Ik zit ook na te denken om een Fermzilla of Fermentausaurus te kopen. Ik wil op termijn wel eens onder druk vergisten, voor bijvoorbeeld neipas of double ipas. Maar zo ver ben ik nog niet. Kan je zonder de drukset wel een sample aftappen? Om je sg te meten bijvoorbeeld? En hoe gaat het met bottelen? Met een hevel? Of kan dat ook via de onderkant?
Als ik niet onder druk vergist of nagist, gebruik ik toch de drukset om onder druk uit de CO2 fles samples te nemen, over te hevelen of te bottelen. Met het drijvende balletje aan de drukset komt alles mooi van bovenaf en totaal zonder zuurstof inslag of aanraking.
Zonder drukset kun je:
1- een kraan in de conus plaatsen voor het nemen van samples, bottelen of keggen. Dan zuig je via het waterslot wel zuurstof aan.
2 -het meegeleverde tuutje aan de vlinderklepkraan schroeven, dan krijg je alles wat onderin de conus bezonken is mee. Als je dat eerst via de opvangbal al hebt verwijderd, is dat ook een optie. Wel ook aanzuigen van zuurstof via waterslot.
Keuze genoeg dus, zonder drukset zou ik voor 1 gaan, maar als je toch een drukset overweegt, dan werkt 2 natuurlijk voorlopig ook.
Succes met de afweging.
p.s. ik heb een Fermentasaurus, of ditzelfde voor een Fermzilla geldt verwacht ik wel, maar dat berust niet op ervaring.