Bloedsinaasappel toevoegen

Gestart door erdeve, 01-03-2017 16:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erdeve

A.s. zaterdag wil ik een IPA brouwen met roggemout en bloedsinaasappel.
Ik heb hier en daar wat inspiratie opgedaan qua recept en dit heb ik tot nu toe.


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkRPA001
Naam receptGeheim van de Smid
Brouwdatum18-03-2017
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume32,0 l
Begin SG1,063 SG
Berekende kleur (Morey)21 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)63 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
35,50 lWater uit Nieuw-Roden
11,80 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
52 mg/l7 mg/l13 mg/l232 mg/l19 mg/l4 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
8,500 kgPale Ale moutDingemans7 EBC85,9 %
1,000 kgRoggemoutWeyermann6 EBC10,1 %
0,400 kgCara 120Dingemans120 EBC4,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gCitra 13,2pellets13,2%75 min.26,1 IBU
25,0 gCitra 13,2pellets13,2%15 min.12,4 IBU
25,0 gAmarillobellen10,1%15 min.8,6 IBU
25,0 gCascadepellets5,2%15 min.4,9 IBU
25,0 gCascadepellets5,2%5 min.2,0 IBU
25,0 gCitra 13,2pellets13,2%5 min.5,0 IBU
25,0 gAmarillobellen10,1%5 min.3,5 IBU
25,0 gCascadepellets5,2%0 min.0,0 IBU
25,0 gAmarillobellen10,1%0 min.0,0 IBU
25,0 gCitra 13,2pellets13,2%0 min.0,0 IBU
25,0 gAmarillobellen10,1%koudhop0,0 IBU
25,0 gCascadepellets5,2%koudhop0,0 IBU
25,0 gCitra 12,4pellets12,4%koudhop0,0 IBU

Ik wil na de hoofdvergisting de batch splitsen.
De ene helft ga ik koudhoppen met bovenstaande uit de tabel en aan de andere helft voeg ik versgeperste bloedsinaasappelsap toe. Ik zit te denken aan 1,5 liter (op 16 liter bier).

3 vragen:
- Wat vinden jullie van het recept? (1 kg roggemout is maximaal, meer heb ik niet)
- Hoe voeg ik sinaasappelsap toe aan BrouwHulp?
- Wat gaat de sinaasappelsap doen met mijn eind SG?

breda82

Nu ben ik een uber beginner in de wereld van brouwen, maar kun je niet beter de schillen gebruiken, het sap voegt volgens  mij niet heel veel aroma toe en bloedsinaasappels kunnen behoorlijk zuur zijn. Maargoed zoals ik al zei heb geen ervaring met toevoegen van verse sappen.

erdeve

Dat zou maar zo eens kunnen. Ik wil alleen dit graag eens proberen om te zien wat er gebeurt. Daarom ga ik ook voor safe en voeg ik maar aan de helft het sap toe. Als het niet goed gaat heb ik altijd nog de andere helft.
Ik ben alleen erg benieuwd of ik ook kan berekenen wat het met het SG doet.

Jepke

Ik heb net weer mijn weizen met bloedsinaasappel gebotteld. Ik heb twee stuks per 10 liter toegevoegd. De schil van eentje raspen (hoe meer wit hoe bitterder) en het vruchtvlees van beide eerst een half uurtje in 1 liter water rond 70 graden gepasteuriseerd. Vervolgens bij de hoofdvergisting toegevoegd. Maar in jouw geval zou ik pas bij de nagisting toevoegen. Omdat jij een ipa wil maken zul je nogal wat meer sinaasappel toe moeten voegen om de smaak te gaan onderscheiden denk ik want bij mijn weizen proef je maar een vleugje. En die heeft maar ongeveer 15 IBU. Misschien wel de schil van allemaal toevoegen? En misschien wel 4-5 sinaasappels gebruiken voor jouw 16 liter.

Heb geen idee over wat   vergisting van de suikers in de sinaasappels bijdraagt aan SG maar dat kun je natuurlijk gewoon meten als je het bv een dag erop hebt zitten.

Laat ons vooral weten hoe het smaakt! 🍻

erdeve

Dank voor je antwoord. Jij hebt dus tijdens de hoofdvergisting de schil en het vruchtvlees toegevoegd?
Ik had bedacht om alleen het sap toe te voegen, maar misschien wordt het daar wat meer Radler-achtig van.
Ook je aantal sinaasappelen zijn beduidend minder dan ik voor ogen had, ik dacht er aan om er 1,5 liter sap aan toe te voegen. Dat zijn behoorlijk meer dan 4-5 sinaasappelen.
De twijfel begint nu wel een beetje toe te slaan. Maar aan de andere kant, ik kan het ook gewoon proberen. Mocht het niet erg goed worden dan kies ik de volgende keer voor een andere aanpak.

Jepke

Gewoon proberen, dat is toch gewoon het leukste?

Ik zou wat meer toevoegen dan dat ik gedaan heb omdat jij een hogere bitterheid hebt. Maar wèl het witte gedeelte van de schillen eruit laten want daar schijn je wrange bitterheid van te krijgen.

Ik zou gerust 4 of 5 sinaasappels gebruiken. Alle schil (dun geraspt!) zonder wit èn alle vruchtvlees even pasteuriseren in 1 liter water en in zijn geheel toevoegen tijdens de nagisting.

Het kan hoogstens iets te veel naar sinaasappel smaken maar dat kun je ondervangen door na een week te proeven.

Thamerdal

Ik heb een tijdje terug een IPA met grapefruit gebrouwen, zie hier: http://www.thamersch.nl/pink-ipa/
Deze was mooi in balans en je kunt het als richtlijn gebruiken misschien?

Succes met brouwen!

erdeve

Bedankt Jepke en Thamerdal.
Ik ga toch wat schil op het eind meekoken.

@Thamerdal: Heb je nog iets gedaan met het sap voordat het in het vat ging? (ivm besmetting)

Thamerdal

Ik heb het verse sap ingevroren en een paar dagen (na hoofdgisting en hevelen) zo toegevoegd aan het jongbier. Dat ging goed (geen besmetting) maar misschien zou ik het de volgende keer even verhitten inderdaad.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.