Na vergisten en overhevelen

Gestart door Wim67, 05-03-2017 00:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wim67

Vorige week mijn eerste brouwkit gekocht en gebrouwen. Bulldog cortez gold.
Alle stappen doorlopen. Vergisting kwam pas na een dag op gang ( temp rond 18 graden gemiddeld)
Sinds gisteren eigenlijk geen reactie meer in het waterslot.
Begin sg 1050 als ik het goed heb afgelezen eind sg 1020.

Ik ga het morgen nogmaals meten. Als het nu hetzelfde is( vind het trouwens wel lastig bepalen met de hydrometer) moet ik dan overhevelen? Of ga ik bottelen? Lijkt me snel na 1 week. Of kan ik het in het hoofdvergistingsvat laten staan en zo ja hoelang?

jasperruis

Nog even laten nagisten in het vat, en voordat je gaat bottelen overhevelen zodat je van het bezinksel verlost bent. Nu overhevelen kan ook, dat is om het even... bottelen zou ik nog even mee wachten.

Jeroen D

Je zou het vat nog even een beetje kunnen schudden. En dan sowieso nog een paar dagen aankijken.

Voor het bottelen even overschenken naar je "bottel-emmer", (daar eventueel mengen met je bottelsuiker als je het of die manier doet).
Om te voorkomen dat je laatste paar flesjes veel meer bezinksel hebben.

Fermon

Lekker laten staan... over 3 dagen nog een keer meten en als er dan geen verandering is in je sg kan je gaan bottelen.

Overhevelen voor de nagisting doe je om veel gist kwijt te raken, deze kan na verloop van tijd open barsten en kan er een bijsmaak aan komen, hier zijn de meningen sterk over verdeeld trouwens. De ene brouwer doet het wel, dan andere niet. Zelf moet je gewoon aanzien wat het best bij jou past.
Overhevelen moet je alleen doen als je bier nog niet uitvergist is zodat er nog een laag CO2 boven je bier komt, dit tegen oxidatie.

Na een week gisten kan je bier al wel klaar zijn, al denk ik dat het bij jou nog niet helemaal uitvergist is, dit ligt ook aan welke gist je gebruikt hebt, en hoeveel onvergistbare suikers er in je bier zitten.

Meten is weten.

Battum80

Gewoon nog een week laten staan en dan, als je de mogelijkheid hebt nog een week de koelkast in

Jacques

Citaat van: Wim67 op 05-03-2017  00:32 uVorige week mijn eerste brouwkit gekocht en gebrouwen. Bulldog cortez gold.
Alle stappen doorlopen. Vergisting kwam pas na een dag op gang ( temp rond 18 graden gemiddeld)
Sinds gisteren eigenlijk geen reactie meer in het waterslot.
Begin sg 1050 als ik het goed heb afgelezen eind sg 1020.

Ik ga het morgen nogmaals meten. Als het nu hetzelfde is( vind het trouwens wel lastig bepalen met de hydrometer) moet ik dan overhevelen? Of ga ik bottelen? Lijkt me snel na 1 week. Of kan ik het in het hoofdvergistingsvat laten staan en zo ja hoelang?

Als het waterslot al stil is gevallen ben je al te laat om over te hevelen. Om te zorgen dat je minder risico hebt op oxidatie kun je het beste overhevelen wanneer er nog een beetje (na)gisting plaatsvindt. Met andere woorden het waterslot werkt dan nog maar een beetje (meer dan 6 gasbellen per minuut).

Om de gevolgen van autolyse zo veel mogelijk te beperken doe je er goed aan niet te lang te wachten met bottelen. Meet het SG over een paar dagen nog een keer om zeker te zijn dat het bier is uitgegist. Kijk ook naar de helderheid van het bier. Het hoeft niet kraakhelder te zijn voor je het bottelt maar als je er helemaal niet doorheen kunt kijken in een smal limonade glas kun je beter nog even wachten totdat het bier wat helderder is.

Wim67




Ik heb net even wat in een glas gedaan, het lijkt wel een beetje op fletse sinas. Kan er dus absolut niet doorheen kijken. Nog even wachten dus?

Jacques

Citaat van: Wim67 op 07-03-2017  21:32 uIk heb net even wat in een glas gedaan, het lijkt wel een beetje op fletse sinas. Kan er dus absolut niet doorheen kijken. Nog even wachten dus?

Ja.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.