Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Fermentasaurus Uni Tank  (gelezen 62874 keer)

ExPeteriment en 1 gast bekijken dit topic.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Fermentasaurus Uni Tank
« Reactie #325 Gepost op: 15-06-2019 15:03 u »
Ik ben het helemaal met je eens. En ondanks dat hij om de zoveel tijd herkeurd moet worden en er geen water van boven de 50 graden in mag is het ook een uitstekend product. Zeker prijstechnisch. Maar had ik dat van te voren geweten dan had ik de Fermentasaurus overgeslagen en had ik meteen RvS gekocht.

Het grote voordeel van een Fermentasaurus boven een rvs CCT is dat je vergisting visueel kunt volgen. Je kunt niet door rvs heen kijken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Alien on Acid

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #326 Gepost op: 15-06-2019 23:34 u »
Het grote voordeel van een Fermentasaurus boven een rvs CCT is dat je vergisting visueel kunt volgen. Je kunt niet door rvs heen kijken.

Klopt helemaal! En zeker voor een beginnende brouwer is dat wel heel fijn om het gistingsproces ook visueel te kunnen volgen. Afgezien dat het ook gewoon interessant is!

Daarnaast, qua levensduur: die van mij heeft nu zo'n 10 brouwsels gehad, en nog weinig tekenen van slijtage. Ik heb een keer een O-ringetje van een paar cent moeten vervangen, en dat is alles.
Schoonmaken gaat ook heel makkelijk met wat warm water (niet te heet natuurlijk, zoals al benoemd :p ) en een beetje PBW. Heel goed schudden en je hebt het meeste schoonmaakwerk al gedaan. Zolang je geen krassen in het PET hebt, is dit soort materiaal vrij makkelijk schoon te krijgen.

Offline Lucky brewer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #327 Gepost op: 16-06-2019 23:07 u »
Een paar weken terug kocht ik me een Fermentasaurus 1.2, en reeds 2 brouwsels in na gegist.
Ik moet Jacques  ronduit gelijk geven, de doorzichtigheid is een onmiskenbaar pluspunt, en zijn gewicht! Reinigen? Reinigings of ontsmettingsvloeistof  er in en shaken maar (weegt amper iets , en onbreekbaar) ik ben/blijf enthousiast, nu zie ik CO2 belletjes stijgen, terwijl ik vroeger moest accepteren met een platbier te bottelen. Ik heb ook overwogen om de RVS toer op te gaan maar toen ik zo'n 20 liter rvs CCT zag dacht ik bij me zelf, wat een hukkepuk zie ik hier, en moet ik daar nu echt een kanjer van een kijkglas bij aanschaffen om te zien of de gist wel neerslaat? En nog niet eens zeker zijn dat ik tegendruk kan opbouwen. Trouwens de steunkorf omgekeerd (het idee hier ergens op dit forum opgeraapt) paste perfect in mijn koelkast.

Offline HJvK[nl]

• Junior lid
  • **
« Reactie #328 Gepost op: 17-06-2019 09:44 u »
Heeft er iemand een tip om de saurus in hoogte zo compact mogelijk op te stellen, en hoe hoog is hij dan? Ik ben benieuwd, misschien kan ik mijn plannen erop aanpassen.

Offline Lucky brewer

• *
« Reactie #329 Gepost op: 17-06-2019 23:25 u »
Zoals ik reeds vermelde: de steunkorf omgekeerd gebruiken

tussen plafond van de frigo en steunvlak  van de Fermentasaurus is er 71.2 cm, er blijft nog een 16 mm over om de Camlock koppeling af te nemen.
De gistverzamelpot hangt onder het steunvlak en zit op 6cm van de frigobodem  en komt juist naast de compressorbult te zitten.
In deze tread vond ik inspiratie voor deze opstelling op reactie #203 en #279.

Offline Appiehappie

• Junior lid
  • **
  • Huisbrouwerij de Leidsche Goot
« Reactie #330 Gepost op: 18-06-2019 22:57 u »
De Fermentasaurus in een tafelmodel koelkast zonder gistdepotfles. Het meubel waar de Fermentasaurus in staat is van geschilderd hout.
Ik schuif de Fermentasaurus uit de koelkast door middel van een gladde plank die ik voor de koelkast plaats. Ik kan het meubel en Fermentasaurus met een lier eventueel nog omhoog hijsen en op een losse houder zetten zodat het gistdepotflesje geplaatst kan worden maar dit gebruik ik tot nu
toe niet. Ik dryhop met een grote theekorf met zuignap die ik aan de binnenkant van de Fermentasaurus bevestig.
Na bevestiging zuurstof verwijderen met koolzuurgas uit de koolzuurfles. Ik verwijder het gistdepot onderin de Fermentasaurus niet. Aan de achterkant zit een verwarmingskussen tegen de Fermentasaurus aan. De temperatuur wordt geregeld met een Inkbird ITC-310T-B temperatuurregelaar. Het vergistingsproces wordt gemonitord met een Ispindel.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #331 Gepost op: 18-06-2019 23:16 u »
Dat past zomaar net.

Offline Appiehappie

• Junior lid
  • **
  • Huisbrouwerij de Leidsche Goot
« Reactie #332 Gepost op: 18-06-2019 23:42 u »
Dat past zomaar net.
Inderdaad op maat gemaakt. Moest bovenin een uitsparing maken voor de CO2 meter. Maar het werkt allemaal uitstekend.  :brouwen:

Offline Stefan013

• Junior lid
  • **
« Reactie #333 Gepost op: 01-06-2020 14:40 u »
Ik heb middels de bol onderaan de Fermentasaurus koudhop toegevoegd. Wat ik me afvraag is of de aroma’s op deze manier wel goed worden opgenomen. Iemand ervaring?

Offline Rodger

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #334 Gepost op: 01-06-2020 23:22 u »
Is het niet de bedoeling deze bol met CO2 op druk te brengen, dan hendel open. Vliegt hop de tank in.

Online ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #335 Gepost op: 02-06-2020 09:00 u »
Is het niet de bedoeling deze bol met CO2 op druk te brengen, dan hendel open. Vliegt hop de tank in.
Ik doe wel CO2 in de bol met hop om oxidatie tegen te gaan, maar ik zou niet weten hoe de bol er met druk onder te schroeven. Door de opwaartse druk van het wort/jongbier en de drukverdeling gaat CO2 met hop naar boven. Hop zakt later weer.

zie bijvoorbeeld:

Online André de Laat

• Senior lid
« Reactie #336 Gepost op: 02-06-2020 12:52 u »

Ja dat is zeker leuk, maar na 1-2 keer gezien te hebben is het leuke er wel vanaf denk ik.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #337 Gepost op: 02-06-2020 17:20 u »
Ja dat is zeker leuk, maar na 1-2 keer gezien te hebben is het leuke er wel vanaf denk ik.

Het is elke keer anders. Het is mooi om te zien dat de ene gist een andere schuimvorming heeft dan de ander. Verder zegt de kleur van je bier veel over de mate waarin het bier is uitgegist. Het is net een aquarium: je blijft kijken. Gistend bier is voor mij elke keer fascinerend.
Bij mijn CCT's zie ik niets, maar als ik tests uitvoer in glazen flessen kijk ik veel.

Online ExPeteriment

• Senior lid
« Reactie #338 Gepost op: 02-06-2020 18:25 u »
De schuimlaag lezen, neerslag gist volgen en het helder worden blijft me boeien.

Offline Wildor

• Senior lid
  • Thuisbrouwerij ‘t Ernhems Nat
« Reactie #339 Gepost op: 02-06-2020 21:36 u »
Al starend naar de vergisting in een mandfles (zonder mand) kom je erachter dat het een stuk interessanter is dan TV kijken  :nut:

Dan wel steeds eventjes, want we willen het licht de boel niet laten verpesten  ;)
Als iemand een live-stream op zou zetten zou ik zeker kijken.

William

Online André de Laat

• Senior lid
« Reactie #340 Gepost op: 03-06-2020 02:56 u »
Al starend naar de vergisting in een mandfles (zonder mand) kom je erachter dat het een stuk interessanter is dan TV kijken  :nut:

Dan wel steeds eventjes, want we willen het licht de boel niet laten verpesten  ;)
Als iemand een live-stream op zou zetten zou ik zeker kijken.

William

Je zou natuurlijk bij Ome Ali een camera met nachtzicht kunnen aanschaffen. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt! :) ;)

https://nl.aliexpress.com/item/4000674706324.html

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #341 Gepost op: 06-06-2020 22:40 u »

Nee hoor, het blijft leuk ;)

Offline Loading2000

• *
« Reactie #342 Gepost op: 23-06-2020 00:30 u »
Ik zit te twijfelen of ik een Fermzilla van 55 liter ga aanschaffen of toch even doorspaar voor een RVS CCT.
Met name dat na 2 jaar je het plastic niet (zeker) meer onder druk kan fermenteren geeft voor mij iets aan over de "houdbaarheid" van de PET-tank.

Dan heb je nog de alternatieven van Brew Monk en Klarstein die in de buurt komen... en deze: https://www.amazon.nl/KITGARN-Fermenter-Brewing-conische-Equipment/dp/B07RX4V8C3?th=1

Ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft, de fabrikant kent of er meer over weet (ik kon er vrij weinig over vinden) en eerlijk gezegd ziet ie er nogal crap uit. Misschien toch nog maar even doorgisten met mijn platsic gistvat van Speidel waar wel de rubberen ring steeds uit de deksel lazert.

