Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Fermentasaurus Uni Tank  (gelezen 10743 keer)

Rene Haring en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Tijn Heerkens

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Wat hebben we toch een leuke hobby:)
Fermentasaurus Uni Tank
« Gepost op: 09-03-2017 00:41 u »
Op het grainfather forum kwam ik dit tegen.

Een chronical pet fermenter waar je ook druk op kan zetten. 2,4 bar

Voor 200 aus --> 140€

Weet iemand of dit naar Nederland gaat komen?

http://www.oxebar.com.au/fermentasaurus/

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
Re: Fermentasaurus chronical pet fermenter
« Reactie #1 Gepost op: 09-03-2017 03:04 u »
Inderdaad een mooi ding!

Offline muldereric

• Vol lid
  • Het moet wel een hobby blijven :)
« Reactie #2 Gepost op: 09-03-2017 11:25 u »
Gaaf ding! Ben benieuwd of je hem kan bestellen. Ff uitzoeken

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #3 Gepost op: 11-03-2017 17:24 u »
Inderdaad een heel mooi gistvat.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 11-03-2017 17:57 u »
Laatst zag ik ook al is een gistvat van speidel die was weliswaar van rvs maar daar kon je ook druk opzetten.
Maar waarom zou je dat willen, ik bedoel wat is het voordeel om er druk op te zetten?

Offline mvdhiele

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 11-03-2017 20:47 u »
Als deze in Nederland worden verdeeld, koop ik er gelijk één. Prachtig ding.
Ze hebben het in de filmpjes op Youtube ook over het carboniseren, maar volgens mij is dat alleen in combinatie met kegs?
Ik zou het prachtig vinden als je kon carboniseren in deze CCT, en daarna gelijk afvullen in flessen.

Ik weet niet of dit mogelijk is, ik heb hier geen kaas van gegeten eerlijk gezegd...

Ik vind het wel prettig om het gistingsproces te kunnen volgen in deze heldere CCT.

De prijs valt me ook 100% mee.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #6 Gepost op: 12-03-2017 11:04 u »
Als ik er niet in kan met hand & borstel, of als het materiaal niet bestand is tegen borstel of schuurspons... dan sla ik 't over ???

Offline mvdhiele

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 12-03-2017 11:38 u »
Als ik er niet in kan met hand & borstel, of als het materiaal niet bestand is tegen borstel of schuurspons... dan sla ik 't over ???

Ik heb in het verleden gewerkt met twee PET gistvaten.
Dat was qua schoonmaken echt fantastisch. Beetje Oxi erin, warm water en schudden maar.
Daarna brandschoon.

In deze Fermentasaurus kun je trouwens wel met je hand in, om eventueel te reinigen met een zachte doek.

Offline muldereric

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 12-03-2017 11:38 u »
Als deze in Nederland worden verdeeld, koop ik er gelijk één. Prachtig ding.
Ze hebben het in de filmpjes op Youtube ook over het carboniseren, maar volgens mij is dat alleen in combinatie met kegs?
Ik zou het prachtig vinden als je kon carboniseren in deze CCT, en daarna gelijk afvullen in flessen.

Ik weet niet of dit mogelijk is, ik heb hier geen kaas van gegeten eerlijk gezegd...

Ik vind het wel prettig om het gistingsproces te kunnen volgen in deze heldere CCT.

De prijs valt me ook 100% mee.
Directe kopie van de tekst: The breakthrough in this new design means that customers can finally naturally carbonate their clear conditioned beer in the Fermentasaurus and dispense directly to tap.  No need to carbonate beer in the keg or bottle.  You can drink directly from the Fermentasaurus saving time and hassle

Offline mvdhiele

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 12-03-2017 11:45 u »
Directe kopie van de tekst: The breakthrough in this new design means that customers can finally naturally carbonate their clear conditioned beer in the Fermentasaurus and dispense directly to tap.  No need to carbonate beer in the keg or bottle.  You can drink directly from the Fermentasaurus saving time and hassle

Ik zou dat graag eens in een voorbeeld willen zien (Youtube).
Wat heb je allemaal nodig om te carboniseren met CO2, welke grootte CO2 tank heb je
hiervoor nodig, hoe lang doe je hier mee, hoe regel je de hoeveelheid carbonisatie (een tripel heeft doorgaans meer koolzuur dan een IPA of een stout).

Dat zijn allemaal vragen waar ik mee zit.

En kan ik direct afvullen onder druk vanuit de CCT?

Offline muldereric

• Vol lid
Fermentasaurus chronical pet fermenter
« Reactie #10 Gepost op: 12-03-2017 11:50 u »
Ik zou dat graag eens in een voorbeeld willen zien (Youtube).
Wat heb je allemaal nodig om te carboniseren met CO2, welke grootte CO2 tank heb je
hiervoor nodig, hoe lang doe je hier mee, hoe regel je de hoeveelheid carbonisatie (een tripel heeft doorgaans meer koolzuur dan een IPA of een stout).

Dat zijn allemaal vragen waar ik mee zit.

En kan ik direct afvullen onder druk vanuit de CCT?
Het carboniseren in de fermenter doe je alleen bij plat bier om zo koolzuur in te brengen of wanneer je rechtstreeks vanuit de fermenter wil tappen. Waarom zou je willen carboniseren in de fermenter en dan vervolgens bottelen? Als je te weinig koolzuur op je bier hebt, dan gaat er denk ik iets niet goed in je brouwproces.
Onder druk bottelen kan wel, maar dan moet je druk wel lager zijn als bij het carboniseren, anders spuit het eruit

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #11 Gepost op: 12-03-2017 12:17 u »
Het carboniseren in de fermenter doe je alleen bij plat bier om zo koolzuur in te brengen of wanneer je rechtstreeks vanuit de fermenter wil tappen. Waarom zou je willen carboniseren in de fermenter en dan vervolgens bottelen? Als je te weinig koolzuur op je bier hebt, dan gaat er denk ik iets niet goed in je brouwproces.
Onder druk bottelen kan wel, maar dan moet je druk wel lager zijn als bij het carboniseren, anders spuit het eruit
Effe corrigeren je kan een volledig gecarboniseerd bier makkelijk bottelen, je carboniseert je bier vb op 15°C (net iets meer dan je uiteindelijk wil) vervolgens koel je het gecarboniseerde bier naar 1°C dan vul je het zo af in koude flesjes zonder dat dit er uit spuit, enkel heb je een beergun of gelijkaardig nodig zodat je zachtjes je flesje van onder naar boven opvult. Dan sla je de hergisting op fles gewoon over.
Je hoeft daarvoor echt niet voor onder druk af te vullen.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #12 Gepost op: 12-03-2017 12:20 u »
Het schoonmaken van PET is inderdaad geen probleem. Twee liter water met de juiste dosering PBW, regelmatig schudden gedurende een half uur en schoon is je gistvat. Op deze manier werkt dit nu ook met mijn PET gistfles van 23 liter.

Met deze Fermentasaurus kan je alles in 1 doen. Nu doe ik geforceerd carboniseren in Soda Kegs en dan soms in flessen maar dat kan je dan ook in het gistvat doen en van daaruit direct bottelen zonder bottelsuiker. Overigens bottel ik geforceerd gecarboniseerd bier alleen voor wedstrijden want het is een beetje een geknoei.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #13 Gepost op: 12-03-2017 12:40 u »
Ik heb in het verleden gewerkt met twee PET gistvaten.
Dat was qua schoonmaken echt fantastisch. Beetje Oxi erin, warm water en schudden maar.
Daarna brandschoon.

In deze Fermentasaurus kun je trouwens wel met je hand in, om eventueel te reinigen met een zachte doek.

Ok, maar toch ga ik voor RVS... niet chronical, zelfs niet conical ;) maar wel perfect schoonmaakbaar :groots:

Offline mvdhiele

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 12-03-2017 12:46 u »
Het schoonmaken van PET is inderdaad geen probleem. Twee liter water met de juiste dosering PBW, regelmatig schudden gedurende een half uur en schoon is je gistvat. Op deze manier werkt dit nu ook met mijn PET gistfles van 23 liter.

Met deze Fermentasaurus kan je alles in 1 doen. Nu doe ik geforceerd carboniseren in Soda Kegs en dan soms in flessen maar dat kan je dan ook in het gistvat doen en van daaruit direct bottelen zonder bottelsuiker. Overigens bottel ik geforceerd gecarboniseerd bier alleen voor wedstrijden want het is een beetje een geknoei.

Dus het beste kun eerst je je bier eerst naar een keg overhevelen, onder druk zetten met de gewenste hoeveelheid CO2, dit goed vermengen (schudden?) en eventueel onder druk afvullen in flessen?
Ik heb wel youtube filmpjes voorbij zien komen waarbij men flessen afvult met een beergun, in combinatie met CO2.

Offline muldereric

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 12-03-2017 13:01 u »
Hoeft niet! Dit kan in het gistvat, daar is hij voor gemaakt. Juist daarom is het zo'n mooi apparaat. Vergisten, carboniseren en bottelen, het kan allemaal in één en hetzelfde vat!

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #16 Gepost op: 12-03-2017 13:27 u »
Dus het beste kun eerst je je bier eerst naar een keg overhevelen, onder druk zetten met de gewenste hoeveelheid CO2, dit goed vermengen (schudden?) en eventueel onder druk afvullen in flessen?
Ik heb wel youtube filmpjes voorbij zien komen waarbij men flessen afvult met een beergun, in combinatie met CO2.

Met die PET fermentor zou je dat in 1 keer kunnen doen. Maar nu doe ik dat door eerst een keg te vullen en deze 5 dagen bij 6 ºC te laten staan onder 1,2 bar koolzuurdruk. 

Online Rene Haring

• Vol lid
  • Aankomend lid Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #17 Gepost op: 12-03-2017 13:35 u »
Hoeft niet! Dit kan in het gistvat, daar is hij voor gemaakt. Juist daarom is het zo'n mooi apparaat. Vergisten, carboniseren en bottelen, het kan allemaal in één en hetzelfde vat!

Tja, en dan maar eerst de hele bulk opdrinken alvorens het gistvat weer beschikbaar is voor waar het is voor gemaakt... Vergisten...

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 12-03-2017 13:42 u »
Tja, en dan maar eerst de hele bulk opdrinken alvorens het gistvat weer beschikbaar is voor waar het is voor gemaakt... Vergisten...
Van zodra alles is vergist, uitgeklaard en gecarboniseerd, vul je het gecarboniseerd bier dat in de CCT zit toch onmiddellijk af in flesjes! Zo is die toch even snel beschikbaar als een andere CCT  :weetniet:

Offline mvdhiele

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 12-03-2017 14:10 u »
Van zodra alles is vergist, uitgeklaard en gecarboniseerd, vul je het gecarboniseerd bier dat in de CCT zit toch onmiddellijk af in flesjes! Zo is die toch even snel beschikbaar als een andere CCT  :weetniet:

Dat is precies hetgene wat ik mij afvroeg.
Kan ik gecarboniseerd bier vanuit de CCT direct afvullen in flessen?

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #20 Gepost op: 12-03-2017 14:19 u »
Ik zie vooral een verbeterde fastfermentor. 5 liter groter, doorzichtig, moet je wel een verduisterde vergistingsruimte hebben, betere kraan ook, dat kon geen kwaad :)

db

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 12-03-2017 15:15 u »
Dat is precies hetgene wat ik mij afvroeg.
Kan ik gecarboniseerd bier vanuit de CCT direct afvullen in flessen?
Ja dat kan, maar er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee dient te houden, dit zijn zelfde parameters als bij een tapinstallatie, druk/leiding lengte, leiding diameter... je wil niet dat je bier gaat schuimen in je bottel slang,..
In bijlage de Exel van... ( ik weet het niet meer van wie) maar hij komt wel van het forum hier.

Online Rene Haring

• Vol lid
  • Aankomend lid Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #22 Gepost op: 12-03-2017 16:30 u »

Aha, niet aan gedacht  :biersmile: Hier ook gezien als opvolger van de Fastferment. Op zich kan ik prima overweg met de Fastferment, maar deze vind ik ook betaalbaar.

(Update): de tekst op de website bestudeerd en daar geven ze aan dat het tappen is vanuit de CCT. Dus leegdrinken vanuit de CCT. Natuurlijk, levert meer verkochte CCT's op.
Dus niet eerst afvullen in flesjes. Heb geen ervaring met afvullen van gecarboniseerd bier in flesjes, maar handmatig afvullen ervan in flesjes lijkt mij niet zo eenvoudig en snel te gaan als afvullen en hergisten in flesjes. Maar corrigeer me als ik het fout heb.

Offline mvdhiele

• Senior lid
« Reactie #23 Gepost op: 29-06-2017 12:22 u »
Ik heb vandaag de Fermentasaurus besteld in Australië (via eBay) voor ongeveer € 175.

Ik kon niet langer wachten...

Mijn bevindingen zal ik t.z.t. hier posten.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 29-06-2017 13:14 u »
Ik heb vandaag de Fermentasaurus besteld in Australië (via eBay) voor ongeveer € 175.

Ik kon niet langer wachten...

Mijn bevindingen zal ik t.z.t. hier posten.
€ 175 incl verzending?
kan je een linkje van de ebay site doorgeven

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #25 Gepost op: 29-06-2017 14:49 u »
2,5 bar is nogal wat hoor. Ik kan me voorstellen dat een kunststoffen vat dit kan hebben, maar een gaatje is direct een dikke knal en je huiskamer direct geverfd in precies de kleur van je bier.

Offline mvdhiele

• Senior lid
« Reactie #26 Gepost op: 29-06-2017 18:10 u »
175€ incl verzending?
kan je een linkje van de ebay site doorgeven

Inderdaad. Inclusief verzend.

https://www.ebay.nl/itm/162446499356

Offline mvdhiele

• Senior lid
« Reactie #27 Gepost op: 29-06-2017 19:49 u »
2,5 bar is nogal wat hoor. Ik kan me voorstellen dat een kunststoffen vat dit kan hebben, maar een gaatje is direct een dikke knal en je huiskamer direct geverfd in precies de kleur van je bier.

Ik ga de fermentasaurus niet onder druk zetten. Gewoon extra aftapkraan er in, dat is ook direct makkelijk voor het afvullen.

Offline mvdhiele

• Senior lid
« Reactie #28 Gepost op: 05-10-2017 20:11 u »
Brouwland is vandaag begonnen met de presale van de Fermentasaurus.
Hij gaat € 129,95 kosten. Ik heb hem nu één keer gebruikt, en kan niet anders zeggen dat het een fijn apparaat is!

http://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/drukvaten-en-toebehoren/fermentasaurus

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 05-10-2017 22:20 u »
Ziet er goed uit. Natuurlijk leuk dat je het helder worden van het bier kunt volgen. Wel afdekken tegen UV-licht om lichtsmaak te voorkomen. Ik neem aan dat in het plastic geen UV-filter zit...

Online Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 05-10-2017 22:52 u »
Ziet er goed uit. Natuurlijk leuk dat je het helder worden van het bier kunt volgen. Wel afdekken tegen UV-licht om lichtsmaak te voorkomen. Ik neem aan dat in het plastic geen UV-filter zit...

Volgens mij zijn veel kunststoffen van zichzelf al een behoorlijk UV filter. Zelfs de PVB folie van 0,38 mm dik bij gelaagd glas houdt al een behoorlijk deel van de UV straling tegen.

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #31 Gepost op: 05-10-2017 23:12 u »
Hij gaat € 129,95 kosten. Ik heb hem nu één keer gebruikt, en kan niet anders zeggen dat het een fijn apparaat is!

http://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/drukvaten-en-toebehoren/fermentasaurus

Eigenlijk is dit precies wat ik zoek, zo lang rvs buiten het budget ligt.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 06-10-2017 08:37 u »
Vraag me altijd met CCT's af in hoeverre het gist daadwerkelijk naar de bodem zakt en niet aan de wand blijft plakken.
Ik heb een RVS CCT met aftapkraan aan de onderkant, maar hevel altijd nog over in een bottelemmer.

Direct vanuit gistvat tappen lijkt handig, maar hoe snel ben je door 20-25 l bier heen? En al die tijd moet het vat in de koeling blijven.
Voor een feestje thuis prima, maar je gaat er ook niet mee slepen.

Ik twijfel. :weetniet:

Offline Jules

• Senior lid
  • No Worries
« Reactie #33 Gepost op: 06-10-2017 08:49 u »
Ziet er goed uit! En een redelijke prijs.
Dat hij doorzichtig is vind ik ook wel leuk: kun je alles goed bekijken.

Mvg J

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 06-10-2017 09:03 u »
Direct vanuit gistvat tappen lijkt handig, maar hoe snel ben je door 20-25 l bier heen? En al die tijd moet het vat in de koeling blijven.

