Jopen Mooie Nel IPA

Gestart door Kokkebil, 24-02-2017 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ray71

 Nu nog gist en profiel. Juiste verhoudingen en je hebt je eigen Mel de zus van Nelson!

ray71



Citaat van: ray71 op 04-03-2017  11:36 uNu nog gist en profiel. Juiste verhoudingen en je hebt je eigen Mel de zus van Nel!

Nel
Citaat van: Kokkebil op 04-03-2017  11:12 uEigenlijk hetzelfde als wat hier staat.
https://www.jopenbier.nl/bieren/jopen-mooie-nel/

Met de toevoeging dat er ook havervlokken inzitten en Pale mout wordt gebruikt!

Mathijsz

Citaat van: Kokkebil op 04-03-2017  11:12 uEigenlijk hetzelfde als wat hier staat.
https://www.jopenbier.nl/bieren/jopen-mooie-nel/

Met de toevoeging dat er ook havervlokken inzitten en Pale mout wordt gebruikt!
Nice! Ik heb ook een mailtje gestuurd waarin ik om info vraag. Wie niet waagt wie niet wint

Mathijsz

Aangezien de Mooie Nel IPA internationaal ook wel de North Sea IPA genoemd wordt, heb ik daar even op gegoogled. Ik kwam daarbij uit op een 'clone recipe' op brewtoad.com. https://www.brewtoad.com/recipes/jopen-north-sea-clone-1 Nu heb ik zelf als beginnend brouwer nog niet voldoende leidraad bij de gegevens die op brewtoad gegeven worden om deze te brouwen. (op het kookschema na/hoppen)
 
Zelf zou ik deze heel graag willen brouwen, alleen heb ik als beginnende brouwer nogal moeite een recept als deze zomaar uit te werken..

---

Ik zou een recept als deze als volgt aanpakken, correctie zou ik zeer waarderen.

1)De benoemde 'Fermentables' in de tabel koken voor 60minuten op ....  ºC
2)Het Maisch filteren
3)De hop koken in de gefilterde maisch volgens het 'Hops' schema
4)Het wort afkoelen
5)De Specifiek benoemde gist toevoegen
6)Primary fermentation: 7days op ...  ºC
7)Geen secondary fermentation aangegeven, bottelen?

DONE

Jacques

Absoluut geen Mangrove Jack's M27 gebruiken. Dat is een saisongist!
Mijn voorstel: US-05.

Maischen bij 67 à 68 ºC

Vergisten: net zo lang als nodig is om het bier te laten uitgisten! Daarna nog minimaal 3 dagen laten staan om zeker te zijn dat het bier echt uitgegist is en om de gist uit te laten zakken.


Ik raad je aan je meer in te lezen over het brouwproces en als beginnende brouwer je niet te richten op een specifiek bier.

Hay

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptmooie nel
Brouwdatum
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,062 SG
Berekende kleur (Morey)29 EBC
Berekende bitterheid (Rager)62 IBU
Brouwzaalrendement71,0 %
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,500 kgPale Ale moutDingemans6 EBC81,8 %
0,500 kgCaramunich IIWeyermann167 EBC9,1 %
0,500 kgHavervlokkenSupermarkt1 EBC9,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Saccharification Rest67,0 °C1 min.75 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gSimcoebellen12,2%60 min.38,0 IBU
25,0 gCascadebellen7,8%15 min.10,0 IBU
25,0 gCitrabellen11,1%15 min.14,3 IBU
25,0 gCascadebellen7,8%0 min.0,0 IBU
25,0 gCitrabellen11,1%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Safale US-05 ()bovengist

Zo zou ik het doen en je kunt je bitterheid naar eigen smaak verhogen of verlagen.


Martijn0172

Ik vind het erg lastig te geloven dat er geen drooghop zit in de Mooie Nel  :weetniet:

Haagse Wouter

Citaat van: Martijn0172 op 05-03-2017  09:30 uIk vind het erg lastig te geloven dat er geen drooghop zit in de Mooie Nel  :weetniet:

Hij geeft toch ook drooghop? Maar ik betwijfel vooral dat er zo weinig drooghop in zit.
Overigens is het sterk te betwijfelen dat de Mooie Nel de Simcoe alleen als bitterhop gebruikt ;).
Ik zou minimaal nog 100 gram koudhop toevoegen.

Wellicht 33/33/33 van de hoppen. Maar heb het bier niet meer sterk in mijn geheugen staan, heb geen idee welke smaken overheersend waren (oftewel van welke hop er meer gebruikt werd).

Battum80

Bij mij is 0 min hopgift geen koudhop maar een vlamuit hopgift. Ik zou zeker nog 80 gram koudhop gebruiken

Martijn0172

Ik zag de 0 minuten ook als vlamuit hopgift

Hay

Inderdaad is vlamuit want ik doe nooit drooghoppen.
Maar bij vlamuit koelen tot 80 graden en dan aromahop.
En dat mag misschien ook wel iets meer.
Maar ik zou het zo doen ik moet niks hebben van dat overtrokken gehopt bier.

Hay

Trouwens dit was een aanzetje voor Mathijsz.
Je moet er zelf ook nog mee aan de slag.

Kokkebil

Citaat van: Hay op 05-03-2017  01:57 uBrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptmooie nel
Brouwdatum
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,062 SG
Berekende kleur (Morey)29 EBC
Berekende bitterheid (Rager)62 IBU
Brouwzaalrendement71,0 %
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,500 kgPale Ale moutDingemans6 EBC81,8 %
0,500 kgCaramunich IIWeyermann167 EBC9,1 %
0,500 kgHavervlokkenSupermarkt1 EBC9,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Saccharification Rest67,0 °C1 min.75 min.3,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gSimcoebellen12,2%60 min.38,0 IBU
25,0 gCascadebellen7,8%15 min.10,0 IBU
25,0 gCitrabellen11,1%15 min.14,3 IBU
25,0 gCascadebellen7,8%0 min.0,0 IBU
25,0 gCitrabellen11,1%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Safale US-05 ()bovengist

Zo zou ik het doen en je kunt je bitterheid naar eigen smaak verhogen of verlagen.

Wat bedoel je met de hop 0 minuten?
Hoe te handelen hier?

Hay

Staat hierboven maar je kan ook drooghoppen.

Mathijsz

Citaat van: Jacques op 04-03-2017  21:35 uAbsoluut geen Mangrove Jack's M27 gebruiken. Dat is een saisongist!
Mijn voorstel: US-05.

Maischen bij 67 à 68 ºC

Vergisten: net zo lang als nodig is om het bier te laten uitgisten! Daarna nog minimaal 3 dagen laten staan om zeker te zijn dat het bier echt uitgegist is en om de gist uit te laten zakken.


Ik raad je aan je meer in te lezen over het brouwproces en als beginnende brouwer je niet te richten op een specifiek bier.
Ik moet mij zeker nog meer inlezen over het brouwproces. Ik ben nu een aantal weken bezig met het vergaren van zoveel mogelijk informatie. Ik ben er alleen achter gekomen dat ik niet altijd alles van het brouwproces direct kan plaatsen en dus beter kan leren door het brouwen van bier en wanneer ik onduidelijkheden heb deze te vragen op het forum. Als ik dan toch een volgend bier ga brouwen, leek het me leuk om een kloon recept van 1 van mijn favoriete biertjes te brouwen. Maar ik snap wat je bedoelt, je kan ook te graag willen  :nut:

Mathijsz

Citaat van: Hay op 05-03-2017  11:38 uTrouwens dit was een aanzetje voor Mathijsz.
Je moet er zelf ook nog mee aan de slag.
Bedankt voor het schema, ziet er al een stuk duidelijker uit voor mij. Halen jullie de hop voor het koelen er al uit of nadat het gekoeld is? Mijn eerste koelproces heeft meer dan een uur geduurd de eerste keer... Wanneer het hop er nog meer dan een uur langer in zit na het koken, beïnvloed dit de smaak ook lijkt mij?

Kokkebil

Citaat van: Hay op 05-03-2017  11:18 uInderdaad is vlamuit want ik doe nooit drooghoppen.
Maar bij vlamuit koelen tot 80 graden en dan aromahop.
En dat mag misschien ook wel iets meer.
Maar ik zou het zo doen ik moet niks hebben van dat overtrokken gehopt bier.

Hoe lang laten staan, voordat er gefilterd wordt?

Kokkebil

@ Hay,

Je gebruikt Safale US-05,dit heb ik niet op voorraad ( deze week toevallig mijn voorraad weer op peil gebracht).ik heb wel de Wyeast 1084 is dat een optie?

Mthijs

Citaat van: Jacques op 04-03-2017  21:35 uAbsoluut geen Mangrove Jack's M27 gebruiken. Dat is een saisongist!

Ach, zo stellig hoeft toch niet? Ik heb laatst een Tripel IPA gebrouwen, lijkt een beetje op deze maar mijn uitgangspunt was iets brouwen wat lijkt op de Troubadour Magma. Heb die vergist met de M27 en is een zeer lekker bier geworden!!
M27 gist ver door, ik haalde een vergistingsgraad van ~90%.

Daarna de gistslurrie herbruikt om er een echte Saison mee te brouwen, gisteren overgeheveld na een dikke week (hoofd)gisting, waarbij SG van 1058 naar 1002 is gegaan. Prima gistje!

Hay

Vlamuit , terugkoelen tot 80 graden hop toevoegen ff laten staan, koelen en whirlpoolen en weer ff laten staan en het gistvat in.
Ik heb geen ervaring met Wyeast dus zou het niet weten.

Brouwers

Citaat van: Mthijs op 05-03-2017  13:02 uAch, zo stellig hoeft toch niet? Ik heb laatst een Tripel IPA gebrouwen, lijkt een beetje op deze maar mijn uitgangspunt was iets brouwen wat lijkt op de Troubadour Magma. Heb die vergist met de M27 en is een zeer lekker bier geworden!!
M27 gist ver door, ik haalde een vergistingsgraad van ~90%.

Daarna de gistslurrie herbruikt om er een echte Saison mee te brouwen, gisteren overgeheveld na een dikke week (hoofd)gisting, waarbij SG van 1058 naar 1002 is gegaan. Prima gistje!
Sorry hoor maar Jacques heeft volledig gelijk met zijn steligheid, je kan geen Jopen Mooie Nel brouwen met Mangrove Jack m27.

Dat je een lekker bier kan brouwen met de m27 wordt hier niet betwist, maar het zal nooit smaken als de Mooie Nel en dat is toch wel het doel van dit topic.

Haagse Wouter

Je kan ook zowel drooghoppen als vlamuit hop doen.
Maar ik garandeer je dat zonder de drooghop het bier compleet niet op de Mooie Nel zal lijken.
De hop schreeuwt van dat bier af.

Wil niet zeggen dat het niet lekker is trouwens.

Jacques

Citaat van: Brouwers op 05-03-2017  21:07 uDat je een lekker bier kan brouwen met de m27 wordt hier niet betwist, maar het zal nooit smaken als de Mooie Nel en dat is toch wel het doel van dit topic.

Precies. De M27 heeft een typisch saisonkarakter aan een bier. De Mooie Nel heeft dat niet. Het karakter van dit bier wordt bepaald door de hop en mout en niet door de gist.

Mthijs


Kokkebil

Niet geheel off topic, maar even dit!

Ik heb dit weekend dit bier (zie foto) genuttigd! Bij de eerste slok kwam het hoparoma en de frapefruitsmaak als een exploderende bom in mijn mond!
Hee, dit ken ik! De tweeling zus van Mooie Nel ( echt ongelofelijke gelijkenis).
Het etiket even verder bekeken en wat blijkt?
Dit bier is evenals Jopen gebrouwen en gebotteld in Haarlem! Zouden de twee adressen bij elkaar om de hoek liggen?
Navigatie er even bij gepakt om te controleren. Ligt niet om de hoek, maar:
Toeval!?


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.