing is, prima, maar zeik kraak een ander niet af omdat het voor hem wel werkt. Voor mij werkt NaOH en in meeste gevallen vaatwaspoeder in glazen mandflessen niet goed.
Ik zeik, kraak niemand af! Ik hou me bij de feiten. En feit is dat Enzybrew 4 keer duurder is als andere schoonmaakmiddelen (soda, NaOH, vaatwastabletten, dreft etc)
Als ik met mijn betoog bij jou knoppen indruk, zou ik me eens afvragen wat daar de oorzaak van is. Je komt duidelijk geïrriteerd over! Wat ook een feit is.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #71 Gepost op: 14-01-2019 00:25 u »
Ik zeik, kraak niemand af! Ik hou me bij de feiten. En feit is dat EB 4 keer duurder is als andere schoonmaak middelen (soda, NaOH, vaatwastabletten, dreft etc)
Als ik met mijn betoog bij jou knoppen indruk, zou ik me eens afvragen wat daar de oorzaak van is. Je komt duidelijk geïrriteerd over! Wat ook een feit is.

Klopt, je irriteert me. Het is allang duidelijk dat je Enzybrew te duur vindt, en dat je heel gelukkig bent met NaOH. Nou prima, maar wat zoek je in dit draadje dan?

Het is duidelijk dat het  Jacques favoriete schoonmaakmiddel is, maar dan hoef jij hem nog niet te betichten van ongeloofwaardigheid.

Offline brucero

• Junior lid
  • **
« Reactie #72 Gepost op: 14-01-2019 07:26 u »
Ik vind Enzybrew ook te duur maar ik heb er wel mijn aangebrande verwarmingsspiraal van de Braumeister mee kunnen reinigen zonder te schrobben, en daarvoor gebruik ik het dan ook voor, voor noodgevallen.

Offline snowdog2006

• Senior lid
« Reactie #73 Gepost op: 14-01-2019 10:01 u »
Vraagje...

Hoe goed spoelen jullie Enzybrew 10 af. Zelf heb ik de indruk dat dit zorgvuldig dient te gebeuren. Ik heb gemerkt dat mijn bieren een iets mindere schuimhoudbaarheid hadden de laatste tijd. Sinds ik na gebruik van Enzybrew 10 uitgebreider spoel is het probleem weer verdwenen.

Hmm interssant. Ik gebruik ook enzybrew, maar geen duidelijk zichtbaar probleem mbt schuimhoudbaarheid.
Wel een goede tip om te zorgen voor goed spoelen. Meestal doe ik dat standaard. Ook bij Oxi pro.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #74 Gepost op: 14-01-2019 10:22 u »
Hier ook geen problemen met schuimhoudbaarheid, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik het wat minder frequent gebruik. Naspoelen doe ik wel altijd met warm water.

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #75 Gepost op: 14-01-2019 10:38 u »
Al met al ga ik het ook eens op de boodschappenlijst zetten.

Mensen, bedenk: "Beter duur dan niet te koop"!

:D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #76 Gepost op: 14-01-2019 15:45 u »
Ik vind Enzybrew ook te duur maar ik heb er wel mijn aangebrande verwarmingsspiraal van de Braumeister mee kunnen reinigen zonder te schrobben, en daarvoor gebruik ik het dan ook voor, voor noodgevallen.

Enzybrew is zeker niet goedkoop in het gebruik. In de presentatie die ik gemaakt heb is dat ook benoemd door te wijzen op het feit dat het prijzig is.

Door mij wordt het niet ingezet voor elke schoonmaakklus. Zo gebruik ik het niet voor het schoonmaken van mijn flessen. En als ik tussentijds wat knoeit neem ik het niet op een oplossing van Enzybrew. Voor het laatste volstaat een huishoudelijk middel of een oxi oplossing (reinigt beter dan een huishoudelijk middel).
Omdat Enzybrew zo goed werkt wordt het hier in huis de laatste tijd vooral in het huishouden voor lastige schoonmaakklusjes de laatste tijd vaker gebruikt. Het is pH-neutraal en tast materialen niet aan.

Voor wat betreft mijn Braumeister heb ik gemerkt dat het beter schoonmaakt dan welk ander reinigingsmiddel dan ook. Hij ziet er uit als nieuw. Dat zelfde geldt voor mijn CCT's. Die horen 100% schoon te zijn. Overigens worden noch de Braumeister, noch in de CCT's geheel gevuld met Enzybrew. Dat is ook voor mij te kostbaar. In plaats daarvan gaat er een relatief kleine hoeveelheid in en poets ik met een borsteltje de wanden. Eiwitrestanden, gistafzettingen en bruine hopranden lossen er snel mee op.

Of het waard is voor dit middel meer te betalen dan voor andere middelen dient ieder voor zich te beslissen. Door het een keer te proberen kom je er achter. Een pot van 750 g kost € 8,95. Dat hoeft op zich je de kop niet te kosten. En als het niet bevalt dan koop je de volgende keer weer een ander middel. Of je doet net als jij en ik door meerdere middelen te gebruiken.

Offline brucero

• Junior lid
  • **
« Reactie #77 Gepost op: 14-01-2019 15:52 u »
Enzybrew is zeker niet goedkoop in het gebruik. In de presentatie die ik gemaakt heb is dat ook benoemd door te wijzen op het feit dat het prijzig is.

Door mij wordt het niet ingezet voor elke schoonmaakklus. Zo gebruik ik het niet voor het schoonmaken van mijn flessen. En als ik tussentijds wat knoeit neem ik het niet op een oplossing van Enzybrew. Voor het laatste volstaat een huishoudelijk middel of een oxi oplossing (reinigt beter dan een huishoudelijk middel).
Omdat Enzybrew zo goed werkt wordt het hier in huis de laatste tijd vooral in het huishouden voor lastige schoonmaakklusjes de laatste tijd vaker gebruikt. Het is pH-neutraal en tast materialen niet aan.

Voor wat betreft mijn Braumeister heb ik gemerkt dat het beter schoonmaakt dan welk ander reinigingsmiddel dan ook. Hij ziet er uit als nieuw. Dat zelfde geldt voor mijn CCT's. Die horen 100% schoon te zijn. Overigens worden noch de Braumeister, noch in de CCT's geheel gevuld met Enzybrew. Dat is ook voor mij te kostbaar. In plaats daarvan gaat er een relatief kleine hoeveelheid in en poets ik met een borsteltje de wanden. Eiwitrestanden, gistafzettingen en bruine hopranden lossen er snel mee op.

Ik vind wel dat de pomp verkleurt als ik Enzybrew gebruik bij de Braumeister, daardoor heb ik het nog maar eenmalig gebruikt ook. Staat ook in de handleiding om langdurig contact met lichte metalen te vermijden.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #78 Gepost op: 14-01-2019 15:59 u »
Ook fijn: Grainfather High Performance Cleaner (maar helaas ook duurder  :'()

Offline JoepH

• Senior lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #79 Gepost op: 14-01-2019 16:27 u »
Weet iemand door wat dat gele kleurtje in de Grainfather High Performance Cleander veroorzaakt wordt?

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #80 Gepost op: 14-01-2019 16:54 u »
Door het een keer te proberen kom je er achter. Een pot van 750 g kost € 8,95. Dat hoeft op zich je de kop niet te kosten.

Wat ook de kosten drukt effectief is voorspoelen met warm water, zodat alle wort en trub al uit de leidingwerk/koeler/ketel is. Geadviseerd (door Brouwmarkt) wordt om 10 gr/l te nemen. Maar volgens website van Realzyme zou het ook vanaf 5 gr/l kunnen, en dat bied bij mij net zo'n goed resultaat. Uiteraard hangt dit wel af van je watersamenstelling (Duitse hardheid etc.) en de vervuiling (vandaar altijd voorspoelen).

Staat ook in de handleiding om langdurig contact met lichte metalen te vermijden.

Klopt: ik heb een koperen koeler, deze reinig ik slechts 10 minuten mee met Enzybrew, alvorens ik hem afkoppel. Gaat prima.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #81 Gepost op: 14-01-2019 17:23 u »
Ik vind wel dat de pomp verkleurt als ik Enzybrew gebruik bij de Braumeister, daardoor heb ik het nog maar eenmalig gebruikt ook. Staat ook in de handleiding om langdurig contact met lichte metalen te vermijden.

Ik heb ook een Braumeister. Bij mij is geen sprake van verkleuring van het pomphuis. In plaats daarvan ziet het pomphuis uit als nieuw. Overigens gebeurt bij mij het rondpompen niet langer dan zo'n 30 minuten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #82 Gepost op: 14-01-2019 17:25 u »

Dat is fijn. Maar dit topic gaat over Enzybrew 10...  ;)

Offline John

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 14-01-2019 19:54 u »
Vlgs. mij zijn er al verschillende schoonmaakmiddelen genoemd dus waarom wordt spulleke dat ik als alternatief noem dan afgeserveerd?  :weetniet:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #84 Gepost op: 14-01-2019 20:09 u »
Vlgs. mij zijn er al verschillende schoonmaakmiddelen genoemd dus waarom wordt spulleke dat ik als alternatief noem dan afgeserveerd?  :weetniet:

Omdat dit topic niet gaat over alternatieven.
Het is beter om daarvoor een nieuw topic te starten.
Mijn reactie is overigens absoluut niet persoonlijk bedoeld.
Er zijn heel veel reinigingsmiddelen en die hoeven in dit topic niet een voor een de revue te passeren.

Sorry voor het feit dat mijn reactie wat allergisch kan overkomen. Ik ben ook maar een mens en ben wat geprikkeld door sommige reacties in dit topic. (Een ontboezeming van een beheerder...)

Offline John

• Super lid
« Reactie #85 Gepost op: 14-01-2019 20:22 u »
Geen probleem. Prikkeling was hier hetzelfde.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #86 Gepost op: 14-01-2019 20:34 u »
Maar wat is nu de kracht van dit product? Zijn dat enzymen die ook in sommige wasmiddelen zitten? En het is blijkbaat pH neutraal dus wat veiliger dan natronloog of natronloog/chloor mengsels.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #87 Gepost op: 14-01-2019 23:46 u »
Weet iemand door wat dat gele kleurtje in de Grainfather High Performance Cleander veroorzaakt wordt?

Volgens mij puur cosmetisch om het citroentjes fris te laten lijken

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #88 Gepost op: 15-01-2019 06:43 u »
Maar wat is nu de kracht van dit product? Zijn dat enzymen die ook in sommige wasmiddelen zitten? En het is blijkbaat pH neutraal dus wat veiliger dan natronloog of natronloog/chloor mengsels.
De kracht van dit product zijn de werkzame stoffen: > 30% sodiumcarbonate (natriumcarbonaat) en > 30% sodiumcarbonate peroxide (percarbonaat)
Samen met een 1% enzym (cellulase) en een 1% oppervlakte actieve stof (fatty alcohol ethoxylate)

Vanish Oxi Action heeft dezelfde samenstelling.

Zelfde product-net zo duur. Alleen met een andere marketing formule.

Het is trouwens niet pH neutraal. In het msds staat dat het bij een concentratie van 1% een pH heeft tussen 10 en 11%
Dat kan ook niet anders als je ziet hoeveel carbonaat ionen je in oplossing brengt.

Fatty alcohol ethoxylate is trouwens giftig en een oppervlakte actieve stof die schuimvorming tegen gaat. Goed spoelen dus.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #89 Gepost op: 15-01-2019 08:06 u »
Waarom maken we dan niet eens een praktische schoonmaak vergelijking met bv Vanish en Enzybrew via het reinigen van genoemde brouwapparatuur? Als daar inderdaad uitkomt dat Enzybrew hetzelfde doet dan heb je tenminste iets in handen als bewijs. Zou mooi zijn als de Roerstokleden die het middel aan het uitproberen zijn deze vergelijking zouden maken.

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schóne en HOP'n AROUND
« Reactie #90 Gepost op: 15-01-2019 14:16 u »
Ook hier alleen maar positieve geluiden over Enzybrew :groots:
Uiteraard wisselen wij in onze brouwerij af met diverse schoonmaakmiddelen.
Zo gebruiken wij oa: Mip ca + stabi oxi, puro caustic, oxonia, P3 horolith en enzymbrew.

Voordeel van Enzybrew is dat eventuele inkapseling van de aanwezige bacteriën oplost worden. Ingekapselde bacteriën hebben een soort beschermlaag over zich heen. De gangbare schoonmaakmiddelen komen niet door die inkapseling heen. Enzybrew  zorgt er dus ook voor dat andere middelen hun werk kunnen doen

Tip, schaf een grote emmer aan en verdeel die met een aantal mensen dan is het wat goedkoper.

Offline JoepH

• Senior lid
« Reactie #91 Gepost op: 15-01-2019 15:26 u »
Het zou een aardig onderzoek zijn.
De oxi producten van het Kruidvat en de Action zijn overigens ongeveer de helft goedkoper dan de oxi producten op de foto.
Ik gebruik zelf overigens Enzybrew 10.
Is er een chemicus onder ons die iets van de bestandsdelen snapt en een zinnig vergelijk kan geven.
Wat als je kristal soda en oxi in gelijke hoeveelheden mengt? Zou ook nog kunnen.

Offline PieterStorm

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: de
  • Beginnende brouwer.
« Reactie #92 Gepost op: 15-01-2019 17:00 u »
Ik ben nog een leek op brouwgebied. Hoe belangrijk is het dat je ketel brandschoon is? Uiteindelijk wordt er je wort toch in gekookt? Ik kan me voorstellen dat je een ketel na gebruik goed reinigt, maar kan dat niet gewoon met een afwasborstel en een scheut afwasmiddel? Het ¨afwaswater¨ kun je dan toch door je pomp laten lopen, of wordt deze dan niet schoon genoeg? Dat mijn gistingsvat brandschoon moet zijn daar kan ik inkomen.

@Haico: ik heb je een PB gestuurd met meer specifieke vragen. IK wil dit topic er niet mee vervuilen. Voornamelijk omdat het over Enzybrew gaat.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #93 Gepost op: 15-01-2019 20:51 u »
Ik ben nog een leek op brouwgebied. Hoe belangrijk is het dat je ketel brandschoon is? Uiteindelijk wordt er je wort toch in gekookt? Ik kan me voorstellen dat je een ketel na gebruik goed reinigt, maar kan dat niet gewoon met een afwasborstel en een scheut afwasmiddel? Het ¨afwaswater¨ kun je dan toch door je pomp laten lopen, of wordt deze dan niet schoon genoeg? Dat mijn gistingsvat brandschoon moet zijn daar kan ik inkomen.

@Haico: ik heb je een PB gestuurd met meer specifieke vragen. IK wil dit topic er niet mee vervuilen. Voornamelijk omdat het over Enzybrew gaat.

We hebben hier voornamelijk over Enzybrew 10 wat toegepast wordt in brouwautomaten, om leidingwerk, pomphuis etc. te reinigen is iets meer nodig dan alleen maar een sopje.

Offline WerdvdBeste

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #94 Gepost op: 15-01-2019 21:51 u »
Even dit topic nieuw leven in blazen.

Aanleiding is het feit dat De Roerstok dit jaar 35 jaar bestaat. Ter viering van dit heugelijke feit krijgen de leden het hele jaar door kleine cadeautjes met de gedachte dat wij jarig is trakteert.

Afgelopen vrijdag zijn de eerste twee cadeautjes op de clubavond van De Roerstok uitgereikt:
- hoeveelheid Enzybrew 10
- verpakt in een vershouddoosje

Voor de clubavond van De Roerstok heb ik een kleine presentatie gemaakt.
Deze presentatie is gevoegd bij dit bericht.

