Juiste korrelgist gezocht

Gestart door GerritKwintenberg, 28-02-2017 16:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GerritKwintenberg

Beste brouwers,

Zouden jullie me kunnen informeren welke korrelgisten het beste kan gebruiken voor een Tripel en Weizen.

Alvast bedankt!

TymonK

T58 goede ervaringen mee voor een Tripel (peperig bij lage verg temp, zoeter/banaan bij hogere temp)
WB06 voor Weizen -> vind ik minder (zuur) dus nog op zoek naar een betere korrelgist....

seed7

Voor een Weizen: Danstar Munich Classic Ale Yeast, dus niet de Danstar Munich Wheat Beer Yeast

Voor een Tripel: Danstar Abbey, Fermentis T-58, Fermentis-BE256

Een mengsel van de laatste twee wil ik nog eens proberen.

Ingo

crazyjopje

Ik heb hele mooie tripel met de us04 gebrouwen en voor weißen gebruik ik de bavarian wheat van Gozdawa

Jacques

Citaat van: crazyjopje op 01-03-2017  10:36 uIk heb hele mooie tripel met de us04 gebrouwen en voor weißen gebruik ik de bavarian wheat van Gozdawa

Bedoel je de S-04 of de US-05?

crazyjopje


ir. Auditor

Ik leen dit topic even. Ik wil een special belge gaan brouwen en twijfel welk gist ik zal gebruiken.

T-58, S-04, US-05 of WB-06.
De laatste twee vallen eigenlijk al meteen af. Twijfel tussen de eerste twee.
Is T-58 niet een Belgisch gist en daarom geschikt? Waar S-04 wellicht meer een ale gist is.

seed7

Eerder S-04 dan T-58 en dan wat warmer inzetten dan je voor een Engels bier zou doen,

Ingo

volleybaltrainer

Ik heb goede ervaringen met Mangrove Jack M41 en M47. Vooral de M41 gist heel erg ver door een SVG van 92% bij een wort van 77% Pils, 15% Munich en 8% tarwe. Start 1068, eind 1005. Heerlijk tripeltje geworden en dat zonder suiker.

Groeten Marco

Hay

Helemaal met Marco eens voor een tripel zou je is de mj m41 moeten gebruiken.
Heb ik bij mijn laatste tripel ook gedaan echt geweldig.
Het kruidige peperige van de t-58 maar gist veel verder door.

Sjoerd

Goede ervaringen met de T58, ook wel met de BE 256, maar duurt langer voordat ie goed op smaak is. Persoonlijk heb ik de voorkeur voor vloeibare gisten. De W3522 (eigenlijk een zwaar blond gist) geeft een geweldig goed bier

stiaanke

Over welke vergistingstemperaturen spreken jullie dan? Lager 18°C, hoger 22 °C?

hobbybob

De T58 is een van mijn favoriete korrels zolang je maar onder de 20 graden blijft.

Toevallig laatst een dubbel en een tripel met de M41 gemaakt op 21 graden dit is ook een super korreltje.

middelaersch

Citaat van: seed7 op 28-02-2017  18:18 uVoor een Weizen: Danstar Munich Classic Ale Yeast, dus niet de Danstar Munich Wheat Beer Yeast

Voor een Tripel: Danstar Abbey, Fermentis T-58, Fermentis-BE256

Een mengsel van de laatste twee wil ik nog eens proberen.

Ingo

Even een oud draadje oppakken.

Ik wil binnenkort ook een tripel gaan brouwen met korrelgist.

@Ingo: heb je dit nog geprobeerd, Fermentis T-58 en Fermentis-BE256 combineren in een tripel? Zo ja, wat was het resultaat?

Volgens MrMalty heb ik voor 20 liter van 1.081 1,4 zakje gist nodig, dus één zakje gist zou sowieso kantje boord zijn denk ik.

MO

BE-256 is een hele mooie tripel gist. Vergist ver door, ook bij volmout bieren. Denk aan 1010 bij volmout en 1005 bij 10% suiker. Het profiel komt sterk overeen met de Chimay gist. Ik zou daar geen T58 aan toevoegen maar wie ben ik.

Sjoerd

Mijn voorkeur gaat toch wel echt uit naar de T58. Bij 20 graden vergisten en een IBU tussen de 35 en 40. De Be-256 duurt lang voordat hij goed op smaak is en gist plakt niet zo goed. De M41, mooie gist, maar gist ver door, mag voor een tripel wel iets minder en plakt niet geweldig.

seed7

Ja, geprobeerd. Is een beetje veel van het goede zoals MO min of meer ook aangeeft. Heb zowel de T-58 als de 256 samen met WB-06 geprobeerd. Met de T58 deed ik dat regelmatig om wat Saison-achtigs te benaderen. Aan de 256 vond ik het niet echt iets toevoegen. 256 met S-04 is er een voor als ik ooit weer eens een tripel brouw,

Ingo

Jacques

Citaat van: MO op 02-05-2020  16:49 uBE-256 is een hele mooie tripel gist. Vergist ver door, ook bij volmout bieren. Denk aan 1010 bij volmout en 1005 bij 10% suiker. Het profiel komt sterk overeen met de Chimay gist. Ik zou daar geen T58 aan toevoegen maar wie ben ik.

Een succesvolle craftbrouwer die regelmatig in de prijzen valt...  :brouwen: :proost:

middelaersch

Bedankt voor jullie reacties!
Duidelijk, het wordt de BE-256.

Larsje40

Citaat van: seed7 op 28-02-2017  18:18 uVoor een Weizen: Danstar Munich Classic Ale Yeast, dus niet de Danstar Munich Wheat Beer Yeast

Voor een Tripel: Danstar Abbey, Fermentis T-58, Fermentis-BE256

Een mengsel van de laatste twee wil ik nog eens proberen.

Ingo

Even terugkomend op bovenstaand bericht, welke van de onderstaande wordt dan bedoeld? Want denk dat ze de naam iets veranderd hebben.

Deze?
https://www.unibrew-Nederland.nl/bierbrouwen/biergist/lallemand-danstar-korrelgist-11-gram/lallemand-munich-classic-biergist-11-gram.html

Of deze?
https://www.unibrew-Nederland.nl/bierbrouwen/biergist/lallemand-danstar-korrelgist-11-gram/lallemand-danstar-munich-biergist-11-gram.html

thnx alvast

tdp

De Danstar Munich heet tegenwoordig LalBrew Wit, welke voor je voor o.a. een witbier kunt gebruiken.
LalBrew Munich Classic is de Weizen gist van Lallemand, men zegt een korrelvariant van de Wyeast 3068.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.