Vraag nav prijswinnend tripelrecept

Gestart door RickNieters, 07-03-2019 22:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RickNieters

Citaat van: Oxhead op 17-09-2018  10:16 uHierbij het recept van mijn met 88 punten de eerste plaats in klasse C winnende tripel.

Smash Tripel 20 liter.


Mout:       6100 gram   pilsmout 3 ebc Dingemans
Suiker:     1000  gram   kristalsuiker

Hop:         62 gram Cascade bloemen 6,4 % alfa begin koken
                62 gram Cascade bloemen 6,4% alfa laatste 10 minuten koken

Maischwater: 21 liter
Spoelwater:   12 liter

Maischschema: Storten op 68 graden, temperatuur zakt naar 63 graden. 45 minuten op 63 graden en 30 minuten op 73 graden.


Kooktijd:    90 minuten


Gist:  2 zakjes T-58 over het afgekoelde wort gestrooid.

Vergisting: 5 dagen op 21 graden dan overgeheveld naar gistfles voor 14 dagen op 18 graden.


Startsg: 1077

eind SG: 1016

Alcohol: 8,6%


Bitterheid: 49.1 Ibu Tinseth

Kleur: 8.5 Ebc

 Gebotteld met 8 gram per liter kristalsuiker


Opmerkingen keurmeester: Alcohol overheerst wat. Moutzoet en hopbitter mooi in balans.


Groeten Marco.

               

Allereerst nog van harte gefeliciteerd met de overwinning, Marco!

Voor mijn 3e brouwsel leek jouw recept mij zeer geschikt. Niet mega ingewikkeld (al komt er ongetwijfeld meer bij kijken dan ik denk) en met een heerlijke tripel als resultaat. Wanneer ik de ingrediënten in BrouwHulp invoer, kom ik echter tot andere waardes dan die jij noemt. Nou is dat niet zo vreemd, kleine afwijkingen kunnen, maar de erg hoge IBU van 58 viel mij wel op. Ik heb de instelling voor bitterheid gecheckt en die staat ook op Tinseth.

Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe? Heb ik misschien de waardes van mijn hop er verkeerd in gezet? Ik heb nu alleen het alfazuur% aangepast, in mijn geval 6,2%.

Ik hoor graag jullie ideeën hierover!  :)

Hay

Het kan er al aan liggen of je pellets of bloemen hebt.
Maar waarschijnlijk ligt het aan je percentage.
Marco heeft bloemen gebruikt van 6,4% alfa en jij?

Koen S

Citaat van: Hay op 08-03-2019  17:45 uHet kan er al aan liggen of je pellets of bloemen hebt.
Maar waarschijnlijk ligt jet aan je percentage.
Marco heeft bloemen gebruikt van 6,4% alfa en jij?
6,2 dus daar ligt het.niet aan
Kooktijd van de hop? Ik kook bitterhop maar 60 minuten.
Parameters van je brouwinstallatie? Misschien kook je meer weg en hou je minder volume over, dus meer IBU.

Oxhead

Leuk dat je het recept na gaat brouwen. De waardes die ik heb komen uit Promash, misschien dat BrouwHulp de 10 minuten hopgift meer ibu's toerekent. :weetniet:
In ieder geval gaat het om de balans tussen restsuikers (eind SG) en bittergift.
Bij mij gist de T-58 nooit erg ver uit dus zit ik hoger dan gebruikelijk voor een tripel.
De laatste hopgift is vooral voor het aroma en smaak.
Probeer hier zo'n 3 gram per liter te gebruiken.
 Verder zijn het natuurlijk slechts berekende waardes en kwam het uiteindelijke bier over als rond de 40 ibu.
Dus als je nog niet weet hoever de T-58 in jouw geval uitgist zou ik aanraden om met je bitterhopgift(begin koken) te mikken op 30 - 35 ibu en een aromahopgift van 3 gram per liter.

Succes. :brouwen:

Hay

Citaat van: Koen S op 08-03-2019  19:21 u6,2 dus daar ligt het.niet aan
Kooktijd van de hop? Ik kook bitterhop maar 60 minuten.
Parameters van je brouwinstallatie? Misschien kook je meer weg en hou je minder volume over, dus meer IBU.

Inderdaad had ik overheen gekeken over die 6.2%.

RickNieters

Bedankt voor de reacties!

Citaat van: Koen S op 08-03-2019  19:21 u6,2 dus daar ligt het.niet aan
Kooktijd van de hop? Ik kook bitterhop maar 60 minuten.
Parameters van je brouwinstallatie? Misschien kook je meer weg en hou je minder volume over, dus meer IBU.

De parameters van de brouwinstallatie... daar zeg je wat! Niet aan gedacht, maar dan kan inderdaad voor extra verschillen zorgen. Ik brouw een batch van 10 liter, wat ook weer voor verschillen zorgt. Goed punt.

Citaat van: Oxhead op 08-03-2019  19:50 uLeuk dat je het recept na gaat brouwen. De waardes die ik heb komen uit Promash, misschien dat BrouwHulp de 10 minuten hopgift meer ibu's toerekent. :weetniet:
In ieder geval gaat het om de balans tussen restsuikers (eind SG) en bittergift.
Bij mij gist de T-58 nooit erg ver uit dus zit ik hoger dan gebruikelijk voor een tripel.
De laatste hopgift is vooral voor het aroma en smaak.
Probeer hier zo'n 3 gram per liter te gebruiken.
 Verder zijn het natuurlijk slechts berekende waardes en kwam het uiteindelijke bier over als rond de 40 ibu.
Dus als je nog niet weet hoever de T-58 in jouw geval uitgist zou ik aanraden om met je bitterhopgift(begin koken) te mikken op 30 - 35 ibu en een aromahopgift van 3 gram per liter.

Succes. :brouwen:

Bedankt voor de extra toelichting! Ik ga de T-58 voor het eerst gebruiken, dus ik zal in mijn hoeveelheden dan mikken op +/- 35 IBU. De laatste hopgift van 3gr/l geeft bij mij 14,7 IBU. Ik verlaag de eerste hopgift tot 15gr (op 10l) voor nog eens 21,6 IBU. Geeft een totaal van 36 IBU. Uiteraard een schatting en niet blind op varen, maar dit lijkt mij een mooi startpunt!  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.