Fermentasaurus Uni Tank

Gestart door Tijn Heerkens, 09-03-2017 00:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: EBC op 12-12-2017  23:08 uEn juist daarom is er die bol... omdat je niet boven de kraan kan aftappen, maar alles erdoor moet. Alleen met de bol kan je de kraanopening volledig gistvrij krijgen. Die bol is dus essentieel.

In feite zeg je dat de bol nodig is om een slecht ontwerp te compenseren...
Een kraan halverwege de conus is een veel betere oplossing. Die is er voor de Fermentasaurus. Goeie zaak, alleen jammer dat het niet standaard is.

Jacques

Citaat van: Dirtbag op 12-12-2017  23:10 uEr staat mij bij dat er in een review video op youtube werd gezegd dat als je vergist zonder bol de hoeveelheid gist op de klep onderin al rap teveel wordt en daardoor de afvoer kan verstoppen.

Als je regelmatig gist aftapt heb je daar niet zo veel last van. Wel kan het even duren voordat de gist naar beneden zakt. Door met je kraan te bewegen kun je er voor zorgen dat de gist in beweging komt.
Zo'n bol heb je echt niet nodig. Zit ook niet onder mijn CCT en die heeft aan de onderkant ook een 3/4" kraan. Maar die heeft wel een 2e kraan halverwege de conus.


Hay

Citaat van: Jacques op 12-12-2017  23:15 uIn feite zeg je dat de bol nodig is om een slecht ontwerp te compenseren...
Een kraan halverwege de conus is een veel betere oplossing. Die is er voor de Fermentasaurus. Goeie zaak, alleen jammer dat het niet standaard is.

Nee zegt ie helemaal niet dat zeg jij en het is kletskoek.
Hij zegt alleen hoe hij denkt dat je de fermenter het best kunt gebruiken.

bjorri

Citaat van: Jacques op 12-12-2017  23:20 uAls je regelmatig gist aftapt heb je daar niet zo veel last van. Wel kan het even duren voordat de gist naar beneden zakt. Door met je kraan te bewegen kun je er voor zorgen dat de gist in beweging komt.
Zo'n bol heb je echt niet nodig. Zit ook niet onder mijn CCT en die heeft aan de onderkant ook een 3/4" kraan. Maar die heeft wel een 2e kraan halverwege de conus.
Maar als jij met die kraan gaat wapperen om beweging in de gist te brengen dan heeft aftappen ook maar beperkt nut. Je laat dan van alles dus weer opwaaien. Laat mijn gist en andere prut dan maar rustig op de bodem met een beperkt oppervlak. Waarschijnlijk blijft alle gist en andere vaste resten die eenmaal in de fles zitten daar ook binnen. Als jij met die kraan gaat rommelen verspreid je van alles weer in de rest van je bier.

Ik verwacht dat je met aftappen minimaal even veel verlies hebt als met de bol. Bij het flessen vullen hou jij nog een half litertje over onder in de conus en dat heb je bij gebruik van de bol ook niet.

Dan even iets positiever:
Heeft iemand al een verkrijgbare goedkope fles gevonden met de zelfde schroefdraad als de bol? Het lijk me wel handig om op die manier wat slurrie in de koelkast te kunnen bewaren.

De drukset heb ik ook. Voor een enkele keer lijkt het me heel leuk (stoer zo je wilt) om bij een feestje rechtstreeks uit de FS te tappen. Gaat me dat heel veel extra kosten?

oengabunga

Citaat van: bjorri op 13-12-2017  08:55 uDan even iets positiever:
Heeft iemand al een verkrijgbare goedkope fles gevonden met de zelfde schroefdraad als de bol? Het lijk me wel handig om op die manier wat slurrie in de koelkast te kunnen bewaren.


Zijn nu gewoon te bestellen boor een eurootje of 6


Als het gebeurt... Dan gebeurt het.


FrankOD

En wat is er mis met ff dat flesje overgieten in een jampotje / appelmoespotje? Kost niks, alleen goed schoonmaken

FrankOD

Wat trouwens vergeten wordt in deze discussie is dat wanneer je het druk-deksel (pressure-lid mag niet hè [emoji56]) er op hebt zitten, dan kun je bier van bovenaf aftappen voor een proefglaasje / SG meting. Heb je gelijk het helderste bier te pakken.
Moet je wel CO2 flesje en picknick tapje hebben natuurlijk. Maar dan heb je geen 2e kraantje nodig halverwege de conus

Indien je niet onder druk wilt vergisten (maar dus wel het drukdeksel er op hebt) zou je een blow-of slangetje kunnen maken dat je op de CO2 inlaat van het deksel klikt...

EBC

Citaat van: FrankOD op 13-12-2017  09:41 uWat trouwens vergeten word in deze discussie is dat wanneer je het druk-deksel (pressure-lid mag niet hè [emoji56]) er op hebt zitten, dan kun je bier van bovenaf aftappen voor een proefglaasje / SG meting. Heb je gelijk het helderste bier te pakken.
Moet je wel CO2 flesje en picknick tapje hebben natuurlijk. Maar dan heb je geen 2e kraantje nodig halverwege de conus

Indien je niet onder druk wilt vergisten (maar dus wel het drukdeksel er op hebt) zou je een blow-of slangetje kunnen maken dat je op de CO2 inlaat van het deksel klikt..

Goed idee FrankOD!

En via de bieraansluiting van het deksel kan je zonder druk ook altijd een staal aanzuigen.

FrankOD

Citaat van: EBC op 13-12-2017  09:57 uGoed idee FrankOD!

En via de bieraansluiting van het deksel kan je zonder druk ook altijd een staal aanzuigen.

Of even blazen op het blow-of slangetje, maar dat is misschien niet zo hygiënisch.

Hay

Ik wil tzt toch wel een keer voor dat kraantje gaan kijken lijkt me toch wel handig.

Jacques

Citaat van: Hay op 12-12-2017  23:27 uNee zegt ie helemaal niet dat zeg jij en het is kletskoek.
Hij zegt alleen hoe hij denkt dat je de CCT het best kunt gebruiken.

Het is geen kletskoek. Het is de manier waarop zowat alle professionele CCT geconstrueerd worden. Of met een 2e pijp omhoog in de conus, of een kraan op de helft van de conus.




Jacques

Citaat van: bjorri op 13-12-2017  08:55 uMaar als jij met die kraan gaat wapperen om beweging in de gist te brengen dan heeft aftappen ook maar beperkt nut. Je laat dan van alles dus weer opwaaien.

Door bewegen met de kraan maak ik de doorgang open. Bij een verstopping ligt er zo veel gist vast voor de opening dat er geen sprake is opwaaien van de gist. Overigens is het bewegen met de kraan niet echt nodig. Door rustig te wachten komt de gist ook wel. Zwaartekracht doet gewoon zijn werk. Kan wel de nodige minuten duren. Om bierverlies te beperken is het zaak steeds alert te zijn.

Hay

Dit topic gaat over de fermentasaurus, leden die er een aangeschaft hebben willen hier ervaringen over de fermantasaurus uitwisselen.
Als jij het over jouw cct wil hebben moet je daar een topic voor openen.

Jacques

Citaat van: Hay op 13-12-2017  21:39 uDit topic gaat over de fermentasaurus, leden die er een aangeschaft hebben willen hier ervaringen over de fermantasaurus uitwisselen.
Als jij het over jouw cct wil hebben moet je daar een topic voor openen.

Het gaat in dit topic inderdaad om de Fermentasaurus en het gebruik daarvan.
Onderdeel van dit gebruik is de bol. Die heb je niet nodig. Ik baseer mij daarbij op mijn ervaringen met een andere CCT waarvan de hellingshoek van de conus gelijk is.  Het is voor de discussie minder relevant dat de CCT gemaakt is van rvs of van PET plastic. Het gaat om het aftappen dan wel verzamelen van gist en dat is bij beide hetzelfde. Beide CCT's hebben onderin een kraan met een vrij kleine diameter. Helder bier aftappen kan door een kraan halverwege de conus. De Fermentasaurus is daarvan niet standaard voorzien. Dat is ronduit jammer. Maar gelukkig wel op te lossen.

pippakillinova

 Jacques vs. Hay:  :duel:

Anyway, van mijn kerstbonus wordt een fermentasaurus aangeschaft!

oengabunga

Citaat van: pippakillinova op 13-12-2017  22:10 uJacques vs. Hay:  :duel:

Anyway, van mijn kerstbonus wordt een fermentasaurus aangeschaft!
Pippa... Ik heb hem... Je kan hem eens komen bekijken en een oordeel vellen ;)

Als het gebeurt... Dan gebeurt het.


FrankOD

Dan maar weer terug naar het onderwerp inderdaad..

Tip:
In de beschrijving en filmpjes word verwezen naar een 19mm 'Allen key' oftewel inbus sleutel om grip te krijgen op de onderste aansluiting met het vat (weet ff niet hoe dat ding heet)

Een 19mm inbus sleutel zal bij de meesten van ons niet in het standaard setje zitten.. nou bedacht ik mij vanmiddag dat je ook de boutkop van een M12 bout hiervoor kunt gebruiken, dit is sleutel 19 [emoji56]
2 moeren strak tegen elkaar draaien aan de andere zijde en zo kun je perfect die onderste aansluiting "vastdraaien".
Edit: losdraaien als ie muurvast zit
Pas wel op met de linkse en rechtse draad die tegen elkaar in draaien!






Henielma

Dat kan mooi zo. Zelf heb ik die zeskant aan de binnenzijde gewoon met een vinger vastgehouden. Dat ging ook goed.

Morgen voor het eerst eens de gist aflaten.

Hay

Inderdaad ik heb het ook gewooon met de handen aangedraaid en dat is vast genoeg.
Je moet het ook niet te vast draaien .

FrankOD

Ja ik bedoelde het ook eigenlijk meer voor het losdraaien mocht ie eens vastzitten

Biertje1985

Citaat van: FrankOD op 14-12-2017  20:50 uJa ik bedoelde het ook eigenlijk meer voor het losdraaien mocht ie eens vastzitten
Bedankt voor de tip, is handig voor losdraaien inderdaad.

Biertje1985

Interessant hoe je door de Fermentasaurus je vergisting kan volgen. Hierbij de Munchener Dunkel in wording. (Ondergister) :



(staat al 6 dagen te pruttelen, de vergistingsactiviteit begint af te nemen)

Hay

Ik heb nu mijn eerste bier in wording in de fermentasaurus zitten en nu de hoofdgisting een heel eind voorbij is wilde ik de gist aftappen en een monster nemen.
En om zo min mogelijk zuurstofinslag te krijgen had ik me bedacht om het waterslot en de dop daarvan te vervangen door de drukset.
Toen er druk opgebouwd was heb ik de kraan dicht gedraaid en de bol eronderuit gehaald en schoongemaakt.
De aftapdop eronder gedraaid en met een slang dmv de overdruk bier afgetapt en de bol weer vol laten lopen.
Alles goed ontsmet natuurlijk.
Daarna de volle bol er weer onder gedraaid en de kraan weer open gezet.
Er zat toen nog voldoende druk op het vat, die druk via het ventiel eraf gelaten en weer de waterslotdop met waterslot erop gezet.
Want ook bij een gewone cct als je daar gist aflaat zal er toch ergens lucht bij moeten komen.
Nu bij mij niet, er van uit gaande dat toen ik de waterslotdop vervangen heb door de drukdop en vv er een koolzuurdeken op het bier ligt.

Jacques

Citaat van: Hay op 03-01-2018  15:12 uWant ook bij een gewone cct als je daar gist aflaat zal er toch ergens lucht bij moeten komen.

Dat hoeft niet. Ik gebruik nu een terugslagklepje op mijn CCT.
Na het aftappen is er even een kleine onderdruk maar dat wordt snel weer opgevuld door de CO2 dat nog gevormd wordt.
Bij het leegtappen van de CCT haal ik het terugslagklepje weg.

Het leuke van het terugslagklepje is dat je er een waterslot boven op kunt zetten met een extra rubberen stop. Je mist dan het bubbelen niet.





Jeukstaardt

Je hebt het wellicht al ergens vermeld, maar waar heb je deze klepjes vandaan?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.