Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoeveelheid hopolie in aromahop en correctie  (gelezen 1932 keer)

Offline pim1980

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoeveelheid hopolie in aromahop en correctie
« Gepost op: 21-02-2017 18:05 u »
Beste brouwers,

Aangezien hop van één type uit iedere batch weer anders kan zijn wil ik de hop corrigeren. Voor de alfazuur is dat sowieso wel standaard en makkelijk te achterhalen. Voor aromahop en dus hopolie is die informatie niet altijd beschikbaar.

Maar stel dat ik nu Cascade hop wil gebruiken als aromahop na de kook, en ik weet dat deze 1% hopolie bevat en ik gebruik 10 gram. Als ik daarna Cascade hop heb met 0,9% hopolie, moet ik gewoon 11,1 gram toevoegen om tot hetzelfde hoparoma  te komen? Of is e.e.a. ingewikkelder dan dat...

Verschillen zijn wat ik gezien heb zomaar tot 20% in hoeveelheid hopolie dus dat moet dan ook gewoon tot 20% in hoptoevoeging gecompenseerd worden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
Re: Hoeveelheid hopolie in aromahop en correctie
« Reactie #1 Gepost op: 21-02-2017 18:12 u »
Kijk eens op deze website daar ga je alle info terug vinden. http://scottjanish.com/hop-oils-calulator/

Offline pim1980

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 21-02-2017 19:07 u »
Dank je, maar volgens mij heb ik daar niks aan, want ik zie hier niks over hopolie correcties 8)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 21-02-2017 23:13 u »
Beste brouwers,

Aangezien hop van één type uit iedere batch weer anders kan zijn wil ik de hop corrigeren. Voor de alfazuur is dat sowieso wel standaard en makkelijk te achterhalen. Voor aromahop en dus hopolie is die informatie niet altijd beschikbaar.

Maar stel dat ik nu Cascade hop wil gebruiken als aromahop na de kook, en ik weet dat deze 1% hopolie bevat en ik gebruik 10 gram. Als ik daarna Cascade hop heb met 0,9% hopolie, moet ik gewoon 9 gram toevoegen om tot hetzelfde hoparoma  te komen? Of is e.e.a. ingewikkelder dan dat...

Verschillen zijn wat ik gezien heb zomaar tot 20% in hoeveelheid hopolie dus dat moet dan ook gewoon tot 20% in hoptoevoeging gecompenseerd worden.

Misschien heb je hier wat aan
http://beerandwinejournal.com/hops-alphas-and-oils/
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2050-0416.1967.tb03081.x/epdf
http://byo.com/hops/item/848-hop-chemistry-homebrew-science

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 21-02-2017 23:51 u »
Maar stel dat ik nu Cascade hop wil gebruiken als aromahop na de kook, en ik weet dat deze 1% hopolie bevat en ik gebruik 10 gram. Als ik daarna Cascade hop heb met 0,9% hopolie...

Ik zou corrigeren voor de compontenten van je hopoliën, dus je gehalte:

Myrceen
    Humuleen
    Caryophylleen
    Farneseen
    Linalool
    Geraniol

:nut: :nut: :nut:  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

>:D >:D >:D >:D

Denk je nu werkelijk dat die componenten gehaltes ieder jaar gelijk zijn? En weet jij welk component zorgt voor wel aroma?  ;)

Niet dus. Maak het  jezelf niet moeilijker dan het is... Je weet nog niet 10% van het hele bierbrouw gebeuren (en ik ook niet) dus corrigeren voor iets is een dikke vette schijncorrectie  :brouwen:

Offline pim1980

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 22-02-2017 10:12 u »
Dank je Jacques, ik ga er naar kijken.

En Oscar, tuurlijk hangt het van heel veel af, maar jij corrigeert je bitterhop neem ik aan toch wel als het alfazuur percentage afwijkt van je vorige brouwsel? Waarom zou je dat niet globaal doen voor je hopolie dan? Tuurlijk zal de samenstelling van de hopcomponenten anders zijn, maar als de ene hop veel minder olie bevat dan je vorige brouwsel, dan wil je dat toch compenseren om wel voldoende hoparoma te krijgen?

Of zeg ik nu iets heel raars...

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 22-02-2017 17:57 u »

Of zeg ik nu iets heel raars...
Je zegt niets raar maar, maar als je even een berekening zou maken van je werkelijke hoeveelheid aan hopolien per liter bier (zelfs zonder rekening te houdend met extractie efficiëntie, assimilatie door gist, afzetting als hars ,.....) kom je snel tot de conclusie dat dit alles een beetje aanmodderen in de rand is.
Trouwens hoe ga je het oliegehalte van je hop die je koopt ergens kunnen vinden, dit is binnen een soort niet alleen verschillend per jaar (daar kan je mogelijk nog een gemiddelde van terug vinden) maar ook verschillend van plaats van productie, bemesting, en voornamelijk het moment van oogsten. Een week vroeger of later oogsten maakt al een groot verschil.
Deze informatie kan je terug vinden in de site waar ik je naar verwezen had. Kijk even bij Bierstudie Posts daar staat veel in beschreven.

Offline pim1980

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 22-02-2017 18:11 u »
Je zegt niets raar maar, maar als je even een berekening zou maken van je werkelijke hoeveelheid aan hopolien per liter bier (zelfs zonder rekening te houdend met extractie efficiëntie, assimilatie door gist, afzetting als hars ,.....) kom je snel tot de conclusie dat dit alles een beetje aanmodderen in de rand is.
Trouwens hoe ga je het oliegehalte van je hop die je koopt ergens kunnen vinden, dit is binnen een soort niet alleen verschillend per jaar (daar kan je mogelijk nog een gemiddelde van terug vinden) maar ook verschillend van plaats van productie, bemesting, en voornamelijk het moment van oogsten. Een week vroeger of later oogsten maakt al een groot verschil.
Deze informatie kan je terug vinden in de site waar ik je naar verwezen had. Kijk even bij Bierstudie Posts daar staat veel in beschreven.

Het hopoliegehalte in de hop is als analyse per zak beschikbaar. We hebben hier nu bijvoorbeeld een zak Cascade USA met 'oil by destillation' gehalte van 1,3% en een andere zak Cascade USA met 'oil by destillation' gehalte van 1,1%. De factoren productie/bemesting/oogstmoment zijn daar dus al in verrekend. Dus bij ieder brouwsel weten we precies welke hop erin gaat. En tuurlijk zal iedere zak hop net een andere samenstelling hebben qua hopprofiel, maar extra aromahop toevoegen bij het lage oliegehalte lijkt mij dan nodig om in ieder geval ieder brouwsel te benaderen.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 22-02-2017 18:45 u »
Pim, Als je al die gegevens hebt dan is niet meer als de even rekenen en je benadert het vooropgestelde profiel. 100% identiek gaat nooit lukken maar alle beetjes helpen.

Offline bierinjisp

• Senior lid
  • Hobbybrouwerij in oprichting
    • QBier.nl
« Reactie #9 Gepost op: 22-02-2017 21:40 u »
Op de volgende site kan je een hoop informatie terug vinden over de eigenschappen per hopsoort. Helaas zegt dit niets per batch oid.

http://www.hopslist.com/hops/

Wel heel informatief.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 25-02-2017 23:54 u »
Nog een link gevonden die relevant is voor dit topic.

https://hopsteiner.com/wp-content/uploads/2016/12/2016-12_TS_Variations.pdf

Offline pim1980

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 27-02-2017 20:10 u »
Aan alle geinteresseerden: Ik heb mijn vraag neergelegd bij Ann van Holle, een Belgische dame die al jaren onderzoek doet naar hop in de "proefbrouwerij" (http://www.proefbrouwerij.com/). Ze zegt dit:

"Ook ik heb helaas geen éénduidig antwoord op je vraag.
In theorie zou je de dryhop dosering inderdaad kunnen aanpassen zoals voorgesteld in je mail, en zien wat het effect is op het afgewerkte bier. Je zet hiermee zeker al een stap in de goede richting , maar ik vermoed dat het iets complexer is om echt een consistent hoppy aroma te bekomen. Zo zal bv de extractie van de hopoliën tijdens dryhopping niet het dubbele rendement geven wanneer dubbel zoveel hop(olie) wordt toegevoegd. Er is zeker nog verder onderzoek nodig om de relatie tussen de samenstelling van hop en het uiteindelijke hoppy aroma in bier volledig te ontrafelen…
"

Conclusie: ik ga de aromahoppen aanpassen op gelijke hoeveelheden van hopolie. Dat is een kleine stap met een haalbaar resultaat.

Tags: