Enzybrew - Reinigingsmiddel

Gestart door Johnny Stardust, 10-03-2017 11:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johnny Stardust

Op de site van Brouwmarkt zie ik dit reinigingsmiddel; https://www.Brouwmarkt.nl/enzybrew-10-reinigingsmiddel-750-gram.html

Weten jullie of Enzybrew hetzelfde effect heeft als de bekende Caustic? Kortom, doodt het alles en wordt je apparatuur er brandschoon van?

Hoor graag even jullie ervaringen, bedankt! :)

#reinigen #schoonmaken #enzybrew

Serge VL

Je kan dat totaal niet vergelijken met caustic.
Enzybrew heeft als hoofdbestanddelen:
http://www.castlemalting.com/Publications/CleaningProducts/SAFETY_DATA_SHEET_EN_ENZYBREW10.pdf
Natriumcarbonaat (= Huishoudsoda) https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumcarbonaat
Natriumpercarbonaat (= puro oxi of chemipro oxi poeder) https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumpercarbonaat
Alcohols, C12-15, ethoxylated propoxylated (= oppervlakte actieve stof) https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethoxylering
Cellulase (= enzym dat cellulose afbreekt) https://nl.wikipedia.org/wiki/Cellulase

Dus dit is een zachte reiniger maar met enzymatische werking waardoor de organische achtergebleven verontreiniging beter oplost. Deze zeep moet je laten (in)werken en je armen laat je dan rusten ;)
Maar heeft dus geen (of zeer beperkte) desinfecterende werking.

seed7

Biotex voor brouwers :) Is een goede reiniger met enzymen die e.a afbreken,

Ingo

Jeukstaardt

Is dit vergelijkbaar met PBW?

Serge VL

Citaat van: Jeukstaardt op 10-03-2017  14:41 uIs dit vergelijkbaar met PBW?
Ja,  maar dan PBW met extra enzymatische werking.

Zoals Ingo zegt, als Enzybrew de Biotex voor brouwers is, is PBW de Dash witter dan wit voor brouwers  ;D ;D

brucero

Gisteren voor het eerst gebruikt in mijn Braumeister, hij ziet terug uit als nieuw en dat zonder schrobben, schitterend👍👍
Wel een minpuntje het pomphuis heeft wel een ander kleurtje gekregen🤔

Jacques

Citaat van: brucero op 22-09-2017  14:36 uWel een minpuntje het pomphuis heeft wel een ander kleurtje gekregen🤔

Wat voor kleur? Kun je een foto laten zien hoe het er uit ziet?

brucero

Zal dit morgen proberen te posten wanner ik terug thuis ben

Jacques

Vandaag voor de eerste keer Enzybrew 10 gebruikt.

Het werkt erg goed. Beter dan PBW. De verwarmingsspiraal van mij Braumeister was helemaal schoon. Bij het gebruik van PBW moest ik altijd nog even met een scotch brite lapje nog wat aanslag verwijderen. Het pomphuis van mijn Braumeister is overigens niet verkleurd. De Enzybrew 10 heb ik 20 minuten laten rondpompen bij 55 ºC. De wanden heb ik met een borsteltje afgedaan.

Maar wat stink dat spul. Verschrikkelijk gewoon. Staat echt tegen. Goed naspoelen dus. Ik kan de geur niet thuis brengen. Biotex ruikt een stuk prettiger...

Knobby

Citaat van: Jacques op 06-05-2018  23:08 uMaar wat stink dat spul. Verschrikkelijk gewoon. Staat echt tegen. Goed naspoelen dus. Ik kan de geur niet thuis brengen. Biotex ruikt een stuk prettiger...
Dat herken ik helemaal niet. Apart.

Overigens staat op het etiket dat je een 1% oplossing moet maken, bij mij lost dat niet helemaal op dus ik doe een 0,5% oplossing. Als je de spec sheet bekijkt dan is de gegeven concentratie inderdaad 0,5-2%

snowdog2006

Toevallig heb ik deze ook, maar ik kan die geur ook niet thuis brengen? Toevallig gister nog gebruikt voor mijn gistvat in laten weken. Als ik de dop eraf haal en ruik (wat ik dus nooit doe, maar wel eens gedaan heb) dan ruikt het inderdaad niet smakelijk :). Maar niet vreselijker dan die andere schoonmaakmiddelen...

