Keiharde deceptie... is er nog hoop?

Gestart door WouterD, 25-02-2017 10:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WouterD

Hallo Brouwers,

Vandaag stond er weer een brouwdag gepland. Gisteravond al het mout geschroot en alles voorbereid. Vanochtend op tijd opgestaan, de garage brouwklaar gemaakt en alle spullen weer van zolder geplukt. Planning, 20 liter bier :)

Eerst 20 liter water op temperatuur gebracht naar 55 graden, vervolgens al het mout erbij, 15 min laten staan en vervolgens verhogen naar de 63 graden. Inmiddels bijna 60 graden en pats... kortsluiting! 20x aardlekschakelaar aan, alle andere stekkers uit stopcontact... niets hielp. Conclusie elektrische pan kapot!

Gelukkig heb ik garantie op de pan, maar voor die gerepareerd en al terug is ben ik natuurlijk weken verder. Behalve  dat ik nu zwaar gefrustreerd en teleurgesteld ben dat mijn brouwdag is verpest, kan ik nu 6 kg geschroot mout in water weggooien.....
Nu is mijn vraag, kan ik er nog iets mee? Ik heb geen andere pannen etc. Ik neem aan dat na paar dagen alles beschimmeld is... En helaas geen brouwers in de buurt (die ik ken tenminste).

Groet Wouter

Roelof

Als je in de buurt van Kerkenveld woont kun je mijn pan lenen. Wel op gas maar de brander en fles kun je ook gebruiken.

Henielma

In een paar grote soeppannen of een weckketel op het fornuis verder gaan.

WouterD

Helaas, woon in Sliedrecht (naast Dordrecht), maar hartelijk dank voor het aanbod!

rajd

Waar woon je?

En inderdaad zoals hierboven reeds aangedragen.. als het echt moet kun je nog een flink stuk komen met huis, tuin en keukengerei. Ik ben ook wel eens tegen diverse problemen aangelopen en heb dit telkens opgelost door pragmatisch te zijn. Een beetje soeppan is wel 5 tot 8l; leen de soeppan van je buren van de buren van je buren, op het fornuis ermee en brouwen maar. Ideaal is het niet, maar het kan wel. Vergeet niet dat je zelfs met die middelen meer tot je beschikking hebt dan de gemiddelde monnik 500 jaar geleden.. en die brouwden ook "bier" :-)

rajd

Citaat van: WouterD op 25-02-2017  10:49 uHelaas, woon in Sliedrecht (naast Dordrecht), maar hartelijk dank voor het aanbod!

Kijk eens op de kaart met brouwers van dit forum. Ik woon geenszins in je buurt, maar er zijn vast brouwers in je buurt te vinden. Wellicht dat iemand zo vriendelijk is!

WouterD

Wellicht toch maar iets proberen met soeppannen inderdaad. Zonde om alles weg te gooien. in ieder geval dank voor het medeleven!

brouwmus

Erg jammer, Wouter!

Ook ik hoop voor je dat er nog een acceptabel bier uit deze brouwdag voortkomt. Sowieso zou ik er een flesje van bewaren als aandenken...

Succes!  :brouwen:

Jacques

Citaat van: WouterD op 25-02-2017  10:43 uHallo Brouwers,

Vandaag stond er weer een brouwdag gepland. Gisteravond al het mout geschroot en alles voorbereid. Vanochtend op tijd opgestaan, de garage brouwklaar gemaakt en alle spullen weer van zolder geplukt. Planning, 20 liter bier :)

Eerst 20 liter water op temperatuur gebracht naar 55 graden, vervolgens al het mout erbij, 15 min laten staan en vervolgens verhogen naar de 63 graden. Inmiddels bijna 60 graden en pats... kortsluiting! 20x aardlekschakelaar aan, alle andere stekkers uit stopcontact... niets hielp. Conclusie elektrische pan kapot!

Gelukkig heb ik garantie op de pan, maar voor die gerepareerd en al terug is ben ik natuurlijk weken verder. Behalve  dat ik nu zwaar gefrustreerd en teleurgesteld ben dat mijn brouwdag is verpest, kan ik nu 6 kg geschroot mout in water weggooien.....
Nu is mijn vraag, kan ik er nog iets mee? Ik heb geen andere pannen etc. Ik neem aan dat na paar dagen alles beschimmeld is... En helaas geen brouwers in de buurt (die ik ken tenminste).

Groet Wouter

Je bent alweer een paar uur verder. Het beslag is verder afgekoeld.
Als het net gebeurd was had je een grote emmer kunnen pakken of een grote opbergdoos van 40 liter (de meeste hobbybrouwers hebben die wel in huis en zo niet dan is het wel handig om die aan te schaffen). De emmer of opbergdoos moet natuurlijk van voedselveilig materiaal zijn.
Daarin voorzichtig het beslag gieten. Water in een soeppan koken aan het beslag toevoegen. Niet al het water in een keer bijvoegen maar in kleine beetjes, goed roeren en de temperatuur in de gaten houden. Als je op 67 ºC bent aangekomen de emmer of opbergdoos goed isoleren met een deken of slaapzak. Alles zo'n 60 tot 90 ºC laten staan. Vervolgens filteren zoals je dat anders zou hebben gedaan.

Hobbybrouwen is ook creatief zijn en improviseren...


Dergelijke opbergdozen zijn ideaal om mout en brouwmaterialen in op te slaan, maar ook bijvoorbeeld om flessen in te zetten als je het bottelen bent. Onder andere verkrijgbaar bij Bol.com.

WouterD

Citaat van: Jacques op 25-02-2017  12:04 uJe bent alweer een paar uur verder. Het beslag is verder afgekoeld.
Als het net gebeurd was had je een grote emmer kunnen pakken of een grote opbergdoos van 40 liter (de meeste hobbybrouwers hebben die wel in huis en zo niet dan is het wel handig om die aan te schaffen). De emmer of opbergdoos moet natuurlijk van voedselveilig materiaal zijn.
Daarin voorzichtig het beslag gieten. Water in een soeppan koken aan het beslag toevoegen. Niet al het water in een keer bijvoegen maar in kleine beetjes, goed roeren en de temperatuur in de gaten houden. Als je op 67 ºC bent aangekomen de emmer of opbergdoos goed isoleren met een deken of slaapzak. Alles zo'n 60 tot 90 ºC laten staan. Vervolgens filteren zoals je dat anders zou hebben gedaan.

Hobbybrouwen is ook creatief zijn en improviseren...


Dergelijke opbergdozen zijn ideaal om mout en brouwmaterialen in op te slaan, maar ook bijvoorbeeld om flessen in te zetten als je het bottelen bent. Onder andere verkrijgbaar bij Bol.com.


inmiddels paar uur verder. Nadat het beslag 1,5 uur in het gistingsvat op 55-45 graden heeft gestaan, besloten per 5 liter    te verwarmen en erbij te voegen. Aantal keer herhaald tot 68 graden. Dit 1,5 uur laten staan en zetmeelproef geeft aan dat alles is omgezet. Ik ga het wort nu filteren.

Is het gefilterde wort nog houdbaar in een afgesloten gistingsvat? En vergroot ik de kans door suiker toe te voegen?

Jacques

Citaat van: WouterD op 25-02-2017  13:53 uIs het gefilterde wort nog houdbaar in een afgesloten gistingsvat? En vergroot ik de kans door suiker toe te voegen?

Wort moet zo snel als kan afkoelen en geënt worden met gist om geen infectie op te lopen.

Kun je niet aan een paar grote emmers komen die je desinfecteert?
Daarin overgieten, schone theedoeken overheen leggen. Vervolgens je gistvat schoonmaken en desinfecteren. Het wort er in doen en de gist enten. Gaat goed komen.

Jacques

Oeps, vergeten dat je nog niet gekookt hebt...

Dat kun je ondervangen met een grote dompelaar. Maar meestal heb je die niet in huis. Als alternatief zou je het wort in gedeelten koken op het fornuis. Ben je nog even bezig...

Helemaal alternatief is niet koken. Je krijgt dan waarschijnlijk een heel droog bier. De hop zou je als drooghop bij kunnen doen. Wel hoparoma maar geen hopbitterheid. Innovatieve bieren worden soms uit een nood geboren.

Fruitbiertje

Ik zou het gewoon lekker weggooien.
Weet niet wat voor mout je hebt gebruikt, maar als je een pilsmout ofzoiets hebt gebruikt en daarvan een kilo of 6, dan gooi je waarschijnlijk ook zoiets aan euro's weg. 6 euro dus
Als je er later nog hop bij gooit, en er zal al een infectie inzitten, heb je straks een hoop meer werk verzet, en meer geld verspeelt.
Nu zijn het nog geringe kosten. Jammer maar beter het zekere voor het onzekere, Maarja dat is mijn insteek.

WouterD

Citaat van: Jacques op 25-02-2017  14:15 uOeps, vergeten dat je nog niet gekookt hebt...

Dat kun je ondervangen met een grote dompelaar. Maar meestal heb je die niet in huis. Als alternatief zou je het wort in gedeelten koken op het fornuis. Ben je nog even bezig...

Helemaal alternatief is niet koken. Je krijgt dan waarschijnlijk een heel droog bier. De hop zou je als drooghop bij kunnen doen. Wel hoparoma maar geen hopbitterheid. Innovatieve bieren worden soms uit een nood geboren.

Dit is het dus geworden ;). Vraag, heeft het zin om hop te koken in paar liever water en dit afgekoeld toe te voegen om zo wat bitterheid te krijgen?

WouterD

Citaat van: Fruitbiertje op 25-02-2017  15:36 uIk zou het gewoon lekker weggooien.
Weet niet wat voor mout je hebt gebruikt, maar als je een pilsmout ofzoiets hebt gebruikt en daarvan een kilo of 6, dan gooi je waarschijnlijk ook zoiets aan euro's weg. 6 euro dus
Als je er later nog hop bij gooit, en er zal al een infectie inzitten, heb je straks een hoop meer werk verzet, en meer geld verspeelt.
Nu zijn het nog geringe kosten. Jammer maar beter het zekere voor het onzekere, Maarja dat is mijn insteek.

Heb je ook een punt. 1x de gok wagen

Jacques

Citaat van: WouterD op 25-02-2017  17:29 uDit is het dus geworden ;). Vraag, heeft het zin om hop te koken in paar liever water en dit afgekoeld toe te voegen om zo wat bitterheid te krijgen?

Kun je zeker proberen. Je hebt nu sowoeso een experimenteel bier.

Zelf had ik laatst ook dit idee. Toch niet gedaan omdat ik het bier achteraf toch bitter genoeg vond.

Sander van Dijk

Citaat van: WouterD op 25-02-2017  10:49 uHelaas, woon in Sliedrecht (naast Dordrecht), maar hartelijk dank voor het aanbod!


Hej een Sliedrechternaar op het forum. Ik kom ook uit Sliedrecht, alleen woon ik nu tijdelijk in India, dus ik kan (kon) je nu helaas ook niet helpen.



Underdike

Wat kan het kwaad om het nu in 4 of 5 delen te koken, en los te storten in een gistvat ?
Commerciële brouwers gooien ook vaak een halve dag later nog een tweede brouwsel bij een eerdere in de vergistingstank, voordat de gist geënt worden.
Graan is al gemaischt, je hebt niks meer te verliezen behalve wat gist.

bultje76

Kun je niet gewoon de totale hop gift koken in een deel van het wort met hopzakjes oid? Daarna gewoon weer in in het gistvat bijvoegen.

WouterD

Citaat van: Jacques op 25-02-2017  17:37 uKun je zeker proberen. Je hebt nu sowoeso een experimenteel bier.

Zelf had ik laatst ook dit idee. Toch niet gedaan omdat ik het bier achteraf toch bitter genoeg vond.

Ik ga het proberen, houd jullie op de hoogte!

WouterD

Citaat van: Sander van Dijk op 25-02-2017  18:16 uHej een Sliedrechternaar op het forum. Ik kom ook uit Sliedrecht, alleen woon ik nu tijdelijk in India, dus ik kan (kon) je nu helaas ook niet helpen.

Zo zie je maar! Altijd handig een plaatsgenoot heel ver weg 😉 Hoe is het bier in India?

WouterD

Alles is nu flink aan het gisten. Over een week overhevelen, benieuwd wat ik ga zien

Sander van Dijk

Citaat van: WouterD op 26-02-2017  08:18 uAlles is nu flink aan het gisten. Over een week overhevelen, benieuwd wat ik ga zien
Ik ben benieuwd. Duimen voor je bier :)
Citaat van: WouterD op 25-02-2017  20:48 uZo zie je maar! Altijd handig een plaatsgenoot heel ver weg 😉 Hoe is het bier in India?
In de winkels is er alleen maar pils te koop. Hier wordt veel Kingfisher gedronken, dat smaakt echt nergens naar. Ik koop meestal Tuborg, dat is nog redelijk te doen en niet te duur.

Je hebt hier wel veel micro brouwerijen, maar die mogen hun bier alleen in hun eigen proeflokaal verkopen. Kwaliteit is erg wisselend, sommige zijn best aardig te doen.

WouterD

Nu zo'n 48 uur aan het gisten. Geur begon heerlijk zoet fruitig en vervolgens iets meer fris fruitig. Nu net weer eens gekeken en geroken, mix fruit en (rotte)ei. Eerste gedachte, infectie maar al lezend op het forum schijnt dit best normaal te zijn. Bij al mijn voorgaande brouwsels niet gehad ( wel alle 4 ;)). Wel ander gist gebruikt, de Mangrove Jack's M31 Belgian tripel. Begin SG 1090. Iemand ook deze ervaring met deze gist?

marc0871

Nee, maar wel met de BE-256 Abbaye gist.
Daar had ik ook een beetje een putlucht mee.
Best biertje geworden.

WouterD

Nu 5 dagen verder, activiteit waterslot aanzienlijk verminderd. SG-gemeten, van 1090 naar 1020. Slokje geproefd en viel niet tegen, flinke alcohol smaak maar geen gekke zure smaken kunnen ontdekken. Wie weet is het niet helemaal mislukt...

Jacques

Ga je ook nog koudhoppen om meer hoparoma en ook meer bitterheid te krijgen? Want anders dan in het verleden gedacht werd neemt de bitterheid wel toe door koudhoppen als je een bier gebrouwen hebt tot 30 IBU. Omdat je het wort niet gekookt hebt met de hop zal bij jou de bitterheid niet hoog zijn en waarschijnlijk onder de 30 IBU liggen.

WouterD

Citaat van: Jacques op 02-03-2017  21:13 uGa je ook nog koudhoppen om meer hoparoma en ook meer bitterheid te krijgen? Want anders dan in het verleden gedacht werd neemt de bitterheid wel toe door koudhoppen als je een bier gebrouwen hebt tot 30 IBU. Omdat je het wort niet gekookt hebt met de hop zal bij jou de bitterheid niet hoog zijn en waarschijnlijk onder de 30 IBU liggen.

Dat ben ik wel van plan met citra hop. Zondag overhevelen!

Heuvinger brouwerij

Citaat van: WouterD op 02-03-2017  19:56 uNu 5 dagen verder, activiteit waterslot aanzienlijk verminderd. SG-gemeten, van 1090 naar 1020. Slokje geproefd en viel niet tegen, flinke alcohol smaak maar geen gekke zure smaken kunnen ontdekken. Wie weet is het niet helemaal mislukt...
Ach, dan kun je net zo goed morgen of overmorgen gaan bottelen en beginnen met drinken volgende week zondag.
Mijn vorige week zaterdag gebrouwen bier gaat morgen in het vat en zondag pak daarvan al de eerste pint!

Jacques

Citaat van: jandebehanger op 03-03-2017  21:01 uAch, dan kun je net zo goed morgen of overmorgen gaan bottelen en beginnen met drinken volgende week zondag.
Mijn vorige week zaterdag gebrouwen bier gaat morgen in het vat en zondag pak daarvan al de eerste pint!

Wel eerst zeker weten dat het  bier is uitgegist.

Als de vergisting zo goed als volledig is afgerond kun je beter niet overhevelen om oxidatie te voorkomen. Wacht dan inderdaad niet te lang met bottelen om zo de effecten van autolyse te beperken.

WouterD

Vandaag gebotteld.  Bier zag er goed uit, 2 weken koudhop Citra. Smaak was mehh,  zoetig en veel alcohol. SG gedaald naar 1010. Hopen dat wat koolzuur en koelkasttemperatuur wonderen doet!

mbroek

Citaat van: WouterD op 18-03-2017  19:47 uVandaag gebotteld.  Bier zag er goed uit, 2 weken koudhop Citra. Smaak was mehh,  zoetig en veel alcohol. SG gedaald naar 1010. Hopen dat wat koolzuur en koelkasttemperatuur wonderen doet!

Koelkasttemperatuur? Eerst 2 weken warm wegzetten voor de hergisting. Daarna pas koelen en  :proost:

WouterD

Citaat van: mbroek op 18-03-2017  20:17 uKoelkasttemperatuur? Eerst 2 weken warm wegzetten voor de hergisting. Daarna pas koelen en  :proost:

Uiteraard, maar bij drinken moet het koel zijn hè ;)

Ben benieuwd, maar ben bang voor een niet zo lekker bier...

WouterD

Vandaag eerste open gemaakt.  Ziet er goed uit, ruikt oke, smaakt alsof er 98% alcohol in zit. Bah

mbroek

Citaat van: WouterD op 26-03-2017  13:31 uVandaag eerste open gemaakt.  Ziet er goed uit, ruikt oke, smaakt alsof er 98% alcohol in zit. Bah

Het is nog jong, over een week is het al beter.

WouterD

Citaat van: mbroek op 26-03-2017  22:11 uHet is nog jong, over een week is het al beter.

Na 1 week compleet ondrinkbaar
Na 3 weken nog niet lekker maar geen vergif meer in ieder geval.
Mogelijk na paar maanden oke :p

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.