Zolder ombouwen naar brouwplek

Gestart door Ploaze, 14-06-2022 20:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ploaze

Hey allemaal!

Mijn topic over de vergisting en het kletteren heeft ervoor gezorg dat ik ging nadenken over toch alles naar binnen verhuizen en wat daarvoor nodig is.

Als ik 5 liter brouw doe ik dit altijd op mijn pannen en wat hand en span werk, prima en niks mis mee. Echter heb ik voor de grote jobs, de recepten die ik lekker vind een brewmonk van 30 liter. Hiermee ga ik altijd buiten staan en is er niks aan de hand. Tot het regent.... Of de bomen blaadjes los laten...

Dus ik zit erover na te denken om dit allemaal naar binnen te brengen en ook wat uit te breiden. Nu loop ik tegen een paar dingen aan.

1. Ik heb geen schuur die groot genoeg is voor alles.
2. De keuken wil ik het niet doen, wil alles beetje uit het oog.
3. De zolder is er niet echt klaar voor, maar de beste optie lijkt het.

Nu moet ik een paar dingen oplossen en wil ik een paar dingen extra, ik kom er alleen niet helemaal uit. Ik hoop dat jullie kunnen meedenken. Neem aub mee in je achterhoofd dat ik geen lasser, technicus of in het bezig ben van 1 linker en 1 rechterhand. Ik kan wel wat, maar die mega mooie constructies die jullie allemaal zelf maken is voor mij niet de lol van deze hobby. Ik zoek dus echt een simpele (en helaas vaak duurdere) optie. Of iets met minimale effort en een handleiding.


Nu mijn "problemen".

1. De zolder heeft geen warm en koud water leiding.

Dit wil ik oplossen door simpelweg de wasmachine af te tappen voor de intake, en de afvoer te misbruiken voor het afvoerwater. Is dit handig?

Daarnaast een https://www.unibrew-nederland.nl/bierbrouwen/vergisten/gistingstank-rvs-conische/brew-monktm-spoelwaterverwarmer-22-liter.html voor het spoelwater.

2. Ik heb geen afzuiging

Onder het dakraam? Of is afzuiging niet nodig?

3. De zolder is WARM. Mijn huis is standaard 22 graden (net te doen voor mijn pale ales) maar de zolder tikt snel de 24 - 25 aan.

Ik wil dus een RVS gistingsvat]vergistingsvat aanschaffen:  en daarbij de koel deksel erop. Maar nu heb ik echt geen idee hoe je dat ding koelt... Ik zie allemaal topics met inkbirds en mensen die koelboxen erop zetten, wie kan mij vertellen wat ik hiervoor moet kopen en hoe dit werkt? Zonder dat ik 1300 eu uitgeeft aan een all in 1 van grainfather.


Als ik dit allemaal weet op te lossen kan ik met dat water de brew monk vullen (brouwen en spoelwater) dan daarmee klooien en het in een gekoeld vergistingsvat gooien zodat mijn bier niet te warm word. Aftappen en in flessen lukt me dan wel.

Wie o wie heeft handige tips voor dit (of iets wat ik compleet vergeten ben) Alle hulp is welkom!


PP

Mijn advies: op een oppervlakte van 2,5-3,0 m2 kun je al heel wat brouwplezier bereiken.
Ik zou primair de mogelijkheden van de schuur nog eens goed bekijken.
Waarom?
Brouwen betekent handelen van water, knoeien, veel waterdamp. Mout schroten stoft. Er gaat wel eens iets mis met een heetwaterketel of een gistvat bijv. Dat wil je niet al druipend op een andere plek in huis terugvinden.

Ga je verder op de zolder:
Praktisch gezien: is zolder via een vaste trap bereikbaar om materialen, volle kratten etc. te verplaatsen?
Afzuiging van waterdamp! Een natuurlijke trek is voor mij onvoldoende; een eenvoudige wasemkap werkt prima.
Waar ga je vergisten? T controle of koelkast?
Waar ga je bottelen? Je hebt een bak met schoonmaakwater nodig, wil je ook afvoeren. Je hebt ook werkplek nodig.

Ik heb al verschillende mooie oplossingen op zolderkamers op dit forum gezien; daar is veel denkwerk en bouwtijd ingestoken. Je kunt de foto's bekijken en + en - punten noteren.

Neem de tijd om voor en tegen af te wegen voordat je begint met "bouwen".

Succes, groet Paul
 

Jacques

Ik brouw op de zolder. Maar ik heb niet de problemen die jij hebt omdat er op de zolder ook een wasmachine aansluiting heeft. Dat wil zeggen warm en koud water en water afvoer. Dat laatste is belangrijk. Je moet veel schoonmaken...
Er is op mijn zolder voldoende ventilatie als ik een groot zolderraam open zet. De waterdamp kan op die manier naar buiten. 

Willem Broekema

In mijn optiek kun je best op 4 tot 5 mbrouwen met een automatische ketel. Ik werk op ongeveer hetzelfde oppervlakte in de schuur., en heb geen vaste opstelling.  Ik heb een "werkbankje"gemaakt met een koud water aansluiting voor brouwwater (met eveneens een RO water patroon beschikbaar) en een simpele spoelbak voor afvoer. Op de werkbank staat mijn brouwkoelkast (= vergisrtingskast) en de wasdroger; eronder mijn brouw-aanrechtkast, wasmachine en hop/levensmiddelen diepvrieskast. Ik zet op mijn brouwdag wel de ketel en meetapparatur etc. neer; de ketel staat elders opgeslagen tot gebruik. Tijdens het koken gaat toch echt de schuurdeur open, omdat - zeker 's winters- de condens anders niet weg kan. Een afzuiging ben ik nog op aan het broeden. Tijdens het koelen en schoonmaken wil ik echt een goede afvoer om waterballet te voorkomen, hoewel er tijdens het brouwen vaak echt wel (veel) geknoeid wordt. Dan ben ik blij met mijn epoxy gecoate vloer.  Ik heb een (kleine) plek om te brouwen, mijn vrouw heeft niet alle brouwspullen in het zicht, en we kunnen er beide mee leven. Zonder wat klussen is dit mij echt niet gelukt..

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 14-06-2022  21:50 uIk brouw op de zolder.
Hoe breng jij de gebruikte mout naar de groen container?
Is jouw aanrecht op zolder groot genoeg om de moutkoker af te spoelen?
Ik brouw in de keuken, wil ik de verbruikte mout kwijt, dan gaat de de hele ketel naar buiten en vlak voor de groencontainer haal ik de moutkoker er uit.
De moutkoker wordt na het koken vervolgens voor de garagedeur met koelwater afgespoten.

Jacques

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 15-06-2022  21:20 uHoe breng jij de gebruikte mout naar de groen container?
Is jouw aanrecht op zolder groot genoeg om de moutkoker af te spoelen?
Ik brouw in de keuken, wil ik de verbruikte mout kwijt, dan gaat de de hele ketel naar buiten en vlak voor de groencontainer haal ik de moutkoker er uit.
De moutkoker wordt na het koken vervolgens voor de garagedeur met koelwater afgespoten.

De moutkorf stort ik leeg in een grote emmer. Vervolgens met de trap naar beneden.
Ik heb geen aanrecht op zolder. Wel een grote slokop. Met een aangebrachte douchekraan met slang spoel ik de korf af.
Tegenwoordig heb ik een Grainfather G40, die is voorzien van een pomp wat helpt bij het schoonmaken en afvoeren van afvalwater met verontreinigen.

Edwin brouwt

Citaat van: Ploaze op 14-06-2022  20:40 u?

3. De zolder is WARM. Mijn huis is standaard 22 graden (net te doen voor mijn pale ales) maar de zolder tikt snel de 24 - 25 aan.

Ik wil dus een RVS gistingsvat]vergistingsvat aanschaffen:  en daarbij de koel deksel erop. Maar nu heb ik echt geen idee hoe je dat ding koelt... Ik zie allemaal topics met inkbirds en mensen die koelboxen erop zetten, wie kan mij vertellen wat ik hiervoor moet kopen en hoe dit werkt? Zonder dat ik 1300 eu uitgeeft aan een all in 1 van grainfather.





Om even dit "probleem" aan te pakken:

20220615_224041.jpg  20220615_224108.jpg

Oja, de temperatuursensor van de inkbird zet je op de zijkant van het vat vast met een sponsje en een sjorbandje van de action

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Ploaze op 14-06-2022  20:40 u3. De zolder is WARM. Mijn huis is standaard 22 graden (net te doen voor mijn pale ales) maar de zolder tikt snel de 24 - 25 aan.
Vroeger, zo voor een negen jaar terug, was mijn zolder ook in de zomermaanden bloedheet.
Doch sinds ik in 2013 zonnepanelen heb laten plaatsen, wordt het op zolder niet meer zo verschrikkelijk heet.
Een 24°C - 25°C is best wel prettig voor saisons.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.