Jacques

Citaat van: Knobby op 07-05-2018  00:18 uDat herken ik helemaal niet. Apart.

Overigens staat op het etiket dat je een 1% oplossing moet maken, bij mij lost dat niet helemaal op dus ik doe een 0,5% oplossing. Als je de spec sheet bekijkt dan is de gegeven concentratie inderdaad 0,5-2%

Ik bedoel als je ruikt aan de pot. De geur schrikt vreselijk af. Bij het gebruik valt het mee. Komt natuurlijk door de verdunning.

De concentratie zal afhankelijk zijn van de mate van vervuiling. Bij een lichte verontreiniging is minder van het middel nodig. Je ziet dit meer bij reinigingsmiddelen. Bijvoorbeeld bij PBW.

Knobby

Citaat van: Jacques op 07-05-2018  21:08 uIk bedoel als je ruikt aan de pot. De geur schrikt vreselijk af. Bij het gebruik valt het mee. Komt natuurlijk door de verdunning.

De concentratie zal afhankelijk zijn van de mate van vervuiling. Bij een lichte verontreiniging is minder van het middel nodig. Je ziet dit meer bij reinigingsmiddelen. Bijvoorbeeld bij PBW.
Het is sowieso niet zo'n goed idee om aan de pot te ruiken, die stof inademen is niet bepaald fijn of gezond!

Jacques

Citaat van: Knobby op 07-05-2018  21:42 uHet is sowieso niet zo'n goed idee om aan de pot te ruiken, die stof inademen is niet bepaald fijn of gezond!

Voorzichtig aan de pot ruiken is wat anders dan een stof opsnuiven. Diep snuiven doe je sowieso niet met Enzybrew door de weerzinwekkende geur. Andere middelen ruiken ook niet altijd prettig maar dit middel stinkt. Ruik maar eens voorzichtig aan de pot.

dirk

Enzybrew werkt toch super. Vanmiddag een 25 liter mandfles gereinigd met eerst NaOH (1,5%) gaf geen soelaas, toen PBW dat ging wel beter maar nog niet schoon. Toen werd ik toch wel verdrietig, dacht de mandfles weg te moeten gooien. Op het laatst toch de moed genomen om Enzybrew te gebruiken. 5 g. op een halve liter, en alles was na 3x schudden prima schoon. Enzybrew is inderdaad veel beter dan PBW. Een aanrader voor alle hardnekkige vervuilingen.

Dund

Heb gisteren mijn twee vergistingskoelkasten met enzybrew gereinigd. Al tijden heel af en toe een verzuurd bier. Inmiddels alle apparatuur al meerdere malen mega goed gereinigd, gekookt en gestoomd maar het blijft af en toe gebeuren. Het enige dat nog niet vervangen was of zwaar gereinigd was de koelkast. Hij is nu echt mega clean na de enzybrew reiniging. Als hier een bacterie of gistje in zat is dat nu zeker dood.

Jacques

Enzybrew 10 is bij mij nu ook mijn favoriete reiniger. Werkt echt geweldig!

dirk

Citaat van: Dund op 17-09-2018  19:24 uHeb gisteren mijn twee vergistingskoelkasten met enzybrew gereinigd. Al tijden heel af en toe een verzuurd bier. Inmiddels alle apparatuur al meerdere malen mega goed gereinigd, gekookt en gestoomd maar het blijft af en toe gebeuren. Het enige dat nog niet vervangen was of zwaar gereinigd was de koelkast. Hij is nu echt mega clean na de enzybrew reiniging. Als hier een bacterie of gistje in zat is dat nu zeker dood.

Enzybrew is geen desinfectans hè. Enzybrew gebruik je om te reinigen, en daarna desinfecteer je met een ander middel. Eerst verwijder je alle potentiele voedingsbronnen voor bacterieen, wilde gisten en schimmels. Daarna kun je desinfecteren. Ofschoon enzybrew goed werkt bevat het nauwelijks tot weinig desinfecterende middelen. Als je wilt reinigen en desinfecteren dan ben je beter af met Chemipro Caustic of de goedkopere huismerk van Brouwmarkt.

