Fermentasaurus Uni Tank

Gestart door Tijn Heerkens, 09-03-2017 00:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: mvdhiele op 20-10-2017  20:38 uHoe maak je het PET gistvat dan schoon?
Ik doe het al jaren met caustic, goed warm water, niet kokend, en goed schudden.
Gaat in mijn optiek altijd goed.
Met flink geconcentreerde chloor kun je ook goed resten gist, hopharsen etc verwijderen. Daar kan PET wel tegen dacht ik.

hansHalberstadt

Citaat van: mvdhiele op 20-10-2017  20:53 uDit artikel gaat over het bewaren van natronloog in een PET fles.
Bij het schoonmaken van de Fermentasaurus is de contacttijd misschien een half uur.
En de concentratie is minder hoog.
Dan zal het dus een tijdje goed gaan.

Knobby

Citaat van: mvdhiele op 20-10-2017  20:53 uDit artikel gaat over het bewaren van natronloog in een PET fles.
Bij het schoonmaken van de Fermentasaurus is de contacttijd misschien een half uur.
En de concentratie is minder hoog.
Inderdaad, natronloog stock oplossing kan wel 6 molair zijn...
Plus dit staat dagen/weken/maanden.

Henielma

Citaat van: Knobby op 20-10-2017  15:26 uBij de Brouwstore krijg je de drukset er gratis bij als je preordered.

http://www.brouwstore.nl/fermentasaurus-startpakket-pre-order

Dank voor de tip!

hansHalberstadt

Citaat van: Knobby op 20-10-2017  21:04 uInderdaad, natronloog stock oplossing kan wel 6 molair zijn...
Plus dit staat dagen/weken/maanden.
Net een pet bierflesje gevuld met 2% natronloog. Eens kijken morgen wat de status is.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2017  23:02 uNet een pet bierflesje gevuld met 2% natronloog bij kamertemperatuur. Eens kijken morgen wat de status is.

Na 1 nacht lijkt er niets aan de hand. 

Henielma

Warm water met PBW en je PET vergistingsfles is in korte tijd weer kraakhelder. Pet is mooi spul om schoon te maken. Ik kan niet wachten tot mijn Fermentasaurus binnen is.

Biertje1985

Citaat van: EBC op 10-10-2017  22:13 uGraag de titel aanpassen. Chronical is van een andere fabrikant?
Hehe ja de chronical lijn, das nog mooier spul.

Biertje1985

Citaat van: Henielma op 21-10-2017  16:15 uWarm water met PBW en je PET vergistingsfles is in korte tijd weer kraakhelder. Pet is mooi spul om schoon te maken. Ik kan niet wachten tot mijn Fermentasaurus binnen is.

Helemaal mee eens, ik heb ook hoge verwachtingen van die tank, het ziet er werkelijk heel doordacht uit.
Ook maar een pre-order gedaan. Ik vraag me af hoeveel er al besteld zijn.

Het enige wat ik niet kon vinden op het vat was een thermowell, maar die is natuurlijk heel simpel te realiseren.

Ik heb zo een vermoeden dat de fastferment wat markt gaat verliezen.


bjorri

Ik twijfel alleen nog of dit ding ook in een koelkast past. Als je zelf een constructie moet verzinnen is verwarmen geen punt maar koelen zal wel lastig worden. Een betaalbare losse koelunit heb ik nog niet gevonden. Die peltier elementen vreten stroom en leveren nauwelijks resultaat.

