Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Weizen naar voorbeeld van de Ayinger Brauweizen  (gelezen 14397 keer)

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Weizen naar voorbeeld van de Ayinger Brauweizen
« Reactie #75 Gepost op: 03-02-2019 16:44 u »
De Ayinger gist zou erg veel lijken op de W68 oftewel de Weistephaner Weizen gist. Bij Wyeast is dit de 3068.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Pieter1954

• Vol lid
  • Jullie zijn mijn informatiebron
« Reactie #76 Gepost op: 04-02-2019 21:22 u »
Vanwaar de keuze voor de Merkur hop? Is deze ook vergelijkbaar / uitwisselbaar met een andere variteit?
Zo niet, waar is deze Merkur te koop?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #77 Gepost op: 04-02-2019 21:39 u »
Dat is een Duitse hop die ik zelf heb. Een andere Duitse Hallertau hop is net zo goed. Een weizen moet het niet van de hop hebben.

Offline Pieter1954

• Vol lid
  • Jullie zijn mijn informatiebron
« Reactie #78 Gepost op: 04-02-2019 21:40 u »
Dat is een Duitse hop die ik zelf heb. Een andere Duitse Hallertau hop is net zo goed. Een weizen moet het niet van de hop hebben.
Ok, dankjewel.

Offline lexkato

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #79 Gepost op: 20-02-2019 16:32 u »
Beste Henielma,

Echt een lekkere Weizen die Ayinger!
Graag wil ik dit recept ook gaan brouwen maar heb een vraagje over je 2de recept.
Hier mis ik in het maischschema de stap op 44 graden voor het ferulazuur en begin je gelijk op 63 graden.
Ik dacht dat de stap op 44 graden nodig is om bij de vergisting de kruidnagelsmaak te krijgen?

Kun je mij de reden vertellen waarom je deze stap hebt weggelaten?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #80 Gepost op: 20-02-2019 16:41 u »
Die 44 C stap heb ik er eerder wel in gehad maar voegde naar mijn ervaring bij mijn moutstort niets toe.

De vergistingstemperatuur is het belangrijkste. Begin de eerste 36 uur op 18 C en daarna naar 20  C. Vandaag heb ik deze ook weer gebrouwen.

Voor 26 liter gebruik ik een actieve starter (niet afgegoten) van 0,8 liter. Oh ja, volgens standaard adviezen is dat te weinig maar bij een Weizen ent je minder gist dan bij de meeste andere bieren.

Offline lexkato

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #81 Gepost op: 21-02-2019 20:32 u »
Bedankt voor je antwoord.
Ik ga hem toch starten met een rust op 44 graden en dan op jouw manier snel door verwarmen naar 63 graden.

Gebruik je nog steeds de Ayinger gist of ben je inmiddels weer overgestapt op bijv. de Wyeast 3068?
Ik wil deze gist gaan gebruiken en dan 30 gram op 50 liter, is dat zuinig genoeg?

Een actieve starter heb ik nog nooit gemaakt dus daar wil ik mij nog niet aan wagen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #82 Gepost op: 21-02-2019 21:43 u »
Een actieve starter heb ik nog nooit gemaakt dus daar wil ik mij nog niet aan wagen.

Heel erg spannend is het niet.

In feite is niet veel anders dan:
- wat moutextractpoeder oplossen (10 g op 100 ml water);
- de oplossing 10 minuten koken;
- de gekookte oplossing in een fles gieten;
- de fles afsluiten met een rubberen stop;
- de oplossing laten afkoelen tot zo'n 25 C;
- gist toevoegen.

Om een betere giststarter te krijgen kun je:
- 1 g complexe gistvoeding per liter oplossing toevoegen voor het koken
- de fles met afgekoelde wort na het afkoelen openen, lucht bij laten, de stop er weer op en goed schudden. Herhaal dat 3 keer. Het beste koel je dan de oplossing tot zo'n 17 18 C zodat er meer zuurstof kan oplossen in de oplossing.

Het zijn allemaal hele simpele handelingen...

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #83 Gepost op: 21-02-2019 23:35 u »
Bedankt voor je antwoord.
Ik ga hem toch starten met een rust op 44 graden en dan op jouw manier snel door verwarmen naar 63 graden.

Gebruik je nog steeds de Ayinger gist of ben je inmiddels weer overgestapt op bijv. de Wyeast 3068?
Ik wil deze gist gaan gebruiken en dan 30 gram op 50 liter, is dat zuinig genoeg?

Ik gebruik nog steeds de Ayinger gist. Dat is wel een vloeibare gist net als de Wyeast 3068. Daarom snap ik je opmerking van 30 gram op 50 liter niet.
De Danstar Munich classic zou ook goed moeten zijn en dat is een korrelgist. Maar die heb ik zelf nog nooit gebruikt. Bij een korrelgist zou ik bij 50 liter gaan voor 2 zakjes.

Offline lexkato

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #84 Gepost op: 22-02-2019 13:50 u »
Sorry, foutje van mijn kant ik dacht dat de 3068 een korrelgist was vandaar.

Jacques bedankt voor je antwoord.
Ik heb deze vraag ook even gesteld bij brouwproces omdat ik toch nog wel wat vragen heb over zo'n starter, dus zie daar.

Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.

Offline Snotje

• Senior lid
  • Brouwerij Snotje
« Reactie #85 Gepost op: 16-04-2019 23:41 u »
Ik ga dit recept proberen! Gewoon omdat het er interessant en gebalanceerd uitziet, niet omdat ik het origineel ken :)

Tags: