Maximale storting roggemout - fout in recept?

Gestart door Sander_G, 26-02-2017 22:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sander_G

Beste forumleden,

Na het lezen van 'Over drank' van meneer Wateetons ben ik aan de slag gegaan met het brouwen van bier. Wat een fijne hobby, al was het maar om die ongelofelijke aroma's die vrijkomen bij het schroten en het maischen. Ik heb meteen een bulldog beer brewer 25 aangeschaft na wat overwegingen over de tijd en ruimte die bij het brouwen komen kijken (2 kinderen, klein huis). De eerste brouw-ervaring was erg leerzaam. Het Oak Royale graanbrouw pakket is nu lekker aan het nagisten en ik ben mijn volgende brouw sessie aan het plannen.

Ik wil graag een rogge saison brouwen. Het recept daarvoor wordt gegeven in dit boek (evenals het recept voor Mannenliefde, een van mijn favoriete bieren!). Ik heb echter mijn twijfels over dit recept. Deze hebben te maken met de hoeveelheid rogge. Op het forum lees ik namelijk dat een hoog aandeel aan rogge in de storting tot een lijmachtige substantie leidt die amper te filteren is. De storting voor 20 liter bier komt neer op:

4,8 kg roggemout
1,2 kg palemout
0,24 kg caramout (120 EBC)

Maischschema:
45 min. op 63 gr.
15 min. op 72 gr.
5 min op 78 gr.

Nu had ik al gelezen dat ik beter een stap toe kan voegen aan het  Maischen (10 min. op 45 gr.). Ik vraag me echter af of het hier niet om een drukfout in het boek gaat, aangezien ik overal lees dat er niet te werken valt met een te groot aandeel aan roggemout in de storting.

Dit boek gaat overigens uit van de BIAB methode. Dat maakt natuurlijk een enorm verschil. Is dit gewoon een recept dat niet bruikbaar is voor filteren en spoelen?

Ik ben een tikkeltje confuus. Wie helpt mij en mijn grote emmer met roggemout uit de brand? Dank.

seed7

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat rogge en gerst zijn omgewisseld in deze receptuur. Op zich kan het, met veel moeite en kennis, zoals het er nu staat maar niet iets waar ik me als beginnend brouwer aan zou wagen,

Ingo

Sander_G

Bedankt voor je antwoord. Ik heb inmiddels contact opgenomen met de schrijver van het boek. Hij geeft aan dat het recept klopt, maar dat hij het inderdaad BIAB heeft gebrouwd. 

"Ha Sander, ik heb er expres zojuist nog eentje voor mezelf ingeschonken. For science. Dat heb ik voor jou over. Mijn oordeel: mooi hoppig, flink bitter, en inderdaad een lichte lijmerigheid die juist wel een prettig vol mondgevoel geeft. Tijdens het brouwen voel je inderdaad een plakkerigheid waardoor het wat moeilijker uit de BIAB-zak te krijgen is. Maar niks om je druk over te maken."

Ik ga het dus zelf maar eens met BIAB proberen. Ik zal het forum op de hoogte houden van de vorderingen.

seed7

Ben benieuwd.

Ik ben ook benieuwd naar andere ervaringen met BIAB en roggemout tussen de 70 en 100%.

Ingo

Sander_G

Zoals beloofd: hier nog mijn ervaringen met BIAB rogge brouwen.

Voor 20 liter bier
Beslagwater: 26 liter
Storting:
4,8 kg roggemout
1,2 kg palemout
0,24 kg caramout (120 EBC)

Maischschema:
45 min. op 63 gr.
15 min. op 72 gr.
5 min op 78 gr.

Koken: 60 min.
Hopgiften:
9 gr Mt Hood begin van de kook
6 gr. Columbus begin vd kook
6 gr. Mt Hood na 30 minuten
24 gr Mt hood flame out
24 gr. Columbus dryhop

Gist:
White Labs WLP565 Belgian Saison Ale yeast (met giststarter)

Begin-SG 1044

Beetje laat begonnen met brouwen, dus ook pas laat klaar.. Twee uur 's nachts  :-[ Ondertussen kwamen er ook nog vrienden eten en liepen vrouwlief en twee kinderen door het huis. Geen ideale omstandigheden om te brouwen. En ik maar denken dat zwangerschapsverlof in het leven is geroepen zodat manlief nog rustig zijn biertjes zou kunnen brouwen. Verkeerd begrepen.  :-X
Gelukkig mag het resultaat er wezen.

Wat me het meest bijblijft is het brouwen laten uitlekken van een BIAB zak van 30+ kg. Gelukkig kwam er toen nét een vriend langs die me daar bij kon helpen. Hij heeft zijn plek in de hemel alsmede een sixpack van dit brouwsel wel verdiend. Het uitdruipen/wringen van de zak nam veel tijd en energie in beslag. Ik denk dat dit vooral kwam door de stroperigheid van de hoge storting roggemout. Ik denk dat er een hoop suikers in de zak zijn achtergebleven want het begin-SG was een stuk lager dan ik had verwacht (1045 ipv 1065).

De hoofdgisting kwam snel op gang (na enkele uren) en na een dag of drie kwam deze weer tot rust. Alles overgeheveld naar de nagister, maar het SG was nog wat hoog (1021). Daarom nog wat gist opgekweekt en dat bij de nagister gegooid, welke overging tot een dag of twee bubbelen, maar verder heb ik geen verandering gezien in het SG.

Nog twee weken later overgegaan tot bottelen maar er voor gekozen om nog eens vijf liter weg te zetten in de kleine gistingsfles met wat opgekweekte gist en een pot honing. Experimentje. Ook bij enkele flesjes heb ik gekozen om te bottelen met honing ipv suiker.

Gisteren heb ik alvast een flesje geopend van het bier dat een dag of tien op de fles zat. Het valt een beetje in de categorie 'love it or hate it'. Het heeft een duidelijk hopprofiel wat past bij de soorten en hoeveelheden hop die zijn gebruikt. Natuurlijk komt de volle smaak van de rogge als eerste naar voren maar ook de caramout proef je duidelijk in de zoete toets. De smaak is over het geheel genomen niet subtiel heeft wel een duidelijke verdeling van voor in de mond / achter in de mond / afdronk. Ik verwacht ook dat een hoger alcoholpercentage van de 5-liter batch met honing het bier geen kwaad zal doen.

Lessons learned:
- Oppassen met melkzuur toevoegen: het kan snel gaan..
- BIAB is moeilijk (ZWAAR!) met grote (10+ liter) hoeveelheden zonder aanvullende maatregelen.
- Roggemout is een plakkerige son of a bitch.
- Brouwen is een zen-bezigheid waarvoor je zen-omstandigheden moet realiseren.
- Zwangerschapsverlof is geen bierbrouw-verlof
- Brouwen is een ontzettend fijne bezigheid

Ik zal het forum op de hoogte houden van de verder ontwikkelingen.

Dit was overigens mijn tweede brouwsel. Het derde brouwsel zit sinds vrijdag in de vergister. Het is een witbier met mate, citroenschil en havervlokken. Saaz hop voor bitterheid en aroma en een citra hopgift bij flame out. Ook weer spannend! Ik zie nu dat SG en smaak en stuk beter voldoen aan de verwachtingen dan bij mijn eerste en tweede brouwsel.

brouwmus

Sander, ik heb veel respect voor je dat je dit als tweede brouwsel aandurft onder dergelijke omstandigheden  :groots:

Voor een van mijn volgende brouwsels wil ik ook een roggemout (Crystal Rye Malt 100-200EBC van Thomas Fawcett) gaan gebruiken, maar dat zal in een heel andere verhouding tot de basismout zijn - mede omdat ik met een Braumeister brouw.

T.z.t. zal ik daar ook een topic over starten omdat ik erg benieuwd ben naar de mening over het recept dat ik in gedachten heb.

Veel succes met dit bier (en het experiment met de honing!), hou ons op de hoogte.

Vriendelijke groeten,
John

BVeenema

Citaat van: Sander_G op 26-02-2017  22:47 uHet recept daarvoor wordt gegeven in dit boek (evenals het recept voor Mannenliefde, een van mijn favoriete bieren!).

Zou je zo vriendelijk willen zijn om het recept voor Mannenliefde ook te posten? Daar ben ik zeer geïnteresseerd in.

ciesvandekwis

Ik heb vorige week een Rye voor de Braai gemaakt en met nauwelijks 20% rogge was het filteren al lichtjes lastiger, dus 80% is echt wel een beetje veel van het goeie.
Het valt me op dat je veel verschillende dingen tegelijk in één bier probeert te stoppen. Beginnersenthousiasme is ok, maar ik zou me eerder focussen om simpel te beginnen: 1 mout, 1 of 2 hoppen. Kwestie van je ingrediënten wat beter te leren kennen. Nu proef je blijkbaar van alles, maar waar zit het foutje? Lastig met citroenschil, kruiden en 5 hoppen en mouten om er de vinger op te leggen, niet?
Maar ik lees de passie al, nu het geduld nog, komt wel goed...