Online André de Laat

• Senior lid
« Reactie #343 Gepost op: 23-06-2020 00:55 u »
https://www.amazon.nl/KITGARN-Fermenter-Brewing-conische-Equipment/dp/B07RX4V8C3?th=1

Deze heb ik nog nooit gezien. Ziet er niet verkeerd uit toch? Deze zou ik sowieso verkiezen boven de Brew Monk of Klarstein versie. Zelf werk ik met Brewbuckets. Daar ben ik zeer over te spreken.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #344 Gepost op: 24-06-2020 15:21 u »
Deze heb ik nog nooit gezien. Ziet er niet verkeerd uit toch? Deze zou ik sowieso verkiezen boven de Brew Monk of Klarstein versie. Zelf werk ik met Brewbuckets. Daar ben ik zeer over te spreken.

Ik zou zelf de messing (uitziende) kraan niet zo prettig vinden. Tijdens het brouwproces vind ik niet zo erg, want daarna komt de vergisting nog en veel van de koper deeltjes worden nog verbruikt door de gist. Tijdens de gisting en lagering wil ik geen koperen of messing onderdelen in contact hebben met het wort/jongbier.

Nu is het alleen maar een kraan, dus het contactoppervlak is erg gering, dus het zal wel waarschijnlijk loslopen. Ik vermoed overigens dat je er wel zelf nog een andere RVS kraan in zou kunnen draaien.

Online André de Laat

• Senior lid
« Reactie #345 Gepost op: 24-06-2020 15:44 u »
Ik vermoed overigens dat je er wel zelf nog een andere RVS kraan in zou kunnen draaien.

Lijkt mij ook, zal het probleem niet zijn.

Offline BikerEddy

• Boven 10 berichten
  • *
  • Beter 1 bier in de hand dan de lucht van 10
« Reactie #346 Gepost op: 24-06-2020 17:40 u »
Bedoelen jullie deze? https://www.unibrew-Nederland.nl/bierbrouwen/vergisten/fermentasaurus.html
gewoon in Nederland te koop toch?

Offline Jaap W

• Senior lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #347 Gepost op: 25-06-2020 12:44 u »

Dan heb je nog de alternatieven van Brew Monk en Klarstein die in de buurt komen... en deze:

https://www.amazon.nl/KITGARN-Fermenter-Brewing-conische-Equipment/dp/B07RX4V8C3?th=1

Ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft, de fabrikant kent of er meer over weet (ik kon er vrij weinig over vinden) en eerlijk gezegd ziet ie er nogal crap uit. Misschien toch nog maar even doorgisten met mijn platsic gistvat van Speidel waar wel de rubberen ring steeds uit de deksel lazert.
[/quote]

Die KITgarn (13 gallon = 50 ltr.) heb ik dus gekocht. Komt vanmiddag binnen. Afgelopen zaterdag besteld, wordt vanmiddag geleverd.
Bewust besteld omdat deze niet zo hoog en smal is maar lekker breed (41 cm) en laag (57 cm, met waterslot 69 cm). :nut: :proost: Ik kan zo'n hoge smalle cylinder niet kwijt, want in 50 ltr uitvoering zijn die toch al gauw tegen een meter hoog.
Nadeel is misschien wel dat er geen aparte gist aflaat op zit, dus het drab zal ik nog handmatig moeten verwijderen.  :brouwen:
€ 223,-- voor een 50 ltr RVS gistingsvat met temperatuurmeter vind ik niet overdreven duur, als je nagaat dat een zelfde soort vat (SS Brewing Techniek Brew Bucket 14 gallon = 54 ltr) € 399,-- kost en daar zit dan ook nog geen gist aflaat aansluiting op.

Wat bedoel je met "ziet er nogal CRAP uit"? :weetniet:

Ik kende het merk KITGARN ook niet en ik ben zeer benieuwd hoe het "uitpakt".  :duimop: of :duimonder:

Online André de Laat

• Senior lid
« Reactie #348 Gepost op: 25-06-2020 14:19 u »
als je nagaat dat een zelfde soort vat (SS Brewing Techniek Brew Bucket 14 gallon = 54 ltr) € 399,-- kost en daar zit dan ook nog geen gist aflaat aansluiting op.

En dat hebben ze niet voor niks weggelaten...

https://ssbrewtech.zendesk.com/hc/en-us/articles/202956715-Are-you-going-to-add-a-dump-valve-to-the-Brew-Bucket

En ik denk dat die mannen van sS Brewtech best weten wat ze doen. Het schijnt aan de hoek van de conus te liggen en de maximale diameter die over blijft voor de gistaflaat.
Ik heb zo´n BrewMonk tank vergeleken met een Brewbucket, heb ze naast elkaar gezien. Er zit toch veel verschil in kwaliteit. Het begint al met het gewicht. De afwerking is ook niet te vergelijken. Ik zou liever doorsparen voor een Brewbucket.

Offline BikerEddy

• Boven 10 berichten
  • *
  • Beter 1 bier in de hand dan de lucht van 10
Re: Fermentasaurus chronical pet fermenter
« Reactie #349 Gepost op: 25-06-2020 14:38 u »
€ 175 incl verzending?
kan je een linkje van de ebay site doorgeven
Ik heb hem net besteld bij Unibrew-Nederland  € 119 :)