Fermentasaurus Uni Tank

Gestart door Tijn Heerkens, 09-03-2017 00:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 03-01-2018  23:34 uJe hebt het wellicht al ergens vermeld, maar waar heb je deze klepjes vandaan?

Ik heb ze via eBay. Zoeken naar "one way valve air 10mm". Voor de kosten hoef je het niet te laten...

Easywoods


FrankOD

Volgens mij kun je beter gebruik maken van de mogelijkheden die de fermentasaurus je biedt (niet dat die klepjes zo duur zijn [emoji6])
Mijn idee is als volgt: gebruik de drukset direct vanaf het begin en maak een blow-off met een CO2-koppeling en een stuk slang.
Ga je gist aftappen, dan klik je de blow-off eenvoudig los en je vat hoeft niet open. De ball lock aansluiting zorgt er voor dat je onderdruk gehandhaafd blijft.
Wanneer je vat weer op overdruk komt klik je eenvoudig de slang er weer op!
Veel meer risico als wisselen van deksel!

Daarna kun je zonder deksel wisseling coldchrashen - carboniseren - tappen en/of bottelen (tegendrukvuller)

Zo ben ik het tenminste van plan..

SanderH

Citaat van: FrankOD op 04-01-2018  22:12 uVolgens mij kun je beter gebruik maken van de mogelijkheden die de fermentasaurus je biedt (niet dat die klepjes zo duur zijn [emoji6])
Mijn idee is als volgt: gebruik de drukset direct vanaf het begin en maak een blow-off met een CO2-koppeling en een stuk slang.
Ga je gist aftappen, dan klik je de blow-off eenvoudig los en je vat hoeft niet open. De ball lock aansluiting zorgt er voor dat je onderdruk gehandhaafd blijft.
Wanneer je vat weer op overdruk komt klik je eenvoudig de slang er weer op!
Veel meer risico als wisselen van deksel!

Daarna kun je zonder deksel wisseling coldchrashen - carboniseren - tappen en/of bottelen (tegendrukvuller)

Zo ben ik het tenminste van plan..

Zul je toch een aansluiting moeten hebben waarop je de druk kunt aflezen om te zien of de onderdruk niet meer bestaat. Anders los je het probleem niet echt op.

FrankOD

Dat voel je snel genoeg aan het vat zelf denk ik, bij onderdruk deukt het vat in, bij overdruk staat ie strak

SanderH

Citaat van: FrankOD op 04-01-2018  23:06 uDat voel je snel genoeg aan het vat zelf denk ik, bij onderdruk deukt het vat in, bij overdruk staat ie strak
Ik heb er geen, dus kan daar niet op antwoorden, geen idee hoe dik ze zijn en of dat merkbaar is.

FrankOD

Is niet zo heel dik, iets dikker als een Coca Cola fles

SanderH

Citaat van: FrankOD op 04-01-2018  23:12 uIs niet zo heel dik, iets dikker als een Coca Cola fles

Denk dat je een beetje onderdruk niet snel zal merken dan, maar laat de gebruikers van die dingen maar daar op antwoorden.
Zou zelf eerder een beetje CO2 via zo een ball-lock erop zetten en dan het waterslot terugplaatsen.

Biertje1985

Bij onderduk, trekt de ball lock open. En de fles is erg dun, die deukt heel snel in.

Hay

Het unieke aan de fermentasaurus is dat je met overdruk kunt werken en daarom heb ik dat ook gedaan.
Heb je die ventieltjes niet nodig, dat is een voordeel op een gewone cct. :degroeten:

Jacques

Citaat van: Hay op 05-01-2018  17:23 uHet unieke aan de fermentasaurus is dat je met overdruk kunt werken en daarom heb ik dat ook gedaan.
Heb je die ventieltjes niet nodig, dat is een voordeel op een gewone cct. :degroeten:

Bij een beetje CCT kun je ook met overdruk werken. Bij mijn Chinese CCT kan dat in ieder geval. Iets wat ik overigens nooit doe.

Hay

Jammer dat je dat niet doet zo kun je veel zuurstofinslag voorkomen.En kun je oxidatiesmaak aan je bier krijgen.
Heb laatst een stuk gelezen van brulosophy waarin hij schrijft dat getest te hebben.
Uitkomst was dat bier met zuurstofinslag veel eerder een oxidatiesmaak had.

Jacques

Citaat van: Hay op 05-01-2018  21:46 uJammer dat je dat niet doet zo kun je veel zuurstofinslag voorkomen.En kun je oxidatiesmaak aan je bier krijgen.
Heb laatst een stuk gelezen van brulosophy waarin hij schrijft dat getest te hebben.
Uitkomst was dat bier met zuurstofinslag veel eerder een oxidatiesmaak had.

Dankzij een terugslagklepje en de zeer degelijke uitvoering van mijn Chinese CCT is dat niet nodig.

Het onder druk vergisten heeft gevolgen voor het bottelen van je bier. Het hoger koolzuurgehalte maakt het bottelen lastiger. Een tegendrukvuller heb ik niet. Voor mij de belangrijkste reden om niet onder druk te vergisten. De terugslagklepjes heb ik nog niet zo lang...

Overigens hier nog een interessante link over onder druk vergisten en ook koudhoppen.
http://scottjanish.com/fermenting-dry-hopping-pressure/

En ook een oudere publicatie.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2050-0416.1992.tb01137.x/pdf

Eric v B

Citaat van: Jacques op 05-01-2018  22:20 uDankzij een terugslagklepje en de zeer degelijke uitvoering van mijn Chinese CCT is dat niet nodig.
Ik ben nu wel erg benieuwd naar de grootte van je nucleair button...  ;)

Hay

Heb je niet goed gelezen ik vergist niet onder druk.

Jacques

Citaat van: Hay op 05-01-2018  22:38 uHeb je niet goed gelezen ik vergist niet onder druk.

 :weetniet: Ik dacht het echt te lezen...

Citaat van: Hay op 05-01-2018  17:23 uHet unieke aan de fermentasaurus is dat je met overdruk kunt werken en daarom heb ik dat ook gedaan.


Jacques

Citaat van: Eric v B op 05-01-2018  22:30 uIk ben nu wel erg benieuwd naar de grootte van je nucleair button...  ;)

Die heb ik gelukkig niet.

Maar wel een RVS Chinese CCT die zeer degelijk is uitgevoerd en waarbij je onder druk kunt vergisten. Er zijn overigens meer forumleden die destijds een dergelijke CCT hebben aangeschaft (was een gezamenlijke inkoop).

Hay

Ik heb nu mijn eerste bier in wording in de fermentasaurus zitten en nu de hoofdgisting een heel eind voorbij is wilde ik de gist aftappen en een monster nemen.

En om zo min mogelijk zuurstofinslag te krijgen had ik me bedacht om het waterslot en de dop daarvan te vervangen door de drukset.

Er zat toen nog voldoende druk op het vat, die druk via het ventiel eraf gelaten en weer de waterslotdop met waterslot erop gezet.

Dus gewoon vergist met waterslot en alleen voor het schoonmaken van de gistbol de drukset gebruikt en daarna weer vervangen voor het waterslot.
Het staat er toch echt.

Jacques

Citaat van: Hay op 05-01-2018  23:00 uIk heb nu mijn eerste bier in wording in de fermentasaurus zitten en nu de hoofdgisting een heel eind voorbij is wilde ik de gist aftappen en een monster nemen.

En om zo min mogelijk zuurstofinslag te krijgen had ik me bedacht om het waterslot en de dop daarvan te vervangen door de drukset.

Er zat toen nog voldoende druk op het vat, die druk via het ventiel eraf gelaten en weer de waterslotdop met waterslot erop gezet.

Dus gewoon vergist met waterslot en alleen voor het schoonmaken van de gistbol de drukset gebruikt en daarna weer vervangen voor het waterslot.
Het staat er toch echt.

Ok, 2 dagen geleden had je dat geschreven. Ik reageerde op het bericht dat je vandaag plaatste...

Hay

Bovenstaande heb ik gekopieerd uit het bericht van 2 dagen geleden.
Je leest echt niet goed misschien maar is een Chinese leesbril aanschaffen.
 

Jacques

Citaat van: Hay op 05-01-2018  23:13 uBovenstaande heb ik gekopieerd uit het bericht van 2 dagen geleden.
Je leest echt niet goed misschien maar is een Chinese leesbril aanschaffen.

Dat schrijf ik toch...
Misschien ook tijd om bij het Kruidvat een leesbril te halen. Grote kans dat die uit China komt.  :)

Hay

Goed kan de discussie hier dan weer over de fermentasaurus gaan en nogmaals als jij zo graag over die geweldige cct van jou praat open daar dan een topic over.
En niet hier aub want daar is dit topic niet voor bedoeld.

oengabunga

Citaat van: Hay op 06-01-2018  09:16 uGoed kan de discussie hier dan weer over de fermentasaurus gaan en nogmaals als jij zo graag over die geweldige cct van jou praat open daar dan een topic over.
En niet hier aub want daar is dit topic niet voor bedoeld.
Daar ben ik het met Hay eens... Het gaat over een fermentasaurus met zijn voor- en nadelen... (ik heb er ook een)

Als het gebeurt.. Dan gebeurt het.


Jacques

Citaat van: oengabunga op 06-01-2018  11:22 uDaar ben ik het met Hay eens... Het gaat over een Fermentasaurus met zijn voor- en nadelen... (ik heb er ook een)

Dit topic gaat inderdaad over de Fermentaraurus en de voor - en nadelen daarvan. Bij het bespreken van voor- en nadelen van een product kijk je ook naar andere producten...

De Fermentaraurus heeft het grote voordeel dat je de vergisting visueel kunt volgen. Dat kan ik niet.
PET kan redelijk wat druk weerstaan. Maar als het een lege PET fles afkoelt vervormd hij snel. Ik ben benieuwd hoe een Fermentaraurus zich gedraagt als je een cold crash uitvoert.

Sashadeboer

Ik zou ook liever alternatieven horen, wellicht die de nadelen overkomen van de Fermentaraurus


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.