Eiwitrijk bier

Gestart door Wessiebier, 26-02-2017 21:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wessiebier

Beste collega Brouwers!

Laats kwam ik op internet een recept tegen van een eiwitrijk bier. Twee van mijn hobby's zijn bierbrouwen (en daarna drinken natuurlijk ;) ) en sporten, en wat zou er dus mooier zijn dan deze twee te kunnen verenigen. Normaal gesproken gaan bier drinken en sporten niet al te goed samen maar na het lezen van deze link (zie onder) bleek het toch mogelijk te zijn. Maar nu loop ik dus met de vraag rond hoe dit bier te brouwen. Na mijn zoektocht naar een dergelijk recept op dit forum en via google heb ik hierover nog niks kunnen vinden. Het lijkt mij helemaal top om na het sporten een biertje te kunnen drinken met hierin circa 20 gram eiwit, hebben jullie misschien ideeën/bronnen/suggesties om in de buurt te komen van een soortgelijk bier.

Link: http://www.telegraph.co.uk/food-and-drink/news/calling-all-gym-lovers-high-protein-beer-with-as-much-protein-as/
Alvast bedankt :biersmile:,

Sjors

Kwagga

Toevoegen van wei-eiwit lijkt me het meest voor de hand liggend, omdat dit oplosbaar blijft in zuur milieu. Ik heb geen idee wat de gist zelf doet met dit eiwit.

seed7

Er zijn historische recepten te vinden waar bewust een aantal eieren aan de maisch of het wort worden toegevoegd. Heb helaas geen link voor je,

Ingo

Wessiebier

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Blijkbaar is er relatief weinig over bekend en zal ik blijven zoeken en misschien dus experimenteren met eieren of wei eiwit.

William

Citaat van: Kwagga op 26-02-2017  21:59 uToevoegen van wei-eiwit lijkt me het meest voor de hand liggend, omdat dit oplosbaar blijft in zuur milieu. Ik heb geen idee wat de gist zelf doet met dit eiwit.

Helemaal mee eens. Neem dan wel een wei-eiwit dat ontsuikerd is, dwz dat het geen lactose meer bevat.
Voeg het eiwit dan pas tegen het einde van het koken toe. Wei-eiwitten vlokken wanneer je lang kookt.
Eventueel zou je het ook bij bottelen kunnen toevoegen.

Hoeveel eiwit zou het bier moeten bevatten?


seed7

Andere, heel simpele optie: tik een eitje in je bier. Was blijkbaar niet ongebruikelijk,

Ingo

Chilobrachys

Eieren zijn alleen wel behoorlijk vet, dat gaat voor de schuimkraag niet erg bevorderlijk werken vrees ik.

Jacques

Citaat van: seed7 op 28-02-2017  22:30 uAndere, heel simpele optie: tik een eitje in je bier. Was blijkbaar niet ongebruikelijk,

Klopt. Was om het bier te klaren. Het toegevoegde eiwit zorgt voor het binden en uitvlokken van opgelost eiwit. Het eindresultaat is niet een eiwitrijk bier...

Serge VL

Wei-eiwitten toevoegen kan mogelijk een oplossing zijn, die zijn oplosbaar bij een lage pH, andere eiwitten gaan coaguleren door de zuurtegraad van je bier.
Wei eiwitten zijn een afval product van kaas productie en dat zijn de eiwitten die oplosbaar blijven.
Wei eiwitten kan je kopen als voedingssupplement.
vb Rivella is frisdrank gemaakt van melkwei https://nl.wikipedia.org/wiki/Rivella

seed7

Citaat van: Jacques op 28-02-2017  23:12 uKlopt. Was om het bier te klaren. Het toegevoegde eiwit zorgt voor het binden en uitvlokken van opgelost eiwit. Het eindresultaat is niet een eiwitrijk bier...

In de tank ja, maar hier gaat het ei in het glas met bier en dan gloek gloek gloek,

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 01-03-2017  09:26 uIn de tank ja, maar hier gaat het ei in het glas met bier en dan gloek gloek gloek.

Zonde van het bier...  :)
Kun je net zo goed een ei bij je ontbijt nemen...

Paard

Bier en sporten gaan niet samen met of zonder eiwitten, maar goed ik zou zeggen, shake na sporten met snelle eiwitten voor je herstel en dan zonder schuldgevoel maar niet te vaak een lekker biertje drinken.

Wessiebier

Dank voor het meedenken! Denk toch dat eieren toevoegen niet een heel goed idee is al is het alleen maar omdat je slechts circa 8 gram eiwit per ei toevoegt, om dan per biertje ongeveer 22 gram eiwit te realiseren zul je er heel wat moeten toevoegen met alle gevolgen van dien. Wei eiwit toevoegen zal waarschijnlijk het meest praktisch zijn en ik zal zoals aangegeven opzoek gaan naar een wei eiwit supplement zonder lactose. Morgen ga ik eerst een Saison brouwen, het volgende brouwsel zal denk ik een experiment worden met het wei eiwit, als Rivella het kan kan ik het ook   :brouwen:.
 @ Paard, ik begrijp je punt maar ik kan toch genoeg situaties verzinnen waar een eiwitrijk biertje een leuk alternatief is voor een regulier biertje. Helemaal in teamsport verband is het na de sport gezellig om een biertje te drinken, en als deze lekker is en 22 gram eiwit bevat is dat toch een win-win situatie. En tuurlijk is een normale shake beter en is alcohol relatief slecht maar het zou toch wel een beetje het nuttige met het aangename verenigen zijn :proost:

William

Citaat van: Wessiebier op 03-03-2017  21:50 uDWei eiwit toevoegen zal waarschijnlijk het meest praktisch zijn en ik zal zoals aangegeven opzoek gaan naar een wei eiwit supplement zonder lactose.

Denk er eerst zelf eens over na. Misschien dat ik wel wat kan regelen als je weet wat je wilt  ;)

Wessiebier

Citaat van: William op 03-03-2017  21:54 uDenk er eerst zelf eens over na. Misschien dat ik wel wat kan regelen als je weet wat je wilt  ;)
Ja ik moet er echt even een studie van gaan maken van wat de effecten zijn van het toevoegen van wei eiwit op schuimhoudbaarheid, vergisting, bezinksel in fles, smaak etc.
Maar in ieder geval alvast bedankt voor je bereidheid me te helpen ;)

Kwagga

Citaat van: Serge VL op 01-03-2017  00:01 uvb Rivella is frisdrank gemaakt van melkwei https://nl.wikipedia.org/wiki/Rivella
Rivella is inderdaad gemaakt van melkwei. Maar het bevat wel geen melkwei, enkel  melkserum = melkwei waaruit alle eiwitten verwijderd zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.