Fruitbiertje

CiteerIk twijfel alleen nog of dit ding ook in een koelkast past
Dit is ook mijn grootste nadeel aan deze tank.
Denk dat je toch zeker een koelkast moet hebben (of kopen) van zo'n 140 hoog. (Marktplaats veel minder aanbod, dan de tafelmodelen)
Heb je al een fastferment, dan kan je hem volgens mij zo 1 op 1 vervangen, maar volgens mij heb je de fastferment dan ook nog niet zo lang. Zonde om weg te doen dan.
Denk wel dat de fermentasaurus een hoop meer voordelen heeft tov de fastferment, zoals de doorzichtigheid, vlinderklep, iets meer inhoud, en in mijn ogen het belangrijkste het onder druk zetten, en daardoor het van bovenaf kunnen aftappen.
Daarom verbaas ik mij ook wel over het stappunt van mvdhiele
CiteerDe Fermentasaurus onder druk gebruiken is wel leuk (ik heb het overwogen), maar op de Fermentasaurus staat met dikke
letters dat het apparaat na een bepaalde datum NIET meer onder druk gebruikt mag worden.
Na wat onderzoek over de fermentasaurus kom je al snel een filmpje tegen op you tube:
Hier wordt duidelijk uitgelegd waarom de datum op het vat staat, en hoe je voor jezelf ook de datum kan verlengen, en het vat kan testen op de druk.
Deze zou volgens de site van fermentasauris: http://www.oxebar.com.au/fermentasaurus/ tot een druk van 7 bar aankunnen, en op 5 bar getest worden.
Vertrouw je dit nu niet, dan zou je voor ongeveer 40 dollar een nieuw vat kunnen kopen.
Dit waarschijnlijk( nog ) niet in Nederland, maar als er maar genoeg afgenomen wordt bij Brouwland en/of brouwstore, dan misschien wel.
Wij zuiniger hollanders zullen hem eerder testen dan vervangen, maar toch ;D

Wat verder nog wel opvalt vooral van de youtube filmpjes, maar ook van forums, is dat de vlinderklep wel vaak verstopt raakt.
Nu twijfel ik of dat ook niet bij de rvs cct gebeurt, maar dat je dat dan niet merkt, omdat je het niet ziet?
Denk dat je de plussen en de minnen bij elkaar moet optellen, en denk dat je dan met de fermentasaurus op een aardige plus uitkomt

Knobby

Ik heb een 120 cm inbouwkoelkast (die gewoon kaal in mijn schuur staat, niet ingebouwd dus), ook van Markplaats.
Daar heb ik ~91 cm boven het plankje dat op de compressor rust.
Als ik het waterslot niet bovenop maar met een slangetje elders plaats, gaat het dus net.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 21-10-2017  09:49 uNa 1 nacht lijkt er niets aan de hand. 
Vanavond nogmaals gekeken. Hoewel je het op het eerste gezicht niet zag zat er een scheur in de bodem en liep de loog er aan de onderkant uit als ik in het flesje knijp, en dat bij nog maar bij een concentratie van 2% en ca 15 ÂșC omgevingstemperatuur. 

Knobby

Goed om te weten, maar ik was toch al van plan om alleen met enzybrew te werken.

hansHalberstadt

Citaat van: Knobby op 27-10-2017  21:38 uGoed om te weten, maar ik was toch al van plan om alleen met enzybrew te werken.
Ja ik zou zo'n mooi PET gistingsvat daarom niet graag aan de natronloog onderwerpen. Niet alleen zonde van je vat, maar wordt ook nog een kliederboel als je het niet in de gaten hebt en je gistende wort er halverwege de gisting uitspuit nadat je 1e 10 brouwsels zonder problemen verlopen, maar al sluipend je gistingsvat wordt aangetast.

meij

Weet iemand of de draaikop van de gistopvangbak dezelfde diameter heeft als een 0.5 liter frisdrankfles?

MojoPriest

Citaat van: meij op 09-11-2017  11:53 uWeet iemand of de draaikop van de gistopvangbak dezelfde diameter heeft als een 0.5 liter frisdrankfles?

Ik heb hier een fermentasaurus en nee helaas is de dop van de opvangfles groter dan die van een frisdrankfles.

MojoPriest

Hier wat foto's van mijn Fermentasaurus. Het is erg interessant dat je de vergisting zo goed kan zien.





Ik heb hem pas net (gekocht via Ebay) en dit is mijn eerste batch, dus ik heb helaas nog niet veel ervaringen. Wat wel opvalt is de kwaliteit van de onderdelen zoals de vlinderklep. Ik heb helaas wel een tank met een deuk maar daar gaat het bier niet minder om smaken!

Knobby

Citaat van: meij op 09-11-2017  11:53 uWeet iemand of de draaikop van de gistopvangbak dezelfde diameter heeft als een 0.5 liter frisdrankfles?
Heb ergens gelezen dat de flessen van zo'n apparaat waarmee je zelf koolzuur in water en frisdrank kan maken er wel op passen.
Soda stream of ander merk. Wie weet helpt dat bij je zoektocht.

EBC

Citaat van: Biertje1985 op 22-10-2017  01:34 uIk heb zo een vermoeden dat de fastferment wat markt gaat verliezen.

Dat weet ik nog zo niet. Er zijn toch voordelen en nadelen aan beide systemen.

Als ik moest kiezen...

Biertje1985

Hopelijk komt ie snel naar Nederland, ik ben benieuwd.

EBC

Citaat van: Biertje1985 op 09-11-2017  21:59 uHopelijk komt ie snel naar Nederland, ik ben benieuwd.
December...

Verschil in de grootte van de bovenste opening: De Fermentasaurus, daar kan je met je hand niet in, het gat is te klein. Dat is jammer om te reinigen en zo, de binnenkant is niet bereikbaar. De Fastferment heeft een veel ruimere opening, daar gaat dat wel.

De overgang van kraan naar bol:
Bij de Fastferment zakt alle gist langs een gladde overgang door in de bol.
De Fermentasaurus heeft een horizontale rand waar de gist blijft liggen. Het lijkt haast onmogelijk om alle gist in de bol te krijgen. Lastig als je suiker wilt mengen en rechtstreeks wilt bottelen.
De Fermentasaurus heeft volledig teflontapevrije aansluitingen. Dat is weer slim.
Ook staander is inclusief. Die is wel wiebeliger dan die van Fastferment.

Tja, de heldere Fermentasaurus, dat is natuurlijk mooi om te zien. Wel bedekken om lichtsmaak te vermijden.

Bij de Fermentasaurus na de vergisting kunnen carboniseren, dat is ook leuk. Direct bottelen met de Blichmann Beergun, of rechtsreeks tappen alsof het een NC-keg is. Super!

Let wel, vergisten onder druk, dat is een ander verhaal, en dat zal ik never nooit promoten.

Ansius

Citaat van: EBC op 09-11-2017  23:56 uLet wel, vergisten onder druk, dat is een ander verhaal, en dat zal ik never nooit promoten.

Wil je dat een beetje toelichten?

HermanH

Citaat van: Ansius op 10-11-2017  17:00 uWil je dat een beetje toelichten?
Vergisten onder druk geeft cleanere bieren, is zeer goed voor pils en IPA's zonder estervorming. Bieren die veel esters nodig hebben zullen beter niet onder druk vergist worden, wel kan je in het begin van de gisting direct aan hogere temperatuur vergisten als je onder druk gaat, er worden zo bijna geen esters gevormd en toch is de temperatuur relatief hoog bij de opstart. Ik heb onlangs een druksetje gemaakt op mijn Chinese CCT en ga er binnenkort een eerste keer mee werken, ben benieuwd. De max. druk is nu ingesteld op 1 Bar, heb het gewoon laten "proefdraaien" met water, suiker, gist en gistvoeding om te kunnen "fijnregelen" zonder de stress er een brouwsel aan te verliezen of andere verrassingen te voorkomen...  :brouwen:
http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/drukset_CCT.jpg
http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/drukset_CCT2.jpg

beermenke

Toegepast op mijn persoonlijke brouwinrichting ben ik beter af met fastferment. Ik hoef maar 1 x te tapen want ik heb een andere kraan met 2 koppelingen. Kraan kan ik dus loshalen. Alles in reinigingsmiddel en ontsmetten en nog nooit een infectie gehad gelukkig.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.