Fermentasaurus Uni Tank

Gestart door Tijn Heerkens, 09-03-2017 00:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerlachus

2,5 bar is nogal wat hoor. Ik kan me voorstellen dat een kunststoffen vat dit kan hebben, maar een gaatje is direct een dikke knal en je huiskamer direct geverfd in precies de kleur van je bier.

mvdhiele

Citaat van: Serge VL op 29-06-2017  13:14 u175€ incl verzending?
kan je een linkje van de ebay site doorgeven

Inderdaad. Inclusief verzend.

https://www.ebay.nl/itm/162446499356

mvdhiele

Citaat van: Gerlachus op 29-06-2017  14:49 u2,5 bar is nogal wat hoor. Ik kan me voorstellen dat een kunststoffen vat dit kan hebben, maar een gaatje is direct een dikke knal en je huiskamer direct geverfd in precies de kleur van je bier.

Ik ga de fermentasaurus niet onder druk zetten. Gewoon extra aftapkraan er in, dat is ook direct makkelijk voor het afvullen.

mvdhiele

Brouwland is vandaag begonnen met de presale van de Fermentasaurus.
Hij gaat € 129,95 kosten. Ik heb hem nu één keer gebruikt, en kan niet anders zeggen dat het een fijn apparaat is!

http://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/drukvaten-en-toebehoren/fermentasaurus

Jacques

Ziet er goed uit. Natuurlijk leuk dat je het helder worden van het bier kunt volgen. Wel afdekken tegen UV-licht om lichtsmaak te voorkomen. Ik neem aan dat in het plastic geen UV-filter zit...

Sander van Dijk

Citaat van: Jacques op 05-10-2017  22:20 uZiet er goed uit. Natuurlijk leuk dat je het helder worden van het bier kunt volgen. Wel afdekken tegen UV-licht om lichtsmaak te voorkomen. Ik neem aan dat in het plastic geen UV-filter zit...


Volgens mij zijn veel kunststoffen van zichzelf al een behoorlijk UV filter. Zelfs de PVB folie van 0,38 mm dik bij gelaagd glas houdt al een behoorlijk deel van de UV straling tegen.

Knobby

Citaat van: mvdhiele op 05-10-2017  20:11 uBrouwland is vandaag begonnen met de presale van de Fermentasaurus.
Hij gaat € 129,95 kosten. Ik heb hem nu één keer gebruikt, en kan niet anders zeggen dat het een fijn apparaat is!

http://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/drukvaten-en-toebehoren/fermentasaurus
Eigenlijk is dit precies wat ik zoek, zo lang rvs buiten het budget ligt.

Robert1968

Vraag me altijd met CCT's af in hoeverre het gist daadwerkelijk naar de bodem zakt en niet aan de wand blijft plakken.
Ik heb een RVS CCT met aftapkraan aan de onderkant, maar hevel altijd nog over in een bottelemmer.

Direct vanuit gistvat tappen lijkt handig, maar hoe snel ben je door 20-25 l bier heen? En al die tijd moet het vat in de koeling blijven.
Voor een feestje thuis prima, maar je gaat er ook niet mee slepen.

Ik twijfel. :weetniet:


Jules

Ziet er goed uit! En een redelijke prijs.
Dat hij doorzichtig is vind ik ook wel leuk: kun je alles goed bekijken.

Mvg J

Brouwers

Citaat van: Robert1968 op 06-10-2017  08:37 uDirect vanuit gistvat tappen lijkt handig, maar hoe snel ben je door 20-25 l bier heen? En al die tijd moet het vat in de koeling blijven.
Voor een feestje thuis prima, maar je gaat er ook niet mee slepen.

Ik twijfel. :weetniet:


Ik merk dat wanneer ik met mijn sodakegs ga slepen ik altijd weer gist mee tap in het eerste tot tweede glas. Dit is uitgegist bier wat onder geforceerd gecarboniseerd is. Er zit dus niet veel gist in het vat. Ik kan me voorstellen dat het met de fermentasaurus dus ook wel een probleem gaat zijn.
Verder mooie cct voor een mooie prijs. Feit dat je meteen onder druk je bier meteen kan afvullen op fles is een mooie toevoeging.

Knobby

Citaat van: Brouwers op 06-10-2017  09:03 uIk merk dat wanneer ik met mijn sodakegs ga slepen ik altijd weer gist mee tap in het eerste tot tweede glas. Dit is uitgegist bier wat onder geforceerd gecarboniseerd is. Er zit dus niet veel gist in het vat. Ik kan me voorstellen dat het met de fermentasaurus dus ook wel een probleem gaat zijn.
Verder mooie cct voor een mooie prijs. Feit dat je meteen onder druk je bier meteen kan afvullen op fles is een mooie toevoeging.
Bij de drukset zit een stijgbuis met flotter. Je tapt dus altijd van bovenaf.

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 06-10-2017  08:37 uVraag me altijd met CCT's af in hoeverre het gist daadwerkelijk naar de bodem zakt en niet aan de wand blijft plakken.
Ik heb een RVS CCT met aftapkraan aan de onderkant, maar hevel altijd nog over in een bottelemmer.

Direct vanuit gistvat tappen lijkt handig, maar hoe snel ben je door 20-25 l bier heen? En al die tijd moet het vat in de koeling blijven.
Voor een feestje thuis prima, maar je gaat er ook niet mee slepen.

Ik twijfel. :weetniet:

De professionele CCT zit een pijp in de conus die wat omhoog steekt. Het bier dat gebotteld verlaat de CCT via deze pijp. Daarnaast is er nog een uitlaat in de CCT die gebruikt wordt om de gist te oogsten en voor reinigingsvloeistoffen uit de tank te laten.




Bij de betere CCT voor de hobbybrouwer zit er aftapkraan halverwege de conus. Via die kraan je bier aftappen zonder al te veel gist mee te nemen.




Robert1968

CiteerBij de betere CCT voor de hobbybrouwer zit er aftapkraan halverwege de conus. Via die kraan je bier aftappen zonder al te veel gist mee te nemen.

Ja dat klopt, die zit er op mijn CCT ook, maar die vlieger gaat alleen op, als je in je RVS CCT onder druk kunt carboniseren.

Als je bottelsuiker toevoegt, zoals ik doe, zul je je suikeroplossing moeten door roeren, komt de gist van de wand los en gaat mee de fles in. Vandaar de tussenstap met een bottelvat die gevuld wordt via de aftapkraan halverwege de conus.

Als de gist in de Fermentasaurus niet aan de wand blijft plakken, heb je in ieder geval het voordeel dat het bottelvat niet meer nodig is.

Brouwers

Citaat van: Robert1968 op 06-10-2017  15:42 uJa dat klopt, die zit er op mijn CCT ook, maar die vlieger gaat alleen op, als je in je RVS CCT onder druk kunt carboniseren.

Als je bottelsuiker toevoegt, zoals ik doe, zul je je suikeroplossing moeten door roeren, komt de gist van de wand los en gaat mee de fles in. Vandaar de tussenstap met een bottelvat die gevuld wordt via de aftapkraan halverwege de conus.

Als de gist in de Fermentasaurus niet aan de wand blijft plakken, heb je in ieder geval het voordeel dat het bottelvat niet meer nodig is.
Voor dat ik op de soda kegs over ben gegaan voegde ik de suiker per flesje toe met zo'n dierenartsen spuit. Tot 20L is dat tijd technisch nog wel te doen, bij grotere volumes wordt het teveel werk tov een bottelvat. Dus het is wel mogelijk.

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 06-10-2017  15:42 uJa dat klopt, die zit er op mijn CCT ook, maar die vlieger gaat alleen op, als je in je RVS CCT onder druk kunt carboniseren.

