Nee, de bol gewoon laten zitten. Overhevelen is niet nodig, nagisting gebeurt in hetzelfde vat. Beweeg het vat wat heen en weer zodat de gist die op de wand ligt ook de bol in zakt. Mocht je bang zijn voor autolyse, draai dan de kraan dicht.
Als je gaat aftappen zoals Jacques aangeeft verlies je bij elke aftap bier. Met de bol is dat veel minder. En bovendien minder kans op infecties door de kraan. Want die moet je voor en na elke aftap schoonmaken en zeker ontsmetten. Dat is allemaal niet moeilijk, maar als het niet hoeft ...
Je verliest inderdaad wat bier maar ook heel veel gist...
Wat ik doe is de kraan snel dicht zetten zodra ik zie dat er bier meekomt.
Mijn ervaring is dat je meerdere keren moet aftappen om de gist zo veel mogelijk kwijt te raken. Als je de kraan vroegtijdig sluit gaat er gist zich verzamelen boven de kraan.
Kort door de bocht Jacques,
ik heb bij een professionele brouwerij ook geen cct zien staan van PET of HDPE.
Die vergelijking gaat in mijn optiek niet op.
Er zijn inderdaad verschillen. De professionele CCT zijn van RVS maar dat maakt voor het principe niet uit.
Wat wel heel wezenlijk is dat bij de professioenele CCT's er twee uitgangen zijn in de conus. De ene uitgang komt direct uit op de onderkant van de conus. Bij de andere uitgang is een pijp gemonteerd die halverwege de conus uitkomt.
Met de ene uitgang kun je gist aflaten. Ook is deze handig bij het reinigen van de CCT voor het verwijderen van de reinigingsvloeistoffen.
De andere uitgang is handig voor het helder aftappen van je bier zonder gist mee te nemen. Er is namelijk altijd wat gist aan de wanden van de conus.
Net als de FastFerment mis de Fermentasaurus een optie om halverwege de conus bier af te laten. Bij mijn Chinese CCT is die mogelijkheid er wel. Deze uitgang wordt door mij steeds gebruikt om het bier uit de CCT te verwijderen.