Jacques, ik lees in de bijlage dat je een zuur desinfecteermiddel moet gebruiken. Geldt dat ook voor in een Braumeister. Zo ja, welke gebruik je dan?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #95 Gepost op: 15-01-2019 22:53 u »
De kracht van dit product zijn de werkzame stoffen: > 30% sodiumcarbonate (natriumcarbonaat) en > 30% sodiumcarbonate peroxide (percarbonaat)
Samen met een 1% enzym (cellulase) en een 1% oppervlakte actieve stof (fatty alcohol ethoxylate)

Het is trouwens niet pH neutraal. In het msds staat dat het bij een concentratie van 1% een pH heeft tussen 10 en 11%
Dat kan ook niet anders als je ziet hoeveel carbonaat ionen je in oplossing brengt.

Fatty alcohol ethoxylate is trouwens giftig en een oppervlakte actieve stof die schuimvorming tegen gaat. Goed spoelen dus.

Vanish Oxi Action hebben we hier in huis...

Net even de vergelijk gedaan maar het ziet er heel anders uit. Maar het grote verschil zit hem vooral in de geur. Vanish Oxi Action is heel sterk geparfumeerd. Deze geur wil je niet in je bier. Enzybrew 10 heeft wanneer je er aan ruikt allesbehalve een prettige geur. Opgelost geurt het amper en na gebruik is geen geur meer aanwezig. Dit is ander bij Vanish Oxi Action...

Het klopt dat Enzybrew 10 niet pH-neutraal is . Zo juist een 1% oplossing gemaakt en de pH gemeten. Deze was 10,74.

Dat je goed moet spoelen na gebruik is iets wat inderdaad aan te raden is. Maar dat geldt voor de meeste reinigingsmiddelen...

Het een en ander neemt niet weg dat degenen die het middel gebruiken er heel enthousiast over zijn. Zie bijvoorbeeld de onderstaande reactie van een eigenaar van een kleine commerciële brouwerij die ook de nodige ervaring heeft met andere middelen...
Ook hier alleen maar positieve geluiden over Enzybrew :groots:
Uiteraard wisselen wij in onze brouwerij af met diverse schoonmaakmiddelen.
Zo gebruiken wij oa: Mip ca + stabi oxi, puro caustic, oxonia, P3 horolith en enzymbrew.

Voordeel van Enzybrew is dat eventuele inkapseling van de aanwezige bacteriën oplost worden. Ingekapselde bacteriën hebben een soort beschermlaag over zich heen. De gangbare schoonmaakmiddelen komen niet door die inkapseling heen. Enzybrew  zorgt er dus ook voor dat andere middelen hun werk kunnen doen

Mijn ervaring is overigens dat je het middel kunt gebruiken zonder andere reinigingsmiddelen om een brandschoon resultaat te krijgen. Maar bij ingekapselde bacteriën is een aanvullende reiniging zeker aan te bevelen. Loog heeft overigens weinig effect op de ingekapselde bacteriën.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #96 Gepost op: 15-01-2019 22:57 u »
Jacques, ik lees in de bijlage dat je een zuur desinfecteermiddel moet gebruiken. Geldt dat ook voor in een Braumeister. Zo ja, welke gebruik je dan?

Een brouwketel hoeft niet gedesinfecteerd te worden. Mout is ook niet steriel... Een brouwketel (en filterkuip) hoort wel schoon te zijn. Naspoelen met water volstaat bij een brouwketel. Brouwketels en filterkuipen horen schoon te zijn ter voorkoming van rare smaakjes in je bier.
Bij mijn Braumeister gebruik ik dus geen desinfecteermiddel.

Wanneer je het middel gebruikt voor een vergistingsvat moet je wel desinfecteren. Dat doe je dus het beste met een zuur desinfecteermiddel.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #97 Gepost op: 15-01-2019 23:09 u »
Parfumgeur in je bier wil je natuurlijk niet. Uiteindelijk gaat het erom hoeveel het gebruikte schoonmaakmiddel bijdraagt aan de totale kosten van een brouwsel. Ik neem aan dat je met zo'n potje enzybrew wel 10 x kunt schoonmaken oid en dat dat ook niet bij elk brouwsel hoeft als je gewoon de zaak goed schoonspoelt en laat drogen? dan zou ik me eerder druk gaan maken om andere dominante kostenposten zoals vloeibare gist, want dat hakt er pas echt in als je bv vloeibare Wyeast.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #98 Gepost op: 15-01-2019 23:20 u »
Ik neem aan dat je met zo'n potje Enzybrew wel 10 x kunt schoonmaken oid en dat dat ook niet bij elk brouwsel hoeft als je gewoon de zaak goed schoonspoelt en laat drogen?

In gistvaten kan na verloop van tijd een aanslag ontstaan die zich moeilijk laat verwijderen. Zeker bij plastic vaten kun je niet schobben vanwege het gevaar van krassen. Die aanslag kun je kwijt raken met dit middel.

Het is inderdaad niet noodzakelijk elke keer het middel te gebruiken. Maar als je je spullen echt schoon wilt hebben is het goed het regelmatig te gebruiken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #99 Gepost op: 15-01-2019 23:49 u »
In gistvaten kan na verloop van tijd een aanslag ontstaan die zich moeilijk laat verwijderen. Zeker bij plastic vaten kun je niet schobben vanwege het gevaar van krassen. Die aanslag kun je kwijt raken met dit middel.

Het is inderdaad niet noodzakelijk elke keer het middel te gebruiken. Maar als je je spullen echt schoon wilt hebben is het goed het regelmatig te gebruiken.

Ik heb zelf meer dan 15 jaar bier vergist in een plastic gistingsvat en dat alleen maar schoongemaakt met heet water (om de hopharsen te verwijderen) en een afwas borsteltje (wc borstel) voor het brouwen stoom ik het vat uit zodat alles wat leeft dood is. Ging eigenlijk prima. 

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #100 Gepost op: 16-01-2019 11:53 u »

Mooi om te zien dat als je de samenstelling van enzybrew vergelijkt met een ander huishoudmiddel er mensen zijn dat zien als aanbeveling om je brouwspullen mee te reinigen.

Ik heb de vergelijking gemaakt om aan te tonen dat enzybrew geen rocket science is.

Het is in de basis natrium carbonaat met wat kristallijn peroxide dat al jaren in allerhande producten wordt gebruikt.

Sinds kort raken ook een aantal brouwers betoverd!

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #101 Gepost op: 16-01-2019 18:23 u »
Je doet elke keer net of het enzym er niet inzit. Dit is juist het ingredient wat het verschil maakt. Ja de basis is net oxi. Maar het enzym is wat er voor zorgt dat alle organische aanslag vanzelf loskomt van de apparatuur, zonder boenen.

Begin me inmiddels goed te ergeren aan je kruistocht Haico.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #102 Gepost op: 16-01-2019 19:33 u »
Begin me inmiddels goed te ergeren aan je kruistocht Haico.
Ik heb inmiddels geleerd om mezelf af te vragen waarom ik me irriteer aan andere mensen. En heel vaak zegt dat meer over mij als over een ander. Zo kom je nog eens tot andere inzichten.

Verder houd ik me in mijn post bij de feiten en houd emoties daar buiten.

Volgens jou is het enzym cellulase het geheim van Enzybrew.
Wat voegt dit toe aan de werking van natrium carbonaat en natrium percarbonaat?
Natriumpercarbonaat is te verkrijgen voor 1/3 van de prijs van percarbonaat met de naam Easybrew.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #103 Gepost op: 16-01-2019 19:45 u »

Volgens jou is het enzym cellulase het geheim van Enzybrew.
Wat voegt dit toe aan de werking van natrium carbonaat en natrium percarbonaat?
Natrium percarbonaat is te verkrijgen voor 1/3 van de prijs van percarbonaat met de naam Easybrew.

Cellulase is een enzym dat cellulose afbreekt.

Cellulose is bijna niet oplosbaar in klassieke oplosmiddelen.

Oftewel het geeft net dat beetje extra reiniging aan je installatie

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #104 Gepost op: 16-01-2019 19:51 u »
Cellulase is een enzym dat cellulose afbreekt.

Cellulose is bijna niet oplosbaar in klassieke oplosmiddelen.

Oftewel het geeft net dat beetje extra reiniging aan je installatie
Dat is dan het verschil met chemipro oxi! Chemipro oxi is ook percarbonaat maar dan zonder cellulase. Kost echter slechts de helft van Eenzybrew.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #105 Gepost op: 16-01-2019 20:01 u »
Dat is dan het verschil met chemipro oxi! Chemipro oxi is ook percarbonaat maar dan zonder cellulase. Kost echter slechts de helft van Enzybrew.

Maar ik begrijp verder je bedoeling niet.
Vele brouwers gebruiken dit en zijn er content mee.
Jij vind het te duur dus dan gebruik je het niet.
Waarom zo doorzagen over de prijs.

Er zijn een hoop mensen die een mercedes/bmw/tesla rijden, terwijl je met een vw polo ook overal kunt komen.
De 1 brouwt zijn bier met een Easybrew en een ander met een Grainfather.
Het kan allemaal.
Laat een ieder vrij in zijn/haar keuze en stop met deze zinloze discussie.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #106 Gepost op: 16-01-2019 20:52 u »
Ik vind het geen zinloze discussie. Het is een weergave van inzichten en inderdaad iedereen kan dan zelf beslissen, maar is dan wel zo breed mogelijk geïnformeerd. En je eigen mening daarbij geven mag toch? Zo is mijn mening dat ik vloeibare gisten te duur vindt en mensen wijs op de mogelijkheid om giststarters te maken. Of je daar gebruik van maakt moet je zelf weten.   

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #107 Gepost op: 16-01-2019 20:59 u »
ik vind het geen zinloze discussie. Het is een weergave van inzichten en inderdaad iedereen kan dan zelf beslissen, maar is dan wel zo breed mogelijk geinformeerd. En je eigen mening daarbij geven mag toch? zo is mijn mening dat ik vloeibare gisten te duur vindt en mensen wijs op de mogelijkheid om giststarters te maken. Of je daar gebruik van maakt moet je zelf weten.

Een discussie over de werking /voor of nadelen kan ik begrijpen.
Maar oneindig over wat iets kost? Dat is wat ik bedoel met mijn reactie.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #108 Gepost op: 16-01-2019 21:03 u »
En je eigen mening daarbij geven mag toch? zo is mijn mening dat ik vloeibare gisten te duur vindt en mensen wijs op de mogelijkheid om giststarters te maken.

Het is gewoon ir-ri-tant.

Eigen mening geven mag, en dat is prima. Maar laat daar de ander in zijn waarde, en dram niet door. Als je het hele draadje doorspit zal het je zeker opvallen wat voor (eenmans) kruistocht er gevoerd wordt, gewoon sneu.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #109 Gepost op: 16-01-2019 21:05 u »
Maar ik begrijp verder je bedoeling niet.
Vele brouwers gebruiken dit en zijn er content mee.
Jij vind het te duur dus dan gebruik je het niet.
Waarom zo doorzagen over de prijs.

Er zijn een hoop mensen die een mercedes/bmw/tesla rijden, terwijl je met een vw polo ook overal kunt komen.
De 1 brouwt zijn bier met een Easybrew en een ander met een Grainfather.
Het kan allemaal.
Laat een ieder vrij in zijn/haar keuze en stop met deze zinloze discussie.

Mee eens.

Het bizarre van de discussie is dat de werking van het middel ter discussie wordt gesteld zonder er enige ervaring mee te hebben. Enkel op basis van de prijs wordt het middel veroordeeld.

De meesten die er wel ervaring mee hebben zijn enthousiast over het middel omdat het beter schoonmaakt. Vanwege de meerwaarde zijn zij bereid de hogere prijs te betalen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #110 Gepost op: 16-01-2019 21:24 u »

De meesten die er wel ervaring mee hebben zijn enthousiast over het middel omdat het beter schoonmaakt.
Beter dan wat? Beter dan oxi-action etc? Dus doe eens een vergelijkende test. (Even buiten de evt parfum nadelen) volgens mij wordt het middel niet veroordeeld op de prijs, maar om de prijs kwaliteitsverhouding, alleen is de kwaliteitsverhouding nog niet geheel duidelijk. (De prijsverhouding wel want die is al 10 x genoemd).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #111 Gepost op: 16-01-2019 21:24 u »
Ik vind het geen zinloze discussie. Het is een weergave van inzichten en inderdaad iedereen kan dan zelf beslissen, maar is dan wel zo breed mogelijk geïnformeerd. En je eigen mening daarbij geven mag toch? Zo is mijn mening dat ik vloeibare gisten te duur vindt en mensen wijs op de mogelijkheid om giststarters te maken. Of je daar gebruik van maakt moet je zelf weten.

Het gaat hier om een louter theoretisch inzicht. Haico heeft geen ervaring met het middel...
Degenen die er wel ervaring mee hebben laten zich anders uit dan Haico.

De prijs die je betaalt is lang niet de enige reden om iets wel of niet aan te schaffen. Zo is inderdaad zelf opkweken van gist goedkoop. Maar je moet wel eerst de gist in huis hebben en ook nog plezier hebben in het onderhouden van gistculturen. Veel mensen vinden dat te veel gedoe en kopen steeds opnieuw gist in. Het kost meer, maar het is ook veel minder gedoe. Zeker als je korrelgist gebruikt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #112 Gepost op: 16-01-2019 21:28 u »
Het gaat hier om een louter theoretisch inzicht. Haico heeft geen ervaring met het middel...
Degenen die er wel ervaring mee hebben laten zich anders uit dan Haico.

Ik zou zeggen: geef Haico een potje van dat spul en vaag hem even niet te focussen op de prijs als hij aangeeft er een eerlijke vergelijking mee te willen uitvoeren. Misschien kun je hem zo wel overtuigen als hij zelf het verschil ervaart.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #113 Gepost op: 16-01-2019 21:29 u »
Beter dan wat? Beter dan oxi-action etc? Dus doe eens een vergelijkende test. (Even buiten de evt parfum nadelen) volgens mij wordt het middel niet veroordeeld op de prijs, maar om de prijs kwaliteitsverhouding, alleen is de kwaliteitsverhouding nog niet geheel duidelijk. (De prijsverhouding wel want die is al 10 x genoemd).

De sterke geur van Vanish Oxi Action is voor mij voldoende reden om een dergelijke vergelijking niet uit te voeren. Ik heb geen zin in brouwapparatuur met een geur die zich moeilijk laat verwijderen.

Puur op basis van het uiterlijk van beide producten kom ik tot het oordeel dat het gaat om twee totaal verschillende producten. Ik zal eens kijken of ik dit kan laten zien aan de hand van een foto. Ik zal meteen ook kijken wat 1 gram Vanish Oxi Action opgelost in 100 g water voor pH geeft.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #114 Gepost op: 16-01-2019 21:31 u »
Heb me nog niet echt verdiept in enzybrew.
Maar wat ik tot dusver wel op google heb gelezen is dat diverse enzymen wel verontreinigingen oplossen die de andere reiniginsmiddelen die wij gebruiken niet of nauwelijks oplossen.
Daarom dat enzybrew 10 blijkbaar een veel betere werking heeft.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #115 Gepost op: 16-01-2019 21:33 u »
Ik zou zeggen: geef Haico een potje van dat spul en vaag hem even niet te focussen op de prijs als hij aangeeft er een eerlijke vergelijking mee te willen uitvoeren. Misschien kun je hem zo wel overtuigen als hij zelf het verschil ervaart.

Haico is geen lid van De Roerstok...  :)

Al diverse keren heb ik geopperd om het middel uit te proberen en dan pas er een oordeel over te geven. Dat doet hij niet omdat hij het te duur vindt. Naar mijn idee is het niet handig een product af te kraken puur op basis van de prijs zonder dat je er enige ervaring mee hebt.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #116 Gepost op: 16-01-2019 21:35 u »
Heb me nog niet echt verdiept in enzybrew.
Maar wat ik tot dusver wel op google heb gelezen is dat diverse enzymen wel verontreinigingen oplossen die de andere reiniginsmiddelen die wij gebruiken niet of nauwelijks oplossen.
Daarom dat enzybrew 10 blijkbaar een veel betere werking heeft.
Enzymen worden al sinds jaar en dag gebruikt in afwas, vaatwasmiddelen en waspoeder. Niks nieuws onder de zon. Hierdoor wordt het mogelijk je was te doen bij lagere temperaturen. Elke huisvrouw weet dat.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #117 Gepost op: 16-01-2019 21:36 u »
Ik zou zeggen: geef Haico een potje van dat spul en vaag hem even niet te focussen op de prijs als hij aangeeft er een eerlijke vergelijking mee te willen uitvoeren.

Waarom?! Hij is al stellig overtuigd.

Haico is geen lid van De Roerstok...  :)

Ik snap je vreugde.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #118 Gepost op: 16-01-2019 22:14 u »
Puur op basis van het uiterlijk van beide producten kom ik tot het oordeel dat het gaat om twee totaal verschillende producten. Ik zal eens kijken of ik dit kan laten zien aan de hand van een foto. Ik zal meteen ook kijken wat 1 gram Vanish Oxi Action opgelost in 100 g water voor pH geeft.

Net even een oplossing gemaakt met Vanish Oxi Action. Het viel op dat het aanzienlijk minder vlot oplost van Enzybrew 10.

De pH van de oplossing was 10,35 tegen 10,74 die ik gemeten heb met Enzybrew 10.

In de pot ziet Vanish Oxi Action er hagelwit uit. Enzybrew is wat grauw.

Bij een macrofoto is het verschil in korrels niet zo heel groot.
Naast witte korrels (waarschijnlijk natriumpercarbonaat) is er ook wat groens te zien. Dat is heel duidelijk te zien bij Enzybrew 10 en maar in zeer beperkte mate bij Vanish Oxi Action. Vermoedelijk gaat het hierbij om het enzympreparaat.
Op het eerste oog lijkt het er op dat Enzybrew zijn naam eer aan doet en veel meer enzympreparaat bevat dan Vanish Oxi Action.

Offline snowdog2006

• Senior lid
« Reactie #119 Gepost op: 21-01-2019 20:45 u »
Weet iemand wat de contacttijd is bij Enzybrew? Ik zie alleen staan schrob of laat weken voor 30 minuten.
Bij Oxi Pro laat ik het tussen de 2 en 4 minuten weken. Ik doe dit eigenlijk ook met Enzybrew alleen staat het er niet expliciet bij op de verpakking. Iemand een idee of advies?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #120 Gepost op: 21-01-2019 21:31 u »
Weet iemand wat de contacttijd is bij Enzybrew? Ik zie alleen staan schrob of laat weken voor 30 minuten.
Bij Oxi Pro laat ik het tussen de 2 en 4 minuten weken. Ik doe dit eigenlijk ook met Enzybrew alleen staat het er niet expliciet bij op de verpakking. Iemand een idee of advies?

Het is geen desinfecteermiddel maar een reinigingsmiddel...

Hoe snel het reinigt is afhankelijk van de verontreinigingsgraad en de concentratie aan Enzybrew.
Kort gezegd komt het er op neer dat het voldoende tijd moet geven om het te laten werken. Hierbij geldt: schoon is schoon. Mijn Braumeister vul ik met een oplossing totdat de verwarmingsspiraal onder de vloeistof zit. Vervolgens pomp ik de oplossing gedurende 20 minuten rond. Ondertussen ga ik om de zoveel tijd met een afwasborsteltje die ik doop in de oplossing de wanden af.
Hetzelfde doe ik met mijn CCT. Deze vul ik totdat de openingen voor de kranen gevuld zijn met de oplossing. De aanslag bestaande uit gist en hoprestanten zit hoger. De aanslag borstel ik weer weg met de afwasborstel, die in de oplossing gedoopt is. Dit gaat heel makkelijk. Vervolgens laat ik alles nog zo'n 20 minuten staan. De binnenkant van de CCT is daarna als nieuw.

Offline snowdog2006

• Senior lid
« Reactie #121 Gepost op: 23-01-2019 19:54 u »
Ik snap dat het een reinigingsmiddel is net als Oxi Pro.

Maar waarom staat er bij Oxi Pro dan wel bij "dompel de flessen of andere materialen onder gedurende een periode van 2-5 minuten"?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #122 Gepost op: 23-01-2019 22:47 u »
Ik snap dat het een reinigingsmiddel is net als Oxi Pro.

Maar waarom staat er bij Oxi Pro dan wel bij "dompel de flessen of andere materialen onder gedurende een periode van 2-5 minuten"?

Dat is een keuze van de leverancier... Het spreekt overigens voor zich dat een middel de tijd moet krijgen om in te werken op de verontreiniging.

Gisteren werd de 3e Dutch Craft Beer Conference gehouden in Den Haag. Tijdens de lezing "Schoonmaak in de brouwerij" werd opgemerkt dat de contacttijd ongestraft verlengd kan worden voor een betere werking van een schoonmaakmiddel. Voorwaarde daarvoor is wel dat de voorgeschreven concentratie en temperatuur in acht gehouden worden.

Enzybrew 10 ook aan de orde. Het volgende werd hierover gezegd:
De enzymen werken zo'n uur bij 55 ºC.
Enzybrew is zeer effectief op biofilms. Deze worden niet verwijderd met loog.
Volgens iemand uit de zaal zou gebleken zijn dat brouwerijen die werken met Enzybrew minder last hebben op infecties dan andere brouwerijen.

Het aantonen van biofilm zou volgens Dorus van der Vleuten, die de presentatie gaf, kunnen met behulp van opgeloste riboflavine dat je sprayt op oppervlakten. Vervolgens beschijn je de besproeide oppervlakte met een UV-lamp. Een methode die niet velen van ons zullen doen. Dit ondanks het feit dat riboflavine  (vitamine B) niet al te duur is...

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #123 Gepost op: 20-02-2019 20:36 u »
De sterke geur van Vanish Oxi Action is voor mij voldoende reden om een dergelijke vergelijking niet uit te voeren. Ik heb geen zin in brouwapparatuur met een geur die zich moeilijk laat verwijderen.

Als je het huismerk van de Action neemt (subliem) voor witte was dan heb je ook oxi met enzymen zonder parfum.
Heb wat materialen uit de garage gepakt en deze in een badje met subliem gedaan en werkt zeer goed, beter dan enkel met puro oxy. En zo'n emmer van de Action kost maar 1,99

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #124 Gepost op: 20-02-2019 21:38 u »
Als je het huismerk van de Action neemt (subliem) voor witte was dan heb je ook oxi met enzymen zonder parfum.
Heb wat materialen uit de garage gepakt en deze in een badje met subliem gedaan en werkt zeer goed, beter dan enkel met puro oxy. En zo'n emmer van de Action kost maar 1,99

Goede tip.

Een puntje van aandacht is dat dit middel, net als Vanish Oxi Action, vermoedelijk minder enzymen bevat dan Enzybrew 10. Maar het zal zeker beter werken dan alleen Oxi.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #125 Gepost op: 24-02-2019 09:08 u »
Goede tip.

vermoedelijk minder enzymen bevat
?

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #126 Gepost op: 24-02-2019 10:37 u »
Dan gebruik je een schepje extra  kost ook maar 1,99 voor 1,2 kg

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #127 Gepost op: 24-02-2019 16:40 u »
?

Enzybrew 10 is minder wit van kleur dan Vanish Oxi Action. Een macro-foto liet zien dat bij Enzybrew 10 naast witte bolletjes meer een gekleurde substantie te zien is. Die gekleurde substantie bevat hoogst waarschijnlijk de werkzame enzymen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #128 Gepost op: 24-02-2019 16:42 u »
Dan gebruik je een schepje extra  kost ook maar 1,99 voor 1,2 kg

Dat is een optie. De werking van reinigingsmiddelen is onder andere afhankelijk van de concentratie.
Daar zit een keerzijde aan. Bij een hoge concentratie reinigingsmiddel kun je meer last krijgen van corrosie.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #129 Gepost op: 25-02-2019 01:07 u »
Bij een hoge concentratie reinigingsmiddel kun je meer last krijgen van corrosie.
Bij welke concentratie, reinigingsmiddel en materiaal?

Wat bedoel je met “meer last krijgen”. Hiermee veronderstel je dat er al corrosie plaats vindt.
Zonder goede onderbouwing is dit een broodje aap.

Volgens de safety data sheet van realco bevat enzybrew 0,1 tot 1% cellulase. Dit aandeel is dusdanig klein dat je dit visueel niet kunt onderscheiden van de andere grondstoffen. (Percarbonaat en soda)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #130 Gepost op: 25-02-2019 21:01 u »
Bij welke concentratie, reinigingsmiddel en materiaal?

Wat bedoel je met “meer last krijgen”. Hiermee veronderstel je dat er al corrosie plaats vindt.
Zonder goede onderbouwing is dit een broodje aap.

Volgens de safety data sheet van realco bevat enzybrew 0,1 tot 1% cellulase. Dit aandeel is dusdanig klein dat je dit visueel niet kunt onderscheiden van de andere grondstoffen. (Percarbonaat en soda)

Dit is geen broodje aap. Het werd als zodanig verteld tijdens een presentatie vorige maand bij de 3e Dutch Craft Beer Conference.
Een aantal jaar geleden werd het ook verteld door een deskundige op het gebied van reinigen tijdens een bijeenkomst van De Roerstok. De aanbevolen concentratie is niet voor niets. Bij Enzybrew 10 hoort deze concentratie te liggen tussen 5 en 20 g per liter afhankelijk van de verontreinigingsgraad. Als meer dan 20 g per liter gebruikt werkt het middel niet beter en loop je het risico op aantasting van materialen. 

Als het gaat om om reinigingsmiddelen kan alleen de factor tijd ongestraft verlengd worden. Concentratie, temperatuur en mechanische beweging niet.

Voor wat betreft het visuele onderscheid verwijs ik naar de foto eerder in dit topic. Enzybrew 10 is aanzienlijk grauwer van kleur dan Vanish Oxi Action. Beide producten heb ik hier in huis. Jij ook?

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #131 Gepost op: 25-02-2019 22:20 u »
Als het gaat om om reinigingsmiddelen kan alleen de factor tijd ongestraft verlengd worden.

Dat lijkt mij niet juist. Het is altijd de combinatie.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #132 Gepost op: 25-02-2019 22:36 u »
Dat lijkt mij niet juist. Het is altijd de combinatie.

De werking van een reinigingsmiddel is inderdaad een combinatie van meerdere factoren, te weten:
•   concentratie -> je hebt minder nodig bij geringe vervuiling;
•   temperatuur -> hoger meer werking;
•   beweging -> mechanische werking van de vloeistof;
•   tijd -> er is een minimale tijd nodig voor een goede inwerking.
De laatste factor kan ongestraft verlengd worden (geen gevaar voor corrosie) indien de voorgeschreven concentratie en temperatuur in acht worden genomen.

Als je hieraan twijfelt raad ik je aan contact op te nemen met je leverancier van reinigingsmiddelen.
In ieder geval wordt dit vertelt door een bekende leverancier (Diversey)...

[edit] Nog een kleine nuancering. Enzybrew 10 maakt effectiever schoon door de werking van enzymen. De optimale werking ligt bij 55 ºC. Een lange contacttijd maakt dat de enzymen degenereren en dat de werking vermindert. Het is dus bij nader inzien de uitzondering op de regel dat je voor een betere werking de contacttijd ongestraft kunt verlengen. Na zo'n 4 uur bij 55 ºC zou het middel minder gaan werken. Als je een lagere temperatuur aanhoudt, bijvoorbeeld 40 à 45 ºC worden de enzymen minder aangetast. [/edit]

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #133 Gepost op: 01-03-2019 23:21 u »
Ik gebruik ten volle tevredenheid PBW in mijn Easybrew 50, waarom?

Zo staat het in de handleiding van de Easybrew.

Overigens vandaag wel ff Subliem opgepikt bij de Action, baking soda is hier overigens een standaard goedje in de keuken erg agressief in combi met azijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #134 Gepost op: 01-03-2019 23:36 u »
... baking soda is hier overigens een standaard goedje in de keuken erg agressief in combi met azijn.

Baking soda is natriumbicarbonaat, een basische reiniger. Dat hoort nooit gebruikt te worden in combinatie met azijn. Azijn heft namelijk de werking op.

Een goede reiniging bestaat uit eerst een basische reiniging, spoelen en daarna een zuurreiniging.

Overigens raad ik je aan om eens Enzybrew 10 uit te proberen. Het is een zeer effectieve reiniger. Effectiever dan PBW.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #135 Gepost op: 02-03-2019 00:05 u »
Baking soda is natriumbicarbonaat, een basische reiniger. Dat hoort nooit gebruikt te worden in combinatie met azijn. Azijn heft namelijk de werking op.

Gooi maar eens azijn bij baking soda en kijk wat er gebeurd! ( werkt ook voor verstopte afvoeren )

Overigens raad ik je aan om eens Enzybrew 10 uit te proberen. Het is een zeer effectieve reiniger. Effectiever dan PBW.

Zoals ik al zei ben zeer tevreden over PBW (trouwens ook over andere five star producten) en hoef niet anders staat hier een 3,8 kilo pot en daar kan ik heel lang mee :proost:

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #136 Gepost op: 02-03-2019 00:09 u »
Enzybrew 10 is leuk in de markt gezet. En wellicht voor een professionele brouwerij van toegevoegde waarde. Voor de hobbybrouwer is het geen toevoeging maar weggegooid geld. 11,66 de kilo terwijl je voor 1,66 de kilo Subliem van de action kunt halen.
Stop met het promoten van een middel dat een tientje de kilo duurder is. Je zet mensen bewust op het verkeerde been. Het voegt niets toe aan de kwaliteit of smaak van je bier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #137 Gepost op: 02-03-2019 00:15 u »
Gooi maar eens azijn bij baking soda en kijk wat er gebeurd! (werkt ook voor verstopte afvoeren )

Dan komt er koolzuur vrij en verliest natriumbicarbonaat zijn reinigende werking...

Wel kan er door het onstuimig vrijkomen van koolzurgas er proppen vuil losgemaakt worden. Je hebt dan te maken met een mechanische reiniging vergelijkbaar met een borstel. Dit kan ook met gewone soda.

Enzybrew 10 werkt geheel anders. Dat breekt de organische verontreiniging af met behulp van enzymen. Hierbij lost het met name de biologische film van een verontreiniging op. Iets wat bijvoorbeeld natriumloog niet doet.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #138 Gepost op: 02-03-2019 00:18 u »
Enzybrew 10 is leuk in de markt gezet. En wellicht voor een professionele brouwerij van toegevoegde waarde.

Nee hoor... Voor mij nog niet... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #139 Gepost op: 02-03-2019 00:25 u »
Enzybrew 10 is leuk in de markt gezet. En wellicht voor een professionele brouwerij van toegevoegde waarde. Voor de hobbybrouwer is het geen toevoeging maar weggegooid geld. 11,66 de kilo terwijl je voor 1,66 de kilo Subliem van de action kunt halen.
Stop met het promoten van een middel dat een tientje de kilo duurder is. Je zet mensen bewust op het verkeerde been. Het voegt niets toe aan de kwaliteit of smaak van je bier.

Hoe jij over dit product denkt is bekend. Je hebt het middel nog nooit gebruikt maar heb er puur op basis van de prijs er een oordeel over...

