Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Fermentasaurus Uni Tank  (gelezen 67905 keer)

Offline André de Laat

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Fermentasaurus chronical pet fermenter
« Reactie #350 Gepost op: 25-06-2020 14:46 u »
Ik heb hem net besteld bij Unibrew-Nederland  €119 :)

Wat heb je nou besteld? Een fermentasaurus startpakket?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BikerEddy

• Vol lid
  • Beter 1 bier in de hand dan de lucht van 10
Re: Fermentasaurus Uni Tank
« Reactie #351 Gepost op: 25-06-2020 14:52 u »
Ja het startpakket, voldoet voor mij, ligt al bij PostNL zag ik net.
Dat wordt brouwen van het weekend.

Offline André de Laat

• Super lid
« Reactie #352 Gepost op: 25-06-2020 15:16 u »

Da´s mooi.... Sukses joh!

Offline D.R.K.

• Vol lid
  • Als de kat van huis is brouwen we bier
« Reactie #353 Gepost op: 25-06-2020 16:08 u »

Waarom niet de fermzilla? Start pakket is 10 euro duurder maar is ook eigenlijk de versie 2 van de fermentasaurus
Heeft een veel bredere vlinderklep waardoor je minder kans op verstopping hebt.

Groet
Thomas

Offline BikerEddy

• Vol lid
« Reactie #354 Gepost op: 25-06-2020 17:04 u »
Waarom niet de fermzilla? Start pakket is 10 euro duurder maar is ook eigenlijk de versie 2 van de fermentasaurus
Heeft een veel bredere vlinderklep waardoor je minder kans op verstopping hebt.

Groet
Thomas
Deze heeft een inhoud van 35L, en als je hem goed schoonhoud verstopt er niets hoor.

Offline D.R.K.

• Vol lid
« Reactie #355 Gepost op: 25-06-2020 17:23 u »
Deze heeft een inhoud van 35L, en als je hem goed schoonhoud verstopt er niets hoor.

Als je hem goed schoon kan houden dan is dat inderdaad geen probleem. Veel plezier met de aankoop en brouwse  :biersmile:

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #356 Gepost op: 28-06-2020 18:14 u »
Als je hem goed schoon kan houden dan is dat inderdaad geen probleem. Veel plezier met de aankoop en brouwse  :biersmile:
Precies, het volume wat goed op mijn brouwcapaciteit aansluit was voor mij ook de reden voor de Fermentaurus te gaan. Ik gebruik hem nu een jaar: TOP. De grotere opening van de Fermzilla staat me zeker aan, maar de volumes sluiten in mijn geval minder aan.

Offline banjobill27

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #357 Gepost op: 03-07-2020 19:12 u »
Ik zit ook na te denken om een Fermzilla of Fermentausaurus te kopen. Ik wil op termijn wel eens onder druk vergisten, voor bijvoorbeeld neipas of double ipas. Maar zo ver ben ik nog niet. Kan je zonder de drukset wel een sample aftappen? Om je sg te meten bijvoorbeeld? En hoe gaat het met bottelen? Met een hevel? Of kan dat ook via de onderkant?

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #358 Gepost op: 03-07-2020 20:23 u »
Ik zit ook na te denken om een Fermzilla of Fermentausaurus te kopen. Ik wil op termijn wel eens onder druk vergisten, voor bijvoorbeeld neipas of double ipas. Maar zo ver ben ik nog niet. Kan je zonder de drukset wel een sample aftappen? Om je sg te meten bijvoorbeeld? En hoe gaat het met bottelen? Met een hevel? Of kan dat ook via de onderkant?
Als ik niet onder druk vergist of nagist, gebruik ik toch de drukset om onder druk uit de CO2 fles samples te nemen, over te hevelen of te bottelen. Met het drijvende balletje aan de drukset komt alles mooi van bovenaf en totaal  zonder zuurstof inslag of aanraking.

Zonder drukset kun je:
1- een kraan in de conus plaatsen voor het nemen van samples, bottelen of keggen. Dan zuig je via het waterslot wel zuurstof aan.
2 -het meegeleverde tuutje aan de vlinderklepkraan schroeven, dan krijg je alles wat onderin de conus bezonken is mee. Als je dat eerst via de opvangbal al hebt verwijderd, is dat ook een optie. Wel ook aanzuigen van zuurstof via waterslot.

Keuze genoeg dus, zonder drukset zou ik voor 1 gaan, maar als je toch een drukset overweegt, dan werkt 2 natuurlijk voorlopig ook.

Succes met de afweging.

p.s. ik heb een Fermentasaurus, of ditzelfde voor een Fermzilla geldt verwacht ik wel, maar dat berust niet op ervaring.

Offline D.R.K.

• Vol lid
« Reactie #359 Gepost op: 04-07-2020 15:24 u »

Voor een Fermzilla is volgens mij alleen een drukset van toepassing, er is dacht ik niet zon vul aansluiting voor de onderkant.
Je zou wat kunnen doen met de aansluitingen op het bekertje aan de onderkant, maar of je hier een goede sample mee kan nemen betwijfel ik omdat daarin juist alles gist en trub in komt.

Je kan ook overwegen om een tilt meter te gebruiken die je in je wort legt en daarmee je vergisting kan volgen. Evt nameten bij het bottelen.

Verschillen tussen Fermentasaurus en Fermzilla
35 L vs 27 L ( er is ook een 55 L versie, maar de kleinste is dus 8 L verschil)
Kleine vlinder klep vs grote vlinderklep
500 ml opvangbal vs 1000 ml opvang bal

Offline banjobill27

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #360 Gepost op: 13-08-2020 13:27 u »
Ik heb ook een fermentasaurus aangeschaft. Het werkt erg fijn moet ik zeggen. Zondag eerste brouwsel er in gemaakt. Ik heb er vandaag via de bol aan de onderkant drup hop toegevoegd en merk dat er wat verstopping optreedt.

Zal ik de bol er weer af halen en de verstopping wat weg duwen? Gewoon laten gaan want het komt wel goed? Of in het vervolg de bol niet meer gebruiken voor dry hop maar gewoon via de bovenkant. Dat zou ik wel jammer vinden wat dat was een van de redenen dat ik dit vat wou hebben. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #361 Gepost op: 13-08-2020 13:39 u »
Ik hanteer de methode van EBC
Pellets in heet water, papje boven in FastFerment.  Zakt mooi in de bol.
Werkt prima. Voor mij althans

Offline banjobill27

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #362 Gepost op: 17-08-2020 12:42 u »
Bol er uiteindelijk af gehaald. Zat inderdaad helemaal verstopt. Heb het opgelost door hem even door te prikken en de hop op te lossen met de de vloeibare oplossing eronder. Nu tweede dryhop toevoeging gedaan. Eerst echt alle gist er af, maar wederom helemaal verstopt. Ik vind deze vorm van dry hoppen maar niks zo. Volgende keer denk ik gewoon hop bovenin. En dan lekker laten uitzakken. Tenzij iemand nog een gouden tip heeft uiteraard.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #363 Gepost op: 17-08-2020 12:45 u »
Gewoon een hopzakje met de hop laten zakken via de bovenkant, deze laten zinken met wat gewichtjes en na dry-hop onder druk naar fust zetten. De hopzak blijft dan achter deze haal je eruit als je de fermentasaurus gaat reinigen.

Offline BikerEddy

• Vol lid
« Reactie #364 Gepost op: 17-09-2020 11:53 u »
Weet iemand soms de binnen- en buitendiameter van de slang die aan de Fermentasaurus rvs vlotter zit?

Offline D.R.K.

• Vol lid
« Reactie #365 Gepost op: 17-09-2020 14:10 u »
Weet iemand soms de binnen- en buitendiameter van de slang die aan de Fermentasaurus rvs vlotter zit?

Ik heb het druksetje voor de Fermzilla, vermoed dat het hetzelfde is en hier zit een OD 9 mm met een  ID 7 mm slang op.

Groet

Offline BikerEddy

• Vol lid
« Reactie #366 Gepost op: 17-09-2020 15:26 u »
Ik heb het druksetje voor de Fermzilla, vermoed dat het hetzelfde is en hier zit een OD 9 mm met een  ID 7 mm slang op.

Groet

Lijkt inderdaad wel hetzelfde, bedankt voor de moeite!

Offline ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #367 Gepost op: 17-09-2020 17:55 u »

Groet
Even gemeten aan mij Fermentasaurus, lijkt net 1 mm krapper, 8mm buiten, 6 mm binnendiameter. Diameter buisje aan vlotter 8 mm, slang gaat er best strak omheen. 7 en 9 mm past wellicht beter.

Offline BikerEddy

• Vol lid
« Reactie #368 Gepost op: 17-09-2020 18:45 u »
Even gemeten aan mij Fermentasaurus, lijkt net 1 mm krapper, 8mm buiten, 6 mm binnendiameter. Diameter buisje aan vlotter 8 mm, slang gaat er best strak omheen. 7 en 9 mm past wellicht beter.
Top zeg, dank je wel!