Oud bier

Gestart door amateurbrouwer1776, 07-03-2017 17:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

amateurbrouwer1776

Hallo iedereen,

Ik heb in de lente van 2016 bij de Xenos een bierbrouwpakket gekocht om 5 liter 'Dark American Ale' te brouwen, maar vanwege persoonlijke omstandigheden ben ik de weckfles in het hoekje van de kast uit het oog verloren. Het heeft daar met de CO2 bubbelaar erop nu een jaar met een constante temperatuur van rond de 16 graden celcius gestaan.
Nu is mijn vraag of ik dit nog ergens voor kan gebruiken of dat ik het beter door de gootsteen kan gieten?

Met vriendelijke groet,

Amateurbrouwer1776  :biersmile:

Underdike

Dit is er eentje voor Jacques... een jaar op de gistkoek, dit moet hét sluitende bewijs gaan opleveren van wat het effect is van te lang wachten voordat je gaat bottelen  ;D

Maar goed. aangezien brouwen vrij nauw luistert... Persoonlijk denk ik dat het een gevalletje weggooien en opnieuw proberen is. Volgende keer maar even een alarm in je telefoon zetten? ;)

EvdBroek

Citaat van: amateurbrouwer1776 op 07-03-2017  17:53 uHallo iedereen,

Ik heb in de lente van 2016 bij de Xenos een bierbrouwpakket gekocht om 5 liter 'Dark American Ale' te brouwen, maar vanwege persoonlijke omstandigheden ben ik de weckfles in het hoekje van de kast uit het oog verloren. Het heeft daar met de CO2 bubbelaar erop nu een jaar met een constante temperatuur van rond de 16 graden celcius gestaan.
Nu is mijn vraag of ik dit nog ergens voor kan gebruiken of dat ik het beter door de gootsteen kan gieten?

met vriendelijke groet,

Amateurbrouwer1776  :biersmile:
Gewoon even proeven zou ik zeggen. Weggooien kan altijd nog

braaf

Ben heel erg benieuwd naar hoe hij smaakt.

EvdBroek

Citaat van: braaf op 07-03-2017  21:48 uBen heel erg benieuwd naar hoe hij smaakt.
Ik niet, zal nu geen top bier meer kunnen zijn. Maar wellicht wel gewoon goed drinkbaar

Jacques

Voor de aardigheid kun je een paar flessen bottelen.

Koop nog zo'n pakket en brouw daarmee op dezelfde manier met dit verschil dat als het bier uitgegist je niet langer laat staan dan een week voordat je bottelt. Bottel ook dit bier en vergelijk de twee bieren na een maand en daarna na na nog een maand. Nodig meerdere mensen uit voor de proefsessies. Vertel ze niet wat het oude bier is maar laat de "blind" de bieren proeven.

P3SM

CiteerVertel ze niet wat het oude bier is maar laat de "blind" de bieren proeven.

Ben benieuwd of ze daarna nog een keer komen!  ^-^

biert0n

Ik drink vaker oud bier. Volgens mij kan het best wat hebben... misschien smaakt het niet, maar dan weet je het. Vaak bij bieren zoals Orval wordt ook onderscheid in jong en oud  gemaakt. Voorstel van Jacques is dus een mooi voorstel. 

Heuvinger brouwerij

Natuurlijk bottelen, maar wel wat korrelgist toevoegen om de gisting op fles mogelijk te maken.
In mij garage staan nog een aantal flessen die op 10 augustus 2016 gebotteld zijn, dat bier wordt steeds lekkerder en zachter van smaak.
Ik merk bij mijn bieren dat vanaf 6 week na botteling toch een positieve smaak ontwikkeling optreedt.

broeder

Citaat van: biert0n op 05-04-2017  22:58 uIk drink vaker oud bier. Volgens mij kan het best wat hebben... misschien smaakt het niet, maar dan weet je het. Vaak bij bieren zoals Orval wordt ook onderscheid in jong en oud  gemaakt. Voorstel van Jacques is dus een mooi voorstel. 

Oud bier en dan met name de zwaardere jongen, maar ook zeker Orval kunnen een mooie smaakontwikkeling hebben.
Maar let wel... deze bieren zijn al op fles, het bier van Amateurbrouwer1776 is nog niet gebotteld.
Maar proeven kan altijd en vergroot ook weer de kennis.
Groet, broeder Willem

marc0871

Twee weken geleden een bier gebotteld, die al 5 maanden op de gistkoek stond.
Door omstandigheden een beetje uit het oog verloren.

Het bier was nog helemaal schoon, wat ik wijt aan het hoge alcoholpercentage van 9,5%.

De eerste keren proeven waren veelbelovend. Daarna had ik het steeds druk met andere dingen.

Na een maand of 3 kwam ik het vat weer tegen en heb nog eens geproefd. Nog steeds best redelijk en nog steeds geen tijd om te bottelen.

Nu, na 5 maanden, is er toch een stevige oxidatiesmaak aan gekomen.
Autolyse zal ook best wel, maar ik weet niet waar dat naar smaakt.

Uiteindelijk dus toch maar een kratje afgevuld, met een grammetje gist op 10 liter en 7 gr/l suiker.
De rest is door het riool gespoeld.
Kijken of er nog wat te redden valt.
Ik verwacht niks meer dan een leermoment.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.