Fermentasaurus Uni Tank

Gestart door Tijn Heerkens, 09-03-2017 00:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Tijn Heerkens

Op het grainfather forum kwam ik dit tegen.

Een chronical pet fermenter waar je ook druk op kan zetten. 2,4 bar

Voor 200 aus --> 140€

Weet iemand of dit naar Nederland gaat komen?

http://www.oxebar.com.au/fermentasaurus/

Sander van Dijk


muldereric

Gaaf ding! Ben benieuwd of je hem kan bestellen. Ff uitzoeken [emoji14]

Henielma


Hay

Laatst zag ik ook al is een gistvat van speidel die was weliswaar van rvs maar daar kon je ook druk opzetten.
Maar waarom zou je dat willen, ik bedoel wat is het voordeel om er druk op te zetten?

mvdhiele

Als deze in Nederland worden verdeeld, koop ik er gelijk één. Prachtig ding.
Ze hebben het in de filmpjes op Youtube ook over het carboniseren, maar volgens mij is dat alleen in combinatie met kegs?
Ik zou het prachtig vinden als je kon carboniseren in deze CCT, en daarna gelijk afvullen in flessen.

Ik weet niet of dit mogelijk is, ik heb hier geen kaas van gegeten eerlijk gezegd...

Ik vind het wel prettig om het gistingsproces te kunnen volgen in deze heldere CCT.

De prijs valt me ook 100% mee.

Underdike

Als ik er niet in kan met hand & borstel, of als het materiaal niet bestand is tegen borstel of schuurspons... dan sla ik 't over ???

mvdhiele

Citaat van: Underdike op 12-03-2017  11:04 uAls ik er niet in kan met hand & borstel, of als het materiaal niet bestand is tegen borstel of schuurspons... dan sla ik 't over ???

Ik heb in het verleden gewerkt met twee PET gistvaten.
Dat was qua schoonmaken echt fantastisch. Beetje Oxi erin, warm water en schudden maar.
Daarna brandschoon.

In deze Fermentasaurus kun je trouwens wel met je hand in, om eventueel te reinigen met een zachte doek.

muldereric

Citaat van: mvdhiele op 11-03-2017  20:47 uAls deze in Nederland worden verdeeld, koop ik er gelijk één. Prachtig ding.
Ze hebben het in de filmpjes op Youtube ook over het carboniseren, maar volgens mij is dat alleen in combinatie met kegs?
Ik zou het prachtig vinden als je kon carboniseren in deze CCT, en daarna gelijk afvullen in flessen.

Ik weet niet of dit mogelijk is, ik heb hier geen kaas van gegeten eerlijk gezegd...

Ik vind het wel prettig om het gistingsproces te kunnen volgen in deze heldere CCT.

De prijs valt me ook 100% mee.
Directe kopie van de tekst: The breakthrough in this new design means that customers can finally naturally carbonate their clear conditioned beer in the Fermentasaurus and dispense directly to tap.  No need to carbonate beer in the keg or bottle.  You can drink directly from the Fermentasaurus saving time and hassle

mvdhiele

Citaat van: muldereric op 12-03-2017  11:38 uDirecte kopie van de tekst: The breakthrough in this new design means that customers can finally naturally carbonate their clear conditioned beer in the Fermentasaurus and dispense directly to tap.  No need to carbonate beer in the keg or bottle.  You can drink directly from the Fermentasaurus saving time and hassle

Ik zou dat graag eens in een voorbeeld willen zien (Youtube).
Wat heb je allemaal nodig om te carboniseren met CO2, welke grootte CO2 tank heb je
hiervoor nodig, hoe lang doe je hier mee, hoe regel je de hoeveelheid carbonisatie (een tripel heeft doorgaans meer koolzuur dan een IPA of een stout).

Dat zijn allemaal vragen waar ik mee zit.

En kan ik direct afvullen onder druk vanuit de CCT?

muldereric

Citaat van: mvdhiele op 12-03-2017  11:45 uIk zou dat graag eens in een voorbeeld willen zien (Youtube).
Wat heb je allemaal nodig om te carboniseren met CO2, welke grootte CO2 tank heb je
hiervoor nodig, hoe lang doe je hier mee, hoe regel je de hoeveelheid carbonisatie (een tripel heeft doorgaans meer koolzuur dan een IPA of een stout).

Dat zijn allemaal vragen waar ik mee zit.

En kan ik direct afvullen onder druk vanuit de CCT?
Het carboniseren in de fermenter doe je alleen bij plat bier om zo koolzuur in te brengen of wanneer je rechtstreeks vanuit de fermenter wil tappen. Waarom zou je willen carboniseren in de fermenter en dan vervolgens bottelen? Als je te weinig koolzuur op je bier hebt, dan gaat er denk ik iets niet goed in je brouwproces.
Onder druk bottelen kan wel, maar dan moet je druk wel lager zijn als bij het carboniseren, anders spuit het eruit [emoji1]

Serge VL

Citaat van: muldereric op 12-03-2017  11:50 uHet carboniseren in de fermenter doe je alleen bij plat bier om zo koolzuur in te brengen of wanneer je rechtstreeks vanuit de fermenter wil tappen. Waarom zou je willen carboniseren in de fermenter en dan vervolgens bottelen? Als je te weinig koolzuur op je bier hebt, dan gaat er denk ik iets niet goed in je brouwproces.
Onder druk bottelen kan wel, maar dan moet je druk wel lager zijn als bij het carboniseren, anders spuit het eruit [emoji1]
Effe corrigeren je kan een volledig gecarboniseerd bier makkelijk bottelen, je carboniseert je bier vb op 15°C (net iets meer dan je uiteindelijk wil) vervolgens koel je het gecarboniseerde bier naar 1°C dan vul je het zo af in koude flesjes zonder dat dit er uit spuit, enkel heb je een beergun of gelijkaardig nodig zodat je zachtjes je flesje van onder naar boven opvult. Dan sla je de hergisting op fles gewoon over.
Je hoeft daarvoor echt niet voor onder druk af te vullen.

Henielma

Het schoonmaken van PET is inderdaad geen probleem. Twee liter water met de juiste dosering PBW, regelmatig schudden gedurende een half uur en schoon is je gistvat. Op deze manier werkt dit nu ook met mijn PET gistfles van 23 liter.

Met deze Fermentasaurus kan je alles in 1 doen. Nu doe ik geforceerd carboniseren in Soda Kegs en dan soms in flessen maar dat kan je dan ook in het gistvat doen en van daaruit direct bottelen zonder bottelsuiker. Overigens bottel ik geforceerd gecarboniseerd bier alleen voor wedstrijden want het is een beetje een geknoei.

Underdike

Citaat van: mvdhiele op 12-03-2017  11:38 uIk heb in het verleden gewerkt met twee PET gistvaten.
Dat was qua schoonmaken echt fantastisch. Beetje Oxi erin, warm water en schudden maar.
Daarna brandschoon.

In deze Fermentasaurus kun je trouwens wel met je hand in, om eventueel te reinigen met een zachte doek.

Ok, maar toch ga ik voor RVS... niet chronical, zelfs niet conical ;) maar wel perfect schoonmaakbaar :groots:

mvdhiele

Citaat van: Henielma op 12-03-2017  12:20 uHet schoonmaken van PET is inderdaad geen probleem. Twee liter water met de juiste dosering PBW, regelmatig schudden gedurende een half uur en schoon is je gistvat. Op deze manier werkt dit nu ook met mijn PET gistfles van 23 liter.

Met deze Fermentasaurus kan je alles in 1 doen. Nu doe ik geforceerd carboniseren in Soda Kegs en dan soms in flessen maar dat kan je dan ook in het gistvat doen en van daaruit direct bottelen zonder bottelsuiker. Overigens bottel ik geforceerd gecarboniseerd bier alleen voor wedstrijden want het is een beetje een geknoei.

Dus het beste kun eerst je je bier eerst naar een keg overhevelen, onder druk zetten met de gewenste hoeveelheid CO2, dit goed vermengen (schudden?) en eventueel onder druk afvullen in flessen?
Ik heb wel youtube filmpjes voorbij zien komen waarbij men flessen afvult met een beergun, in combinatie met CO2.

muldereric

Hoeft niet! Dit kan in het gistvat, daar is hij voor gemaakt. Juist daarom is het zo'n mooi apparaat. Vergisten, carboniseren en bottelen, het kan allemaal in één en hetzelfde vat!

