Hopfilter te gebruiken als wortfilter?

Gestart door Knobby, 08-03-2017 13:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Knobby

Hallo allen,
Mijn eerste post na al veel gelezen en opgestoken te hebben, en ik zoek nu wat advies van ervaren brouwers.
Ik heb de afgelopen tijd alle apparatuur bij elkaar gezocht en ga binnenkort mijn eerste graanbrouwsel doen.
Over één ding ben ik nog niet zeker.

Ik heb een brouwketel met kraan waar ik ook in wil maischen en spoelen.
Als filter heb ik deze hopfilter.
Ik hoop die ook te gebruiken als wortfilter.


Echter zit het gat van de kraan en dus ook deze filter best een stuk boven de bodem van de ketel. Ik kan ongeveer 4 liter water kwijt onder dit filter, en moet de ketel schuin houden om dit uit de kraan te laten lopen.
Ik wilde beginnen met een bescheiden volume (~25l ongeveer de helft van wat in deze ketel past)waar ik 4.1kg mout voor nodig heb.
Denken jullie dat ik zo een afdoende filterbed kan creëren of zal het filter daar boven uitsteken?

Wat ik nog zou kunnen doen is twee elleboog fittingen gebruiken om het filter te verlagen.Denken jullie dat dit nodig is?

Alvast heel erg bedankt voor jullie input!

Arjan

Jeroen D

Ik denk dat je bazooka er niet bovenuit zal steken. Maar je kunt dit vast wel berekenen als je de diameter van de pan weet.
Maar de onderste paar liter neem je inderdaad niet makkelijk mee.

2 knietjes zou een simpele oplossing kunnen zijn. Goedkoop en zo neem je weer wat extra mee.

Of de bazooka voldoende oppervlakte heeft om mooi te filteren betwijfel ik. Je zou ook naar een filterheks/ javal of soortgelijke oplossingen kunnen kijken. Dat zijn meer bewezen methodes. Maar kost weer geld.

Ik zou het eerst gewoon zo proberen, werkt het niet, dan gooi je het in een vergiet of zo (back up plan). En kijk je of je de volgende keer iets kunt verbeteren.

Fruitbiertje

Ook ik ben bijna klaar om met mijn eerste moutbrouwsel te beginnen.
Ik ga maischen in een koelbox, en omdat ik ook nog niet zeker was over het filter, hier advies gevraagd.
Degene die antwoord gaven, gebruikt veelal zelf ook een hop/bazooka filter. Sommige hadden ook een filterheks, maar gaven aan toch liever een bazooka filter te gebruiken.

Met spoelen en of schuin houden kan je altijd nog wel aan je beoogde aantal liters in je kookpan krijgen lijkt mij. Denk dat andere het ook wel zo ongeveer doen.

Knobby

Ik ben vooral bang dat de koek van het filterbed onder het niveau van de kraan zal liggen.
Heb voor de gemoedsrust maar 2 knie fittingen besteld :)

RienP

Ik gebruik al 2,5 jaar met heel veel tevredenheid een bazookafilter in m`n koelbox om te maischen. Dat werkt perfect.

ciesvandekwis

4 kg mout bovenop een bazooka = bazooka platgedrukt en filter potdicht + 5 kg stress, volgens mij  :nut:.
Waarom geen filterheks of zelf een hevelfilter (maar dan zonder hevel, en aangesloten met knelkoppeling op je kraan) maken?
Ff zoeken op hevelfilter of javalfilter hierboven rechts.

Hay

Ik zou ook voor de filterheks gaan of zelf iets maken van koperenbuis.
Ik had in mijn klarstein ook zo een filter die heb ik er meteen uitgehaald.
En heb ik van 12 mm koperenbuis met zaagsnedes een filter gemaakt en die aangesloten op de kraan.

witbierron

Hay  ik gebruik ook al een jaar een filterheks perfect ding  nog nooit geen problemen mee gehad   eerst 2 knietjes en een t stuk erop monteren  prima  ding

marc0871

Citaat van: Knobby op 08-03-2017  13:15 uHallo allen,
Mijn eerste post na al veel gelezen en opgestoken te hebben, en ik zoek nu wat advies van ervaren brouwers.
Ik heb de afgelopen tijd alle apparatuur bij elkaar gezocht en ga binnenkort mijn eerste graanbrouwsel doen.
Over één ding ben ik nog niet zeker.

Ik heb een brouwketel met kraan waar ik ook in wil maischen en spoelen.
Als filter heb ik deze hopfilter.
Ik hoop die ook te gebruiken als wortfilter.


Echter zit het gat van de kraan en dus ook deze filter best een stuk boven de bodem van de ketel. Ik kan ongeveer 4 liter water kwijt onder dit filter, en moet de ketel schuin houden om dit uit de kraan te laten lopen.
Ik wilde beginnen met een bescheiden volume (~25l ongeveer de helft van wat in deze ketel past)waar ik 4.1kg mout voor nodig heb.
Denken jullie dat ik zo een afdoende filterbed kan creëren of zal het filter daar boven uitsteken?

Wat ik nog zou kunnen doen is twee elleboog fittingen gebruiken om het filter te verlagen.Denken jullie dat dit nodig is?

Alvast heel erg bedankt voor jullie input!

Arjan

Zo doe ik het ook. Maischen en hopkoken.
Een paar knietjes zou inderdaad niet gek zijn. De laatste halve liter wort krijg ik er zelfs met heel schuin houden niet uit .

Citaat van: ciesvandekwis op 08-03-2017  16:37 u4 kg mout bovenop een bazooka = bazooka platgedrukt en filter potdicht + 5 kg stress, volgens mij  :nut:.


Ruim 6 kilo mout in een 25 liter pan :degroeten:.
Absoluut geen probleem ^-^
Die dingen zijn nog best stijf.

RienP

Citaat van: ciesvandekwis op 08-03-2017  16:37 u4 kg mout bovenop een bazooka = bazooka platgedrukt en filter potdicht + 5 kg stress, volgens mij  :nut:.

Bijna 13,5 kg mout voor een Barleywine was geen enkel probleem.


JAVAL

Hoi Knobby, de spullen die je hebt zijn goed te gebruiken. Ik sluit me bij de andere adviezen aan om het bazookafilter op de bodem van de pan te plaatsen m.b.v. een paar knietjes, die vullen samen wel het hoogteverschil op. Maar buiten de pan moet je dan ook een stukje pijp monteren dat recht naar beneden loopt en onderaan afgesloten wordt door een kraan. Dat is beslist nodig om die liters onder de doorvoer eruit te hevelen. Het zijn dan wel 4 liters beslag waarin misschien maar 2 liter wort zit, maar het is toch de moeite waard. En aan die kraan kun je dan een slang monteren waardoor je het wort rustig in het ontvangende vat kan laten lopen. Als je het wort eruit gefilterd hebt naar een buffervat en je hebt de maischketel schoongemaakt kun je het wort daarin teruggieten en gaan koken. Je kunt dan dezelfde filterconstructie gebruiken. Succes!
Jaap   

marc0871

Citaat van: RienP op 08-03-2017  19:42 uBijna 13,5 kg mout voor een Barleywine was geen enkel probleem.



Wow :o. Okay dan.

Waaron denkt toch iedereen dat het van die fragiele dingen zijn?
Als ik er vol kracht op zet met mijn duimen, heb ik de mazen in mijn vingers staan.
De Bazooka geeft geen krimp.

Neetje

Citaat van: marc0871 op 08-03-2017  19:57 u...
Waarom denkt toch iedereen dat het van die fragiele dingen zijn?
...

Misschien omdat er ook leden zijn die een zelfgemaakt (mantel/pantsering slang) hopfilter gebruiken.

marc0871

Citaat van: Neetje op 08-03-2017  20:05 uMisschien omdat er ook leden zijn die een zelfgemaakt (mantel/pantsering slang) hopfilter gebruiken.

Ja, dat kan.
Maar dat is niet het product wat op de foto staat ;)

Neetje

Citaat van: marc0871 op 08-03-2017  19:57 u...
Als ik er vol kracht op zet met mijn duimen, heb ik de mazen in mijn vingers staan.
De Bazooka geeft geen krimp.

Citaat van: marc0871 op 08-03-2017  20:17 uJa, dat kan.
Maar dat is niet het product wat op de foto staat ;)

Knijpen in de foto ook niet  ;)

(Maar je hebt wel gelijk).

EvdBroek

Citaat van: Neetje op 08-03-2017  20:05 uMisschien omdat er ook leden zijn die een zelfgemaakt (mantel/pantsering slang) hopfilter gebruiken.
Ja maar daar duw je koperdraad in die je rond een potlood hebt gedraaid als versteviging, anders behoudt die zijn vorm natuurlijk niet


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.