Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gasflessen  (gelezen 31395 keer)

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Land: be
  • Ipso Facto
Re: Gasflessen
« Reactie #25 Gepost op: 18-12-2009 20:16 u »
In Nederland mag je LPG alleen gebruiken voor beweging en niet voor verwarming. Dit heeft met accijns te maken. :engel:

Dit is in Belgi hetzelfde; met n uitzondering er wordt een gedoogbeleid gevoerd op campers... Onder mijn camper hangt een lpg tank (wel speciaal voor campers) en die vul ik aan een lpg station.  Op de keuring wordt die tank gewoon genegeerd.  Ik ken wel camperraars die een tweede rechtstaande tank (zoals in de link hierboven) bijplaatsen en een buitenaansluiting. Deze tank gebruiken ze dan thuis om te koken of als gewone gasfles.
Het prijsvoordeel is wel degelijk groot hoor; ik betaal voor een tank 22 23 euro, voor een vulling van 12 kg (komt overeen met 22 L.) Als ik in het duurste tankstation zou tanken betaalde ik voor 22 L. maar 10 euro...

En ja; tussen lpg en flessengas is geen sikkepit verschil.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline weed

• Super lid
  • Land: nl
« Reactie #26 Gepost op: 18-12-2009 20:30 u »
Overigens gebruik ik ook twee flessen, met (11 kg) propaan omdat dat iets heter brandt dan butaan.

Het is andersom propaan geeft 95 MJ per m en butaan 121 MJ per m.
Butaan geeft dus meer warmte maar het verschil is minimaal ten opzichte van aardgas, 38 MJ per m.

De drukregelaars (voor de vlamingen de ontspanners) zijn verschillend een Butaan drukregelaar is 50 g en die van Propaan 30 gram. De propaan regelaar is te gebruiken voor butaan maar de butaan regelaar niet voor propaan in verband met het grotere drukverschil wat de propaan regelaar moet overbruggen. Ik adviseer om de juiste drukregelaar te gebruiken zo duur zijn ze niet.

Vloeibaar propaan heeft bij 20 graden C een dampspanning 7,6 bar bij 40 graden C loopt dit op tot 13,1 bar terwijl butaan dan een druk heeft van 2,9 Bar. Het is aan te bevelen, bij gebruik van propaan, om na een jaar of vijf telkens een nieuwe drukregelaar te kopen dit om het risico te vermijden dat door indroging en de grotere druk in de fles het membraam van de drukregelaar scheurt.

Wil je in de winter buiten brouwen of in een onverwarmde schuur of garage dan moet je voor propaan kiezen omdat butaan onder de 0 graden niet meer vloeibaar is. Je gas druk zal bij gebruik van butaan al eerder te laag worden omdat de verdamping het gas in de fles behoorlijk afkoelt.

:degroeten: Ronald

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 18-12-2009 22:17 u »

Wil je in de winter buiten brouwen of in een onverwarmde schuur of garage dan moet je voor propaan kiezen omdat butaan onder de 0 graden niet meer vloeibaar is. Je gas druk zal bij gebruik van butaan al eerder te laag worden omdat de verdamping het gas in de fles behoorlijk afkoelt.

Niet meer vloeibaar of niet meer gasvormig te krijgen onder 0 gr C?

Wilko

Offline weed

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 19-12-2009 14:22 u »
Niet meer vloeibaar of niet meer gasvormig te krijgen onder 0 gr C?

Wilko

Correct niet meer gasvormig te krijgen.
De kooktemperatuur van butaan - 0,5 C door het verdampen zakt de temperatuur van het gas ver onder de omgevings temperatuur waardoor de fles aanvriest.
De uitlaat van de gasfles wordt een dikke ijsklomp.

Een goede test om te zien of de fles werkelijk bevroren is is om er een seconde of 15 je tong er tegenaan te drukken.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 19-12-2009 14:35 u »
Is het dus niet toch zo, dat in de praktijk, hetgeen ook is wat mijn gashandelaar vertelt, propaan meer kW's levert? Op mijn regelaar staat trouwens 37 mbar en 1,5 kg/h.

Offline weed

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 19-12-2009 17:01 u »
Is het dus niet toch zo, dat in de praktijk, hetgeen ook is wat mijn gashandelaar vertelt, propaan meer kW's levert?

Reken ons een voor?

Op mijn regelaar staat trouwens 37 mbar en 1,5 kg/h.

Normale moderne gasapparatuur voor thuis gebruik is ontworpen en gemaakt voor 30 mbar.
Voor Butaan zou je voor hetzelfde aan Joules een regelaar moeten hebben van 28 mbar (afgerond) en voor gebruik met propaan 37mbar(ook afgerond).

Tja nu geef ik zelf het antwoord op je eerdere vraag.

De 37 mbar regelaar is makkelijker te verkrijgen in Belgi dan in Nederland. En de 28mbar weer makkelijker te verkrijgen in Nederland dan in Belgi.  :nut:
De 30 mbar is overal te koop zelfs bij Blokker.

Er zijn nog veel oude koelkasten, kookplaatjes en lichten in omloop gemaakt voor 50 mbar (butaan) het zal dus best nog wel een tijd duren voordat heel die handel genormaliseerd is.
En dan nog is er een probleem want welke regelaar zet je op je gasfles in je camper of caravan als al die apparaten tegelijkertijd gas moeten kunnen verbruiken?

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #31 Gepost op: 19-12-2009 20:45 u »
Ik dacht dat in Duitsland 50 mbar gebruikelijk was. Campers uit Duitsland hebben in elk geval een 50 mbar installatie, iets om rekening mee te houden als je later eventueel een gastoestel moet vervangen.
En dan nog is er een probleem want welke regelaar zet je op je gasfles in je camper of caravan als al die apparaten tegelijkertijd gas moeten kunnen verbruiken?

Dan zul je dus eerst, aan de gasfles, de 50 mbar ontspanner moeten gebruiken en aan het toestel op 30 mbar nog eens een tweede ontspanner zetten op 30 mbar.

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 20-12-2009 14:50 u »
Ik dacht dat in Duitsland 50 Mbar gebruikelijk was. Campers uit Duitsland hebben in elk geval een 50 Mbar installatie, iets om rekening mee te houden als je later eventueel een gastoestel moet vervangen.  

Dan zul je dus eerst, aan de gasfles, de 50 Mbar ontspanner moeten gebruiken en aan het toestel op 30 Mbar nog eens een tweede ontspanner zetten op 30 Mbar.

mbar -> millibar  ;)

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 20-12-2009 14:54 u »
mbar -> millibar  ;)
en nog belangrijker: Mbar -> megabar (vrij veel ;))

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 20-12-2009 16:11 u »
en nog belangrijker: Mbar -> megabar (vrij veel ;))

Misschien kun je met 50 Mbar CO2 wel direct diamanten maken?  ;)

Offline Liemingbrouwer

• Super lid
  • Ipso Facto
« Reactie #35 Gepost op: 20-12-2009 19:17 u »
Ik heb het gewijzigd...maar ik dacht toch dat iedereen mij wel verstond...
"Ze" doen hier precies hoor!!!

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 20-12-2009 19:24 u »

Is geen kritiek hoor, alleen hebben ze er tijdens mijn opleiding genoeg op gehamerd dat ik er nog steeds 'over val'.

:degroeten:
Wilko

Offline Maarten

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 21-12-2009 17:21 u »
Oh ik begreep je prima hoor. De eenheid Mbar is zo ongebruikelijk, dat KUN je niet misverstaan. Ik illustreerde slechts Wilko's punt. (want eigenlijk had ie natuurlijk wel gelijk)

Tags: veiligheid