Fermentasaurus Uni Tank

Gestart door Tijn Heerkens, 09-03-2017 00:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Ansius

Citaat van: HermanH op 10-11-2017  17:26 uVergisten onder druk geeft cleanere bieren, is zeer goed voor pils en IPA's zonder estervorming. Bieren die veel esters nodig hebben zullen beter niet onder druk vergist worden, wel kan je in het begin van de gisting direct aan hogere temperatuur vergisten als je onder druk gaat, er worden zo bijna geen esters gevormd en toch is de temperatuur relatief hoog bij de opstart. Ik heb onlangs een druksetje gemaakt op mijn Chinese CCT en ga er binnenkort een eerste keer mee werken, ben benieuwd. De max. druk is nu ingesteld op 1 Bar, heb het gewoon laten "proefdraaien" met water, suiker, gist en gistvoeding om te kunnen "fijnregelen" zonder de stress er een brouwsel aan te verliezen of andere verrassingen te voorkomen...  :brouwen:
http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/drukset_CCT.jpg
http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/drukset_CCT2.jpg

Heeft EBC hier nog wat aan toe te voegen?

EBC

Citaat van: Ansius op 12-11-2017  10:55 uHeeft EBC hier nog wat aan toe te voegen?

Je zult inderdaad een instelbare drukregelaar moeten installeren. En dan hopen dat die goed functioneert.

Maar wat indien je wat veel gistschuim krijgt? Een blow-off heb je niet en je regelaar zit er zo vol mee. Dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk niet meer.

En als dat ding ontploft hoop je dat er niemand in de buurt is. Dan heb je geluk, maar dan heb je nog wel 20 liter bier tegen je plafond en muren zitten. Happy cleaning!

HermanH

Citaat van: EBC op 12-11-2017  15:38 uJe zult inderdaad een instelbare drukregelaar moeten installeren. En dan hopen dat die goed functioneert.
Maar wat indien je wat veel gistschuim krijgt? Een blow-off heb je niet en je regelaar zit er zo vol mee. Dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk niet meer.
En als dat ding ontploft hoop je dat er niemand in de buurt is. Dan heb je geluk, maar dan heb je nog wel 20 liter bier tegen je plafond en muren zitten. Happy cleaning!
Daar kan je op voorhand wel iets aan doen, denk ook dat onder druk er iets minder schuim zal geproduceerd worden, en natuurlijk een WM-gist ga je dan niet gebruiken omdat deze gist en het uiteindelijke bier daarmee veel esters vraagt, hieronder een voorbeeld van zo'n product:
http://www.thehomebrewcompany.ie/antifoam-vinoferm-100-ml-p-1597.html of bvb http://www.ebay.com.au/itm/2-PACK-Kerry-FERMCAP-S-Anti-Foam-Agent-5-Ounce-Wort-Boil-Over-Homebrew-Beer-/281597421359 Je kan ook je gistvat maar voor de helft vullen, is ook een optie natuurlijk.
Maar inderdaad, als de klep faalt zal de druk snel oplopen, bij mijn test stond de CCT in 6 uur tijd op 1 Bar, doch eer een rvs CCT zal barsten zal dat al ettelijke kilotjes druk moeten zijn denk ik...   :brouwen:

Neetje

Citaat van: EBC op 12-11-2017  15:38 uJe zult inderdaad een instelbare drukregelaar moeten installeren. En dan hopen dat die goed functioneert.

Maar wat indien je wat veel gistschuim krijgt? Een blow-off heb je niet en je regelaar zit er zo vol mee. Dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk niet meer.

En als dat ding ontploft hoop je dat er niemand in de buurt is. Dan heb je geluk, maar dan heb je nog wel 20 liter bier tegen je plafond en muren zitten. Happy cleaning!

Een extra overdrukventiel in de leiding of deksel zetten. Loopt het in ieder geval met een sisser af.

Henielma

Citaat van: EBC op 12-11-2017  15:38 uJe zult inderdaad een instelbare drukregelaar moeten installeren. En dan hopen dat die goed functioneert.

Maar wat indien je wat veel gistschuim krijgt? Een blow-off heb je niet en je regelaar zit er zo vol mee. Dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk niet meer.

En als dat ding ontploft hoop je dat er niemand in de buurt is. Dan heb je geluk, maar dan heb je nog wel 20 liter bier tegen je plafond en muren zitten. Happy cleaning!

Overschuimers zijn inderdaad vervelend bij het onder druk vergisten. Op de Fermantasaurus zit volgens mij een overdruk ventiel (zoiets als op een soda keg). Dit is naast de drukregelaar een tweede mogelijkheid om (automatisch) overdruk af te laten. Nu ben ik een 60 liter vat gewend om 18 .. 30 liter in te vergisten. Hiermee heb ik nooit een blow off nodig gehad. Maar met zo'n 35 liter Fermentasaurus zal ik hier wel beter op moeten letten.

EBC

De Fermentasaurus is gemaakt om met waterslot te vergisten. Daarna kan je het bier carboniseren.

Vergisten onder druk is je eigen verantwoordelijkheid.

Ik zou het niet doen, ik zie er ook geen enkele reden toe. Het levert je niks op. Vergelijk die arme 20 liter niet met de 20+ hl tanks in grote brouwerijen. Maak jezelf niet groter dan je bent.

EBC

Citaat van: HermanH op 12-11-2017  19:25 uDaar kan je op voorhand wel iets aan doen, denk ook dat onder druk er iets minder schuim zal geproduceerd worden, en natuurlijk een WM-gist ga je dan niet gebruiken omdat deze gist en het uiteindelijke bier daarmee veel esters vraagt, hieronder een voorbeeld van zo'n product:
http://www.thehomebrewcompany.ie/antifoam-vinoferm-100-ml-p-1597.html of bvb http://www.ebay.com.au/itm/2-PACK-Kerry-FERMCAP-S-Anti-Foam-Agent-5-Ounce-Wort-Boil-Over-Homebrew-Beer-/281597421359 Je kan ook je gistvat maar voor de helft vullen, is ook een optie natuurlijk.
Maar inderdaad, als de klep faalt zal de druk snel oplopen, bij mijn test stond de CCT in 6 uur tijd op 1 Bar, doch eer een rvs CCT zal barsten zal dat al ettelijke kilotjes druk moeten zijn denk ik...   :brouwen:

Dat antischuimspul kan je gewoon bij Brouwland kopen. Het is een siliconenproduct. Werkt prima, ook tijdens het koken, maar je moet het wel in je bier willen hebben.
Het probleem is dat blow-off altijd gebeurt als je er niet bent. Je kan niet de hele dag naast je Fermentasaurus gaan zitten. Maar goed, doe wat je niet laten kan. Als je werkelijk denkt dat je bier er beter van wordt...  :weetniet:


EBC

Citaat van: Henielma op 12-11-2017  19:47 uOverschuimers zijn inderdaad vervelend bij het onder druk vergisten. Op de Fermantasaurus zit volgens mij een overdruk ventiel (zoiets als op een soda keg). Dit is naast de drukregelaar een tweede mogelijkheid om (automatisch) overdruk af te laten.

Ook dat ventiel faalt bij overschuimen...

HermanH

Citaat van: EBC op 12-11-2017  20:09 uDat antischuimspul kan je gewoon bij Brouwland kopen. Het is een siliconenproduct. Werkt prima, ook tijdens het koken, maar je moet het wel in je bier willen hebben.
Dat weet ik, en ook dat jij daar (soms?) werkt, dus die link heb ik niet geplaatst, ik wou geen belangenvermenging insinueren...
 
Citaat van: EBC op 12-11-2017  20:09 uHet probleem is dat blow-off altijd gebeurt als je er niet bent. Je kan niet de hele dag naast je Fermentasaurus gaan zitten. Maar goed, doe wat je niet laten kan. Als je werkelijk denkt dat je bier er beter van wordt ...  :weetniet:
Ik heb 2 rvs CCT's, dus ik ben er gerust in dat deze tegen een pak meer druk kunnen dan die Fermentasaurus mocht er iets met mijn drukventiel gebeuren, en ook, ik regel meestal mijn brouwsels (ook al waren deze nog niet onder druk) dat tegen ik op reis ben of het huis uit moet voor een paar dagen, dat er geen handelingen moeten gebeuren of een vergisting bezig is, ik heb momenteel 2 zonen thuis die de boel in het oog kunnen houden, dus daar zit het wel sneu. En of mijn bier er beter van gaat worden zal ik de komende brouwsels wel ondervinden, in ieder geval, een tripel ga ik niet onder druk vergisten, maar dit houdt de hobby boeiend, experimenteren kan geen kwaad en het is soms leerrijk...  :brouwen:

RoyB

Citaat van: EBC op 12-11-2017  15:38 uJe zult inderdaad een instelbare drukregelaar moeten installeren. En dan hopen dat die goed functioneert.

Maar wat indien je wat veel gistschuim krijgt? Een blow-off heb je niet en je regelaar zit er zo vol mee. Dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk niet meer.

Een drukregelaar voor gas zou wellicht verstoppen. Bij een druk waarbij het cilinder zou springen zou er echter zelfs nog een skippybal doorheen komen denk ik... maar goed, inderdaad beter geen risico lopen. Er zijn ook drukregelaars op de markt die met vloeistoffen en vuiligheid overweg kunnen, zijn niet eens veel duurder. Ik zou dan ook altijd de juiste drukregelaar kiezen.

Biertje1985

Ik heb zojuist bericht gekregen van Brouwstore dat de Fermentasaurus onderweg is.
De pre-orders gaan dus de deur uit. Das goed nieuws. Hopelijk heeft iedereen spoedig zijn Fermentasaurus binnen.

Ik ga er wel mee onder druk vergisten, met een overdrukventiel. Over ploffen maak ik me niet druk.
Er zit een overdukventiel op de deksel. Ook als die verstopt raakt (wat ik niet geloof) dan zal er eerder ergens een lek komen dan dat dat ding ontploft.

Nu nog uitzoeken wat voor overdrukventiel het gaat worden.


Hay

Ik heb hem van de week al gekregen.
Maar nog niet gebruikt of zo ga waarschijnlijk volgende week brouwen.
En dan ermee vergisten.

FrankOD

Vandaag ook bericht gekregen van Brouwstore,  ik hoop niet dat de postbode morgen ingesneeuwd raakt.. ben benieuwd !

En toevallig vandaag ook een overdrukventiel binnen gekregen via ali-express (besteld 28 nov. gaat steeds sneller tegenwoordig)
https://nl.aliexpress.com/item/Adjustable-Pressure-Relief-Valve-with-Guage-0-15psi-Pressure-valve-With-Thread-Gas-Ball-Lock-For/32823420683.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.yrKrMF

En vandaag ook een picknick tapje besteld voor € 5,48 thuisbezorgd, ook geen geld..


Straks in de kerstvakantie maar eens uitproberen!
Het vergisten onder druk lijkt me interressant voor het maken Pilsener ?..  voor het overige ga ik denk ik het gewone waterslot gebruiken..

Gaat nog wel passen en meten worden in mijn vergistingskoelkast

Biertje1985

Ik heb een aantal mensen wat aannames zien maken over dit vat, zonder deze werkelijk gezien te hebben.
Hierbij wil ik een paar dingen aanmerken:

Het vergistingsvat zou niet voor fermenteren onder druk gemaakt zijn
- Jawel, want het staat ook op de doos omschreven. (Alleen is er nog geen drukregelaar van de fabrikant)

Het vergistingsvat zou kunnen ontploffen, bij vergisten en lageren onder druk
- Nee want er zit een 2.4 bar overdrukventiel op. Abs max druk is minimaal 3x de testdruk ofwel het vat kan 7,2 bar aan in theorie.
  Bij 7 bar is een verstopping naar mijn idee niet meer mogelijk.

Het gat in de opening zou te klein zijn om goed te kunnen schoonmaken
- Nee ik heb geen kleine handen en die passen er gewoon doorheen (krap), er is zeker voldoende ruimte om met een flessenborstel te reinigen.


Al met al denk ik dat het een prima product is, de kwaliteit van de materialen vind ik verassend goed, het frame is niet al te robuust uitgevoerd maar wel van RVS.

Verkies ik dit vat boven mijn fastferment?, ik denk het wel alleen kan ik dat pas echt goed beoordelen als ik een aantal brouwsels vergist heb.
Een groot nadeel vind ik dat er geen thermowell in het vat gemonteerd is. Al is dat wel zo gemaakt.

Henielma

Hier ook vandaag binnengekregen. Ziet er goed uit. Misschien morgen brouwen en direct gebruiken. De sticker met de maatverdeling moet ik nog plakken. Ik denk dat ik er eerst 20 liter water in ga doen en dan zorgen dat die bij 20 liter (normaal brouwvolume) precies juist is.

Hay

Zo dacht ik het ook al want er staat nergens een tekentje of zo waar je moet beginnen met plakken.

Knobby

Ik heb hem ook binnen. Zal nog wel een maandje duren voordat ik hem voor het eerst gebruik, de eerst volgende brouw is een brett, die ga ik dus niet in mijn mooie nieuwe plastic doen...

FrankOD

Citaat van: Henielma op 09-12-2017  14:09 uHier ook vandaag binnengekregen. Ziet er goed uit. Misschien morgen brouwen en direct gebruiken. De sticker met de maatverdeling moet ik nog plakken. Ik denk dat ik er eerst 20 liter water in ga doen en dan zorgen dat die bij 20 liter (normaal brouwvolume) precies juist is.

Hier ook binnen gekomen vanmiddag [emoji16] Wat zou verstandig zijn qua plakken op 20 ltr. Incl. of excl. gistfles?
(Denk zelf incl. )

Henielma

Ik zou zonder gistfles de maatverdeling plaatsen. Maar het is eigenlijk afhankelijk of je die gistfles er direct onder hang met de kraan open of dat je die fles er pas na de hoofdvergisting onder hangt.

Biertje1985

Citaat van: Henielma op 09-12-2017  14:09 uHier ook vandaag binnengekregen. Ziet er goed uit. Misschien morgen brouwen en direct gebruiken. De sticker met de maatverdeling moet ik nog plakken. Ik denk dat ik er eerst 20 liter water in ga doen en dan zorgen dat die bij 20 liter (normaal brouwvolume) precies juist is.
Ja, de sticker plakken (netjes) was het lastigste van de montage.
vandaag even druktestje gedaan, veiligheid gaat netjes open net boven 2 bar.

Ik heb de gistfles niet eronder gehangen met het idee dat ik het belangrijker vind hoeveel ik uiteindelijk kan bottelen, en die gistfles gooi ik dan (bij de fastferment) leeg
of ik haal daar bier uit voor de metingen.




Biertje1985

Voor mensen die  zelf een spunding valve willen maken voor vergisten onder druk kwam ik deze link tegen.
Ik heb het onderdeel besteld.

https://www.oluve.nl/luchtvering-onderdelen/koppelingen-luchtvering.html

oengabunga

Ik heb de fermentasaurus ook vandaag binnen gekregen, en meteen gemonteerd.
Nu kan ik m dus rechtstreeks aan mijn Gamko tapinstallatie hangen, maar wat heb ik er dan nog voor nodig?

Iemand die m ook gebruikt om rechtstreeks te tappen?

Henielma

Volgens mij hetzelfde dan wat je nodig hebt om een soda keg te koppelen met je tapinstallatie. Het zijn dezelfde NC koppelingen die op de bijgekregen drukset zitten.

Misschien dat ik de Fermentaurus ook een keer direct ga gebruiken om te tappen maar dat zal een uitzondering zijn. Een keer leuk voor een feestje omdat je erdoor kan kijken maar een soda keg is handiger want die kan ik in de kelder zetten en dan is mijn gistvat weer vrij.

Henielma

Gisteren een 11 liter proefbrouwsel gebrouwen om de net ontvangen Fermentasaurus uit te proberen. Mooi om te zien dat het schuim in het midden van het vat begint te ontstaan waardoor er een mooie stroming ontstaat in ook deze CCT. De gist die uitzakt schuift zo te zien prima naar beneden. Ben er al blij mee.


Jacques

Citaat van: Henielma op 11-12-2017  20:57 uDe gist die uitzakt schuift zo te zien prima naar beneden.

Als de helling van de CCT maar stijl genoeg is en het materiaal van de CCT glad is komt dat goed.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.