Fermentasaurus Uni Tank

Gestart door Tijn Heerkens, 09-03-2017 00:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Ziet er mooi uit. Zo hebben we geen rvs meer nodig  ;D.

Trouwens de ballonkoolzuurteller en de tilthydrometer laten twee dezelfde sg-curves zien. Netjes.

Hay

Citaat van: Henielma op 11-12-2017  20:57 uGisteren een 11 liter proefbrouwsel gebrouwen om de net ontvangen Fermentasaurus uit te proberen. Mooi om te zien dat het schuim in het midden van het vat begint te ontstaan waardoor er een mooie stroming ontstaat in ook deze CCT. De gist die uitzakt schuift zo te zien prima naar beneden. Ben er al blij mee.



Is het niet nodig om van begin af aan de bol eronder te hebben?

FrankOD

Citaat van: Hay op 11-12-2017  21:38 uIs het niet nodig om van begin af aan de bol eronder te hebben?

Dat dacht ik ook, hoe ga je het straks doen qua oxidatie? Gistfles eerst 'vullen' met CO2 voordat je m er onder schroeft?

Jacques

Citaat van: Hay op 11-12-2017  21:38 uIs het niet nodig om van begin af aan de bol eronder te hebben?

Nee. Heb jij ooit een bol gezien onder een professionele CCT? Door een paar keer af te tappen raak je de gist in voldoende mate kwijt.

Henielma

Citaat van: Hay op 11-12-2017  21:38 uIs het niet nodig om van begin af aan de bol eronder te hebben?
Zie mijn reactie hieronder.

Citaat van: FrankOD op 11-12-2017  21:40 uDat dacht ik ook, hoe ga je het straks doen qua oxidatie? Gistfles eerst 'vullen' met CO2 voordat je m er onder schroeft?
Lijkt me niet nodig en niet goed. In het begin zakt de gist dan direct in de bol terwijl je wil dat deze gist in de CCT blijft. En deze gist ga ik niet hergebruiken dus alleen aftappen wanneer de vergisting is afgelopen is voldoende. Maar wanneer ik er later de bol onder zou schroeven dan zou ik die inderdaad eerst met koolzuurgast vullen.

Citaat van: William op 11-12-2017  21:03 uZiet er mooi uit. Zo hebben we geen rvs meer nodig  ;D.

Trouwens de ballonkoolzuurteller en de tilthydrometer laten twee dezelfde sg-curves zien. Netjes.

Inderdaad die twee curves lopen mooi over elkaar. Hieronder een screenshot zodat anderen ook zien waar je het over hebt. De groene curve is die van de koolzuurproductiesensor en die turquoise curve is van de iSpindel.



EBC

Citaat van: Hay op 11-12-2017  21:38 uIs het niet nodig om van begin af aan de bol eronder te hebben?

Ja, dat is wel nodig.

Ik zou dat zeker doen. Je kunt dan heel gemakkelijk alle gist in de bol krijgen, zonder oxidatie, en met veel minder verlies. Dus ook de bol NIET halverwege verwijderen.

De gist zakt pas als de vergisting afneemt.

Jacques

Door geen bol te gebruiken en een terugslagklepje te plaatsen voor het waterslot beperk je ook de kans op oxidatie.

Een met lucht gevulde bol plaatsen halverwege kan inderdaad zorgen voor een beperkte oxidatie. De lucht uit de bol komt dan door de gist heen in de CCT.

Nogmaals, zo'n bol heb je niet nodig. Wordt ook niet professioneel gebruikt. De gist wordt simpelweg meerdere afgetapt.


FrankOD

Oké duidelijk.

Was er gemakshalve vanuit gegaan dat de gist per se in de fles opgevangen werd. Inderdaad bij RVS ook niet het geval.
Ben namelijk zelf wel van plan om de gist te hergebruiken. Dan zou de fles er wel direct onderhangen.

EBC

Citaat van: Jacques op 11-12-2017  23:12 uNogmaals, zo'n bol heb je niet nodig. Wordt ook niet professioneel gebruikt. De gist wordt simpelweg meerdere afgetapt.

Nee logisch, die bollen zouden veel groot zijn. Heb je al nagedacht hoeveel liter slurry je uit een 10 hl tank haalt? Dan heb ik het nog niet over een 1000 hl of groter.

Ik denk dat die bol wel zeer handig is. Ik zou hem altijd plaatsen.

tdp

Citaat van: EBC op 12-12-2017  08:19 uNee logisch, die bollen zouden veel groot zijn. Heb je al nagedacht hoeveel liter slurry je uit een 10 hl tank haalt? Dan heb ik het nog niet over een 1000 hl of groter.

Ik denk dat die bol wel zeer handig is. Ik zou hem altijd plaatsen.

En dan aan de stagiair vragen om even de bol te verwijderen :), ik zie het al voor me ;)

Hay

Citaat van: EBC op 11-12-2017  22:56 uJa, dat is wel nodig.

Ik zou dat zeker doen. Je kunt dan heel gemakkelijk alle gist in de bol krijgen, zonder oxidatie, en met veel minder verlies. Dus ook de bol NIET halverwege verwijderen.

De gist zakt pas als de vergisting afneemt.

Dus op het moment dat je normaal gesproken over zou hevelen naar de mandfles voor nagisten, dan de bol verwijderen en schoonmaken?
En dan niet meer terugplaatsen?
Want dan komt er inderdaad lucht/zuurstof in.

EBC

Citaat van: Hay op 12-12-2017  09:10 uDus op het moment dat je normaal gesproken over zou hevelen naar de mandfles voor nagisten, dan de bol verwijderen en schoonmaken?
En dan niet meer terugplaatsen?
Want dan komt er inderdaad lucht/zuurstof in.

Nee, de bol gewoon laten zitten. Overhevelen is niet nodig, nagisting gebeurt in hetzelfde vat. Beweeg het vat wat heen en weer zodat de gist die op de wand ligt ook de bol in zakt. Mocht je bang zijn voor autolyse, draai dan de kraan dicht.

Als je gaat aftappen zoals Jacques aangeeft verlies je bij elke aftap bier. Met de bol is dat veel minder. En bovendien minder kans op infecties door de kraan. Want die moet je voor en na elke aftap schoonmaken en zeker ontsmetten. Dat is allemaal niet moeilijk, maar als het niet hoeft ...

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 11-12-2017  21:44 uNee. Heb jij ooit een bol gezien onder een professionele CCT? Door een paar keer af te tappen raak je de gist in voldoende mate kwijt.
Kort door de bocht Jacques,  ;D ik heb bij een professionele brouwerij ook geen  cct zien staan van PET of HDPE.
Die vergelijking gaat in mijn optiek niet op.

Je hebt helemaal gelijk naar mijn mening kan je gewoon aftappen, zoals gebruikelijk.

Het voordeel van de bal is dat dat vaste delen en gist verzamelen in de bal en het vat dus niet verstoord wordt bij het verwijderen van de bal daardoor zal het niet opstoffen. En natuurlijk als je de gistslurrie wilt bewaren, kan je de bal eraf halen en afsluiten met een dop, dat is lekker makkelijk.

Verder sluit ik me ook aan bij de reactie van EBC. Daar had ik nog geen eens over nagedacht.




oengabunga

Ik heb mijn Saurus vandaag gebruikt om 20l over te hevelen... Valt me meteen op dat het framewerk erg iel is.... Iemand ervaring met een geheel gevulde fermentasaurus?

Als het gebeurt... Dan gebeurt het.


Jacques

Citaat van: EBC op 12-12-2017  09:27 uNee, de bol gewoon laten zitten. Overhevelen is niet nodig, nagisting gebeurt in hetzelfde vat. Beweeg het vat wat heen en weer zodat de gist die op de wand ligt ook de bol in zakt. Mocht je bang zijn voor autolyse, draai dan de kraan dicht.

Als je gaat aftappen zoals Jacques aangeeft verlies je bij elke aftap bier. Met de bol is dat veel minder. En bovendien minder kans op infecties door de kraan. Want die moet je voor en na elke aftap schoonmaken en zeker ontsmetten. Dat is allemaal niet moeilijk, maar als het niet hoeft ...

Je verliest inderdaad wat bier maar ook heel veel gist...
Wat ik doe is de kraan snel dicht zetten zodra ik zie dat er bier meekomt.

Mijn ervaring is dat je meerdere keren moet aftappen om de gist zo veel mogelijk kwijt te raken. Als je de kraan vroegtijdig sluit gaat er gist zich verzamelen boven de kraan.

Citaat van: Biertje1985 op 12-12-2017  09:50 uKort door de bocht Jacques,  ;D ik heb bij een professionele brouwerij ook geen  cct zien staan van PET of HDPE.
Die vergelijking gaat in mijn optiek niet op.

Er zijn inderdaad verschillen. De professionele CCT zijn van RVS maar dat maakt voor het principe niet uit.

Wat wel heel wezenlijk is dat bij de professioenele CCT's er twee uitgangen zijn in de conus. De ene uitgang komt direct uit op de onderkant van de conus. Bij de andere uitgang is een pijp gemonteerd die halverwege de conus uitkomt. 

Met de ene uitgang kun je gist aflaten. Ook is deze handig bij het reinigen van de CCT voor het verwijderen van de reinigingsvloeistoffen.

De andere uitgang is handig voor het helder aftappen van je bier zonder gist mee te nemen. Er is namelijk altijd wat gist aan de wanden van de conus.

Net als de FastFerment mis de Fermentasaurus een optie om halverwege de conus bier af te laten. Bij mijn Chinese CCT is die mogelijkheid er wel. Deze uitgang wordt door mij steeds gebruikt om het bier uit de CCT te verwijderen.

Sander van Dijk

Citaat van: EBC op 12-12-2017  09:27 uMocht je bang zijn voor autolyse, draai dan de kraan dicht.

Moet je wel zeker weten dat de vergistIng klaar is. Als er nog wat suikers in de bol zitten kun je een probleem met drukopbouw krijgen.

Biertje1985

Voor de Fastferment is een kit verkrijgbaar met een kraantje en een boor, om halverwege de conus een gat te maken.

En voor de fermentasaurus zelfs een draaibare decanteerkraan, verkrijgbaar bij de verkooppunten. (Iemand al in het bezit? hoe werkt het?)
Op de conus zit al een verdikking waar de kraan het beste kan komen. Zie :



Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat hoort te zitten, bij de fastferment werkt het niet zo goed want in die plastic kraan verzamelt gist en die verstopt daardoor heel snel.
En je hebt dan logischerwijs ook niet meteen "helder" bier uit de kraan.

De Fermentasaurus oplossing lijkt mij beter, het zou mij niet verbazen als de grondlegger(s) van de fermentasaurus zelf een fastferment hebben en besloten hebben het concept te verbeteren.
Uiteraard zal ik niet ontkennen dat een RVS CCT, toch "the real thing" blijft.

Biertje1985

Citaat van: Sander van Dijk op 12-12-2017  21:46 uMoet je wel zeker weten dat de vergistIng klaar is. Als er nog wat suikers in de bol zitten kun je een probleem met drukopbouw krijgen.
Klopt net als bij de Fastferment, meteen de bol verwijderen, je kan zelfs beter de borgring van de bol een klein beetje los draaien en dan de bal kraan dichtzetten.
Anders komt deze erg vast te zitten door de druk alleen al. Had dit probleem een keer, probeerde uit alle macht de PVC ring los te draaien, deed de kraan open en toen lukte het wel,
gelukkig zonder schade of ontploffing van de bol.

Henielma

Met of zonder bol. In de loop der tijd zal ik beide gaan toepassen. Beide hebben hun voors en tegens en we gaan het beleven. Blijft mooi dat je prima kan zien wat er in het gistvat gebeurd. De vergistingspiek is inmiddels voorbij en de gist is volop in suspensie.


Jacques

Citaat van: Henielma op 12-12-2017  22:02 uBlijft mooi dat je prima kan zien wat er in het gistvat gebeurd.

Dat is zeker een groot voordeel van de Fermentasaurus.

Hay


In het filmpje in de link hieronder zegt die meneer vanaf minuut 7:30 dat er een merkteken is om de sticker met de maatverdeling te plakken.

Henielma

Die rode lijn viel mij inderdaad ook op nadat ik heel precies 20 liter (kg) water van 20 ºC in de CCT gedaan had (zonder bol). De maatverdeling heb ik bij 20 liter precies geplakt en daarna zag ik dat deze rode lijn bij mij precies uitkomt aan de bovenzijde van een ring aan de buitenzijde van het vat. Mooi dus dat die maatverdeling dus best goed klopt.

EBC

Citaat van: Jacques op 12-12-2017  21:36 uNet als de FastFerment mis de Fermentasaurus een optie om halverwege de conus bier af te laten. Bij mijn Chinese CCT is die mogelijkheid er wel. Deze uitgang wordt door mij steeds gebruikt om het bier uit de CCT te verwijderen.

En juist daarom is er die bol... omdat je niet boven de kraan kan aftappen, maar alles erdoor moet. Alleen met de bol kan je de kraanopening volledig gistvrij krijgen. Die bol is dus essentieel.

Maar voor de FastFerment kan je voor 9,95 euro een kraantje kopen, compleet met speciale boor. Dan heb je dat ook.

Dirtbag

Er staat mij bij dat er in een review video op youtube werd gezegd dat als je vergist zonder bol de hoeveelheid gist op de klep onderin al rap teveel wordt en daardoor de afvoer kan verstoppen.

Tevens heb ik persoonlijk slechte ervaringen met de bol van de fastferment openen na een dag vergisten met een weizen. Topic staat nog wel in kletsen geloof ik ;)

db

oengabunga


Citaat van: EBC op 12-12-2017  23:08 uEn juist daarom is er die bol... omdat je niet boven de kraan kan aftappen.

Maar voor de FastFerment kan je voor 9,95 euro een kraantje kopen, compleet met speciale boor. Dan heb je dat ook.

Zo'n afsluiter heb je ook voor de Fermentasaurus.  Alleen kan je m dan niet meer op druk bedrijven. "volgens fabrikant"

Als het gebeurt... Dan gebeurt het.



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.