Lekstroom?

Gestart door rajd, 24-02-2017 00:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

Al die onderstellingen...
Misschien is er helemaal niks fout en moet ie es een ander meettoestel gebruiken...   :-\

Sedert ik 6 maand terug in België kleiner gaan wonen ben, in een dichter bevolkte area van Gent, waar er heel veel zonnepanelen zijn, meet ik met een goedkope digitale meter 250 V netspanning, met een draaispoelmeter van 40 jaar oud meet ik 230 V, er zit hier dus ook heel veel rommel op het net, duidelijk zichtbaar met een oscilloscoop.

Erwin Warners

Citaat van: Ronnie op 26-02-2017  10:15 uAl die onderstellingen...
Misschien is er helemaal niks fout en moet ie es een ander meettoestel gebruiken...   :-\

Sedert ik 6 maand terug in België kleiner gaan wonen ben, in een dichter bevolkte area van Gent, waar er heel veel zonnepanelen zijn, meet ik met een goedkope digitale meter 250 V netspanning, met een draaispoelmeter van 40 jaar oud meet ik 230 V, er zit hier dus ook heel veel rommel op het net, duidelijk zichtbaar met een oscilloscoop.

Daar zit ook wat in een goeie meter is ook belangrijk.

Johannesdeloper

Ik heb een keer een vaatwasser gehad die onder stroom stond. Dat bleek er mee te maken te hebben dat er ook een
wasmachine op dezelfde groep zat. De stroomkabel naar het stopcontact van de vaatwasser werd warm en was langzaam aan het
verkolen.

Wat ik nog niet gelezen heb is om het eens op een andere groep te proberen. Verder zou ik zeggen alle apparatuur en andere groepen uitzetten en
1 voor 1 groepen en apparatuur inschakelen en steeds even meten.

rajd

Dank allen voor de interessante inzichten! N.a.v. hetgeen hier staat heb ik nog allerhande metingen doorgevoerd en uiteindelijk niets interessants kunnen vinden, anders dan het niet (meer) kunnen meten van de eerder gemeten spanning. Het blijft me zodoende een raadsel waar de oorzaak van de eerdere meting ligt, hoewel ik ook weer blij ben dat de pan zich netjes gedraagt...

Lambinus

Het kan vocht in het verwarmingselement zelf geweest zijn

Het keramisch isolatiemateriaal tussen de binnengeleider en de mantel is hygroscopisch. Als het element een tijdje ingeschakeld is en warm wordt, dan verdampt het vocht en verhoogd de isolatiewaarde weer naar normaal niveau.

Ik heb dit wel eens bij een gourmetplaat. Deze sluit ik dan voor een kwartier aan op een groep zonder aardlekschakelaar en raak hem natuurlijk niet aan. Daarna werkt hij weer naar behoren en kan ik hem ook weer op een groep met aardlekschakelaar gebruiken. Je krijgt er dan ook geen schok meer van en je voelt de spanning ook niet meer.

beermenke

Citaat van: Lambinus op 16-02-2019  18:49 uIk heb dit wel eens bij een gourmetplaat. Deze sluit ik dan voor een kwartier aan op een groep zonder aardlekschakelaar en raak hem natuurlijk niet aan. Daarna werkt hij weer naar behoren en kan ik hem ook weer op een groep met aardlekschakelaar gebruiken. Je krijgt er dan ook geen schok meer van en je voelt de spanning ook niet meer.
Ik adviseer je dringend om de plaat te laten repareren of weg te gooien. Geen risico nemen!

sw_reijnders

Citaat van: beermenke op 16-02-2019  23:13 uIk adviseer je dringend om de plaat te laten repareren of weg te gooien. Geen risico nemen!

Inderdaad

Al is het alleen maar dat je gourmet op spiritus brandertjes ipv een elektrische plaat  ;D
Veel leuker

hansHalberstadt

Citaat van: rajd op 26-02-2017  20:36 uDank allen voor de interessante inzichten! N.a.v. hetgeen hier staat heb ik nog allerhande metingen doorgevoerd en uiteindelijk niets interessants kunnen vinden, anders dan het niet (meer) kunnen meten van de eerder gemeten spanning. Het blijft me zodoende een raadsel waar de oorzaak van de eerdere meting ligt, hoewel ik ook weer blij ben dat de pan zich netjes gedraagt...
Het punt is dat je vaak niets kunt meten met een universeelmeter door weerstand te meten omdat de doorslag pas bij hogere spanningen begint. Als er een lek is dan meet je spanning tussen een van de stekkerpolen en het metaal van je apparaat. Afhankelijk waar de lek zit meet je dan een spanning tussen 0 en 230 V. Maar omdat die meters hoog-ohmig zijn is het vaak lastig meten omdat capaciteit ook een spanning geeft. Je moet dan eigenlijk een weerstand van ca 10-100 kOhm parallel aan je meter zetten om zo een lek van een paar milliampère te kunnen detecteren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.