Funky golden Mosaic

Gestart door Ricky, 12-02-2017 16:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ricky

Ben tijd geleden bij de Kaapse brouwerij geweest en heb daar een heerlijke wild ale gedronken.
Een heerlijk frisse zuur bier met duidelijke Mosaic hop erin.

Ben van plan deze over 2 maandjes te gaan brouwen en ben benieuwd wat jullie anders zouden doen.

2.72 kg pale ale
1.58 kg White wheat
0.25 kg haverfloken

62c graden 30 min
72c graden 40 min
78c graden 5 min

Beslagwater 20, spoelen tot 24 L

15 gram Mosaic op 60 min
5 gram Mosaic op 25, 10 en 2 min
10 gram Mosaic op dag 8

Met belgian Lambic blend Wyeast 3278

Verwachte begin SG 1059
Verwachte eind SG 1015
IBU 30
5.8%

Ben benieuwd of mensen misschien ideeën hebben.

TymonK

Ik ken het origineel niet... maar met deze hophoeveelheden zal die ws maar zeer beperkt/subtiel zijn? Gist overheerst?

Oscar

Citaat van: Ricky op 12-02-2017  16:02 uBen benieuwd of mensen misschien ideeën hebben

Zet 'm ff in brouwsoftware en post dan ff zo'n mooi en duidelijk recept overzichtje... :) ;) :D

Biertje1985

Misschien hebben ze wel Kettel souring toegepast met lactobacillus en een cleane gist?

Helaas heb ik her bier niet op ook al kom ik redelijk vaak en graag bij de Kaapse.




Herman

Ik zou zeggen, stuur eens een pb aan Etn82.

Adbrouwt

Misschien ook goed om na te gaan hoe deze vergist is. Bijvoorbeeld op een houtenvat.

Dit recept is mooi leesbaar in tapatalk. De brouwsoftware post bevatten altijd alle codes in tapatalk en leest voor geen meter.
Citaat van: Oscar op 12-02-2017  21:26 uZet 'm ff in brouwsoftware en post dan ff zo'n mooi en duidelijk recept overzichtje... :) ;) :D

Gerb

Ik ken het bier niet maar de gekozen 'gist' (Lambic blend) lijkt me niet de juiste voor dit bier. Hoe zuur en hoe droog was het bier? Gevoelsmatig denk ik inderdaad dat er iets van kettle souring is gebruikt. Bij de lambic blend zullen de lange vergisting niet kloppen met het hoppige aroma.

Verder denk ik dat je hoeveelheden late hop in het recept omhoog moeten. Zeker een factor 2 a 3. 

Biertje1985

Citaat van: Gerb op 13-02-2017  08:20 uIk ken het bier niet maar de gekozen 'gist' (Lambic blend) lijkt me niet de juiste voor dit bier. Hoe zuur en hoe droog was het bier? Gevoelsmatig denk ik inderdaad dat er iets van kettle souring is gebruikt. Bij de lambic blend zullen de lange vergisting niet kloppen met het hoppige aroma.

Verder denk ik dat je hoeveelheden late hop in het recept omhoog moeten. Zeker een factor 2 a 3.

Precies wat ik denk, kettle souring lijkt mij inderdaad de handelswijze, een vergisting met lactobacillus kan nooit zoveel hop aan. Een lambic blend zou kunnen maar lijkt mij onwaarschijnlijk.
Het zou ook nog een brett kunnen wezen overigens. En niet te zuinig met die mosiac, dat is een hop die een heerlijk aroma en bittherheid achterlaat, zeker flink koudhoppen :biersmile:
Al ken ik het bier niet, is er met mosaic geen breuk te vallen bij een koudhop, ik denk dat 50 gram meer een flink aroma zal geven.

Ricky

Goed, bedankt voor alle reacties! Hoewel ik niet altijd achter internet kan (raar om te kunnen zeggen in 2017) zal ik even reactie terug geven.
Ik was in de Kaapse brouwerij, voor vrouwlief een rye IPA gehaald en voor mezelf de funky golden Mosaic.
Nam er een slok van en liet vrouwlief ook een slok proberen. Lang verhaal kort, ze vond hem lekker dus dronk ze hem op. Geen probleem zou je denken, even terug maar de bar om nieuwe te halen.. pusssshh..: OP! Zuur (letterlijk en figuurlijk)
Smaak deed me aan een polyamorie van oedipus / swingers van oedipus. Zuur maar niet echt droog.
Maar wat het vooral deed was de Mosaic in smaak en geur, heerlijk! Single hopped Mosaic met hele lange nadronk van citrus.
Als ik wil kan ik hem natuurlijk gewoon op internet kopen maar was mij beter lijkt is 20L zelf brouwen en opdrinken :-)
houte eiken vat van 30L heb ik nog thuis liggen voor een toekomstige geuze die ik 2 jaar wil hebben in het vat dus hoop niet dat die nodig is hiervoor.
Die Lambic Wyeast heeft lactobacillus erin zitten als het goed is, dus giststarter maken- in wort gooien tot hoofdgisting op gang is tot 3.5-4 pH, boil met hop, nieuw gist toevoegen?

tdp

Net wat Herman zegt, vraag Etn82 even, de brouwer ;)

Ricky

Citaat van: tdp op 14-02-2017  09:32 uNet wat Herman zegt, vraag Etn82 even, de brouwer ;)
Oh grappig wist niet wie dat was maar had hem aan het werk gezien toen hij een Barley wine aan het brouwen was.

Biertje1985

Citaat van: Ricky op 14-02-2017  00:48 uDie Lambic Wyeast heeft lactobacillus erin zitten als het goed is, dus giststarter maken- in wort gooien tot hoofdgisting op gang is tot 3.5-4 pH, boil met hop, nieuw gist toevoegen?

Dat kinkt goed maar hoeveel sg hou je over om je gewone gist het werk te laten doen?

Ricky

Citaat van: Biertje1985 op 14-02-2017  19:53 uDat kinkt goed maar hoeveel sg hou je over om je gewone gist het werk te laten doen?
Mijn idee was dus voor de boil de gist toe te laten voegen tot een pH van 3.5-4 vergisten. In de boil de gist dood koken en dus is het wort al zuur voor de boil. Na boil weer nieuw gist toevoegen om rest te vergisten maar ik denk dat ik hier beetje boven mijn pet ga werken en denk dat ik hier maar van af zie. Ik zal over een tijdje hier weer is voor gaan zitten.
Vandaag maar als troost een single hopped Mosaic ipa gebrouwen :-)

Jacques

Citaat van: Ricky op 15-02-2017  00:45 uMijn idee was dus voor de boil de gist toe te laten voegen tot een pH van 3.5-4 vergisten. In de boil de gist dood koken en dus is het wort al zuur voor de boil. Na boil weer nieuw gist toevoegen om rest te vergisten maar ik denk dat ik hier beetje boven mijn pet ga werken en denk dat ik hier maar van af zie. Ik zal over een tijdje hier weer is voor gaan zitten.
Vandaag maar als troost een single hopped Mosaic ipa gebrouwen :-)

Waarom heb je het over "de boil" in plaats van "het koken". Bij mij thuis wordt er gekookt en niet geboild...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.