Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nog te redden Wyeast 3787  (gelezen 1453 keer)

Offline Rely

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl geweldige informatiebron
Nog te redden Wyeast 3787
« Gepost op: 26-02-2017 08:25 u »
Gisteren heb ik een ST Bernardes Abt 12 (kloon) gebrouwen 20 liter hiervoor Wyeast 3787 XL gebruikt.
Alles is volgens planning verlopen behalve de 3787.
Ik ben begonnen in de ochtend met het binnenpak stuk te maken daarna goed schudden en weggelegd
in de woonkamer bij 20 graden (het was een vers pak). Ik vond dat er weinig beweging in zat hij bolde enkele
uren later wel wat op maar niet voldoen naar mijn mening.
Het werd tijd om uiteindelijk de gist bij het wort te doen (nog steeds niet goed opgebold)
Tot mijn verbazing zag ik dat het binnenpakje uit 2 gedeeltes bestond er zat in het midden van pakje
nog een sealrand de ene helft was dus niet kapot gegaan besloten om alles maar toe te voegen dit was om
14:30. En na goed roeren in de warmtekast gezet op 19 graden. Om 22:00 nog geen beweging, nog maar eens flink erin geroerd, vanochtend om 08:00 nog geen beweging nogmaals flink geroerd. Mijn vraag is: is dit op een of andere manier nog te redden of wordt het voor de gootsteen. Alvast bedankt voor jullie reacties. p.s. ik zal het pas later op de dag lezen.

Groet Rely

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Tjardo

• Super lid
  • Proost!
Re: Nog Te redden Wyeast 3787
« Reactie #1 Gepost op: 26-02-2017 08:31 u »
Sowieso te weinig gist voor 20 liter Abt 12 kloon, heb je toevallig een korrelgist liggen? Dan die maar toevoegen?

Offline Erwin Warners

• Senior lid
  • De beste wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #2 Gepost op: 26-02-2017 08:31 u »
Ik heb zelf meestal nog voor nood diverse soorten korrelgist thuis, mocht het niet goed gaan dan kan ik altijd die toevoegen.
Heb in het verleden het zelfde gehad en hiermee is het toch goed gekomen.
Er is wel een nadeel je krijgt nooit exact het bier dat wat je voor ogen had want elke gist geeft weer een andere smaak.
Ik vind dat zelf altijd nog beter dan weggooien.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #3 Gepost op: 26-02-2017 08:47 u »
Dit is inderdaad veel te weinig gist. Je had eerst een starter moeten maken

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwerij de 12 Stuyvers
    • Brouwerij de 12 Stuyvers
« Reactie #4 Gepost op: 26-02-2017 11:50 u »
Even een beetje offtopic vraag puur uit interesse. Maak je nu niet een Westvleteren 12 kloon? Gezien de ingredienten hetzelfde zijn afgezien van het gist? Ik heb altijd begrepen dat St. Bernardus het originele St Sixtus gist gebruikt terwijl de monikken Westmalle gist (= dus de door jou gebruikte gist) gebruiken?

Offline Rely

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 26-02-2017 12:25 u »
Bedankt voor de reacties, ik heb nog 2 zakjes M47 liggen die ga ik maar eens toevoegen.
Het recept wat ik heb gebruikt staat in BrouwHulp.

Groet Rely

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Nog te redden Wyeast 3787
« Reactie #6 Gepost op: 26-02-2017 15:31 u »
Het is al heel wat keren op dit forum geschreven maar het opbollen van een zakje Wyeast is niet nodig.
Je had het zakje kunnen openknippen en toe kunnen voegen aan het wort.

Overigens is het inderdaad altijd belangrijk voldoende gist te enten. Een starter is nodig als je te weinig gist hebt. Je kunt ook twee verpakkingen gebruiken maar dat is wel prijzig.

Offline Rely

• Junior lid
  • **
Re: Nog te redden Wyeast 3787
« Reactie #7 Gepost op: 28-02-2017 09:07 u »
Door toevoeging van 2 zakjes M47 staat het goed te vergisten, en zoals geschreven waarschijnlijk een andere smaak maar altijd beter dan weg kiepen.

Gr Rely

Tags: