Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Fermentasaurus Uni Tank  (gelezen 46802 keer)

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij “Ram”
Fermentasaurus Uni Tank
« Reactie #300 Gepost op: 09-11-2018 11:11 u »
Ingehuurd door de concurentie van PET?
Een retorische vraag is een stijlfiguur waarbij een vraag wordt gesteld, waarop men geen antwoord verwacht. Het is de bedoeling dat de ontvanger zich aangesproken voelt en voor waarheid aanneemt wat de zender suggereert.

Wat een gezellig forum is dit toch! Dit is dan ook mijn laatste bijdrage. De groeten!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Fermentasaurus Uni Tank
« Reactie #301 Gepost op: 09-11-2018 17:20 u »
Hmmmm, infonu.nl... en website met zichzelf benoemde professionals...
Geen enkele wetenschappelijke basis behalve aan  vage, niet te controleren universiteitsonderzoeken.

Het lijkt er inderdaad op dat het risico meevalt...

Zie PET Bottle Reuse

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #302 Gepost op: 09-11-2018 17:28 u »
Een retorische vraag is een stijlfiguur waarbij een vraag wordt gesteld, waarop men geen antwoord verwacht. Het is de bedoeling dat de ontvanger zich aangesproken voelt en voor waarheid aanneemt wat de zender suggereert.

Het is ook een stijlfiguur waarbij de zender gevraagd wordt zelf na te gaan of de informatie klopt.
Enig onderzoek is nooit verkeerd...

Overigens zijn er veel bronnen die inderdaad beweren dat het hergebruik van PET een gezondheidsrisico met zich meebrengt.

Zie bijvoorbeeld
https://www.cfs.gov.hk/english/programme/programme_rafs/programme_rafs_fc_02_16.html
https://www.straitstimes.com/lifestyle/food/can-pet-bottles-be-reused-safely
https://www.thoughtco.com/reusing-plastic-bottles-serious-health-hazards-1204028

Zonder het artikel in mijn vorige bericht te hebben gevonden zou ik ook er van uit gaan dat het een serieus probleem is.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #303 Gepost op: 04-01-2019 11:02 u »
SNEAK PEAK

Er komt dus een verbeterde Fermentaurus. Ik hoop dat ze het systeem bij de klep aanpassen zodat we straks echt alle gist kunnen aftappen. Er blijft bij mij erg veel gist en troep op de rand van de afsluiter in het vat staan, dat vind ik een nadeel tov de Fastferment.

Leuk dat ze een filmpje hebben geupload.

Zie :

Online Martijn0172

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #304 Gepost op: 02-02-2019 09:32 u »
Iemand die toevallig weet wanneer de 2e generatie verkrijgbaar is in Nederland?

Offline Irukandji

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #305 Gepost op: 02-02-2019 20:38 u »
Niet in nl maar nu wordt de zomer. Zal wel enkele weken later worden.

Online Martijn0172

• Super lid
« Reactie #306 Gepost op: 03-02-2019 09:19 u »
Dat is jammer, ik wil eigenlijk op korte termijn een nieuwe gisttank.  :o

Offline Appiehappie

• Junior lid
  • **
  • Huisbrouwerij de Leidsche Goot
Fermentasaurus 35L wordt FermZilla 27L and 55L
« Reactie #307 Gepost op: 13-03-2019 00:42 u »
De nieuwe Fermentasaurus is niet alleen compleet gerestyled maar ook van een nieuwe naam voorzien.

Voor zover ik weet is de nieuwe Fermzilla 27 L of 55 L nog niet in Nederland te koop maar er zijn wel een
paar foto's te bezichtigen.

https://www.kegland.com.au/kegland-fermentasaurus-2-27l.html

Offline KarmeFrank

• Vol lid
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • brouwvereniging Rotterdam
Re: Fermentasaurus 35L wordt FermZilla 27L and 55L
« Reactie #308 Gepost op: 13-03-2019 10:43 u »
De nieuwe Fermentasaurus is niet alleen compleet gerestyled maar ook van een nieuwe naam voorzien.

Voor zover ik weet is de nieuwe Fermzilla 27L of 55L nog niet in Nederland te koop maar er zijn wel een
paar foto's te bezichtigen.

Mooi, is deze al wel in Australia leverbaar? En weet je of er al gebruikersreviews van zijn want ik kan nog niets vinden.

Offline Maarten_NL

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Re: Fermentasaurus 35L wordt FermZilla 27L and 55L
« Reactie #309 Gepost op: 13-03-2019 10:52 u »
Mooi, is deze al wel in Australia leverbaar? En weet je of er al gebruikersreviews van zijn want ik kan nog niets vinden.

Op de website van kegland staat de 27 L nog out of stock. Je kan je er voor aanmelden als deze op voorraad komt. De verwachting is volgens mij Q2... maar wanneer het dan ook hier op voorraad is, leveranciers hier in Nederland weten nog van niks.

Offline Irukandji

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #310 Gepost op: 13-03-2019 15:51 u »
Inderdaad hij wordt deze zomer pas geleverd in Australië. Dan moeten wij dus nog ff wachten.

Offline KarmeFrank

• Vol lid
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • brouwvereniging Rotterdam
« Reactie #311 Gepost op: 13-03-2019 17:08 u »
 :echtboos: :'(

Offline Lucky brewer

• *
« Reactie #312 Gepost op: 16-05-2019 17:35 u »
Beste thuisbrouwers,
Dit is mijn eerste bericht op jullie forum, waar ik al menige nuttige  info heb gevonden. Gezien het hoge aantal personen die deze draad bekeken en becommentarieerd hebben, moet ik besluiten dat Fermentasaurus een "hot topic" is . Zelf zou ik ook zo'n ding willen aanschaffen. De hoofdreden is omdat ik wil lageren op tegendruk. Ik heb veel enthousiaste reacties gelezen, maar die dateren van 2017-2018. Mijn vraag :
zijn jullie na enkele brouwsels nog altijd evenenthousiast, zijn er die de verbeterde uitlaatkraan reeds hebben kunnen testen? Voldoet die of  zou je wachten tot  de Fermzilla in de EU te koop is?

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #313 Gepost op: 16-05-2019 20:08 u »
Ik ben best tevreden en gebruik hem nog steeds. Het allergrootste voordeel vind ik dat ik mijn IPA's en NEIPA's beter zuurstof arm kan dry hoppen (door na toevoeging van dry hop te flushen met CO2), kan coldcrashen/lageren zonder dat het vat lucht aanzuigt (door er lichte overdruk op te zetten) en onder druk zuurstofloos kan overbrengen naar keg.

Als ik jouw was zou ik kijken naar wat je voor volume nodig hebt, de originele fermentasaurus heeft een totale inhoud van 36l, de nieuwe versie is er in een grotere en kleinere versie verkrijgbaar, de exacte volumes weet ik even niet.
Wachten op v2 is misschien sowieso handig want ik vermoed dat er dan wel een aantal v1's op het prikbord gaan verschijnen.

Persoonlijk blijk ik nu kleinere volumes te brouwen dus ik zit ook te denken om de v2 te kopen en mijn v1 te koop aan te bieden.

Offline Lucky brewer

• *
« Reactie #314 Gepost op: 16-05-2019 22:24 u »
Ik brouw met een Braumeister van 20 liter, maar ik durf naar 25 liter in de gistkuip te gaan voor de laag alcoholische bieren.
Bedankt voor je hint. Mijn voorkeur gaat naar de 35 liter Fermentasaurus,

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #315 Gepost op: 23-05-2019 23:32 u »
Die 35 liter is dat tot de nok toe vol of is dat maximale batch om te vergisten.
Ik brouw met een Grainfather en je zou toch zeggen dat de opvolger fermzilla van 27 liter rekening houd met de meest gangbare brouwautomaten die doorgaans ergens rond de 23 - 24 liter jongbier opleveren. 

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #316 Gepost op: 24-05-2019 06:52 u »
Die 35 liter is dat tot de nok toe vol of is dat maximale batch om te vergisten.
Ik brouw met een Grainfather en je zou toch zeggen dat de opvolger fermzilla van 27 liter rekening houd met de meest gangbare brouwautomaten die doorgaans ergens rond de 23 - 24 liter jongbier opleveren.
35 liter is tot de nok toe vol voor de oude Fermentasaurus.
Ik vermoed dat de nieuwe gemaakt is voor 5 gallon batches, 19 liter.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #317 Gepost op: 24-05-2019 11:36 u »
Dan houd je bij een batch van 24 ltr niet veel kopruimte over.

Offline HJvK[nl]

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #318 Gepost op: 13-06-2019 19:28 u »
Kan iemand mij vertellen wat de hoogte is van de fermentesaurus inclusief standaard en waterslot? Dit voor een klimaatwet die ik aan het bouwen ben.

Offline Tambier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Is het niet te douwen? Opnieuw brouwen!
« Reactie #319 Gepost op: 14-06-2019 03:00 u »

Offline Gielus

• *
« Reactie #320 Gepost op: 14-06-2019 09:15 u »
Wat ik nog wel even kwijt wil aan de mensen die twijfelen over de Fermentasaurus is dit: de pet fles kan absoluut niet tegen hitte! Dit heb ik zelf moeten ondervinden toen mijn Fermentasurus ineen kromp nadat ik er 3 liter heet water ingoot voor de schoonmaak. Het is een mooi product waar heel goed over nagedacht is met handige features. Maar het blijft plastic en is niet echt gebouwd om langer dan een jaar of twee mee te gaan. Ik ben overgegaan naar rvs.

Offline middelaersch

• Senior lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #321 Gepost op: 14-06-2019 09:36 u »
Maar het blijft plastic en is niet echt gebouwd om langer dan een jaar of twee mee te gaan. Ik ben overgegaan naar rvs.

Als dit zo is, dan is het, per brouwsel gerekend, natuurlijk een vreselijk dure oplossing. :nut:
RVS lijkt in eerste instantie duurder, maar gaat een heel brouwersleven mee als je er goed mee om gaat.

Hoe ervaren andere gebruikers dit tot nu toe: is de fermentasauris inderdaad een niet duurzame oplossing voor enkele jaren waarna hij naar de stort kan, of is dit ook een duurzame oplossing vergelijkbaar met RVS?  :weetniet:

Offline Gielus

• *
« Reactie #322 Gepost op: 14-06-2019 09:50 u »
Ik moet daar wel nog even een ding aan toevoegen: Wanneer je tank na een aantal jaar (tht datum staat op de tank gedrukt) vervangen moet worden hoef je niet meteen een heel nieuw apparaat te kopen maar alleen de losse PEtfles. Kost ongeveer 60 euro. Verder is elk onderdeel van de Fermentasaurus los te kopen.

Offline Tambier

• Boven 10 berichten
  • *
  • Is het niet te douwen? Opnieuw brouwen!
« Reactie #323 Gepost op: 14-06-2019 12:29 u »
Niet helemaal waar. De datum op de tank is een einddatum tot wanneer verzekerd is dat hij tegen 2,4 bar druk kan. Daarna moet hij herkeurt worden. Wil niet zeggen dat de tank na die datum onbruikbaar is.

Ook staat er op de tank dat je er niet warmer water dan 50 graden in mag gooien.  :weetbeter:

Offline Gielus

• *
« Reactie #324 Gepost op: 14-06-2019 13:21 u »
Niet helemaal waar. De datum op de tank is een einddatum tot wanneer verzekerd is dat hij tegen 2,4 bar druk kan. Daarna moet hij herkeurt worden. Wil niet zeggen dat de tank na die datum onbruikbaar is.

Ook staat er op de tank dat je er niet warmer water dan 50 graden in mag gooien.  :weetbeter:

Ik ben het helemaal met je eens. En ondanks dat hij om de zoveel tijd herkeurd moet worden en er geen water van boven de 50 graden in mag is het ook een uitstekend product. Zeker prijstechnisch. Maar had ik dat van te voren geweten dan had ik de Fermentasaurus overgeslagen en had ik meteen RvS gekocht.