Vedett Extra Blond kloon

Gestart door K@rel, 02-03-2017 16:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

K@rel

In de kroeg drink ik graag Vedett blond, ik vind het een lekker bier, fris, droog, goed bittertje en met een goede smaak. Na een paar keer een hooggistend bier te hebben gebrouwen (tripels) wil ik wel een keer een pils/lager maken dus ik heb mijn pijlen nu gericht op een Vedett Extra Blond Kloon.

Aangezien ik nergens op het internet een recept hiervoor kan vinden ben ik zelf aan het fantaseren gegaan en wil dit graag met jullie delen.

Van een Belgische vriend heb ik gehoord dat Vedett vroeger een goedkoop indrinkpils was wat alleen in de buurt van Moortgat verkocht werd. Nu wordt het als luxe gelagerd blond bier verhipsterd in de markt gezet maar zo was het oorspronkelijk niet. Hierdoor heb ik de aanname gedaan dat het niet een heel ingewikkeld bier moet zijn qua receptuur.

Aangezien Vedett in Moortgat wordt gebrouwen waar de core business toch wel de Duvel is lijkt het mij dat Vedett dus een 'simpele' Duvel zou kunnen zijn. Duvel wordt gebrouwen met bepaalde gist en toevoeging van suikers om meer alcohol en droge smaak te krijgen, klopt dit?

Zou het kunnen zijn dat Vedett eigenlijk een tafelbier is (weinig alcohol, lichte kleur) waar suiker aan is toegevoegd om toch op 5.2% te komen en wat resulteert in de specifieke droge smaak?

Ik ben nieuw hier en weet nog niet zo goed hoe ik mijn recepten uit Beersmith hier goed in kan kopieren dus ik zet het er zo even in:


Batchvolume na vergisten: 23 liter (BIAB)
verwachte alcohol  : 5.2%
kleur                    : 2.4 SRM
bitterheid             : 22.3 IBU
Verwacht begin    : SG 1042
verwacht eind       : SG 1001

Granen:
2500 g pilsmout extra pale
450 g rijstvlokken (dit heb ik ergens gelezen dat die er in zouden zitten)
850 g kristalsuiker

Hop
30 gram Saaz @ 60 min
30 gram Styrian GoldinGs @ 20 min

Gist
Wyeast Belgian Strong Ale 1388 (Duvel gist)

Vergisting
Hoofdgisting 14 dagen op 12 graden C
Lagering op fles 30 dagen op 16 graden C

De hop is een totale gok, ik heb hier nog te weinig verstand van. De rijstvlokken zijn ook een ongefundeerde keuze. Voor de fermentatie heb ik een standaard profiel aangehouden voor 'Belgian lager' uit de Beersmith app.
De rest van het recept komt dus voort uit bovenstaande redenatie.

Wie kan en wil hier op schieten?

Alvast veel dank voor jullie input!

Groet,
Karel

Jacques

Hallo Karel,

Gewoon proberen.
Wel heb ik mijn vraagtekens bij de grote hoeveelheid suiker. Dat zou ik verminderen om de hoeveelheid esters te verkleinen.

Verder heb je het over een hoofdgisting van 14 dagen en een lagering op fles. Ik neem aan dat je met dat laatste een lagering in een mandfles bedoeld.
Hoelang een hoofdgisting duurt is op voorhand niet te zeggen. Dat ligt aan de hoeveelheid en de vitaliteit van je gist af.
De hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting. Daar is geen (hobby)brouwer voor nodig. Niet de brouwer maar de gist bepaalt wanneer de nagisting begint. Het is dus niet zo dat de nagisting pas begint nadat het bier is overgeheveld. Wat dat betreft zijn de Engelse termen primair en secondair fermentation misleidend. Het gaat om één gisting met verschillende fases. De hoofdgisting is de heftige gisting aan het begin en de nagisting sluit daarop naadloos aan.

Herman

Ik zou gaan voor een ondergister, ipv de Duvel gist. Suiker zou ik er uit laten, de rijst zorgt al voor een dunnere body.



Marcel_k

Ik vind de eind SG wel wat ambitieus. ik zou veiligheidshalve uitgaan van ± 1008. Daarmee wordt dan wel het alc% lager, dus wellicht moet je begin SG toch ook nog ietsje omhoog.
Die Magnum op het etiket zal wel de bitterhop zijn. Misschien heb je dat nog liggen, of een alternatief?

K@rel

Citaat van: Jacques op 02-03-2017  22:31 uGewoon proberen.
Wel heb ik mijn vraagtekens bij de grote hoeveelheid suiker. Dat zou ik verminderen om de hoeveelheid esters te verkleinen.

Dank voor deze tip. Heb je een idee welk percentage van de stort maximaal suiker kan zijn?

Citaat van: Jacques op 02-03-2017  22:31 uVerder heb je het over een hoofdgisting van 14 dagen en een lagering op fles. Ik neem aan dat je met dat laatste een lagering in een mandfles bedoeld.
Hoelang een hoofdgisting duurt is op voorhand niet te zeggen. Dat ligt aan de hoeveelheid en de vitaliteit van je gist af.
De hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting. Daar is geen (hobby)brouwer voor nodig. Niet de brouwer maar de gist bepaalt wanneer de nagisting begint. Het is dus niet zo dat de nagisting pas begint nadat het bier is overgeheveld. Wat dat betreft zijn de Engelse termen primair en secondair fermentation misleidend. Het gaat om één gisting met verschillende fases. De hoofdgisting is de heftige gisting aan het begin en de nagisting sluit daarop naadloos aan.

Ik heb nog een hoop te leren. Ik zal me hier nog meer in moeten verdiepen.  Kunnen we stellen dat de hoofdvergisting het zelfde verloopt als bij hoge gisting alleen dan op lagere temperatuur en daardoor langer duurt? Of is het echt een ander proces?



K@rel

Citaat van: Herman op 03-03-2017  14:03 uIk zou gaan voor een ondergister, ipv de Duvel gist. Suiker zou ik er uit laten, de rijst zorgt al voor een dunnere body.




Dank voor dit supergoede plaatje! Ik weet niet hoe je er aan komt maar hier staat al meer informatie op dan ik heb kunnen vinden. Het idee van toegevoegde rijst en de Saaz en Goldings hoppen waren nog niet zo gek dus....

Als ik de suiker weglaat moet er van de rest meer in om tot het juiste SG te komen. Zowel de hoeveelheid rijst als de pilsmout opschroeven of een van die twee?

Enig idee over een type ondergist voor het juiste droge smaakprofiel? Wat zou Duvelgist doen op lage temperatuur gisting? Komt ie dan niet op gang of gedraagt de gist zich anders?


Gr,
Karel

K@rel

Citaat van: Marcel_k op 03-03-2017  15:42 uik vind de eind SG wel wat ambitieus. ik zou veiligheidshalve uitgaan van ± 1008. daarmee wordt dan wel het alc% lager, dus wellicht moet je begin SG toch ook nog ietsje omhoog.
die Magnum op het etiket zal wel de bitterhop zijn. misschien heb je dat nog liggen, of een alternatief?

Ik heb die Magnum hop net even opgezocht (ik heb hem toevallig niet liggen, wel Hallertau Mittelfruh maar die is heel anders) en die heeft blijkbaar een Alpha van 11-16%. Enig idee over de hoeveelheid en kooktijd? Dit kan al snel te veel zijn lijkt me.


Wat betreft die SG, dit heb ik uit mijn Beersmith app, die is wellicht wat enthousiast.... Dus mikken op +/-1050?

Herman

Citaat van: K@rel op 03-03-2017  16:23 uDank voor dit supergoede plaatje! Ik weet niet hoe je er aan komt maar hier staat al meer informatie op dan ik heb kunnen vinden. Het idee van toegevoegde rijst en de Saaz en Goldings hoppen waren nog niet zo gek dus....
Ik weet niet waar je gezocht hebt, maar normaliter begin je bij de brouwerij? ;) Daar komt dit plaatje dus vandaan: http://www.vedett.com/luscious-liquids/blond/

Je zou 10% rijst of rijstvlokken kunnen doen, geen idee eigenlijk hoeveel men als toevoeging gebruikt.

Ik vind het ook lekker spul, beetje leesvoer:
http://www.howcoolbrandsstayhot.com/2013/07/19/making-a-forgotten-beer-brand-cool-again-the-case-of-vedett/

Jacques

Citaat van: K@rel op 03-03-2017  16:19 uDank voor deze tip. Heb je een idee welk percentage van de stort maximaal suiker kan zijn?

Ik heb nog een hoop te leren. Ik zal me hier nog meer in moeten verdiepen.  Kunnen we stellen dat de hoofdvergisting het zelfde verloopt als bij hoge gisting alleen dan op lagere temperatuur en daardoor langer duurt? Of is het echt een ander proces?

Je zit nu op zo'n 22%. Ik zou teruggaan naar 10 tot maximaal 15%.


Bij een ondergister heb je inderdaad hetzelfde verloop. Door de lage temperatuur verloopt het allemaal langzamer.

Fermon

Citaat van: K@rel op 03-03-2017  16:29 uIk heb die Magnum hop net even opgezocht (ik heb hem toevallig niet liggen, wel Hallertau Mittelfruh maar die is heel anders) en die heeft blijkbaar een Alpha van 11-16%. Enig idee over de hoeveelheid en kooktijd? Dit kan al snel te veel zijn lijkt me.


Wat betreft die SG, dit heb ik uit mijn Beersmith app, die is wellicht wat enthousiast.... Dus mikken op +/-1050?

Ik zou gaan voor 90% pilsmout, 10% rijst.
Hop: bitterhop 60 min(magnum anders gewoon styrian goldings), 30 min styrian goldings, 10 min Saaz.
Gist: Wyeast 2007 Pilsner Lager.

Tip: download brouwsoftware op je pc, zie hier de verschillende programma's: http://www.hobbybrouwen.nl/biersoft.html

Hier kan je alle ingrediënten invullen: mout, hop enz, ook rekent hij ongeveer uit hoe bitter je bier wordt en dit kan dan worden aangepast.

K@rel

Citaat van: Vrumona op 04-03-2017  09:15 uIk zou gaan voor 90% pilsmout, 10% rijst.
Hop: bitterhop 60 min(magnum anders gewoon styrian goldings), 30 min styrian goldings, 10 min Saaz.
Gist: Wyeast 2007 Pilsner Lager.

Top, bedankt.

Inmiddels wat Magnum hop gehaald (10.6 alpha) en lager gist. Als ik jouw hopschema aanhoud dan denk ik voor de hoeveelheden aan
15 gram magnum @60min
30 gram Styrian goldings @30min
30 gram Saaz @10 min

Ik kom dan uit op een IBU van 31.4. Zou dit het juiste smaakprofiel geven? Heb jij hier nog ideeën over?


K@rel

Citaat van: Herman op 03-03-2017  20:56 uIk weet niet waar je gezocht hebt, maar normaliter begin je bij de brouwerij? ;)

Touché...
En ik maar op Google kijken  ::)


Fermon

Citaat van: K@rel op 07-03-2017  20:58 utop, bedankt.

Inmiddels wat Magnum hop gehaald (10.6 alpha) en lager gist. Als ik jouw hopschema aanhoud dan denk ik voor de hoeveelheden aan
15 gram magnum @60min
30 gram Styrian goldings @30min
30 gram Saaz @10 min

Ik kom dan uit op een IBU van 31.4. Zou dit het juiste smaakprofiel geven? Heb jij hier nog ideeën over?

Zit je wel aardig goed denk ik... Gewoon brouwen, kan je altijd de volgende keer dat je brouwt het aanpassen.  Brouw ze :brouwen:

K@rel

Dit weekend aan het brouwen geslagen voor mijn eerste Vedett Blond poging, ik heb jullie adviezen ter harte genomen en daar het volgende uit gedestilleerd:

Batch Size: 6.08 gal   
Style: Belgian Blond Ale (25A)
Boil Size: 8.80 gal   
Color: 3.4 SRM   
Bitterness: 36.9 IBUs   
Boil Time: 60 min
Est OG: 1.050 (12.4° P)   Mash Profile: BIAB, Light Body
Est FG: 1.010 SG (2.6° P)   
Fermentation: Lager, Three Stage
ABV: 5.3%
   
Ingredients
Amount   Name   Type   #
5.00 Kg   Pilsner (2 Row) Bel (2.0 SRM)
0.50 Kg   Rice, Flaked (1.0 SRM)   

20 Gr   Magnum [10.6%] - Boil 60 min   
30 Gr   Styrian Goldings [4.6%] - Boil 30 min   
30 Gr   Saaz [3.8%] - Boil 10 min   

1 pkgs   Budvar Lager (Wyeast Labs #2000)   Yeast

Ik heb de hoeveelheden afgerond naar hele getallen, wellicht niet zo nauwkeurig maar ik ben ook nog niet goed genoeg om het verschil tussen een gram meer of minder hop te proeven dus dit leek me een goed vertrekpunt
 
T.o.v. mijn eerdere plan om een lichte duvel te maken heb ik de Duvel gist en de suiker laten vallen. Om zo dicht mogelijk bij de ingrediënten te komen zoals Vedett ze zelf aangeeft.

Ondanks dat de kleur van het wort op dit moment door het Maillard effect nog wat donker is (nog niet bepaald extra blond...) en het verstijfselen van de rijst volgens mij nog niet optimaal verlopen is ben ik erg tevreden. Ik heb spot on een SG van 1050 gehaald en ik heb precies 23 liter heldere wort over na het koken (en nog wat meuk onderin de brouwketel). Hoeveelheden en rendement dus supergoed gelukt. The joy of hitting the numbers  ^-^
So far so good! 

Nou heb ik een zakje Wyeast Budvar 2000 lager gist gekocht. Ik zocht naar Wyeast 2007 Lager maar de Budvar was afgeprijsd omdat de produktiedatum al van 30 november 2016 was. Had ik dat nou maar niet gedaan.....  ::) Dagje eerder smacken stond er op dus dat heb ik gedaan. Maar helaas, helemaal niets. Na een dag niet, na twee dagen niet, na een dag sous vide op 40 graden nog niets. Ik heb uiteindelijk toch de verpakking geopend en wat wort genomen om alsnog een starter te maken. Deze staat nu 24 uur en er gebeurt nog niets.

Kan ik voorzichtig concluderen dat deze gist vroegtijdig gestorven is of ben ik nog steeds te ongeduldig?

In de emmer heb ik een zakje Fermentis Saflager S23 droge korrels gemikt die ik nog over had om in ieder geval de vergisting op gang te helpen maar hier merk ik ook nog weinig actie.

Nu is dit mijn eerste lager en ik ben met hogere gisting gewend dat met een paar uur tot een dag er echt duidelijk actie in het waterslot en schuim op het wort waarneembaar is. Moet ik meer geduld hebben? Is een zakje van 11 gram droge gist voldoende voor 23 liter lager? Ik heb ergens gelezen dat bij lagere temperatuur je meer gist nodig hebt. Als dat zo is kan ik dan nog een zakje bestellen en deze er over een paar dagen bij kiepen? Of moet ik afscheid nemen van deze brouwpoging?  :weetniet:

Hulp wordt gewaardeerd want ik weet het even niet meer.

Dank en groet
Karel

 

Fermon

Hallo Karel, 1 zakje is niet genoeg voor jou bier... Als je de gegevens bij mrmalty invoert wordt er geadviseerd om 2,5 zakje korrelgist te gebruiken, dit bij een lager gist, dit is minimaal. (Ligt ook aan je vergisting temperatuur)
Dus je kan  er nog 2 zakjes bij in gooien (wie niet waagt wie niet wint).
Wat betreft de vloeibare gist, daar kan ik jou geen antwoord opgeven, ik heb het nog niet meegemaakt.

hans_nwk

Citaat van: K@rel op 13-03-2017  23:06 uNou heb ik een zakje Wyeast Budvar 2000 lager gist gekocht. Ik zocht naar Wyeast 2007 Lager maar de Budvar was afgeprijsd omdat de produktiedatum al van 30 november 2016 was. Had ik dat nou maar niet gedaan.....  ::) Dagje eerder smacken stond er op dus dat heb ik gedaan. Maar helaas, helemaal niets. Na een dag niet, na twee dagen niet, na een dag sous vide op 40 graden nog niets. Ik heb uiteindelijk toch de verpakking geopend en wat wort genomen om alsnog een starter te maken. Deze staat nu 24 uur en er gebeurt nog niets.

Kan ik voorzichtig concluderen dat deze gist vroegtijdig gestorven is of ben ik nog steeds te ongeduldig?
Ik weet niet precies wanneer gist het loodje legt maar 40 °C zal de gist zeker niet lekker vinden...
Groet,
Hans


Edit: nog even gekeken: hydrateren gebeurt bij 37 - 40 °C dus ik zat fout.  :-[

K@rel

Citaat van: Vrumona op 14-03-2017  09:25 uHallo Karel, 1 zakje is niet genoeg voor jou bier... Als je de gegevens bij mrmalty invoert wordt er geadviseerd om 2,5 zakje korrelgist te gebruiken, dit bij een lager gist, dit is minimaal. (Ligt ook aan je vergisting temperatuur)
Dus je kan  er nog 2 zakjes bij in gooien (wie niet waagt wie niet wint).
Wat betreft de vloeibare gist, daar kan ik jou geen antwoord opgeven, ik heb het nog niet meegemaakt.

Toch maar weer even naar Almere gereden en een nieuwe (15-2-2017) Wyeast 2007 Lager gist gehaald en er bijgedaan. Ik heb dus nu 1 Wyeast pak en 1 zakje (11.5 gram) S23 toegevoegd. Volgens Mr Malty (dank voor tip!) zou dit genoeg moeten zijn, ondanks dat het nu twee typen gist door elkaar zijn. Maakt dit uit? Waterslot gaat nu in ieder geval als een malle  :D

K@rel

Citaat van: hans_nwk op 14-03-2017  10:42 uIk weet niet precies wanneer gist het loodje legt maar 40 °C zal de gist zeker niet lekker vinden...
Groet,
Hans


Edit: nog even gekeken: hydrateren gebeurt bij 37 - 40 °C dus ik zat fout.  :-[

Dank voor je reactie en je edit Hans. Voordat we hier een hele discussie over temperaturen zouden krijgen..... :o 
De hoop was om de gist wat sneller te activeren maar deze verpakking was al overleden voordat ik afgerekend had. Wellicht is de Wyeast 2000 Budvar wat gevoellig. Ik heb hier op het forum gelezen dat dit bij deze gist wel eens vaker is voorgekomen.  :weetniet:
Een beetje balen en een extra ritje naar Almere waren er voor nodig maar het lijkt nu dus goed te gaan met de Wyeast 2000.

rutger1973

Oud draadje maar ik wilde toch nog even reageren... Ik heb bovenstaand recept aangehouden maar dan met Safale S-23 gist. Ik heb helaas gaan ruimte voor een vergistingskast dus heb dit bier afgelopen winter gebrouwen. Gist- en lagervat gewoon buiten gezet en maar afwachten wat de temperatuur ging doen.

9 dagen vergist buiten (temp rond de 4-10 ºC) en 1 dag binnen (18 ºC). Daarna lagertank naar buiten voor 3/4 weken (temp nog tussen 4 en 10 ºC). Daarna bottelen en doos met flessen weer buiten gezet.

Vandaag geproefd en ben erg tevreden. Dit was mijn eerste ondergister en zeker goed gelukt! Bijgevoegd mijn logboek voor degene die geïnteresseerd zijn.

MPee

Hallo Allemaal,

Op de eerste plaats dank je wel voor het delen van het recept.
De geur en smaak na de vergisting is zeer goed.
De vergisting heeft 13 dagen geduurd met een oplopende temperatuur (in stappen) van 12,5 naar 14,5 graden.
Vandaag heb ik gebotteld.
Kan iemand mij helpen met de juiste temperatuur voor ontwikkeling koolzuur en afrijping?
Zelf denk ik aan:
ontwikkeling koolzuur: ongeveer 8 dagen bij 15 graden
afrijping: 4-6 weken bij 6 graden.

Mvg,
Maarten (MPee)

Koen S

Hergisting op fles net zoals een bovengister: 2 tot 3 weken op 20 tot 24 graden, dan lageren op keldertemperatuur of in de koelkast als je plaats hebt.

MPee

Dank je wel voor de snelle reactie!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.