Jopen Mooie Nel IPA

Gestart door Kokkebil, 24-02-2017 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thamerdal

Robbert Uyleman (Uiltje) heeft vroeger bij Jopen gebrouwen. Dus...
Dat wil echter niet zeggen dat de Dikke Lul 3 Bier een kloon is van Mooie Nel.

Kokkebil

Citaat van: Thamerdal op 06-03-2017  11:39 uRobbert Uyleman (Uiltje) heeft vroeger bij Jopen gebrouwen. Dus...
Dat wil echter niet zeggen dat de Dikke Lul 3 Bier een kloon is van Mooie Nel.

Nou...!

Mathijsz

Citaat van: Kokkebil op 06-03-2017  10:35 uNiet geheel off topic, maar even dit!

Ik heb dit weekend dit bier (zie foto) genuttigd! Bij de eerste slok kwam het hoparoma en de frapefruitsmaak als een exploderende bom in mijn mond!
Hee, dit ken ik! De tweeling zus van Mooie Nel ( echt ongelofelijke gelijkenis).
Het etiket even verder bekeken en wat blijkt?
Dit bier is evenals Jopen gebrouwen en gebotteld in Haarlem! Zouden de twee adressen bij elkaar om de hoek liggen?
Navigatie er even bij gepakt om te controleren. Ligt niet om de hoek, maar:
Toeval!?


Rook je niet toevallig het fruit dat je op je tafel hebt liggen? [emoji848][emoji12]

Eric v B

Citaat van: Kokkebil op 06-03-2017  10:35 uNiet geheel off topic, maar even dit!

Ik heb dit weekend dit bier (zie foto) genuttigd! Bij de eerste slok kwam het hoparoma en de frapefruitsmaak als een exploderende bom in mijn mond!
Hee, dit ken ik! De tweeling zus van Mooie Nel ( echt ongelofelijke gelijkenis).
Het etiket even verder bekeken en wat blijkt?
Dit bier is evenals Jopen gebrouwen en gebotteld in Haarlem! Zouden de twee adressen bij elkaar om de hoek liggen?
Navigatie er even bij gepakt om te controleren. Ligt niet om de hoek, maar:
Toeval!?
De bottelarij van Jopen ligt om de hoek bij de Uiltje brouwerij.

Kokkebil

Citaat van: Mathijsz op 06-03-2017  12:18 uRook je niet toevallig het fruit dat je op je tafel hebt liggen? [emoji848][emoji12]

Nee, daar ligt geen grapefruit bij!
 ;) ;) ;)
Helaas!! Ik ben dol op grapefruit, maar ik mag het niet eten vanwege mijn medicijnen voor het hart (cholesterolverlagers)
 :( :( :(

Mathijsz

Citaat van: Kokkebil op 06-03-2017  12:28 uNee, daar ligt geen grapefruit bij!
 ;) ;) ;)
Helaas!! Ik ben dol op grapefruit, maar ik mag het niet eten vanwege mijn medicijnen voor het hart (cholesterolverlagers)
 :( :( :(
Ah oke, er zijn dan ook wel voldoende biertjes die enigszins als 'vervanger' voor de grapefruit kunnen dienen. [emoji1360]

/off topic

Kokkebil

Citaat van: Eric v B op 06-03-2017  12:26 uDe bottelarij van Jopen ligt om de hoek bij de Uiltje brouwerij.

Dacht ik al!
T-stukje tussen de leiding en bottelen maar op twee plaatsen!
 :proost: :proost: :proost:  :D :D :D

Mathijsz

Citaat van: Hay op 05-03-2017  11:18 uInderdaad is vlamuit want ik doe nooit drooghoppen.
Maar bij vlamuit koelen tot 80 graden en dan aromahop.
En dat mag misschien ook wel iets meer.
Maar ik zou het zo doen ik moet niks hebben van dat overtrokken gehopt bier.
In het hop schema staan 2 vlamuit hopgiften met als IBU waarde 0. In BrouwHulp geeft het wel een IBU waarde aan wanneer ik het als vlamuit hopgift selecteer. Een drooghop hopgift geeft wel een IBU waarde van 0 aan, wat mij ook logischer lijkt. Hierdoor ontstaat bij mij een beetje verwarring. Moet ik het recept in de brouwsoftware naar IBU waarden toevoegen of naar grammen/hopgift methode?

Hay

Ik zou het niet weten mijn brouwprogamma geeft nul aan terwijl BrouwHulp wel ibu's aangeeft.
Wat me ook logischer lijkt.
Volgens de geleerden voegt koudhoppen trouwens ook bitterheid toe heb ik is gelezen.

pippakillinova

Na alles wat ik kon vinden gelezen te hebben over het recept, is dit wat ik morgen ga proberen (mits de Citra op vandaag arriveert :-\):

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptDooie Nel
Brouwdatum
BierstijlPale Ale (American)
Volume24.0 l
Begin SG1.075 SG
Berekende kleur (Morey)32 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)62 IBU
Brouwzaalrendement65.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23.00 lWater uit Geleen
13.80 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
8.05 kgPale Ale moutDingemans7 EBC83.0 %
0.87 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC9.0 %
0.78 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC8.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Starch conversion67.0 °C1 min.75 min.2.4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
32.0 gSimcoepellets12.9%60 min.37.6 IBU
32.0 gCascadepellets5.5%15 min.7.9 IBU
30.0 gCitrapellets12.0%15 min.16.3 IBU
30.0 gCitrapellets12.0%0 min.0.0 IBU
30.0 gCascadepellets5.5%0 min.0.0 IBU
25.0 gMosaicpellets13.9%koudhop0.0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
18.0 gSafale American (US-05)bovengist

Opmerkingen / tips altijd welkom uiteraard!

 :brouwen:

Martijn0172

Mooie Nel is een Indian Pale ale en geen American Pale al. Zelf gebruik ik veel meer koudhop bij een IPA. De laatste paar keer zo'n 5 gram per liter. Daarbij heb ik ook mooie ervaringen door de vlamuit te skippen en al het hop toe te voegen bij de whirlpool hop, koelen tot 78 ºC, hop er bij en dan zo 3 kwartier te laten staan, meestal daalt de temp dan tot ongeveer 65-70 graden. Dan verder koelen tot 18 ºC.

pippakillinova

Citaat van: Martijn0172 op 09-11-2017  08:39 uDaarbij heb ik ook mooie ervaringen door de vlamuit te skippen en al het hop toe te voegen bij de whirlpool hop, koelen tot 78 ºC, hop er bij en dan zo 3 kwartier te laten staan, meestal daalt de temp dan tot ongeveer 65-70 graden. Dan verder koelen tot 18 ºC.

Whirlpool hopping heb ik nog nooit gedaan. Doe je de whirlpool vlak na het koelen tot 78 ºC  en daarna 45 min wachten?
Ik neem aan dat dit gewoon kan met de hops die oorspronkelijk bedoeld waren voor vlamuit?

Martijn0172


Knobby

Zet bij de BrouwHulp instellingen de rekenmethode eens Noonan ipv Tinseth, en voila, ineens hebben je late hopgiften ook IBUs.
Deze berekening lijkt mij realistischer dan eentje die daar 0 IBU's aangeeft.

tdp

Citaat van: Knobby op 09-11-2017  11:39 uZet bij de BrouwHulp instellingen de rekenmethode eens Noonan ipv Tinseth, en voila, ineens hebben je late hopgiften ook IBUs.
Deze berekening lijkt mij realistischer dan eentje die daar 0 IBU's aangeeft.

Toch blijkt in de praktijk Tinseth vaak wel goed te kloppen.

Knobby

Dat ligt er vooral aan wat voor type bier je maakt. Voor nieuwe IPA's met voornamelijk late hopgiften kan ik me voorstellen dat Tinseth de bitterheid onderschat.

Winne2

Het begint me een beetje te dagen waarom ik vaak meer bitterheid proef in mijn bieren dan dat ik in de  recepten beoogd had.

Kokkebil

Toch maar eens het plan opgevat om dit bier te gaan brouwen.

Diverse recepten bekeken en naast elkaar gelegd.

Moutsoorten,hopsoorten,maisch/spoelwater,temperaturen etc.ontlopen elkaar niet veel.
Wat echter opvalt is de hoeveelheid hop.
Er zit een recept bij waar de gebruikte hop voor dezelfde batchgrootte ca. 2x !!!!! zoveel is.
Recept 200 gr.,recept 250gr, en een recept van 437!!!!! gr.

Vreemd! Toch!?


Hay

Citaat van: pippakillinova op 09-11-2017  08:19 uNa alles wat ik kon vinden gelezen te hebben over het recept, is dit wat ik morgen ga proberen (mits de Citra op vandaag arriveert :-\):

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptDooie Nel
Brouwdatum
BierstijlPale Ale (American)
Volume24.0 l
Begin SG1.075 SG
Berekende kleur (Morey)32 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)62 IBU
Brouwzaalrendement65.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23.00 lWater uit Geleen
13.80 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
8.05 kgPale Ale moutDingemans7 EBC83.0 %
0.87 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC9.0 %
0.78 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC8.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Starch conversion67.0 °C1 min.75 min.2.4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
32.0 gSimcoepellets12.9%60 min.37.6 IBU
32.0 gCascadepellets5.5%15 min.7.9 IBU
30.0 gCitrapellets12.0%15 min.16.3 IBU
30.0 gCitrapellets12.0%0 min.0.0 IBU
30.0 gCascadepellets5.5%0 min.0.0 IBU
25.0 gMosaicpellets13.9%koudhop0.0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
18.0 gSafale American (US-05)bovengist

Opmerkingen / tips altijd welkom uiteraard!

 :brouwen:

gewoon zo brouwen , lijkt heel veel op zoals ik het neer gezet heb op de vorige pagina en die heb ik afgelopen zomer gebrouwen en dat is een super lekkere apa geworden.
Maar ik ben dan ook helemaal geen ipa fan en heb van de zomer ook een echte mooie nel gedronken en die was weliswaar niet super jong meer maar die vond ik veel te hard in smaak en bitterheid.
Mijn lelijke nel was juist heel zacht in smaak en bitterheid ik neem aan ook door de havermout.
Ga ik komende zomer nog een keer brouwen.

Hay

PS ik had wel mijn bitterheid verlaagd naar 40 ibu.

davyd

Die whirlpool hop zal ook nog bitterheid genereren. In Beersmith kan je daarvoor een parameter zetten. In BrouwHulp?

Serge VL

Citaat van: davyd op 10-11-2017  15:28 uDie whirlpool hop zal ook nog bitterheid genereren. In Beersmith kan je daarvoor een parameter zetten. In BrouwHulp?
Je gaat meer bitterheidsgewaarwording hebben van de geoxideerde alfazuren dan van de werkelijke geïsomeriseerd alfazuren van uit de whirlpool, en dat kan geen enkele brouwsoftware berekenen (Zeker als je hop wat ouder is of van mindere kwaliteit.)
Geoxideerde alfazuren zijn 1.7 keer zo bitter als geïsomeriseerd alfazuren en 100% water oplosbaar. dus uit je dry hop kan je ook veel bitterheidsgewaarwording halen als je hop gebruikt waar geoxideerde alfazuren in aanwezig zijn.

Kokkebil

Citaat van: Hay op 10-11-2017  15:03 ugewoon zo brouwen , lijkt heel veel op zoals ik het neer gezet heb op de vorige pagina en die heb ik afgelopen zomer gebrouwen en dat is een super lekkere apa geworden.
Maar ik ben dan ook helemaal geen ipa fan en heb van de zomer ook een echte mooie nel gedronken en die was weliswaar niet super jong meer maar die vond ik veel te hard in smaak en bitterheid.
Mijn lelijke nel was juist heel zacht in smaak en bitterheid ik neem aan ook door de havermout.
Ga ik komende zomer nog een keer brouwen.

Deze had ik dus ook bekeken!

pippakillinova

Het leed is al geschied. Ik heb hem vandaag gebrouwen (ben nu aan het koelen). Ik zal haar omdopen tot "Bittere Nel"  :D.
Verder ging alles volgens plan.
Bedankt voor alle input.

pippakillinova

Ze staat op gisting. Maar het is niet de activiteit die ik gewend ben met de us05 gist. Hij blupt om de 20 seconde en staat in 21,5 ºC.

Temperatuur verhogen of gewoon afwachten?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.