Fermentasaurus Uni Tank

Gestart door Tijn Heerkens, 09-03-2017 00:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oengabunga

Is een keramische heater van Delta K... Geloof iets van 300 W. Werkt op thermostaat.
Is doe de fermentasaurus er op zetten, en dan een deken er om heen wikkelen.
De temperatuur kan ik dan tussen 22 en pak hem beet 35 graden constant houden (als je dat wilt )

haicoterbeek

Citaat van: Knobby op 06-02-2018  23:10 uIk zou geen lamp onder die hoes zetten, lijkt me brandgevaarlijk. Zelf adviseren ze een warmte gordel. Die wordt in ieder geval een stuk minder warm en is dus veiliger onder de hoes.


Nog iets anders, ik ga morgen vanuit de fermentasaurus onder druk naar een keg overbrengen. Wat zou een goede druk zijn?

De druk die je op het vat moet zetten is afhankelijk van het hoogte die je moet overbruggen. Tel hier het drukverlies in je leiding bij op en je weet de minimale druk! 0,1 bar is 1 meter water kolom! Meer als 2 meter is 0,2 bar zou ik er niet opzetten

FrankOD

Citaat van: Knobby op 06-02-2018  23:10 uIk zou geen lamp onder die hoes zetten, lijkt me brandgevaarlijk. Zelf adviseren ze een warmte gordel. Die wordt in ieder geval een stuk minder warm en is dus veiliger onder de hoes.


Nog iets anders, ik ga morgen vanuit de fermentasaurus onder druk naar een keg overbrengen. Wat zou een goede druk zijn?

Is je bier al gecarboniseerd in de Fermentasaurus? Dan zou ik gelijk druk FS en vat aanraden


Anders maakt het niet heel veel uit toch? Net genoeg om de hevelwerking te starten.

Knobby

Citaat van: FrankOD op 08-02-2018  21:54 uIs je bier al gecarboniseerd in de Fermentasaurus? Dan zou ik gelijk druk FS en vat aanraden


Anders maakt het niet heel veel uit toch? Net genoeg om de hevelwerking te starten.
Nee hij was nog niet gecarboniseerd. dat is weer de volgende stap, ik moet nog even een drukregelaar op de fermentasaurus zetten.
Heb gewoon rustig de druk opgevoerd totdat hij rustig liep. Tussendoor steeds de keg ontlucht.

oengabunga

Nu wil ik vanuit de Fermentasaurus rechtstreeks bottelen. Wat ik doe is de bottelsuiker rechtstreeks in de fles. En dan afvullen. Niet echt een ideale optie... Andere mogelijkheid is overstorten naar een bottelvat waar al suikeroplossing in zit. Wil ik ook niet meer. Moet toch makkelijker kunnen?  Hoe doen jullie het?

Als het gebeurt... Dan gebeurt het


Henielma

Aan ieder flesje suiker toevoegen doe ik al jaren en dat werkt prima. Geen geknoei en onnodig overhevelen meer. Zelf gebruik ik hiervoor lepeltjes met verschillende afmetingen. Per lepeltje reproduceert de hoeveelheid suiker prima.

Loser

Ik gebruik suikerklontjes van 'Tienen Espresso' 1.4 g per klontje en gaan perfect door de hals van de flesjes.
Dat is wel 8.4 g/liter.
Als de stijl het niet vraagt/te lang gelagerd,  gebruik ik een doseerspuit, al dan niet met bottelgist.
Maw ik kan steeds rechtstreeks uit CCT of mandfles bottelen.
Ik doe wel steeds een cold crash rond de 3°C voor dag of 3 voor bottelen.

hobbybob

Citaat van: Loser op 13-02-2018  13:47 uIk gebruik suikerklontjes van 'Tienen Espresso' 1.4 g per klontje en gaan perfect door de hals van de flesjes.
Dat is wel 8.4 g/liter.

Igv 1 klontje per fles

3,3 x 1,4 = 4,62 g/ltr ( 2 klontjes wordt dan 9,24 g/ltr )

Hoe kom je op 8,4?

Underdike

Citaat van: hobbybob op 13-02-2018  17:29 uIgv 1 klontje per fles
3,3 x 1,4 = 4,62 g/ltr ( 2 klontjes wordt dan 9,24 g/ltr )
Hoe kom je op 8,4?
Flesjes van 0,167 liter 😇

Jacques

Citaat van: Loser op 13-02-2018  13:47 uIk gebruik suikerklontjes van 'Tienen Espresso' 1.4 g per klontje en gaan perfect door de hals van de flesjes.
Dat is wel 8.4 g/liter.
Als de stijl het niet vraagt/te lang gelagerd,  gebruik ik een doseerspuit, al dan niet met bottelgist.
Maw ik kan steeds rechtstreeks uit CCT of mandfles bottelen.
Ik doe wel steeds een cold crash rond de 3°C voor dag of 3 voor bottelen.

Het nadeel van het gebruik van suikerklontjes is dat je de hoeveelheid bottelsuiker niet kunt afstemmen op de bierstijl die je brouwt. Een tripel heeft meer koolzuur nodig dan bijvoorbeeld een stout.

bjorri

Er zijn mini suikerklontjes van 3.1 gram en onlangs was er een tip dat AH ook klontjes van twee gram verkoopt. Loser heeft het hier over klontjes van 1.4 gram. Keuze zat dus, zeker als je gaat combineren.
1,4 gram
2 gram
2,8 gram
3,1 gram
3,4 gram
4,2 gram
4,5 gram
enz.

Jeukstaardt

Gaat dat niet als een malle schuimen zodra je er het bier overheen laat lopen?

Dees Dubbel

Zou ik toch eerst afvullen en dan de suiker erbij en afsluiten voor het overstroomt. Dan heb je wel tijd.

Biertje1985

De Fermentasaurus met drukset kan je ook gecarboniseerd mee bottelen. Is dat geen optie?

Ik moet het nog testen maar ik vergist onder druk met de fermentasaurus en ga kijken of ik het bier met de tegendrukvuller direct op fles kan zetten. (Pils gebrouwen)

Lijkt me perfect, meteen drinkbaar.  :proost:

Of het gaat lukken zoals ik wil  :weetniet:


FrankOD

Citaat van: Biertje1985 op 19-02-2018  11:17 uDe Fermentasaurus met drukset kan je ook gecarboniseerd mee bottelen. Is dat geen optie?

Ik moet het nog testen maar ik vergist onder druk met de fermentasaurus en ga kijken of ik het bier met de tegendrukvuller direct op fles kan zetten. (Pils gebrouwen)

Lijkt me perfect, meteen drinkbaar.  :proost:

Of het gaat lukken zoals ik wil  :weetniet:

Precies hierom ben ik met een tegendrukvuller aan het bouwen!

Zie: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35949.msg545427.html#msg545427

Inderdaad geen geklooi meer met bottelsuiker en hergisting op de fles, vullen en meteen drinken!


Broeky

Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit gaat bevallen. Ik zit zelf ook te denken om dit toe te gaan passen.

Edwin brouwt

Vraagje aan alle  Fermentasaurus eigenaars: ik heb gisteren mijn Fermentasaurus van Brouwstore binnengekregen, maar nu is het vat best wel gedeukt. Het ziet er niet uit of het kwaad kan, maar voor een aankoop van 120,- euro vind ik het niet heel netjes.

Hebben er meer van jullie zo'n vat met deuken?


(beetje moeilijk te zien, maar voor het idee:)
[urls=http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/c64fe13ca41e3eb142cff65adbc10c5b.jpg][/url]





FrankOD

Citaat van: EdwinBrouwt op 24-03-2018  08:52 uVraagje aan alle  Fermentasaurus eigenaars: ik heb gisteren mijn Fermentasaurus van Brouwstore binnengekregen, maar nu is het vat best wel gedeukt. Het ziet er niet uit of het kwaad kan, maar voor een aankoop van 120,- euro vind ik  dat niet heel netjes.


Hebben er meer van jullie zo'n vat met deuken?


(beetje moeilijk te zien, maar voor het idee:)
[urls=http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/c64fe13ca41e3eb142cff65adbc10c5b.jpg][/url]




Mijne was ook gedeukt bij aankomst, ff vullen met water, vliegt de deuk er wel uit.
Maar blijft wel soms terug komen.. kan geen kwaad lijkt me.


Heisenberg

Citaat van: FrankOD op 24-03-2018  08:55 uMijne was ook gedeukt bij aankomst, ff vullen met water, vliegt de deuk er wel uit.
Maar blijft wel soms terug komen.. kan geen kwaad lijkt me.

Ik heb vandaag bij Brouwstore de laatste fermentasaurus opgehaald. Komen pas in augustus weer binnen. De mijne is ook gedeukt trouwens...



Voor nu staat ie in de keuken, tot ik een grote koelkast heb gevonden.

Heisenberg

Ik heb een paar vraagjes.

Kan ik dat tuitje met daaraan een siliconen slang en een vulpijpje gebruiken om te bottelen?


Ik had maar 1 o-ring in de verpakking zitten. Op onderstaand plaatje staat een vervangingssetje waar er 2 op staan. Mis ik er 1?


Die decanteerkraan, is die eenvoudig te monteren? Welke boordiameter heb ik daarvoor nodig? Zijn de pakkingen inbegrepen?


Ik zag op de video van de fermentasaurus op de site van Brouwstore dat de pakking onder het deksel bovenop de tank werd ingevet. Wat gebruikt ie daarvoor? Lubricant zegt ie. Is witte vaseline ook goed?




Knobby

De kleine ring zit onderaan het deel waar je die conische ring op zet. Tussen het conisch deel en de vlinderkraan.

De grote ring zit onderaan de vlinder kraan waar je de bol of de tuit op schroeft.

Invetten kan met keg lube of gewoon vaseline.

Dat kraantje heb ik niet, want dan kan je hem niet meer onder druk gebruiken. Ik keg en hevel over via de drukset, dan heb je een drijvende pickup tube. Dat kan je ook gebruiken zonder CO2, want het kan ook als hevel dienen

Heisenberg

Citaat van: Knobby op 26-04-2018  23:35 uDe kleine ring zit onderaan het deel waar je die conische ring op zet. Tussen het conisch deel en de vlinderkraan.

De grote ring zit onderaan de vlinder kraan waar je de bol of de tuit op schroeft.

Invetten kan met keg lube of gewoon vaseline.

Dat kraantje heb ik niet, want dan kan je hem niet meer onder druk gebruiken. Ik keg en hevel over via de drukset, dan heb je een drijvende pickup tube. Dat kan je ook gebruiken zonder CO2, want het kan ook als hevel dienen

Heb de rubber ring gevonden. Dankjewel. Hij zat in de dop van de bol.

FrankOD

Heeft iemand al eens een brett biertje vergist in de Fermentasaurus? 

Is het verstandig i.v.m. brett infecties naderhand?

Op de planning staat een Tank 7 Farmhouse Ale kloon, vergist met WLP670 American Farmhouse Blend,  hier zit een deel Brett in..



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.