ik vind dit een zeer interessante aanbieding. Hier ga ik nog even rustig over nadenken. Onder druk werken was ik toch niet van plan, misschien dat Brouwmarkt ook komt met de fermentausaurus, land en markt volgen elkaar vaak op.
Ziet er goed uit. Natuurlijk leuk dat je het helder worden van het bier kunt volgen. Wel afdekken tegen UV-licht om lichtsmaak te voorkomen. Ik neem aan dat in het plastic geen UV-filter zit...
Alleen maar van belang als je niet in een koelkast vergist of de koelkast verwarmd met een lamp die veel UV licht maakt. Je gistkast verwarmen met behulp van een blacklight is dus om minimaal 2 redenen een slecht idee

Heeft iemand een idee of zo ook losse gistbollen gaan verkopen?
Aanbieders in de buitenlandse markten bieden deze wel apart aan, misschien dat ze dat gaan doen zodra ze hem eenmaal op de markt hebben, werp eens een mailtje naar Brouwland om het ze te vragen, ik zag ze tot dusver in ieder geval niet op de website staan.
Met de fastferment heb ik maar 1 bol, als ik het gist wil bewaren dan giet ik het over in een grote jampot of iets dergelijks. Dan kan de gistbol er meteen weer onder. Toegegeven, de bol van de fastferment heeft geen losse dop. Denk er ook aan dat het gist in de bol ook nog actief kan zijn, heb al wel eens een jampot gehad die begon over te stromen in de koelkast.

/edit, ik kijk nu op de site van Brouwland en zie dat er nu ook een 53 liter variant is van de fastferment.
Voor elk formaat inmiddels een druppeltje dus

15 tot 25 liter brouwen, kleine FF
25 tot (gok) 33 liter FS
35 tot 45 liter grote FF
db