Bij mijn CCT kan dat. Maar ik doe dat nooit.
Het aftappunt halverwege de conus wordt door mij altijd gebruikt. Aan de kraan bevestig ik een slang die op de bodem van de bottelemmer rust. Vervolgens zet ik de kraan open en loopt het bier in bottelemmer. Het overgrote merendeel van de gist blijft in de CCT. Die verwijder ik pas na het bottelen via de onderste kraan.

Hay

Citaat van: mvdhiele op 05-10-2017  20:11 uBrouwland is vandaag begonnen met de presale van de Fermentasaurus.
Hij gaat € 129,95 kosten. Ik heb hem nu één keer gebruikt, en kan niet anders zeggen dat het een fijn apparaat is!

http://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/drukvaten-en-toebehoren/fermentasaurus

Ik vind dit ook een hartstikke leuk ding en denk dat ik hem ook aan ga schaffen.
En inderdaad alleen om in te vergisten en vooralsnog niet om er druk op te zetten.

Knobby

Heeft iemand een idee of zo ook losse gistbollen gaan verkopen?

Dirtbag

ik vind dit een zeer interessante aanbieding. Hier ga ik nog even rustig over nadenken. Onder druk werken was ik toch niet van plan, misschien dat Brouwmarkt ook komt met de fermentausaurus, land en markt volgen elkaar vaak op.

Citaat van: Jacques op 05-10-2017  22:20 uZiet er goed uit. Natuurlijk leuk dat je het helder worden van het bier kunt volgen. Wel afdekken tegen UV-licht om lichtsmaak te voorkomen. Ik neem aan dat in het plastic geen UV-filter zit...

Alleen maar van belang als je niet in een koelkast vergist of de koelkast verwarmd met een lamp die veel UV licht maakt. Je gistkast verwarmen met behulp van een blacklight is dus om minimaal 2 redenen een slecht idee :)


Citaat van: Knobby op 07-10-2017  12:34 uHeeft iemand een idee of zo ook losse gistbollen gaan verkopen?

Aanbieders in de buitenlandse markten bieden deze wel apart aan, misschien dat ze dat gaan doen zodra ze hem eenmaal op de markt hebben, werp eens een mailtje naar Brouwland om het ze te vragen, ik zag ze tot dusver in ieder geval niet op de website staan.
Met de fastferment heb ik maar 1 bol, als ik het gist wil bewaren dan giet ik het over in een grote jampot of iets dergelijks. Dan kan de gistbol er meteen weer onder. Toegegeven, de bol van de fastferment heeft geen losse dop. Denk er ook aan dat het gist in de bol ook nog actief kan zijn, heb al wel eens een jampot gehad die begon over te stromen in de koelkast.  :P

/edit, ik kijk nu op de site van Brouwland en zie dat er nu ook een 53 liter variant is van de fastferment.

Voor elk formaat inmiddels een druppeltje dus :)

15 tot 25 liter brouwen, kleine FF
25 tot (gok) 33 liter FS
35 tot 45 liter grote FF

db

Knobby

Citaat van: Dirtbag op 08-10-2017  16:24 u/edit, ik kijk nu op de site van Brouwland en zie dat er nu ook een 53 liter variant is van de fastferment.

Voor elk formaat inmiddels een druppeltje dus :)

15 tot 25 liter brouwen, kleine FF
25 tot (gok) 33 liter FS
35 tot 45 liter grote FF

db
fermentasaurus is 36l (totaal volume)

Biertje1985

Wow die fermentasaurus ziet er goed uit, eindelijk een betaalbare kusntof cct waarover goed is nagedacht.
De fastferment is ook prima maar heeft wat nadelen, zoals het gebruik van een ball valve ect....


Ik denk dat de ontwikkelaars goed hebben gekeken naar de minpunten en nu dus met een mooi alternatief op de markt komen.

Ik ga hem in ieder geval bestellen!


