Doe het zelf schroten

Gestart door ir. Auditor, 26-02-2017 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

Vraagje van een beginner.

Met kerst heb ik van mijn vrouw het HEMA brouwpakket gekregen. Fantastisch cadeau! Vooral het feit dat met 4 liter prima bruikbaar is in een klein appartementje en oma's soeppan prima geschikt is om in te koken.
Het eerste biertje smaakte heerlijk. (het Belgisch blond recept dat er bij zat.)

Hierna ben ik zelf aan de slag gegaan en experimenteren en heb ik het smerigste bier ooit gebrouwen...
Ik wilde een bier nabrouwen dat ik in de VS gedronken heb (st. Arnolds fancy Lawnmower).
Het zou gebaseerd zijn op Kolsch, ze hadden op hun website wel de hopsoort staan (Hallertau Hersbrucker  ).
Via andere sites een recept en kookschema gevonden. Mout gekocht (gerst en tarwe), Kolsch gist en de hop.

Vol goede moet gaan brouwen met een goede vriend er bij.
Tijdens het gisten viel het me op dat het waterslot erg rustig bleef, af en toe een belletje, maar niks heel spannends. Het HEMA pakket was erg actief, schuimde, pruttelde, je hoorde het door het halve huis. Ons eigen recept totaal niet.

4 weken later gingen de flessen open, geen overtuigende plop, een beetje schuim vorming en vooral heel waterig bier. Wat dat betreft leek het wel Amerikaans. Maar het was niet te drinken.

Na een 2e poging het zelfde resultaat, en lang zoeken naar wat we nou verkeerd deden heb ik de oorzaak ontdekt.
De mout in het hema pakket was al geschroot, die ik zelf gekocht had nog niet, en natuurlijk had ik niet voldoende gelezen om te weten dat je mout moet schroten. Dat hadden we dus ook niet gedaan. We hadden de mout gewoon zo intact in de pan gedaan...

Nu zit ik te denken hoe ik mijn mout kan gaan schroten zonder een schrootmolen te moeten kopen. Ik wil even niet investeren.
Ik heb een oude roerzeef in huis, ik heb er een hand mout in gegooid en dat kwam er aan de andere kant in stukjes uit. Maar werkt dat, of krijg ik dan juist allemaal troep in mijn wort?

Andere optie die ik bedacht is de deegroller van mij vrouw. Maar die lijkt bij een proefrondje het mout vooral helemaal te verpulveren.

Hebben jullie suggesties om te schroten zonder een schrootmolen te moeten kopen?

Ik heb nu trouwens de navulling van the brooklyn brewery "afternoon wheat" er in zitten. (hun "lawnmower"). Deze was natuurlijk ook al geschroot en het gisten is inmiddels weer erg actief. Wel ziet het er allemaal erg troebel uit en zweeft er vanalles door het vat. Filteren ging niet helemaal zoals ik zou willen :) maar dat los ik wel weer op als het op fles gaat over 2 weken.


muldereric

Zoek een biergilde/brouwvereniging of mede brouwer op in de buurt. Zij kunnen je vast helpen met schroten. Een deegrollen is niet heel subtiel maar werkt misschien wel als je klam schroot. Zoek voor dit laatste eens op het forum!

Eric v B

Citaat van: ir. Auditor op 26-02-2017  21:11 uVraagje van een beginner.

Met kerst heb ik van mijn vrouw het HEMA brouwpakket gekregen. Fantastisch cadeau! Vooral het feit dat met 4 liter prima bruikbaar is in een klein appartementje en oma's soeppan prima geschikt is om in te koken.
Het eerste biertje smaakte heerlijk. (het Belgisch blond recept dat er bij zat.)

Hierna ben ik zelf aan de slag gegaan en experimenteren en heb ik het smerigste bier ooit gebrouwen...
Ik wilde een bier nabrouwen dat ik in de VS gedronken heb (st. Arnolds fancy Lawnmower).
Het zou gebaseerd zijn op Kolsch, ze hadden op hun website wel de hopsoort staan (Hallertau Hersbrucker   ).
Via andere sites een recept en kookschema gevonden. Mout gekocht (gerst en tarwe), Kolsch gist en de hop.

Vol goede moet gaan brouwen met een goede vriend er bij.
Tijdens het gisten viel het me op dat het waterslot erg rustig bleef, af en toe een belletje, maar niks heel spannends. Het HEMA pakket was erg actief, schuimde, pruttelde, je hoorde het door het halve huis. Ons eigen recept totaal niet.

4 weken later gingen de flessen open, geen overtuigende plop, een beetje schuim vorming en vooral heel waterig bier. Wat dat betreft leek het wel Amerikaans. Maar het was niet te drinken.

Na een 2e poging het zelfde resultaat, en lang zoeken naar wat we nou verkeerd deden heb ik de oorzaak ontdekt.
De mout in het hema pakket was al geschroot, die ik zelf gekocht had nog niet, en natuurlijk had ik niet voldoende gelezen om te weten dat je mout moet schroten. Dat hadden we dus ook niet gedaan. We hadden de mout gewoon zo intact in de pan gedaan...

Nu zit ik te denken hoe ik mijn mout kan gaan schroten zonder een schrootmolen te moeten kopen. Ik wil even niet investeren.
Ik heb een oude roerzeef in huis, ik heb er een hand mout in gegooid en dat kwam er aan de andere kant in stukjes uit. Maar werkt dat, of krijg ik dan juist allemaal troep in mijn wort?

Andere optie die ik bedacht is de deegroller van mij vrouw. Maar die lijkt bij een proefrondje het mout vooral helemaal te verpulveren.

Hebben jullie suggesties om te schroten zonder een schrootmolen te moeten kopen?

Ik heb nu trouwens de navulling van the brooklyn brewery "afternoon wheat" er in zitten. (hun "lawnmower"). Deze was natuurlijk ook al geschroot en het gisten is inmiddels weer erg actief. Wel ziet het er allemaal erg troebel uit en zweeft er vanalles door het vat. Filteren ging niet helemaal zoals ik zou willen :) maar dat los ik wel weer op als het op fles gaat over 2 weken.
Er zijn ook leveranciers die geschrote mout verkopen. Welke leveranciers dat zijn weet ik niet maar als je even Googled zul je ze best wel vinden.
Je huidige bier heet Afternoon Wheat. Dat betekent dat er tarwe in zit (Wheat). Tarwe zorgt ervoor dat je bier (lang) troebel blijft. Denk aan Weizener en Witbier.

Oscar

Citaat van: ir. Auditor op 26-02-2017  21:11 uIk wil even niet investeren.

Zonder investeren geen goed bier! Je zult toch mout en hop en gist moeten kopen... En wil je goed bier brouwen? Of blijf je bij klungelen?  :weetniet: 

Klinkt een beetje bot, maar het is realiteit... Het hoeft niet veel te kosten. Voor € 50 - € 70 heb je al een simpele schrootmolen. Daarna komt de rest ook nog wel... ;-)

Neetje

Citaat van: Oscar op 26-02-2017  21:23 u...
Voor € 50 - € 70 heb je al een simpele schrootmolen.

Soms al voor enkele tientjes een gebruikte schijvenmolen.

Fermon

Met een deegroller wil het wel. Ik heb het ook een paar keer gedaan.
Maar... een paar tientjes investeren in een schrootmolen is geen overbodige luxe. Ik zou zeggen probeer het maar eens met een deegroller, ben benieuwd wat je ervan vindt.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 26-02-2017  21:21 uEr zijn ook leveranciers die geschrote mout verkopen. Welke leveranciers dat zijn weet ik niet maar als je even Googled zul je ze best wel vinden.

Bij Brouwmout kun je mout geschroot kopen.
https://www.brouwmout.nl/product/moutmixer-service/

marc0871

Voor geschroot mout zou je eens bij Brouwmout kunnen kijken.

[edit] Jacques was me voor.

Een schrootmolen is toch wel een essentieel stukje gereedschap, als je regelmatig wil brouwen.
Zoals je zelf hebt ontdekt; zonder geschroot mout geen bier.

Die koffiemolentjes (Douwe Egberts) gingen een paar jaar geleden voor 25 euro, op marktplaats.
Sindsdien hebben ze ontdekt dat die dingen vrij populair zijn en heb ik al prijzen van rond de 50 euro gezien.
Daar heb je ook een schijvenmolen voor.

Een walsenmolen heb je al voor 80 euro.
Dan moet je er nog een bodemplaat en een hopper bij verzinnen.
Voor 100 euro heb je hem compleet.

Nou kan ik niet in je portemonnee kijken en misschien moet het allemaal op budget, maar een goede schrootmolen is de beste, eerste investering voor deze hobby.
De rest kan redelijk tot goed met huis, tuin en keuken spullen.

Jeukstaardt

Het makkelijkst is dan geschroot kopen.
Er staat momenteel ook een Marga volkoren molen op Marktplaats voor 30 euro. (Heb ik zelf niets mee van doen trouwens.)

ExPeteriment

Voor ik mijn schijvenmolen had heb ik handmatig geschroot door mout in een plastiek kantoor-hoes te doen en uit te spreiden en er met een hamer/vuist op te tikken. Hoesje was om rondspringen te voorkomen, was op harde ondergrond geplakt. Ging best vlot, kilo in ca 10 minuten. In een hoes deed ik ca een ons per keer. Ben wel blij dat mijn schijvenmolen snel daarna geleverd werd. Maar misschien kun je er even iets mee. Ook goed voor armspiertraining. Grofheid van schroten meteen mooi te zien, ik heb het als leerzaam ervaren. Ik vond er nog een foto van.


Jeukstaardt

Anders tussen 2 gewassen grindtegels van 60 bij 40? ;)

ir. Auditor

Bedankt voor de tips, heb toch maar een schrootmolen op mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag volgende maand gezet. Ga voor die tijd even de truc met de plasticmap proberen.

Wat betreft het filter probleem waar ik het over had, met het risico off-topic te gaan, Ik heb gefilterd door gewoon een keukenzeef boven de ketel te hangen. Vervolgens heb ik hier 2 steriele verband gazen overheen gespannen omdat de openingen van de zeef vrij groot waren.
Maar vervolgens bleef alle wort gewoon boven in de zeef staan, kwam bijna niks onder uit. Ik heb vervolgens wat moeite moeten doen om het door de filter te krijgen, maar vervolgens is er natuurlijk ook meer mee gekomen dan origineel de bedoeling was.
Mijn volgende stap na schrootmolen wordt dus maar het filterproces verbeteren.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: ir. Auditor op 27-02-2017  21:01 uMijn volgende stap na schrootmolen wordt dus maar het filterproces verbeteren.

Kijk eens naar een maisch kookzak!

ir. Auditor

Citaat van: jandebehanger op 27-02-2017  21:04 uKijk eens naar een maisch kookzak!
Die kwam ik ik toevallig tegen, maar zit me nog af te vragen hoe dat logistiek handig gaat met spoelwater.
Nu heb ik steeds gemaischt in een soeppan van 4 L (2 L maischwater) en daarna gefilterd boven een soeppan van 8 L. Tijdens dat filteren warm ik in een andere pan nog 3 L spoelwater. Uiteindelijk kook ik dan in de 8 L pan.

Ik zou natuurlijk meteen in de 8 L pan kunnen maischen, maar voeg ik daar dan gewoon spoelwater toe voordat ik de maischzak verwijder? En kun je dan ook 2x filteren? Is dat überhaupt nodig? Ik dacht dat je vaker filterde om er voor te zorgen dat je alle suikers mee hebt, maar wat rondlezen doet me inzien dat meerdere keren filteren gedaan wordt om het filter zelf op te bouwen...

ir. Auditor

Update: vrijdag een schrootmolen gekregen.

Ik heb nu een kit in mijn gistvat zitten (Brewdog punk IPA kit van de brooklyn brewshop), daar was de mout al geschroot.
Over 2 of 3 weken als de IPA op fles zit en het vat weer beschikbaar is de molen proberen

ExPeteriment

Heb je een nieuwe update over ervaringen met het schroten en filteren?

ir. Auditor

Inmiddels met de schrootmolen (deze: https://www.Brouwmarkt.nl/producten/bierbrouwen/mout-granen/mout-graanmolens/arsegan-moutmolen-basic-gietijzer.html)
Een aantal keer gebrouwen, werkt prima. Het is even werken :) heb de eerste keren iets te fijn geschroot, had erg veel meel en dat filter je er later toch niet allemaal uit is mijn ervaring.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.