Fermentasaurus Uni Tank

Gestart door Tijn Heerkens, 09-03-2017 00:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Tijn Heerkens

Op het grainfather forum kwam ik dit tegen.

Een chronical pet fermenter waar je ook druk op kan zetten. 2,4 bar

Voor 200 aus --> 140€

Weet iemand of dit naar Nederland gaat komen?

http://www.oxebar.com.au/fermentasaurus/

Sander van Dijk


muldereric

Gaaf ding! Ben benieuwd of je hem kan bestellen. Ff uitzoeken [emoji14]

Henielma


Hay

Laatst zag ik ook al is een gistvat van speidel die was weliswaar van rvs maar daar kon je ook druk opzetten.
Maar waarom zou je dat willen, ik bedoel wat is het voordeel om er druk op te zetten?

mvdhiele

Als deze in Nederland worden verdeeld, koop ik er gelijk één. Prachtig ding.
Ze hebben het in de filmpjes op Youtube ook over het carboniseren, maar volgens mij is dat alleen in combinatie met kegs?
Ik zou het prachtig vinden als je kon carboniseren in deze CCT, en daarna gelijk afvullen in flessen.

Ik weet niet of dit mogelijk is, ik heb hier geen kaas van gegeten eerlijk gezegd...

Ik vind het wel prettig om het gistingsproces te kunnen volgen in deze heldere CCT.

De prijs valt me ook 100% mee.

Underdike

Als ik er niet in kan met hand & borstel, of als het materiaal niet bestand is tegen borstel of schuurspons... dan sla ik 't over ???

mvdhiele

Citaat van: Underdike op 12-03-2017  11:04 uAls ik er niet in kan met hand & borstel, of als het materiaal niet bestand is tegen borstel of schuurspons... dan sla ik 't over ???

Ik heb in het verleden gewerkt met twee PET gistvaten.
Dat was qua schoonmaken echt fantastisch. Beetje Oxi erin, warm water en schudden maar.
Daarna brandschoon.

In deze Fermentasaurus kun je trouwens wel met je hand in, om eventueel te reinigen met een zachte doek.

muldereric

Citaat van: mvdhiele op 11-03-2017  20:47 uAls deze in Nederland worden verdeeld, koop ik er gelijk één. Prachtig ding.
Ze hebben het in de filmpjes op Youtube ook over het carboniseren, maar volgens mij is dat alleen in combinatie met kegs?
Ik zou het prachtig vinden als je kon carboniseren in deze CCT, en daarna gelijk afvullen in flessen.

Ik weet niet of dit mogelijk is, ik heb hier geen kaas van gegeten eerlijk gezegd...

Ik vind het wel prettig om het gistingsproces te kunnen volgen in deze heldere CCT.

De prijs valt me ook 100% mee.
Directe kopie van de tekst: The breakthrough in this new design means that customers can finally naturally carbonate their clear conditioned beer in the Fermentasaurus and dispense directly to tap.  No need to carbonate beer in the keg or bottle.  You can drink directly from the Fermentasaurus saving time and hassle

mvdhiele

Citaat van: muldereric op 12-03-2017  11:38 uDirecte kopie van de tekst: The breakthrough in this new design means that customers can finally naturally carbonate their clear conditioned beer in the Fermentasaurus and dispense directly to tap.  No need to carbonate beer in the keg or bottle.  You can drink directly from the Fermentasaurus saving time and hassle

Ik zou dat graag eens in een voorbeeld willen zien (Youtube).
Wat heb je allemaal nodig om te carboniseren met CO2, welke grootte CO2 tank heb je
hiervoor nodig, hoe lang doe je hier mee, hoe regel je de hoeveelheid carbonisatie (een tripel heeft doorgaans meer koolzuur dan een IPA of een stout).

Dat zijn allemaal vragen waar ik mee zit.

En kan ik direct afvullen onder druk vanuit de CCT?

muldereric

Citaat van: mvdhiele op 12-03-2017  11:45 uIk zou dat graag eens in een voorbeeld willen zien (Youtube).
Wat heb je allemaal nodig om te carboniseren met CO2, welke grootte CO2 tank heb je
hiervoor nodig, hoe lang doe je hier mee, hoe regel je de hoeveelheid carbonisatie (een tripel heeft doorgaans meer koolzuur dan een IPA of een stout).

Dat zijn allemaal vragen waar ik mee zit.

En kan ik direct afvullen onder druk vanuit de CCT?
Het carboniseren in de fermenter doe je alleen bij plat bier om zo koolzuur in te brengen of wanneer je rechtstreeks vanuit de fermenter wil tappen. Waarom zou je willen carboniseren in de fermenter en dan vervolgens bottelen? Als je te weinig koolzuur op je bier hebt, dan gaat er denk ik iets niet goed in je brouwproces.
Onder druk bottelen kan wel, maar dan moet je druk wel lager zijn als bij het carboniseren, anders spuit het eruit [emoji1]

Serge VL

Citaat van: muldereric op 12-03-2017  11:50 uHet carboniseren in de fermenter doe je alleen bij plat bier om zo koolzuur in te brengen of wanneer je rechtstreeks vanuit de fermenter wil tappen. Waarom zou je willen carboniseren in de fermenter en dan vervolgens bottelen? Als je te weinig koolzuur op je bier hebt, dan gaat er denk ik iets niet goed in je brouwproces.
Onder druk bottelen kan wel, maar dan moet je druk wel lager zijn als bij het carboniseren, anders spuit het eruit [emoji1]
Effe corrigeren je kan een volledig gecarboniseerd bier makkelijk bottelen, je carboniseert je bier vb op 15°C (net iets meer dan je uiteindelijk wil) vervolgens koel je het gecarboniseerde bier naar 1°C dan vul je het zo af in koude flesjes zonder dat dit er uit spuit, enkel heb je een beergun of gelijkaardig nodig zodat je zachtjes je flesje van onder naar boven opvult. Dan sla je de hergisting op fles gewoon over.
Je hoeft daarvoor echt niet voor onder druk af te vullen.

Henielma

Het schoonmaken van PET is inderdaad geen probleem. Twee liter water met de juiste dosering PBW, regelmatig schudden gedurende een half uur en schoon is je gistvat. Op deze manier werkt dit nu ook met mijn PET gistfles van 23 liter.

Met deze Fermentasaurus kan je alles in 1 doen. Nu doe ik geforceerd carboniseren in Soda Kegs en dan soms in flessen maar dat kan je dan ook in het gistvat doen en van daaruit direct bottelen zonder bottelsuiker. Overigens bottel ik geforceerd gecarboniseerd bier alleen voor wedstrijden want het is een beetje een geknoei.

Underdike

Citaat van: mvdhiele op 12-03-2017  11:38 uIk heb in het verleden gewerkt met twee PET gistvaten.
Dat was qua schoonmaken echt fantastisch. Beetje Oxi erin, warm water en schudden maar.
Daarna brandschoon.

In deze Fermentasaurus kun je trouwens wel met je hand in, om eventueel te reinigen met een zachte doek.

Ok, maar toch ga ik voor RVS... niet chronical, zelfs niet conical ;) maar wel perfect schoonmaakbaar :groots:

mvdhiele

Citaat van: Henielma op 12-03-2017  12:20 uHet schoonmaken van PET is inderdaad geen probleem. Twee liter water met de juiste dosering PBW, regelmatig schudden gedurende een half uur en schoon is je gistvat. Op deze manier werkt dit nu ook met mijn PET gistfles van 23 liter.

Met deze Fermentasaurus kan je alles in 1 doen. Nu doe ik geforceerd carboniseren in Soda Kegs en dan soms in flessen maar dat kan je dan ook in het gistvat doen en van daaruit direct bottelen zonder bottelsuiker. Overigens bottel ik geforceerd gecarboniseerd bier alleen voor wedstrijden want het is een beetje een geknoei.

Dus het beste kun eerst je je bier eerst naar een keg overhevelen, onder druk zetten met de gewenste hoeveelheid CO2, dit goed vermengen (schudden?) en eventueel onder druk afvullen in flessen?
Ik heb wel youtube filmpjes voorbij zien komen waarbij men flessen afvult met een beergun, in combinatie met CO2.

muldereric

Hoeft niet! Dit kan in het gistvat, daar is hij voor gemaakt. Juist daarom is het zo'n mooi apparaat. Vergisten, carboniseren en bottelen, het kan allemaal in één en hetzelfde vat!

Henielma

Citaat van: mvdhiele op 12-03-2017  12:46 uDus het beste kun eerst je je bier eerst naar een keg overhevelen, onder druk zetten met de gewenste hoeveelheid CO2, dit goed vermengen (schudden?) en eventueel onder druk afvullen in flessen?
Ik heb wel youtube filmpjes voorbij zien komen waarbij men flessen afvult met een beergun, in combinatie met CO2.

Met die PET fermentor zou je dat in 1 keer kunnen doen. Maar nu doe ik dat door eerst een keg te vullen en deze 5 dagen bij 6 ºC te laten staan onder 1,2 bar koolzuurdruk. 

Rene Haring

Citaat van: muldereric op 12-03-2017  13:01 uHoeft niet! Dit kan in het gistvat, daar is hij voor gemaakt. Juist daarom is het zo'n mooi apparaat. Vergisten, carboniseren en bottelen, het kan allemaal in één en hetzelfde vat!

Tja, en dan maar eerst de hele bulk opdrinken alvorens het gistvat weer beschikbaar is voor waar het is voor gemaakt... Vergisten...

Serge VL

Citaat van: Rene Haring op 12-03-2017  13:35 uTja, en dan maar eerst de hele bulk opdrinken alvorens het gistvat weer beschikbaar is voor waar het is voor gemaakt... Vergisten...
Van zodra alles is vergist, uitgeklaard en gecarboniseerd, vul je het gecarboniseerd bier dat in de CCT zit toch onmiddellijk af in flesjes! Zo is die toch even snel beschikbaar als een andere CCT  :weetniet:

mvdhiele

Citaat van: Serge VL op 12-03-2017  13:42 uVan zodra alles is vergist, uitgeklaard en gecarboniseerd, vul je het gecarboniseerd bier dat in de CCT zit toch onmiddellijk af in flesjes! Zo is die toch even snel beschikbaar als een andere CCT  :weetniet:

Dat is precies hetgene wat ik mij afvroeg.
Kan ik gecarboniseerd bier vanuit de CCT direct afvullen in flessen?

Dirtbag

Ik zie vooral een verbeterde fastfermentor. 5 liter groter, doorzichtig, moet je wel een verduisterde vergistingsruimte hebben, betere kraan ook, dat kon geen kwaad :)

db

Serge VL

Citaat van: mvdhiele op 12-03-2017  14:10 uDat is precies hetgene wat ik mij afvroeg.
Kan ik gecarboniseerd bier vanuit de CCT direct afvullen in flessen?
Ja dat kan, maar er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee dient te houden, dit zijn zelfde parameters als bij een tapinstallatie, druk/leiding lengte, leiding diameter... je wil niet dat je bier gaat schuimen in je bottel slang,..
In bijlage de Exel van... ( ik weet het niet meer van wie) maar hij komt wel van het forum hier.




Rene Haring

Citaat van: Serge VL op 12-03-2017  13:42 uVan zodra alles is vergist, uitgeklaard en gecarboniseerd, vul je het gecarboniseerd bier dat in de CCT zit toch onmiddellijk af in flesjes! Zo is die toch even snel beschikbaar als een andere CCT  :weetniet:

Aha, niet aan gedacht  :biersmile: Hier ook gezien als opvolger van de Fastferment. Op zich kan ik prima overweg met de Fastferment, maar deze vind ik ook betaalbaar.

(Update): de tekst op de website bestudeerd en daar geven ze aan dat het tappen is vanuit de CCT. Dus leegdrinken vanuit de CCT. Natuurlijk, levert meer verkochte CCT's op.
Dus niet eerst afvullen in flesjes. Heb geen ervaring met afvullen van gecarboniseerd bier in flesjes, maar handmatig afvullen ervan in flesjes lijkt mij niet zo eenvoudig en snel te gaan als afvullen en hergisten in flesjes. Maar corrigeer me als ik het fout heb.

mvdhiele

Ik heb vandaag de Fermentasaurus besteld in Australië (via eBay) voor ongeveer € 175.

Ik kon niet langer wachten...

Mijn bevindingen zal ik t.z.t. hier posten.

Serge VL

Citaat van: mvdhiele op 29-06-2017  12:22 uIk heb vandaag de Fermentasaurus besteld in Australië (via eBay) voor ongeveer € 175.

Ik kon niet langer wachten...

Mijn bevindingen zal ik t.z.t. hier posten.
€ 175 incl verzending?
kan je een linkje van de ebay site doorgeven

Gerlachus

2,5 bar is nogal wat hoor. Ik kan me voorstellen dat een kunststoffen vat dit kan hebben, maar een gaatje is direct een dikke knal en je huiskamer direct geverfd in precies de kleur van je bier.

mvdhiele

Citaat van: Serge VL op 29-06-2017  13:14 u175€ incl verzending?
kan je een linkje van de ebay site doorgeven

Inderdaad. Inclusief verzend.

https://www.ebay.nl/itm/162446499356

mvdhiele

Citaat van: Gerlachus op 29-06-2017  14:49 u2,5 bar is nogal wat hoor. Ik kan me voorstellen dat een kunststoffen vat dit kan hebben, maar een gaatje is direct een dikke knal en je huiskamer direct geverfd in precies de kleur van je bier.

Ik ga de fermentasaurus niet onder druk zetten. Gewoon extra aftapkraan er in, dat is ook direct makkelijk voor het afvullen.

mvdhiele

Brouwland is vandaag begonnen met de presale van de Fermentasaurus.
Hij gaat € 129,95 kosten. Ik heb hem nu één keer gebruikt, en kan niet anders zeggen dat het een fijn apparaat is!

http://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/drukvaten-en-toebehoren/fermentasaurus

Jacques

Ziet er goed uit. Natuurlijk leuk dat je het helder worden van het bier kunt volgen. Wel afdekken tegen UV-licht om lichtsmaak te voorkomen. Ik neem aan dat in het plastic geen UV-filter zit...

Sander van Dijk

Citaat van: Jacques op 05-10-2017  22:20 uZiet er goed uit. Natuurlijk leuk dat je het helder worden van het bier kunt volgen. Wel afdekken tegen UV-licht om lichtsmaak te voorkomen. Ik neem aan dat in het plastic geen UV-filter zit...


Volgens mij zijn veel kunststoffen van zichzelf al een behoorlijk UV filter. Zelfs de PVB folie van 0,38 mm dik bij gelaagd glas houdt al een behoorlijk deel van de UV straling tegen.

Knobby

Citaat van: mvdhiele op 05-10-2017  20:11 uBrouwland is vandaag begonnen met de presale van de Fermentasaurus.
Hij gaat € 129,95 kosten. Ik heb hem nu één keer gebruikt, en kan niet anders zeggen dat het een fijn apparaat is!

http://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/drukvaten-en-toebehoren/fermentasaurus
Eigenlijk is dit precies wat ik zoek, zo lang rvs buiten het budget ligt.

Robert1968

Vraag me altijd met CCT's af in hoeverre het gist daadwerkelijk naar de bodem zakt en niet aan de wand blijft plakken.
Ik heb een RVS CCT met aftapkraan aan de onderkant, maar hevel altijd nog over in een bottelemmer.

Direct vanuit gistvat tappen lijkt handig, maar hoe snel ben je door 20-25 l bier heen? En al die tijd moet het vat in de koeling blijven.
Voor een feestje thuis prima, maar je gaat er ook niet mee slepen.

Ik twijfel. :weetniet:


Jules

Ziet er goed uit! En een redelijke prijs.
Dat hij doorzichtig is vind ik ook wel leuk: kun je alles goed bekijken.

Mvg J

Brouwers

Citaat van: Robert1968 op 06-10-2017  08:37 uDirect vanuit gistvat tappen lijkt handig, maar hoe snel ben je door 20-25 l bier heen? En al die tijd moet het vat in de koeling blijven.
Voor een feestje thuis prima, maar je gaat er ook niet mee slepen.

Ik twijfel. :weetniet:


Ik merk dat wanneer ik met mijn sodakegs ga slepen ik altijd weer gist mee tap in het eerste tot tweede glas. Dit is uitgegist bier wat onder geforceerd gecarboniseerd is. Er zit dus niet veel gist in het vat. Ik kan me voorstellen dat het met de fermentasaurus dus ook wel een probleem gaat zijn.
Verder mooie cct voor een mooie prijs. Feit dat je meteen onder druk je bier meteen kan afvullen op fles is een mooie toevoeging.

Knobby

Citaat van: Brouwers op 06-10-2017  09:03 uIk merk dat wanneer ik met mijn sodakegs ga slepen ik altijd weer gist mee tap in het eerste tot tweede glas. Dit is uitgegist bier wat onder geforceerd gecarboniseerd is. Er zit dus niet veel gist in het vat. Ik kan me voorstellen dat het met de fermentasaurus dus ook wel een probleem gaat zijn.
Verder mooie cct voor een mooie prijs. Feit dat je meteen onder druk je bier meteen kan afvullen op fles is een mooie toevoeging.
Bij de drukset zit een stijgbuis met flotter. Je tapt dus altijd van bovenaf.

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 06-10-2017  08:37 uVraag me altijd met CCT's af in hoeverre het gist daadwerkelijk naar de bodem zakt en niet aan de wand blijft plakken.
Ik heb een RVS CCT met aftapkraan aan de onderkant, maar hevel altijd nog over in een bottelemmer.

Direct vanuit gistvat tappen lijkt handig, maar hoe snel ben je door 20-25 l bier heen? En al die tijd moet het vat in de koeling blijven.
Voor een feestje thuis prima, maar je gaat er ook niet mee slepen.

Ik twijfel. :weetniet:

De professionele CCT zit een pijp in de conus die wat omhoog steekt. Het bier dat gebotteld verlaat de CCT via deze pijp. Daarnaast is er nog een uitlaat in de CCT die gebruikt wordt om de gist te oogsten en voor reinigingsvloeistoffen uit de tank te laten.




Bij de betere CCT voor de hobbybrouwer zit er aftapkraan halverwege de conus. Via die kraan je bier aftappen zonder al te veel gist mee te nemen.




Robert1968

CiteerBij de betere CCT voor de hobbybrouwer zit er aftapkraan halverwege de conus. Via die kraan je bier aftappen zonder al te veel gist mee te nemen.

Ja dat klopt, die zit er op mijn CCT ook, maar die vlieger gaat alleen op, als je in je RVS CCT onder druk kunt carboniseren.

Als je bottelsuiker toevoegt, zoals ik doe, zul je je suikeroplossing moeten door roeren, komt de gist van de wand los en gaat mee de fles in. Vandaar de tussenstap met een bottelvat die gevuld wordt via de aftapkraan halverwege de conus.

Als de gist in de Fermentasaurus niet aan de wand blijft plakken, heb je in ieder geval het voordeel dat het bottelvat niet meer nodig is.

Brouwers

Citaat van: Robert1968 op 06-10-2017  15:42 uJa dat klopt, die zit er op mijn CCT ook, maar die vlieger gaat alleen op, als je in je RVS CCT onder druk kunt carboniseren.

Als je bottelsuiker toevoegt, zoals ik doe, zul je je suikeroplossing moeten door roeren, komt de gist van de wand los en gaat mee de fles in. Vandaar de tussenstap met een bottelvat die gevuld wordt via de aftapkraan halverwege de conus.

Als de gist in de Fermentasaurus niet aan de wand blijft plakken, heb je in ieder geval het voordeel dat het bottelvat niet meer nodig is.
Voor dat ik op de soda kegs over ben gegaan voegde ik de suiker per flesje toe met zo'n dierenartsen spuit. Tot 20L is dat tijd technisch nog wel te doen, bij grotere volumes wordt het teveel werk tov een bottelvat. Dus het is wel mogelijk.

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 06-10-2017  15:42 uJa dat klopt, die zit er op mijn CCT ook, maar die vlieger gaat alleen op, als je in je RVS CCT onder druk kunt carboniseren.

Bij mijn CCT kan dat. Maar ik doe dat nooit.
Het aftappunt halverwege de conus wordt door mij altijd gebruikt. Aan de kraan bevestig ik een slang die op de bodem van de bottelemmer rust. Vervolgens zet ik de kraan open en loopt het bier in bottelemmer. Het overgrote merendeel van de gist blijft in de CCT. Die verwijder ik pas na het bottelen via de onderste kraan.

Hay

Citaat van: mvdhiele op 05-10-2017  20:11 uBrouwland is vandaag begonnen met de presale van de Fermentasaurus.
Hij gaat € 129,95 kosten. Ik heb hem nu één keer gebruikt, en kan niet anders zeggen dat het een fijn apparaat is!

http://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/drukvaten-en-toebehoren/fermentasaurus

Ik vind dit ook een hartstikke leuk ding en denk dat ik hem ook aan ga schaffen.
En inderdaad alleen om in te vergisten en vooralsnog niet om er druk op te zetten.

Knobby

Heeft iemand een idee of zo ook losse gistbollen gaan verkopen?

Dirtbag

ik vind dit een zeer interessante aanbieding. Hier ga ik nog even rustig over nadenken. Onder druk werken was ik toch niet van plan, misschien dat Brouwmarkt ook komt met de fermentausaurus, land en markt volgen elkaar vaak op.

Citaat van: Jacques op 05-10-2017  22:20 uZiet er goed uit. Natuurlijk leuk dat je het helder worden van het bier kunt volgen. Wel afdekken tegen UV-licht om lichtsmaak te voorkomen. Ik neem aan dat in het plastic geen UV-filter zit...

Alleen maar van belang als je niet in een koelkast vergist of de koelkast verwarmd met een lamp die veel UV licht maakt. Je gistkast verwarmen met behulp van een blacklight is dus om minimaal 2 redenen een slecht idee :)


Citaat van: Knobby op 07-10-2017  12:34 uHeeft iemand een idee of zo ook losse gistbollen gaan verkopen?

Aanbieders in de buitenlandse markten bieden deze wel apart aan, misschien dat ze dat gaan doen zodra ze hem eenmaal op de markt hebben, werp eens een mailtje naar Brouwland om het ze te vragen, ik zag ze tot dusver in ieder geval niet op de website staan.
Met de fastferment heb ik maar 1 bol, als ik het gist wil bewaren dan giet ik het over in een grote jampot of iets dergelijks. Dan kan de gistbol er meteen weer onder. Toegegeven, de bol van de fastferment heeft geen losse dop. Denk er ook aan dat het gist in de bol ook nog actief kan zijn, heb al wel eens een jampot gehad die begon over te stromen in de koelkast.  :P

/edit, ik kijk nu op de site van Brouwland en zie dat er nu ook een 53 liter variant is van de fastferment.

Voor elk formaat inmiddels een druppeltje dus :)

15 tot 25 liter brouwen, kleine FF
25 tot (gok) 33 liter FS
35 tot 45 liter grote FF

db

Knobby

Citaat van: Dirtbag op 08-10-2017  16:24 u/edit, ik kijk nu op de site van Brouwland en zie dat er nu ook een 53 liter variant is van de fastferment.

Voor elk formaat inmiddels een druppeltje dus :)

15 tot 25 liter brouwen, kleine FF
25 tot (gok) 33 liter FS
35 tot 45 liter grote FF

db
fermentasaurus is 36l (totaal volume)

Biertje1985

Wow die fermentasaurus ziet er goed uit, eindelijk een betaalbare kusntof cct waarover goed is nagedacht.
De fastferment is ook prima maar heeft wat nadelen, zoals het gebruik van een ball valve ect....


Ik denk dat de ontwikkelaars goed hebben gekeken naar de minpunten en nu dus met een mooi alternatief op de markt komen.

Ik ga hem in ieder geval bestellen!


Robert1968

Als je dir filmpje bekijkt, is het toch niet allemaal koek en ei.



Het lijkt me ook lastig om goed koolzuur op de fles of in het vat zelf te hebben op het moment dat je onder druk gaat vergisten. Immers dit is temperatuurs afhankelijk. Vergist je je bier bij 23-24C dan is 2,4 bar te weinig voor goed koolzuur, bij 8-10C wellicht te veel, :weetniet:

Biertje1985

Citaat van: Robert1968 op 08-10-2017  21:51 uAls je dir filmpje bekijkt, is het toch niet allemaal koek en ei.



Het lijkt me ook lastig om goed koolzuur op de fles of in het vat zelf te hebben op het moment dat je onder druk gaat vergisten. Immers dit is temperatuurs afhankelijk. Vergist je je bier bij 23-24C dan is 2,4 bar te weinig voor goed koolzuur, bij 8-10C wellicht te veel, :weetniet:

Ik heb in dat filmpje geen noemenswaardige nadelen gevonden, waardoor ik voor een ander gistvat zou kiezen.

Ja carboniseren, dat kan je toch controleren in je vergistingskast dus lagere temperatuur en lagere druk, ideaal.

Ik zou wel gist direct aftappen ipv via dat flesje, das was wat problematisch maar niet onoplosbaar. gewoon aftappen met een Mason jar eronder en dan zou je de slurrie ook kunnen bewaren.

Henielma

Mooi filmpje dank je voor de link.

Hiermee kan je onder een paar honderd millibar tot 1 bar vergisten en de rest van het koolzuur normaal in het fust carboniseren. Mooi ding die Fermentasaurus. Die wil ik ook. Mij valt op dat de conus prachtig schoon is. In combinatie met onderstaand drukventiel op ebay heb je volgens mij iets wat de kwaliteit van mijn bier verder kan verbeteren.
http://www.ebay.com/itm/Homebrew-Beer-Brew-Ball-Lock-Pressure-Relief-Valve-W-Guage-0-15psi-Adjustable-/192316046332?hash=item2cc6edfbfc:g:LkoAAOSwNglZyKbk

Ik heb al een PET fles van 23 liter en die zijn zo glad zodat ze met wat PBW prima schoon te maken zijn

Hay

Citaat van: Robert1968 op 08-10-2017  21:51 uAls je dir filmpje bekijkt, is het toch niet allemaal koek en ei.



Het lijkt me ook lastig om goed koolzuur op de fles of in het vat zelf te hebben op het moment dat je onder druk gaat vergisten. Immers dit is temperatuurs afhankelijk. Vergist je je bier bij 23-24C dan is 2,4 bar te weinig voor goed koolzuur, bij 8-10C wellicht te veel, :weetniet:

Hij geeft zelf in het filmpje toe dat hij teveel trub van de hop mee had overgeheveld en dat er in de instructies stond dat niet te doen.
Daarom moet hij zo vaak die bol schoonmaken.
En ik wil er toch geen druk opzetten.

Knobby

Citaat van: Hay op 09-10-2017  10:34 uHij geeft zelf in het filmpje toe dat hij teveel trub van de hop mee had overgeheveld en dat er in de instructies stond dat niet te doen.
Daarom moet hij zo vaak die bol schoonmaken.
En ik wil er toch geen druk opzetten.
Nee ik ook niet, of in ieder geval niet meteen. Wie weet ga ik later toch nog met kegs aan de gang.
Je kan het natuurlijk ook even een half uur laten staan voordat je pitcht, dan kan de trub uitzakken en kan je het er alvast uithalen met die bol.
Wel lijkt een bol van 0,5l sowieso te klein op een gistvat van 36l. Als ik het een beetje inschat heb ik op kleinere volumes al meer dan een halve liter gist.
Maar ik heb in andere filmpjes over dit ding al vaker gezien dat die klep verstopt raakt. Misschien toch een te kleine diameter...

Robert1968

CiteerJa carboniseren, dat kan je toch controleren in je vergistingskast dus lagere temperatuur en lagere druk, ideaal.

Ik weet niet precies hoe je dit wilt doen. Stel dat je vergist bij 22C, dan is de koolzuurdruk (van max. 2.4 bar) te laag voor voldoende koolzuur bij uitschenktemperatuur (5C). Je zou dus op een moment dat de vergisting nog bezig is de temperatuur moeten verlagen (maar naar welke temperatuur?) en maar hopen dat de gisting dan niet voortijdig stil valt.
Stel dat je vergist bij 8-10C, mogelijk is 2.4 bar dan teveel koolzuur bij uitschenktemperatuur, dus moet je de temperatuur eerst iets verhogen om wat druk kwijt te raken en dan terug naar uitschenktemperatuur.
Ik heb ook het gevoel dat de hoeveelheid lege ruimte in het gistvat , die groter wordt bij uitschenken (je trekt dan immers lucht naar binnen), een invloed zal hebben op het koolzuurgehalte in het bier als je het vat niet in korte tijd leeg tapt.

Ik moet het eerst nog maar eens zien of het allemaal zo makkelijk gaat als het lijkt. Ben benieuwd naar je bevindingen.

Vooralsnog zie ik al enig voordeel dat je direct kunt bottelen vanuit dit vat.


Dirtbag

Citaat van: Knobby op 08-10-2017  18:35 ufermentasaurus is 36l (totaal volume)

Ja, maar doe er maar eens 36 liter in om te vergisten :)

Vooral een mooie om te proberen met een weizengist ;)

db

Sander van Dijk

Citaat van: Robert1968 op 09-10-2017  12:34 uIk weet niet precies hoe je dit wilt doen. Stel dat je vergist bij 22C, dan is de koolzuurdruk (van max. 2.4 bar) te laag voor voldoende koolzuur bij uitschenktemperatuur (5C). Je zou dus op een moment dat de vergisting nog bezig is de temperatuur moeten verlagen (maar naar welke temperatuur?) en maar hopen dat de gisting dan niet voortijdig stil valt.
Stel dat je vergist bij 8-10C, mogelijk is 2.4 bar dan teveel koolzuur bij uitschenktemperatuur, dus moet je de temperatuur eerst iets verhogen om wat druk kwijt te raken en dan terug naar uitschenktemperatuur.
Ik heb ook het gevoel dat de hoeveelheid lege ruimte in het gistvat , die groter wordt bij uitschenken (je trekt dan immers lucht naar binnen), een invloed zal hebben op het koolzuurgehalte in het bier als je het vat niet in korte tijd leeg tapt.

Ik moet het eerst nog maar eens zien of het allemaal zo makkelijk gaat als het lijkt. Ben benieuwd naar je bevindingen.

Vooralsnog zie ik al enig voordeel dat je direct kunt bottelen vanuit dit vat.


Als je toch al sodakegs gebruikt en een koolzuurfles .e.d. is het heel eenvoudig om de druk wat te verhogen met geforceerde carbonisatie. Koolzuur kost ook de wereld niet. Gewoon een tabel met de koolzuurdruk in verhouding met de temperatuur volgen.

Robert1968

Natuurlijk, dan moet je net sodakegs gebruiken en die heeft niet elke hobbybrouwer.

Henielma

Veel bieren gaan bij mij in soda kegs en die worden vrijwel allemaal geforceerd gecarboniseerd. En dat kan dan ook alleen duurt dat dan minder dan een week. De drukregelaar van eBay heb ik al besteld en over een tijdje de Fermentasaurus. Doorzichtig, licht in gewicht, PET en de mogelijkheid onder druk te vergisten. Lijkt me bijna ideaal. Alleen een iets groter volume (50 liter) zou me nog beter uitkomen. Dan is er meer kopruimte. Tegen die tijd eens ervaren of de iSpindel tegen 1 Bar overdruk kan. Ik verwacht van wel.

Brambo

Op de site van Brouwland staat dat de hoogte 67 cm is, zou dit inclusief waterslot zijn of niet?



Knobby

Citaat van: Brambo op 10-10-2017  12:38 uOp de site van Brouwland staat dat de hoogte 67 cm is, zou dit inclusief waterslot zijn of niet?

Das alleen de verpakking...
Hij is zo'n 955 mm incl standaard en waterslot.

lier

Dat is wel een mooi ding, ben benieuwd wat de ervaringen zullen zijn

EBC

Graag de titel aanpassen. Chronical is van een andere fabrikant?

Jacques

Citaat van: EBC op 10-10-2017  22:13 uGraag de titel aanpassen. Chronical is van een andere fabrikant?

Titel is aangepast. Deze in overeenstemming gebracht met de site Oxebar.

mvdhiele

Citaat van: Hay op 07-10-2017  11:01 uIk vind dit ook een hartstikke leuk ding en denk dat ik hem ook aan ga schaffen.
En inderdaad alleen om in te vergisten en vooralsnog niet om er druk op te zetten.

Ik heb in de Fermentasaurus een gat geboord voor een aftapkraan, die ik erop heb gezet.
Van daaruit vul ik mijn flessen. Ideaal.

Ik volg de vergisting, dit is mooi zichtbaar door het transparante kunststof.

De Fermentasaurus onder druk gebruiken is wel leuk (ik heb het overwogen), maar op de Fermentasaurus staat met dikke
letters dat het apparaat na een bepaalde datum NIET meer onder druk gebruikt mag worden.

Schoonmaken viel me ook mee, beetje heet water en Puro Caustic en af en toe draaien en schudden.

Ik ben tot nu toe zeer tevreden!

Knobby

Bij de brouwstore krijg je de drukset er gratis bij als je preordered.

http://www.brouwstore.nl/fermentasaurus-startpakket-pre-order

Brouwers

Ik kwam het volgende tegen over de fermentasaurus:

Dus let goed op wanneer je deze onder druk gebruikt en opletten met pbw en oxi.


hansHalberstadt

Citaat van: Brouwers op 20-10-2017  15:47 uIk kwam het volgende tegen over de fermentasaurus:

Dus let goed op wanneer je deze onder druk gebruikt en opletten met pbw en oxi.


Pet kan niet tegen natronloog dan valt het uit elkaar.

mvdhiele

Citaat van: Brouwers op 20-10-2017  15:47 uIk kwam het volgende tegen over de fermentasaurus:

Dus let goed op wanneer je deze onder druk gebruikt en opletten met pbw en oxi.

Dus Puro Caustic kan geen kwaad?

Knobby

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2017  16:51 upet kan niet tegen natronloog dan valt het uit elkaar
In dat zelfde draadje wordt opgemerkt dat de fabricant gewoon percarbonaat (oxi, PBW) aanraadt. Zal wel mee vallen dus.

Biertje1985

Citaat van: Knobby op 20-10-2017  15:26 uBij de brouwstore krijg je de drukset er gratis bij als je preordered.

http://www.brouwstore.nl/fermentasaurus-startpakket-pre-order
Heel mooie aanbieding, en slim van Brouwstore!

Hay


Brouwers

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2017  16:51 upet kan niet tegen natronloog dan valt het uit elkaar
Kan inderdaad niks vinden over PET en percarbonaat.

Citaat van: mvdhiele op 20-10-2017  17:04 uDus Puro Caustic kan geen kwaad?
Caustic is natronloog met chloor. Ik ben geen chemicus maar probeer het niet teveel te gebruiken, zeker icm hoge druk.

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwers op 20-10-2017  19:43 uKan inderdaad niks vinden over PET en percarbonaat.
Caustic is natronloog met chloor. Ik ben geen chemicus maar probeer het niet teveel te gebruiken, zeker icm hoge druk.
Gooi eens wat van dat spul in een pet limonadefles en wacht een tijdje. Dan weet je ook wat er gebeurt als je het in een pet tank gooit. Heb  ik ooit al eens geprobeerd, vandaar.

mvdhiele

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2017  20:34 ugooi eens wat van dat spul in een pet limonadefles en wacht een tijdje. dan weet je ook wat er gebeurt als je het in een pet tank gooit. heb  ik ooit al eens geprobeerd, vandaar.

Hoe maak je het PET gistvat dan schoon?
Ik doe het al jaren met caustic, goed warm water, niet kokend, en goed schudden.
Gaat in mijn optiek altijd goed.

hansHalberstadt

Citaat van: mvdhiele op 20-10-2017  20:38 uHoe maak je het PET gistvat dan schoon?
Ik doe het al jaren met caustic, goed warm water, niet kokend, en goed schudden.
Gaat in mijn optiek altijd goed.
Kan zijn dat PET minder snel aangetast wordt als de concentratie natronloog en temperatuur onder een bepaalde kritische waar de ligt. Ik gebruik 3% 80 ºC voor reinigen van smerige flessen, maar dat ging dus mis bij PET, ook bij lagere temperatuur al mis.
Misschien kan een chemicus aangeven wat er precies mis gaat.   

hansHalberstadt


Knobby

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2017  20:34 uGooi eens wat van dat spul in een pet limonadefles en wacht een tijdje. Dan weet je ook wat er gebeurt als je het in een pet tank gooit. Heb  ik ooit al eens geprobeerd, vandaar.
Uit de instructie sheet van de fabrikant:

11. Only use chemical cleaners and sanitizers that are approved by Oxebar.  Cleaners must be
diluted to suitable strengths before use.  If extended contact time is expected, then users must
ensure that cleaners are chemically compatible with PET, NBR, EPDM, Nylon and Stainless
Steel.  Possible cleaning/sanitizing agents include:
a. Diluted Phosphoric Acid Based Sanitizers (diluted to no rinse strength, e.g. 15ml per 10L)
b. Diluted Peroxide Based Cleaners (e.g. 1 teaspoon Sodium Percarbonate per litre of H20)
c. Sodium Metabisulfite or Camden tablets
d. Sodium Hydroxide solution (<20g NaCl per litre H2O)

Verder heb ik ook PET carboys en ook daarbij werd o.a. percarbonaat aangeraden

Wel belangrijk, geen water boven 50 graden gebruiken!

mvdhiele

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2017 &nbsp;20:49 uzie https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/164871-natronloog-bewaren-in-een-pet-fles/

Dit artikel gaat over het bewaren van natronloog in een PET fles.
Bij het schoonmaken van de Fermentasaurus is de contacttijd misschien een half uur.
En de concentratie is minder hoog.

hansHalberstadt

Citaat van: mvdhiele op 20-10-2017 &nbsp;20:38 uHoe maak je het PET gistvat dan schoon?
Ik doe het al jaren met caustic, goed warm water, niet kokend, en goed schudden.
Gaat in mijn optiek altijd goed.
Met flink geconcentreerde chloor kun je ook goed resten gist, hopharsen etc verwijderen. Daar kan PET wel tegen dacht ik.

hansHalberstadt

Citaat van: mvdhiele op 20-10-2017 &nbsp;20:53 uDit artikel gaat over het bewaren van natronloog in een PET fles.
Bij het schoonmaken van de Fermentasaurus is de contacttijd misschien een half uur.
En de concentratie is minder hoog.
Dan zal het dus een tijdje goed gaan.

Knobby

Citaat van: mvdhiele op 20-10-2017 &nbsp;20:53 uDit artikel gaat over het bewaren van natronloog in een PET fles.
Bij het schoonmaken van de Fermentasaurus is de contacttijd misschien een half uur.
En de concentratie is minder hoog.
Inderdaad, natronloog stock oplossing kan wel 6 molair zijn...
Plus dit staat dagen/weken/maanden.

Henielma

Citaat van: Knobby op 20-10-2017 &nbsp;15:26 uBij de Brouwstore krijg je de drukset er gratis bij als je preordered.

http://www.brouwstore.nl/fermentasaurus-startpakket-pre-order

Dank voor de tip!

hansHalberstadt

Citaat van: Knobby op 20-10-2017 &nbsp;21:04 uInderdaad, natronloog stock oplossing kan wel 6 molair zijn...
Plus dit staat dagen/weken/maanden.
Net een pet bierflesje gevuld met 2% natronloog. Eens kijken morgen wat de status is.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2017 &nbsp;23:02 uNet een pet bierflesje gevuld met 2% natronloog bij kamertemperatuur. Eens kijken morgen wat de status is.

Na 1 nacht lijkt er niets aan de hand. 

Henielma

Warm water met PBW en je PET vergistingsfles is in korte tijd weer kraakhelder. Pet is mooi spul om schoon te maken. Ik kan niet wachten tot mijn Fermentasaurus binnen is.

Biertje1985

Citaat van: EBC op 10-10-2017 &nbsp;22:13 uGraag de titel aanpassen. Chronical is van een andere fabrikant?
Hehe ja de chronical lijn, das nog mooier spul.

Biertje1985

Citaat van: Henielma op 21-10-2017 &nbsp;16:15 uWarm water met PBW en je PET vergistingsfles is in korte tijd weer kraakhelder. Pet is mooi spul om schoon te maken. Ik kan niet wachten tot mijn Fermentasaurus binnen is.

Helemaal mee eens, ik heb ook hoge verwachtingen van die tank, het ziet er werkelijk heel doordacht uit.
Ook maar een pre-order gedaan. Ik vraag me af hoeveel er al besteld zijn.

Het enige wat ik niet kon vinden op het vat was een thermowell, maar die is natuurlijk heel simpel te realiseren.

Ik heb zo een vermoeden dat de fastferment wat markt gaat verliezen.


bjorri

Ik twijfel alleen nog of dit ding ook in een koelkast past. Als je zelf een constructie moet verzinnen is verwarmen geen punt maar koelen zal wel lastig worden. Een betaalbare losse koelunit heb ik nog niet gevonden. Die peltier elementen vreten stroom en leveren nauwelijks resultaat.

Fruitbiertje

CiteerIk twijfel alleen nog of dit ding ook in een koelkast past
Dit is ook mijn grootste nadeel aan deze tank.
Denk dat je toch zeker een koelkast moet hebben (of kopen) van zo'n 140 hoog. (Marktplaats veel minder aanbod, dan de tafelmodelen)
Heb je al een fastferment, dan kan je hem volgens mij zo 1 op 1 vervangen, maar volgens mij heb je de fastferment dan ook nog niet zo lang. Zonde om weg te doen dan.
Denk wel dat de fermentasaurus een hoop meer voordelen heeft tov de fastferment, zoals de doorzichtigheid, vlinderklep, iets meer inhoud, en in mijn ogen het belangrijkste het onder druk zetten, en daardoor het van bovenaf kunnen aftappen.
Daarom verbaas ik mij ook wel over het stappunt van mvdhiele
CiteerDe Fermentasaurus onder druk gebruiken is wel leuk (ik heb het overwogen), maar op de Fermentasaurus staat met dikke
letters dat het apparaat na een bepaalde datum NIET meer onder druk gebruikt mag worden.
Na wat onderzoek over de fermentasaurus kom je al snel een filmpje tegen op you tube:
Hier wordt duidelijk uitgelegd waarom de datum op het vat staat, en hoe je voor jezelf ook de datum kan verlengen, en het vat kan testen op de druk.
Deze zou volgens de site van fermentasauris: http://www.oxebar.com.au/fermentasaurus/ tot een druk van 7 bar aankunnen, en op 5 bar getest worden.
Vertrouw je dit nu niet, dan zou je voor ongeveer 40 dollar een nieuw vat kunnen kopen.
Dit waarschijnlijk( nog ) niet in Nederland, maar als er maar genoeg afgenomen wordt bij Brouwland en/of brouwstore, dan misschien wel.
Wij zuiniger hollanders zullen hem eerder testen dan vervangen, maar toch ;D

Wat verder nog wel opvalt vooral van de youtube filmpjes, maar ook van forums, is dat de vlinderklep wel vaak verstopt raakt.
Nu twijfel ik of dat ook niet bij de rvs cct gebeurt, maar dat je dat dan niet merkt, omdat je het niet ziet?
Denk dat je de plussen en de minnen bij elkaar moet optellen, en denk dat je dan met de fermentasaurus op een aardige plus uitkomt

Knobby

Ik heb een 120 cm inbouwkoelkast (die gewoon kaal in mijn schuur staat, niet ingebouwd dus), ook van Markplaats.
Daar heb ik ~91 cm boven het plankje dat op de compressor rust.
Als ik het waterslot niet bovenop maar met een slangetje elders plaats, gaat het dus net.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 21-10-2017 &nbsp;09:49 uNa 1 nacht lijkt er niets aan de hand. 
Vanavond nogmaals gekeken. Hoewel je het op het eerste gezicht niet zag zat er een scheur in de bodem en liep de loog er aan de onderkant uit als ik in het flesje knijp, en dat bij nog maar bij een concentratie van 2% en ca 15 ºC omgevingstemperatuur. 

Knobby

Goed om te weten, maar ik was toch al van plan om alleen met enzybrew te werken.

hansHalberstadt

Citaat van: Knobby op 27-10-2017 &nbsp;21:38 uGoed om te weten, maar ik was toch al van plan om alleen met enzybrew te werken.
Ja ik zou zo'n mooi PET gistingsvat daarom niet graag aan de natronloog onderwerpen. Niet alleen zonde van je vat, maar wordt ook nog een kliederboel als je het niet in de gaten hebt en je gistende wort er halverwege de gisting uitspuit nadat je 1e 10 brouwsels zonder problemen verlopen, maar al sluipend je gistingsvat wordt aangetast.

meij

Weet iemand of de draaikop van de gistopvangbak dezelfde diameter heeft als een 0.5 liter frisdrankfles?

MojoPriest

Citaat van: meij op 09-11-2017 &nbsp;11:53 uWeet iemand of de draaikop van de gistopvangbak dezelfde diameter heeft als een 0.5 liter frisdrankfles?

Ik heb hier een fermentasaurus en nee helaas is de dop van de opvangfles groter dan die van een frisdrankfles.

MojoPriest

Hier wat foto's van mijn Fermentasaurus. Het is erg interessant dat je de vergisting zo goed kan zien.





Ik heb hem pas net (gekocht via Ebay) en dit is mijn eerste batch, dus ik heb helaas nog niet veel ervaringen. Wat wel opvalt is de kwaliteit van de onderdelen zoals de vlinderklep. Ik heb helaas wel een tank met een deuk maar daar gaat het bier niet minder om smaken!

Knobby

Citaat van: meij op 09-11-2017 &nbsp;11:53 uWeet iemand of de draaikop van de gistopvangbak dezelfde diameter heeft als een 0.5 liter frisdrankfles?
Heb ergens gelezen dat de flessen van zo'n apparaat waarmee je zelf koolzuur in water en frisdrank kan maken er wel op passen.
Soda stream of ander merk. Wie weet helpt dat bij je zoektocht.

EBC

Citaat van: Biertje1985 op 22-10-2017 &nbsp;01:34 uIk heb zo een vermoeden dat de fastferment wat markt gaat verliezen.

Dat weet ik nog zo niet. Er zijn toch voordelen en nadelen aan beide systemen.

Als ik moest kiezen...

Biertje1985

Hopelijk komt ie snel naar Nederland, ik ben benieuwd.

EBC

Citaat van: Biertje1985 op 09-11-2017 &nbsp;21:59 uHopelijk komt ie snel naar Nederland, ik ben benieuwd.
December...

Verschil in de grootte van de bovenste opening: De Fermentasaurus, daar kan je met je hand niet in, het gat is te klein. Dat is jammer om te reinigen en zo, de binnenkant is niet bereikbaar. De Fastferment heeft een veel ruimere opening, daar gaat dat wel.

De overgang van kraan naar bol:
Bij de Fastferment zakt alle gist langs een gladde overgang door in de bol.
De Fermentasaurus heeft een horizontale rand waar de gist blijft liggen. Het lijkt haast onmogelijk om alle gist in de bol te krijgen. Lastig als je suiker wilt mengen en rechtstreeks wilt bottelen.
De Fermentasaurus heeft volledig teflontapevrije aansluitingen. Dat is weer slim.
Ook staander is inclusief. Die is wel wiebeliger dan die van Fastferment.

Tja, de heldere Fermentasaurus, dat is natuurlijk mooi om te zien. Wel bedekken om lichtsmaak te vermijden.

Bij de Fermentasaurus na de vergisting kunnen carboniseren, dat is ook leuk. Direct bottelen met de Blichmann Beergun, of rechtsreeks tappen alsof het een NC-keg is. Super!

Let wel, vergisten onder druk, dat is een ander verhaal, en dat zal ik never nooit promoten.

Ansius

Citaat van: EBC op 09-11-2017 &nbsp;23:56 uLet wel, vergisten onder druk, dat is een ander verhaal, en dat zal ik never nooit promoten.

Wil je dat een beetje toelichten?

HermanH

Citaat van: Ansius op 10-11-2017 &nbsp;17:00 uWil je dat een beetje toelichten?
Vergisten onder druk geeft cleanere bieren, is zeer goed voor pils en IPA's zonder estervorming. Bieren die veel esters nodig hebben zullen beter niet onder druk vergist worden, wel kan je in het begin van de gisting direct aan hogere temperatuur vergisten als je onder druk gaat, er worden zo bijna geen esters gevormd en toch is de temperatuur relatief hoog bij de opstart. Ik heb onlangs een druksetje gemaakt op mijn Chinese CCT en ga er binnenkort een eerste keer mee werken, ben benieuwd. De max. druk is nu ingesteld op 1 Bar, heb het gewoon laten "proefdraaien" met water, suiker, gist en gistvoeding om te kunnen "fijnregelen" zonder de stress er een brouwsel aan te verliezen of andere verrassingen te voorkomen...  :brouwen:
http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/drukset_CCT.jpg
http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/drukset_CCT2.jpg

beermenke

Toegepast op mijn persoonlijke brouwinrichting ben ik beter af met fastferment. Ik hoef maar 1 x te tapen want ik heb een andere kraan met 2 koppelingen. Kraan kan ik dus loshalen. Alles in reinigingsmiddel en ontsmetten en nog nooit een infectie gehad gelukkig.

Ansius

Citaat van: HermanH op 10-11-2017 &nbsp;17:26 uVergisten onder druk geeft cleanere bieren, is zeer goed voor pils en IPA's zonder estervorming. Bieren die veel esters nodig hebben zullen beter niet onder druk vergist worden, wel kan je in het begin van de gisting direct aan hogere temperatuur vergisten als je onder druk gaat, er worden zo bijna geen esters gevormd en toch is de temperatuur relatief hoog bij de opstart. Ik heb onlangs een druksetje gemaakt op mijn Chinese CCT en ga er binnenkort een eerste keer mee werken, ben benieuwd. De max. druk is nu ingesteld op 1 Bar, heb het gewoon laten "proefdraaien" met water, suiker, gist en gistvoeding om te kunnen "fijnregelen" zonder de stress er een brouwsel aan te verliezen of andere verrassingen te voorkomen...  :brouwen:
http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/drukset_CCT.jpg
http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/drukset_CCT2.jpg

Heeft EBC hier nog wat aan toe te voegen?

EBC

Citaat van: Ansius op 12-11-2017 &nbsp;10:55 uHeeft EBC hier nog wat aan toe te voegen?

Je zult inderdaad een instelbare drukregelaar moeten installeren. En dan hopen dat die goed functioneert.

Maar wat indien je wat veel gistschuim krijgt? Een blow-off heb je niet en je regelaar zit er zo vol mee. Dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk niet meer.

En als dat ding ontploft hoop je dat er niemand in de buurt is. Dan heb je geluk, maar dan heb je nog wel 20 liter bier tegen je plafond en muren zitten. Happy cleaning!

HermanH

Citaat van: EBC op 12-11-2017 &nbsp;15:38 uJe zult inderdaad een instelbare drukregelaar moeten installeren. En dan hopen dat die goed functioneert.
Maar wat indien je wat veel gistschuim krijgt? Een blow-off heb je niet en je regelaar zit er zo vol mee. Dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk niet meer.
En als dat ding ontploft hoop je dat er niemand in de buurt is. Dan heb je geluk, maar dan heb je nog wel 20 liter bier tegen je plafond en muren zitten. Happy cleaning!
Daar kan je op voorhand wel iets aan doen, denk ook dat onder druk er iets minder schuim zal geproduceerd worden, en natuurlijk een WM-gist ga je dan niet gebruiken omdat deze gist en het uiteindelijke bier daarmee veel esters vraagt, hieronder een voorbeeld van zo'n product:
http://www.thehomebrewcompany.ie/antifoam-vinoferm-100-ml-p-1597.html of bvb http://www.ebay.com.au/itm/2-PACK-Kerry-FERMCAP-S-Anti-Foam-Agent-5-Ounce-Wort-Boil-Over-Homebrew-Beer-/281597421359 Je kan ook je gistvat maar voor de helft vullen, is ook een optie natuurlijk.
Maar inderdaad, als de klep faalt zal de druk snel oplopen, bij mijn test stond de CCT in 6 uur tijd op 1 Bar, doch eer een rvs CCT zal barsten zal dat al ettelijke kilotjes druk moeten zijn denk ik...   :brouwen:

Neetje

Citaat van: EBC op 12-11-2017 &nbsp;15:38 uJe zult inderdaad een instelbare drukregelaar moeten installeren. En dan hopen dat die goed functioneert.

Maar wat indien je wat veel gistschuim krijgt? Een blow-off heb je niet en je regelaar zit er zo vol mee. Dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk niet meer.

En als dat ding ontploft hoop je dat er niemand in de buurt is. Dan heb je geluk, maar dan heb je nog wel 20 liter bier tegen je plafond en muren zitten. Happy cleaning!

Een extra overdrukventiel in de leiding of deksel zetten. Loopt het in ieder geval met een sisser af.

Henielma

Citaat van: EBC op 12-11-2017 &nbsp;15:38 uJe zult inderdaad een instelbare drukregelaar moeten installeren. En dan hopen dat die goed functioneert.

Maar wat indien je wat veel gistschuim krijgt? Een blow-off heb je niet en je regelaar zit er zo vol mee. Dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk niet meer.

En als dat ding ontploft hoop je dat er niemand in de buurt is. Dan heb je geluk, maar dan heb je nog wel 20 liter bier tegen je plafond en muren zitten. Happy cleaning!

Overschuimers zijn inderdaad vervelend bij het onder druk vergisten. Op de Fermantasaurus zit volgens mij een overdruk ventiel (zoiets als op een soda keg). Dit is naast de drukregelaar een tweede mogelijkheid om (automatisch) overdruk af te laten. Nu ben ik een 60 liter vat gewend om 18 .. 30 liter in te vergisten. Hiermee heb ik nooit een blow off nodig gehad. Maar met zo'n 35 liter Fermentasaurus zal ik hier wel beter op moeten letten.

EBC

De Fermentasaurus is gemaakt om met waterslot te vergisten. Daarna kan je het bier carboniseren.

Vergisten onder druk is je eigen verantwoordelijkheid.

Ik zou het niet doen, ik zie er ook geen enkele reden toe. Het levert je niks op. Vergelijk die arme 20 liter niet met de 20+ hl tanks in grote brouwerijen. Maak jezelf niet groter dan je bent.

EBC

Citaat van: HermanH op 12-11-2017 &nbsp;19:25 uDaar kan je op voorhand wel iets aan doen, denk ook dat onder druk er iets minder schuim zal geproduceerd worden, en natuurlijk een WM-gist ga je dan niet gebruiken omdat deze gist en het uiteindelijke bier daarmee veel esters vraagt, hieronder een voorbeeld van zo'n product:
http://www.thehomebrewcompany.ie/antifoam-vinoferm-100-ml-p-1597.html of bvb http://www.ebay.com.au/itm/2-PACK-Kerry-FERMCAP-S-Anti-Foam-Agent-5-Ounce-Wort-Boil-Over-Homebrew-Beer-/281597421359 Je kan ook je gistvat maar voor de helft vullen, is ook een optie natuurlijk.
Maar inderdaad, als de klep faalt zal de druk snel oplopen, bij mijn test stond de CCT in 6 uur tijd op 1 Bar, doch eer een rvs CCT zal barsten zal dat al ettelijke kilotjes druk moeten zijn denk ik...   :brouwen:

Dat antischuimspul kan je gewoon bij Brouwland kopen. Het is een siliconenproduct. Werkt prima, ook tijdens het koken, maar je moet het wel in je bier willen hebben.
Het probleem is dat blow-off altijd gebeurt als je er niet bent. Je kan niet de hele dag naast je Fermentasaurus gaan zitten. Maar goed, doe wat je niet laten kan. Als je werkelijk denkt dat je bier er beter van wordt...  :weetniet:


EBC

Citaat van: Henielma op 12-11-2017 &nbsp;19:47 uOverschuimers zijn inderdaad vervelend bij het onder druk vergisten. Op de Fermantasaurus zit volgens mij een overdruk ventiel (zoiets als op een soda keg). Dit is naast de drukregelaar een tweede mogelijkheid om (automatisch) overdruk af te laten.

Ook dat ventiel faalt bij overschuimen...

HermanH

Citaat van: EBC op 12-11-2017 &nbsp;20:09 uDat antischuimspul kan je gewoon bij Brouwland kopen. Het is een siliconenproduct. Werkt prima, ook tijdens het koken, maar je moet het wel in je bier willen hebben.
Dat weet ik, en ook dat jij daar (soms?) werkt, dus die link heb ik niet geplaatst, ik wou geen belangenvermenging insinueren...
 
Citaat van: EBC op 12-11-2017 &nbsp;20:09 uHet probleem is dat blow-off altijd gebeurt als je er niet bent. Je kan niet de hele dag naast je Fermentasaurus gaan zitten. Maar goed, doe wat je niet laten kan. Als je werkelijk denkt dat je bier er beter van wordt ...  :weetniet:
Ik heb 2 rvs CCT's, dus ik ben er gerust in dat deze tegen een pak meer druk kunnen dan die Fermentasaurus mocht er iets met mijn drukventiel gebeuren, en ook, ik regel meestal mijn brouwsels (ook al waren deze nog niet onder druk) dat tegen ik op reis ben of het huis uit moet voor een paar dagen, dat er geen handelingen moeten gebeuren of een vergisting bezig is, ik heb momenteel 2 zonen thuis die de boel in het oog kunnen houden, dus daar zit het wel sneu. En of mijn bier er beter van gaat worden zal ik de komende brouwsels wel ondervinden, in ieder geval, een tripel ga ik niet onder druk vergisten, maar dit houdt de hobby boeiend, experimenteren kan geen kwaad en het is soms leerrijk...  :brouwen:

RoyB

Citaat van: EBC op 12-11-2017 &nbsp;15:38 uJe zult inderdaad een instelbare drukregelaar moeten installeren. En dan hopen dat die goed functioneert.

Maar wat indien je wat veel gistschuim krijgt? Een blow-off heb je niet en je regelaar zit er zo vol mee. Dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk niet meer.

Een drukregelaar voor gas zou wellicht verstoppen. Bij een druk waarbij het cilinder zou springen zou er echter zelfs nog een skippybal doorheen komen denk ik... maar goed, inderdaad beter geen risico lopen. Er zijn ook drukregelaars op de markt die met vloeistoffen en vuiligheid overweg kunnen, zijn niet eens veel duurder. Ik zou dan ook altijd de juiste drukregelaar kiezen.

Biertje1985

Ik heb zojuist bericht gekregen van Brouwstore dat de Fermentasaurus onderweg is.
De pre-orders gaan dus de deur uit. Das goed nieuws. Hopelijk heeft iedereen spoedig zijn Fermentasaurus binnen.

Ik ga er wel mee onder druk vergisten, met een overdrukventiel. Over ploffen maak ik me niet druk.
Er zit een overdukventiel op de deksel. Ook als die verstopt raakt (wat ik niet geloof) dan zal er eerder ergens een lek komen dan dat dat ding ontploft.

Nu nog uitzoeken wat voor overdrukventiel het gaat worden.


Hay

Ik heb hem van de week al gekregen.
Maar nog niet gebruikt of zo ga waarschijnlijk volgende week brouwen.
En dan ermee vergisten.

FrankOD

Vandaag ook bericht gekregen van Brouwstore,  ik hoop niet dat de postbode morgen ingesneeuwd raakt.. ben benieuwd !

En toevallig vandaag ook een overdrukventiel binnen gekregen via ali-express (besteld 28 nov. gaat steeds sneller tegenwoordig)
https://nl.aliexpress.com/item/Adjustable-Pressure-Relief-Valve-with-Guage-0-15psi-Pressure-valve-With-Thread-Gas-Ball-Lock-For/32823420683.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.yrKrMF

En vandaag ook een picknick tapje besteld voor € 5,48 thuisbezorgd, ook geen geld..


Straks in de kerstvakantie maar eens uitproberen!
Het vergisten onder druk lijkt me interressant voor het maken Pilsener ?..  voor het overige ga ik denk ik het gewone waterslot gebruiken..

Gaat nog wel passen en meten worden in mijn vergistingskoelkast

Biertje1985

Ik heb een aantal mensen wat aannames zien maken over dit vat, zonder deze werkelijk gezien te hebben.
Hierbij wil ik een paar dingen aanmerken:

Het vergistingsvat zou niet voor fermenteren onder druk gemaakt zijn
- Jawel, want het staat ook op de doos omschreven. (Alleen is er nog geen drukregelaar van de fabrikant)

Het vergistingsvat zou kunnen ontploffen, bij vergisten en lageren onder druk
- Nee want er zit een 2.4 bar overdrukventiel op. Abs max druk is minimaal 3x de testdruk ofwel het vat kan 7,2 bar aan in theorie.
  Bij 7 bar is een verstopping naar mijn idee niet meer mogelijk.

Het gat in de opening zou te klein zijn om goed te kunnen schoonmaken
- Nee ik heb geen kleine handen en die passen er gewoon doorheen (krap), er is zeker voldoende ruimte om met een flessenborstel te reinigen.


Al met al denk ik dat het een prima product is, de kwaliteit van de materialen vind ik verassend goed, het frame is niet al te robuust uitgevoerd maar wel van RVS.

Verkies ik dit vat boven mijn fastferment?, ik denk het wel alleen kan ik dat pas echt goed beoordelen als ik een aantal brouwsels vergist heb.
Een groot nadeel vind ik dat er geen thermowell in het vat gemonteerd is. Al is dat wel zo gemaakt.

Henielma

Hier ook vandaag binnengekregen. Ziet er goed uit. Misschien morgen brouwen en direct gebruiken. De sticker met de maatverdeling moet ik nog plakken. Ik denk dat ik er eerst 20 liter water in ga doen en dan zorgen dat die bij 20 liter (normaal brouwvolume) precies juist is.

Hay

Zo dacht ik het ook al want er staat nergens een tekentje of zo waar je moet beginnen met plakken.

Knobby

Ik heb hem ook binnen. Zal nog wel een maandje duren voordat ik hem voor het eerst gebruik, de eerst volgende brouw is een brett, die ga ik dus niet in mijn mooie nieuwe plastic doen...

FrankOD

Citaat van: Henielma op 09-12-2017 &nbsp;14:09 uHier ook vandaag binnengekregen. Ziet er goed uit. Misschien morgen brouwen en direct gebruiken. De sticker met de maatverdeling moet ik nog plakken. Ik denk dat ik er eerst 20 liter water in ga doen en dan zorgen dat die bij 20 liter (normaal brouwvolume) precies juist is.

Hier ook binnen gekomen vanmiddag [emoji16] Wat zou verstandig zijn qua plakken op 20 ltr. Incl. of excl. gistfles?
(Denk zelf incl. )

Henielma

Ik zou zonder gistfles de maatverdeling plaatsen. Maar het is eigenlijk afhankelijk of je die gistfles er direct onder hang met de kraan open of dat je die fles er pas na de hoofdvergisting onder hangt.

Biertje1985

Citaat van: Henielma op 09-12-2017 &nbsp;14:09 uHier ook vandaag binnengekregen. Ziet er goed uit. Misschien morgen brouwen en direct gebruiken. De sticker met de maatverdeling moet ik nog plakken. Ik denk dat ik er eerst 20 liter water in ga doen en dan zorgen dat die bij 20 liter (normaal brouwvolume) precies juist is.
Ja, de sticker plakken (netjes) was het lastigste van de montage.
vandaag even druktestje gedaan, veiligheid gaat netjes open net boven 2 bar.

Ik heb de gistfles niet eronder gehangen met het idee dat ik het belangrijker vind hoeveel ik uiteindelijk kan bottelen, en die gistfles gooi ik dan (bij de fastferment) leeg
of ik haal daar bier uit voor de metingen.




Biertje1985

Voor mensen die  zelf een spunding valve willen maken voor vergisten onder druk kwam ik deze link tegen.
Ik heb het onderdeel besteld.

https://www.oluve.nl/luchtvering-onderdelen/koppelingen-luchtvering.html

oengabunga

Ik heb de fermentasaurus ook vandaag binnen gekregen, en meteen gemonteerd.
Nu kan ik m dus rechtstreeks aan mijn Gamko tapinstallatie hangen, maar wat heb ik er dan nog voor nodig?

Iemand die m ook gebruikt om rechtstreeks te tappen?

Henielma

Volgens mij hetzelfde dan wat je nodig hebt om een soda keg te koppelen met je tapinstallatie. Het zijn dezelfde NC koppelingen die op de bijgekregen drukset zitten.

Misschien dat ik de Fermentaurus ook een keer direct ga gebruiken om te tappen maar dat zal een uitzondering zijn. Een keer leuk voor een feestje omdat je erdoor kan kijken maar een soda keg is handiger want die kan ik in de kelder zetten en dan is mijn gistvat weer vrij.

Henielma

Gisteren een 11 liter proefbrouwsel gebrouwen om de net ontvangen Fermentasaurus uit te proberen. Mooi om te zien dat het schuim in het midden van het vat begint te ontstaan waardoor er een mooie stroming ontstaat in ook deze CCT. De gist die uitzakt schuift zo te zien prima naar beneden. Ben er al blij mee.


Jacques

Citaat van: Henielma op 11-12-2017 &nbsp;20:57 uDe gist die uitzakt schuift zo te zien prima naar beneden.

Als de helling van de CCT maar stijl genoeg is en het materiaal van de CCT glad is komt dat goed.

William

Ziet er mooi uit. Zo hebben we geen rvs meer nodig  ;D.

Trouwens de ballonkoolzuurteller en de tilthydrometer laten twee dezelfde sg-curves zien. Netjes.

Hay

Citaat van: Henielma op 11-12-2017 &nbsp;20:57 uGisteren een 11 liter proefbrouwsel gebrouwen om de net ontvangen Fermentasaurus uit te proberen. Mooi om te zien dat het schuim in het midden van het vat begint te ontstaan waardoor er een mooie stroming ontstaat in ook deze CCT. De gist die uitzakt schuift zo te zien prima naar beneden. Ben er al blij mee.



Is het niet nodig om van begin af aan de bol eronder te hebben?

FrankOD

Citaat van: Hay op 11-12-2017 &nbsp;21:38 uIs het niet nodig om van begin af aan de bol eronder te hebben?

Dat dacht ik ook, hoe ga je het straks doen qua oxidatie? Gistfles eerst 'vullen' met CO2 voordat je m er onder schroeft?

Jacques

Citaat van: Hay op 11-12-2017 &nbsp;21:38 uIs het niet nodig om van begin af aan de bol eronder te hebben?

Nee. Heb jij ooit een bol gezien onder een professionele CCT? Door een paar keer af te tappen raak je de gist in voldoende mate kwijt.

Henielma

Citaat van: Hay op 11-12-2017 &nbsp;21:38 uIs het niet nodig om van begin af aan de bol eronder te hebben?
Zie mijn reactie hieronder.

Citaat van: FrankOD op 11-12-2017 &nbsp;21:40 uDat dacht ik ook, hoe ga je het straks doen qua oxidatie? Gistfles eerst 'vullen' met CO2 voordat je m er onder schroeft?
Lijkt me niet nodig en niet goed. In het begin zakt de gist dan direct in de bol terwijl je wil dat deze gist in de CCT blijft. En deze gist ga ik niet hergebruiken dus alleen aftappen wanneer de vergisting is afgelopen is voldoende. Maar wanneer ik er later de bol onder zou schroeven dan zou ik die inderdaad eerst met koolzuurgast vullen.

Citaat van: William op 11-12-2017 &nbsp;21:03 uZiet er mooi uit. Zo hebben we geen rvs meer nodig  ;D.

Trouwens de ballonkoolzuurteller en de tilthydrometer laten twee dezelfde sg-curves zien. Netjes.

Inderdaad die twee curves lopen mooi over elkaar. Hieronder een screenshot zodat anderen ook zien waar je het over hebt. De groene curve is die van de koolzuurproductiesensor en die turquoise curve is van de iSpindel.



EBC

Citaat van: Hay op 11-12-2017 &nbsp;21:38 uIs het niet nodig om van begin af aan de bol eronder te hebben?

Ja, dat is wel nodig.

Ik zou dat zeker doen. Je kunt dan heel gemakkelijk alle gist in de bol krijgen, zonder oxidatie, en met veel minder verlies. Dus ook de bol NIET halverwege verwijderen.

De gist zakt pas als de vergisting afneemt.

Jacques

Door geen bol te gebruiken en een terugslagklepje te plaatsen voor het waterslot beperk je ook de kans op oxidatie.

Een met lucht gevulde bol plaatsen halverwege kan inderdaad zorgen voor een beperkte oxidatie. De lucht uit de bol komt dan door de gist heen in de CCT.

Nogmaals, zo'n bol heb je niet nodig. Wordt ook niet professioneel gebruikt. De gist wordt simpelweg meerdere afgetapt.


FrankOD

Oké duidelijk.

Was er gemakshalve vanuit gegaan dat de gist per se in de fles opgevangen werd. Inderdaad bij RVS ook niet het geval.
Ben namelijk zelf wel van plan om de gist te hergebruiken. Dan zou de fles er wel direct onderhangen.

EBC

Citaat van: Jacques op 11-12-2017 &nbsp;23:12 uNogmaals, zo'n bol heb je niet nodig. Wordt ook niet professioneel gebruikt. De gist wordt simpelweg meerdere afgetapt.

Nee logisch, die bollen zouden veel groot zijn. Heb je al nagedacht hoeveel liter slurry je uit een 10 hl tank haalt? Dan heb ik het nog niet over een 1000 hl of groter.

Ik denk dat die bol wel zeer handig is. Ik zou hem altijd plaatsen.

tdp

Citaat van: EBC op 12-12-2017 &nbsp;08:19 uNee logisch, die bollen zouden veel groot zijn. Heb je al nagedacht hoeveel liter slurry je uit een 10 hl tank haalt? Dan heb ik het nog niet over een 1000 hl of groter.

Ik denk dat die bol wel zeer handig is. Ik zou hem altijd plaatsen.

En dan aan de stagiair vragen om even de bol te verwijderen :), ik zie het al voor me ;)

Hay

Citaat van: EBC op 11-12-2017 &nbsp;22:56 uJa, dat is wel nodig.

Ik zou dat zeker doen. Je kunt dan heel gemakkelijk alle gist in de bol krijgen, zonder oxidatie, en met veel minder verlies. Dus ook de bol NIET halverwege verwijderen.

De gist zakt pas als de vergisting afneemt.

Dus op het moment dat je normaal gesproken over zou hevelen naar de mandfles voor nagisten, dan de bol verwijderen en schoonmaken?
En dan niet meer terugplaatsen?
Want dan komt er inderdaad lucht/zuurstof in.

EBC

Citaat van: Hay op 12-12-2017 &nbsp;09:10 uDus op het moment dat je normaal gesproken over zou hevelen naar de mandfles voor nagisten, dan de bol verwijderen en schoonmaken?
En dan niet meer terugplaatsen?
Want dan komt er inderdaad lucht/zuurstof in.

Nee, de bol gewoon laten zitten. Overhevelen is niet nodig, nagisting gebeurt in hetzelfde vat. Beweeg het vat wat heen en weer zodat de gist die op de wand ligt ook de bol in zakt. Mocht je bang zijn voor autolyse, draai dan de kraan dicht.

Als je gaat aftappen zoals Jacques aangeeft verlies je bij elke aftap bier. Met de bol is dat veel minder. En bovendien minder kans op infecties door de kraan. Want die moet je voor en na elke aftap schoonmaken en zeker ontsmetten. Dat is allemaal niet moeilijk, maar als het niet hoeft ...

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 11-12-2017 &nbsp;21:44 uNee. Heb jij ooit een bol gezien onder een professionele CCT? Door een paar keer af te tappen raak je de gist in voldoende mate kwijt.
Kort door de bocht Jacques,  ;D ik heb bij een professionele brouwerij ook geen  cct zien staan van PET of HDPE.
Die vergelijking gaat in mijn optiek niet op.

Je hebt helemaal gelijk naar mijn mening kan je gewoon aftappen, zoals gebruikelijk.

Het voordeel van de bal is dat dat vaste delen en gist verzamelen in de bal en het vat dus niet verstoord wordt bij het verwijderen van de bal daardoor zal het niet opstoffen. En natuurlijk als je de gistslurrie wilt bewaren, kan je de bal eraf halen en afsluiten met een dop, dat is lekker makkelijk.

Verder sluit ik me ook aan bij de reactie van EBC. Daar had ik nog geen eens over nagedacht.




oengabunga

Ik heb mijn Saurus vandaag gebruikt om 20l over te hevelen... Valt me meteen op dat het framewerk erg iel is.... Iemand ervaring met een geheel gevulde fermentasaurus?

Als het gebeurt... Dan gebeurt het.


Jacques

Citaat van: EBC op 12-12-2017 &nbsp;09:27 uNee, de bol gewoon laten zitten. Overhevelen is niet nodig, nagisting gebeurt in hetzelfde vat. Beweeg het vat wat heen en weer zodat de gist die op de wand ligt ook de bol in zakt. Mocht je bang zijn voor autolyse, draai dan de kraan dicht.

Als je gaat aftappen zoals Jacques aangeeft verlies je bij elke aftap bier. Met de bol is dat veel minder. En bovendien minder kans op infecties door de kraan. Want die moet je voor en na elke aftap schoonmaken en zeker ontsmetten. Dat is allemaal niet moeilijk, maar als het niet hoeft ...

Je verliest inderdaad wat bier maar ook heel veel gist...
Wat ik doe is de kraan snel dicht zetten zodra ik zie dat er bier meekomt.

Mijn ervaring is dat je meerdere keren moet aftappen om de gist zo veel mogelijk kwijt te raken. Als je de kraan vroegtijdig sluit gaat er gist zich verzamelen boven de kraan.

Citaat van: Biertje1985 op 12-12-2017 &nbsp;09:50 uKort door de bocht Jacques,  ;D ik heb bij een professionele brouwerij ook geen  cct zien staan van PET of HDPE.
Die vergelijking gaat in mijn optiek niet op.

Er zijn inderdaad verschillen. De professionele CCT zijn van RVS maar dat maakt voor het principe niet uit.

Wat wel heel wezenlijk is dat bij de professioenele CCT's er twee uitgangen zijn in de conus. De ene uitgang komt direct uit op de onderkant van de conus. Bij de andere uitgang is een pijp gemonteerd die halverwege de conus uitkomt. 

Met de ene uitgang kun je gist aflaten. Ook is deze handig bij het reinigen van de CCT voor het verwijderen van de reinigingsvloeistoffen.

De andere uitgang is handig voor het helder aftappen van je bier zonder gist mee te nemen. Er is namelijk altijd wat gist aan de wanden van de conus.

Net als de FastFerment mis de Fermentasaurus een optie om halverwege de conus bier af te laten. Bij mijn Chinese CCT is die mogelijkheid er wel. Deze uitgang wordt door mij steeds gebruikt om het bier uit de CCT te verwijderen.

Sander van Dijk

Citaat van: EBC op 12-12-2017 &nbsp;09:27 uMocht je bang zijn voor autolyse, draai dan de kraan dicht.

Moet je wel zeker weten dat de vergistIng klaar is. Als er nog wat suikers in de bol zitten kun je een probleem met drukopbouw krijgen.

Biertje1985

Voor de Fastferment is een kit verkrijgbaar met een kraantje en een boor, om halverwege de conus een gat te maken.

En voor de fermentasaurus zelfs een draaibare decanteerkraan, verkrijgbaar bij de verkooppunten. (Iemand al in het bezit? hoe werkt het?)
Op de conus zit al een verdikking waar de kraan het beste kan komen. Zie :



Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat hoort te zitten, bij de fastferment werkt het niet zo goed want in die plastic kraan verzamelt gist en die verstopt daardoor heel snel.
En je hebt dan logischerwijs ook niet meteen "helder" bier uit de kraan.

De Fermentasaurus oplossing lijkt mij beter, het zou mij niet verbazen als de grondlegger(s) van de fermentasaurus zelf een fastferment hebben en besloten hebben het concept te verbeteren.
Uiteraard zal ik niet ontkennen dat een RVS CCT, toch "the real thing" blijft.

Biertje1985

Citaat van: Sander van Dijk op 12-12-2017 &nbsp;21:46 uMoet je wel zeker weten dat de vergistIng klaar is. Als er nog wat suikers in de bol zitten kun je een probleem met drukopbouw krijgen.
Klopt net als bij de Fastferment, meteen de bol verwijderen, je kan zelfs beter de borgring van de bol een klein beetje los draaien en dan de bal kraan dichtzetten.
Anders komt deze erg vast te zitten door de druk alleen al. Had dit probleem een keer, probeerde uit alle macht de PVC ring los te draaien, deed de kraan open en toen lukte het wel,
gelukkig zonder schade of ontploffing van de bol.

Henielma

Met of zonder bol. In de loop der tijd zal ik beide gaan toepassen. Beide hebben hun voors en tegens en we gaan het beleven. Blijft mooi dat je prima kan zien wat er in het gistvat gebeurd. De vergistingspiek is inmiddels voorbij en de gist is volop in suspensie.


Jacques

Citaat van: Henielma op 12-12-2017 &nbsp;22:02 uBlijft mooi dat je prima kan zien wat er in het gistvat gebeurd.

Dat is zeker een groot voordeel van de Fermentasaurus.

Hay


In het filmpje in de link hieronder zegt die meneer vanaf minuut 7:30 dat er een merkteken is om de sticker met de maatverdeling te plakken.
https://www.youtube.com/watch?v=lq52vn93HvQ

Henielma

Die rode lijn viel mij inderdaad ook op nadat ik heel precies 20 liter (kg) water van 20 ºC in de CCT gedaan had (zonder bol). De maatverdeling heb ik bij 20 liter precies geplakt en daarna zag ik dat deze rode lijn bij mij precies uitkomt aan de bovenzijde van een ring aan de buitenzijde van het vat. Mooi dus dat die maatverdeling dus best goed klopt.

EBC

Citaat van: Jacques op 12-12-2017  21:36 uNet als de FastFerment mis de Fermentasaurus een optie om halverwege de conus bier af te laten. Bij mijn Chinese CCT is die mogelijkheid er wel. Deze uitgang wordt door mij steeds gebruikt om het bier uit de CCT te verwijderen.

En juist daarom is er die bol... omdat je niet boven de kraan kan aftappen, maar alles erdoor moet. Alleen met de bol kan je de kraanopening volledig gistvrij krijgen. Die bol is dus essentieel.

Maar voor de FastFerment kan je voor 9,95 euro een kraantje kopen, compleet met speciale boor. Dan heb je dat ook.

Dirtbag

Er staat mij bij dat er in een review video op youtube werd gezegd dat als je vergist zonder bol de hoeveelheid gist op de klep onderin al rap teveel wordt en daardoor de afvoer kan verstoppen.

Tevens heb ik persoonlijk slechte ervaringen met de bol van de fastferment openen na een dag vergisten met een weizen. Topic staat nog wel in kletsen geloof ik ;)

db

oengabunga


Citaat van: EBC op 12-12-2017  23:08 uEn juist daarom is er die bol... omdat je niet boven de kraan kan aftappen.

Maar voor de FastFerment kan je voor 9,95 euro een kraantje kopen, compleet met speciale boor. Dan heb je dat ook.

Zo'n afsluiter heb je ook voor de Fermentasaurus.  Alleen kan je m dan niet meer op druk bedrijven. "volgens fabrikant"

Als het gebeurt... Dan gebeurt het.


Jacques

Citaat van: EBC op 12-12-2017  23:08 uEn juist daarom is er die bol... omdat je niet boven de kraan kan aftappen, maar alles erdoor moet. Alleen met de bol kan je de kraanopening volledig gistvrij krijgen. Die bol is dus essentieel.

In feite zeg je dat de bol nodig is om een slecht ontwerp te compenseren...
Een kraan halverwege de conus is een veel betere oplossing. Die is er voor de Fermentasaurus. Goeie zaak, alleen jammer dat het niet standaard is.

Jacques

Citaat van: Dirtbag op 12-12-2017  23:10 uEr staat mij bij dat er in een review video op youtube werd gezegd dat als je vergist zonder bol de hoeveelheid gist op de klep onderin al rap teveel wordt en daardoor de afvoer kan verstoppen.

Als je regelmatig gist aftapt heb je daar niet zo veel last van. Wel kan het even duren voordat de gist naar beneden zakt. Door met je kraan te bewegen kun je er voor zorgen dat de gist in beweging komt.
Zo'n bol heb je echt niet nodig. Zit ook niet onder mijn CCT en die heeft aan de onderkant ook een 3/4" kraan. Maar die heeft wel een 2e kraan halverwege de conus.


Hay

Citaat van: Jacques op 12-12-2017  23:15 uIn feite zeg je dat de bol nodig is om een slecht ontwerp te compenseren...
Een kraan halverwege de conus is een veel betere oplossing. Die is er voor de Fermentasaurus. Goeie zaak, alleen jammer dat het niet standaard is.

Nee zegt ie helemaal niet dat zeg jij en het is kletskoek.
Hij zegt alleen hoe hij denkt dat je de fermenter het best kunt gebruiken.

bjorri

Citaat van: Jacques op 12-12-2017  23:20 uAls je regelmatig gist aftapt heb je daar niet zo veel last van. Wel kan het even duren voordat de gist naar beneden zakt. Door met je kraan te bewegen kun je er voor zorgen dat de gist in beweging komt.
Zo'n bol heb je echt niet nodig. Zit ook niet onder mijn CCT en die heeft aan de onderkant ook een 3/4" kraan. Maar die heeft wel een 2e kraan halverwege de conus.
Maar als jij met die kraan gaat wapperen om beweging in de gist te brengen dan heeft aftappen ook maar beperkt nut. Je laat dan van alles dus weer opwaaien. Laat mijn gist en andere prut dan maar rustig op de bodem met een beperkt oppervlak. Waarschijnlijk blijft alle gist en andere vaste resten die eenmaal in de fles zitten daar ook binnen. Als jij met die kraan gaat rommelen verspreid je van alles weer in de rest van je bier.

Ik verwacht dat je met aftappen minimaal even veel verlies hebt als met de bol. Bij het flessen vullen hou jij nog een half litertje over onder in de conus en dat heb je bij gebruik van de bol ook niet.

Dan even iets positiever:
Heeft iemand al een verkrijgbare goedkope fles gevonden met de zelfde schroefdraad als de bol? Het lijk me wel handig om op die manier wat slurrie in de koelkast te kunnen bewaren.

De drukset heb ik ook. Voor een enkele keer lijkt het me heel leuk (stoer zo je wilt) om bij een feestje rechtstreeks uit de FS te tappen. Gaat me dat heel veel extra kosten?

oengabunga

Citaat van: bjorri op 13-12-2017  08:55 uDan even iets positiever:
Heeft iemand al een verkrijgbare goedkope fles gevonden met de zelfde schroefdraad als de bol? Het lijk me wel handig om op die manier wat slurrie in de koelkast te kunnen bewaren.


Zijn nu gewoon te bestellen boor een eurootje of 6


Als het gebeurt... Dan gebeurt het.


FrankOD

En wat is er mis met ff dat flesje overgieten in een jampotje / appelmoespotje? Kost niks, alleen goed schoonmaken

FrankOD

Wat trouwens vergeten wordt in deze discussie is dat wanneer je het druk-deksel (pressure-lid mag niet hè [emoji56]) er op hebt zitten, dan kun je bier van bovenaf aftappen voor een proefglaasje / SG meting. Heb je gelijk het helderste bier te pakken.
Moet je wel CO2 flesje en picknick tapje hebben natuurlijk. Maar dan heb je geen 2e kraantje nodig halverwege de conus

Indien je niet onder druk wilt vergisten (maar dus wel het drukdeksel er op hebt) zou je een blow-of slangetje kunnen maken dat je op de CO2 inlaat van het deksel klikt...

EBC

Citaat van: FrankOD op 13-12-2017  09:41 uWat trouwens vergeten word in deze discussie is dat wanneer je het druk-deksel (pressure-lid mag niet hè [emoji56]) er op hebt zitten, dan kun je bier van bovenaf aftappen voor een proefglaasje / SG meting. Heb je gelijk het helderste bier te pakken.
Moet je wel CO2 flesje en picknick tapje hebben natuurlijk. Maar dan heb je geen 2e kraantje nodig halverwege de conus

Indien je niet onder druk wilt vergisten (maar dus wel het drukdeksel er op hebt) zou je een blow-of slangetje kunnen maken dat je op de CO2 inlaat van het deksel klikt..

Goed idee FrankOD!

En via de bieraansluiting van het deksel kan je zonder druk ook altijd een staal aanzuigen.

FrankOD

Citaat van: EBC op 13-12-2017  09:57 uGoed idee FrankOD!

En via de bieraansluiting van het deksel kan je zonder druk ook altijd een staal aanzuigen.

Of even blazen op het blow-of slangetje, maar dat is misschien niet zo hygiënisch.

Hay

Ik wil tzt toch wel een keer voor dat kraantje gaan kijken lijkt me toch wel handig.

Jacques

Citaat van: Hay op 12-12-2017  23:27 uNee zegt ie helemaal niet dat zeg jij en het is kletskoek.
Hij zegt alleen hoe hij denkt dat je de CCT het best kunt gebruiken.

Het is geen kletskoek. Het is de manier waarop zowat alle professionele CCT geconstrueerd worden. Of met een 2e pijp omhoog in de conus, of een kraan op de helft van de conus.




Jacques

Citaat van: bjorri op 13-12-2017  08:55 uMaar als jij met die kraan gaat wapperen om beweging in de gist te brengen dan heeft aftappen ook maar beperkt nut. Je laat dan van alles dus weer opwaaien.

Door bewegen met de kraan maak ik de doorgang open. Bij een verstopping ligt er zo veel gist vast voor de opening dat er geen sprake is opwaaien van de gist. Overigens is het bewegen met de kraan niet echt nodig. Door rustig te wachten komt de gist ook wel. Zwaartekracht doet gewoon zijn werk. Kan wel de nodige minuten duren. Om bierverlies te beperken is het zaak steeds alert te zijn.

Hay

Dit topic gaat over de fermentasaurus, leden die er een aangeschaft hebben willen hier ervaringen over de fermantasaurus uitwisselen.
Als jij het over jouw cct wil hebben moet je daar een topic voor openen.

Jacques

Citaat van: Hay op 13-12-2017  21:39 uDit topic gaat over de fermentasaurus, leden die er een aangeschaft hebben willen hier ervaringen over de fermantasaurus uitwisselen.
Als jij het over jouw cct wil hebben moet je daar een topic voor openen.

Het gaat in dit topic inderdaad om de Fermentasaurus en het gebruik daarvan.
Onderdeel van dit gebruik is de bol. Die heb je niet nodig. Ik baseer mij daarbij op mijn ervaringen met een andere CCT waarvan de hellingshoek van de conus gelijk is.  Het is voor de discussie minder relevant dat de CCT gemaakt is van rvs of van PET plastic. Het gaat om het aftappen dan wel verzamelen van gist en dat is bij beide hetzelfde. Beide CCT's hebben onderin een kraan met een vrij kleine diameter. Helder bier aftappen kan door een kraan halverwege de conus. De Fermentasaurus is daarvan niet standaard voorzien. Dat is ronduit jammer. Maar gelukkig wel op te lossen.

pippakillinova

 Jacques vs. Hay:  :duel:

Anyway, van mijn kerstbonus wordt een fermentasaurus aangeschaft!

oengabunga

Citaat van: pippakillinova op 13-12-2017  22:10 uJacques vs. Hay:  :duel:

Anyway, van mijn kerstbonus wordt een fermentasaurus aangeschaft!
Pippa... Ik heb hem... Je kan hem eens komen bekijken en een oordeel vellen ;)

Als het gebeurt... Dan gebeurt het.


FrankOD

Dan maar weer terug naar het onderwerp inderdaad..

Tip:
In de beschrijving en filmpjes word verwezen naar een 19mm 'Allen key' oftewel inbus sleutel om grip te krijgen op de onderste aansluiting met het vat (weet ff niet hoe dat ding heet)

Een 19mm inbus sleutel zal bij de meesten van ons niet in het standaard setje zitten.. nou bedacht ik mij vanmiddag dat je ook de boutkop van een M12 bout hiervoor kunt gebruiken, dit is sleutel 19 [emoji56]
2 moeren strak tegen elkaar draaien aan de andere zijde en zo kun je perfect die onderste aansluiting "vastdraaien".
Edit: losdraaien als ie muurvast zit
Pas wel op met de linkse en rechtse draad die tegen elkaar in draaien!






Henielma

Dat kan mooi zo. Zelf heb ik die zeskant aan de binnenzijde gewoon met een vinger vastgehouden. Dat ging ook goed.

Morgen voor het eerst eens de gist aflaten.

Hay

Inderdaad ik heb het ook gewooon met de handen aangedraaid en dat is vast genoeg.
Je moet het ook niet te vast draaien .

FrankOD

Ja ik bedoelde het ook eigenlijk meer voor het losdraaien mocht ie eens vastzitten

Biertje1985

Citaat van: FrankOD op 14-12-2017  20:50 uJa ik bedoelde het ook eigenlijk meer voor het losdraaien mocht ie eens vastzitten
Bedankt voor de tip, is handig voor losdraaien inderdaad.

Biertje1985

Interessant hoe je door de Fermentasaurus je vergisting kan volgen. Hierbij de Munchener Dunkel in wording. (Ondergister) :



(staat al 6 dagen te pruttelen, de vergistingsactiviteit begint af te nemen)

Hay

Ik heb nu mijn eerste bier in wording in de fermentasaurus zitten en nu de hoofdgisting een heel eind voorbij is wilde ik de gist aftappen en een monster nemen.
En om zo min mogelijk zuurstofinslag te krijgen had ik me bedacht om het waterslot en de dop daarvan te vervangen door de drukset.
Toen er druk opgebouwd was heb ik de kraan dicht gedraaid en de bol eronderuit gehaald en schoongemaakt.
De aftapdop eronder gedraaid en met een slang dmv de overdruk bier afgetapt en de bol weer vol laten lopen.
Alles goed ontsmet natuurlijk.
Daarna de volle bol er weer onder gedraaid en de kraan weer open gezet.
Er zat toen nog voldoende druk op het vat, die druk via het ventiel eraf gelaten en weer de waterslotdop met waterslot erop gezet.
Want ook bij een gewone cct als je daar gist aflaat zal er toch ergens lucht bij moeten komen.
Nu bij mij niet, er van uit gaande dat toen ik de waterslotdop vervangen heb door de drukdop en vv er een koolzuurdeken op het bier ligt.

Jacques

Citaat van: Hay op 03-01-2018  15:12 uWant ook bij een gewone cct als je daar gist aflaat zal er toch ergens lucht bij moeten komen.

Dat hoeft niet. Ik gebruik nu een terugslagklepje op mijn CCT.
Na het aftappen is er even een kleine onderdruk maar dat wordt snel weer opgevuld door de CO2 dat nog gevormd wordt.
Bij het leegtappen van de CCT haal ik het terugslagklepje weg.

Het leuke van het terugslagklepje is dat je er een waterslot boven op kunt zetten met een extra rubberen stop. Je mist dan het bubbelen niet.





Jeukstaardt

Je hebt het wellicht al ergens vermeld, maar waar heb je deze klepjes vandaan?

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 03-01-2018  23:34 uJe hebt het wellicht al ergens vermeld, maar waar heb je deze klepjes vandaan?

Ik heb ze via eBay. Zoeken naar "one way valve air 10mm". Voor de kosten hoef je het niet te laten...

Easywoods


FrankOD

Volgens mij kun je beter gebruik maken van de mogelijkheden die de fermentasaurus je biedt (niet dat die klepjes zo duur zijn [emoji6])
Mijn idee is als volgt: gebruik de drukset direct vanaf het begin en maak een blow-off met een CO2-koppeling en een stuk slang.
Ga je gist aftappen, dan klik je de blow-off eenvoudig los en je vat hoeft niet open. De ball lock aansluiting zorgt er voor dat je onderdruk gehandhaafd blijft.
Wanneer je vat weer op overdruk komt klik je eenvoudig de slang er weer op!
Veel meer risico als wisselen van deksel!

Daarna kun je zonder deksel wisseling coldchrashen - carboniseren - tappen en/of bottelen (tegendrukvuller)

Zo ben ik het tenminste van plan..

SanderH

Citaat van: FrankOD op 04-01-2018  22:12 uVolgens mij kun je beter gebruik maken van de mogelijkheden die de fermentasaurus je biedt (niet dat die klepjes zo duur zijn [emoji6])
Mijn idee is als volgt: gebruik de drukset direct vanaf het begin en maak een blow-off met een CO2-koppeling en een stuk slang.
Ga je gist aftappen, dan klik je de blow-off eenvoudig los en je vat hoeft niet open. De ball lock aansluiting zorgt er voor dat je onderdruk gehandhaafd blijft.
Wanneer je vat weer op overdruk komt klik je eenvoudig de slang er weer op!
Veel meer risico als wisselen van deksel!

Daarna kun je zonder deksel wisseling coldchrashen - carboniseren - tappen en/of bottelen (tegendrukvuller)

Zo ben ik het tenminste van plan..

Zul je toch een aansluiting moeten hebben waarop je de druk kunt aflezen om te zien of de onderdruk niet meer bestaat. Anders los je het probleem niet echt op.

FrankOD

Dat voel je snel genoeg aan het vat zelf denk ik, bij onderdruk deukt het vat in, bij overdruk staat ie strak

SanderH

Citaat van: FrankOD op 04-01-2018  23:06 uDat voel je snel genoeg aan het vat zelf denk ik, bij onderdruk deukt het vat in, bij overdruk staat ie strak
Ik heb er geen, dus kan daar niet op antwoorden, geen idee hoe dik ze zijn en of dat merkbaar is.

FrankOD

Is niet zo heel dik, iets dikker als een Coca Cola fles

SanderH

Citaat van: FrankOD op 04-01-2018  23:12 uIs niet zo heel dik, iets dikker als een Coca Cola fles

Denk dat je een beetje onderdruk niet snel zal merken dan, maar laat de gebruikers van die dingen maar daar op antwoorden.
Zou zelf eerder een beetje CO2 via zo een ball-lock erop zetten en dan het waterslot terugplaatsen.

Biertje1985

Bij onderduk, trekt de ball lock open. En de fles is erg dun, die deukt heel snel in.

Hay

Het unieke aan de fermentasaurus is dat je met overdruk kunt werken en daarom heb ik dat ook gedaan.
Heb je die ventieltjes niet nodig, dat is een voordeel op een gewone cct. :degroeten:

Jacques

Citaat van: Hay op 05-01-2018  17:23 uHet unieke aan de fermentasaurus is dat je met overdruk kunt werken en daarom heb ik dat ook gedaan.
Heb je die ventieltjes niet nodig, dat is een voordeel op een gewone cct. :degroeten:

Bij een beetje CCT kun je ook met overdruk werken. Bij mijn Chinese CCT kan dat in ieder geval. Iets wat ik overigens nooit doe.

Hay

Jammer dat je dat niet doet zo kun je veel zuurstofinslag voorkomen.En kun je oxidatiesmaak aan je bier krijgen.
Heb laatst een stuk gelezen van brulosophy waarin hij schrijft dat getest te hebben.
Uitkomst was dat bier met zuurstofinslag veel eerder een oxidatiesmaak had.

Jacques

Citaat van: Hay op 05-01-2018  21:46 uJammer dat je dat niet doet zo kun je veel zuurstofinslag voorkomen.En kun je oxidatiesmaak aan je bier krijgen.
Heb laatst een stuk gelezen van brulosophy waarin hij schrijft dat getest te hebben.
Uitkomst was dat bier met zuurstofinslag veel eerder een oxidatiesmaak had.

Dankzij een terugslagklepje en de zeer degelijke uitvoering van mijn Chinese CCT is dat niet nodig.

Het onder druk vergisten heeft gevolgen voor het bottelen van je bier. Het hoger koolzuurgehalte maakt het bottelen lastiger. Een tegendrukvuller heb ik niet. Voor mij de belangrijkste reden om niet onder druk te vergisten. De terugslagklepjes heb ik nog niet zo lang...

Overigens hier nog een interessante link over onder druk vergisten en ook koudhoppen.
http://scottjanish.com/fermenting-dry-hopping-pressure/

En ook een oudere publicatie.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2050-0416.1992.tb01137.x/pdf

Eric v B

Citaat van: Jacques op 05-01-2018  22:20 uDankzij een terugslagklepje en de zeer degelijke uitvoering van mijn Chinese CCT is dat niet nodig.
Ik ben nu wel erg benieuwd naar de grootte van je nucleair button...  ;)

Hay

Heb je niet goed gelezen ik vergist niet onder druk.

Jacques

Citaat van: Hay op 05-01-2018  22:38 uHeb je niet goed gelezen ik vergist niet onder druk.

 :weetniet: Ik dacht het echt te lezen...

Citaat van: Hay op 05-01-2018  17:23 uHet unieke aan de fermentasaurus is dat je met overdruk kunt werken en daarom heb ik dat ook gedaan.


Jacques

Citaat van: Eric v B op 05-01-2018  22:30 uIk ben nu wel erg benieuwd naar de grootte van je nucleair button...  ;)

Die heb ik gelukkig niet.

Maar wel een RVS Chinese CCT die zeer degelijk is uitgevoerd en waarbij je onder druk kunt vergisten. Er zijn overigens meer forumleden die destijds een dergelijke CCT hebben aangeschaft (was een gezamenlijke inkoop).

Hay

Ik heb nu mijn eerste bier in wording in de fermentasaurus zitten en nu de hoofdgisting een heel eind voorbij is wilde ik de gist aftappen en een monster nemen.

En om zo min mogelijk zuurstofinslag te krijgen had ik me bedacht om het waterslot en de dop daarvan te vervangen door de drukset.

Er zat toen nog voldoende druk op het vat, die druk via het ventiel eraf gelaten en weer de waterslotdop met waterslot erop gezet.

Dus gewoon vergist met waterslot en alleen voor het schoonmaken van de gistbol de drukset gebruikt en daarna weer vervangen voor het waterslot.
Het staat er toch echt.

Jacques

Citaat van: Hay op 05-01-2018  23:00 uIk heb nu mijn eerste bier in wording in de fermentasaurus zitten en nu de hoofdgisting een heel eind voorbij is wilde ik de gist aftappen en een monster nemen.

En om zo min mogelijk zuurstofinslag te krijgen had ik me bedacht om het waterslot en de dop daarvan te vervangen door de drukset.

Er zat toen nog voldoende druk op het vat, die druk via het ventiel eraf gelaten en weer de waterslotdop met waterslot erop gezet.

Dus gewoon vergist met waterslot en alleen voor het schoonmaken van de gistbol de drukset gebruikt en daarna weer vervangen voor het waterslot.
Het staat er toch echt.

Ok, 2 dagen geleden had je dat geschreven. Ik reageerde op het bericht dat je vandaag plaatste...

Hay

Bovenstaande heb ik gekopieerd uit het bericht van 2 dagen geleden.
Je leest echt niet goed misschien maar is een Chinese leesbril aanschaffen.
 

Jacques

Citaat van: Hay op 05-01-2018  23:13 uBovenstaande heb ik gekopieerd uit het bericht van 2 dagen geleden.
Je leest echt niet goed misschien maar is een Chinese leesbril aanschaffen.

Dat schrijf ik toch...
Misschien ook tijd om bij het Kruidvat een leesbril te halen. Grote kans dat die uit China komt.  :)

Hay

Goed kan de discussie hier dan weer over de fermentasaurus gaan en nogmaals als jij zo graag over die geweldige cct van jou praat open daar dan een topic over.
En niet hier aub want daar is dit topic niet voor bedoeld.

oengabunga

Citaat van: Hay op 06-01-2018  09:16 uGoed kan de discussie hier dan weer over de fermentasaurus gaan en nogmaals als jij zo graag over die geweldige cct van jou praat open daar dan een topic over.
En niet hier aub want daar is dit topic niet voor bedoeld.
Daar ben ik het met Hay eens... Het gaat over een fermentasaurus met zijn voor- en nadelen... (ik heb er ook een)

Als het gebeurt.. Dan gebeurt het.


Jacques

Citaat van: oengabunga op 06-01-2018  11:22 uDaar ben ik het met Hay eens... Het gaat over een Fermentasaurus met zijn voor- en nadelen... (ik heb er ook een)

Dit topic gaat inderdaad over de Fermentaraurus en de voor - en nadelen daarvan. Bij het bespreken van voor- en nadelen van een product kijk je ook naar andere producten...

De Fermentaraurus heeft het grote voordeel dat je de vergisting visueel kunt volgen. Dat kan ik niet.
PET kan redelijk wat druk weerstaan. Maar als het een lege PET fles afkoelt vervormd hij snel. Ik ben benieuwd hoe een Fermentaraurus zich gedraagt als je een cold crash uitvoert.

Sashadeboer

Ik zou ook liever alternatieven horen, wellicht die de nadelen overkomen van de Fermentaraurus

Eric v B

Citaat van: Sashadeboer op 13-01-2018  15:28 uIk zou ook liever alternatieven horen, wellicht die de nadelen overkomen van de Fermentaraurus
Nieuw topic starten: Fermentasaurus Uni Tank vs Degelijke Chinese RVS CCT [EDIT] en andere CCT's [/EDIT]!  ;)

Jacques

Citaat van: Eric v B op 13-01-2018  16:19 uNieuw topic starten: Fermentasaurus Uni Tank vs Degelijke Chinese RVS CCT!  ;)

Het gaat natuurlijk om meerdere CCT varianten. Er komen er steeds meer op de markt.

Eric v B

Citaat van: Jacques op 13-01-2018  16:29 uHet gaat natuurlijk om meerdere CCT varianten. Er komen er steeds meer op de markt.

Aangepast in vorige bericht.

FrankOD

Genoeg gekletst vullen met dat ding [emoji1320][emoji16]




beermenke

Ik vul mijn Fastferment vanuit brouwketel maar moet hem naar mijn gistkast dragen. Nu zie ik dat dat de Fermentasaurus eerst vanuit een ander vat gevuld moet worden en wellicht dus niet rechtstreeks vanuit de brouwketel. Klopt dat? Dan hou ik het toch echt bij de Fastferment.

FrankOD

Citaat van: beermenke op 14-01-2018  11:08 uIk vul mijn Fastferment vanuit brouwketel maar moet hem naar mijn gistkast dragen. Nu zie ik dat dat de Fermentasaurus eerst vanuit een ander vat gevuld moet worden en wellicht dus niet rechtstreeks vanuit de brouwketel. Klopt dat? Dan hou ik het toch echt bij de Fastferment.

Dergelijke vraag stelde je gisteren ook in een ander topic, hoezo meen je dat het eerst via een ander vat moet? Ik heb hem rechtstreeks gevuld vanuit de brouwketel en daarna in de gistkast gezet.
In de gistkast staat de standaard op zijn kop, omdat het anders niet past, nu kan de gistfles in het smalle deel onderin naast de koelcompressor.

Appiehappie

Citaat van: beermenke op 14-01-2018  11:08 uIk vul mijn fastferment vanuit brouwketel maar moet m naar mijn gistkast dragen. Nu zie ik dat dat de fermentasaurus eerst vanuit een ander vat gevuld moet worden en wellicht dus niet rechtstreeks vanuit de brouwketel. Klopt dat? Dan hou ik t toch echt bij de fastferment.

Inderdaad FrankOD. Mooie oplossing. Het omdraaien van de houder. Ik was zelf ook bezig met de fermentasaurus in een te kleine koelkast. Ik ga jouw idee eens uit proberen. Bedankt voor de foto's en succes het de vergisting.

Eric v B

Citaat van: FrankOD op 14-01-2018  11:19 uDergelijke vraag stelde je gisteren ook in een ander topic, hoezo meen je dat het eerst via een ander vat moet? Ik heb hem rechtstreeks gevuld vanuit de brouwketel en daarna in de gistkast gezet.
In de gistkast staat de standaard op zijn kop, omdat het anders niet past, nu kan de gistfles in het smalle deel onderin naast de koelcompressor.

Slim!  :duimop:

FrankOD


Knobby

Hoi frank, zou je ajb een kleine beschrijving willen geven van hoe je die blowoff hebt gemaakt? Onderdelen die je nodig hebt etc. Ik was ook van plan dat via de drukset te doen, maar ik weet niet eens hoe die koppelingen heten.

beermenke

Ok ik zag m niet terug, sorry
Ik heb de ronding in het midden van de steunplaat tot aan de voorzijde er uit gezaagd, een u dus, en dan kan ik het gistvat met kraan er zo inschuiven. Jij moet m optillen dus vandaar mijn vraag

FrankOD

Citaat van: beermenke op 14-01-2018  12:57 uOk ik zag m niet terug, sorry
Ik heb de ronding in het midden van de steunplaat tot aan de voorzijde er uit gezaagd, een u dus, en dan kan ik het gistvat met kraan er zo inschuiven. Jij moet m optillen dus vandaar mijn vraag

Ohja, dat is misschien wel handig ja. Zou bij mijn oplossing ook kunnen,  maar vraag me dan wel af of de 6 mm trespa plaat hem houdt. Met een paar pootjes afsteunen naar de bodem van de koelkast lijkt me dan geen overbodige luxe.

FrankOD

Citaat van: Knobby op 14-01-2018  12:28 uHoi frank, zou je ajb een kleine beschrijving willen geven van hoe je die blowoff hebt gemaakt? Onderdelen die je nodig hebt etc. Ik was ook van plan dat via de drukset te doen, maar ik weet niet eens hoe die koppelingen heten.

Ball lock koppelingen zijn het,  veel gebruikt bij Soda-kegs. Je hebt een gaskoppeling (vaak wit) en vloeistofkoppeling (vaak zwart).

De blow-off is super simpel te maken, het enige wat je nodig hebt is een gaskoppeling ball lock en een stukje slang van de juiste diameter + slangklemmetje,  bijvoorbeeld siliconen of pvc-slang.

Gaskoppeling is via de bekende kanalen wel te krijgen:
https://www.Brouwmarkt.nl/koppeling-CO2-voor-soda-kegg-ball-lock.html
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/drukvaten-en-toebehoren/soda-kegs-en-toebehoren/d/ball-lock-koppeling-CO2-voor-soda-keg-cmb?gaCategory=search

Of als je geduld hebt hebt voor een kwart van die prijs via AliExpress:
https://nl.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20180114040944&SearchText=ball+lock+connector+gas

Slangetje aan de koppeling monteren en in een fles met water (+ beetje Star San),  tip: neem een glazen fles die zijn zwaarder en blijven beter rechtop staan bij een wat stugge slang. 

En nog een tipje, de gaskoppeling op je deksel kun je herkennen aan de zaagsneden in de moer.

Dees Dubbel

Citaat van: Jacques op 13-01-2018  16:29 uHet gaat natuurlijk om meerdere CCT varianten. Er komen er steeds meer op de markt.
Er staat al heel wat onder een tag
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=162
Maar een soort Test Aankoop overzicht zou niet slecht zijn.

mvdhiele

Ik ben ook in het bezit van een Fermentasaurus, ik heb op de verstevigde plek aan de onderzijde een kogelkraantje gemonteerd.
Ik vergist niet onder druk, maar gewoon met het bijgeleverde waterslot.

Ik heb de bol er vanaf het begin en bij elke brouw gelijk op gedaan. Na de hoofdgisting (dag of 5) doe ik een meting om het SG te meten. Is hij naar mijn wens voldoende uitgegist, dan draai ik de hoofdkraan aan de onderkant dicht en haal ik de bol er van onder.

Na het reinigen van de bol vul ik deze met bier vanuit het tapkraantje, tot aan de rand en schroef deze terug onder de Fermentasaurus.
Zo beperk je ook dat er zuurstofinslag in het bier terecht komt. Een kleine "blub" heb je altijd wel.

Na een dag of 7 á 8 zakt het resterende gist mooi uit, hierna herhaal ik het bovenstaande proces (wisselen van de bol).

Daarna zakt er nog een beetje gist in de bol, deze laat ik er onder zitten, en vul ik na een dag of 4 mijn flessen af via het tapkraantje.
Dit werkt voor mij prima.

Ook dryhoppen in de bol met 100 gram hop geeft geen problemen.

Ik ben zeer tevreden over het apparaat.

mvdhiele

Citaat van: Henielma op 21-10-2017  16:15 uWarm water met PBW en je PET vergistingsfles is in korte tijd weer kraakhelder. Pet is mooi spul om schoon te maken. Ik kan niet wachten tot mijn Fermentasaurus binnen is.

Dus PBW is het beste om de PET Fermentasaurus schoon te maken?
Het is wel prijzig spul. Is hiervoor een voordeliger alternatief?

lier

Citaat van: mvdhiele op 18-01-2018  21:23 uNa het reinigen van de bol vul ik deze met bier vanuit het tapkraantje, tot aan de rand en schroef deze terug onder de Fermentasaurus.
Zo beperk je ook dat er zuurstofinslag in het bier terecht komt. Een kleine "blub" heb je altijd wel.



Welk tapkraantje dan? zit er ook over te denken om zo'n ding aan te schaffen maar ik mis de mogelijkheid om als je niet onder druk vergist een sample te nemen.

mvdhiele

Citaat van: lier op 18-01-2018  22:09 uWelk tapkraantje dan? zit er ook over te denken om zo'n ding aan te schaffen maar ik mis de mogelijkheid om als je niet onder druk vergist een sample te nemen.

Ik heb deze er tussen gezet:
https://www.Brouwmarkt.nl/ss-ball-valve-and-racking-arm-assembly.html

lier

Citaat van: mvdhiele op 18-01-2018  22:20 uIk heb deze er tussen gezet:
https://www.Brouwmarkt.nl/ss-ball-valve-and-racking-arm-assembly.html

Bedankt,

ps
PBW is inderdaad best prijzig maar je hebt er niet veel van nodig.

Brouwers

Citaat van: lier op 19-01-2018  10:58 uBedankt,

ps
PBW is inderdaad best prijzig maar je hebt er niet veel van nodig.
7-14 gr/l, dus het kan vrij hard gaan met de PBW. Ik gebruik het voor mijn kegs en gistvat. Voor mijn kegs heb ik marks keg cleaner gekocht om het verbruik van PBW te beperken (en het werkt ook nog eens makkelijker en sneller). Voor mijn gistvat wil ik nog een spraybol aanschaffen en de boel gaan rondpompen. Dan gebruik ik geen ~30 l oplossing maar iets van 3-4 of zo. Dus wil je zuiniger aan gaan doen met PBW dan zul je moeten gaan rondpompen (en dus weer geld uit moeten geven voor een pomp :D)

Henielma

Om de Fermentasaurus schoon te maken gebruik ik 3 liter PBW oplossing. Net zolang schudden totdat de gistrand mooi schoon is.

De prijs valt wel mee wanneer je een grotere verpakking koopt. Mijn bus van 1,8 kg is na 3 jaar bijna leeg.

rlandzaat

Binnenkort is de Fermentasaurus leverbaar bij Brouwstore. Zij leveren ook een "jas" om hem op temperatuur te houden. Zo'n jas zal temperatuurschommelingen best flink dempen, maar temperatuurcontrole kun je dit niet noemen.

Stel nu, dat je onder de Fermentasaurus met de jas erover een warmtelamp plaatst en een Inkbird gebruikt om de temperatuur te controleren. Zou dat kunnen werken? Vraag is wellicht waar je de sensor van de Inkbird plaatst. En de warmteoverdracht vindt hoofdzakelijk plaats via het conische gedeelte.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Knobby

Ik zou geen lamp onder die hoes zetten, lijkt me brandgevaarlijk. Zelf adviseren ze een warmte gordel. Die wordt in ieder geval een stuk minder warm en is dus veiliger onder de hoes.


Nog iets anders, ik ga morgen vanuit de fermentasaurus onder druk naar een keg overbrengen. Wat zou een goede druk zijn?

oengabunga

Citaat van: Knobby op 06-02-2018  23:10 uIk zou geen lamp onder die hoes zetten, lijkt me brandgevaarlijk. Zelf adviseren ze een warmte gordel. Die wordt in ieder geval een stuk minder warm en is dus veiliger onder de hoes.


Nog iets anders, ik ga morgen vanuit de fermentasaurus onder druk naar een keg overbrengen. Wat zou een goede druk zijn?
Ik heb er een warmhoudplaat van een waterbed onder liggen... Werkt perfect

Als het gebeurt... Dan gebeurt het


rlandzaat

Citaat van: oengabunga op 07-02-2018  09:09 uIk heb er een warmhoudplaat van een waterbed onder liggen... Werkt perfect

Als het gebeurt... Dan gebeurt het



En dan ook zo'n jas over de Fermentasaurus?

Wat is het vermogen van die warmhoudplaat? En wat is ongeveer de omgevingstemperatuur?

oengabunga

Is een keramische heater van Delta K... Geloof iets van 300 W. Werkt op thermostaat.
Is doe de fermentasaurus er op zetten, en dan een deken er om heen wikkelen.
De temperatuur kan ik dan tussen 22 en pak hem beet 35 graden constant houden (als je dat wilt )

haicoterbeek

Citaat van: Knobby op 06-02-2018  23:10 uIk zou geen lamp onder die hoes zetten, lijkt me brandgevaarlijk. Zelf adviseren ze een warmte gordel. Die wordt in ieder geval een stuk minder warm en is dus veiliger onder de hoes.


Nog iets anders, ik ga morgen vanuit de fermentasaurus onder druk naar een keg overbrengen. Wat zou een goede druk zijn?

De druk die je op het vat moet zetten is afhankelijk van het hoogte die je moet overbruggen. Tel hier het drukverlies in je leiding bij op en je weet de minimale druk! 0,1 bar is 1 meter water kolom! Meer als 2 meter is 0,2 bar zou ik er niet opzetten

FrankOD

Citaat van: Knobby op 06-02-2018  23:10 uIk zou geen lamp onder die hoes zetten, lijkt me brandgevaarlijk. Zelf adviseren ze een warmte gordel. Die wordt in ieder geval een stuk minder warm en is dus veiliger onder de hoes.


Nog iets anders, ik ga morgen vanuit de fermentasaurus onder druk naar een keg overbrengen. Wat zou een goede druk zijn?

Is je bier al gecarboniseerd in de Fermentasaurus? Dan zou ik gelijk druk FS en vat aanraden
https://youtu.be/jvQixiCJslI

Anders maakt het niet heel veel uit toch? Net genoeg om de hevelwerking te starten.

Knobby

Citaat van: FrankOD op 08-02-2018  21:54 uIs je bier al gecarboniseerd in de Fermentasaurus? Dan zou ik gelijk druk FS en vat aanraden
https://youtu.be/jvQixiCJslI

Anders maakt het niet heel veel uit toch? Net genoeg om de hevelwerking te starten.
Nee hij was nog niet gecarboniseerd. dat is weer de volgende stap, ik moet nog even een drukregelaar op de fermentasaurus zetten.
Heb gewoon rustig de druk opgevoerd totdat hij rustig liep. Tussendoor steeds de keg ontlucht.

oengabunga

Nu wil ik vanuit de Fermentasaurus rechtstreeks bottelen. Wat ik doe is de bottelsuiker rechtstreeks in de fles. En dan afvullen. Niet echt een ideale optie... Andere mogelijkheid is overstorten naar een bottelvat waar al suikeroplossing in zit. Wil ik ook niet meer. Moet toch makkelijker kunnen?  Hoe doen jullie het?

Als het gebeurt... Dan gebeurt het


Henielma

Aan ieder flesje suiker toevoegen doe ik al jaren en dat werkt prima. Geen geknoei en onnodig overhevelen meer. Zelf gebruik ik hiervoor lepeltjes met verschillende afmetingen. Per lepeltje reproduceert de hoeveelheid suiker prima.

Loser

Ik gebruik suikerklontjes van 'Tienen Espresso' 1.4 g per klontje en gaan perfect door de hals van de flesjes.
Dat is wel 8.4 g/liter.
Als de stijl het niet vraagt/te lang gelagerd,  gebruik ik een doseerspuit, al dan niet met bottelgist.
Maw ik kan steeds rechtstreeks uit CCT of mandfles bottelen.
Ik doe wel steeds een cold crash rond de 3°C voor dag of 3 voor bottelen.

hobbybob

Citaat van: Loser op 13-02-2018  13:47 uIk gebruik suikerklontjes van 'Tienen Espresso' 1.4 g per klontje en gaan perfect door de hals van de flesjes.
Dat is wel 8.4 g/liter.

Igv 1 klontje per fles

3,3 x 1,4 = 4,62 g/ltr ( 2 klontjes wordt dan 9,24 g/ltr )

Hoe kom je op 8,4?

Underdike

Citaat van: hobbybob op 13-02-2018  17:29 uIgv 1 klontje per fles
3,3 x 1,4 = 4,62 g/ltr ( 2 klontjes wordt dan 9,24 g/ltr )
Hoe kom je op 8,4?
Flesjes van 0,167 liter 😇

Jacques

Citaat van: Loser op 13-02-2018  13:47 uIk gebruik suikerklontjes van 'Tienen Espresso' 1.4 g per klontje en gaan perfect door de hals van de flesjes.
Dat is wel 8.4 g/liter.
Als de stijl het niet vraagt/te lang gelagerd,  gebruik ik een doseerspuit, al dan niet met bottelgist.
Maw ik kan steeds rechtstreeks uit CCT of mandfles bottelen.
Ik doe wel steeds een cold crash rond de 3°C voor dag of 3 voor bottelen.

Het nadeel van het gebruik van suikerklontjes is dat je de hoeveelheid bottelsuiker niet kunt afstemmen op de bierstijl die je brouwt. Een tripel heeft meer koolzuur nodig dan bijvoorbeeld een stout.

bjorri

Er zijn mini suikerklontjes van 3.1 gram en onlangs was er een tip dat AH ook klontjes van twee gram verkoopt. Loser heeft het hier over klontjes van 1.4 gram. Keuze zat dus, zeker als je gaat combineren.
1,4 gram
2 gram
2,8 gram
3,1 gram
3,4 gram
4,2 gram
4,5 gram
enz.

Jeukstaardt

Gaat dat niet als een malle schuimen zodra je er het bier overheen laat lopen?

Dees Dubbel

Zou ik toch eerst afvullen en dan de suiker erbij en afsluiten voor het overstroomt. Dan heb je wel tijd.

Biertje1985

De Fermentasaurus met drukset kan je ook gecarboniseerd mee bottelen. Is dat geen optie?

Ik moet het nog testen maar ik vergist onder druk met de fermentasaurus en ga kijken of ik het bier met de tegendrukvuller direct op fles kan zetten. (Pils gebrouwen)

Lijkt me perfect, meteen drinkbaar.  :proost:

Of het gaat lukken zoals ik wil  :weetniet:


FrankOD

Citaat van: Biertje1985 op 19-02-2018  11:17 uDe Fermentasaurus met drukset kan je ook gecarboniseerd mee bottelen. Is dat geen optie?

Ik moet het nog testen maar ik vergist onder druk met de fermentasaurus en ga kijken of ik het bier met de tegendrukvuller direct op fles kan zetten. (Pils gebrouwen)

Lijkt me perfect, meteen drinkbaar.  :proost:

Of het gaat lukken zoals ik wil  :weetniet:

Precies hierom ben ik met een tegendrukvuller aan het bouwen!

Zie: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35949.msg545427.html#msg545427

Inderdaad geen geklooi meer met bottelsuiker en hergisting op de fles, vullen en meteen drinken!


Broeky

Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit gaat bevallen. Ik zit zelf ook te denken om dit toe te gaan passen.

Edwin brouwt

Vraagje aan alle  Fermentasaurus eigenaars: ik heb gisteren mijn Fermentasaurus van Brouwstore binnengekregen, maar nu is het vat best wel gedeukt. Het ziet er niet uit of het kwaad kan, maar voor een aankoop van 120,- euro vind ik het niet heel netjes.

Hebben er meer van jullie zo'n vat met deuken?


(beetje moeilijk te zien, maar voor het idee:)
[urls=http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/c64fe13ca41e3eb142cff65adbc10c5b.jpg][/url]





FrankOD

Citaat van: EdwinBrouwt op 24-03-2018  08:52 uVraagje aan alle  Fermentasaurus eigenaars: ik heb gisteren mijn Fermentasaurus van Brouwstore binnengekregen, maar nu is het vat best wel gedeukt. Het ziet er niet uit of het kwaad kan, maar voor een aankoop van 120,- euro vind ik  dat niet heel netjes.


Hebben er meer van jullie zo'n vat met deuken?


(beetje moeilijk te zien, maar voor het idee:)
[urls=http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/c64fe13ca41e3eb142cff65adbc10c5b.jpg][/url]




Mijne was ook gedeukt bij aankomst, ff vullen met water, vliegt de deuk er wel uit.
Maar blijft wel soms terug komen.. kan geen kwaad lijkt me.


Heisenberg

Citaat van: FrankOD op 24-03-2018  08:55 uMijne was ook gedeukt bij aankomst, ff vullen met water, vliegt de deuk er wel uit.
Maar blijft wel soms terug komen.. kan geen kwaad lijkt me.

Ik heb vandaag bij Brouwstore de laatste fermentasaurus opgehaald. Komen pas in augustus weer binnen. De mijne is ook gedeukt trouwens...



Voor nu staat ie in de keuken, tot ik een grote koelkast heb gevonden.

Heisenberg

Ik heb een paar vraagjes.

Kan ik dat tuitje met daaraan een siliconen slang en een vulpijpje gebruiken om te bottelen?


Ik had maar 1 o-ring in de verpakking zitten. Op onderstaand plaatje staat een vervangingssetje waar er 2 op staan. Mis ik er 1?


Die decanteerkraan, is die eenvoudig te monteren? Welke boordiameter heb ik daarvoor nodig? Zijn de pakkingen inbegrepen?


Ik zag op de video van de fermentasaurus op de site van Brouwstore dat de pakking onder het deksel bovenop de tank werd ingevet. Wat gebruikt ie daarvoor? Lubricant zegt ie. Is witte vaseline ook goed?




Knobby

De kleine ring zit onderaan het deel waar je die conische ring op zet. Tussen het conisch deel en de vlinderkraan.

De grote ring zit onderaan de vlinder kraan waar je de bol of de tuit op schroeft.

Invetten kan met keg lube of gewoon vaseline.

Dat kraantje heb ik niet, want dan kan je hem niet meer onder druk gebruiken. Ik keg en hevel over via de drukset, dan heb je een drijvende pickup tube. Dat kan je ook gebruiken zonder CO2, want het kan ook als hevel dienen

Heisenberg

Citaat van: Knobby op 26-04-2018  23:35 uDe kleine ring zit onderaan het deel waar je die conische ring op zet. Tussen het conisch deel en de vlinderkraan.

De grote ring zit onderaan de vlinder kraan waar je de bol of de tuit op schroeft.

Invetten kan met keg lube of gewoon vaseline.

Dat kraantje heb ik niet, want dan kan je hem niet meer onder druk gebruiken. Ik keg en hevel over via de drukset, dan heb je een drijvende pickup tube. Dat kan je ook gebruiken zonder CO2, want het kan ook als hevel dienen

Heb de rubber ring gevonden. Dankjewel. Hij zat in de dop van de bol.

FrankOD

Heeft iemand al eens een brett biertje vergist in de Fermentasaurus? 

Is het verstandig i.v.m. brett infecties naderhand?

Op de planning staat een Tank 7 Farmhouse Ale kloon, vergist met WLP670 American Farmhouse Blend,  hier zit een deel Brett in..


Biertje1985

Das heel toevallig, ik heb een Brett saison erin zitten op dit moment. Ik weet.niet of pet tegen chloor kan. Door onstmetten met een chloor oplossing dood je in principe alle gisten en sporen. Dus Kan je daarna gewoon weer met sacc aan de slag.

Niet alle desinfectants doden ook (alle) sporen en gisten is mij verteld. Chloor zou dat wel doen.

FrankOD

Chloor zat ik inderdaad ook aan te denken qua schoonmaak..

Heb de vraag ook gelanceerd op de Facebook groep

Knobby

Het probleem met brett en plastic is dat in plastic makkelijk kleine krasjes komen. Daar gaat brett zich dan in nestelen en als water met schoonmaakmiddelen en ontsmettingsmiddelen daar niet komt krijg je de brett niet weg. Dat water daar niet in kan komen komt door de oppervlaktespanning. Eén van de functies van schoonmaakmiddel is het verlagen van die oppervlaktespanning, maar soms is dat nog niet genoeg. Dit hele verhaal geldt voor alle microorganismen in combinatie met plastic, maar brett is extra lastig omdat hij een biofilm kan maken waardoor hij nog meer beschermd is. Ook alle poreuze materialen zijn moeilijk van brett te ontdoen.
Siliconen onderdelen zoals ringen en slangen kan je uitkoken.

Lang verhaal kort. Ik zou nooit brett in mijn dure fermentasaurus doen. Dan liever in een goedkoop, standaard gistvat. Ik had nog een RVS vat (niet conisch, kan niet op druk etc en is eigenlijk te klein voor mijn standaard batch volume) wat ik nu uitsluitend voor brett gebruik.

FrankOD

Citaat van: Knobby op 03-05-2018  12:43 uHet probleem met brett en plastic is dat in plastic makkelijk kleine krasjes komen. Daar gaat brett zich dan in nestelen ......

.......Lang verhaal kort. Ik zou nooit brett in mijn dure fermentasaurus doen. Dan liever in een goedkoop, standaard gistvat. Ik had nog een RVS vat (niet conisch, kan niet op druk etc en is eigenlijk te klein voor mijn standaard batch volume) wat ik nu uitsluitend voor brett gebruik.

Oke duidelijk..  maar eens ff kijken wat te doen.  Als ik mijn FS hiermee verkloot, dan mooie reden om te sparen voor de nieuwe versie waarover gesproken word op de Facebook (Fermentasaurus Users Group)  :     :huilen:  :biersmile:

Radu Drasovean
Beheerder · 23 april om 7:25
Hi guys!

Regarding the latest discussions about a new version of Fermentasaurus in the making, I wrote an email to Oxebar and they were very nice and answered with some more details about a new version of this fermentor. I attach their answer here:

"Hi Radu,

The rumours are not far from the truth. We are working on the generation 2 units, these are planned to be released in 50 litre and 27 litre versions. The butterfly valve will be around 75mm. We will also have a larger mouth on top of the unit. We are going to change the cone angle to maximise the volume to height ratio. There are a few other changes and improvements being made.
The machine for making these units in being constructed at the moment, but we have a little more work to do before we can confirm the tooling.
If everything goes to plan the first units should be available towards the end of the year.
Have you had any suggestions from the group on improvements/additions that could be made?
We will likely include another port on the pressure lid that can be drilled out for a thermowell, as this has been requested a lot.

Best regards,
Dominic Evans

Oxebar Pty Ltd"

Please write in reply to this post what feature you would like to see on the future version of Fermentasaurus. For me a wider butterfly valve and a thermowell pretty much sums up everything I want :)

Jacques

Citaat van: FrankOD op 03-05-2018  12:03 uHeeft iemand al eens een brett biertje vergist in de Fermentasaurus? 

Is het verstandig i.v.m. brett infecties naderhand?

Op de planning staat een Tank 7 Farmhouse Ale kloon, vergist met WLP670 American Farmhouse Blend,  hier zit een deel Brett in..

Als je na de vergisting goede reinigings-/desinfectiemiddel gebruikt hoeft dat geen probleem zijn. Om helemaal zeker te zijn kun je twee middelen achter elkaar gebruiken. Bijvoorbeeld eerst Enzybrew en daarna Chemipro Caustic. Uiteraard deze middelen goed naspoelen met schoon water.

hobbybob

Citeerthese are planned to be released in 50 litre and 27 litre versions


Ahh kijk nog ff wachten met aanschaf 50 liter lijkt me wel wat

Henielma

Citaat van: Heisenberg op 26-04-2018  22:36 uIk heb een paar vraagjes.

Kan ik dat tuitje met daaraan een siliconen slang en een vulpijpje gebruiken om te bottelen?


Dat gaat prima. Al meerdere malen gedaan.

Knobby

Citaat van: hobbybob op 03-05-2018  21:20 uAhh kijk nog ff wachten met aanschaf 50 liter lijkt me wel wat
Ben blij dat ik de 36 liter heb, 27 liter en 50 liter is het allemaal net niet. Vraag me ook af of je de 50 liter variant überhaupt in een koelkast krijgt...

Biertje1985

Citaat van: Jacques op 03-05-2018  21:09 uAls je na de vergisting goede reinigings-/desinfectiemiddel gebruikt hoeft dat geen probleem zijn. Om helemaal zeker te zijn kun je twee middelen achter elkaar gebruiken. Bijvoorbeeld eerst Enzybrew en daarna Chemipro Caustic. Uiteraard deze middelen goed naspoelen met schoon water.
Ben blij dat je dat zegt Jacques. Ik zat zelf te denken om chloor te gebruiken om brett uit het kunststof vat te verbannen in verband met dat chloor meer "dood" dan bijvoorbeeld Starsan.

Volgens mij is dat met chemipro caustic ook zo, ik vraag me alleen af waar PET allemaal goed tegen bestand is.

Biertje1985

Citaat van: FrankOD op 03-05-2018  13:50 uPlease write in reply to this post what feature you would like to see on the future version of Fermentasaurus. For me a wider butterfly valve and a thermowell pretty much sums up everything I want :)[/i]

Ik zou wel een stevigere standaard willen hebben, beetje zoals die van de fastferment, nu ze er zelf over beginnen. :proost:

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 04-05-2018  08:49 uBen blij dat je dat zegt Jacques. Ik zat zelf te denken om chloor te gebruiken om brett uit het kunststof vat te verbannen in verband met dat chloor meer "dood" dan bijvoorbeeld Starsan.

Volgens mij is dat met chemipro caustic ook zo, ik vraag me alleen af waar PET allemaal goed tegen bestand is.

Chemipro Caustic bevat natriumhypochloriet. Dat is een sterke desinfectans. Het zit inderdaad ook in bleekmiddel.
De aanbevolen contacttijd van Chemipro Caustic is 5 tot 60 minuten. Wanneer je de temperatuur van de oplossing onder de 50 ºC houdt en de contracttijd beperkt tot 30 minuten zal er weinig aantasting zijn.

FrankOD


Heisenberg

Vandaag 24 liter I.P.A. gebrouwen in de fermentasaurus. De fermentasaurus ziet er keurig uit, alleen staat ie best wankel vind ik zelf.
Hij is nog gloednieuw en ik heb ´m met 5 liter Starsan-oplossing gereinigd. Nu maar geduld hebben. Ik ben nog op zoek naar een grote ijskast waar ie in past.
Voor nu staat ie in de keuken. De temperatuur in de keuken is rond de 20-21 graden.









beermenke

Citaat van: Biertje1985 op 04-05-2018  08:51 uIk zou wel een stevigere standaard willen hebben, beetje zoals die van de fastferment, nu ze er zelf over beginnen. :proost:


Ik heb een standaard gemaakt van betonplex en kan die overal plaatsen, ook in de koelkast en kan er de ff zo inhangen

Knobby

Citaat van: beermenke op 04-05-2018  16:01 uIk heb een standaard gemaakt van betonplex en kan die overal plaatsen, ook in de koelkast en kan er de ff zo inhangen
Heb je daar een foto van? Ik wil ook een andere manier van hem in de koelkast zetten/hangen.

beermenke

Citaat van: Knobby op 04-05-2018  17:06 uHeb je daar een foto van? Ik wil ook een andere manier van hem in de koelkast zetten/hangen.
Zal deze zsm plaatsen
Houten Bodem ter grootte van een originele glasplaat, hier zijwanden opgezet en een achterwand aan de bovenste helft. In deze achterwand de 2 originele beugels bevestigd. De ff hangt dus in deze 2 beugels. De hele houten constructie kan er dus uit maar ik laat deze in de koelkast staan. Ik vul de ff in de garage en dan staat ie los in een stevige zeer grote pvc buis. Eenmaal gevuld draag ik de ff naar de koelkast en hang de ff op stahoogte in de koelkast. Ca 25 kg gaat prima. Niet eerst enkele bieren nuttigen maar wel erna.

bultje76

Citaat van: Heisenberg op 04-05-2018  14:54 uVandaag 24 liter I.P.A. gebrouwen in de fermentasaurus. De fermentasaurus ziet er keurig uit, alleen staat ie best wankel vind ik zelf.
Hij is nog gloednieuw en ik heb ´m met 5 liter Starsan-oplossing gereinigd. Nu maar geduld hebben. Ik ben nog op zoek naar een grote ijskast waar ie in past.
Voor nu staat ie in de keuken. De temperatuur in de keuken is rond de 20-21 graden.

Ik zou hem nog wel toedekken met iets, zo in het volle licht is volgens mij niet bevorderlijk voor je bier.

Heisenberg

Citaat van: bultje76 op 04-05-2018  18:50 uIk zou hem nog wel toedekken met iets, zo in het volle licht is volgens mij niet bevorderlijk voor je bier.

Hij staat tamelijk donker in de keuken, dus dat valt nog wel mee. Ik heb deze tank gekocht om ernaar te kunnen kijken..
De vergisting is in ieder geval goed op gang gekomen.









https://www.youtube.com/watch?v=4NfR8nfzlWY

Mark GA


Hoe komt die deuk daar nou in? Is dat geïmplodeerd misschien?

Heisenberg

Citaat van: Mark Green Anchor op 05-05-2018  07:37 u
Hoe komt die deuk daar nou in? Is dat geïmplodeerd misschien?
Nee die zat er in. Blijkbaar hebben daar meer mensen last van.

Mark GA

Citaat van: Heisenberg op 05-05-2018  07:39 uNee die zat er in. Blijkbaar hebben daar meer mensen last van.
Krijg je die niet meer weg dan? Ik ken die fermentasaurus niet, wist niet dat het zacht plastic was? Vanwege de omvang verwacht je harde kunststof...

Heisenberg

Citaat van: Mark Green Anchor op 05-05-2018  07:42 uKrijg je die niet meer weg dan? Ik ken die fermentasaurus niet, wist niet dat het zacht plastic was? Vanwege de omvang verwacht je harde kunststof...

Ik denk dat wanneer je hem onder druk zet ie wel weg gaat. Qua dikte is ie zoiets als een colafles denk ik.

Knobby

Het is echt wel dikker dan een cola fles, maar je kan het nog steeds makkelijk indeuken. Bij mij zitten er ook deukjes in. Dat doet verder niets af aan de functionaliteit. En als er druk op staat zijn ze weg, maar ze komen ook direct weer terug als de druk weg is.

Mark GA

Citaat van: Knobby op 05-05-2018  10:51 uHet is echt wel dikker dan een cola fles, maar je kan het nog steeds makkelijk indeuken. Bij mij zitten er ook deukjes in. Dat doet verder niets af aan de functionaliteit. En als er druk op staat zijn ze weg, maar ze komen ook direct weer terug als de druk weg is.
Gaan dan na verloop van tijd geen barsten ontstaan? Plastic-moeheid?

Knobby

Citaat van: Mark Green Anchor op 05-05-2018  10:52 uGaan dan na verloop van tijd geen barsten ontstaan? Plastic-moeheid?
Zolang bij de rand van de deuk geen knik ontstaat niet lijkt me. Het zijn slechts heel ondiepe deuken, niet zoals een fles die helemaal plat geknepen is.

Heisenberg

Citaat van: beermenke op 04-05-2018  18:20 uEenmaal gevuld draag ik de ff naar de koelkast en hang de ff op stahoogte in de koelkast. Ca 25 kg gaat prima. Niet eerst enkele bieren nuttigen maar wel erna.

U heeftt de Fast Ferment, dit topic gaat over de Fermentasaurus, die wordt niet opgehangen.

beermenke

Citaat van: Heisenberg op 05-05-2018  11:51 uU heeftt de Fast Ferment, dit topic gaat over de Fermentasaurus, die wordt niet opgehangen.
Je hebt inderdaad gelijk. Ik heb de ff Ieder ding heeft zn voordelen

Heisenberg

Citaat van: beermenke op 05-05-2018  16:22 uJe hebt inderdaad gelijk. Ik heb de ff Ieder ding heeft zn voordelen

Dat is inderdaad waar. Ben zoekende naar een hoge koelkast om ´m in te zetten. Die vind je niet zo makkelijk...

Mark GA

Citaat van: Heisenberg op 05-05-2018  18:06 uDat is inderdaad waar. Ben zoekende naar een hoge koelkast om ´m in te zetten. Die vind je niet zo makkelijk...
Hoezo niet? Is dat ding zo breed/hoog dan? Past het niet in een normale koelkast?

FrankOD

Past met wat geknutsel in een koelkast van 120cm hoog, standaard op z'n kop en de bol door een plank laten steken ( past dan naast de motorruimte van de koelkast)







beermenke

Ik heb de voorkant van de plank uitgezaagd (waar de bol zit) zodat je de standaard zo over de reeds aanwezige plank kunt schuiven

Heisenberg

Citaat van: FrankOD op 05-05-2018  20:43 uPast met wat geknutsel in een koelkast van 120cm hoog, standaard op z'n kop en de bol door een plank laten steken ( past dan naast de motorruimte van de koelkast)

Ik heb hier in mijn woonkamer al twee omgebouwde koelkasten staan. Ik hou er niet van om te passen en te meten, ik heb graag de ruimte. Ik kijk rustig rond op Marktplaats voor een grotere koelkast. Ik heb alle tijd gelukkig. Heb wel alvast een derde Inkbird besteld, want die apparaatjes werken gewoon perfekt.


stoffel2

Ik wou vandaag de fermentasaurus bestellen op Brouwland maar die zijn blijkbaar allemaal uit voorraad.
Weet iemand hier nog een andere site waar die wel te verkrijgen is?

Knobby

Citaat van: stoffel2 op 24-05-2018  16:35 uIk wou vandaag de fermentasaurus bestellen op Brouwland maar die zijn blijkbaar allemaal uit voorraad.
Weet iemand hier nog een andere site waar die wel te verkrijgen is?
Brouwstore.nl

Heisenberg

Citaat van: Knobby op 24-05-2018  18:43 uBrouwstore.nl
Nee, pas vanaf december (!!!) weer...
http://www.brouwstore.nl/fermentasaurus-startpakket
Ik heb de mijne daar op 26 april opgehaald. Het was de laatste.

rlandzaat

Citaat van: Heisenberg op 24-05-2018  19:18 uNee, pas vanaf december (!!!) weer...
http://www.brouwstore.nl/fermentasaurus-startpakket
Ik heb de mijne daar op 26 april opgehaald. Het was de laatste.

Brouwmaatje


Heisenberg

Een derde vergistingskoelkast gekocht, speciaal voor de fermentasaurus:


Buiten de twee omgebouwde koelkasten die ik al had. Ze stonden mooi naast mekaar. Nu op mekaar. Anders wordt het denk ik te krap hier  :D ;D :brouwen:
De derde koelkast past er mooi naast.


Als ie er is (wordt straks bezorgd), even de breedte meten voor een betonplex plaat. Ik zie vaker dat mensen de tank op het glas neerzetten of op zo´n roostertje. dat vind ik maar niks.

Bovenin komt een gat voor de kabeldoorvoer. Heb ik bij de andere twee ook zo gemaakt. Werkt super, er hoeven geen kabels te worden doorgeknipt in ieder geval.
 

Heisenberg

Zo, dat past prima zo:
 
 


Berend Postema

Citaat van: Broeky op 29-10-2018  22:55 uHeb je inmiddels al wat geprobeerd volgens deze methode? En beviel het een beetje?

Ik ook!!!   


Martijn0172

Ik heb de fermentausarus zitten bekijken. Op zich vind ik de grote variant die gaat komenwel intteresant en dan vooral door dat het mogelijk is kegs af te vullen op druk. Ik heb wat filmpjes zitten kijken en kom tot de volgende conclusie:

1. hoofdgisting nietop druk (via waterslot)
2. gist aftappen
3. Na gisting op druk (de laatste sg puntjes)
4. coldcrashen
5. overpompen in een keg dmv CO2 en via de uitgang van de keg, wel belangrijk dat deze ongeveer even koud staat als de fermentausaurs/bier

Groot nadeel zal zijn het beoordelen of het bier goed uitgegist is, iemand die het zo doet?

Knobby

Citaat van: Martijn0172 op 31-10-2018  10:23 uIk heb de fermentausarus zitten bekijken. Op zich vind ik de grote variant die gaat komenwel intteresant en dan vooral door dat het mogelijk is kegs af te vullen op druk. Ik heb wat filmpjes zitten kijken en kom tot de volgende conclusie:

1. hoofdgisting nietop druk (via waterslot)
2. gist aftappen
3. Na gisting op druk (de laatste sg puntjes)
4. coldcrashen
5. overpompen in een keg dmv CO2 en via de uitgang van de keg, wel belangrijk dat deze ongeveer even koud staat als de fermentausaurs/bier

Groot nadeel zal zijn het beoordelen of het bier goed uitgegist is, iemand die het zo doet?
Ik doe het inderdaad ongeveer zo. Keg vullen via CO2 werkt goed. Zo kan ik er voor zorgen dat na het starten van de vergisting mijn bier helemaal niet meer met zuurstof in aanraking komt. Ik begin gelijk met de deksel van de drukset er op en sluit een waterslot of blowoff aan via de CO2 ingang van de deksel. Voor de coldcrash zet je een heel klein beetje overdruk op het vat zodat hij bij het afkoelen niet indeukt.
Als je een picnic tapje hebt kan je daar ook gewoon een klein sample mee nemen om je sg te meten hoor.

Martijn0172

Dank voor je reactie. Het bier is dan voldoende gecarboniseerd in de kegs? Dus in principe direct te gebruiken?

Knobby

Omdat ik zelf nog geen spunding valve heb carboniseer ik niet in de Fermentasaurus, hooguit een klein beetje tegen het einde. Het overgrote deel carboniseer ik gewoon klassiek in de keg.
Dat ding moet ik nog een keer kopen.

Heisenberg

Citaat van: stoffel2 op 24-05-2018  16:35 uIk wou vandaag de fermentasaurus bestellen op Brouwland maar die zijn blijkbaar allemaal uit voorraad.
Weet iemand hier nog een andere site waar die wel te verkrijgen is?
Inmiddels heeft de Brouwstore er weer voldoende op voorraad zag ik vanmiddag toen ik daar was.

haicoterbeek


Edwin brouwt

Hmmmm, infonu.nl... en website met zichzelf benoemde professionals...
Geen enkele wetenschappelijke basis behalve aan  vage, niet te controleren universiteitsonderzoeken.




JoepH

Ingehuurd door de concurentie van PET? Onze voedsel en waren autoriteit slaat nog geen alarm. Ik vind het heerlijk werken met de Fermentasaurus PET CCT. Er komen twee verbeterde versies aan. En dit is geen broodje aap. Hahaha! :proost:

haicoterbeek

Citaat van: JoepH op 09-11-2018  10:08 uIngehuurd door de concurentie van PET?
Een retorische vraag is een stijlfiguur waarbij een vraag wordt gesteld, waarop men geen antwoord verwacht. Het is de bedoeling dat de ontvanger zich aangesproken voelt en voor waarheid aanneemt wat de zender suggereert.

Wat een gezellig forum is dit toch! Dit is dan ook mijn laatste bijdrage. De groeten!

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 08-11-2018  21:07 uHmmmm, infonu.nl... en website met zichzelf benoemde professionals...
Geen enkele wetenschappelijke basis behalve aan  vage, niet te controleren universiteitsonderzoeken.

Het lijkt er inderdaad op dat het risico meevalt...

Zie PET Bottle Reuse

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 09-11-2018  11:11 uEen retorische vraag is een stijlfiguur waarbij een vraag wordt gesteld, waarop men geen antwoord verwacht. Het is de bedoeling dat de ontvanger zich aangesproken voelt en voor waarheid aanneemt wat de zender suggereert.

Het is ook een stijlfiguur waarbij de zender gevraagd wordt zelf na te gaan of de informatie klopt.
Enig onderzoek is nooit verkeerd...

Overigens zijn er veel bronnen die inderdaad beweren dat het hergebruik van PET een gezondheidsrisico met zich meebrengt.

Zie bijvoorbeeld
https://www.cfs.gov.hk/english/programme/programme_rafs/programme_rafs_fc_02_16.html
https://www.straitstimes.com/lifestyle/food/can-pet-bottles-be-reused-safely
https://www.thoughtco.com/reusing-plastic-bottles-serious-health-hazards-1204028

Zonder het artikel in mijn vorige bericht te hebben gevonden zou ik ook er van uit gaan dat het een serieus probleem is.

Biertje1985

SNEAK PEAK

Er komt dus een verbeterde Fermentaurus. Ik hoop dat ze het systeem bij de klep aanpassen zodat we straks echt alle gist kunnen aftappen. Er blijft bij mij erg veel gist en troep op de rand van de afsluiter in het vat staan, dat vind ik een nadeel tov de Fastferment.

Leuk dat ze een filmpje hebben geupload.

Zie :

https://www.youtube.com/watch?v=LhI9ZhiTLt0

Martijn0172

Iemand die toevallig weet wanneer de 2e generatie verkrijgbaar is in Nederland?

Irukandji

Niet in nl maar nu wordt de zomer. Zal wel enkele weken later worden.

Martijn0172

Dat is jammer, ik wil eigenlijk op korte termijn een nieuwe gisttank.  :o

Appiehappie

De nieuwe Fermentasaurus is niet alleen compleet gerestyled maar ook van een nieuwe naam voorzien.

Voor zover ik weet is de nieuwe Fermzilla 27 L of 55 L nog niet in Nederland te koop maar er zijn wel een
paar foto's te bezichtigen.




https://www.kegland.com.au/kegland-fermentasaurus-2-27l.html


KarmeFrank

Citaat van: Appiehappie op 13-03-2019  00:42 uDe nieuwe Fermentasaurus is niet alleen compleet gerestyled maar ook van een nieuwe naam voorzien.

Voor zover ik weet is de nieuwe Fermzilla 27L of 55L nog niet in Nederland te koop maar er zijn wel een
paar foto's te bezichtigen.



Mooi, is deze al wel in Australia leverbaar? En weet je of er al gebruikersreviews van zijn want ik kan nog niets vinden.

Hop meneer

Citaat van: KarmeFrank op 13-03-2019  10:43 uMooi, is deze al wel in Australia leverbaar? En weet je of er al gebruikersreviews van zijn want ik kan nog niets vinden.

Op de website van kegland staat de 27 L nog out of stock. Je kan je er voor aanmelden als deze op voorraad komt. De verwachting is volgens mij Q2... maar wanneer het dan ook hier op voorraad is, leveranciers hier in Nederland weten nog van niks.

Irukandji

Inderdaad hij wordt deze zomer pas geleverd in Australië. Dan moeten wij dus nog ff wachten.

KarmeFrank


Lucky brewer

Beste thuisbrouwers,
Dit is mijn eerste bericht op jullie forum, waar ik al menige nuttige  info heb gevonden. Gezien het hoge aantal personen die deze draad bekeken en becommentarieerd hebben, moet ik besluiten dat Fermentasaurus een "hot topic" is . Zelf zou ik ook zo'n ding willen aanschaffen. De hoofdreden is omdat ik wil lageren op tegendruk. Ik heb veel enthousiaste reacties gelezen, maar die dateren van 2017-2018. Mijn vraag :
zijn jullie na enkele brouwsels nog altijd evenenthousiast, zijn er die de verbeterde uitlaatkraan reeds hebben kunnen testen? Voldoet die of  zou je wachten tot  de Fermzilla in de EU te koop is?

Knobby

Ik ben best tevreden en gebruik hem nog steeds. Het allergrootste voordeel vind ik dat ik mijn IPA's en NEIPA's beter zuurstof arm kan dry hoppen (door na toevoeging van dry hop te flushen met CO2), kan coldcrashen/lageren zonder dat het vat lucht aanzuigt (door er lichte overdruk op te zetten) en onder druk zuurstofloos kan overbrengen naar keg.

Als ik jouw was zou ik kijken naar wat je voor volume nodig hebt, de originele fermentasaurus heeft een totale inhoud van 36l, de nieuwe versie is er in een grotere en kleinere versie verkrijgbaar, de exacte volumes weet ik even niet.
Wachten op v2 is misschien sowieso handig want ik vermoed dat er dan wel een aantal v1's op het prikbord gaan verschijnen.

Persoonlijk blijk ik nu kleinere volumes te brouwen dus ik zit ook te denken om de v2 te kopen en mijn v1 te koop aan te bieden.

Lucky brewer

Ik brouw met een Braumeister van 20 liter, maar ik durf naar 25 liter in de gistkuip te gaan voor de laag alcoholische bieren.
Bedankt voor je hint. Mijn voorkeur gaat naar de 35 liter Fermentasaurus,

lier

Die 35 liter is dat tot de nok toe vol of is dat maximale batch om te vergisten.
Ik brouw met een Grainfather en je zou toch zeggen dat de opvolger fermzilla van 27 liter rekening houd met de meest gangbare brouwautomaten die doorgaans ergens rond de 23 - 24 liter jongbier opleveren. 

Knobby

Citaat van: lier op 23-05-2019  23:32 uDie 35 liter is dat tot de nok toe vol of is dat maximale batch om te vergisten.
Ik brouw met een Grainfather en je zou toch zeggen dat de opvolger fermzilla van 27 liter rekening houd met de meest gangbare brouwautomaten die doorgaans ergens rond de 23 - 24 liter jongbier opleveren.
35 liter is tot de nok toe vol voor de oude Fermentasaurus.
Ik vermoed dat de nieuwe gemaakt is voor 5 gallon batches, 19 liter.

lier

Dan houd je bij een batch van 24 ltr niet veel kopruimte over.

HJvK[nl]

Kan iemand mij vertellen wat de hoogte is van de fermentesaurus inclusief standaard en waterslot? Dit voor een klimaatwet die ik aan het bouwen ben.

Tambier


Gielus

Wat ik nog wel even kwijt wil aan de mensen die twijfelen over de Fermentasaurus is dit: de pet fles kan absoluut niet tegen hitte! Dit heb ik zelf moeten ondervinden toen mijn Fermentasurus ineen kromp nadat ik er 3 liter heet water ingoot voor de schoonmaak. Het is een mooi product waar heel goed over nagedacht is met handige features. Maar het blijft plastic en is niet echt gebouwd om langer dan een jaar of twee mee te gaan. Ik ben overgegaan naar rvs.

middelaersch

Citaat van: Gielus op 14-06-2019  09:15 uMaar het blijft plastic en is niet echt gebouwd om langer dan een jaar of twee mee te gaan. Ik ben overgegaan naar rvs.

Als dit zo is, dan is het, per brouwsel gerekend, natuurlijk een vreselijk dure oplossing. :nut:
RVS lijkt in eerste instantie duurder, maar gaat een heel brouwersleven mee als je er goed mee om gaat.

Hoe ervaren andere gebruikers dit tot nu toe: is de fermentasauris inderdaad een niet duurzame oplossing voor enkele jaren waarna hij naar de stort kan, of is dit ook een duurzame oplossing vergelijkbaar met RVS?  :weetniet:

Gielus

Ik moet daar wel nog even een ding aan toevoegen: Wanneer je tank na een aantal jaar (tht datum staat op de tank gedrukt) vervangen moet worden hoef je niet meteen een heel nieuw apparaat te kopen maar alleen de losse PEtfles. Kost ongeveer 60 euro. Verder is elk onderdeel van de Fermentasaurus los te kopen.

Tambier

Niet helemaal waar. De datum op de tank is een einddatum tot wanneer verzekerd is dat hij tegen 2,4 bar druk kan. Daarna moet hij herkeurt worden. Wil niet zeggen dat de tank na die datum onbruikbaar is.

Ook staat er op de tank dat je er niet warmer water dan 50 graden in mag gooien.  :weetbeter:

Gielus

Citaat van: Tambier op 14-06-2019  12:29 uNiet helemaal waar. De datum op de tank is een einddatum tot wanneer verzekerd is dat hij tegen 2,4 bar druk kan. Daarna moet hij herkeurt worden. Wil niet zeggen dat de tank na die datum onbruikbaar is.

Ook staat er op de tank dat je er niet warmer water dan 50 graden in mag gooien.  :weetbeter:

Ik ben het helemaal met je eens. En ondanks dat hij om de zoveel tijd herkeurd moet worden en er geen water van boven de 50 graden in mag is het ook een uitstekend product. Zeker prijstechnisch. Maar had ik dat van te voren geweten dan had ik de Fermentasaurus overgeslagen en had ik meteen RvS gekocht.

Jacques

Citaat van: Gielus op 14-06-2019  13:21 uIk ben het helemaal met je eens. En ondanks dat hij om de zoveel tijd herkeurd moet worden en er geen water van boven de 50 graden in mag is het ook een uitstekend product. Zeker prijstechnisch. Maar had ik dat van te voren geweten dan had ik de Fermentasaurus overgeslagen en had ik meteen RvS gekocht.

Het grote voordeel van een Fermentasaurus boven een rvs CCT is dat je vergisting visueel kunt volgen. Je kunt niet door rvs heen kijken.

Alien on Acid

Citaat van: Jacques op 15-06-2019  15:03 uHet grote voordeel van een Fermentasaurus boven een rvs CCT is dat je vergisting visueel kunt volgen. Je kunt niet door rvs heen kijken.

Klopt helemaal! En zeker voor een beginnende brouwer is dat wel heel fijn om het gistingsproces ook visueel te kunnen volgen. Afgezien dat het ook gewoon interessant is!

Daarnaast, qua levensduur: die van mij heeft nu zo'n 10 brouwsels gehad, en nog weinig tekenen van slijtage. Ik heb een keer een O-ringetje van een paar cent moeten vervangen, en dat is alles.
Schoonmaken gaat ook heel makkelijk met wat warm water (niet te heet natuurlijk, zoals al benoemd :p ) en een beetje PBW. Heel goed schudden en je hebt het meeste schoonmaakwerk al gedaan. Zolang je geen krassen in het PET hebt, is dit soort materiaal vrij makkelijk schoon te krijgen.

Lucky brewer

Een paar weken terug kocht ik me een Fermentasaurus 1.2, en reeds 2 brouwsels in na gegist.
Ik moet Jacques  ronduit gelijk geven, de doorzichtigheid is een onmiskenbaar pluspunt, en zijn gewicht! Reinigen? Reinigings of ontsmettingsvloeistof  er in en shaken maar (weegt amper iets , en onbreekbaar) ik ben/blijf enthousiast, nu zie ik CO2 belletjes stijgen, terwijl ik vroeger moest accepteren met een platbier te bottelen. Ik heb ook overwogen om de RVS toer op te gaan maar toen ik zo'n 20 liter rvs CCT zag dacht ik bij me zelf, wat een hukkepuk zie ik hier, en moet ik daar nu echt een kanjer van een kijkglas bij aanschaffen om te zien of de gist wel neerslaat? En nog niet eens zeker zijn dat ik tegendruk kan opbouwen. Trouwens de steunkorf omgekeerd (het idee hier ergens op dit forum opgeraapt) paste perfect in mijn koelkast.


HJvK[nl]

Heeft er iemand een tip om de saurus in hoogte zo compact mogelijk op te stellen, en hoe hoog is hij dan? Ik ben benieuwd, misschien kan ik mijn plannen erop aanpassen.

Lucky brewer

Zoals ik reeds vermelde: de steunkorf omgekeerd gebruiken

tussen plafond van de frigo en steunvlak  van de Fermentasaurus is er 71.2 cm, er blijft nog een 16 mm over om de Camlock koppeling af te nemen.
De gistverzamelpot hangt onder het steunvlak en zit op 6cm van de frigobodem  en komt juist naast de compressorbult te zitten.
In deze tread vond ik inspiratie voor deze opstelling op reactie #203 en #279.

Appiehappie

De Fermentasaurus in een tafelmodel koelkast zonder gistdepotfles. Het meubel waar de Fermentasaurus in staat is van geschilderd hout.
Ik schuif de Fermentasaurus uit de koelkast door middel van een gladde plank die ik voor de koelkast plaats. Ik kan het meubel en Fermentasaurus met een lier eventueel nog omhoog hijsen en op een losse houder zetten zodat het gistdepotflesje geplaatst kan worden maar dit gebruik ik tot nu
toe niet. Ik dryhop met een grote theekorf met zuignap die ik aan de binnenkant van de Fermentasaurus bevestig.
Na bevestiging zuurstof verwijderen met koolzuurgas uit de koolzuurfles. Ik verwijder het gistdepot onderin de Fermentasaurus niet. Aan de achterkant zit een verwarmingskussen tegen de Fermentasaurus aan. De temperatuur wordt geregeld met een Inkbird ITC-310T-B temperatuurregelaar. Het vergistingsproces wordt gemonitord met een Ispindel.



lier


Appiehappie

Citaat van: lier op 18-06-2019  23:16 uDat past zomaar net.
Inderdaad op maat gemaakt. Moest bovenin een uitsparing maken voor de CO2 meter. Maar het werkt allemaal uitstekend.  :brouwen:

Stefan013

Ik heb middels de bol onderaan de Fermentasaurus koudhop toegevoegd. Wat ik me afvraag is of de aroma's op deze manier wel goed worden opgenomen. Iemand ervaring?

Rodger

Is het niet de bedoeling deze bol met CO2 op druk te brengen, dan hendel open. Vliegt hop de tank in.

ExPeteriment

Citaat van: Rodger op 01-06-2020  23:22 uIs het niet de bedoeling deze bol met CO2 op druk te brengen, dan hendel open. Vliegt hop de tank in.
Ik doe wel CO2 in de bol met hop om oxidatie tegen te gaan, maar ik zou niet weten hoe de bol er met druk onder te schroeven. Door de opwaartse druk van het wort/jongbier en de drukverdeling gaat CO2 met hop naar boven. Hop zakt later weer.

zie bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=cFVsCKoqXRs

André de Laat

Citaat van: Jacques op 15-06-2019  15:03 uHet grote voordeel van een Fermentasaurus boven een rvs CCT is dat je vergisting visueel kunt volgen. Je kunt niet door rvs heen kijken.

Ja dat is zeker leuk, maar na 1-2 keer gezien te hebben is het leuke er wel vanaf denk ik.

Jacques

Citaat van: André de Laat op 02-06-2020  12:52 uJa dat is zeker leuk, maar na 1-2 keer gezien te hebben is het leuke er wel vanaf denk ik.

Het is elke keer anders. Het is mooi om te zien dat de ene gist een andere schuimvorming heeft dan de ander. Verder zegt de kleur van je bier veel over de mate waarin het bier is uitgegist. Het is net een aquarium: je blijft kijken. Gistend bier is voor mij elke keer fascinerend.
Bij mijn CCT's zie ik niets, maar als ik tests uitvoer in glazen flessen kijk ik veel.



ExPeteriment

Citaat van: André de Laat op 02-06-2020  12:52 uJa dat is zeker leuk, maar na 1-2 keer gezien te hebben is het leuke er wel vanaf denk ik.
De schuimlaag lezen, neerslag gist volgen en het helder worden blijft me boeien.

Wildor

Al starend naar de vergisting in een mandfles (zonder mand) kom je erachter dat het een stuk interessanter is dan TV kijken  :nut:

Dan wel steeds eventjes, want we willen het licht de boel niet laten verpesten  ;)
Als iemand een live-stream op zou zetten zou ik zeker kijken.

William

André de Laat

Citaat van: Wildor op 02-06-2020  21:36 uAl starend naar de vergisting in een mandfles (zonder mand) kom je erachter dat het een stuk interessanter is dan TV kijken  :nut:

Dan wel steeds eventjes, want we willen het licht de boel niet laten verpesten  ;)
Als iemand een live-stream op zou zetten zou ik zeker kijken.

William

Je zou natuurlijk bij Ome Ali een camera met nachtzicht kunnen aanschaffen. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt! :) ;)

https://nl.aliexpress.com/item/4000674706324.html


lier

Citaat van: André de Laat op 02-06-2020  12:52 uJa dat is zeker leuk, maar na 1-2 keer gezien te hebben is het leuke er wel vanaf denk ik.

Nee hoor, het blijft leuk ;)

Loading2000

Ik zit te twijfelen of ik een Fermzilla van 55 liter ga aanschaffen of toch even doorspaar voor een RVS CCT.
Met name dat na 2 jaar je het plastic niet (zeker) meer onder druk kan fermenteren geeft voor mij iets aan over de "houdbaarheid" van de PET-tank.

Dan heb je nog de alternatieven van Brew Monk en Klarstein die in de buurt komen... en deze: https://www.amazon.nl/KITGARN-Fermenter-Brewing-conische-Equipment/dp/B07RX4V8C3?th=1

Ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft, de fabrikant kent of er meer over weet (ik kon er vrij weinig over vinden) en eerlijk gezegd ziet ie er nogal crap uit. Misschien toch nog maar even doorgisten met mijn platsic gistvat van Speidel waar wel de rubberen ring steeds uit de deksel lazert.

André de Laat

Citaat van: Loading2000 op 23-06-2020  00:30 uhttps://www.amazon.nl/KITGARN-Fermenter-Brewing-conische-Equipment/dp/B07RX4V8C3?th=1

Deze heb ik nog nooit gezien. Ziet er niet verkeerd uit toch? Deze zou ik sowieso verkiezen boven de Brew Monk of Klarstein versie. Zelf werk ik met Brewbuckets. Daar ben ik zeer over te spreken.

Sander van Dijk

Citaat van: André de Laat op 23-06-2020  00:55 uDeze heb ik nog nooit gezien. Ziet er niet verkeerd uit toch? Deze zou ik sowieso verkiezen boven de Brew Monk of Klarstein versie. Zelf werk ik met Brewbuckets. Daar ben ik zeer over te spreken.


Ik zou zelf de messing (uitziende) kraan niet zo prettig vinden. Tijdens het brouwproces vind ik niet zo erg, want daarna komt de vergisting nog en veel van de koper deeltjes worden nog verbruikt door de gist. Tijdens de gisting en lagering wil ik geen koperen of messing onderdelen in contact hebben met het wort/jongbier.


Nu is het alleen maar een kraan, dus het contactoppervlak is erg gering, dus het zal wel waarschijnlijk loslopen. Ik vermoed overigens dat je er wel zelf nog een andere RVS kraan in zou kunnen draaien.

André de Laat

Citaat van: Sander van Dijk op 24-06-2020  15:21 uIk vermoed overigens dat je er wel zelf nog een andere RVS kraan in zou kunnen draaien.

Lijkt mij ook, zal het probleem niet zijn.

BikerEddy


Jaap W


Dan heb je nog de alternatieven van Brew Monk en Klarstein die in de buurt komen... en deze:

 https://www.amazon.nl/KITGARN-Fermenter-Brewing-conische-Equipment/dp/B07RX4V8C3?th=1

Ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft, de fabrikant kent of er meer over weet (ik kon er vrij weinig over vinden) en eerlijk gezegd ziet ie er nogal crap uit. Misschien toch nog maar even doorgisten met mijn platsic gistvat van Speidel waar wel de rubberen ring steeds uit de deksel lazert.
[/quote]

Die KITgarn (13 gallon = 50 ltr.) heb ik dus gekocht. Komt vanmiddag binnen. Afgelopen zaterdag besteld, wordt vanmiddag geleverd.
Bewust besteld omdat deze niet zo hoog en smal is maar lekker breed (41 cm) en laag (57 cm, met waterslot 69 cm). :nut: :proost: Ik kan zo'n hoge smalle cylinder niet kwijt, want in 50 ltr uitvoering zijn die toch al gauw tegen een meter hoog.
Nadeel is misschien wel dat er geen aparte gist aflaat op zit, dus het drab zal ik nog handmatig moeten verwijderen.  :brouwen:
€ 223,-- voor een 50 ltr RVS gistingsvat met temperatuurmeter vind ik niet overdreven duur, als je nagaat dat een zelfde soort vat (SS Brewing Techniek Brew Bucket 14 gallon = 54 ltr) € 399,-- kost en daar zit dan ook nog geen gist aflaat aansluiting op.

Wat bedoel je met "ziet er nogal CRAP uit"? :weetniet:

Ik kende het merk KITGARN ook niet en ik ben zeer benieuwd hoe het "uitpakt".  :duimop: of :duimonder:

André de Laat

Citaat van: Jaap W op 25-06-2020  12:44 uals je nagaat dat een zelfde soort vat (SS Brewing Techniek Brew Bucket 14 gallon = 54 ltr) € 399,-- kost en daar zit dan ook nog geen gist aflaat aansluiting op.

En dat hebben ze niet voor niks weggelaten...

https://ssbrewtech.zendesk.com/hc/en-us/articles/202956715-Are-you-going-to-add-a-dump-valve-to-the-Brew-Bucket

En ik denk dat die mannen van sS Brewtech best weten wat ze doen. Het schijnt aan de hoek van de conus te liggen en de maximale diameter die over blijft voor de gistaflaat.
Ik heb zo´n BrewMonk tank vergeleken met een Brewbucket, heb ze naast elkaar gezien. Er zit toch veel verschil in kwaliteit. Het begint al met het gewicht. De afwerking is ook niet te vergelijken. Ik zou liever doorsparen voor een Brewbucket.

BikerEddy

Citaat van: Serge VL op 29-06-2017  13:14 u€ 175 incl verzending?
kan je een linkje van de ebay site doorgeven
Ik heb hem net besteld bij Unibrew-Nederland  € 119 :)

André de Laat

Citaat van: BikerEddy op 25-06-2020  14:38 uIk heb hem net besteld bij Unibrew-Nederland  €119 :)

Wat heb je nou besteld? Een fermentasaurus startpakket?

BikerEddy

Ja het startpakket, voldoet voor mij, ligt al bij PostNL zag ik net.
Dat wordt brouwen van het weekend.

André de Laat

Citaat van: BikerEddy op 25-06-2020  14:52 uJa het startpakket, voldoet voor mij, ligt al bij PostNL zag ik net.
Dat wordt brouwen van het weekend.

Da´s mooi.... Sukses joh!

D.R.K.

Citaat van: BikerEddy op 25-06-2020  14:52 uJa het startpakket, voldoet voor mij, ligt al bij PostNL zag ik net.
Dat wordt brouwen van het weekend.

Waarom niet de fermzilla? Start pakket is 10 euro duurder maar is ook eigenlijk de versie 2 van de fermentasaurus
Heeft een veel bredere vlinderklep waardoor je minder kans op verstopping hebt.

Groet
Thomas

BikerEddy

Citaat van: D.R.K. op 25-06-2020  16:08 uWaarom niet de fermzilla? Start pakket is 10 euro duurder maar is ook eigenlijk de versie 2 van de fermentasaurus
Heeft een veel bredere vlinderklep waardoor je minder kans op verstopping hebt.

Groet
Thomas
Deze heeft een inhoud van 35L, en als je hem goed schoonhoud verstopt er niets hoor.

D.R.K.

Citaat van: BikerEddy op 25-06-2020  17:04 uDeze heeft een inhoud van 35L, en als je hem goed schoonhoud verstopt er niets hoor.

Als je hem goed schoon kan houden dan is dat inderdaad geen probleem. Veel plezier met de aankoop en brouwse  :biersmile:

ExPeteriment

Citaat van: D.R.K. op 25-06-2020  17:23 uAls je hem goed schoon kan houden dan is dat inderdaad geen probleem. Veel plezier met de aankoop en brouwse  :biersmile:
Precies, het volume wat goed op mijn brouwcapaciteit aansluit was voor mij ook de reden voor de Fermentaurus te gaan. Ik gebruik hem nu een jaar: TOP. De grotere opening van de Fermzilla staat me zeker aan, maar de volumes sluiten in mijn geval minder aan.

banjobill27

Ik zit ook na te denken om een Fermzilla of Fermentausaurus te kopen. Ik wil op termijn wel eens onder druk vergisten, voor bijvoorbeeld neipas of double ipas. Maar zo ver ben ik nog niet. Kan je zonder de drukset wel een sample aftappen? Om je sg te meten bijvoorbeeld? En hoe gaat het met bottelen? Met een hevel? Of kan dat ook via de onderkant?

ExPeteriment

Citaat van: banjobill27 op 03-07-2020  19:12 uIk zit ook na te denken om een Fermzilla of Fermentausaurus te kopen. Ik wil op termijn wel eens onder druk vergisten, voor bijvoorbeeld neipas of double ipas. Maar zo ver ben ik nog niet. Kan je zonder de drukset wel een sample aftappen? Om je sg te meten bijvoorbeeld? En hoe gaat het met bottelen? Met een hevel? Of kan dat ook via de onderkant?
Als ik niet onder druk vergist of nagist, gebruik ik toch de drukset om onder druk uit de CO2 fles samples te nemen, over te hevelen of te bottelen. Met het drijvende balletje aan de drukset komt alles mooi van bovenaf en totaal  zonder zuurstof inslag of aanraking.

Zonder drukset kun je:
1- een kraan in de conus plaatsen voor het nemen van samples, bottelen of keggen. Dan zuig je via het waterslot wel zuurstof aan.
2 -het meegeleverde tuutje aan de vlinderklepkraan schroeven, dan krijg je alles wat onderin de conus bezonken is mee. Als je dat eerst via de opvangbal al hebt verwijderd, is dat ook een optie. Wel ook aanzuigen van zuurstof via waterslot.

Keuze genoeg dus, zonder drukset zou ik voor 1 gaan, maar als je toch een drukset overweegt, dan werkt 2 natuurlijk voorlopig ook.

Succes met de afweging.

p.s. ik heb een Fermentasaurus, of ditzelfde voor een Fermzilla geldt verwacht ik wel, maar dat berust niet op ervaring.

D.R.K.

Citaat van: banjobill27 op 03-07-2020  19:12 uIk zit ook na te denken om een Fermzilla of Fermentausaurus te kopen. Ik wil op termijn wel eens onder druk vergisten, voor bijvoorbeeld neipas of double ipas. Maar zo ver ben ik nog niet. Kan je zonder de drukset wel een sample aftappen? Om je sg te meten bijvoorbeeld? En hoe gaat het met bottelen? Met een hevel? Of kan dat ook via de onderkant?

Voor een Fermzilla is volgens mij alleen een drukset van toepassing, er is dacht ik niet zon vul aansluiting voor de onderkant.
Je zou wat kunnen doen met de aansluitingen op het bekertje aan de onderkant, maar of je hier een goede sample mee kan nemen betwijfel ik omdat daarin juist alles gist en trub in komt.

Je kan ook overwegen om een tilt meter te gebruiken die je in je wort legt en daarmee je vergisting kan volgen. Evt nameten bij het bottelen.

Verschillen tussen Fermentasaurus en Fermzilla
35 L vs 27 L ( er is ook een 55 L versie, maar de kleinste is dus 8 L verschil)
Kleine vlinder klep vs grote vlinderklep
500 ml opvangbal vs 1000 ml opvang bal

banjobill27

Ik heb ook een fermentasaurus aangeschaft. Het werkt erg fijn moet ik zeggen. Zondag eerste brouwsel er in gemaakt. Ik heb er vandaag via de bol aan de onderkant drup hop toegevoegd en merk dat er wat verstopping optreedt.

Zal ik de bol er weer af halen en de verstopping wat weg duwen? Gewoon laten gaan want het komt wel goed? Of in het vervolg de bol niet meer gebruiken voor dry hop maar gewoon via de bovenkant. Dat zou ik wel jammer vinden wat dat was een van de redenen dat ik dit vat wou hebben. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?


beermenke

Ik hanteer de methode van EBC
Pellets in heet water, papje boven in FastFerment.  Zakt mooi in de bol.
Werkt prima. Voor mij althans

banjobill27

Bol er uiteindelijk af gehaald. Zat inderdaad helemaal verstopt. Heb het opgelost door hem even door te prikken en de hop op te lossen met de de vloeibare oplossing eronder. Nu tweede dryhop toevoeging gedaan. Eerst echt alle gist er af, maar wederom helemaal verstopt. Ik vind deze vorm van dry hoppen maar niks zo. Volgende keer denk ik gewoon hop bovenin. En dan lekker laten uitzakken. Tenzij iemand nog een gouden tip heeft uiteraard.

Biertje1985

Gewoon een hopzakje met de hop laten zakken via de bovenkant, deze laten zinken met wat gewichtjes en na dry-hop onder druk naar fust zetten. De hopzak blijft dan achter deze haal je eruit als je de fermentasaurus gaat reinigen.

BikerEddy

Weet iemand soms de binnen- en buitendiameter van de slang die aan de Fermentasaurus rvs vlotter zit?

D.R.K.

Citaat van: BikerEddy op 17-09-2020  11:53 uWeet iemand soms de binnen- en buitendiameter van de slang die aan de Fermentasaurus rvs vlotter zit?

Ik heb het druksetje voor de Fermzilla, vermoed dat het hetzelfde is en hier zit een OD 9 mm met een  ID 7 mm slang op.

Groet

BikerEddy

Citaat van: D.R.K. op 17-09-2020  14:10 uIk heb het druksetje voor de Fermzilla, vermoed dat het hetzelfde is en hier zit een OD 9 mm met een  ID 7 mm slang op.

Groet

Lijkt inderdaad wel hetzelfde, bedankt voor de moeite!

ExPeteriment

Citaat van: D.R.K. op 17-09-2020  14:10 uIk heb het druksetje voor de Fermzilla, vermoed dat het hetzelfde is en hier zit een OD 9 mm met een  ID 7 mm slang op.

Groet
Even gemeten aan mij Fermentasaurus, lijkt net 1 mm krapper, 8mm buiten, 6 mm binnendiameter. Diameter buisje aan vlotter 8 mm, slang gaat er best strak omheen. 7 en 9 mm past wellicht beter.


BikerEddy

Citaat van: ExPeteriment op 17-09-2020  17:55 uEven gemeten aan mij Fermentasaurus, lijkt net 1 mm krapper, 8mm buiten, 6 mm binnendiameter. Diameter buisje aan vlotter 8 mm, slang gaat er best strak omheen. 7 en 9 mm past wellicht beter.
Top zeg, dank je wel!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.