Fermentasaurus Uni Tank

Gestart door Tijn Heerkens, 09-03-2017 00:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

haicoterbeek

Citaat van: JoepH op 09-11-2018  10:08 uIngehuurd door de concurentie van PET?
Een retorische vraag is een stijlfiguur waarbij een vraag wordt gesteld, waarop men geen antwoord verwacht. Het is de bedoeling dat de ontvanger zich aangesproken voelt en voor waarheid aanneemt wat de zender suggereert.

Wat een gezellig forum is dit toch! Dit is dan ook mijn laatste bijdrage. De groeten!

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 08-11-2018  21:07 uHmmmm, infonu.nl... en website met zichzelf benoemde professionals...
Geen enkele wetenschappelijke basis behalve aan  vage, niet te controleren universiteitsonderzoeken.

Het lijkt er inderdaad op dat het risico meevalt...

Zie PET Bottle Reuse

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 09-11-2018  11:11 uEen retorische vraag is een stijlfiguur waarbij een vraag wordt gesteld, waarop men geen antwoord verwacht. Het is de bedoeling dat de ontvanger zich aangesproken voelt en voor waarheid aanneemt wat de zender suggereert.

Het is ook een stijlfiguur waarbij de zender gevraagd wordt zelf na te gaan of de informatie klopt.
Enig onderzoek is nooit verkeerd...

Overigens zijn er veel bronnen die inderdaad beweren dat het hergebruik van PET een gezondheidsrisico met zich meebrengt.

Zie bijvoorbeeld
https://www.cfs.gov.hk/english/programme/programme_rafs/programme_rafs_fc_02_16.html
https://www.straitstimes.com/lifestyle/food/can-pet-bottles-be-reused-safely
https://www.thoughtco.com/reusing-plastic-bottles-serious-health-hazards-1204028

Zonder het artikel in mijn vorige bericht te hebben gevonden zou ik ook er van uit gaan dat het een serieus probleem is.

Biertje1985

SNEAK PEAK

Er komt dus een verbeterde Fermentaurus. Ik hoop dat ze het systeem bij de klep aanpassen zodat we straks echt alle gist kunnen aftappen. Er blijft bij mij erg veel gist en troep op de rand van de afsluiter in het vat staan, dat vind ik een nadeel tov de Fastferment.

Leuk dat ze een filmpje hebben geupload.

Zie :


Martijn0172

Iemand die toevallig weet wanneer de 2e generatie verkrijgbaar is in Nederland?

Irukandji

Niet in nl maar nu wordt de zomer. Zal wel enkele weken later worden.

Martijn0172

Dat is jammer, ik wil eigenlijk op korte termijn een nieuwe gisttank.  :o

Appiehappie

De nieuwe Fermentasaurus is niet alleen compleet gerestyled maar ook van een nieuwe naam voorzien.

Voor zover ik weet is de nieuwe Fermzilla 27 L of 55 L nog niet in Nederland te koop maar er zijn wel een
paar foto's te bezichtigen.




https://www.kegland.com.au/kegland-fermentasaurus-2-27l.html


KarmeFrank

Citaat van: Appiehappie op 13-03-2019  00:42 uDe nieuwe Fermentasaurus is niet alleen compleet gerestyled maar ook van een nieuwe naam voorzien.

Voor zover ik weet is de nieuwe Fermzilla 27L of 55L nog niet in Nederland te koop maar er zijn wel een
paar foto's te bezichtigen.



Mooi, is deze al wel in Australia leverbaar? En weet je of er al gebruikersreviews van zijn want ik kan nog niets vinden.

Hop meneer

Citaat van: KarmeFrank op 13-03-2019  10:43 uMooi, is deze al wel in Australia leverbaar? En weet je of er al gebruikersreviews van zijn want ik kan nog niets vinden.

Op de website van kegland staat de 27 L nog out of stock. Je kan je er voor aanmelden als deze op voorraad komt. De verwachting is volgens mij Q2... maar wanneer het dan ook hier op voorraad is, leveranciers hier in Nederland weten nog van niks.

Irukandji

Inderdaad hij wordt deze zomer pas geleverd in Australië. Dan moeten wij dus nog ff wachten.

KarmeFrank


Lucky brewer

Beste thuisbrouwers,
Dit is mijn eerste bericht op jullie forum, waar ik al menige nuttige  info heb gevonden. Gezien het hoge aantal personen die deze draad bekeken en becommentarieerd hebben, moet ik besluiten dat Fermentasaurus een "hot topic" is . Zelf zou ik ook zo'n ding willen aanschaffen. De hoofdreden is omdat ik wil lageren op tegendruk. Ik heb veel enthousiaste reacties gelezen, maar die dateren van 2017-2018. Mijn vraag :
zijn jullie na enkele brouwsels nog altijd evenenthousiast, zijn er die de verbeterde uitlaatkraan reeds hebben kunnen testen? Voldoet die of  zou je wachten tot  de Fermzilla in de EU te koop is?

Knobby

Ik ben best tevreden en gebruik hem nog steeds. Het allergrootste voordeel vind ik dat ik mijn IPA's en NEIPA's beter zuurstof arm kan dry hoppen (door na toevoeging van dry hop te flushen met CO2), kan coldcrashen/lageren zonder dat het vat lucht aanzuigt (door er lichte overdruk op te zetten) en onder druk zuurstofloos kan overbrengen naar keg.

Als ik jouw was zou ik kijken naar wat je voor volume nodig hebt, de originele fermentasaurus heeft een totale inhoud van 36l, de nieuwe versie is er in een grotere en kleinere versie verkrijgbaar, de exacte volumes weet ik even niet.
Wachten op v2 is misschien sowieso handig want ik vermoed dat er dan wel een aantal v1's op het prikbord gaan verschijnen.

Persoonlijk blijk ik nu kleinere volumes te brouwen dus ik zit ook te denken om de v2 te kopen en mijn v1 te koop aan te bieden.

Lucky brewer

Ik brouw met een Braumeister van 20 liter, maar ik durf naar 25 liter in de gistkuip te gaan voor de laag alcoholische bieren.
Bedankt voor je hint. Mijn voorkeur gaat naar de 35 liter Fermentasaurus,

lier

Die 35 liter is dat tot de nok toe vol of is dat maximale batch om te vergisten.
Ik brouw met een Grainfather en je zou toch zeggen dat de opvolger fermzilla van 27 liter rekening houd met de meest gangbare brouwautomaten die doorgaans ergens rond de 23 - 24 liter jongbier opleveren. 

Knobby

Citaat van: lier op 23-05-2019  23:32 uDie 35 liter is dat tot de nok toe vol of is dat maximale batch om te vergisten.
Ik brouw met een Grainfather en je zou toch zeggen dat de opvolger fermzilla van 27 liter rekening houd met de meest gangbare brouwautomaten die doorgaans ergens rond de 23 - 24 liter jongbier opleveren.
35 liter is tot de nok toe vol voor de oude Fermentasaurus.
Ik vermoed dat de nieuwe gemaakt is voor 5 gallon batches, 19 liter.

lier

Dan houd je bij een batch van 24 ltr niet veel kopruimte over.

HJvK[nl]

Kan iemand mij vertellen wat de hoogte is van de fermentesaurus inclusief standaard en waterslot? Dit voor een klimaatwet die ik aan het bouwen ben.

Tambier


Gielus

Wat ik nog wel even kwijt wil aan de mensen die twijfelen over de Fermentasaurus is dit: de pet fles kan absoluut niet tegen hitte! Dit heb ik zelf moeten ondervinden toen mijn Fermentasurus ineen kromp nadat ik er 3 liter heet water ingoot voor de schoonmaak. Het is een mooi product waar heel goed over nagedacht is met handige features. Maar het blijft plastic en is niet echt gebouwd om langer dan een jaar of twee mee te gaan. Ik ben overgegaan naar rvs.

middelaersch

Citaat van: Gielus op 14-06-2019  09:15 uMaar het blijft plastic en is niet echt gebouwd om langer dan een jaar of twee mee te gaan. Ik ben overgegaan naar rvs.

Als dit zo is, dan is het, per brouwsel gerekend, natuurlijk een vreselijk dure oplossing. :nut:
RVS lijkt in eerste instantie duurder, maar gaat een heel brouwersleven mee als je er goed mee om gaat.

Hoe ervaren andere gebruikers dit tot nu toe: is de fermentasauris inderdaad een niet duurzame oplossing voor enkele jaren waarna hij naar de stort kan, of is dit ook een duurzame oplossing vergelijkbaar met RVS?  :weetniet:

Gielus

Ik moet daar wel nog even een ding aan toevoegen: Wanneer je tank na een aantal jaar (tht datum staat op de tank gedrukt) vervangen moet worden hoef je niet meteen een heel nieuw apparaat te kopen maar alleen de losse PEtfles. Kost ongeveer 60 euro. Verder is elk onderdeel van de Fermentasaurus los te kopen.

Tambier

Niet helemaal waar. De datum op de tank is een einddatum tot wanneer verzekerd is dat hij tegen 2,4 bar druk kan. Daarna moet hij herkeurt worden. Wil niet zeggen dat de tank na die datum onbruikbaar is.

Ook staat er op de tank dat je er niet warmer water dan 50 graden in mag gooien.  :weetbeter:

Gielus

Citaat van: Tambier op 14-06-2019  12:29 uNiet helemaal waar. De datum op de tank is een einddatum tot wanneer verzekerd is dat hij tegen 2,4 bar druk kan. Daarna moet hij herkeurt worden. Wil niet zeggen dat de tank na die datum onbruikbaar is.

Ook staat er op de tank dat je er niet warmer water dan 50 graden in mag gooien.  :weetbeter:

Ik ben het helemaal met je eens. En ondanks dat hij om de zoveel tijd herkeurd moet worden en er geen water van boven de 50 graden in mag is het ook een uitstekend product. Zeker prijstechnisch. Maar had ik dat van te voren geweten dan had ik de Fermentasaurus overgeslagen en had ik meteen RvS gekocht.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.