Robert1968

Als je dir filmpje bekijkt, is het toch niet allemaal koek en ei.



Het lijkt me ook lastig om goed koolzuur op de fles of in het vat zelf te hebben op het moment dat je onder druk gaat vergisten. Immers dit is temperatuurs afhankelijk. Vergist je je bier bij 23-24C dan is 2,4 bar te weinig voor goed koolzuur, bij 8-10C wellicht te veel, :weetniet:

Biertje1985

Citaat van: Robert1968 op 08-10-2017  21:51 uAls je dir filmpje bekijkt, is het toch niet allemaal koek en ei.



Het lijkt me ook lastig om goed koolzuur op de fles of in het vat zelf te hebben op het moment dat je onder druk gaat vergisten. Immers dit is temperatuurs afhankelijk. Vergist je je bier bij 23-24C dan is 2,4 bar te weinig voor goed koolzuur, bij 8-10C wellicht te veel, :weetniet:

Ik heb in dat filmpje geen noemenswaardige nadelen gevonden, waardoor ik voor een ander gistvat zou kiezen.

Ja carboniseren, dat kan je toch controleren in je vergistingskast dus lagere temperatuur en lagere druk, ideaal.

Ik zou wel gist direct aftappen ipv via dat flesje, das was wat problematisch maar niet onoplosbaar. gewoon aftappen met een Mason jar eronder en dan zou je de slurrie ook kunnen bewaren.

Henielma

Mooi filmpje dank je voor de link.

Hiermee kan je onder een paar honderd millibar tot 1 bar vergisten en de rest van het koolzuur normaal in het fust carboniseren. Mooi ding die Fermentasaurus. Die wil ik ook. Mij valt op dat de conus prachtig schoon is. In combinatie met onderstaand drukventiel op ebay heb je volgens mij iets wat de kwaliteit van mijn bier verder kan verbeteren.
http://www.ebay.com/itm/Homebrew-Beer-Brew-Ball-Lock-Pressure-Relief-Valve-W-Guage-0-15psi-Adjustable-/192316046332?hash=item2cc6edfbfc:g:LkoAAOSwNglZyKbk

Ik heb al een PET fles van 23 liter en die zijn zo glad zodat ze met wat PBW prima schoon te maken zijn

Hay

Citaat van: Robert1968 op 08-10-2017  21:51 uAls je dir filmpje bekijkt, is het toch niet allemaal koek en ei.



Het lijkt me ook lastig om goed koolzuur op de fles of in het vat zelf te hebben op het moment dat je onder druk gaat vergisten. Immers dit is temperatuurs afhankelijk. Vergist je je bier bij 23-24C dan is 2,4 bar te weinig voor goed koolzuur, bij 8-10C wellicht te veel, :weetniet:

Hij geeft zelf in het filmpje toe dat hij teveel trub van de hop mee had overgeheveld en dat er in de instructies stond dat niet te doen.
Daarom moet hij zo vaak die bol schoonmaken.
En ik wil er toch geen druk opzetten.

Knobby

Citaat van: Hay op 09-10-2017  10:34 uHij geeft zelf in het filmpje toe dat hij teveel trub van de hop mee had overgeheveld en dat er in de instructies stond dat niet te doen.
Daarom moet hij zo vaak die bol schoonmaken.
En ik wil er toch geen druk opzetten.
Nee ik ook niet, of in ieder geval niet meteen. Wie weet ga ik later toch nog met kegs aan de gang.
Je kan het natuurlijk ook even een half uur laten staan voordat je pitcht, dan kan de trub uitzakken en kan je het er alvast uithalen met die bol.
Wel lijkt een bol van 0,5l sowieso te klein op een gistvat van 36l. Als ik het een beetje inschat heb ik op kleinere volumes al meer dan een halve liter gist.
Maar ik heb in andere filmpjes over dit ding al vaker gezien dat die klep verstopt raakt. Misschien toch een te kleine diameter...


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.