Henielma

Citaat van: mvdhiele op 12-03-2017  12:46 uDus het beste kun eerst je je bier eerst naar een keg overhevelen, onder druk zetten met de gewenste hoeveelheid CO2, dit goed vermengen (schudden?) en eventueel onder druk afvullen in flessen?
Ik heb wel youtube filmpjes voorbij zien komen waarbij men flessen afvult met een beergun, in combinatie met CO2.

Met die PET fermentor zou je dat in 1 keer kunnen doen. Maar nu doe ik dat door eerst een keg te vullen en deze 5 dagen bij 6 ºC te laten staan onder 1,2 bar koolzuurdruk. 

Rene Haring

Citaat van: muldereric op 12-03-2017  13:01 uHoeft niet! Dit kan in het gistvat, daar is hij voor gemaakt. Juist daarom is het zo'n mooi apparaat. Vergisten, carboniseren en bottelen, het kan allemaal in één en hetzelfde vat!

Tja, en dan maar eerst de hele bulk opdrinken alvorens het gistvat weer beschikbaar is voor waar het is voor gemaakt... Vergisten...

Serge VL

Citaat van: Rene Haring op 12-03-2017  13:35 uTja, en dan maar eerst de hele bulk opdrinken alvorens het gistvat weer beschikbaar is voor waar het is voor gemaakt... Vergisten...
Van zodra alles is vergist, uitgeklaard en gecarboniseerd, vul je het gecarboniseerd bier dat in de CCT zit toch onmiddellijk af in flesjes! Zo is die toch even snel beschikbaar als een andere CCT  :weetniet:

mvdhiele

Citaat van: Serge VL op 12-03-2017  13:42 uVan zodra alles is vergist, uitgeklaard en gecarboniseerd, vul je het gecarboniseerd bier dat in de CCT zit toch onmiddellijk af in flesjes! Zo is die toch even snel beschikbaar als een andere CCT  :weetniet:

Dat is precies hetgene wat ik mij afvroeg.
Kan ik gecarboniseerd bier vanuit de CCT direct afvullen in flessen?

Dirtbag

Ik zie vooral een verbeterde fastfermentor. 5 liter groter, doorzichtig, moet je wel een verduisterde vergistingsruimte hebben, betere kraan ook, dat kon geen kwaad :)

db

Serge VL

Citaat van: mvdhiele op 12-03-2017  14:10 uDat is precies hetgene wat ik mij afvroeg.
Kan ik gecarboniseerd bier vanuit de CCT direct afvullen in flessen?
Ja dat kan, maar er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee dient te houden, dit zijn zelfde parameters als bij een tapinstallatie, druk/leiding lengte, leiding diameter... je wil niet dat je bier gaat schuimen in je bottel slang,..
In bijlage de Exel van... ( ik weet het niet meer van wie) maar hij komt wel van het forum hier.




Rene Haring

Citaat van: Serge VL op 12-03-2017  13:42 uVan zodra alles is vergist, uitgeklaard en gecarboniseerd, vul je het gecarboniseerd bier dat in de CCT zit toch onmiddellijk af in flesjes! Zo is die toch even snel beschikbaar als een andere CCT  :weetniet:

Aha, niet aan gedacht  :biersmile: Hier ook gezien als opvolger van de Fastferment. Op zich kan ik prima overweg met de Fastferment, maar deze vind ik ook betaalbaar.

(Update): de tekst op de website bestudeerd en daar geven ze aan dat het tappen is vanuit de CCT. Dus leegdrinken vanuit de CCT. Natuurlijk, levert meer verkochte CCT's op.
Dus niet eerst afvullen in flesjes. Heb geen ervaring met afvullen van gecarboniseerd bier in flesjes, maar handmatig afvullen ervan in flesjes lijkt mij niet zo eenvoudig en snel te gaan als afvullen en hergisten in flesjes. Maar corrigeer me als ik het fout heb.

mvdhiele

Ik heb vandaag de Fermentasaurus besteld in Australië (via eBay) voor ongeveer € 175.

Ik kon niet langer wachten...

Mijn bevindingen zal ik t.z.t. hier posten.

Serge VL

Citaat van: mvdhiele op 29-06-2017  12:22 uIk heb vandaag de Fermentasaurus besteld in Australië (via eBay) voor ongeveer € 175.

Ik kon niet langer wachten...

Mijn bevindingen zal ik t.z.t. hier posten.
€ 175 incl verzending?
kan je een linkje van de ebay site doorgeven


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.