Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Mijn frustratie met FastFermenter  (gelezen 2102 keer)

Offline Mark Mout

• Junior lid
  • **
  • Land: mx
  • Life begins at the end of your comfort zone
Mijn frustratie met FastFermenter
« Gepost op: 18-03-2017 11:09 u »
Soms heb je een product gekocht en denk je: dat hadden ze toch wel beter kunnen aanpakken.

Sinds een jaartje of anderhalf of zo heb ik zo'n ding. De afvul slang is dra-ma. Hij past maar nt in een flesje en daardoor is er een slechte ontluchting. Naast dat de slangafknijper onhandig is bij zo' n stugge slang. Zo! Het is eruit! Man, wat voelt dit goed!

Iemand met dezelfde frustratie? En wellicht een slim technische oplossing?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Roelof

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
Re: Mijn frustratie met FastFermenter
« Reactie #1 Gepost op: 18-03-2017 11:36 u »
Automatische hevel. http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/bottelen/hevels-en-toebehoren/fermtech-automatische-hevel-groot-met-antidroesem-2-mtr-slang-xl.html

Kan zo de plasticcontainer in. Hij zuigt lucht aan tijdens het overhevelen van het jongbier naar het bottelvat

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #2 Gepost op: 18-03-2017 12:51 u »
Automatische hevel. http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/bottelen/hevels-en-toebehoren/fermtech-automatische-hevel-groot-met-antidroesem-2-mtr-slang-xl.html

Kan zo de plasticcontainer in. Hij zuigt lucht aan tijdens het overhevelen van het jongbier naar het bottelvat

Dat dus. Zelf heb ik ook een fastferment en ik heb 1 keer vanuit de fastferment gebotteld. Eens maar nooit meer. Ik had het bottelpijpje aan de slang gemaakt en dat werkt redelijk. Het grootste probleem vond ik het mengen van de bottelsuiker en de achter gebleven gist (want niet alle gist loopt naar de gist bol) die je daarmee weer door je bier roert en dus mee bottelt.

Offline Rene Haring

• Vol lid
  • Aankomend lid Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #3 Gepost op: 18-03-2017 13:24 u »
Wat ik doe is eerst in een bottelemmer de inhoud van de fast ferment laten stromen met behulp van de meegeleverde slang. In de bottelemmer zit dan al een suikeroplossing op basis van het volume wat in de emmer gaat. Lees het volume op de fast ferment af, verminder dit met 1 liter en bereken dan de hoeveelheid suiker. Bijvoorbeeld 15 liter wat in de bottelemmer gaat, en je wilt 6 gram/liter aan suiker erin dus 90 gram suiker nodig. Dit los je eerst op in 180 ml water en de oplossing giet je in de bottelemmer.  De fast ferment slang op de bodem laten uitkomen. Rustig de kraan open van de fast ferment (vergeet niet om de deksel lichtjes los te draaien), de suikeroplossing mixen en dan vanaf de bottelemmer met afvulpijpje alle flesjes afvullen. Een prima werkwijze wat nog geen enkel probleem heeft opgeleverd in de jaren dat ik met de fast ferment werk. Hoe simpel wil je het hebben? :weetniet:

Offline Mark Mout

• Junior lid
  • **
  • Land: mx
  • Life begins at the end of your comfort zone
« Reactie #4 Gepost op: 18-03-2017 15:22 u »
Dat dus. Zelf heb ik ook een fastferment en ik heb 1 keer vanuit de fastferment gebotteld. Eens maar nooit meer. Ik had het bottelpijpje aan de slang gemaakt en dat werkt redelijk. Het grootste probleem vond ik het mengen van de bottelsuiker en de achter gebleven gist (want niet alle gist loopt naar de gist bol) die je daarmee weer door je bier roert en dus mee bottelt.

Gedeelde frustratie geeft deze kerel een gerust gevoel.  ;)

Offline Lincolnm3

• Vol lid
  • geniet
« Reactie #5 Gepost op: 18-03-2017 15:59 u »
Volgens mij waarschuwt Fastferment zelf er ook voor om na lagering niet direct uit de fermentor te bottelen van weg het achtergebleven sediment gist.
Ik doe het ook in een bottelemmer en meng hier de suikeroplossing bij.

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 18-03-2017 16:04 u »
Gedeelde frustratie geeft deze kerel een gerust gevoel.  ;)
Ik probeerde eigenlijk te bewerkstelligen, dat een iets andere werkwijze, bewijst dat het wel meevalt met de FastFerment. Maar ik zie net tijdens het teruglezen dat ik het bericht van Roelof niet goed tot me door heb laten dringen.
Hierdoor wordt mijn huidige manier van bottelen nog discutabeler  :-[

Ik gebruik namelijk de verguisde automatische hevel uit het bericht van Roelof om het bier over te hevelen uit de door jou verguisde FastFerment naar een bottelvat van waaruit ik bottel mbv een door vele anderen verguist bottelpijpje waarna ik de kroonkurken op de flesjes pers met het door hele volksstammen verguisde Emily kroonkurkapparaat.  ::)

Jakkes, misschien had ik beter geen antwoord moeten geven in dit topic... :huilen:

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #7 Gepost op: 18-03-2017 16:56 u »

Sorry, verkeerd gelezen. Ik las het als een topic over "miskoop" >:(.
De FastFermenter ken ik niet.  :D

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #8 Gepost op: 19-03-2017 11:08 u »
Ik bottel direct uit de FastFermenter nadat het sediment heb verwijderd. Geen enkel probleem.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #9 Gepost op: 19-03-2017 11:30 u »
Soms heb je een product gekocht en denk je: dat hadden ze toch wel beter kunnen aanpakken.

Sinds een jaartje of anderhalf of zo heb ik zo'n ding. De afvul slang is dra-ma. Hij past maar nt in een flesje en daardoor is er een slechte ontluchting. Naast dat de slangafknijper onhandig is bij zo' n stugge slang. Zo! Het is eruit! Man, wat voelt dit goed!

Iemand met dezelfde frustratie? En wellicht een slim technische oplossing?

In de slang past precies een:

https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/bierbrouw-gereedschap/afvullen-afvulpijpen/afvulpijpje-voor-kraan-brouwemmer-gistingsvat.html

Met dat witte dopje erop. Werkt perfect.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 19-03-2017 11:32 u »

Klopt, wat ik doe is de bol verwijderen, gistslurrie opslaan of weg gooien, bol er weer onder uurtje laten staan, daarna op de conus van de fastferment tikken met een (klein rubber) hamertje, dan wel roeren (van je bottelsuiker) in het gistvat, uurtje laten staan. En nu heb ik dat probleem eigenlijk niet meer.

Er kleven wat nadelen aan de fastferment, maarja als je goedkoop een conische tank wilt gebruiken dat zit je wel goed. Verwacht er alleen niet te veel van. Wil je een echt een conische ketel koop dat ook een echte van RVS is mijn advies, tot nog toe gaat het met inachtneming van wat nadelen overigens erg goed met de fastferment. Een RVS ketel zit nog niet in mijn brouwbudget.

Offline Ziglar

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 21-03-2017 12:03 u »
Het is heel herkenbaar en ik heb het vrij simpel opgelost.

Ik schroef de bal onder de Fastferment weg en reinig de koppeling.
Ik schroef het deksel open, giet het suikerwater erbij en roer voorzichtig.
Ik schroef het deksel terug en laat een korte tijd (15 ~ 30 min terwijl ik alles klaar zet) staan.
Daarna schroef ik het tuutje op de fastferment waar ik een 2meter siliconen slang op heb gemaakt.
Aan het eind druk ik een afvul pijpje en zet de kraan open(zonder waterslot)
Het eerste beetje troebele bier laat ik in de emmer lopen en zodra het enigzins helder word begin in met vullen van de flesjes.

Hierbij een impressie:

Hopelijk heb je er wat aan want met 2 kleine aanpassingen kan je heel prima bottelen vanuit de Fastferment :)

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #12 Gepost op: 21-03-2017 20:51 u »
Ja, die slang die er bij zit is echt nergens goed voor, het klemmetje is ook niet nuttig.

Wat ik doe is als ik het jongbier in de fastferment koud zet haal ik na een paar dagen de bol er onder uit en leeg hem, vervolgens er weer onder en dan draai ik het vat een aantal keer rond, heen weer heen weer, dus niet schudden maar proberen het vat rond het bier te draaien, hiermee maak je achtergebleven gist los van de wand zonder echt te schudden of door te slaan met een hamer.

Bij bottelen los ik het suiker in kokend water op en gooi het terwijl ik roer in de FF.

Bottelen doe ik met een siliconenslang en de simpele goedkope bottelpijp terwijl de FF op twee kratten staat op het aanrecht en de flessen op het aanrecht zelf.

Als ik de bol er niet tussendoor onderuit haal dan heb ik de eerste paar flessen meer gist, soms loos ik dat, soms ook niet, de laatste keer heb ik wat moeten lozen omdat ik door omstandigheden de bol niet heb kunnen legen.

db

Online beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: Mijn FastFermenter
« Reactie #13 Gepost op: 21-05-2017 10:18 u »
Net een fastferment en hij lijkt me idiaal want  past mooi in mijn gistkast en de sensor stuurt koelen of verwarmen. Vraag: wanneer gaat de kraan naar de bol open? Vanaf start hoofdgisting? Of na enkele dagen als gist in het conisch gedeelte zit?

Offline Eric v B

• Super lid
Re: Mijn FastFermenter
« Reactie #14 Gepost op: 21-05-2017 11:46 u »
Net een fastferment en hij lijkt me idiaal want  past mooi in mijn gistkast en de sensor stuurt koelen of verwarmen. Vraag: wanneer gaat de kraan naar de bol open? Vanaf start hoofdgisting? Of na enkele dagen als gist in het conisch gedeelte zit?
Als je de bol gebruikt, dan staat deze vanaf het begin af aan open. Dus voordat je de FastFermenter gaat vullen met gekoelde wort, staat de kraan open. Als je de kraan later open zet, gaat de lucht uit de bol door je wort/jong bier naar boven. Dit zou enige oxidatie kunnen veroorzaken (zegt men). Zelf gebruik ik de bol eigenlijk niet meer. Als ik deze zou gebruiken, dan zou ik deze na de hoofdvergisting verwijderen (eerst kraan dicht!) en daarna niet meer terug plaatsen maar gewoon kleine beetjes gist aftappen in een glaasje of potje.

Online stiaanke

• Junior lid
  • **
  • Land: be
« Reactie #15 Gepost op: 21-05-2017 11:49 u »
Ik voeg gewoon suiker per flesje toe. Niks meten, mengen of te roeren.🤔

Online beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #16 Gepost op: 21-05-2017 18:23 u »
Ok dank voor het heldere antwoord
Ik hoop dat de bol dan vol zakt met gist en dat ik helder kan bottelen
De praktijk zal het uitwijzen
Tot nu toe steeds geheveld en kraakhelder bier maar wil eigenlijk niet meer hevelen
Nu nog handvatten verzinnen want ik moet m in mijn koelkast tillen.
Ik heb een frame gemaakt en daar hangt ie mooi in.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 21-05-2017 21:00 u »
Ja, die slang die er bij zit is echt nergens goed voor, het klemmetje is ook niet nuttig.

Wat ik doe is als ik het jongbier in de fastferment koud zet haal ik na een paar dagen de bol er onder uit en leeg hem, vervolgens er weer onder en dan draai ik het vat een aantal keer rond, heen weer heen weer, dus niet schudden maar proberen het vat rond het bier te draaien, hiermee maak je achtergebleven gist los van de wand zonder echt te schudden of door te slaan met een hamer.

Bij bottelen los ik het suiker in kokend water op en gooi het terwijl ik roer in de FF.

Bottelen doe ik met een siliconenslang en de simpele goedkope bottelpijp terwijl de FF op twee kratten staat op het aanrecht en de flessen op het aanrecht zelf.

Als ik de bol er niet tussendoor onderuit haal dan heb ik de eerste paar flessen meer gist, soms loos ik dat, soms ook niet, de laatste keer heb ik wat moeten lozen omdat ik door omstandigheden de bol niet heb kunnen legen.

db

Ik gebruik wel de bijgeleverde slang, omdat deze niet zo makkelijk knikt. En voor het bottelen, bij die goedkope vulpijpjes die o zo handig zijn en waarvan vrijwel iedereen er 1 heeft liggen. Dat witte ringetje wat bijgeleverd is zodat het vulpijpje gemakkelijk aan de kraan van een gistemmer kan worden bevestigd, past ook mooi in de fastferment slang, daar steek je dan je vulpijpje in en dat werkt perfect.

Tags: