Een zakje US-05 gist kost nog geen € 2,50. Ten opzichte van de rest van de kosten van je brouwsel is dat een schijntje. Bezuinigen op gist is verkeerde zuinigheid. Het is de gist die wort omzet in bier. Zorg er voor dat je voldoende medewerkers hebt voor de klus die geklaard moet worden.
Het zijn inderdaad niet de kosten. Aan de ander kant geeft de fabrikant van het gist aan dat 1 zakje voldoende is voor 20-30 liter.

Ik brouw zelf altijd circa 26 liter en gebruik nooit meer dan 1 zakje. Ik moet wel zeggen dat ik 30 tot 60 minuten voordat ik het gist
in mijn wort gooi een giststarter maak. Na het afmaischen tap ik een half liter wort af en koel dat af tot 20-25 graden. Ik gooi het
zakje gist in de afgekoelde wort en plaats het waterslot. Vrij snel daarna begint het wort te vergisten. Na een half uur tot een uur zijn
de gistcellen al zeer actief met vermenigvuldigen. Een goede start voor het grote werk. De overige 25 en nog wat liters. Meestal is
er na enige uren al activiteit en verloopt de vergisting prima. Daarna hou ik altijd rekening met de ideale vergistingstemperatuur.
Op het zakje staat: 15-22 graden. Ik start dan ook met 15 graden en voer de temperatuur elke dag 1 graad omhoog. Na 7 dagen zit
ik dan op 22 graden en ga ik terug naar 15 graden voor de lagering.
De houdbaarheidsdatum en de manier waarop je het gist bewaard is ook van belang. De houdbaarheidsdatum is een richtlijn. Regelmatig
was de vergisting ook prima met zakjes gist die over de datum heen waren. Een zakje gist in reserve is altijd handig. Als de giststarter niet
op gang komt gebruik ik het reservezakje rechtstreeks in het wort. Maar eigenlijk is dit nog nooit voorgekomen.
De gistzakjes in de koelkast opbergen is wel belangrijk omdat de kwaliteit van de gist veel langer goed blijft bij een lage temperatuur.