Fermentasaurus Uni Tank

Gestart door Tijn Heerkens, 09-03-2017 00:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Robert1968

CiteerJa carboniseren, dat kan je toch controleren in je vergistingskast dus lagere temperatuur en lagere druk, ideaal.

Ik weet niet precies hoe je dit wilt doen. Stel dat je vergist bij 22C, dan is de koolzuurdruk (van max. 2.4 bar) te laag voor voldoende koolzuur bij uitschenktemperatuur (5C). Je zou dus op een moment dat de vergisting nog bezig is de temperatuur moeten verlagen (maar naar welke temperatuur?) en maar hopen dat de gisting dan niet voortijdig stil valt.
Stel dat je vergist bij 8-10C, mogelijk is 2.4 bar dan teveel koolzuur bij uitschenktemperatuur, dus moet je de temperatuur eerst iets verhogen om wat druk kwijt te raken en dan terug naar uitschenktemperatuur.
Ik heb ook het gevoel dat de hoeveelheid lege ruimte in het gistvat , die groter wordt bij uitschenken (je trekt dan immers lucht naar binnen), een invloed zal hebben op het koolzuurgehalte in het bier als je het vat niet in korte tijd leeg tapt.

Ik moet het eerst nog maar eens zien of het allemaal zo makkelijk gaat als het lijkt. Ben benieuwd naar je bevindingen.

Vooralsnog zie ik al enig voordeel dat je direct kunt bottelen vanuit dit vat.


Dirtbag

Citaat van: Knobby op 08-10-2017  18:35 ufermentasaurus is 36l (totaal volume)

Ja, maar doe er maar eens 36 liter in om te vergisten :)

Vooral een mooie om te proberen met een weizengist ;)

db

Sander van Dijk

Citaat van: Robert1968 op 09-10-2017  12:34 uIk weet niet precies hoe je dit wilt doen. Stel dat je vergist bij 22C, dan is de koolzuurdruk (van max. 2.4 bar) te laag voor voldoende koolzuur bij uitschenktemperatuur (5C). Je zou dus op een moment dat de vergisting nog bezig is de temperatuur moeten verlagen (maar naar welke temperatuur?) en maar hopen dat de gisting dan niet voortijdig stil valt.
Stel dat je vergist bij 8-10C, mogelijk is 2.4 bar dan teveel koolzuur bij uitschenktemperatuur, dus moet je de temperatuur eerst iets verhogen om wat druk kwijt te raken en dan terug naar uitschenktemperatuur.
Ik heb ook het gevoel dat de hoeveelheid lege ruimte in het gistvat , die groter wordt bij uitschenken (je trekt dan immers lucht naar binnen), een invloed zal hebben op het koolzuurgehalte in het bier als je het vat niet in korte tijd leeg tapt.

Ik moet het eerst nog maar eens zien of het allemaal zo makkelijk gaat als het lijkt. Ben benieuwd naar je bevindingen.

Vooralsnog zie ik al enig voordeel dat je direct kunt bottelen vanuit dit vat.


Als je toch al sodakegs gebruikt en een koolzuurfles .e.d. is het heel eenvoudig om de druk wat te verhogen met geforceerde carbonisatie. Koolzuur kost ook de wereld niet. Gewoon een tabel met de koolzuurdruk in verhouding met de temperatuur volgen.

Robert1968

Natuurlijk, dan moet je net sodakegs gebruiken en die heeft niet elke hobbybrouwer.

Henielma

Veel bieren gaan bij mij in soda kegs en die worden vrijwel allemaal geforceerd gecarboniseerd. En dat kan dan ook alleen duurt dat dan minder dan een week. De drukregelaar van eBay heb ik al besteld en over een tijdje de Fermentasaurus. Doorzichtig, licht in gewicht, PET en de mogelijkheid onder druk te vergisten. Lijkt me bijna ideaal. Alleen een iets groter volume (50 liter) zou me nog beter uitkomen. Dan is er meer kopruimte. Tegen die tijd eens ervaren of de iSpindel tegen 1 Bar overdruk kan. Ik verwacht van wel.

Brambo

Op de site van Brouwland staat dat de hoogte 67 cm is, zou dit inclusief waterslot zijn of niet?



Knobby

Citaat van: Brambo op 10-10-2017  12:38 uOp de site van Brouwland staat dat de hoogte 67 cm is, zou dit inclusief waterslot zijn of niet?

Das alleen de verpakking...
Hij is zo'n 955 mm incl standaard en waterslot.

lier

Dat is wel een mooi ding, ben benieuwd wat de ervaringen zullen zijn

EBC

Graag de titel aanpassen. Chronical is van een andere fabrikant?

Jacques

Citaat van: EBC op 10-10-2017  22:13 uGraag de titel aanpassen. Chronical is van een andere fabrikant?

Titel is aangepast. Deze in overeenstemming gebracht met de site Oxebar.

mvdhiele

Citaat van: Hay op 07-10-2017  11:01 uIk vind dit ook een hartstikke leuk ding en denk dat ik hem ook aan ga schaffen.
En inderdaad alleen om in te vergisten en vooralsnog niet om er druk op te zetten.

Ik heb in de Fermentasaurus een gat geboord voor een aftapkraan, die ik erop heb gezet.
Van daaruit vul ik mijn flessen. Ideaal.

Ik volg de vergisting, dit is mooi zichtbaar door het transparante kunststof.

De Fermentasaurus onder druk gebruiken is wel leuk (ik heb het overwogen), maar op de Fermentasaurus staat met dikke
letters dat het apparaat na een bepaalde datum NIET meer onder druk gebruikt mag worden.

Schoonmaken viel me ook mee, beetje heet water en Puro Caustic en af en toe draaien en schudden.

Ik ben tot nu toe zeer tevreden!

Knobby

Bij de brouwstore krijg je de drukset er gratis bij als je preordered.

http://www.brouwstore.nl/fermentasaurus-startpakket-pre-order

Brouwers

Ik kwam het volgende tegen over de fermentasaurus:

Dus let goed op wanneer je deze onder druk gebruikt en opletten met pbw en oxi.


hansHalberstadt

Citaat van: Brouwers op 20-10-2017  15:47 uIk kwam het volgende tegen over de fermentasaurus:

Dus let goed op wanneer je deze onder druk gebruikt en opletten met pbw en oxi.


Pet kan niet tegen natronloog dan valt het uit elkaar.

mvdhiele

Citaat van: Brouwers op 20-10-2017  15:47 uIk kwam het volgende tegen over de fermentasaurus:

Dus let goed op wanneer je deze onder druk gebruikt en opletten met pbw en oxi.

Dus Puro Caustic kan geen kwaad?

Knobby

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2017  16:51 upet kan niet tegen natronloog dan valt het uit elkaar
In dat zelfde draadje wordt opgemerkt dat de fabricant gewoon percarbonaat (oxi, PBW) aanraadt. Zal wel mee vallen dus.

Biertje1985

Citaat van: Knobby op 20-10-2017  15:26 uBij de brouwstore krijg je de drukset er gratis bij als je preordered.

http://www.brouwstore.nl/fermentasaurus-startpakket-pre-order
Heel mooie aanbieding, en slim van Brouwstore!

Hay


Brouwers

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2017  16:51 upet kan niet tegen natronloog dan valt het uit elkaar
Kan inderdaad niks vinden over PET en percarbonaat.

Citaat van: mvdhiele op 20-10-2017  17:04 uDus Puro Caustic kan geen kwaad?
Caustic is natronloog met chloor. Ik ben geen chemicus maar probeer het niet teveel te gebruiken, zeker icm hoge druk.

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwers op 20-10-2017  19:43 uKan inderdaad niks vinden over PET en percarbonaat.
Caustic is natronloog met chloor. Ik ben geen chemicus maar probeer het niet teveel te gebruiken, zeker icm hoge druk.
Gooi eens wat van dat spul in een pet limonadefles en wacht een tijdje. Dan weet je ook wat er gebeurt als je het in een pet tank gooit. Heb  ik ooit al eens geprobeerd, vandaar.

mvdhiele

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2017  20:34 ugooi eens wat van dat spul in een pet limonadefles en wacht een tijdje. dan weet je ook wat er gebeurt als je het in een pet tank gooit. heb  ik ooit al eens geprobeerd, vandaar.

Hoe maak je het PET gistvat dan schoon?
Ik doe het al jaren met caustic, goed warm water, niet kokend, en goed schudden.
Gaat in mijn optiek altijd goed.

hansHalberstadt

Citaat van: mvdhiele op 20-10-2017  20:38 uHoe maak je het PET gistvat dan schoon?
Ik doe het al jaren met caustic, goed warm water, niet kokend, en goed schudden.
Gaat in mijn optiek altijd goed.
Kan zijn dat PET minder snel aangetast wordt als de concentratie natronloog en temperatuur onder een bepaalde kritische waar de ligt. Ik gebruik 3% 80 ÂșC voor reinigen van smerige flessen, maar dat ging dus mis bij PET, ook bij lagere temperatuur al mis.
Misschien kan een chemicus aangeven wat er precies mis gaat.   

hansHalberstadt


Knobby

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2017  20:34 uGooi eens wat van dat spul in een pet limonadefles en wacht een tijdje. Dan weet je ook wat er gebeurt als je het in een pet tank gooit. Heb  ik ooit al eens geprobeerd, vandaar.
Uit de instructie sheet van de fabrikant:

11. Only use chemical cleaners and sanitizers that are approved by Oxebar.  Cleaners must be
diluted to suitable strengths before use.  If extended contact time is expected, then users must
ensure that cleaners are chemically compatible with PET, NBR, EPDM, Nylon and Stainless
Steel.  Possible cleaning/sanitizing agents include:
a. Diluted Phosphoric Acid Based Sanitizers (diluted to no rinse strength, e.g. 15ml per 10L)
b. Diluted Peroxide Based Cleaners (e.g. 1 teaspoon Sodium Percarbonate per litre of H20)
c. Sodium Metabisulfite or Camden tablets
d. Sodium Hydroxide solution (<20g NaCl per litre H2O)

Verder heb ik ook PET carboys en ook daarbij werd o.a. percarbonaat aangeraden

Wel belangrijk, geen water boven 50 graden gebruiken!

mvdhiele

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2017 &nbsp;20:49 uzie https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/164871-natronloog-bewaren-in-een-pet-fles/

Dit artikel gaat over het bewaren van natronloog in een PET fles.
Bij het schoonmaken van de Fermentasaurus is de contacttijd misschien een half uur.
En de concentratie is minder hoog.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.