Fermentasaurus Uni Tank

Gestart door Tijn Heerkens, 09-03-2017 00:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Eric v B

Citaat van: Sashadeboer op 13-01-2018  15:28 uIk zou ook liever alternatieven horen, wellicht die de nadelen overkomen van de Fermentaraurus
Nieuw topic starten: Fermentasaurus Uni Tank vs Degelijke Chinese RVS CCT [EDIT] en andere CCT's [/EDIT]!  ;)

Jacques

Citaat van: Eric v B op 13-01-2018  16:19 uNieuw topic starten: Fermentasaurus Uni Tank vs Degelijke Chinese RVS CCT!  ;)

Het gaat natuurlijk om meerdere CCT varianten. Er komen er steeds meer op de markt.

Eric v B

Citaat van: Jacques op 13-01-2018  16:29 uHet gaat natuurlijk om meerdere CCT varianten. Er komen er steeds meer op de markt.

Aangepast in vorige bericht.

FrankOD

Genoeg gekletst vullen met dat ding [emoji1320][emoji16]




beermenke

Ik vul mijn Fastferment vanuit brouwketel maar moet hem naar mijn gistkast dragen. Nu zie ik dat dat de Fermentasaurus eerst vanuit een ander vat gevuld moet worden en wellicht dus niet rechtstreeks vanuit de brouwketel. Klopt dat? Dan hou ik het toch echt bij de Fastferment.

FrankOD

Citaat van: beermenke op 14-01-2018  11:08 uIk vul mijn Fastferment vanuit brouwketel maar moet hem naar mijn gistkast dragen. Nu zie ik dat dat de Fermentasaurus eerst vanuit een ander vat gevuld moet worden en wellicht dus niet rechtstreeks vanuit de brouwketel. Klopt dat? Dan hou ik het toch echt bij de Fastferment.

Dergelijke vraag stelde je gisteren ook in een ander topic, hoezo meen je dat het eerst via een ander vat moet? Ik heb hem rechtstreeks gevuld vanuit de brouwketel en daarna in de gistkast gezet.
In de gistkast staat de standaard op zijn kop, omdat het anders niet past, nu kan de gistfles in het smalle deel onderin naast de koelcompressor.

Appiehappie

Citaat van: beermenke op 14-01-2018  11:08 uIk vul mijn fastferment vanuit brouwketel maar moet m naar mijn gistkast dragen. Nu zie ik dat dat de fermentasaurus eerst vanuit een ander vat gevuld moet worden en wellicht dus niet rechtstreeks vanuit de brouwketel. Klopt dat? Dan hou ik t toch echt bij de fastferment.

Inderdaad FrankOD. Mooie oplossing. Het omdraaien van de houder. Ik was zelf ook bezig met de fermentasaurus in een te kleine koelkast. Ik ga jouw idee eens uit proberen. Bedankt voor de foto's en succes het de vergisting.

Eric v B

Citaat van: FrankOD op 14-01-2018  11:19 uDergelijke vraag stelde je gisteren ook in een ander topic, hoezo meen je dat het eerst via een ander vat moet? Ik heb hem rechtstreeks gevuld vanuit de brouwketel en daarna in de gistkast gezet.
In de gistkast staat de standaard op zijn kop, omdat het anders niet past, nu kan de gistfles in het smalle deel onderin naast de koelcompressor.

Slim!  :duimop:

FrankOD


Knobby

Hoi frank, zou je ajb een kleine beschrijving willen geven van hoe je die blowoff hebt gemaakt? Onderdelen die je nodig hebt etc. Ik was ook van plan dat via de drukset te doen, maar ik weet niet eens hoe die koppelingen heten.

beermenke

Ok ik zag m niet terug, sorry
Ik heb de ronding in het midden van de steunplaat tot aan de voorzijde er uit gezaagd, een u dus, en dan kan ik het gistvat met kraan er zo inschuiven. Jij moet m optillen dus vandaar mijn vraag

FrankOD

Citaat van: beermenke op 14-01-2018  12:57 uOk ik zag m niet terug, sorry
Ik heb de ronding in het midden van de steunplaat tot aan de voorzijde er uit gezaagd, een u dus, en dan kan ik het gistvat met kraan er zo inschuiven. Jij moet m optillen dus vandaar mijn vraag

Ohja, dat is misschien wel handig ja. Zou bij mijn oplossing ook kunnen,  maar vraag me dan wel af of de 6 mm trespa plaat hem houdt. Met een paar pootjes afsteunen naar de bodem van de koelkast lijkt me dan geen overbodige luxe.

FrankOD

Citaat van: Knobby op 14-01-2018  12:28 uHoi frank, zou je ajb een kleine beschrijving willen geven van hoe je die blowoff hebt gemaakt? Onderdelen die je nodig hebt etc. Ik was ook van plan dat via de drukset te doen, maar ik weet niet eens hoe die koppelingen heten.

Ball lock koppelingen zijn het,  veel gebruikt bij Soda-kegs. Je hebt een gaskoppeling (vaak wit) en vloeistofkoppeling (vaak zwart).

De blow-off is super simpel te maken, het enige wat je nodig hebt is een gaskoppeling ball lock en een stukje slang van de juiste diameter + slangklemmetje,  bijvoorbeeld siliconen of pvc-slang.

Gaskoppeling is via de bekende kanalen wel te krijgen:
https://www.Brouwmarkt.nl/koppeling-CO2-voor-soda-kegg-ball-lock.html
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/drukvaten-en-toebehoren/soda-kegs-en-toebehoren/d/ball-lock-koppeling-CO2-voor-soda-keg-cmb?gaCategory=search

Of als je geduld hebt hebt voor een kwart van die prijs via AliExpress:
https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20180114040944&SearchText=ball+lock+connector+gas

Slangetje aan de koppeling monteren en in een fles met water (+ beetje Star San),  tip: neem een glazen fles die zijn zwaarder en blijven beter rechtop staan bij een wat stugge slang. 

En nog een tipje, de gaskoppeling op je deksel kun je herkennen aan de zaagsneden in de moer.

Dees Dubbel

Citaat van: Jacques op 13-01-2018  16:29 uHet gaat natuurlijk om meerdere CCT varianten. Er komen er steeds meer op de markt.
Er staat al heel wat onder een tag
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=162
Maar een soort Test Aankoop overzicht zou niet slecht zijn.

mvdhiele

Ik ben ook in het bezit van een Fermentasaurus, ik heb op de verstevigde plek aan de onderzijde een kogelkraantje gemonteerd.
Ik vergist niet onder druk, maar gewoon met het bijgeleverde waterslot.

Ik heb de bol er vanaf het begin en bij elke brouw gelijk op gedaan. Na de hoofdgisting (dag of 5) doe ik een meting om het SG te meten. Is hij naar mijn wens voldoende uitgegist, dan draai ik de hoofdkraan aan de onderkant dicht en haal ik de bol er van onder.

Na het reinigen van de bol vul ik deze met bier vanuit het tapkraantje, tot aan de rand en schroef deze terug onder de Fermentasaurus.
Zo beperk je ook dat er zuurstofinslag in het bier terecht komt. Een kleine "blub" heb je altijd wel.

Na een dag of 7 á 8 zakt het resterende gist mooi uit, hierna herhaal ik het bovenstaande proces (wisselen van de bol).

Daarna zakt er nog een beetje gist in de bol, deze laat ik er onder zitten, en vul ik na een dag of 4 mijn flessen af via het tapkraantje.
Dit werkt voor mij prima.

Ook dryhoppen in de bol met 100 gram hop geeft geen problemen.

Ik ben zeer tevreden over het apparaat.

mvdhiele

Citaat van: Henielma op 21-10-2017  16:15 uWarm water met PBW en je PET vergistingsfles is in korte tijd weer kraakhelder. Pet is mooi spul om schoon te maken. Ik kan niet wachten tot mijn Fermentasaurus binnen is.

Dus PBW is het beste om de PET Fermentasaurus schoon te maken?
Het is wel prijzig spul. Is hiervoor een voordeliger alternatief?

lier

Citaat van: mvdhiele op 18-01-2018  21:23 uNa het reinigen van de bol vul ik deze met bier vanuit het tapkraantje, tot aan de rand en schroef deze terug onder de Fermentasaurus.
Zo beperk je ook dat er zuurstofinslag in het bier terecht komt. Een kleine "blub" heb je altijd wel.



Welk tapkraantje dan? zit er ook over te denken om zo'n ding aan te schaffen maar ik mis de mogelijkheid om als je niet onder druk vergist een sample te nemen.

mvdhiele

Citaat van: lier op 18-01-2018  22:09 uWelk tapkraantje dan? zit er ook over te denken om zo'n ding aan te schaffen maar ik mis de mogelijkheid om als je niet onder druk vergist een sample te nemen.

Ik heb deze er tussen gezet:
https://www.Brouwmarkt.nl/ss-ball-valve-and-racking-arm-assembly.html

lier

Citaat van: mvdhiele op 18-01-2018  22:20 uIk heb deze er tussen gezet:
https://www.Brouwmarkt.nl/ss-ball-valve-and-racking-arm-assembly.html

Bedankt,

ps
PBW is inderdaad best prijzig maar je hebt er niet veel van nodig.

Brouwers

Citaat van: lier op 19-01-2018  10:58 uBedankt,

ps
PBW is inderdaad best prijzig maar je hebt er niet veel van nodig.
7-14 gr/l, dus het kan vrij hard gaan met de PBW. Ik gebruik het voor mijn kegs en gistvat. Voor mijn kegs heb ik marks keg cleaner gekocht om het verbruik van PBW te beperken (en het werkt ook nog eens makkelijker en sneller). Voor mijn gistvat wil ik nog een spraybol aanschaffen en de boel gaan rondpompen. Dan gebruik ik geen ~30 l oplossing maar iets van 3-4 of zo. Dus wil je zuiniger aan gaan doen met PBW dan zul je moeten gaan rondpompen (en dus weer geld uit moeten geven voor een pomp :D)

Henielma

Om de Fermentasaurus schoon te maken gebruik ik 3 liter PBW oplossing. Net zolang schudden totdat de gistrand mooi schoon is.

De prijs valt wel mee wanneer je een grotere verpakking koopt. Mijn bus van 1,8 kg is na 3 jaar bijna leeg.

rlandzaat

Binnenkort is de Fermentasaurus leverbaar bij Brouwstore. Zij leveren ook een "jas" om hem op temperatuur te houden. Zo'n jas zal temperatuurschommelingen best flink dempen, maar temperatuurcontrole kun je dit niet noemen.

Stel nu, dat je onder de Fermentasaurus met de jas erover een warmtelamp plaatst en een Inkbird gebruikt om de temperatuur te controleren. Zou dat kunnen werken? Vraag is wellicht waar je de sensor van de Inkbird plaatst. En de warmteoverdracht vindt hoofdzakelijk plaats via het conische gedeelte.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Knobby

Ik zou geen lamp onder die hoes zetten, lijkt me brandgevaarlijk. Zelf adviseren ze een warmte gordel. Die wordt in ieder geval een stuk minder warm en is dus veiliger onder de hoes.


Nog iets anders, ik ga morgen vanuit de fermentasaurus onder druk naar een keg overbrengen. Wat zou een goede druk zijn?

oengabunga

Citaat van: Knobby op 06-02-2018  23:10 uIk zou geen lamp onder die hoes zetten, lijkt me brandgevaarlijk. Zelf adviseren ze een warmte gordel. Die wordt in ieder geval een stuk minder warm en is dus veiliger onder de hoes.


Nog iets anders, ik ga morgen vanuit de fermentasaurus onder druk naar een keg overbrengen. Wat zou een goede druk zijn?
Ik heb er een warmhoudplaat van een waterbed onder liggen... Werkt perfect

Als het gebeurt... Dan gebeurt het


rlandzaat

Citaat van: oengabunga op 07-02-2018  09:09 uIk heb er een warmhoudplaat van een waterbed onder liggen... Werkt perfect

Als het gebeurt... Dan gebeurt het



En dan ook zo'n jas over de Fermentasaurus?

Wat is het vermogen van die warmhoudplaat? En wat is ongeveer de omgevingstemperatuur?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.