Formaat hop spider?

Gestart door rajd, 26-02-2017 20:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rajd

Enige tijd geleden heb ik, als alternatief voor hopkookzakjes een hopspider aangeschaft uit China (https://www.aliexpress.com/item/100x255mm-304-Stainless-Steel-Hop-Spider-Strainer-Homebrew-Beer-Pellet-Hop-Filter-400-Micron-Filtering-for/32739828965.html). Werkt prima, echter, ik merk op dat er maar weinig hop in dat ding past; bij een volume van 15 liter passen er hopbloemen goed voor zo'n 70 g in.

Nu twijfel ik... is het raadzaam om nog een spider te kopen of over te stappen op pellets? C.q. zijn pellets compacter dan bloemen?

RienP

Pellets nemen absoluut minder ruimte in. En 400 micron is fijn genoeg voor pellets.

Tjardo

Ik heb de grotere maat gekocht, vandaag 80 gram hopbloemen erin gehad, dan zit hij echt wel vol (23 liter gebrouwen in een Grainfather). Volgende keer zal ik pellets proberen

Martijn0172

Excact de reden waarom ik een tweede heb besteld. Ik heb deze spider alleen nog maar met bloemen gebruikt. Maar met pellets heb ik tot heden elke keer een verstopping gehad (met andere methodes en dit zal heus wel aan mijn brouwkwaliteiten liggen hoor)

beermenke

Werkt prima.
Hang m ook in het gistvat als ik na koeling het wort in het gistvat laat lopen.
Ik werk met pellets en daar voldoet ie prima.


rajd

Citaat van: beermenke op 27-02-2017  13:15 uWerkt prima.
Hang m ook in het gistvat als ik na koeling het wort in het gistvat laat lopen.
Ik werk met pellets en daar voldoet ie prima.

Heb je toevallig enig idee hoeveel gram pellets je krijgt op een bijv. 5cm hoogte in de spider? En wat is de diameter van je spider? Ik denk dat ik wel een tweede ga bestellen, maar toch ff checken op voorhand of pellets niet sowieso oplossen :)

beermenke

Ik heb de kleinste spider van 10 x 25 en gebruik 30 gr bitter en 20 gr aroma en dan is ie ongeveer voor  de helft gevuld als de pellets opgelost zijn
Dus voor mij ruim voldoende
Een aanrader

rajd

Citaat van: beermenke op 27-02-2017  16:51 uIk heb de kleinste spider van 10 x 25 en gebruik 30 gr bitter en 20 gr aroma en dan is ie ongeveer voor  de helft gevuld als de pellets opgelost zijn
Dus voor mij ruim voldoende
Een aanrader

Ik heb hetzelfde formaat spider. M.a.w. met een 30 Gb hop vul je de helft? Dan maakt dit weinig verschil met bloemen. Ik kwam ook tot de helft. Kreeg er zelfs wat meer in, maar dat komt uiteraard het contact tussen het wort en de hop niet ten goede. Eentje bijbestellen is dus geen overbodige luxe.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.