Overigens is niet zeker dat Subliem net zo effectief is als Enzybrew 10. Je moet in ieder geval niet Subliem Extra Oxi Booster gebruiken. Volgens de website van de Action is aan Subliem Extra Oxi Booster geurstof aan toegevoegd...  https://www.action.com/nl-nl/p/subliem-oxi-vlekkenverwijderaar-clean--fresh2/

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #140 Gepost op: 02-03-2019 00:26 u »
Nee hoor... Voor mij nog niet... ;)
Ook niet dus!

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #141 Gepost op: 02-03-2019 00:29 u »
Het voegt niets toe aan de kwaliteit of smaak van je bier.

Geen enkel reinigingsmiddel of desinfectiemiddel voegt iets toe aan de smaak of kwaliteit van je bier... Laten we dat voorop stellen !!!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #142 Gepost op: 02-03-2019 08:46 u »
Hoe weet je dat er geen parfum in zit? Staat dat erop of het je het geprobeerd?

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #143 Gepost op: 02-03-2019 11:28 u »
Hoe weet je dat er geen parfum in zit? Staat dat erop of het je het geprobeerd?

De vrouw hier in huis wil overal een lekker geurtje aan hebben (zoals de meeste vrouwen) en die wil dit niet gebruiken maar wel de andere soorten die op de markt te krijgen zijn.
Ik heb het zelf geprobeerd op spullen uit de garage (nog niet op mijn brouwset) en kon geen geur ontdekken, maar bij mij ruikt bijna prima (ruik liever motorolie dan parfum aangezien ik daar mega koppijn van krijg)

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #144 Gepost op: 02-03-2019 13:12 u »
Hoe weet je dat er geen parfum inzit? Staat dat erop of het je het geprobeerd?

Ingrediënten lijst eens bekijken misschien?

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #145 Gepost op: 02-03-2019 13:12 u »
Geen enkel reinigingsmiddel of desinfectiemiddel voegt iets toe aan de smaak of kwaliteit van je bier... Laten we dat voorop stellen !!!

Is maar hoe je het bekijkt. Je kwaliteit van bier wordt wel beter als je goed schoonmaakt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #146 Gepost op: 02-03-2019 13:18 u »
Ingrediënten lijst eens bekijken misschien?
Ik had het spul nog niet gekocht, vandaar mijn vraag.

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #147 Gepost op: 02-03-2019 13:43 u »
Ik had het spul nog niet gekocht, vandaar mijn vraag.

Was ook meer een opmerking in de lucht, hopende dat iemand het las en misschien de lijst ging lezen ;)

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #148 Gepost op: 02-03-2019 13:46 u »
Is maar hoe je het bekijkt. Je kwaliteit van bier wordt wel beter als je goed schoonmaakt.

Je gebruikt het toch juist om goed schoon te maken daarvoor zitten de enzymen erin.
Als ik enzybrew 10  of subliem van de action zou gebruiken is het om de ketel goed schoon te krijgen na het brouwen.
Voordat ik weer zou brouwen zou ik mijn installatie nog een keer reinigen zoals ik dat altijd al doe met de middelen die ik altijd gebruik om een frisse schone ketel te hebben.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #149 Gepost op: 02-03-2019 13:48 u »
Was ook meer een opmerking in de lucht, hopende dat iemand het las en misschien de lijst ging lezen ;)

De meesten klikken hier niet op de links en kijken vooral niet verder dan de laatste pagina Wallie... dan krijg je dat soort vragen... En dan zwijg ik maar over het gebruik van de zoekfunctie.

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #150 Gepost op: 02-03-2019 13:54 u »
De meesten klikken hier niet op de links en kijken vooral niet verder dan de laatste pagina Wallie... Dan krijg je dat soort vragen... En dan zwijg ik maar over het gebruik van de zoekfunctie.

Met lijst bedoelde ik de ingrediëntenlijst van Enzybrew 10.
Niet deze waslijst van het gesprek over Enzybrew. Daar is inderdaad moeilijk doorheen komen.  ;)

Zelf een topic aanmaken met je vraag is makkelijker dan alles doorlezen of proberen te zoeken.
Helaas werkt het zo bij veel mensen. Heb mijzelf er in het begin ook wel eens schuldig aan gemaakt.
Maar door reacties met uitleg en het zelf lezen, weet ik inmiddels beter. :)

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #151 Gepost op: 02-03-2019 14:02 u »
Met lijst bedoelde ik de ingrediëntenlijst van Enzybrew 10.
Niet deze waslijst van het gesprek over Enzybrew. Daar is inderdaad moeilijk doorheen komen.  ;)

Zelf een topic aanmaken met je vraag is makkelijker dan alles doorlezen of proberen te zoeken.
Helaas werkt het zo bij veel mensen.. Heb mijzelf er in het begin ook wel eens schuldig aan gemaakt.
Maar door reacties met uitleg en het zelf lezen, weet ik inmiddels beter. :)
http://www.castlemalting.com/Publications/CleaningProducts/SAFETY_DATA_SHEET_EN_ENZYBREW10.pdf

Al vaker gepost hier. Ingrediënten soda en percarbonaat. Gelijk aan alle oxi reinigingsmiddelen. Alleen zit hier voor 10 euro cellulase in!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #152 Gepost op: 02-03-2019 16:17 u »

Al vaker gepost hier. Ingrediënten soda en percarbonaat. Gelijk aan alle oxi reinigingsmiddelen. Alleen zit hier voor 10 euro cellulase in!

En die cullulase maakt het verschil!
Maar dat ontdek je pas als je het gebruikt...

Feit is dat er veel tevreden gebruikers zijn van dit middel ondanks de hogere prijs. Je kunt het gericht inzetten en ook om de zoveel tijd gebruiken. Vergelijk het met een frituurpan. Daarvan hoef je niet elke keer het vet van vervangen, maar na verloop van tijd is dat zeker aan te bevelen wil je frissmakende frietjes hebben. Anders gezegd een biofilm bouw je langzaam op en om de zoveel tijd is het nodig om het te verwijderen om je spullen goed schoon te krijgen.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #153 Gepost op: 02-03-2019 16:45 u »
En die cullulase maakt het verschil!
Maar dat ontdek je pas als je het gebruikt...

Feit is dat er veel tevreden gebruikers zijn van dit middel ondanks de hogere prijs. Je kunt het gericht inzetten en ook om de zoveel tijd gebruiken. Vergelijk het met een frituurpan. Daarvan hoef je niet elke keer het vet van vervangen, maar na verloop van tijd is dat zeker aan te bevelen wil je frissmakende frietjes hebben. Anders gezegd een biofilm bouw je langzaam op en om de zoveel tijd is het nodig om het te verwijderen om je spullen goed schoon te krijgen.
Ik bestrijd niet dat enzymen het verschil maken. Al meer dan 25 jaar worden enzymen in wasmiddel etc toegepast. Hierdoor is het mogelijk om op lagere temperaturen de was te doen met het zelfde effect.
Vaatwas tabletten zitten ook vol met enzymen.
Je kunt de vaat blinkend schoon krijgen met lagere temperatuur. Niks nieuws onder de zon!
Vele hobbybrouwers weten dit al jaren en reinigen hun apparatuur met vaatwastabletten van de action (met enzymen)

Ik heb er problemen mee dat enzybrew als iets nieuws wordt aangeprezen voor 11,66 euro de kilo. Terwijl dit voor 1,66 euro de kilo al jaren in de schappen ligt met een minder chique naam.

Uiteindelijk is het als met alles. Het is maar net wat de gek er voor geeft!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #154 Gepost op: 02-03-2019 17:03 u »
Ik heb er problemen mee dat enzybrew als iets nieuws wordt aangeprezen voor 11,66 euro de kilo. Terwijl dit voor 1,66 euro de kilo al jaren in de schappen ligt met een minder chique naam.

Zonder een vergelijkende test weet je niet of het gelijkwaardige producten zijn en dat het enige verschil de prijs is. Daar ga je iets te gemakkelijk van uit. De samenstelling van de enzymen zal veel uitmaken. Ik sluit niet uit dat het gaat om een mengsel van meerdere enzymen.

Ik zal komende week dat middel van de Action kopen. Eens kijken of het mogelijk is een vergelijkende test uit te voeren. Het lastige is dat ik twee voorwerpen moet hebben met eenzelfde verontreinigingsgraad.

De mate van schoonmaken kan bekeken worden met een UV-lamp.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #155 Gepost op: 02-03-2019 17:45 u »
Ik bestrijd niet dat enzymen het verschil maken. Al meer dan 25 jaar worden enzymen in wasmiddel etc toegepast. Hierdoor is het mogelijk om op lagere temperaturen de was te doen met het zelfde effect.
Vaatwas tabletten zitten ook vol met enzymen.
Je kunt de vaat blinkend schoon krijgen met lagere temperatuur. Niks nieuws onder de zon!
Vele hobbybrouwers weten dit al jaren en reinigen hun apparatuur met vaatwastabletten van de action (met enzymen)

Uiteindelijk is het als met alles. Het is maar net wat de gek er voor geeft!

Ik pak mijn chips en nootjes er bij, want ik lees dat Haico weer zijn kruistocht opgepakt heeft. Hoe mooi is dat toch, hij heeft het nog nooit uitgeprobeerd, maar wel een mening over...

Trouwens ik ben wel erg blij met dat spul, gisteren een grote mandfles prima schoon gekregen met 1 theelepeltje Enzybrew.  Duur is dat spul niet, voor een mandfles van 32 liter, heb je maar een liter water met een theelepeltje Enzybrew nodig. Vele malen effectiever dan vaatwaspoeder of NaOH.

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #156 Gepost op: 03-03-2019 13:44 u »
Zonder een vergelijkende test weet je niet of het gelijkwaardige producten zijn en dat het enige verschil de prijs is. Daar ga je iets te gemakkelijk van uit. De samenstelling van de enzymen zal veel uitmaken. Ik sluit niet uit dat het gaat om een mengsel van meerdere enzymen.

Ik zal komende week dat middel van de Action kopen. Eens kijken of het mogelijk is een vergelijkende test uit te voeren. Het lastige is dat ik twee voorwerpen moet hebben met eenzelfde verontreinigingsgraad.

De mate van schoonmaken kan bekeken worden met een UV-lamp.

Ik ben heel benieuwd Jacques! Ben naar aanleiding van de ervaringen van de gebruikers ook wel enthousiast, maar ben ook Nederlander. Dus als het goedkoper kan! Misschien kun je in de test ook een vaatwastablet mee nemen?

Misschien kun je 2 buisjes koper of RVS oid een dag in wat wort met hop leggen of zo. En dat dan schoonmaken.
Iets vies maken om het dan voor een experiment schoon te maken. ;)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #157 Gepost op: 03-03-2019 17:40 u »
Hierbij lost het met name de biologische film van een verontreiniging op. Iets wat bijvoorbeeld natriumloog niet doet.

Wat is 'de biologische film van een verontreiniging'?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #158 Gepost op: 03-03-2019 20:04 u »
Vandaag heb ik wat bier gebotteld 2.5 liter in en ronde kolf, met veel aangeslagen hopharsen. Normaal maak ik dat schoon met een borstel of met loog. Nu eens geprobeerd met gewoon goedkoop color wasmiddel en wat kokend water. Binnen 10 seconden was alle aanslag opgelost met wat zwenken. Ik ga toch maar eens wat Subliem witte was halen bij de Action.

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #159 Gepost op: 03-03-2019 20:18 u »
Hierbij lost het met name de biologische film van een verontreiniging op. Iets wat bijvoorbeeld natriumloog niet doet.

Beetje peroxide erbij en klaar... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #160 Gepost op: 03-03-2019 21:37 u »
Wat is 'de biologische film van een verontreiniging'?

https://cleaningbusinesstoday.com/blog/biofilm-what-it-is-and-how-to-get-rid-of-it-1/
http://www.miox.com/files/Biofilm_Removal_Synopsis.pdf

Of je hier last van hebt kan gecontroleerd worden met een UV-lamp en ribofavine.
Zie https://sanimatic.com/sanitary-process-solutions/

Mijn ervaring met Enzybrew 10 is dat het zeer goed schoonmaakt. Veel beter dan de vele andere reinigingsmiddelen die ik heb gebruikt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #161 Gepost op: 03-03-2019 21:39 u »
Beetje peroxide erbij en klaar... ;)

Aan Enzybrew 10 kleven veel minder nadelige effecten dan aan het gebruik van peroxide. Het is een vrij veilige reiniger.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #162 Gepost op: 03-03-2019 21:40 u »
Ik ben heel benieuwd Jacques! Ben naar aanleiding van de ervaringen van de gebruikers ook wel enthousiast, maar ben ook Nederlander. Dus als het goedkoper kan! Misschien kun je in de test ook een vaatwastablet mee nemen?

Misschien kun je 2 buisjes koper of RVS oid een dag in wat wort met hop leggen of zo. En dat dan schoonmaken.
Iets vies maken om het dan voor een experiment schoon te maken. ;)

Het moet niet zomaar vies zijn. Het moet gaan om hardnekkig vuil dat zich niet zo makkelijk laat verwijderen met een ander reinigingsmiddel.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #163 Gepost op: 04-03-2019 00:50 u »
Ik ken jouw methode van brouwen niet. Maar wat voor hardnekkig vuil kom jij tegen dan? Door direct na het gebruik te spoelen met warm water is de meeste aanslag al verdwenen. Eigenlijk is het niet veel anders als de vaat doen!
Daarom begrijp ik nog steeds niet dat jij een kostbaar schoonmaakmiddel nodig hebt voor zoiets simpels als een brouwpan, gistemmer of maischton.
De tijd voor een experiment op dit gebied zou ik gebruiken voor het brouwen van een lekker biertje.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #164 Gepost op: 04-03-2019 07:27 u »
Door direct na het gebruik te spoelen met warm water is de meeste aanslag al verdwenen.
Voor brouwattributen (beslagketel, kookketel,hevelfilter, slangen, koeler) geldt dit zeker. Na de gisting heb ik vooral gistingsvaten met hophars aanslag. Die krijg je er met heet water en een borstel al goed af. Met een beetje waspoeder bleek het gisteren helemaal simpel. Wat bij mij dan nog overblijft zijn bierflesjes waar na diverse malen gebruik bruine aanslag in zit. idem voor de tegenstroomkoeler. Bierflesjes reinig ik met loog (net zoals in de brouwerij) en ook de tegenstroomkoeler doe ik eens in de 5 x brouwen met loog. (er komt dan bruin gekleurde loog uit)
Ik weet niet of je bierflesjes en koeler ook kunt reinigen met enzybrew of waspoeder? Ik zal het eens gaan proberen. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #165 Gepost op: 04-03-2019 11:52 u »
Ik ken jouw methode van brouwen niet. Maar wat voor hardnekkig vuil kom jij tegen dan? Door direct na het gebruik te spoelen met warm water is de meeste aanslag al verdwenen. Eigenlijk is het niet veel anders als de vaat doen!
Daarom begrijp ik nog steeds niet dat jij een kostbaar schoonmaakmiddel nodig hebt voor zoiets simpels als een brouwpan, gistemmer of maischton.
De tijd voor een experiment op dit gebied zou ik gebruiken voor het brouwen van een lekker biertje.

Zo simpel is het niet. Er zet zich organisch en anorganisch vuil af dat je niet simpel wegspoelt met warm water. In de loop der tijd kan er een heuse aanslag ontstaan.
In ieder geval ziet mijn Braumeister er veel schoner uit (blinkend schoon) sinds ik Enzybrew 10 gebruik. Dit geldt ook voor mijn CCT.

Tijdens de Dutch Craft Beer Conference die op 22 januari van dit jaar in Den Haag werd gehouden werd gezegd dat de brouwerijen die Enzybrew 10 gebruiken aanzienlijk minder last hebben van allerlei besmettingen. Dit werd door de aanwezige craftbrouwers niet weersproken, sterker nog er werd instemmend geknikt. Kennelijk is er een verschil tussen schoonmaken en schoonmaken...

Dat jij het middel te duur vindt weten we. Ook ik zou liever willen hebben dat het middel wat goedkoper zou zijn. Maar ik denk niet dat dit bereikt wordt door hard te roepen dat het te duur is en dat daarom niemand het zou moeten gebuiken. De prijs gaat eerder naar beneden als het meer gebruikt wordt en een ander bedrijf er heil in ziet de concurrentie aan te gaan. We hebben dit al eerder gezien met de reinigingsproducten van Chemipro (=Brouwland). Als alternatief hebben we tegenwoordig Puro (=Braumarkt). Die producten zijn goedkoper geprijsd redelijk vergelijkbaar qua werking, maar niet geheel identiek.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #166 Gepost op: 04-03-2019 12:04 u »
Het enige wat helpt is gerichter inzetten en minder frequent gebruiken. Zelf wissel ik altijd af met vaatwaspoeder, dat gaat prima tot nu toe. Maar met mandflessen heb ik het toch altijd nodig, aangezien ik niet overal met de borstel er bij kan.

Daarnaast is het ook belangrijk om goed te doseren (met weegschaaltje), dat levert veel meer besparing op, en is ook beter voor het milieu. Ik heb wel eens het idee dat thuisbrouwers zomaar een beetje poeder instrooien, en daarmee al snel overdoseren.

Ik hoop zelf ook dat Brouwmarkt dit oppakt met hun 'Puro' leverancier, want eigenlijk hebben ze geen alkalische reiniger zonder chloor.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #167 Gepost op: 04-03-2019 19:22 u »
Zo simpel is het niet. Er zet zich organisch en anorganisch vuil af dat je niet simpel wegspoelt met warm water.

Met warm water spoelen is niet hetzelfde als reinigen. Enkel spoelen is sinds mensenheugenis onvoldoende voor elke brouwer. Een brouwer hoort te reinigen, spoelen en wat borstelen met warm water is niet ok.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #168 Gepost op: 04-03-2019 19:51 u »
Ik weet niet of je bierflesjes en koeler ook kunt reinigen met enzybrew of waspoeder?

Voor zachte materialen (koper in dit geval) ca. 10 minuten meespoelen, daarna koppel ik mijn koeler van de af. Dit advizeurt Enzybrew ook.

Offline JoepH

• Senior lid
« Reactie #169 Gepost op: 04-03-2019 20:48 u »
Flessen reinigen doe ik al tijden met kristalsoda en subliem oxi van de action. In de verhouding tweederde / éénderde. Dit op 55 graden. Spoelen en een dikke twee uur laten inweken. Daarna uitspoelen met warm water. Gewoon prima!

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #170 Gepost op: 04-03-2019 21:01 u »
Flessen reinigen doe ik al tijden met kristalsoda en subliem oxi van de action. In de verhouding tweederde / éénderde. Dit op 55 graden. Spoelen en een dikke twee uur laten inweken. Daarna uitspoelen met warm water. Gewoon prima!

Zal best goed werken, maar dit is een Enzybrew topic.  ;)

Online Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
« Reactie #171 Gepost op: 04-03-2019 21:18 u »
Vandaag na het brouwen mijn Braumeister eens onder handen genomen met Enzybrew. Ik moet zeggen het komt er blinkend schoon uit, als nieuw. Wat dat betreft dus goed tevreden

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #172 Gepost op: 04-03-2019 21:40 u »
Ik zit er over te denken om met mijn Grainfather rond te pompen met Enzybrew over zo'n roterende spoelarm (lees gazonsproeier van de gamma) zodat de wanden ook van onder tot boven aangestraald worden

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #173 Gepost op: 04-03-2019 21:54 u »
Ik zit er over te denken om met mijn Grainfather rond te pompen met Enzybrew over zo'n roterende spoelarm (lees gazonsproeier van de gamma) zodat de wanden ook van onder tot boven aangestraald worden

Kun je doen, maar is het echt nodig? Het gaat toch wel om het leidingwerk en het pomphuis waar je geen zicht op hebt. Bij voorspoelen is het meeste (bij mij) van de wand af, en dan volstaat naborstelen met afwasborstel.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #174 Gepost op: 04-03-2019 21:55 u »
Ik zal het eens kopen om te vergelijken met met mijn gangbare reinigingsproducten.
 Baat het niet, dan schaadt het niet.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #175 Gepost op: 05-03-2019 08:30 u »
Ik zal het eens kopen om te vergelijken met met mijn gangbare reinigingsproducten.
 Baat het niet, dan schaadt het niet.
Kijk dat gaat de goede kant op. Doen in plaats van er alleen maar veel over discussieren met welles nietes. Dat levert tenminste resultaat. Ik heb gisteren een potje subliem gekocht. Helaas geen smerige flesjes of andere attributen op dit moment om te testen. ga vanavond eens kijken wat er gebeurt als ik het in de koeler stop en het hevelfilter. 

Online Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
« Reactie #176 Gepost op: 06-03-2019 12:50 u »
Het moet niet zomaar vies zijn. Het moet gaan om hardnekkig vuil dat zich niet zo makkelijk laat verwijderen met een ander reinigingsmiddel.

Ik was vandaag bij de Action en zo'n pot mee genomen. Als ik als test nu eens twee theelepels pak en hier eenzelfde hoeveelheid suiker/melk substantie in doe. Dit laten aankoeken boven een kaarslicht (zelfde hoogte zelfde duur) en dit in een kop zet met een Subliem opgelost en in een kop zet met Enzybrew opgelost. Zelfde temperatuur en zelfde hoeveelheid vloeistof/substantie en een zelfde tijd laten weken. Dan moet er toch wel een vergelijking gemaakt kunnen worden?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #177 Gepost op: 06-03-2019 20:53 u »
Ik was vandaag bij de Action en zo'n pot mee genomen. Als ik als test nu eens twee theelepels pak en hier eenzelfde hoeveelheid suiker/melk substantie in doe. Dit laten aankoeken boven een kaarslicht (zelfde hoogte zelfde duur) en dit in een kop zet met een Subliem opgelost en in een kop zet met Enzybrew opgelost. Zelfde temperatuur en zelfde hoeveelheid vloeistof/substantie en een zelfde tijd laten weken. Dan moet er toch wel een vergelijking gemaakt kunnen worden?

Ik zou in plaats van suiker moutextract nemen. Twee weken laten staan, dan laten aankoeken door beide monsters te verwarmen in pan met heet water. Daarin laten staan tot alles is afgekoeld. Nog een weekje laten en dan de test doen. Dan heb je echt vieze flessen...

Offline marnox

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #178 Gepost op: 11-03-2019 21:33 u »
Tijdens de Dutch Craft Beer Conference die op 22 januari van dit jaar in Den Haag werd gehouden werd gezegd dat de brouwerijen die Enzybrew 10 gebruiken aanzienlijk minder last hebben van allerlei besmettingen. Dit werd door de aanwezige craftbrouwers niet weersproken, sterker nog er werd instemmend geknikt. Kennelijk is er een verschil tussen schoonmaken en schoonmaken...

Ik kan het toch niet laten even te reageren. Een discussie zoals deze over schoonmaakproducten en hun werkzaamheid moet gevoerd worden op een wetenschappelijke manier. Dus bijvoorbeeld zoals Martijn voorstelt: twee vergelijkbare situatie creeëren met alle parameters (dezelfde vieze aanslag, dezelfde voorwerpen, dezelfde temoperatuur en inwerktijd etc) zoveel mogelijk gelijk getrokken, BEHALVE de parameter van het gebruikte schoonmaakmiddel. Op die manier kan een zuivere discussie volgen over de werkzaamheid van de schoonmaakmiddelen, eventueel extra aangevuld met wetenschappelijke onderbouwing over de ingrediënten zoals Haico lijkt te proberen. Bovendien kan zo'n soort experiment gerepliceerd worden door een ander als "controle".

Een discussie voeren met een argument zoals hier boven ("een ander persoon zei op een congres dit of dat over middel A" ) is volgens mij een zwaktebod. Zo'n argument is niet te valideren en is zuiver gestoeld op ervaring van één of enkele brouwers.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #179 Gepost op: 11-03-2019 21:54 u »
Ik kan het toch niet laten even te reageren. Een discussie zoals deze over schoonmaakproducten en hun werkzaamheid moet gevoerd worden op een wetenschappelijke manier. Dus bijvoorbeeld zoals Martijn voorstelt: twee vergelijkbare situatie creeëren met alle parameters (dezelfde vieze aanslag, dezelfde voorwerpen, dezelfde temoperatuur en inwerktijd etc) zoveel mogelijk gelijk getrokken, BEHALVE de parameter van het gebruikte schoonmaakmiddel. Op die manier kan een zuivere discussie volgen over de werkzaamheid van de schoonmaakmiddelen, eventueel extra aangevuld met wetenschappelijke onderbouwing over de ingrediënten zoals Haico lijkt te proberen. Bovendien kan zo'n soort experiment gerepliceerd worden door een ander als "controle".

Een discussie voeren met een argument zoals hier boven ("een ander persoon zei op een congres dit of dat over middel A" ) is volgens mij een zwaktebod. Zo'n argument is niet te valideren en is zuiver gestoeld op ervaring van één of enkele brouwers.
Thanxxxx!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #180 Gepost op: 12-03-2019 21:31 u »

Als er heel veel gebruikers ervaren hebben dat het middel beter werkt dan andere middelen staat de uitkomst redelijk vast.

Afgelopen vrijdag was er weer een clubavond bij De Roerstok. 2 maanden geleden hebben de leden van deze vereniging een monster ontvangen om het middel uit te proberen. Door mij is gevraagd naar de ervaringen. Diverse leden gaven aan dat het middel verontreinigen verwijderd heeft dat met andere middelen niet verwijderd waren dan wel dat de gereinigde brouwapparatuur er uit zag als nieuw.
Anders gezegd degenen die het middel gebruiken raken overtuigd van de goede werking dankzij opgedane ervaringen.

Een wetenschappelijk benadering is goed. Ik zal kijken of het mij lukt om dit goed op te zetten. Het kan haast niet anders dan dat een dergelijke test het zelfde beeld zal laten zien dan de ervaringen die door gebruikers van het middel hebben opgedaan.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #181 Gepost op: 12-03-2019 21:33 u »
Als er heel veel gebruikers ervaren hebben dat het middel beter werkt dan andere middelen staat de uitkomst redelijk vast.

Afgelopen vrijdag was er weer een clubavond bij De Roerstok. 2 maanden geleden hebben de leden van deze vereniging een monster ontvangen om het middel uit te proberen. Door mij is gevraagd naar de ervaringen. Diverse leden gaven aan dat het middel verontreinigen verwijderd heeft dat met andere middelen niet verwijderd waren dan wel dat de gereinigde brouwapparatuur er uit zag als nieuw.
Anders gezegd degenen die het middel gebruiken raken overtuigd van de goede werking dankzij opgedane ervaringen.

Een wetenschappelijk benadering is goed. Ik zal kijken of het mij lukt om dit goed op te zetten. Het kan haast niet anders dan dat een dergelijke test het zelfde beeld zal laten zien dan de ervaringen die door gebruikers van het middel hebben opgedaan.

Thanxxxx!

Trouwens voor mij hoef je het niet te doen. Het werkt voor mij bij de probleemgevallen waar NaOH en vaatwaspoeder niet volstaan, maar dat kan natuurlijk ook een placebo-effect zijn.

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #182 Gepost op: 13-03-2019 16:12 u »
Ik heb van de week Enzybrew in een plastic vat gedaan waar aardig wat aanslag op zit, maar schoon kreeg ik ze er niet mee.
Ik heb heet kraanwater gebruikt.

De dosering staat dat er 1% in moet. Dus op 1 liter moet er 1 ml Enzybrew in?

Is napoetsen ook altijd noodzakelijk? Of is 30 minuten inwerken voldoende?

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #183 Gepost op: 13-03-2019 16:59 u »
Ik heb van de week Enzybrew in een plastic vat gedaan waar aardig wat aanslag op zit, maar schoon kreeg ik ze er niet mee.

Nee 10 gr./liter, nogal wiedes dat je het dan niet schoon kreeg.

Offline springerke

• Vol lid
« Reactie #184 Gepost op: 13-03-2019 17:34 u »
Er zit een maatschepje bij met een verdeling in ml
Per liter moet er 10 ml bij

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #185 Gepost op: 13-03-2019 17:59 u »

1 ml op 1000 ml... 1 promile... ;)

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #186 Gepost op: 13-03-2019 19:22 u »

1% is 10 gram per liter!

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #187 Gepost op: 13-03-2019 19:27 u »
Heel eigenlijk is een 1 % oplossing een oplossing waarin 99 % water is en 1 % Enzybrew.

Dus op 990 ml liter water voeg je 10 ml Enzybrew toe.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #188 Gepost op: 13-03-2019 22:18 u »

Als er aardig wat aanslag op zit moet je een dosering gebruiken van 1 tot 2%... 
Laat het ook langer inwerken: 45 tot 120 minuten.

De dosering is afhankelijk van de mate van verontreiniging. Voor materialen die redelijk schoon zijn volstaat een concentratie van 0,5% en een contacttijd van 45 minuten of korter bij een zeer lichte verontreiniging.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #189 Gepost op: 13-03-2019 23:39 u »
Als er aardig wat aanslag op zit moet je een dosering gebruiken van 1 tot 2%... 
Laat het ook langer inwerken: 45 tot 120 minuten.

De dosering is afhankelijk van de mate van verontreiniging. Voor materialen die redelijk schoon zijn volstaat een concentratie van 0,5% en een contacttijd van 45 minuten of korter bij een zeer lichte verontreiniging.
Gebruik ik andere mouten en gisten? Ik heb mijn ketel/cct in 10 minuten schoon met een gewoon vaatwasmiddel. ???

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #190 Gepost op: 14-03-2019 00:27 u »
Heel eigenlijk is een 1 % oplossing een oplossing waarin 99 % water is en 1 % Enzybrew.

Dus op 990 ml liter water voeg je 10 ml Enzybrew toe.
Als het volume procenten betreft wel.

In het geval van gewichtsprocenten is 10 gram per liter een 1% oplossing. Concentraties zijn in gewichtsprocenten.
Kan zijn in gram/liter, mol/liter of ppm

Offline chthon

• Vol lid
« Reactie #191 Gepost op: 14-03-2019 07:26 u »
Wat er nog tekort is bij je laatste opmerking: per liter oplossing (niet per liter oplosmiddel).

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #192 Gepost op: 14-03-2019 10:55 u »
Als het volume procenten betreft wel.

In het geval van gewichtsprocenten is 10 gram per liter een 1% oplossing. Concentraties zijn in gewichtsprocenten.
Kan zijn in gram/liter, mol/liter of ppm

Ja, je hebt gelijk. In een liter oplossing zit dan 10 gram Enzybrew.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #193 Gepost op: 14-03-2019 22:02 u »
Gebruik ik andere mouten en gisten? Ik heb mijn ketel/cct in 10 minuten schoon met een gewoon vaatwasmiddel. ???

Zoals ik schreef is de benodigde contacttijd afhankelijk van de mate van verontreiniging. Vandaar dat ik het hebt over "een contacttijd van 45 minuten of korter bij een zeer lichte verontreiniging." Eigenlijk had moeten schrijven lichte tot zeer lichte verontreiniging.

Enzybrew 10 is een middel dat bij uitstek bruikbaar is bij verontreinigingen die bestaan uit een organisch component. De enzymen die er in zitten zijn in staat de laag dat zit om ingekapseld verontreiniging af te breken. Het beste resultaat krijg je als je het gebruikt in combinatie met andere reinigingsmiddelen. Dat wil zeggen dat je eerst Enzybrew 10 gebruikt om de biofilm af te breken, daarna spoelt met water en vervolgens een ander reinigingsmiddel gebruikt dat effectief is op anorganische verontreinigingen (bij voorkeur een zuurreiniger).

Vlak voor gebruik desinfecteer je voor de zekerheid.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #194 Gepost op: 14-03-2019 23:05 u »
Zoals ik schreef is de benodigde contacttijd afhankelijk van de mate van verontreiniging. Vandaar dat ik het hebt over "een contacttijd van 45 minuten of korter bij een zeer lichte verontreiniging." Eigenlijk had moeten schrijven lichte tot zeer lichte verontreiniging.

Enzybrew 10 is een middel dat bij uitstek bruikbaar is bij verontreinigingen die bestaan uit een organisch component. De enzymen die er in zitten zijn in staat de laag dat zit om ingekapseld verontreiniging af te breken. Het beste resultaat krijg je als je het gebruikt in combinatie met andere reinigingsmiddelen. Dat wil zeggen dat je eerst Enzybrew 10 gebruikt om de biofilm af te breken, daarna spoelt met water en vervolgens een ander reinigingsmiddel gebruikt dat effectief is op anorganische verontreinigingen (bij voorkeur een zuurreiniger).
Vlak voor gebruik desinfecteer je voor de zekerheid.

Er zijn zovele reinigingsmiddelen op de markt die prima functioneren.

Contacttijd, concentratie en temperatuur zijn de parameters van elk reinigingproduct. Enzybrew is hierin niet anders.

Ik dacht dat biofilm pas ontstond na langdurige blootstelling. In biertapleidingen bijvoorbeeld.

Ik reinig mijn brouwinstallatie na elk brouwsel en heb daarom geen last van biofilm, binnen 8 uur ontstaat die simpelweg niet.

Ook in mijn gistingstanks lijk ik er geen last van te hebben.

Laten we ons vooral richten op standaard procedures. Biofilm is weer zo'n heerlijk woord waarvan we eerst een definitie moeten opstellen. Ik kan die film toch niet terugkijken in mijn brouwerij.

Enzybrew is NIET het antwoord op de biofilm waar we kennelijk ineens zo bang voor zijn. Vroeger was dat overigens de vogel BisBisBis.

Er zijn zovele middelen op de markt die prima functioneren. Enzybrew is plotseling geen wondermiddel. Echt niet. Tenzij je nooit een ander professioneel product gebruikt hebt, dan lijkt het wellicht heel goed. Met de Ecolab producten die ik gebruik, kan ik me niet voorstellen dat er nog beter bestaat. Schoon is gewoon schoon. Punt.

Maak van je biofilm geen horrorfilm.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #195 Gepost op: 14-03-2019 23:49 u »
Heb je al de test uitgevoerd met een UV-lamp en riboflavine?

https://www.vdma.org/documents/256988/20218776/VDMA-Information_Sheet_Riboflavintest_Dec_2007_1504511728158.pdf/de762e6b-db9c-4729-bf30-7fe72a0b9bad

Het klopt natuurlijk dat er meerdere goede reinigingsproducten zijn voor de professionele brouwer. Deze zijn echter niet beschikbaar voor een eenvoudige hobbybrouwer...

Overigens maak ik ook altijd mijn brouwapparatuur schoon kort na gebruik. Sinds ik regelmatig Enzybrew 10 gebruik ziet alles er uit als nieuw. Bij gebruik van andere reinigingsmiddelen die beschikbaar zijn voor hobbybrouwers had ik dat niet. In de vele jaren dat ik brouw heb ik vele middelen gebruikt.

Overigens heb ik geen aandelen in Realco, wel ben ik een tevreden gebruiker van hun product Enzybrew 10.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #196 Gepost op: 15-03-2019 00:24 u »
Er zijn zovele reinigingsmiddelen op de markt die prima functioneren.

Contacttijd, concentratie en temperatuur zijn de parameters van elk reinigingproduct. Enzybrew is hierin niet anders.

Ik dacht dat biofilm pas ontstond na langdurige blootstelling. In biertapleidingen bijvoorbeeld.

Ik reinig mijn brouwinstallatie na elk brouwsel en heb daarom geen last van biofilm, binnen 8 uur ontstaat die simpelweg niet.

Ook in mijn gistingstanks lijk ik er geen last van te hebben.

Laten we ons vooral richten op standaard procedures. Biofilm is weer zo'n heerlijk woord waarvan we eerst een definitie moeten opstellen. Ik kan die film toch niet terugkijken in mijn brouwerij.

Enzybrew is NIET het antwoord op de biofilm waar we kennelijk ineens zo bang voor zijn. Vroeger was dat overigens de vogel BisBisBis.

Er zijn zovele middelen op de markt die prima functioneren. Enzybrew is plotseling geen wondermiddel. Echt niet. Tenzij je nooit een ander professioneel product gebruikt hebt, dan lijkt het wellicht heel goed. Met de Ecolab producten die ik gebruik, kan ik me niet voorstellen dat er nog beter bestaat. Schoon is gewoon schoon. Punt.

Maak van je biofilm geen horrorfilm.
Enzybrew is wel een wondermiddel. Terwijl men in de jaren 80 van de vorige eeuw al enzymen ging gebruiken in allerlei schoonmaakmiddelen, vaatwasmiddelen en waspoeders breekt het 40 jaar later door in de hobbybrouwscene! Het is in ieder geval wonderlijk dat het plotseling als tovermiddel wordt gezien terwijl het al 40 jaar in de winkel ligt. Gewoon onder handbereik. Mijn oma, mijn moeder en tegenwoordig mijn dochter wassen er de luiers mee.

Voor de liefhebbers hierbij een linkje over de geschiedenis.
Chemische feitelijkheden:
http://www.chemischefeitelijkheden.nl/Uploads/Magazines/CF-152-enzymen-in-wasmiddelen.pdf

Maar laten we eerlijk zijn. Je gistvat reinigen met Biotex klinkt lang niet zo lekker als reinigen met Enzybrew!

Dit terwijl Biotex, de naam zegt het al, een van de eerste wasmiddelen was met biologische toevoegingen (enzymen)

Maar nu alle gekheid op een stokje. En voor de laatste maal en dan kap ik er mee.
Enzybrew is een prima middel. Percarbonaat met enzymen. Net als vele andere schoonmaak, vaatwas en wasmiddelen.
Alleen veel, veel en veel te duur! Ongeveer 5 keer zo duur als dezelfde chemicaliën en enzymen met een andere naam.

Dus doe jezelf een groot plezier. Koop een zak soda, een zak vaatwastabletten, een doos Biotex, voor mijn part een oxi product. Stel de grens op 2 euro de kilo en koop voor de rest fijne mout en hop!

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #197 Gepost op: 15-03-2019 00:47 u »
Heb je al de test uitgevoerd met een UV-lamp en riboflavine?

https://www.vdma.org/documents/256988/20218776/VDMA-Information_Sheet_Riboflavintest_Dec_2007_1504511728158.pdf/de762e6b-db9c-4729-bf30-7fe72a0b9bad

Het klopt natuurlijk dat er meerdere goede reinigingsproducten zijn voor de professionele brouwer. Deze zijn echter niet beschikbaar voor een eenvoudige hobbybrouwer...

Overigens maak ik ook altijd mijn brouwapparatuur schoon kort na gebruik. Sinds ik regelmatig Enzybrew 10 gebruik ziet alles er uit als nieuw. Bij gebruik van andere reinigingsmiddelen die beschikbaar zijn voor hobbybrouwers had ik dat niet. In de vele jaren dat ik brouw heb ik vele middelen gebruikt.

Overigens heb ik geen aandelen in Realco, wel ben ik een tevreden gebruiker van hun product Enzybrew 10.
Ja hoor! Ik heb de test gedaan!
Hier onder het filmpje van mijn experiment. Enzybrew 10 laat simpelweg alle andere middelen achter zich.

Wat een ongelofelijk resultaat!

Ik ben om. Had ik maar eerder van enzymen gehoord!

Wat zeg je? Werden enzymen al in 1913 toegepast in het wasmiddel Burnus?
https://www.burnus.de/advice/wash.html

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #198 Gepost op: 15-03-2019 13:21 u »
Enzybrew is een prima middel. Percarbonaat met enzymen. Net als vele andere schoonmaak, vaatwas en wasmiddelen.
Alleen veel, veel en veel te duur! Ongeveer 5 keer zo duur als dezelfde chemicaliën en enzymen met een andere naam.

Dus doe jezelf een groot plezier. Koop een zak soda, een zak vaatwastabletten, een doos Biotex, voor mijn part een oxi product. Stel de grens op 2 euro de kilo en koop voor de rest fijne mout en hop!

Jouw punt is al meer dan eens door jou verwoord.
Je vindt de prijs te hoog. Je mag die mening zijn toegedaan, dat is je goed recht.
Maar er zijn ook anderen die daadwerkelijk Enzybrew 10 hebben gebruikt, tevreden zijn met resultaten én bereid zijn de gevraagde prijs te betalen.

Jij hoeft het middel niet te gebruiken, anderen ook niet. Iedereen maakt zijn eigen keuze.

Overigens komt Enzybrew 10 uit de professionele wereld. Het is niet speciaal ontwikkeld voor ons hobbybrouwers. Zouden de professionele brouwers niet kostenbewust zijn? Ik denk het wel...

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #199 Gepost op: 15-03-2019 13:26 u »
Maar nu alle gekheid op een stokje. En voor de laatste maal en dan kap ik er mee.
Alleen veel, veel en veel te duur!

Dat weten we nu inmiddels wel, en fijn dat je zegt dat je er mee kapt, ik houd je aan die belofte.  ;D

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #200 Gepost op: 15-03-2019 13:49 u »
Dat weten we nu inmiddels wel, en fijn dat je zegt dat je er mee kapt, ik houd je aan die belofte.  ;D
Maar door het op die manier te zeggen helpt niet echt vrees ik als je wilt dat hij er echt mee kapt.   

Offline Hai

• Super lid
  • Brouwerij Wijchense schóne en HOP'n AROUND
« Reactie #201 Gepost op: 15-03-2019 14:03 u »
We moeten met ons allen ook eens leren genieten van een goede discussie ^-^
Ik heb deze draad met veel plezier gelezen, en zeker niet dommer van geworden :)

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #202 Gepost op: 15-03-2019 15:16 u »
We moeten met allen ook eens leren genieten van een goede discussie ^-^
Ik heb deze draad met veel plezier gelezen, en zeker niet dommer van geworden :)
Mee eens. Voor mij één van de interessantere topics op dit moment.

Als een discussie niet teveel op de man/vrouw  en met inhoudelijke argumenten wordt gevoerd vind ik dat juist leuk en alleen maar goed.

Offline JoepH

• Senior lid
« Reactie #203 Gepost op: 15-03-2019 15:34 u »
Helemaal met Hai eens. Door dit topic ben ik wijzer en zeker bewuster geworden met en in de omgang van reinigingsproducten. Met dank aan Haico en Jacques. Af en toe vlogen de vonken eraf. Niet erg zolang er niet op de man wordt gespeeld. Overigens mis ik Heisenberg en Mark die met een ban zijn veroordeeld tot de subcultuur van de brouwwereld. Hahaha. ze zijn underground gegaan.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #204 Gepost op: 15-03-2019 16:11 u »
Helemaal met Hai eens. Door dit topic ben ik wijzer en zeker bewuster geworden met en in de omgang van reinigingsproducten. Met dank aan Haico en Jacques. Af en toe vlogen de vonken eraf. Niet erg zolang er niet op de man wordt gespeeld. Overigens mis ik Heisenberg en Mark die met een ban zijn veroordeeld tot de subcultuur van de brouwwereld. Hahaha. ze zijn underground gegaan.

Wilde net reageren maar je geeft mijn antwoord al.
Die zitten hier echt wel op het forum.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #205 Gepost op: 15-03-2019 16:22 u »
Helemaal mee eens. De een vindt het belachelijk duur en de ander vind het prima zijn geld waard. En beiden is wat voor te zeggen. Zolang je mensen maar niet gaat belemmeren als die een andere opvatting hebben dan blijft het een leuke discussie.   

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #206 Gepost op: 15-03-2019 16:37 u »
Zo juist heb ik een gedeelte van een artikel dat ik geschreven heb voor De Roerstok in het topic over de 3e Dutch Craft Beer Conference geplaatst. In dat topic kun je ook andere verslagen lezen over deze dag.

Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38516.msg588151.html#msg588151

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #207 Gepost op: 16-03-2019 10:52 u »
Maar proberen met deze 2 tonnen:

Zijn 2 60 liter tonnen, in allebei 50 liter warm water gedaan. Warm water wat uit de kraan komt, dus rond de 60 graden.
In de witte ton 3 volle scheppen Enzybrew gedaan, in de blauwe ton 2 volle scheppen.

Op het schepje staat de maat aangegeven in ml, nu was ik benieuwd naar het gewicht.
Op de foto is te zien dat 30 ml qua gewicht 30 gram is.

Ze staan nu allebei in de garage om 2 uur in te werken.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #208 Gepost op: 16-03-2019 11:33 u »

Zijn 2 60 liter tonnen, in allebei 50 liter warm water gedaan. Warm water wat uit de kraan komt, dus rond de 60 graden.
In de witte ton 3 volle scheppen Enzybrew gedaan, in de blauwe ton 2 volle scheppen.

Op het schepje staat de maat aangegeven in ml, nu was ik benieuwd naar het gewicht.

Veel succes. Ik ben benieuwd of het werkt want dat is veeeeeel te weinig. 1.8/gram per liter.

Beter had je per ton 10 liter water kunnen nemen, en 2 maatschepjes. En ja, dan moet je wel af en toe even schudden.

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #209 Gepost op: 16-03-2019 11:59 u »
Dosering is volgens mij 10 gram per liter.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #210 Gepost op: 16-03-2019 12:11 u »
Was een mooie gelegenheid geweest om in 1 vat Enzybrew en in het andere vat Subliem te gebruiken.  :D

Offline JoepH

• Senior lid
« Reactie #211 Gepost op: 16-03-2019 12:34 u »
Rekenen. Als 30 ml 30 gram weegt, dan is 1gram op liter een verdunning van 1 promille zoals Oscar al aangaf. Als je 10 liter neemt en zoekt naar een verdunning van 1% dan is dat 1/100 deel van 10.000 ml. Dus lieve vrienden, 100 gram op 10 liter. Of ook wel 100 ml op 10 liter.
Ik heb dit rekenvoorbeeld aan mijn groep 8 leerlingen voorgelegd. Van de 31 hadden het er 26 goed. Ik heb meteen aan ze gevraagd hoeveel % van de klas dat was.  :groots:

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #212 Gepost op: 16-03-2019 13:21 u »
Dus lieve vrienden, 100 gram op 10 liter. Of ook wel 100 ml op 10 liter.

Even mierenneuken: dat is 100 ml enzybrew op 9.900 ml water, hè.

Offline JoepH

• Senior lid
« Reactie #213 Gepost op: 16-03-2019 13:51 u »
Overigens is voor mij een verdunning van 0,5% voldoende. Dirk kijk uit voor de rode bosmier. Die bijten. :huilen: Hahaha!

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #214 Gepost op: 16-03-2019 14:24 u »
Concentraties van oplossingen zijn altijd in gewichtsprocenten.

gram/liter, mol/liter of ppm

Een 1% oplossing is in dit geval 10 gram per liter water.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #215 Gepost op: 16-03-2019 16:49 u »

Bij de bovenste ton is biersteen te zien. Dat is een complexe verontreiniging bestaande uit organische en anorganische stoffen. Voor een effectieve reiniging is zowel een alkalische reiniger zoals Enzybrew 10 als een zuurreiniger vereist. Omdat het gaat om een grillige verontreiniging is een middel dat sterk schuimt gewenst. Je zou hiervoor fosforzuur kunnen gebruiken aangevuld met Star San.
Het helpt als je roert. Er is dan ook enige mechanische actie.

Voor mij is dit een stevige verontreiniging waarvoor 2% Enzybrew 10 vereist is.

Als de reinigingsmiddelen voldoende lang inwerken. Beter wat langer dan te kort werken.

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #216 Gepost op: 16-03-2019 19:56 u »
Veel succes. Ik ben benieuwd of het werkt want dat is veeeeeel te weinig. 1.8/gram per liter.

Beter had je per ton 10 liter water kunnen nemen, en 2 maatschepjes. En ja, dan moet je wel af en toe even schudden.

Als ik 10 gram per liter zou nemen was de pot al leeg geweest. Zo graag wil ik ze ook weer niet schoon hebben.
En ik heb ze helemaal vol gedaan omdat ik geen zin had in schudden.. ;)

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #217 Gepost op: 16-03-2019 19:57 u »
Was een mooie gelegenheid geweest om in 1 vat Enzybrew en in het andere vat Subliem te gebruiken.  :D

Geen Subliem in huis :( En is moeilijk te zien in de blauwe ton denk ik

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #218 Gepost op: 16-03-2019 20:00 u »
Rekenen. Als 30 ml 30 gram weegt, dan is 1gram op liter een verdunning van 1 promille zoals Oscar al aangaf. Als je 10 liter neemt en zoekt naar een verdunning van 1% dan is dat 1/100 deel van 10.000 ml. Dus lieve vrienden, 100 gram op 10 liter. Of ook wel 100 ml op 10 liter.
Ik heb dit rekenvoorbeeld aan mijn groep 8 leerlingen voorgelegd. Van de 31 hadden het er 26 goed. Ik heb meteen aan ze gevraagd hoeveel % van de klas dat was.  :groots:

Bedankt JoepH voor de berekening. Hij was ook wel duidelijk geweest als je iets minder cynisch was geweest.

Ik kan wel rekenen maar kies bewust voor een andere dosering omdat anders de pot zo leeg is, en daar is het mij te duur voor.

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #219 Gepost op: 16-03-2019 20:02 u »
Bij de bovenste ton is biersteen te zien. Dat is een complexe verontreiniging bestaande uit organische en anorganische stoffen. Voor een effectieve reiniging is zowel een alkalische reiniger zoals Enzybrew 10 als een zuurreiniger vereist. Omdat het gaat om een grillige verontreiniging is een middel dat sterk schuimt gewenst. Je zou hiervoor fosforzuur kunnen gebruiken aangevuld met Star San.
Het helpt als je roert. Er is dan ook enige mechanische actie.

Voor mij is dit een stevige verontreiniging waarvoor 2% Enzybrew 10 vereist is.

Als de reinigingsmiddelen voldoende lang inwerken. Beter wat langer dan te kort werken.

Weet dat het biersteen is, maar wilde het zo proberen eerst.. :D
Deze gebruiken we niet meer maar wilde ze wel graag zo schoon mogelijk hebben..

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #220 Gepost op: 16-03-2019 20:06 u »
Voor wie het interessant vind, dit is het eindresultaat. Het water met Enzybrew heeft er wel langer in gezeten dan 2 uur.
En ik heb wel flink gepoetst nadat ik het water er uit heb gelaten.

Ik ben tevreden, zijn mij schoon genoeg. Maar zou er geen bier meer in willen hebben...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #221 Gepost op: 16-03-2019 21:03 u »
Ik kan wel rekenen maar kies bewust voor een andere dosering omdat anders de pot zo leeg is, en daar is het mij te duur voor.

Wat je had kunnen doen is de ton gedeeltelijk vullen met Enzybrew 10 bijvoorbeeld voor 10 tot 20%. Daarna de ton afsluiten en regelmatig rollen met de ton...

Ik ben tevreden, zijn mij schoon genoeg. Maar zou er geen bier meer in willen hebben...

Waarom niet? Als je hierna nog met een zuurreiniger aan de gang gaat wordt hij als nieuw.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #222 Gepost op: 16-03-2019 21:58 u »

Rare beredenering. Ik maak glazen mandflessen van 36 liter schoon met 1 liter 1% (10 gram dus) Enzybrew oplossing, en krijg de meest hardnekkige gistbrandwaas zonder schrobben weg. Wel spoel ik de mandflessen eerst voor met een paar liter warm/heet water, om zoveel mogelijk afkoeling en breuk te voorkomen. Een afdekkapje op mandfles, paar keer schudden en het is schoon, voorgestelde inwerktijden zullen best goed zijn, maar zelf heb ik genoeg aan 10 a 15 minuten.

Meer oplossing aanmaken vind ik echt verspilling van materiaal en warm water.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #223 Gepost op: 16-03-2019 22:19 u »
Rare beredenering. Ik maak glazen mandflessen van 36 liter schoon met 1 liter 1% (10 gram dus) Enzybrew oplossing, en krijg de meest hardnekkige gistbrandwaas zonder schrobben weg. Wel spoel ik de mandflessen eerst voor met een paar liter warm/heet water, om zoveel mogelijk afkoeling en breuk te voorkomen. Een afdekkapje op mandfles, paar keer schudden en het is schoon, voorgestelde inwerktijden zullen best goed zijn, maar zelf heb ik genoeg aan 10 a 15 minuten.

Hoe makkelijk een verontreiniging kunt verwijderen ligt aan de aard van de verontreiniging maar ook aan de tijd dat de verontreiniging zich heeft opgebouwd. Biersteen bouwt zich laagje voor laagje op. Dat maakt het lastig om te verwijderen.
Ook het feit dat biersteen bestaat uit organisch en anorganisch materiaal maakt uit. Enzybrew 10 pakt organische verontreinigingen aan. Daar is het heel actief op. Dit is niet het geval met anorganische verontreinigen. Je moet daarom met twee reinigingsmiddelen te werk gaan. Een alkalische reiniger zoals Enzybrew 10 en daarna een zuurreiniger. Bij een stevige aanslag kan het zijn dat meerdere keren beide reinigers moet gebruiken om echt alles kwijt te raken.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #224 Gepost op: 16-03-2019 22:38 u »
Wat is je punt nou Jacques?

Waar ik op doelde is dat het hele vat vullen met water en reinigingsmiddel pure verspilling is, je hoeft het hele vat echt niet vol te laten lopen om tot een goede reiniging te komen. Bij mij volstaat 3% van het volume al.

Mandflessen maak ik nauwelijks schoon met zure reinigers, aangezien het optisch wel schoon blijft met een basische reiniger. Toch vind ik het wel een goed punt van je om dit aan te halen bij  lastige vervuiling.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #225 Gepost op: 16-03-2019 22:49 u »
Wat is je punt nou Jacques?

Waar ik op doelde is dat het hele vat vullen met water en reinigingsmiddel pure verspilling is, je hoeft het hele vat echt niet vol te laten lopen om tot een goede reiniging te komen. Bij mij volstaat 3% van het volume al.

Mandflessen maak ik nauwelijks schoon met zure reinigers, aangezien het optisch wel schoon blijft met een basische reiniger. Toch vind ik het wel een goed punt van je om dit aan te halen bij  lastige vervuiling.

Wat ik bedoelde te zeggen is niet elke verontreiniging even gemakkelijk te verwijderen is.

Maar ik moet toegeven dat ik jouw bericht net iets te snel gelezen heb en niet helemaal in de gaten had dat je in feite hetzelfde schreef als ik. Namelijk dat het vat niet geheel gevuld hoeft te worden.

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #226 Gepost op: 17-03-2019 13:25 u »

Een glazen mandfles die je weer gaat gebruiken tijdens het brouwen is wat anders dan een grote plastic ton die niet meer gebruikt gaat worden tijdens het brouwen.

Fijn dat er zo gereageerd wordt op je posts, motiveert echt om er nog eens wat te posten. NOT!
Voor veel mensen moeilijk om iets positiefs te zeggen ipv alleen maar opmerkingen over hoe het niet moet en wat in iemands ogen niet goed is.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #227 Gepost op: 17-03-2019 14:48 u »

Fijn dat er zo gereageerd wordt op je posts, motiveert echt om er nog eens wat te posten. NOT!
Voor veel mensen moeilijk om iets positiefs te zeggen ipv alleen maar opmerkingen over hoe het niet moet en wat in iemands ogen niet goed is.

Trek het je niet aan Wallie. Een aantal mensen heeft zich hier ingegraven in de Enzybrew 10 loopgraaf.
Ook als je de tijd neemt om zelf het een en ander uit te zoeken wordt je hier “Het Grote Dierenbos” uitgelachen. Truus de Ooievaar en juffrouw Mier hebben hun standpunt ingenomen en wijken daar niet meer vanaf.
Lees dit draadje nog eens goed door dan zul je zien dat er vele goede alternatieven worden aangedragen voor het reinigen van brouwapparatuur.
Bedankt voor jouw bijdrage en de tijd die je er in hebt gestoken dit te delen.

Er zijn trouwens ook leden die het dierenbos niet meer in mogen. Die zijn verbannen naar het “Buitenbos”.

Offline JoepH

• Senior lid
« Reactie #228 Gepost op: 17-03-2019 15:07 u »
In het Buitenbos verzamelt zich best wel veel kennis. Ed en Willem Bever (lees Heisenberg en Mark) wonen daar tegenwoordig ook. Net mijn Fermentasaurus met 50% oxi van de Zeeman en 50% kristalsoda gereinigd. Een verdunning van 1% aangehouden. 30 ml op 3 liter. Zo nu en dan wat schudden en een inwerktijd van 30 minuten. Kraakhelder.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #229 Gepost op: 17-03-2019 15:24 u »
In het Buitenbos verzamelt zich best wel veel kennis. Ed en Willem Bever (lees Heisenberg en Mark) wonen daar tegenwoordig ook.

Ja het wordt druk in het Buitenbos. Het is er goed toeven.

Mooi om te horen dat je gistvat zo goed schoon is geworden met een oxi product (percarbonaaat) en soda (natriumcarbonaat).

Zon fermentadino is best lastig te reinigen lijkt mij.

Offline Wallie

• Vol lid
« Reactie #230 Gepost op: 17-03-2019 16:27 u »
Trek het je niet aan Wallie. Een aantal mensen heeft zich hier ingegraven in de Enzybrew 10 loopgraaf.
Ook als je de tijd neemt om zelf het een en ander uit te zoeken wordt je hier “Het Grote Dierenbos” uitgelachen. Truus de Ooievaar en juffrouw Mier hebben hun standpunt ingenomen en wijken daar niet meer vanaf.
Lees dit draadje nog eens goed door dan zul je zien dat er vele goede alternatieven worden aangedragen voor het reinigen van brouwapparatuur.
Bedankt voor jouw bijdrage en de tijd die je er in hebt gestoken dit te delen.

Er zijn trouwens ook leden die het dierenbos niet meer in mogen. Die zijn verbannen naar het “Buitenbos”.

Dank je Haico, dat klinkt een stuk beter.  :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #231 Gepost op: 17-03-2019 21:06 u »

Tjsa, er zijn mensen die het middel daadwerkelijk gebruikt hebben en ontdekt hebben dat het heel effectief werkt.

En er zijn mensen die zonder het gebruikt te hebben het product veroordelen op grond van de prijs...
Als aangevoerd wordt dat je het middel kunt gebruiken zonder dat het veel geld kost wordt dat afgedaan als ingraven in een standpunt.

Dat er goedkopere oxi-producten zijn waaraan enzymen zijn toegevoegd wil niet zeggen dat ze de zelfde werking hebben als Enzybrew 10. Er zijn veel enzymen. Ik heb begrepen dat Enzybrew 10 bestaat uit 3 enymen. Het ziet er ook anders uit dan de producten die jij als alternatief noemt, de geur is ook heel anders (eerlijk gezegd is die niet aangenaam). Het gaat gewoon om iets anders. Maar dat ontdek je pas als je ze echt vergelijkt door in de potten te kijken, te ruiken en er mee te werken.

Zoals ik al eerder schreef kan iedereen zijn keuze maken. Ik ben tevreden met Enzybrew 10. Het is voor mij een welkome aanvulling op het assoriment aan reinigingsmiddelen dat ik in huis heb. De hogere prijs is het mij waard en heel wat anderen vinden dat ook. Iets dat jij kennelijk maar niet wil accepteren. Dat mag maar doe dan alsjeblieft wat je beloofd hebt.

En voor de laatste maal en dan kap ik er mee.

Dat jij vindt dat schoonmaken goedkoper kan heb je al meer dan voldoende vaak geschreven in dit topic. Ga vooral door met schoonmaken op de manier zoals je dat doet. Maar heb er ook begrip voor het feit dat anderen voor een lastig schoonmaakklusje de keuze maken een middel te gebruiken dat jij te duur vindt.

Overigens heb je al eerder gevraagd om namen niet te verbasteren. Ook is het niet gepast om op de man te spelen.
Mark GA en Heisenberg zijn van dit forum verbannen omdat ze reacties plaatsten die de sfeer niet ten goede komen. Iets waar veel waarde aan wordt gehecht. Ook aan jou vraag ik met respect te reageren.

Offline hans100w

• Vol lid
  • Brouwerij Hengeloo
« Reactie #232 Gepost op: 17-03-2019 23:24 u »
Ik heb vandaag een aangekoekte ring onderin de Easybrew getracht te verwijderen door 1% oplossing Subliem van de Action een half uur op 50 graden rond te pompen: het bleef op de bodem vast zitten. Daarna met 1% oplossing Enzybrew10 op 50 graden, en na een half uur was het brandschoon. Voor mij duidelijk: Enzybrew is ander spul.
Overigens voorgaande schoonmaaksessies altijd direct Enzybrew gebruikt en altijd binnen een half uur brandschoon.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #233 Gepost op: 17-03-2019 23:46 u »
Ik heb vandaag een aangekoekte ring onderin de Easybrew getracht te verwijderen door 1% oplossing Subliem van de Action een half uur op 50 graden rond te pompen: het bleef op de bodem vast zitten. Daarna met 1% oplossing Enzybrew10 op 50 graden, en na een half uur was het brandschoon. Voor mij duidelijk: Enzybrew is ander spul.
Overigens voorgaande schoonmaaksessies altijd direct Enzybrew gebruikt en altijd binnen een half uur brandschoon.

Mooi voorbeeld waar Enzybrew 10 net even dat beetje extra geeft.

Wat ik niet helemaal begrijp dat Enzybrew 10 bij zulke hoge temperaturen, voor zo'n lange tijd (3 uur) nog werkzaam is. Ik heb altijd geleerd dat enzymen rond de 37 graden (lichaamstemperatuur) het beste functioneert, bij hogere temperaturen denatureert het. Alfa als betaamylasen zijn ook max. 90 minuten werkzaam. Blijkbaar is het tegenwoordig anders, weet iemand daar meer over te vertellen?