Ik merk dat wanneer ik met mijn sodakegs ga slepen ik altijd weer gist mee tap in het eerste tot tweede glas. Dit is uitgegist bier wat onder geforceerd gecarboniseerd is. Er zit dus niet veel gist in het vat. Ik kan me voorstellen dat het met de fermentasaurus dus ook wel een probleem gaat zijn.
Verder mooie cct voor een mooie prijs. Feit dat je meteen onder druk je bier meteen kan afvullen op fles is een mooie toevoeging.

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #35 Gepost op: 06-10-2017 12:20 u »
Ik merk dat wanneer ik met mijn sodakegs ga slepen ik altijd weer gist mee tap in het eerste tot tweede glas. Dit is uitgegist bier wat onder geforceerd gecarboniseerd is. Er zit dus niet veel gist in het vat. Ik kan me voorstellen dat het met de fermentasaurus dus ook wel een probleem gaat zijn.
Verder mooie cct voor een mooie prijs. Feit dat je meteen onder druk je bier meteen kan afvullen op fles is een mooie toevoeging.
Bij de drukset zit een stijgbuis met flotter. Je tapt dus altijd van bovenaf.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 06-10-2017 13:43 u »
Vraag me altijd met CCT's af in hoeverre het gist daadwerkelijk naar de bodem zakt en niet aan de wand blijft plakken.
Ik heb een RVS CCT met aftapkraan aan de onderkant, maar hevel altijd nog over in een bottelemmer.

De professionele CCT zit een pijp in de conus die wat omhoog steekt. Het bier dat gebotteld verlaat de CCT via deze pijp. Daarnaast is er nog een uitlaat in de CCT die gebruikt wordt om de gist te oogsten en voor reinigingsvloeistoffen uit de tank te laten.

Bij de betere CCT voor de hobbybrouwer zit er aftapkraan halverwege de conus. Via die kraan je bier aftappen zonder al te veel gist mee te nemen.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 06-10-2017 15:42 u »
Citaat
Bij de betere CCT voor de hobbybrouwer zit er aftapkraan halverwege de conus. Via die kraan je bier aftappen zonder al te veel gist mee te nemen.

Ja dat klopt, die zit er op mijn CCT ook, maar die vlieger gaat alleen op, als je in je RVS CCT onder druk kunt carboniseren.

Als je bottelsuiker toevoegt, zoals ik doe, zul je je suikeroplossing moeten door roeren, komt de gist van de wand los en gaat mee de fles in. Vandaar de tussenstap met een bottelvat die gevuld wordt via de aftapkraan halverwege de conus.

Als de gist in de Fermentasaurus niet aan de wand blijft plakken, heb je in ieder geval het voordeel dat het bottelvat niet meer nodig is.

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 06-10-2017 16:03 u »
Ja dat klopt, die zit er op mijn CCT ook, maar die vlieger gaat alleen op, als je in je RVS CCT onder druk kunt carboniseren.

Als je bottelsuiker toevoegt, zoals ik doe, zul je je suikeroplossing moeten door roeren, komt de gist van de wand los en gaat mee de fles in. Vandaar de tussenstap met een bottelvat die gevuld wordt via de aftapkraan halverwege de conus.

Als de gist in de Fermentasaurus niet aan de wand blijft plakken, heb je in ieder geval het voordeel dat het bottelvat niet meer nodig is.
Voor dat ik op de soda kegs over ben gegaan voegde ik de suiker per flesje toe met zo'n dierenartsen spuit. Tot 20L is dat tijd technisch nog wel te doen, bij grotere volumes wordt het teveel werk tov een bottelvat. Dus het is wel mogelijk.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 06-10-2017 22:35 u »

Bij mijn CCT kan dat. Maar ik doe dat nooit.
Het aftappunt halverwege de conus wordt door mij altijd gebruikt. Aan de kraan bevestig ik een slang die op de bodem van de bottelemmer rust. Vervolgens zet ik de kraan open en loopt het bier in bottelemmer. Het overgrote merendeel van de gist blijft in de CCT. Die verwijder ik pas na het bottelen via de onderste kraan.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 07-10-2017 11:01 u »

Ik vind dit ook een hartstikke leuk ding en denk dat ik hem ook aan ga schaffen.
En inderdaad alleen om in te vergisten en vooralsnog niet om er druk op te zetten.

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #41 Gepost op: 07-10-2017 12:34 u »
Heeft iemand een idee of zo ook losse gistbollen gaan verkopen?

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #42 Gepost op: 08-10-2017 16:24 u »
ik vind dit een zeer interessante aanbieding. Hier ga ik nog even rustig over nadenken. Onder druk werken was ik toch niet van plan, misschien dat Brouwmarkt ook komt met de fermentausaurus, land en markt volgen elkaar vaak op.

Alleen maar van belang als je niet in een koelkast vergist of de koelkast verwarmd met een lamp die veel UV licht maakt. Je gistkast verwarmen met behulp van een blacklight is dus om minimaal 2 redenen een slecht idee :)

Heeft iemand een idee of zo ook losse gistbollen gaan verkopen?

Aanbieders in de buitenlandse markten bieden deze wel apart aan, misschien dat ze dat gaan doen zodra ze hem eenmaal op de markt hebben, werp eens een mailtje naar Brouwland om het ze te vragen, ik zag ze tot dusver in ieder geval niet op de website staan.
Met de fastferment heb ik maar 1 bol, als ik het gist wil bewaren dan giet ik het over in een grote jampot of iets dergelijks. Dan kan de gistbol er meteen weer onder. Toegegeven, de bol van de fastferment heeft geen losse dop. Denk er ook aan dat het gist in de bol ook nog actief kan zijn, heb al wel eens een jampot gehad die begon over te stromen in de koelkast.  :P

/edit, ik kijk nu op de site van Brouwland en zie dat er nu ook een 53 liter variant is van de fastferment.

Voor elk formaat inmiddels een druppeltje dus :)

15 tot 25 liter brouwen, kleine FF
25 tot (gok) 33 liter FS
35 tot 45 liter grote FF

db

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #43 Gepost op: 08-10-2017 18:35 u »
/edit, ik kijk nu op de site van Brouwland en zie dat er nu ook een 53 liter variant is van de fastferment.

Voor elk formaat inmiddels een druppeltje dus :)

15 tot 25 liter brouwen, kleine FF
25 tot (gok) 33 liter FS
35 tot 45 liter grote FF

db
fermentasaurus is 36l (totaal volume)

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #44 Gepost op: 08-10-2017 19:28 u »
Wow die fermentasaurus ziet er goed uit, eindelijk een betaalbare kusntof cct waarover goed is nagedacht.
De fastferment is ook prima maar heeft wat nadelen, zoals het gebruik van een ball valve ect....

Ik denk dat de ontwikkelaars goed hebben gekeken naar de minpunten en nu dus met een mooi alternatief op de markt komen.

Ik ga hem in ieder geval bestellen!

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 08-10-2017 21:51 u »
Als je dir filmpje bekijkt, is het toch niet allemaal koek en ei.

https://www.youtube.com/watch?v=y_RQKeFlwfA

Het lijkt me ook lastig om goed koolzuur op de fles of in het vat zelf te hebben op het moment dat je onder druk gaat vergisten. Immers dit is temperatuurs afhankelijk. Vergist je je bier bij 23-24C dan is 2,4 bar te weinig voor goed koolzuur, bij 8-10C wellicht te veel, :weetniet:

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 08-10-2017 23:00 u »

Het lijkt me ook lastig om goed koolzuur op de fles of in het vat zelf te hebben op het moment dat je onder druk gaat vergisten. Immers dit is temperatuurs afhankelijk. Vergist je je bier bij 23-24C dan is 2,4 bar te weinig voor goed koolzuur, bij 8-10C wellicht te veel, :weetniet:

Ik heb in dat filmpje geen noemenswaardige nadelen gevonden, waardoor ik voor een ander gistvat zou kiezen.

Ja carboniseren, dat kan je toch controleren in je vergistingskast dus lagere temperatuur en lagere druk, ideaal.

Ik zou wel gist direct aftappen ipv via dat flesje, das was wat problematisch maar niet onoplosbaar. gewoon aftappen met een Mason jar eronder en dan zou je de slurrie ook kunnen bewaren.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #47 Gepost op: 08-10-2017 23:03 u »
Mooi filmpje dank je voor de link.

Hiermee kan je onder een paar honderd millibar tot 1 bar vergisten en de rest van het koolzuur normaal in het fust carboniseren. Mooi ding die Fermentasaurus. Die wil ik ook. Mij valt op dat de conus prachtig schoon is. In combinatie met onderstaand drukventiel op ebay heb je volgens mij iets wat de kwaliteit van mijn bier verder kan verbeteren.
http://www.ebay.com/itm/Homebrew-Beer-Brew-Ball-Lock-Pressure-Relief-Valve-W-Guage-0-15psi-Adjustable-/192316046332?hash=item2cc6edfbfc:g:LkoAAOSwNglZyKbk

Ik heb al een PET fles van 23 liter en die zijn zo glad zodat ze met wat PBW prima schoon te maken zijn

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 09-10-2017 10:34 u »

Hij geeft zelf in het filmpje toe dat hij teveel trub van de hop mee had overgeheveld en dat er in de instructies stond dat niet te doen.
Daarom moet hij zo vaak die bol schoonmaken.
En ik wil er toch geen druk opzetten.

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #49 Gepost op: 09-10-2017 11:03 u »
Hij geeft zelf in het filmpje toe dat hij teveel trub van de hop mee had overgeheveld en dat er in de instructies stond dat niet te doen.
Daarom moet hij zo vaak die bol schoonmaken.
En ik wil er toch geen druk opzetten.
Nee ik ook niet, of in ieder geval niet meteen. Wie weet ga ik later toch nog met kegs aan de gang.
Je kan het natuurlijk ook even een half uur laten staan voordat je pitcht, dan kan de trub uitzakken en kan je het er alvast uithalen met die bol.
Wel lijkt een bol van 0,5l sowieso te klein op een gistvat van 36l. Als ik het een beetje inschat heb ik op kleinere volumes al meer dan een halve liter gist.
Maar ik heb in andere filmpjes over dit ding al vaker gezien dat die klep verstopt raakt. Misschien toch een te kleine diameter...

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 09-10-2017 12:34 u »
Citaat
Ja carboniseren, dat kan je toch controleren in je vergistingskast dus lagere temperatuur en lagere druk, ideaal.

Ik weet niet precies hoe je dit wilt doen. Stel dat je vergist bij 22C, dan is de koolzuurdruk (van max. 2.4 bar) te laag voor voldoende koolzuur bij uitschenktemperatuur (5C). Je zou dus op een moment dat de vergisting nog bezig is de temperatuur moeten verlagen (maar naar welke temperatuur?) en maar hopen dat de gisting dan niet voortijdig stil valt.
Stel dat je vergist bij 8-10C, mogelijk is 2.4 bar dan teveel koolzuur bij uitschenktemperatuur, dus moet je de temperatuur eerst iets verhogen om wat druk kwijt te raken en dan terug naar uitschenktemperatuur.
Ik heb ook het gevoel dat de hoeveelheid lege ruimte in het gistvat , die groter wordt bij uitschenken (je trekt dan immers lucht naar binnen), een invloed zal hebben op het koolzuurgehalte in het bier als je het vat niet in korte tijd leeg tapt.

Ik moet het eerst nog maar eens zien of het allemaal zo makkelijk gaat als het lijkt. Ben benieuwd naar je bevindingen.

Vooralsnog zie ik al enig voordeel dat je direct kunt bottelen vanuit dit vat.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #51 Gepost op: 09-10-2017 12:49 u »
fermentasaurus is 36l (totaal volume)

Ja, maar doe er maar eens 36 liter in om te vergisten :)

Vooral een mooie om te proberen met een weizengist ;)

db

Online Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 09-10-2017 13:25 u »
Ik weet niet precies hoe je dit wilt doen. Stel dat je vergist bij 22C, dan is de koolzuurdruk (van max. 2.4 bar) te laag voor voldoende koolzuur bij uitschenktemperatuur (5C). Je zou dus op een moment dat de vergisting nog bezig is de temperatuur moeten verlagen (maar naar welke temperatuur?) en maar hopen dat de gisting dan niet voortijdig stil valt.
Stel dat je vergist bij 8-10C, mogelijk is 2.4 bar dan teveel koolzuur bij uitschenktemperatuur, dus moet je de temperatuur eerst iets verhogen om wat druk kwijt te raken en dan terug naar uitschenktemperatuur.
Ik heb ook het gevoel dat de hoeveelheid lege ruimte in het gistvat , die groter wordt bij uitschenken (je trekt dan immers lucht naar binnen), een invloed zal hebben op het koolzuurgehalte in het bier als je het vat niet in korte tijd leeg tapt.

Ik moet het eerst nog maar eens zien of het allemaal zo makkelijk gaat als het lijkt. Ben benieuwd naar je bevindingen.

Vooralsnog zie ik al enig voordeel dat je direct kunt bottelen vanuit dit vat.

Als je toch al sodakegs gebruikt en een koolzuurfles .e.d. is het heel eenvoudig om de druk wat te verhogen met geforceerde carbonisatie. Koolzuur kost ook de wereld niet. Gewoon een tabel met de koolzuurdruk in verhouding met de temperatuur volgen.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 09-10-2017 13:53 u »
Natuurlijk, dan moet je net sodakegs gebruiken en die heeft niet elke hobbybrouwer.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #54 Gepost op: 09-10-2017 23:22 u »
Veel bieren gaan bij mij in soda kegs en die worden vrijwel allemaal geforceerd gecarboniseerd. En dat kan dan ook alleen duurt dat dan minder dan een week. De drukregelaar van eBay heb ik al besteld en over een tijdje de Fermentasaurus. Doorzichtig, licht in gewicht, PET en de mogelijkheid onder druk te vergisten. Lijkt me bijna ideaal. Alleen een iets groter volume (50 liter) zou me nog beter uitkomen. Dan is er meer kopruimte. Tegen die tijd eens ervaren of de iSpindel tegen 1 Bar overdruk kan. Ik verwacht van wel.

Offline Brambo

• Vol lid
« Reactie #55 Gepost op: 10-10-2017 12:38 u »
Op de site van Brouwland staat dat de hoogte 67 cm is, zou dit inclusief waterslot zijn of niet?

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #56 Gepost op: 10-10-2017 13:43 u »
Op de site van Brouwland staat dat de hoogte 67 cm is, zou dit inclusief waterslot zijn of niet?

Das alleen de verpakking...
Hij is zo'n 955 mm incl standaard en waterslot.

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #57 Gepost op: 10-10-2017 14:20 u »
Dat is wel een mooi ding, ben benieuwd wat de ervaringen zullen zijn

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #58 Gepost op: 10-10-2017 22:13 u »
Graag de titel aanpassen. Chronical is van een andere fabrikant?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Fermentasaurus Uni Tank
« Reactie #59 Gepost op: 10-10-2017 22:26 u »

Titel is aangepast. Deze in overeenstemming gebracht met de site Oxebar.

Offline mvdhiele

• Senior lid
« Reactie #60 Gepost op: 11-10-2017 20:05 u »
Ik vind dit ook een hartstikke leuk ding en denk dat ik hem ook aan ga schaffen.
En inderdaad alleen om in te vergisten en vooralsnog niet om er druk op te zetten.

Ik heb in de Fermentasaurus een gat geboord voor een aftapkraan, die ik erop heb gezet.
Van daaruit vul ik mijn flessen. Ideaal.

Ik volg de vergisting, dit is mooi zichtbaar door het transparante kunststof.

De Fermentasaurus onder druk gebruiken is wel leuk (ik heb het overwogen), maar op de Fermentasaurus staat met dikke
letters dat het apparaat na een bepaalde datum NIET meer onder druk gebruikt mag worden.

Schoonmaken viel me ook mee, beetje heet water en Puro Caustic en af en toe draaien en schudden.

Ik ben tot nu toe zeer tevreden!

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #61 Gepost op: 20-10-2017 15:26 u »
Bij de brouwstore krijg je de drukset er gratis bij als je preordered.

http://www.brouwstore.nl/fermentasaurus-startpakket-pre-order

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 20-10-2017 15:47 u »
Ik kwam het volgende tegen over de fermentasaurus:
https://www.reddit.com/r/Homebrewing/comments/60xpzq/fermentasaurus_conical_pet_fermenter/
Dus let goed op wanneer je deze onder druk gebruikt en opletten met pbw en oxi.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #63 Gepost op: 20-10-2017 16:51 u »
https://www.reddit.com/r/Homebrewing/comments/60xpzq/fermentasaurus_conical_pet_fermenter/

Pet kan niet tegen natronloog dan valt het uit elkaar.

Offline mvdhiele

• Senior lid
« Reactie #64 Gepost op: 20-10-2017 17:04 u »

Dus Puro Caustic kan geen kwaad?

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #65 Gepost op: 20-10-2017 17:10 u »
pet kan niet tegen natronloog dan valt het uit elkaar
In dat zelfde draadje wordt opgemerkt dat de fabricant gewoon percarbonaat (oxi, PBW) aanraadt. Zal wel mee vallen dus.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 20-10-2017 17:42 u »
Bij de brouwstore krijg je de drukset er gratis bij als je preordered.

Heel mooie aanbieding, en slim van Brouwstore!

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #67 Gepost op: 20-10-2017 17:44 u »
Bij Brouwland ook.

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 20-10-2017 19:43 u »
pet kan niet tegen natronloog dan valt het uit elkaar
Kan inderdaad niks vinden over PET en percarbonaat.

Dus Puro Caustic kan geen kwaad?
Caustic is natronloog met chloor. Ik ben geen chemicus maar probeer het niet teveel te gebruiken, zeker icm hoge druk.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #69 Gepost op: 20-10-2017 20:34 u »
Kan inderdaad niks vinden over PET en percarbonaat.
Caustic is natronloog met chloor. Ik ben geen chemicus maar probeer het niet teveel te gebruiken, zeker icm hoge druk.
Gooi eens wat van dat spul in een pet limonadefles en wacht een tijdje. Dan weet je ook wat er gebeurt als je het in een pet tank gooit. Heb  ik ooit al eens geprobeerd, vandaar.

Offline mvdhiele

• Senior lid
« Reactie #70 Gepost op: 20-10-2017 20:38 u »
gooi eens wat van dat spul in een pet limonadefles en wacht een tijdje. dan weet je ook wat er gebeurt als je het in een pet tank gooit. heb  ik ooit al eens geprobeerd, vandaar.

Hoe maak je het PET gistvat dan schoon?
Ik doe het al jaren met caustic, goed warm water, niet kokend, en goed schudden.
Gaat in mijn optiek altijd goed.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #71 Gepost op: 20-10-2017 20:45 u »
Ik doe het al jaren met caustic, goed warm water, niet kokend, en goed schudden.
Kan zijn dat PET minder snel aangetast wordt als de concentratie natronloog en temperatuur onder een bepaalde kritische waar de ligt. Ik gebruik 3% 80 ºC voor reinigen van smerige flessen, maar dat ging dus mis bij PET, ook bij lagere temperatuur al mis.
Misschien kan een chemicus aangeven wat er precies mis gaat.   

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #73 Gepost op: 20-10-2017 20:51 u »
Gooi eens wat van dat spul in een pet limonadefles en wacht een tijdje. Dan weet je ook wat er gebeurt als je het in een pet tank gooit. Heb  ik ooit al eens geprobeerd, vandaar.
Uit de instructie sheet van de fabrikant:

11. Only use chemical cleaners and sanitizers that are approved by Oxebar.  Cleaners must be
diluted to suitable strengths before use.  If extended contact time is expected, then users must
ensure that cleaners are chemically compatible with PET, NBR, EPDM, Nylon and Stainless
Steel.  Possible cleaning/sanitizing agents include:
a. Diluted Phosphoric Acid Based Sanitizers (diluted to no rinse strength, e.g. 15ml per 10L)
b. Diluted Peroxide Based Cleaners (e.g. 1 teaspoon Sodium Percarbonate per litre of H20)
c. Sodium Metabisulfite or Camden tablets
d. Sodium Hydroxide solution (<20g NaCl per litre H2O)

Verder heb ik ook PET carboys en ook daarbij werd o.a. percarbonaat aangeraden

Wel belangrijk, geen water boven 50 graden gebruiken!

Offline mvdhiele

• Senior lid
« Reactie #74 Gepost op: 20-10-2017 20:53 u »
zie https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/164871-natronloog-bewaren-in-een-pet-fles/

Dit artikel gaat over het bewaren van natronloog in een PET fles.
Bij het schoonmaken van de Fermentasaurus is de contacttijd misschien een half uur.
En de concentratie is minder hoog.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #75 Gepost op: 20-10-2017 20:54 u »
Met flink geconcentreerde chloor kun je ook goed resten gist, hopharsen etc verwijderen. Daar kan PET wel tegen dacht ik.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #76 Gepost op: 20-10-2017 20:57 u »
Bij het schoonmaken van de Fermentasaurus is de contacttijd misschien een half uur.
Dan zal het dus een tijdje goed gaan.

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #77 Gepost op: 20-10-2017 21:04 u »
Inderdaad, natronloog stock oplossing kan wel 6 molair zijn...
Plus dit staat dagen/weken/maanden.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #78 Gepost op: 20-10-2017 22:35 u »
Bij de Brouwstore krijg je de drukset er gratis bij als je preordered.

Dank voor de tip!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #79 Gepost op: 20-10-2017 23:02 u »
Inderdaad, natronloog stock oplossing kan wel 6 molair zijn...
Plus dit staat dagen/weken/maanden.
Net een pet bierflesje gevuld met 2% natronloog. Eens kijken morgen wat de status is.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #80 Gepost op: 21-10-2017 09:49 u »
Net een pet bierflesje gevuld met 2% natronloog bij kamertemperatuur. Eens kijken morgen wat de status is.

Na 1 nacht lijkt er niets aan de hand. 

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #81 Gepost op: 21-10-2017 16:15 u »
Warm water met PBW en je PET vergistingsfles is in korte tijd weer kraakhelder. Pet is mooi spul om schoon te maken. Ik kan niet wachten tot mijn Fermentasaurus binnen is.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #82 Gepost op: 22-10-2017 01:32 u »
Hehe ja de chronical lijn, das nog mooier spul.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #83 Gepost op: 22-10-2017 01:34 u »
Warm water met PBW en je PET vergistingsfles is in korte tijd weer kraakhelder. Pet is mooi spul om schoon te maken. Ik kan niet wachten tot mijn Fermentasaurus binnen is.

Helemaal mee eens, ik heb ook hoge verwachtingen van die tank, het ziet er werkelijk heel doordacht uit.
Ook maar een pre-order gedaan. Ik vraag me af hoeveel er al besteld zijn.

Het enige wat ik niet kon vinden op het vat was een thermowell, maar die is natuurlijk heel simpel te realiseren.

Ik heb zo een vermoeden dat de fastferment wat markt gaat verliezen.

Offline bjorri

• Senior lid
  • eeuwige beginner
« Reactie #84 Gepost op: 23-10-2017 09:37 u »
Ik twijfel alleen nog of dit ding ook in een koelkast past. Als je zelf een constructie moet verzinnen is verwarmen geen punt maar koelen zal wel lastig worden. Een betaalbare losse koelunit heb ik nog niet gevonden. Die peltier elementen vreten stroom en leveren nauwelijks resultaat.

Offline Fruitbiertje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #85 Gepost op: 23-10-2017 12:06 u »
Citaat
Ik twijfel alleen nog of dit ding ook in een koelkast past

Dit is ook mijn grootste nadeel aan deze tank.
Denk dat je toch zeker een koelkast moet hebben (of kopen) van zo'n 140 hoog. (Marktplaats veel minder aanbod, dan de tafelmodelen)
Heb je al een fastferment, dan kan je hem volgens mij zo 1 op 1 vervangen, maar volgens mij heb je de fastferment dan ook nog niet zo lang. Zonde om weg te doen dan.
Denk wel dat de fermentasaurus een hoop meer voordelen heeft tov de fastferment, zoals de doorzichtigheid, vlinderklep, iets meer inhoud, en in mijn ogen het belangrijkste het onder druk zetten, en daardoor het van bovenaf kunnen aftappen.
Daarom verbaas ik mij ook wel over het stappunt van mvdhiele
Citaat
De Fermentasaurus onder druk gebruiken is wel leuk (ik heb het overwogen), maar op de Fermentasaurus staat met dikke
letters dat het apparaat na een bepaalde datum NIET meer onder druk gebruikt mag worden.

Na wat onderzoek over de fermentasaurus kom je al snel een filmpje tegen op you tube: https://www.youtube.com/watch?v=ZPfpgzMMrok
Hier wordt duidelijk uitgelegd waarom de datum op het vat staat, en hoe je voor jezelf ook de datum kan verlengen, en het vat kan testen op de druk.
Deze zou volgens de site van fermentasauris: http://www.oxebar.com.au/fermentasaurus/ tot een druk van 7 bar aankunnen, en op 5 bar getest worden.
Vertrouw je dit nu niet, dan zou je voor ongeveer 40 dollar een nieuw vat kunnen kopen.
Dit waarschijnlijk( nog ) niet in Nederland, maar als er maar genoeg afgenomen wordt bij Brouwland en/of brouwstore, dan misschien wel.
Wij zuiniger hollanders zullen hem eerder testen dan vervangen, maar toch ;D

Wat verder nog wel opvalt vooral van de youtube filmpjes, maar ook van forums, is dat de vlinderklep wel vaak verstopt raakt.
Nu twijfel ik of dat ook niet bij de rvs cct gebeurt, maar dat je dat dan niet merkt, omdat je het niet ziet?
Denk dat je de plussen en de minnen bij elkaar moet optellen, en denk dat je dan met de fermentasaurus op een aardige plus uitkomt

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #86 Gepost op: 23-10-2017 13:09 u »
Ik heb een 120 cm inbouwkoelkast (die gewoon kaal in mijn schuur staat, niet ingebouwd dus), ook van Markplaats.
Daar heb ik ~91 cm boven het plankje dat op de compressor rust.
Als ik het waterslot niet bovenop maar met een slangetje elders plaats, gaat het dus net.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #87 Gepost op: 27-10-2017 20:11 u »
Na 1 nacht lijkt er niets aan de hand. 
Vanavond nogmaals gekeken. Hoewel je het op het eerste gezicht niet zag zat er een scheur in de bodem en liep de loog er aan de onderkant uit als ik in het flesje knijp, en dat bij nog maar bij een concentratie van 2% en ca 15 ºC omgevingstemperatuur. 

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #88 Gepost op: 27-10-2017 21:38 u »
Goed om te weten, maar ik was toch al van plan om alleen met enzybrew te werken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #89 Gepost op: 27-10-2017 22:36 u »
Goed om te weten, maar ik was toch al van plan om alleen met enzybrew te werken.
Ja ik zou zo'n mooi PET gistingsvat daarom niet graag aan de natronloog onderwerpen. Niet alleen zonde van je vat, maar wordt ook nog een kliederboel als je het niet in de gaten hebt en je gistende wort er halverwege de gisting uitspuit nadat je 1e 10 brouwsels zonder problemen verlopen, maar al sluipend je gistingsvat wordt aangetast.

Offline meij

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #90 Gepost op: 09-11-2017 11:53 u »
Weet iemand of de draaikop van de gistopvangbak dezelfde diameter heeft als een 0.5 liter frisdrankfles?

Online MojoPriest

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #91 Gepost op: 09-11-2017 14:28 u »
Weet iemand of de draaikop van de gistopvangbak dezelfde diameter heeft als een 0.5 liter frisdrankfles?

Ik heb hier een fermentasaurus en nee helaas is de dop van de opvangfles groter dan die van een frisdrankfles.

Online MojoPriest

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #92 Gepost op: 09-11-2017 14:37 u »
Hier wat foto's van mijn Fermentasaurus. Het is erg interessant dat je de vergisting zo goed kan zien.

Ik heb hem pas net (gekocht via Ebay) en dit is mijn eerste batch, dus ik heb helaas nog niet veel ervaringen. Wat wel opvalt is de kwaliteit van de onderdelen zoals de vlinderklep. Ik heb helaas wel een tank met een deuk maar daar gaat het bier niet minder om smaken!

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #93 Gepost op: 09-11-2017 15:11 u »
Heb ergens gelezen dat de flessen van zo'n apparaat waarmee je zelf koolzuur in water en frisdrank kan maken er wel op passen.
Soda stream of ander merk. Wie weet helpt dat bij je zoektocht.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #94 Gepost op: 09-11-2017 21:52 u »
Ik heb zo een vermoeden dat de fastferment wat markt gaat verliezen.

Dat weet ik nog zo niet. Er zijn toch voordelen en nadelen aan beide systemen.

Als ik moest kiezen...

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #95 Gepost op: 09-11-2017 21:59 u »
Hopelijk komt ie snel naar Nederland, ik ben benieuwd.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #96 Gepost op: 09-11-2017 23:56 u »
Hopelijk komt ie snel naar Nederland, ik ben benieuwd.
December...

Verschil in de grootte van de bovenste opening: De Fermentasaurus, daar kan je met je hand niet in, het gat is te klein. Dat is jammer om te reinigen en zo, de binnenkant is niet bereikbaar. De Fastferment heeft een veel ruimere opening, daar gaat dat wel.

De overgang van kraan naar bol:
Bij de Fastferment zakt alle gist langs een gladde overgang door in de bol.
De Fermentasaurus heeft een horizontale rand waar de gist blijft liggen. Het lijkt haast onmogelijk om alle gist in de bol te krijgen. Lastig als je suiker wilt mengen en rechtstreeks wilt bottelen.
De Fermentasaurus heeft volledig teflontapevrije aansluitingen. Dat is weer slim.
Ook staander is inclusief. Die is wel wiebeliger dan die van Fastferment.

Tja, de heldere Fermentasaurus, dat is natuurlijk mooi om te zien. Wel bedekken om lichtsmaak te vermijden.

Bij de Fermentasaurus na de vergisting kunnen carboniseren, dat is ook leuk. Direct bottelen met de Blichmann Beergun, of rechtsreeks tappen alsof het een NC-keg is. Super!

Let wel, vergisten onder druk, dat is een ander verhaal, en dat zal ik never nooit promoten.

Offline Ansius

• Senior lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #97 Gepost op: 10-11-2017 17:00 u »
Let wel, vergisten onder druk, dat is een ander verhaal, en dat zal ik never nooit promoten.

Wil je dat een beetje toelichten?

Offline HermanH

• Senior lid
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #98 Gepost op: 10-11-2017 17:26 u »
Wil je dat een beetje toelichten?

Vergisten onder druk geeft cleanere bieren, is zeer goed voor pils en IPA's zonder estervorming. Bieren die veel esters nodig hebben zullen beter niet onder druk vergist worden, wel kan je in het begin van de gisting direct aan hogere temperatuur vergisten als je onder druk gaat, er worden zo bijna geen esters gevormd en toch is de temperatuur relatief hoog bij de opstart. Ik heb onlangs een druksetje gemaakt op mijn Chinese CCT en ga er binnenkort een eerste keer mee werken, ben benieuwd. De max. druk is nu ingesteld op 1 Bar, heb het gewoon laten "proefdraaien" met water, suiker, gist en gistvoeding om te kunnen "fijnregelen" zonder de stress er een brouwsel aan te verliezen of andere verrassingen te voorkomen...  :brouwen:
http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/drukset_CCT.jpg
http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/drukset_CCT2.jpg

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #99 Gepost op: 10-11-2017 18:29 u »
Toegepast op mijn persoonlijke brouwinrichting ben ik beter af met fastferment. Ik hoef maar 1 x te tapen want ik heb een andere kraan met 2 koppelingen. Kraan kan ik dus loshalen. Alles in reinigingsmiddel en ontsmetten en nog nooit een infectie gehad gelukkig.

Offline Ansius

• Senior lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #100 Gepost op: 12-11-2017 10:55 u »
Vergisten onder druk geeft cleanere bieren, is zeer goed voor pils en IPA's zonder estervorming. Bieren die veel esters nodig hebben zullen beter niet onder druk vergist worden, wel kan je in het begin van de gisting direct aan hogere temperatuur vergisten als je onder druk gaat, er worden zo bijna geen esters gevormd en toch is de temperatuur relatief hoog bij de opstart. Ik heb onlangs een druksetje gemaakt op mijn Chinese CCT en ga er binnenkort een eerste keer mee werken, ben benieuwd. De max. druk is nu ingesteld op 1 Bar, heb het gewoon laten "proefdraaien" met water, suiker, gist en gistvoeding om te kunnen "fijnregelen" zonder de stress er een brouwsel aan te verliezen of andere verrassingen te voorkomen...  :brouwen:
http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/drukset_CCT.jpg
http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/drukset_CCT2.jpg

Heeft EBC hier nog wat aan toe te voegen?

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #101 Gepost op: 12-11-2017 15:38 u »
Heeft EBC hier nog wat aan toe te voegen?

Je zult inderdaad een instelbare drukregelaar moeten installeren. En dan hopen dat die goed functioneert.

Maar wat indien je wat veel gistschuim krijgt? Een blow-off heb je niet en je regelaar zit er zo vol mee. Dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk niet meer.

En als dat ding ontploft hoop je dat er niemand in de buurt is. Dan heb je geluk, maar dan heb je nog wel 20 liter bier tegen je plafond en muren zitten. Happy cleaning!

Offline HermanH

• Senior lid
« Reactie #102 Gepost op: 12-11-2017 19:25 u »
Je zult inderdaad een instelbare drukregelaar moeten installeren. En dan hopen dat die goed functioneert.
Maar wat indien je wat veel gistschuim krijgt? Een blow-off heb je niet en je regelaar zit er zo vol mee. Dan werkt hij hoogstwaarschijnlijk niet meer.
En als dat ding ontploft hoop je dat er niemand in de buurt is. Dan heb je geluk, maar dan heb je nog wel 20 liter bier tegen je plafond en muren zitten. Happy cleaning!

Daar kan je op voorhand wel iets aan doen, denk ook dat onder druk er iets minder schuim zal geproduceerd worden, en natuurlijk een WM-gist ga je dan niet gebruiken omdat deze gist en het uiteindelijke bier daarmee veel esters vraagt, hieronder een voorbeeld van zo'n product:
http://www.thehomebrewcompany.ie/antifoam-vinoferm-100-ml-p-1597.html of bvb http://www.ebay.com.au/itm/2-PACK-Kerry-FERMCAP-S-Anti-Foam-Agent-5-Ounce-Wort-Boil-Over-Homebrew-Beer-/281597421359 Je kan ook je gistvat maar voor de helft vullen, is ook een optie natuurlijk.
Maar inderdaad, als de klep faalt zal de druk snel oplopen, bij mijn test stond de CCT in 6 uur tijd op 1 Bar, doch eer een rvs CCT zal barsten zal dat al ettelijke kilotjes druk moeten zijn denk ik...   :brouwen:

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #103 Gepost op: 12-11-2017 19:40 u »

Een extra overdrukventiel in de leiding of deksel zetten. Loopt het in ieder geval met een sisser af.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #104 Gepost op: 12-11-2017 19:47 u »

Overschuimers zijn inderdaad vervelend bij het onder druk vergisten. Op de Fermantasaurus zit volgens mij een overdruk ventiel (zoiets als op een soda keg). Dit is naast de drukregelaar een tweede mogelijkheid om (automatisch) overdruk af te laten. Nu ben ik een 60 liter vat gewend om 18 .. 30 liter in te vergisten. Hiermee heb ik nooit een blow off nodig gehad. Maar met zo'n 35 liter Fermentasaurus zal ik hier wel beter op moeten letten.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #105 Gepost op: 12-11-2017 20:08 u »
De Fermentasaurus is gemaakt om met waterslot te vergisten. Daarna kan je het bier carboniseren.

Vergisten onder druk is je eigen verantwoordelijkheid.

Ik zou het niet doen, ik zie er ook geen enkele reden toe. Het levert je niks op. Vergelijk die arme 20 liter niet met de 20+ hl tanks in grote brouwerijen. Maak jezelf niet groter dan je bent.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #106 Gepost op: 12-11-2017 20:09 u »
Daar kan je op voorhand wel iets aan doen, denk ook dat onder druk er iets minder schuim zal geproduceerd worden, en natuurlijk een WM-gist ga je dan niet gebruiken omdat deze gist en het uiteindelijke bier daarmee veel esters vraagt, hieronder een voorbeeld van zo'n product:
http://www.thehomebrewcompany.ie/antifoam-vinoferm-100-ml-p-1597.html of bvb http://www.ebay.com.au/itm/2-PACK-Kerry-FERMCAP-S-Anti-Foam-Agent-5-Ounce-Wort-Boil-Over-Homebrew-Beer-/281597421359 Je kan ook je gistvat maar voor de helft vullen, is ook een optie natuurlijk.
Maar inderdaad, als de klep faalt zal de druk snel oplopen, bij mijn test stond de CCT in 6 uur tijd op 1 Bar, doch eer een rvs CCT zal barsten zal dat al ettelijke kilotjes druk moeten zijn denk ik...   :brouwen:

Dat antischuimspul kan je gewoon bij Brouwland kopen. Het is een siliconenproduct. Werkt prima, ook tijdens het koken, maar je moet het wel in je bier willen hebben.
Het probleem is dat blow-off altijd gebeurt als je er niet bent. Je kan niet de hele dag naast je Fermentasaurus gaan zitten. Maar goed, doe wat je niet laten kan. Als je werkelijk denkt dat je bier er beter van wordt...  :weetniet:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #107 Gepost op: 12-11-2017 20:14 u »
Overschuimers zijn inderdaad vervelend bij het onder druk vergisten. Op de Fermantasaurus zit volgens mij een overdruk ventiel (zoiets als op een soda keg). Dit is naast de drukregelaar een tweede mogelijkheid om (automatisch) overdruk af te laten.

Ook dat ventiel faalt bij overschuimen...

Offline HermanH

• Senior lid
« Reactie #108 Gepost op: 12-11-2017 22:24 u »
Dat antischuimspul kan je gewoon bij Brouwland kopen. Het is een siliconenproduct. Werkt prima, ook tijdens het koken, maar je moet het wel in je bier willen hebben.
Dat weet ik, en ook dat jij daar (soms?) werkt, dus die link heb ik niet geplaatst, ik wou geen belangenvermenging insinueren...

Het probleem is dat blow-off altijd gebeurt als je er niet bent. Je kan niet de hele dag naast je Fermentasaurus gaan zitten. Maar goed, doe wat je niet laten kan. Als je werkelijk denkt dat je bier er beter van wordt ...  :weetniet:
Ik heb 2 rvs CCT's, dus ik ben er gerust in dat deze tegen een pak meer druk kunnen dan die Fermentasaurus mocht er iets met mijn drukventiel gebeuren, en ook, ik regel meestal mijn brouwsels (ook al waren deze nog niet onder druk) dat tegen ik op reis ben of het huis uit moet voor een paar dagen, dat er geen handelingen moeten gebeuren of een vergisting bezig is, ik heb momenteel 2 zonen thuis die de boel in het oog kunnen houden, dus daar zit het wel sneu. En of mijn bier er beter van gaat worden zal ik de komende brouwsels wel ondervinden, in ieder geval, een tripel ga ik niet onder druk vergisten, maar dit houdt de hobby boeiend, experimenteren kan geen kwaad en het is soms leerrijk...  :brouwen:

Online RoyB

• Junior lid
  • **
  • Met mijn neus in de schuimkraag gevallen.
« Reactie #109 Gepost op: 14-11-2017 08:13 u »

Een drukregelaar voor gas zou wellicht verstoppen. Bij een druk waarbij het cilinder zou springen zou er echter zelfs nog een skippybal doorheen komen denk ik... maar goed, inderdaad beter geen risico lopen. Er zijn ook drukregelaars op de markt die met vloeistoffen en vuiligheid overweg kunnen, zijn niet eens veel duurder. Ik zou dan ook altijd de juiste drukregelaar kiezen.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #110 Gepost op: 08-12-2017 13:39 u »
Ik heb zojuist bericht gekregen van Brouwstore dat de Fermentasaurus onderweg is.
De pre-orders gaan dus de deur uit. Das goed nieuws. Hopelijk heeft iedereen spoedig zijn Fermentasaurus binnen.

Ik ga er wel mee onder druk vergisten, met een overdrukventiel. Over ploffen maak ik me niet druk.
Er zit een overdukventiel op de deksel. Ook als die verstopt raakt (wat ik niet geloof) dan zal er eerder ergens een lek komen dan dat dat ding ontploft.

Nu nog uitzoeken wat voor overdrukventiel het gaat worden.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #111 Gepost op: 08-12-2017 18:13 u »
Ik heb hem van de week al gekregen.
Maar nog niet gebruikt of zo ga waarschijnlijk volgende week brouwen.
En dan ermee vergisten.

Offline FrankOD

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #112 Gepost op: 08-12-2017 20:25 u »
Vandaag ook bericht gekregen van Brouwstore,  ik hoop niet dat de postbode morgen ingesneeuwd raakt.. ben benieuwd !

En toevallig vandaag ook een overdrukventiel binnen gekregen via ali-express (besteld 28 nov. gaat steeds sneller tegenwoordig)
https://nl.aliexpress.com/item/Adjustable-Pressure-Relief-Valve-with-Guage-0-15psi-Pressure-valve-With-Thread-Gas-Ball-Lock-For/32823420683.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.yrKrMF

En vandaag ook een picknick tapje besteld voor € 5,48 thuisbezorgd, ook geen geld..

Straks in de kerstvakantie maar eens uitproberen!
Het vergisten onder druk lijkt me interressant voor het maken Pilsener ?..  voor het overige ga ik denk ik het gewone waterslot gebruiken..

Gaat nog wel passen en meten worden in mijn vergistingskoelkast

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #113 Gepost op: 09-12-2017 12:29 u »
Ik heb een aantal mensen wat aannames zien maken over dit vat, zonder deze werkelijk gezien te hebben.
Hierbij wil ik een paar dingen aanmerken:

Het vergistingsvat zou niet voor fermenteren onder druk gemaakt zijn
- Jawel, want het staat ook op de doos omschreven. (Alleen is er nog geen drukregelaar van de fabrikant)

Het vergistingsvat zou kunnen ontploffen, bij vergisten en lageren onder druk
- Nee want er zit een 2.4 bar overdrukventiel op. Abs max druk is minimaal 3x de testdruk ofwel het vat kan 7,2 bar aan in theorie.
  Bij 7 bar is een verstopping naar mijn idee niet meer mogelijk.

Het gat in de opening zou te klein zijn om goed te kunnen schoonmaken
- Nee ik heb geen kleine handen en die passen er gewoon doorheen (krap), er is zeker voldoende ruimte om met een flessenborstel te reinigen.

Al met al denk ik dat het een prima product is, de kwaliteit van de materialen vind ik verassend goed, het frame is niet al te robuust uitgevoerd maar wel van RVS.

Verkies ik dit vat boven mijn fastferment?, ik denk het wel alleen kan ik dat pas echt goed beoordelen als ik een aantal brouwsels vergist heb.
Een groot nadeel vind ik dat er geen thermowell in het vat gemonteerd is. Al is dat wel zo gemaakt.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #114 Gepost op: 09-12-2017 14:09 u »
Hier ook vandaag binnengekregen. Ziet er goed uit. Misschien morgen brouwen en direct gebruiken. De sticker met de maatverdeling moet ik nog plakken. Ik denk dat ik er eerst 20 liter water in ga doen en dan zorgen dat die bij 20 liter (normaal brouwvolume) precies juist is.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #115 Gepost op: 09-12-2017 15:00 u »
Zo dacht ik het ook al want er staat nergens een tekentje of zo waar je moet beginnen met plakken.

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #116 Gepost op: 09-12-2017 15:30 u »
Ik heb hem ook binnen. Zal nog wel een maandje duren voordat ik hem voor het eerst gebruik, de eerst volgende brouw is een brett, die ga ik dus niet in mijn mooie nieuwe plastic doen...

Offline FrankOD

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #117 Gepost op: 09-12-2017 15:56 u »
Hier ook vandaag binnengekregen. Ziet er goed uit. Misschien morgen brouwen en direct gebruiken. De sticker met de maatverdeling moet ik nog plakken. Ik denk dat ik er eerst 20 liter water in ga doen en dan zorgen dat die bij 20 liter (normaal brouwvolume) precies juist is.

Hier ook binnen gekomen vanmiddag Wat zou verstandig zijn qua plakken op 20 ltr. Incl. of excl. gistfles?
(Denk zelf incl. )

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #118 Gepost op: 09-12-2017 17:35 u »
Ik zou zonder gistfles de maatverdeling plaatsen. Maar het is eigenlijk afhankelijk of je die gistfles er direct onder hang met de kraan open of dat je die fles er pas na de hoofdvergisting onder hangt.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #119 Gepost op: 09-12-2017 19:30 u »
Ja, de sticker plakken (netjes) was het lastigste van de montage.
vandaag even druktestje gedaan, veiligheid gaat netjes open net boven 2 bar.

Ik heb de gistfles niet eronder gehangen met het idee dat ik het belangrijker vind hoeveel ik uiteindelijk kan bottelen, en die gistfles gooi ik dan (bij de fastferment) leeg
of ik haal daar bier uit voor de metingen.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #120 Gepost op: Vandaag om 13:48 »
Voor mensen die  zelf een spunding valve willen maken voor vergisten onder druk kwam ik deze link tegen.
Ik heb het onderdeel besteld.

https://www.oluve.nl/luchtvering-onderdelen/koppelingen-luchtvering.html

Offline oengabunga

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Als het gebeurt ...... dan gebeurt het.
« Reactie #121 Gepost op: Vandaag om 14:04 »
Ik heb de fermentasaurus ook vandaag binnen gekregen, en meteen gemonteerd.
Nu kan ik m dus rechtstreeks aan mijn Gamko tapinstallatie hangen, maar wat heb ik er dan nog voor nodig?

Iemand die m ook gebruikt om rechtstreeks te tappen?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #122 Gepost op: Vandaag om 17:39 »
Volgens mij hetzelfde dan wat je nodig hebt om een soda keg te koppelen met je tapinstallatie. Het zijn dezelfde NC koppelingen die op de bijgekregen drukset zitten.

Misschien dat ik de Fermentaurus ook een keer direct ga gebruiken om te tappen maar dat zal een uitzondering zijn. Een keer leuk voor een feestje omdat je erdoor kan kijken maar een soda keg is handiger want die kan ik in de kelder zetten en dan is mijn gistvat weer vrij.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #123 Gepost op: Vandaag om 20:57 »
Gisteren een 11 liter proefbrouwsel gebrouwen om de net ontvangen Fermentasaurus uit te proberen. Mooi om te zien dat het schuim in het midden van het vat begint te ontstaan waardoor er een mooie stroming ontstaat in ook deze CCT. De gist die uitzakt schuift zo te zien prima naar beneden. Ben er al blij mee.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #124 Gepost op: Vandaag om 21:01 »
De gist die uitzakt schuift zo te zien prima naar beneden.

Als de helling van de CCT maar stijl genoeg is en het materiaal van de CCT glad is komt dat goed.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #125 Gepost op: Vandaag om 21:03 »
Ziet er mooi uit. Zo hebben we geen rvs meer nodig  ;D.

Trouwens de ballonkoolzuurteller en de tilthydrometer laten twee dezelfde sg-curves zien. Netjes.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #126 Gepost op: Vandaag om 21:38 »
Gisteren een 11 liter proefbrouwsel gebrouwen om de net ontvangen Fermentasaurus uit te proberen. Mooi om te zien dat het schuim in het midden van het vat begint te ontstaan waardoor er een mooie stroming ontstaat in ook deze CCT. De gist die uitzakt schuift zo te zien prima naar beneden. Ben er al blij mee.

Is het niet nodig om van begin af aan de bol eronder te hebben?

Offline FrankOD

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #127 Gepost op: Vandaag om 21:40 »

Dat dacht ik ook, hoe ga je het straks doen qua oxidatie? Gistfles eerst 'vullen' met CO2 voordat je m er onder schroeft?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #128 Gepost op: Vandaag om 21:44 »

Nee. Heb jij ooit een bol gezien onder een professionele CCT? Door een paar keer af te tappen raak je de gist in voldoende mate kwijt.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #129 Gepost op: Vandaag om 22:26 »
Zie mijn reactie hieronder.

Dat dacht ik ook, hoe ga je het straks doen qua oxidatie? Gistfles eerst 'vullen' met CO2 voordat je m er onder schroeft?
Lijkt me niet nodig en niet goed. In het begin zakt de gist dan direct in de bol terwijl je wil dat deze gist in de CCT blijft. En deze gist ga ik niet hergebruiken dus alleen aftappen wanneer de vergisting is afgelopen is voldoende. Maar wanneer ik er later de bol onder zou schroeven dan zou ik die inderdaad eerst met koolzuurgast vullen.

Ziet er mooi uit. Zo hebben we geen rvs meer nodig  ;D.

Trouwens de ballonkoolzuurteller en de tilthydrometer laten twee dezelfde sg-curves zien. Netjes.

Inderdaad die twee curves lopen mooi over elkaar. Hieronder een screenshot zodat anderen ook zien waar je het over hebt. De groene curve is die van de koolzuurproductiesensor en die turquoise curve is van de iSpindel.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #130 Gepost op: Vandaag om 22:56 »

Ja.

Ik zou dat zeker doen. Je kunt dan heel gemakkelijk alle gist in de bol krijgen, zonder oxidatie, en met veel minder verlies. Dus ook de bol NIET halverwege verwijderen.

De gist zakt pas als de vergisting afneemt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #131 Gepost op: Vandaag om 23:12 »
Door geen bol te gebruiken en een terugslagklepje te plaatsen voor het waterslot beperk je ook de kans op oxidatie.

Een met lucht gevulde bol plaatsen halverwege kan inderdaad zorgen voor een beperkte oxidatie. De lucht uit de bol komt dan door de gist heen in de CCT.

Nogmaals, zo'n bol heb je niet nodig. Wordt ook niet professioneel gebruikt. De gist wordt simpelweg meerdere afgetapt.