Fermentasaurus Uni Tank

Gestart door Tijn Heerkens, 09-03-2017 00:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Biertje1985

Das heel toevallig, ik heb een Brett saison erin zitten op dit moment. Ik weet.niet of pet tegen chloor kan. Door onstmetten met een chloor oplossing dood je in principe alle gisten en sporen. Dus Kan je daarna gewoon weer met sacc aan de slag.

Niet alle desinfectants doden ook (alle) sporen en gisten is mij verteld. Chloor zou dat wel doen.

FrankOD

Chloor zat ik inderdaad ook aan te denken qua schoonmaak..

Heb de vraag ook gelanceerd op de Facebook groep

Knobby

Het probleem met brett en plastic is dat in plastic makkelijk kleine krasjes komen. Daar gaat brett zich dan in nestelen en als water met schoonmaakmiddelen en ontsmettingsmiddelen daar niet komt krijg je de brett niet weg. Dat water daar niet in kan komen komt door de oppervlaktespanning. Eén van de functies van schoonmaakmiddel is het verlagen van die oppervlaktespanning, maar soms is dat nog niet genoeg. Dit hele verhaal geldt voor alle microorganismen in combinatie met plastic, maar brett is extra lastig omdat hij een biofilm kan maken waardoor hij nog meer beschermd is. Ook alle poreuze materialen zijn moeilijk van brett te ontdoen.
Siliconen onderdelen zoals ringen en slangen kan je uitkoken.

Lang verhaal kort. Ik zou nooit brett in mijn dure fermentasaurus doen. Dan liever in een goedkoop, standaard gistvat. Ik had nog een RVS vat (niet conisch, kan niet op druk etc en is eigenlijk te klein voor mijn standaard batch volume) wat ik nu uitsluitend voor brett gebruik.

FrankOD

Citaat van: Knobby op 03-05-2018  12:43 uHet probleem met brett en plastic is dat in plastic makkelijk kleine krasjes komen. Daar gaat brett zich dan in nestelen ......

.......Lang verhaal kort. Ik zou nooit brett in mijn dure fermentasaurus doen. Dan liever in een goedkoop, standaard gistvat. Ik had nog een RVS vat (niet conisch, kan niet op druk etc en is eigenlijk te klein voor mijn standaard batch volume) wat ik nu uitsluitend voor brett gebruik.

Oke duidelijk..  maar eens ff kijken wat te doen.  Als ik mijn FS hiermee verkloot, dan mooie reden om te sparen voor de nieuwe versie waarover gesproken word op de Facebook (Fermentasaurus Users Group)  :     :huilen:  :biersmile:

Radu Drasovean
Beheerder · 23 april om 7:25
Hi guys!

Regarding the latest discussions about a new version of Fermentasaurus in the making, I wrote an email to Oxebar and they were very nice and answered with some more details about a new version of this fermentor. I attach their answer here:

"Hi Radu,

The rumours are not far from the truth. We are working on the generation 2 units, these are planned to be released in 50 litre and 27 litre versions. The butterfly valve will be around 75mm. We will also have a larger mouth on top of the unit. We are going to change the cone angle to maximise the volume to height ratio. There are a few other changes and improvements being made.
The machine for making these units in being constructed at the moment, but we have a little more work to do before we can confirm the tooling.
If everything goes to plan the first units should be available towards the end of the year.
Have you had any suggestions from the group on improvements/additions that could be made?
We will likely include another port on the pressure lid that can be drilled out for a thermowell, as this has been requested a lot.

Best regards,
Dominic Evans

Oxebar Pty Ltd"

Please write in reply to this post what feature you would like to see on the future version of Fermentasaurus. For me a wider butterfly valve and a thermowell pretty much sums up everything I want :)

Jacques

Citaat van: FrankOD op 03-05-2018  12:03 uHeeft iemand al eens een brett biertje vergist in de Fermentasaurus? 

Is het verstandig i.v.m. brett infecties naderhand?

Op de planning staat een Tank 7 Farmhouse Ale kloon, vergist met WLP670 American Farmhouse Blend,  hier zit een deel Brett in..

Als je na de vergisting goede reinigings-/desinfectiemiddel gebruikt hoeft dat geen probleem zijn. Om helemaal zeker te zijn kun je twee middelen achter elkaar gebruiken. Bijvoorbeeld eerst Enzybrew en daarna Chemipro Caustic. Uiteraard deze middelen goed naspoelen met schoon water.

hobbybob

Citeerthese are planned to be released in 50 litre and 27 litre versions


Ahh kijk nog ff wachten met aanschaf 50 liter lijkt me wel wat

Henielma

Citaat van: Heisenberg op 26-04-2018  22:36 uIk heb een paar vraagjes.

Kan ik dat tuitje met daaraan een siliconen slang en een vulpijpje gebruiken om te bottelen?


Dat gaat prima. Al meerdere malen gedaan.

Knobby

Citaat van: hobbybob op 03-05-2018  21:20 uAhh kijk nog ff wachten met aanschaf 50 liter lijkt me wel wat
Ben blij dat ik de 36 liter heb, 27 liter en 50 liter is het allemaal net niet. Vraag me ook af of je de 50 liter variant überhaupt in een koelkast krijgt...

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 03-05-2018  21:09 uAls je na de vergisting goede reinigings-/desinfectiemiddel gebruikt hoeft dat geen probleem zijn. Om helemaal zeker te zijn kun je twee middelen achter elkaar gebruiken. Bijvoorbeeld eerst Enzybrew en daarna Chemipro Caustic. Uiteraard deze middelen goed naspoelen met schoon water.
Ben blij dat je dat zegt Jacques. Ik zat zelf te denken om chloor te gebruiken om brett uit het kunststof vat te verbannen in verband met dat chloor meer "dood" dan bijvoorbeeld Starsan.

Volgens mij is dat met chemipro caustic ook zo, ik vraag me alleen af waar PET allemaal goed tegen bestand is.

Biertje1985

Citaat van: FrankOD op 03-05-2018  13:50 uPlease write in reply to this post what feature you would like to see on the future version of Fermentasaurus. For me a wider butterfly valve and a thermowell pretty much sums up everything I want :)[/i]

Ik zou wel een stevigere standaard willen hebben, beetje zoals die van de fastferment, nu ze er zelf over beginnen. :proost:

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 04-05-2018  08:49 uBen blij dat je dat zegt Jacques. Ik zat zelf te denken om chloor te gebruiken om brett uit het kunststof vat te verbannen in verband met dat chloor meer "dood" dan bijvoorbeeld Starsan.

Volgens mij is dat met chemipro caustic ook zo, ik vraag me alleen af waar PET allemaal goed tegen bestand is.

Chemipro Caustic bevat natriumhypochloriet. Dat is een sterke desinfectans. Het zit inderdaad ook in bleekmiddel.
De aanbevolen contacttijd van Chemipro Caustic is 5 tot 60 minuten. Wanneer je de temperatuur van de oplossing onder de 50 ºC houdt en de contracttijd beperkt tot 30 minuten zal er weinig aantasting zijn.

FrankOD


Heisenberg

Vandaag 24 liter I.P.A. gebrouwen in de fermentasaurus. De fermentasaurus ziet er keurig uit, alleen staat ie best wankel vind ik zelf.
Hij is nog gloednieuw en ik heb ´m met 5 liter Starsan-oplossing gereinigd. Nu maar geduld hebben. Ik ben nog op zoek naar een grote ijskast waar ie in past.
Voor nu staat ie in de keuken. De temperatuur in de keuken is rond de 20-21 graden.









beermenke

Citaat van: Biertje1985 op 04-05-2018  08:51 uIk zou wel een stevigere standaard willen hebben, beetje zoals die van de fastferment, nu ze er zelf over beginnen. :proost:


Ik heb een standaard gemaakt van betonplex en kan die overal plaatsen, ook in de koelkast en kan er de ff zo inhangen

Knobby

Citaat van: beermenke op 04-05-2018  16:01 uIk heb een standaard gemaakt van betonplex en kan die overal plaatsen, ook in de koelkast en kan er de ff zo inhangen
Heb je daar een foto van? Ik wil ook een andere manier van hem in de koelkast zetten/hangen.

beermenke

Citaat van: Knobby op 04-05-2018  17:06 uHeb je daar een foto van? Ik wil ook een andere manier van hem in de koelkast zetten/hangen.
Zal deze zsm plaatsen
Houten Bodem ter grootte van een originele glasplaat, hier zijwanden opgezet en een achterwand aan de bovenste helft. In deze achterwand de 2 originele beugels bevestigd. De ff hangt dus in deze 2 beugels. De hele houten constructie kan er dus uit maar ik laat deze in de koelkast staan. Ik vul de ff in de garage en dan staat ie los in een stevige zeer grote pvc buis. Eenmaal gevuld draag ik de ff naar de koelkast en hang de ff op stahoogte in de koelkast. Ca 25 kg gaat prima. Niet eerst enkele bieren nuttigen maar wel erna.

bultje76

Citaat van: Heisenberg op 04-05-2018  14:54 uVandaag 24 liter I.P.A. gebrouwen in de fermentasaurus. De fermentasaurus ziet er keurig uit, alleen staat ie best wankel vind ik zelf.
Hij is nog gloednieuw en ik heb ´m met 5 liter Starsan-oplossing gereinigd. Nu maar geduld hebben. Ik ben nog op zoek naar een grote ijskast waar ie in past.
Voor nu staat ie in de keuken. De temperatuur in de keuken is rond de 20-21 graden.

Ik zou hem nog wel toedekken met iets, zo in het volle licht is volgens mij niet bevorderlijk voor je bier.

Heisenberg

Citaat van: bultje76 op 04-05-2018  18:50 uIk zou hem nog wel toedekken met iets, zo in het volle licht is volgens mij niet bevorderlijk voor je bier.

Hij staat tamelijk donker in de keuken, dus dat valt nog wel mee. Ik heb deze tank gekocht om ernaar te kunnen kijken..
De vergisting is in ieder geval goed op gang gekomen.










Mark GA


Hoe komt die deuk daar nou in? Is dat geïmplodeerd misschien?

Heisenberg

Citaat van: Mark Green Anchor op 05-05-2018  07:37 u
Hoe komt die deuk daar nou in? Is dat geïmplodeerd misschien?
Nee die zat er in. Blijkbaar hebben daar meer mensen last van.

Mark GA

Citaat van: Heisenberg op 05-05-2018  07:39 uNee die zat er in. Blijkbaar hebben daar meer mensen last van.
Krijg je die niet meer weg dan? Ik ken die fermentasaurus niet, wist niet dat het zacht plastic was? Vanwege de omvang verwacht je harde kunststof...

Heisenberg

Citaat van: Mark Green Anchor op 05-05-2018  07:42 uKrijg je die niet meer weg dan? Ik ken die fermentasaurus niet, wist niet dat het zacht plastic was? Vanwege de omvang verwacht je harde kunststof...

Ik denk dat wanneer je hem onder druk zet ie wel weg gaat. Qua dikte is ie zoiets als een colafles denk ik.

Knobby

Het is echt wel dikker dan een cola fles, maar je kan het nog steeds makkelijk indeuken. Bij mij zitten er ook deukjes in. Dat doet verder niets af aan de functionaliteit. En als er druk op staat zijn ze weg, maar ze komen ook direct weer terug als de druk weg is.

Mark GA

Citaat van: Knobby op 05-05-2018  10:51 uHet is echt wel dikker dan een cola fles, maar je kan het nog steeds makkelijk indeuken. Bij mij zitten er ook deukjes in. Dat doet verder niets af aan de functionaliteit. En als er druk op staat zijn ze weg, maar ze komen ook direct weer terug als de druk weg is.
Gaan dan na verloop van tijd geen barsten ontstaan? Plastic-moeheid?

Knobby

Citaat van: Mark Green Anchor op 05-05-2018  10:52 uGaan dan na verloop van tijd geen barsten ontstaan? Plastic-moeheid?
Zolang bij de rand van de deuk geen knik ontstaat niet lijkt me. Het zijn slechts heel ondiepe deuken, niet zoals een fles die helemaal plat geknepen is.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.