Sander_G

Citaat van: brouwmus op 11-04-2017  10:41 uVoor een van mijn volgende brouwsels wil ik ook een roggemout (Crystal Rye Malt 100-200EBC van Thomas Fawcett) gaan gebruiken, maar dat zal in een heel andere verhouding tot de basismout zijn - mede omdat ik met een Braumeister brouw.

T.z.t. zal ik daar ook een topic over starten omdat ik erg benieuwd ben naar de mening over het recept dat ik in gedachten heb.

Veel succes met dit bier (en het experiment met de honing!), hou ons op de hoogte.

Ik gebruikte zelf de Weyermann rogge maar weet niet of dat veel uitmaakt. Het is en blijft een kleverig goedje. Ik heb een Bulldog beer brewer maar deze is natuurlijk ook prima te gebruiken i.c.m. BIAB. Ik zal nog wel posten over de verdere ontwikkelingen. De honing heeft nog tamelijk lang doorgegist maar nu kan er toch echt wel gebotteld gaan worden. Nog even geduld dus en dan proeven.

Citaat van: BVeenema op 11-04-2017  11:34 uZou je zo vriendelijk willen zijn om het recept voor Mannenliefde ook te posten? Daar ben ik zeer geïnteresseerd in.

Komt 'ie:
Voor 5 liter bier (BIAB recept)
EBC: 12
EBU: 35
Begin-SG 1048
Eind-SG 1,002 (of lager)
Alcoholpercentage 6%

Storting:
- 0,7 kg pilsmout
- 0,3 kg tarwemout
- 0,05 kg biscuitmout

Maisch:
Beslagwater: 4 liter
Inmaischen op 55°
30 min. 62°
30 min. 68°
15 min. 72°
5 min 78°
Spoelen met 4 liter water

Kooktijd: 60 min.
Hopschema:
- 6 gram East Ken Goldings: 60 min.
- 6 gram Sorachi Ace: 10 min.
- 9 gram Sorachi ace 0 min.
- 9 gram Citra - 0 min.

Extra ingrediënten:
2 gram vers citroengras: 5 min.
2 gram szechuanpeper: 5 min.

Gist: Frans saisongist. Wyeast 3711 of Lallemand Belle Saison

Citaat van: ciesvandekwis op 11-04-2017  15:27 uIk heb vorige week een Rye voor de Braai gemaakt en met nauwelijks 20% rogge was het filteren al lichtjes lastiger, dus 80% is echt wel een beetje veel van het goeie.
Het valt me op dat je veel verschillende dingen tegelijk in één bier probeert te stoppen. Beginnersenthousiasme is ok, maar ik zou me eerder focussen om simpel te beginnen: 1 mout, 1 of 2 hoppen. Kwestie van je ingrediënten wat beter te leren kennen. Nu proef je blijkbaar van alles, maar waar zit het foutje? Lastig met citroenschil, kruiden en 5 hoppen en mouten om er de vinger op te leggen, niet?
Maar ik lees de passie al, nu het geduld nog, komt wel goed...

Goed punt! Volgende biertje wordt dus waarschijnlijk een single hop Saaz aangezien ik daar nog veel van over heb. Nu nog even zoeken naar een goed recept. Toevallig tips? Ik heb nog mooi vers Pale mout, Dingemans Cara 120 MD en Wyeast 1056 XL American Ale liggen.

Wat voor mij ook goed werkt is een enkele batch brouwen en dan experimenteren met verschillende vergistingen en bottelingen. Het brouwen daar gaat toch het meeste werk in zitten.

BVeenema


Sander_G

Korte update: niet te zuipen en door de gootsteen gegooid.

Grootste boosdoener is denk ik de kleverigheid van het wort geweest. Daardoor is de bodem van de brouwketel flink aangebrand. Het bier heeft daarom een verbrande bijsmaak waar ik me niet overheen kan zetten. Gelukkig hebben de flesjes in middels een betere bestemming gekregen.

Ach ja...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.