Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Instellen walsenmolen  (gelezen 1128 keer)

Offline Martijnv

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Instellen walsenmolen
« Gepost op: 26-02-2017 13:23 u »
Gisteren een mooie nieuwe walsenmolen (alvast  ;D) voor mijn verjaardag gekregen.  :D

[/URL]

De walsenmolen kan ingesteld worden op 0.025, 0.050 en 0.100. Ik neem aan dat dit cm's zijn en dat de grofste stand dus 1 mm is. Zou 1 mm een goede stand zijn om te schroten voor de Bulldog?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
Re: Instellen walsenmolen
« Reactie #1 Gepost op: 26-02-2017 13:26 u »
Ik heb hem ingesteld op 0,050 (is ongeveer 1,2 mm dacht ik)

Offline Martijnv

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 26-02-2017 13:28 u »
Okee, dan zijn het waarschijnlijk inches dus. Dank!

Offline Jaap van der Meer

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 26-02-2017 13:47 u »
Ik stel mijn molen af met een voelermaat met meestal 1 mm tussen de walsen.
Jaap.

Offline Martijnv

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 26-02-2017 13:54 u »
Da's helemaal precisie werk Volgens mij heb ik ergens ook nog wel zo'n ding liggen.

Offline Rely

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl geweldige informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 26-02-2017 14:25 u »
Dag Jaap, ik stel hem ook af met een voelmaatje, wat je ook veel leest dat
ze het met een bankpasje afstellen zal ongeveer 1mm zijn denk.

Gr Rely

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #6 Gepost op: 10-01-2018 22:31 u »
Ik bump weer een oud topic. Maar ik heb sinds kort een walsenmolen en wil hem komende zaterdag gaan gebruiken. Ik heb geen voeler, dus ik wil de bankpastechniek gebruiken. Maar moet de bankpas er soepel doorheen rollen of zich juist min of meer vastklemmen? Ik heb het nu zo ingesteld dat de bankpas wel soepel door de walsen gaat maar je wel voelt dat de tanden van de walsen de pas enigszins raken.

Offline dirk

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #7 Gepost op: 10-01-2018 22:40 u »
Ik bump weer een oud topic. Maar ik heb sinds kort een walsenmolen en wil hem komende zaterdag gaan gebruiken. Ik heb geen voeler, dus ik wil de bankpastechniek gebruiken. Maar moet de bankpas er soepel doorheen rollen of zich juist min of meer vastklemmen? Ik heb het nu zo ingesteld dat de bankpas wel soepel door de walsen gaat maar je wel voelt dat de tanden van de walsen de pas enigszins raken

Ga je bankpassen schroten dan?  :nut: Beoordeel het schroot op de juiste samenstelling: draai de molen vaster of juist losser als het resultaat te grof of te fijn is. Laat de bankpassen maar achterwege, die zijn alleen maar om te bankieren.

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #8 Gepost op: 11-01-2018 08:49 u »
Terecht punt

En tip voor de rest.

Ik heb even op Aliexpress gekeken: voelermaat met 32 voelers besteld voor 2,87 incl. verzenden

https://m.nl.aliexpress.com/s/item/1000004336085.html?spm=a2g0n.search-cache.0.0.2664f07eq5tkmr

Offline Koen S

• Senior lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #9 Gepost op: 11-01-2018 09:12 u »
Een voelermaat kan je ook in een doe het zelf-zaak kopen. Ik kocht er vorige week eentje in de Gamma voor ongeveer 5 euro. Iets duurder dan Ali, maar je hebt hem direct!
Een bankpas is ongeveer 0,8 mm. De pas moet er vlot tussen gaan, dus niet klemmen.
0,8 mm is wat te fijn, beter 1 tot 1,2 mm. Het beste is inderdaad gewoon schroten en kijken naar het resultaat.

Offline joenedu

• Senior lid
  • In hops we trust
« Reactie #10 Gepost op: 11-01-2018 09:21 u »
Het hangt ook af van welke soort mout je schroot, niet alle korrels zijn even groot.
Ik heb ook een Bulldog en schroot (klam) op 1,2mm. Wel blijven controleren!  :brouwen:

Offline dirk

• Senior lid
« Reactie #11 Gepost op: 11-01-2018 09:37 u »
Waar heb je een voelermaat voor nodig? Laatste keer dat ik hem gebruikt heb was voor het kleppenstellen van mijn oldtimer..Verloopt de walsafstand onderling? De moutkorrelgrootte wil nog al verlopen per oogstseizoen, batch, melange, klam- of droogschroten en leverancier. Je moet altijd het schroot visueel beoordelen, en daar de afstand mee bepalen. Je kunt beter een 'plansichter' kopen voor een objectieve schrootanalyse, maar dat is verkopen ze niet op alibaba :P

Offline Jaap W

• Vol lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #12 Gepost op: 11-01-2018 10:14 u »
Ik heb die van mij op "zicht" afgesteld "precies" tussen de 0,025 en de 0,050. Korrel wordt mooi gebroken en het levert, in mijn ogen, een niet te fijn en zeker niet te grof resultaat op.
Ik gebruik een accuschroef/boormachine om de molen aan te drijven.  :brouwen: :biersmile: :proost: :nut:

Offline dirk

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 11-01-2018 10:24 u »
Ik heb die van mij op "zicht" afgesteld "precies" tussen de 0,025 en de 0,050. Korrel wordt mooi gebroken en het levert, in mijn ogen, een niet te fijn en zeker niet te grof resultaat op.
Ik gebruik een accuschroef/boormachine om de molen aan te drijven.  :brouwen: :biersmile: :proost: :nut:

That's the trick! Mooiste is dat je kunt blijven pinnen ;)

Tags: