Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Opslagvaten voor mout  (gelezen 11836 keer)

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Opslagvaten voor mout
« Gepost op: 18-06-2003 11:53 u »
Mijn excuses als dit al eerder aan bod is gewest (kan het in ieder geval niet vinden), maar ik ben op zoek naar opslagvaten voor mijn mout. Vroeger had Brouwland van die witte vaten, met grote rode schroefdeksel. Die zouden ideaal zijn, vooral die waarin minstens 25 kg mout past. Brouwland lijkt ze echter niet meer te hebben, en bovendien waren ze nogal duur. Weet iemand misschien een ander, goedkoper adres om aan dit soort vaten, of iets soortgelijks, te komen? Of andere tips om de mout netjes en luchtdicht op te bergen?

:degroeten: JW.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bubblegun

• Boven 10 berichten
  • *
  • There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...
Re: Opslagvaten voor mout
« Reactie #1 Gepost op: 18-06-2003 13:13 u »
http://www.kaiserkraft.be

opslag > vaten > dekselvaten

30- tot 150-liter-vaten met grepen in de bodem.
30- en 60-liter-vaten ook met zijdelingse valgrepen, draagvermogen per greep max. 30 kg.
Deksel met afdichting. Klemring en spansluiting verzinkt. Volledig te legen.

Ik denk dat ze enkel aan bedrijven leveren, aangezien hun prijzen die ze vermelden exclusief BTW zijn.
De vermeldde prijzen zijn ook enkel geldig voor BelgiŽ en GH Luxemburg. Een Nederlandse versie van de site bestaat helaas niet...

Ik denk dat ze dat in "den boerenbond" (http://www.aveve.be) ook wel zullen hebben. Er zal waarschijnlijk wel een Nederlandse tegenhanger van zijn...

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 18-06-2003 14:13 u »
Dank je wel, precies wat ik zoek! Misschien moet ik maar eens bij de Welkoop gaan kijken, dat is iets dergelijks. In ieder geval zijn deze al een stuk goedkoper dan wat ik bij Brouwland zag.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 18-06-2003 14:19 u »
Welkoop is kennelijk hetzelfde als boerenbond

zie http://www.boerenbond.nl/

ik heb in de verstiging in Oss in ieder geval de rode vaatjes gezien. Die blauwe niet geloof ik, maar ga maar eens kijken.

Gr
MO

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 18-06-2003 14:29 u »
Ja, nu ik weet hoe die dingen heten ('dekselvaten', die rode nog preciezer 'curvervaten') vind ik opeens van alles op het web. Het meeste lijkt echter voor bedrijven bestemd. De welkoop zal inderdaad mijn beste optie zijn, denk ik.

Overigens heb ik al 1 zo'n blauwe, voor mijn pilsmout. Tweedehands overgekocht, en ik ben er erg blij mee. Nu nog een stuk of 2 andere grote voor mijn andere basismouten (tarwe en vienna/munich/pale), en heel veel kleintjes voor de rest. Of toch eerst nog maar even sparen?

JW.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #5 Gepost op: 18-06-2003 20:00 u »
JW,

Die van 60l krijg je 'gratis' bij aankoop van 25 kg mout bij v.d. Kooy. Heeft naar het schijnt paracetamol ingezete, 't is maar dat je het weet!  (even omspoelen dus voordat je de in plastic verpakte mout er los ingooid) Ik heb er inmiddels twee.
Gezien de losse prijs kunnen die verzendkosten er dan ook wel af, toch?

Herman

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #6 Gepost op: 18-06-2003 23:18 u »
Dag brouwers,

Ik lees jullie mailwisseling over opslag van mout in plasticvaten.
Ik ben altijd van mening geweest dat mout niet geheel luchtdicht verpakt dient te worden. Het is een 'levend' product met enzymmatische activiteit. Ik denk dat lange zuurstofloze opslag deze activiteit doet afnemen. Curvervaten sluiten geheel af. Goede opslag gebeurdt in mijn ogen in kartonnen vaten, die een beetje zuurstof doorlaten en daarmee de mout niet 'verstikken'.
Het kan zijn dat ik het fout heb, maar misschien weet iemand hier meer over?

Gr. Johan

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 19-06-2003 11:05 u »
Ha Johan,

nou, dat vraag ik me af (al weet ik het ook niet precies). Waar zuurstof kan komen, kan ook water(damp) komen, en volgens mij is vocht nu juist 1 van de grootste vijanden van opgeslagen mout - het enige dat de melkzuurbacterieen ervan weerhoudt om eens een lekker feestje te beginnen. Verder verpakken de mouterijen hun mout meestal in plastic zakken. Als de mout al zuurstof nodig heeft, dan is een iets te groot, luchtdicht verpakte container misschien wel zo gek nog niet.

Weet iemand hier meer van?

den_organolept

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 19-06-2003 11:11 u »
Hoi JWVG,

Je kunt natuurlijk veel geld betalen voor een "speciale" moutopslagemmer. Je kunt ook langs de dichstbijzijnde cafetaria lopen voor een stel lege mayo-emmers, die hebben ze vaak in overvloed, en anders houden ze er wel een paar voor je apart. Scheelt een hoop geld en het werkt perfect.
Wel goed schoonmaken ;)

Groet van den organolept

est00072

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 19-06-2003 16:13 u »
Brouwers,

Als de mout niet te oud is zul je geen last hebben van schimmelvorming door indringend vocht vanuit de lucht.
De mout wasemt zelf nog CO2 uit, zodat er een dekentje ontstaat.
Echt lange doorlooptijden, waardoor de mout zou bederven zullen waarschijnlijk bij niemand plaatsvinden.
Gevoelsmatig zou ik de vaten zelf niet afsluiten, maar dat is zoals gezegd niet gebaseerd op studie en ook niet op slechte praktijkervaringen. Dekseltje er los op lijkt mij voldoende.

W!llem

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 19-06-2003 21:09 u »
Hoi Jan Willem,

Ik gebruik voor mijn moutopslag plastic vaten die ik een aantal jaren geleden bij de plaatselijke bakker gehaald heb. De vaten hebben een inhoud van 40 liter en zijn gebruikt geweest als verpakkingmateriaal van moutextract...

Op de vaten zat destijds geen statiegeld maar dat kan ondertussen veranderd zijn.
Tip: een paar flesjes zelfgebrouwen bier kan wonderen doen.

:degroeten: Jacques

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #11 Gepost op: 19-06-2003 23:10 u »
Hoi

Ik heb wat nagezocht in mijn oude brouw(school)boeken.
Tijdens opslag van mout mag vochtgehalte niet hoger zijn dan 5%. In brouwerijen wordt het daartoe opgeslagen in dichte goed geisoleerde silo's.
Het verhaal over zuurstof geldt voor gerst. Voor het embryo is zuurstof noodzakelijk om te ontkiemen. Na het mouterijverhaal wordt mout 4 weken opgeslagen. Hier gebeurdt er iets met de eiwitfractie, wat uiteindelijk de helderheid van het bier ten goede komt. Enzymen hebben tijdens het eesten op hun donder gehad en worden in deze rustperiode weer gerehydrateerd (vocht <5%) en daardoor ook gereactiveerd.
Samenvattend opslag in plastic emmers is dus ok, let wel op vocht% ivm schimmels e.d.

Groeten Johan  

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 20-06-2003 09:14 u »
Ha Johan,

ja, dat is logisch. Strikt genomen leeft mout natuurlijk helemaal niet meer, dus is het wel logisch dat ongemout gerst andere behoeften heeft. Enzymen zijn tenslotte geen beestjes.

JW.

Offline papa

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 21-06-2003 12:14 u »
Hoi JW

Die vaten die jij bedoelt heb ik al eens gekocht bij de kringloop in wageningen.
Ze hebben ze regelmatig van groot naar klein.
Wat ik er voor betaald heb weet ik niet meer, maar het was niet veel.

Ga eens kijken.

Frank

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 21-06-2003 12:51 u »
Bedankt Frank,

dat is een goede tip, en lekker dichtbij!

Tags: mout