P.S. koelkast hoeft niet steriel te zijn, zorg dat het vat/mandfles goed gereinigd, gedesinfecteerd en is afgesloten met een waterslot. Koelkasten zijn altijd een bron van schimmels, aangezien deze goed groeien in een vochtig milieu (door condens).

haicoterbeek



Met een warme 1% natronloog oplossing krijg je al je brouwapparatuur (koelers, vergistingsvaten, slangen, pakkingen, afsluiters  en ketels) brandschoon.
In de industrie is dit een veelgebruikte en goedkope reinigingsmethode.

Ik voeg 333 ml van 33% natronloog toe aan
10 liter warm water voor een 1% oplossing.
Wil je een minder sterke oplossing dan kan dit natuurlijk ook.

N.B. De genoemde oplossing is zo krachtig dat het gebruik van handschoenen, bril en beschermende kleding noodzakelijk is.

Het maakt het gebruik van oxi, caustic en enzybrew overbodig.

Mark GA

Ehm... en gebruik je dan gewoon een geelgroen schuursponsje, Haico?
Afnemen met een natte doek erna?

Ik heb een aantal plastic gistemmers die heel goed gereinigd moeten worden... hoe sterk is dat spul?

lier

Kan ik met enzybrew ook de frietpan reinigen?

haicoterbeek

Citaat van: Mark GA op 17-09-2018  22:05 uEhm... en gebruik je dan gewoon een geelgroen schuursponsje, Haico?
Afnemen met een natte doek erna?

Ik heb een aantal plastic gistemmers die heel goed gereinigd moeten worden... hoe sterk is dat spul?
Schuurspons niet nodig. Hooguit de afwasborstel.
Tijdje laten inweken en daarna goed (af)spoelen met schoon water is voldoende.

Lees wel goed de veiligheidsbladen. Natronloog is geen caustic of oxi!

Enzybrew K is trouwens kaliumhydroxide met de zelfde werking als natronloog.

haicoterbeek

Citaat van: lier op 17-09-2018  22:22 uKan ik met enzybrew ook de frietpan reinigen?
Ghe ghe ghe! Doe ik ook met loog!

dirk

Citaat van: haicoterbeek op 17-09-2018  21:46 uHet maakt het gebruik van oxi, caustic en enzybrew overbodig.


Het is duidelijk dat je geen ervaring met Enzybrew hebt. Natronloog gebruik ik ook, maar werkt niet overal even efficiënt, hopharsen verwijdert het nauwelijks. Daarnaast is het gevaarlijk spul als je niet weet welke veiligheidsmaatregelen je moet treffen.

haicoterbeek

Citaat van: dirk op 17-09-2018  23:54 uHet is duidelijk dat je geen ervaring met Enzybrew hebt. Natronloog gebruik ik ook, maar werkt niet overal even efficiënt, hopharsen verwijdert het nauwelijks. Daarnaast is het gevaarlijk spul als je niet weet welke veiligheidsmaatregelen je moet treffen.
Ik neem aan dat je met Enzybrew dan Enzybrew 10 bedoeld. Enzybrew K is kalium hydroxide met de zelfde werking als natrium hydroxide. Maar goed Enzybrew K klinkt beter als kalium hydroxide.

Enzybrew 10 bestaat volgens het MSDS uit 98% !!!! sodium carbonate. Sodiumcarbonate is natrium carbonaat oftewel Na2CO3
In Nederland noemen we dat baking-soda  of soda. Mijn grootmoeder gebruikte het al in de vorige eeuw.



Het enzybrew bakje van mijn oma.

Slimme marketing truc! Enzymen verbinden aan de naam van een schoonmaak middel.
Lees maar in het MSDS hieronder welke leuke enzymen ze bedacht hebben. Cellulase, dat zal vast cellulose afbreken. En protease, ff denken, zou dit eiwitten afbreken? Ik had het zelf niet beter kunnen bedenken.

1 kilo van deze meuk is gewoon twee keer zo duur als een kilo natriumcarbonaat. En vele malen duurder als een kilo natriumhydroxide korrels. Ook nog eens duurder als caustic of oxi producten. Ik zou mijn geld terug eisen bij mijn leverancier.

https://sbi4beer.com/amfilerating/file/download/file_id/204/

Hierboven het chemicalienblad van het in dit topic aangeprezen middel

Volgens het chemicalienblad is het net zo gevaarlijk als natronloog.

https://skepsis.nl/placebo-effect/

Hierboven de link naar het placebo ( ik zal behagen) effect


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.