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #234 Gepost op: 18-03-2019 06:55 u »
Dit is ook geen eerlijke vergelijking. Subliem van de Action is vergelijkbaar met Oxi  (Percarbonaat) en Enzybrew 10 is Percarbonaat met extra enzymen. Je zou dan nog een deel vastwaspoeder of Biotex kunnen toevoegen aan het Subliempoeder.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #235 Gepost op: 18-03-2019 08:07 u »
Dit is ook geen eerlijke vergelijking. Subliem van de Action is vergelijkbaar met Oxi  (Percarbonaat) en Enzybrew 10 is Percarbonaat met extra enzymen. Je zou dan nog een deel vastwaspoeder of Biotex kunnen toevoegen aan het Subliempoeder.
Biotex Oxi Effect Vlekkenverwijderaar 500 g
Maar kan inderdaad misschien ook met subliem+gewone Biotex, percarbonaat lijkt goedkoper te zijn dan enzymen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #236 Gepost op: 18-03-2019 08:11 u »
Wat ik niet helemaal begrijp dat Enzybrew 10 bij zulke hoge temperaturen, voor zo'n lange tijd (3 uur) nog werkzaam is. Ik heb altijd geleerd dat enzymen rond de 37 graden (lichaamstemperatuur) het beste functioneert,
Dat is wel een scherpe opmerking. Eiwitsplitsende enzymen van mout gaan al bij 55 graden stuk. misschien moet je dus een soort maischschema toepassen, eerst een uurtje op 52 graden en dan een uurtje op 75 oid.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #237 Gepost op: 18-03-2019 15:53 u »
Mooi voorbeeld waar Enzybrew 10 net even dat beetje extra geeft.

Wat ik niet helemaal begrijp dat Enzybrew 10 bij zulke hoge temperaturen, voor zo'n lange tijd (3 uur) nog werkzaam is. Ik heb altijd geleerd dat enzymen rond de 37 graden (lichaamstemperatuur) het beste functioneert, bij hogere temperaturen denatureert het. Alfa als betaamylasen zijn ook max. 90 minuten werkzaam. Blijkbaar is het tegenwoordig anders, weet iemand daar meer over te vertellen?

Dat is wel een scherpe opmerking. Eiwitsplitsende enzymen van mout gaan al bij 55 graden stuk. misschien moet je dus een soort maischschema toepassen, eerst een uurtje op 52 graden en dan een uurtje op 75 oid.
Het ene enzym is het andere niet!
Zelfs in ons mensen en andere warmbloedige dieren is de 37 graden optimum slechts voor enkele enzymen waar. Er zijn vele enzymen die het eigenlijk beter doen bij veel hogere of lagere temperaturen. Als je een middel gebruikt moet je je gewoon aan de aanbevelingen van de producent houden, die weet namelijk exact hoe zijn eigen product gebruikt dient te worden.

In deze draad wordt er zonder enig verstand van zaken heel heftig geageerd tegen dit middel en gewoon uiterst lullig en kinderachtig op de man mensen belachelijk gemaakt. Hier bij doel ik uiteraard niet op Hans en Dirk die ik hier boven quote maar vooral op Haico die met zijn reacties laat zien dat hij geen enkel benul heeft van hoe een enzm werkt en zonder enige theoretische kennis of praktische ervaring (hij heeft het immers nog nooit gebruikt) mensen die dat wél zelf ervaren hebben voor lul zet.

En dat alleen maar omdat hij het te duur vindt. Sta jij in de supermarkt ook bij het afwasmiddelen schap iedereen die dreft koopt ipv het huismerk belachelijk te maken?

Offline Staple

• Vol lid
« Reactie #238 Gepost op: 18-03-2019 16:16 u »
(Amylase is ook een enzym)

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #239 Gepost op: 18-03-2019 16:34 u »
Zelfs in ons mensen en andere warmbloedige dieren is de 37 graden optimum slechts voor enkele enzymen waar. Er zijn vele enzymen die het eigenlijk beter doen bij veel hogere of lagere temperaturen. Als je een middel gebruikt moet je je gewoon aan de aanbevelingen van de producent houden, die weet namelijk exact hoe zijn eigen product gebruikt dient te worden.

Klopt, maar ik doelde meer op de werkingstijd van de desbetreffende enzymen. Maar ben al achter gekomen dat de werkingstijd nog niks zegt over de reactiesnelheid, een halfuurtje weken volstaat in de meeste gevallen wel.

Sta jij in de supermarkt ook bij het afwasmiddelen schap iedereen die dreft koopt ipv het huismerk belachelijk te maken?

Het zou me niks verbazen.  ;D

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #240 Gepost op: 18-03-2019 17:17 u »
Het respect voor anderen hier op het forum is weer ver te zoeken.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #241 Gepost op: 18-03-2019 17:39 u »

Heb je dit draadje al eens van voren naar achteren doorgelezen? Dan valt het wel reuze mee, uitzonderingen daargelaten.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #242 Gepost op: 18-03-2019 17:48 u »
Heb je dit draadje al eens van voren naar achteren doorgelezen? Dan valt het wel reuze mee, uitzonderingen daargelaten.

Ja ik volg het al vanaf dag 1.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #243 Gepost op: 18-03-2019 18:39 u »
Ik ben het roerend met je eens. Mensen uitmaken voor dikkie en lullige vergelijkingen met dierenbos en juffrouw mier etc getuigen van weinig respect.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #244 Gepost op: 18-03-2019 18:49 u »
Zelfs in ons mensen en andere warmbloedige dieren is de 37 graden optimum slechts voor enkele enzymen waar. Er zijn vele enzymen die het eigenlijk beter doen bij veel hogere of lagere temperaturen.
Zie bv deze link:http://www.exo.science.ru.nl/bronnen/scheikunde/wasmiddelen.html

'Zes verschillende waspoeders werden getest door negatieven in de verschillende wasmiddel-oplossingen te leggen voor bepaalde tijd. De tijdsduur van blootstelling aan de wasmiddel-oplossingen en de temperatuur werden gevarieerd. Het bleek dat temperatuur een erg grote invloed heeft op de werking van de enzymen. Bij een lage temperatuur, 20°C, werkten de enzymen niet voldoende om de eiwitlaag af te breken. Bij hoge temperatuur, 90°C, was de activiteit ook niet optimaal. Bij deze hoge temperatuur worden de enzymen gedenatureerd. Bij 40°C werkten ze net iets beter dan bij 60°C. Het optimum ligt bij 50°C. Er werden niet veel verschillen tussen de wasmiddelen onderling gevonden. Na een half uur blootstelling aan wasmiddel werd het beste resultaat verkregen.
De pH afhankelijkheid werd gemeten in fosfaatbuffers met een pH variërend tussen 5 en 8. Ook de pH heeft grote invloed op de activiteit van de enzymen. Bij pH 7.7 vertoonden de enzymen de hoogste activiteit. De enzymen in de zogenaamde compacte wasmiddelen hadden de beste werking, want deze bevatten hogere enzymconcentraties.'

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #245 Gepost op: 18-03-2019 19:36 u »
zie bv deze link:http://www.exo.science.ru.nl/bronnen/scheikunde/wasmiddelen.html

'Zes verschillende waspoeders werden getest door negatieven in de verschillende wasmiddel-oplossingen te leggen voor bepaalde tijd. De tijdsduur van blootstelling aan de wasmiddel-oplossingen en de temperatuur werden gevarieerd. Het bleek dat temperatuur een erg grote invloed heeft op de werking van de enzymen. Bij een lage temperatuur, 20°C, werkten de enzymen niet voldoende om de eiwitlaag af te breken. Bij hoge temperatuur, 90°C, was de activiteit ook niet optimaal. Bij deze hoge temperatuur worden de enzymen gedenatureerd. Bij 40°C werkten ze net iets beter dan bij 60°C. Het optimum ligt bij 50°C. Er werden niet veel verschillen tussen de wasmiddelen onderling gevonden. Na een half uur blootstelling aan wasmiddel werd het beste resultaat verkregen.
De pH afhankelijkheid werd gemeten in fosfaatbuffers met een pH variërend tussen 5 en 8. Ook de pH heeft grote invloed op de activiteit van de enzymen. Bij pH 7.7 vertoonden de enzymen de hoogste activiteit. De enzymen in de zogenaamde compacte wasmiddelen hadden de beste werking, want deze bevatten hogere enzymconcentraties.'
Ik weet niet helemaal wat je met deze bron wilt toelichten. Deze specifieke enzymen zijn ontwikkeld voor de was, waarbij in het kader van energiebesparing gewenst is dat de enzymen juist bij lagere temperaturen werkzaam zijn.
In de moleculaire biologie bijvoorbeeld wordt juist weer gewerkt met enzymen oorspronkelijk uit bacteriën die in hotsprings leven, deze zijn zelfs goed bestand tegen temperaturen van in de 90 graden en hoger. Waar het exacte optimum ligt ben ik niet helemaal zeker, dit vooral omdat in de reacties waar deze gebruikt worden (pcr) andere parameters bepalen op welke temperatuur de reactie plaatsvindt en is het optimum van het betreffende enzym ondergeschikt, zolang nog werkt.

Dit is juist weer een voorbeeld dat ieder enzym zijn eigen optimum heeft. Misschien is dat juist wat je bedoelt te illustreren. In dat geval heb ik je verkeerd begrepen.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #246 Gepost op: 18-03-2019 19:44 u »
Ik weet niet helemaal wat je met deze bron wilt toelichten. Deze specifieke enzymen zijn ontwikkeld voor de was, waarbij in het kader van energiebesparing gewenst is dat de enzymen juist bij lagere temperaturen werkzaam zijn.
In de moleculaire biologie bijvoorbeeld wordt juist weer gewerkt met enzymen oorspronkelijk uit bacteriën die in hotsprings leven, deze zijn zelfs goed bestand tegen temperaturen van in de 90 graden en hoger. Waar het exacte optimum ligt ben ik niet helemaal zeker, dit vooral omdat in de reacties waar deze gebruikt worden (pcr) andere parameters bepalen op welke temperatuur de reactie plaatsvindt en is het optimum van het betreffende enzym ondergeschikt, zolang nog werkt.

Dit is juist weer een voorbeeld dat ieder enzym zijn eigen optimum heeft. Misschien is dat juist wat je bedoelt te illustreren. In dat geval heb ik je verkeerd begrepen.

Wat zijn specifieke enzymen voor de was en wat zijn specifieke enzymen voor Enzybrew 10... Juist het zijn dezelfde enzymen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #247 Gepost op: 18-03-2019 19:44 u »
De boodschap is dat je moet weten welke enzymen er gebruikt worden met welke temperatuur optima. Dan weet je ook op welke temperaturen je moet gaan zitten.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #248 Gepost op: 18-03-2019 19:46 u »
Een langzaam oplopende temperatuur is altijd goed. Dan pak je voor elk enzym ooit het optimale trajekt voordat het enzym kan degraderen. Toch een soort maischschema dus volgens mij.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #249 Gepost op: 18-03-2019 19:50 u »
een langzaam oplopende temperatuur is altijd goed. Dan pak je voor elk enzym ooit het optimale trajekt voordat het enzym kan degraderen. toch een soort maischschema dus volgens mij.

Poah.... ....1x maischen per batch is meer dan zat hoor. Haha

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #250 Gepost op: 18-03-2019 19:51 u »
De boodschap is dat je moet weten welke enzymen er gebruikt worden met welke temperatuur optima. Dan weet je ook op welke temperaturen je moet gaan zitten.
Dat geeft de fabrikant dus aan met zijn voorschrift

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #251 Gepost op: 18-03-2019 19:54 u »
Wat zijn specifieke enzymen voor de was en wat zijn specifieke enzymen voor Enzybrew 10...  Juist het zijn dezelfde enzymen
Jij hebt in je kleding dus vooral vlekken van hopharsen, ingedroogde gist, biofilms, aangekoekte mouteiwitten en dergelijke?
Nou ja, dat een brouwer dat in zijn kleding heeft zitten is nog niet zo vreemd, maar dat is nou niet bepaald de doorsnee verontreiniging waar een wasmiddel mee te dealen heeft...

Ook is het voor hardnekkig vuil meestal beter om heter te wassen/reinigen. Voor de was is dat vanwege energiebesparing en het mooi blijven van je kleding een groter probleem dan voor het reinigen van brouwapparatuur.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #252 Gepost op: 18-03-2019 19:55 u »
een langzaam oplopende temperatuur is altijd goed. Dan pak je voor elk enzym ooit het optimale trajekt voordat het enzym kan degraderen. toch een soort maischschema dus volgens mij.

Klopt als een bus.
Als je enkel op 1 temperatuur doet (bv 50 graden) dan gebruik je het middel niet optimaal.
Als je op diverse temperaturen het middel zou gebruiken heb je nog minder nodig omdat je het dan optimaal gebruikt.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #253 Gepost op: 18-03-2019 19:58 u »
Klopt als een bus.
Als je enkel op 1 temperatuur doet (bv 50 graden) dan gebruik je het middel niet optimaal.
Als je op diverse temperaturen het middel zou gebruiken heb je nog minder nodig omdat je het dan optimaal gebruikt.

Zou best kunnen, maar is dat niet heel erg ver gezocht? Als er meerdere soorten in Enzybrew10 zitten, dan zal er altijd wel een compromis qua werkingstemperatuur gezocht moeten worden. En dat geeft de fabrikant al netjes aan, zoals Knobby al eerder schreef.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #254 Gepost op: 18-03-2019 20:04 u »
Ook is het voor hardnekkig vuil meestal beter om heter te wassen/reinigen. Voor de was is dat vanwege energiebesparing en het mooi blijven van je kleding een groter probleem dan voor het reinigen van brouwapparatuur.

Hier zit je helaas een beetje fout.
Enzymen werken minder bij hoge temperaturen. Dus bijkomend voordeel bij het wassen van de kleding is dat het stroom bespaard.
En dat geld dus ook voor de enzymen in Enzybrew 10.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #255 Gepost op: 18-03-2019 20:16 u »
.........Er zijn veel enzymen. Ik heb begrepen dat Enzybrew 10 bestaat uit 3 enymen...........

Welke zijn dat dan? Je slaat er maar gewoon een slag naar om je eigen standpunt te verdedigen.

Het msds (safety data sheet) van de fabrikant spreekt slechts over cellulase.
Cellulase is een enzym dat al jaren in allerlei middelen wordt gebruikt!

Niet zo netjes om zomaar wat te roepen. Dat doe jij vaker en ik heb al eerder gezegd dat dit je geloofwaardigheid aantast!

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #256 Gepost op: 18-03-2019 20:22 u »
Een aangekoekte ring zegt meer over je methode als over het schoonmaakmiddel.
Of je maakt te weinig schoon of je temperatuur is veel te hoog geweest.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #257 Gepost op: 18-03-2019 20:27 u »
Cellulase! Dit wordt in vele wasmiddelen gebruikt!

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #258 Gepost op: 18-03-2019 20:37 u »
Dat geeft de fabrikant dus aan met zijn voorschrift
Ik denk inderdaad dat de fabrikant met een goed advies komt.

https://ssbrewtech.zendesk.com/hc/en-us/articles/202957895-Removing-Stains-and-Cleaning-

SSBrewtech zal toch geen onzin praten?

Offline JoepH

• Senior lid
« Reactie #259 Gepost op: 18-03-2019 20:41 u »
Hier de MSDS van de fabrikant.
https://sbi4beer.com/amfilerating/file/download/file_id/204/
Zelfs de percentages staan erbij.

Offline JoepH

• Senior lid
« Reactie #260 Gepost op: 18-03-2019 20:58 u »
Ook PBW om ze hier naast elkaar te zetten heeft weinig geheimen. Hier de MSDS van PBW.
https://www.piwine.com/media/Products/Safety-Data-Sheets/SDS-PROFESSIONAL-BREWERS-WASH.pdf

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #261 Gepost op: 18-03-2019 21:26 u »
Cellulase! Dit wordt in vele wasmiddelen gebruikt!
Temperatuur optimum rond de 50 graden maar sommige sites geven andere optima van 40 tot 60.

Offline shaman

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #262 Gepost op: 18-03-2019 21:29 u »
Vermakelijk, wedstrijdjes ver-plassen.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #263 Gepost op: 18-03-2019 21:32 u »

Welkom op het forum en bedankt voor je constructieve opmerking!

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #264 Gepost op: 18-03-2019 21:35 u »

Je eerste post en ook nog eens behoorlijk ontopic.